Debatt

Vad far (S) gör är alltid det rätta...

2019-02-01 08:04 #0 av: Göstage

Nu skall det bli lite whataboutism! Nyligen framkom det att SD:s gruppledare Peter Wallmark har anställt sig själv som politisk sekreterare för att dryga ut lönen. Övriga partier reagerade med emfas, men argast var nog  Socialdemokraterna - de brukar vara det när andra partier syndar. 

"– Det är absolut inte så här systemet ska användas. Eftersom de trixar med resurser tycker jag att det finns anledning att se över systemet, säger oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S)."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvA3EE/politiker-rasar-mot-sds-dubbla-loner

Krigsrubrikerna hann knappt lägga sig innan man några dagar senare kunde man läsa följande i tidningarna:

"2014 anställde Karin Wanngård först stadsdirektören Lars Rådh, men han tvingades lämna efter två år – med en fallskärm på 3,9 miljoner kronor.
2016 anställde Wanngård i stället Ingela Lindh, 59, och utnämnde henne till stadsdirektör i Stockholm. Kontraktet skulle upphöra 15 oktober 2018. Wanngård beslöt att ge Lindh en lön på 166 000 kronor per månad, något som också framgår av anställningskontraktet. Detta beslut togs även senare i kommunstyrelsen."---

"Efter valförlusten förlängde Wanngård stadsdirektörens anställning i ett år. Enligt överenskommelsen skulle hon bara behöva stå till förfogande till Stockholms stad.
Lön: 180 500 kronor i månaden – 8 500 kronor mer än statsminister Stefan Löfven."

"Den totala summan, när fallskärm och bibehållen lön sammanräknats, landar på 6 460 000 kronor."---

"Det nya finansborgarrådet, moderaten Anna König Jerlmyr, som efterträdde Wanngård i höstas blir mycket förvånad över det nya avtalet. Så här svarar hon i ett mejl till Expressen:
”Jag kan inte kommentera enskilda personalärenden. Men jag blir väldigt förvånad över att Karin Wanngård tog sig frihet att skriva under ett sådant guldkantat avtal, när hon visste att hon var på god väg att förlora makten”.---

Läs hela artikeln, för det är mycket som är ruttet i och kring den här historien!

https://www.expressen.se/dinapengar/tidigare-stadsdirektoren-far-64-miljoner-utan-att-jobba/

Alltnog, något dygn senare så poppade det upp en ny affär med S-förtecken. 

"Heléne Björklund dubbelarbetade i höstas – och fick betalt både som kommunalråd i Sölvesborg och riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Total månadslön: närmare 130 000 kronor."---

"Hon förklarar för tidningen (BLT) att hon blev avrådd att gå ner i lön från kommunen. Bland annat med hänvisning till det politiska omställningsstödet.
På frågan från BLT om Björklund kan utveckla det resonemanget, svarar hon att hon inte vill.
Däremot säger hon:

– Det var ju två heltidsuppdrag. Och att jag fick betalt för dem har jag aldrig hycklat med.

Efter kommunalvalet efterträddes Björklunds som kommunalråd i Sölvesborg av Sverigedemokraternas Louise Erixon.

För BLT förklarar Erixon ”att hon själv inte skulle ha tagit ut dubbla löner”:

– Jag hade inte kunnat se skattebetalarna i ögonen efter något sådant. Riksdagsuppdraget kräver att man är på plats i Stockholm samtidigt som kommunens verksamhet inte pausar.
Erixon konstaterar dock att Björklund troligen inte begick något regelfel. Utan att det mer, som hon ser det, handlar om moralen i att skattebetalarna tvingades stå för Björklunds dubbla löner."

https://www.expressen.se/kvallsposten/kritiken-mot-s-toppen-efter-dubbla-lonerna/

Moralen i visan blir väl då att "svinhugg går igen".

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-01 08:13 #1 av: Jimmy.L

Snacka om att kasta sten i glashus. Arg

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-01 08:22 #2 av: Göstage

#1 Precis! Var är brösttonerna på Aftonbladets ledarsida nu?

Med detta inget försvar för "SD-toppens" handlande, snarare  ett konstaterande om att S är "de dubbla måttstockarnas parti",  ett ämne som Håkan Boström skrev om i GP igår: 

"Varför skriver jag om detta? För att hyckleriet när socialdemokraten och borgarrådet Karin Wanngård (samma person som snuvat SD på deras oppositionsborgarråd) kallar Wallmarks agerande för ”fruktansvärt” och ett ”trixande för att få ut mer i lönekuvertet” (SR 29/1) är öronbedövande. För att Aftonbladet bedriver en ohederlig journalistik när man utelämnar väsentliga bakgrundsfakta. Till råga på allt skrev Dagens Nyheter om detta redan i november (13/11) så det är inte ens nytt."--- 

www.gp.se/ledare/sd-skandal-med-dubbla-måttstockar-1.12837867

Och då var de senaste affärerna inte ens kända...

