Annons:
Etikettövrigt
Läst 1395 ggr
[Hayabusa]
1/20/19, 9:40 PM

Det hänger på håret

Ännu ett klassiskt uttryck! Man kan ju undra var det kommer ifrån? Tänkte man på att en stilig frisyr gör underverk med hur man tar sig ut? Eller hänger tillvaron som på ett skört hårstrå? Det kan man fråga sig, men hår förefaller ha fascinerat eller bekymrat människan under lång tid. Vilken frisyr är "rätt"? Kroppshår? Ska det finnas kvar eller försvinna bort? Mustasch? Skägg? Ja, ni ser..🙂

Men det går ju att tjäna pengar på allt vilket sannolikt var King C. Gilettes tanke när han 1901 startade sitt företag med syfte att tillverka rakhyvlar. Man får väl säga att det gick bra för Mr. Gilette och hans affärsidé. Gissar att en överväldigande majoritet känner till Gilette, så någon närmare presentation är inte nödvändig. År 2005 köpte Proctor & Gamble, en annan gigant i branschen, Gilette och sagan fortsätter…

Nu är det som bekant inte enbart män som rakar sig utan även kvinnor. Kontroversiellt ämne, jag vet, och exempelvis frågan "Bush or no bush"  väcker alltid känslor. Faktum är att Gilette redan 1915 skapade sin första rakhyvel riktad mot kvinnor. I en reklam daterad 1917 visar Gilette sin "Gillette's Milady Décolleté"

…Och så har det fortsatt. Under 90-talet & 00-talet proklamerade Gilette att det var helt normalt att raka sig "överallt", ja t om nödvändigt. För kvinnor, vill säga. Man bör dock komma ihåg att rakning är en bra affär för Gilette, marknaden för 1-gångshyvlar lär ligga på 34 miljarder $. Kanske inte lika bra affär för miljön, men det är en annan femma. 

Läs mer om marknadsföringshistoria av rakhyvlar för kvinnor här:

https://blog.hubspot.com/marketing/womens-razors-marketing

Eller spendera 30 sekunder på Gilettes reklam:

Annons:
[Göstage]
1/20/19, 9:59 PM
#1

Snappade upp namnet Gillette i mediabruset för några dagar sedan - deras senaste reklamkampanj är tydligen ett inlägg i #metoodebatten, och sägs ha väckt divergerande åsikter. 

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/01/16/gillettes-metoo-kampanj-vacker-starka-reaktioner/

[Hayabusa]
1/20/19, 10:13 PM
#2

#1 Visst är det fantastiskt? Men vad är det man brukar säga? All reklam är bra reklam…och världens kvinnor rusade ut och köpte Gilettes hyvlar som aldrig förr 😊

[Göstage]
1/20/19, 10:18 PM
#3

#2 Medan icke feministiska män låter skägget växa i protest?🤔😃

[Hayabusa]
1/20/19, 10:29 PM
#4

#3 Ja, du…Gilettes kampanj kanske inte haft så stort genomslag i länder med ”skäggkultur”?

[Göstage]
1/22/19, 1:05 PM
#5

Blanche Jarn på Smedjan tar upp reklambranschens godhetssignalering med utgångspunkt från Gillettes senaste reklamkampanj (#1).

"Att förolämpa sina egna kunder framstår för den oinvigda som en mindre begåvad PR-strategi. Ändå förekommer den – nu senast hos rakhyveltillverkaren Gillette. Av allt att döma är det inte avsiktligt, utan resultatet av reklambyråer som i sin jakt på det moderna och progressiva helt tappat perspektivet på vad deras uppdragsgivare egentligen har för kunder."---

"Rimligtvis är varken Coop eller Gillette ute efter att förolämpa sina kunder, eller ens att signalera sitt missnöje med dem. Den här sortens reklam är snarare ett exempel på vad som kommit att kallas godhetssignalering – ett försök att flirta med kunder, endera direkt eller indirekt via ”influencers”, genom att signalera att man själv har ”rätt” värderingar. Vilka värderingar som är rätt skiftar förstås, men för den som iakttar kulturetablissemanget, ledande medieprofiler och framgångsrika politiker är det lätt att få intrycket att det som för närvarande är inne är identitetspolitik och vänsterfeminism."---

"Rakhyvelstillverkaren vill att dess varumärke ska associeras med vad som för närvarande uppfattas som fräscht, modernt och positivt. Dagens agendasättare ser manlighet som ett samhällsproblem, och Gillette, eller dess reklambyrå, känner att vinden har bytt riktning."--

"Gillette har fått en hel del ryggdunkar från trendkänsliga aktivister efter att ”reklamfilmen” om mäns beteende publicerades, men det är inte aktivisterna företaget är beroende av. Och vem vill egentligen köpa en rakhyvel som kommer med en implicit anklagelse om mobbning, sexuella trakasserier och giftig manlighet?

Jag känner flera män som har bestämt sig för att sluta använda Gillette. Jag känner inte en enda som har tänkt börja."

https://timbro.se/smedjan/darfor-forolampar-gillette-sina-kunder/

[Hayabusa]
1/22/19, 2:16 PM
#6

#5 Filmen väcker många frågor, men för min del ogillar jag hur män framställs som gement onda och dåliga. Att vara en man är dåligt och trist. Samt att det åligger oss män som grupp att korrigera och rätta andra genom att ta dem i örat. Ja, andra män då - inte kvinnor. Vi ska alltså använda vår manlighet för att motarbeta det som anses vara en "giftig manlighet"? Ett slags medborgargarde..? Men, vänta nu - medborgargarde??? Det är väl inte så lämpligt, vad jag minns? 

Vem tar hand om kvinnor när de gör något som betraktas som olämpligt? Andra kvinnor? Ska vi blanda in andra parametrar som t ex etnicitet, hudfärg eller religion?

Framförallt - vad sjutton har det med rakhyvlar att göra?

Kan det vara så att en traditionell reklamfilm drunknar i bruset medan en film likt denna skapar ett massivt "gillar/ogillar" vilket i sin tur leder till uppmärksamhet? All reklam är bra reklam, eller hur?

Annons:
[Göstage]
1/22/19, 2:51 PM
#7

#6 Ja, det pågår uppenbarligen något inom reklambranschen, och det var en vaken spaning från Jarn. 

I och för sig har man ju sett något liknande redan tidigare, där män, i synnerhet farsor,  "humoristiskt" framställs som töntiga på ett sätt som kvinnor inte skulle utmålas. Man minns ju bland annat långkörarenTeliafamiljen, med den hopplöst velige pappan och hans kloka dotter.  

Eller den hypokondriske mannen: från  Echinagard 1994 till "jättebebissyndromet" 2019 från Iprem - hur ofta utmålas frun i huset på det viset? Och när "den moderne mannen" skulle "hyllas" av ICA på fars dag 2014 så slutade det med en rövspark i form av en konservativ ICA-Stig.  

Nu tycker jag visst att man kan skoja om männen -  något tålte han att skrattas åt, men värd att hedras också! Fast det vi ser nu från bland annat Gillette är mer ett iskallt karaktärsmord, utan ens ett försök till glimt i ögat.

[Hayabusa]
1/22/19, 3:17 PM
#8

#7 Precis, det drivs med män & manlighet (vilket i sig är OK) under föresatsen "se hur svårt det är för oss kvinnor med män som er. Hade ni män bara varit som oss kvinnor, då hade allt blivit bra."

Vem är det som trakasserar vem, egentligen?

[[eskils_]]
1/22/19, 3:46 PM
#9

Alla män är inte onda eller töntiga. Alla kvinnor är inte icke-tänkande trendföljare.