(Länk uppdaterad.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-01 08:26 #3 av: Hayabusa

Vi börjar bli luttrade över denna typ av påhopp. Många gånger tror jag att politiker är så övertygade i sin ideologi att de inte ser klart.  De klarar inte av att ha en objektiv syn på världen. Det som är positivt är att olika sidor kommer i ljuset, även om det är tröttsamt. 

Anmäl
2019-02-01 08:29 #4 av: Hayabusa

*

Anmäl
2019-02-01 08:31 #5 av: Göstage

#3 Ja, man skor sig både lite till höger och vänster, men det känns som just sossarna med sin tradition av diverse solkiga affärer ändå är de som håller moralens fana högst, samtidigt som de är de som rotar djupast i motståndarnas soptunna när de får chansen.

Anmäl
2019-02-01 08:57 #6 av: Hayabusa

#5 Gissar att många år av "maktmonopol" har fått S att bli blinda. De är övertygade, i sin egen värld, om att de är PARTIET som är Sverige. Det spelar ingen roll vilka siffror de uppnår i val eller undersökningar, de lever kvar i det förgångna.   

Anmäl
2019-02-01 09:01 #7 av: Göstage

Javisst, den känslan får man ju. 

Anmäl
2019-02-01 09:13 #8 av: Jimmy.L

Socialdemokraterna gör aldrig fel som myglar. nä det sysslar vi inte med i detta skötsamma partiet sådant gör bara SD. Yrar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-01 09:57 #9 av: Göstage
Benjamin Dousa (M) på Twitter

Frågan är härmed ställd...

Anmäl
2019-02-01 10:03 #10 av: Hayabusa

#9 ALLA ska med! Hon får på sin höjd en tillsägelse...

Anmäl
2019-02-01 10:05 #11 av: Göstage

Lex Anna Johansson. Lex Ygeman. Lex...Illamående

Anmäl
2019-02-01 19:46 #12 av: Göstage

Kritiken är fortsatt hård mot Wanngård (S) från bland annat Moderaterna.

"Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) är mycket upprörd över den förra stadsdirektören Ingela Lindhs guldkantade avtal.
Förutom fallskärmen på 4,3 miljoner kronor gav det förra finansborgarrådet Karin Wanngård (S) stadsdirektör Ingela Lindh 180 500 kronor per månad i ett år – för att bara stå till förfogande till Stockholms stad.
Notan skickar Wanngård till skattebetalarna.
– Hon vill mörka att ett redan lukrativt avgångsvederlag blir än mer generöst. Det vilar ett tungt ansvar på Wanngård att motivera detta för skattebetalarna, säger finansborgarrådet."---

"Anna König Jerlmyr poängterar också att den förre stadsdirektören Ingela Lindh är föreslagen av Socialdemokraterna att bli styrelseledamot i energibolaget Stockholm Exergi som till del ägs av Stockholms kommun.
– Det kan ju också tyckas märkligt i ett läge där socialdemokraterna är kritiska till Sverigedemokraternas agerande i Stadshuset att kombinera anställning och förtroenderoll, säger König Jerlmyr."---

https://www.expressen.se/nyheter/m-toppens-kritik-efter-miljon-avtalet-till-stadsdirektoren-/

Anmäl
2019-02-05 19:49 #13 av: Göstage

Wanngårds generositet igen. Med andras pengar...

"Expressen kan nu avslöja att Karin Wanngård, samma dag, även skrev ett liknande avtal med sin biträdande stadsdirektör Margareta Östrand.
Östrand tillträdde sin post samtidigt som stadsdirektör Ingela Lindh och fick en lön på 135 000 kronor per månad. En lön som till slut ökade till 148 100 kronor.
Enligt anställningsavtalet skulle Östrands tjänst avslutas 15 oktober 2018.

Hon skulle då, efter två års tjänst, få en fallskärm på totalt 3,5 miljoner kronor.
Men några veckor efter att  Karin Wanngård hade förlorat valet i Stockholm ger hon även Margareta Östrand samma guldkantade uppgörelse som hon gjorde med Ingela Lindh.
I ett avtal från 5 oktober 2018, undertecknat Wanngård, framkommer det att Margareta Östrand ska få behålla sin lön på 148 100 kronor i månaden och bara behöva stå till stadens förfogande fram till 30 november i år. Därefter ska hon få sin fallskärm på 3,5 miljoner kronor. Totalt 5,3 miljoner kronor."---

"Det nuvarande finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har tidigare sagt att hon inte kände till överenskommelsen med Ingela Lindh och sa så här om den extra överenskommelsen utöver miljon-fallskärmen:
– Wanngård vill mörka att ett redan lukrativt avgångsvederlag blir än mer generöst. Det vilar ett tungt ansvar på henne att motivera detta för skattebetalarna."---

https://www.expressen.se/dinapengar/finansborgarradet-karin-wanngard-s-gav-sina-narmaste-medarbetare-miljonavtal/

Anmäl
2019-02-05 19:59 #14 av: Jimmy.L

Helt galet. 

Anmäl
2019-02-06 09:33 #15 av: Hayabusa

Sjukt. Att det talas tyst om detta...är någon överraskad?

Anmäl
2019-02-06 09:43 #16 av: Göstage

#15 Inte det minsta! Däremot är jag skadeglad med tanke på Wanngårds höga röstläge mot syndaren Wallmark...Skämtar

Anmäl
2019-02-06 10:09 #17 av: Hayabusa

#16 Tummen upp

Anmäl
2019-02-06 17:01 #18 av: Göstage

Katerina Janouch skräder direkt inte med sina åsikter om Wanngård...

http://katerinamagasin.se/karin-wanngard-borde-atalas-ekonomisk-brottslighet/

Anmäl
2019-05-18 16:40 #19 av: Göstage
Aftonbladet

Far har talat.

Anmäl
2019-05-18 17:03 #20 av: Jimmy.L

Haha, lycka till. 

Anmäl
2019-05-18 18:03 #21 av: Hayabusa

#19 Låter tryggt...

Anmäl
2019-05-19 07:32 #22 av: Jimmy.L

Märkligt hur man hyllar elbilarna samtidigt som man slår larm att batterier till dom är en miljöfara. 

Anmäl
2019-05-19 20:13 #23 av: Carmarino

#22 Ja, och hur får man fram elen till att driva elbilen? Jo, mycket av elen kommer från smutsig kolkraft.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-05-19 21:32 #24 av: Record

Far kanske hamnar i "Lögnfabriken" snart

https://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-skapar-lögnfabriksajt-för-att-bemöta-s-1.15129076

Anmäl
2019-08-14 08:40 #25 av: Göstage

Expressens ledarsida om den snabba kantringen i synen på tiggerinäringen:

"I måndags kom så beskedet att även Norrköping under ledning av Lars Stjernkvist har planer på att införa krav på tillstånd för att få tigga. Stjernkvist har tidigare varit partisekreterare inom S och är en av partiet tyngsta profiler. 

Ett annat sätt att uttrycka saken är att kampen mot tiggeriet håller på att bli god socialdemokratisk politik. 

Det säger mycket om det politiska Sverige. En ståndpunkt kan gå från att vara peststämplad till att bli mainstream inom loppet av ett år. Det avgörande är inte budskapet i sig, utan vem som framför det och vid vilken tidpunkt."---

https://www.expressen.se/ledare/nar-s-stoppar-tiggeriet-blir-det-moraliskt-ratt/

Anmäl
2019-08-14 10:05 #26 av: Jimmy.L

Haha så sant. 

Anmäl
2019-08-14 10:28 #27 av: Hayabusa

#25 Rätt Värdegrund Hjärta

Anmäl
2019-08-17 11:18 #28 av: Record

Och i veckan var det en i Hären skulle hjälpa alla att få bredband samtidigt.Skrattar

Stackars IP-Only ! Funderar

Anmäl
2019-08-17 11:42 #29 av: Hayabusa

#28 Hela världen ska med! Skämtar

Anmäl
2019-08-22 09:57 #30 av: Record

Nu börjar även de andra att sålla i samlingen ? Funderar

Anmäl
2019-10-30 12:12 #31 av: Göstage

Kommunaliseringen av skolan genomfördes 1991. Beslutet antogs av riksdagen 8 december 1989 när Socialdemokraterna fått majoritet med stöd från VPK, omröstningen  slutade med 162 röster för och 157 röster emot. 

"Göran Persson, dåvarande skolminister, skriver i sina memoarer "Min väg, mina val": "Jag är övertygad om att jag resonerade rätt, även om jag samtidigt insåg varför lärarna gjorde sådant motstånd. Den statliga kopplingen gav dem högre status i förhållande till kommunalanställda. Jag förstod deras motstånd, men det gamla systemet var dödsdömt."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunaliseringen_av_skolan_i_Sverige

Och då blev det så.

Anmäl
2019-10-30 12:15 #32 av: Jimmy.L

Så skyller dom i från sig när det inte funkar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.