Här är en man som knappast bryr sig om Gillettes reklam. 😃

Peace, brothers and sisters! 🤗 ❤️

[Göstage]
1/22/19, 4:44 PM
#10

Ännu en som inte var någon lysande affär för Gillette. Fast han och föregående hade rätt lika klädsmak…😉

[Göstage]
1/22/19, 10:49 PM
#11

SvD presenterar några hatobjekt bland reklamen.

https://www.svd.se/varsta-nagonsin--har-ar-reklamerna-som-har-hatats

(Ännu ej betalartikel)

[[eskils_]]
1/22/19, 11:04 PM
#12

#11 Flera obehagliga exempel på hur man försöker tjäna pengar på fula sätt.

"Kanske inte en reklam i strikt mening, men när beslutet om att låta 9 000 ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige kom gick glassföretaget Ben & Jerry’s ut med ett meddelande på sin hemsida där man stöttade beskedet."

Va??! Vad har detta beslut med glass att göra?? 🤔 Dessutom är de 9 000  inte flyktingar eftersom de flesta ljugit om sin ålder, och samtliga saknar asylskäl och borde ha utvisats.

[Göstage]
1/22/19, 11:11 PM
#13

#12 Kanske finns det någon ledtråd här? (Eller mer rakt på sak här.)

Annons:
[Hayabusa]
1/23/19, 11:46 AM
#14

Gilette  skulle kanske använt den här filmen som bas när det gäller "giftig manlighet"?

[Göstage]
1/26/19, 4:09 PM
#15

Hänger på det här med marknaden och godhetssignaleringen. 

Maj-Britt, 94, tvingades visa leg i Coopbutiken när hon köpt folköl. Ann  Heberlein är inte imponerad.

"Jag tror alltså inte att Coops kvalitetsarbete i form av obligatorisk id-kontroll hindrar en enda tonåring från att röka eller dricka folköl. Det är trams. Coop vill signalera att de ”tar ansvar”. De ”vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel”. De har alltså drabbats av någon form av världsförbättrarvansinne men någon verklig skillnad bidrar deras nya, hårda regler inte till. Det enda resultatet jag kan se är att kunder väljer att handla någon annanstans, i en butik där man behandlas som en kund och inte som om man står i begrepp att göra något kriminellt."

https://annheberlein.com/2019/01/26/det-ar-reglerna-varldsforbattrarvansinne-pa-coop/

Text videon.

[Göstage]
1/30/19, 8:14 PM
#16

Apropå hår så ligger väl associationer nära till vår nya kulturministers…ja, frisyr. Nu har väl den i Sverige mest tungt vägande attacken mot frillan kommit, då Amanda Lind på Aftonbladet debatt av en "kreativ student" (ja, hon kallar sig så) anklagas för att genom sin frisyr göra sig skyldig till kulturell appropriering, vilket väl ligger i samma korrektstraffskala som blackfacing.

[Jimmy.L]
1/30/19, 8:53 PM
#17

Se där, det lär väl mötas av tystnad.

[Hayabusa]
1/31/19, 8:02 AM
#18

#16 Det var den viktigaste debattartikeln jag läst sedan Jesus gick i kortbyxor.

[Göstage]
1/31/19, 8:05 AM
[Hayabusa]
1/31/19, 8:11 AM
#20

#19 Säger en hel del om Aftonbladet. Inte särdeles "kreativa".

Annons:
[Göstage]
1/31/19, 8:21 AM
#21

Nej, det kan man inte beskylla dem för!  (Fast Ghebil slog ut håret på debattsidan, och där kan snart sagt lika många galningar komma till tals som på tidningens ledar- och kultursidor.)

[Hayabusa]
1/31/19, 8:27 AM
#22

#21 Synergieffekten?

[Göstage]
1/31/19, 8:40 AM
#23

#22 Ja, det är väl en sida av det "utjämningssystem" som sossarna hyllar.

Upp till toppen
Annons: