Annons:
Etikettsamhället
Läst 3275 ggr
[Göstage]
2/1/19, 9:29 AM

Stockholms stadsbibliotek anlitar ordningsvakter

Att buset på biblioteken har ökat runt om i landet finns det många vittnesmål om sedan Paulina Neuding uppmärksammade det för några år sedan. Att hennes rapporter ifrågasattes från de sedvanliga kretsarna hörde förstås till…

Nu tvingas Stockholms stadsbibliotek som "en sista utväg" sätta in ordningsvakt på grund av oroligheterna.

https://nyheteridag.se/ordningsvakter-satts-in-mot-oroligheter-pa-stadsbiblioteket-sista-utvagen/

Annons:
Lona
2/1/19, 9:48 AM
#1

Hoho, undrar om vi får se liknande skriverier som de om den "stackars 12-åringen" som blev utslängd från en galleria efter att ha "varit högljudd" 😏 inne på biblioteket? Det är förj-vligt att det ska behövas, det borde vara en självklarhet och hör till normalt hyfs att uppföra sig vettigt! Visserligen blev vi nog tillsagda någon gång på biblioteket men då var vi just högljudda och det räckte med ett förmanande "scchhh" från bibliotekstanten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
2/1/19, 10:02 AM
#2

Dessvärre är det säkerligen en situation som utnyttjas av "buset". De vet att med rätt vinkling, agerande och mobilkamera så kan man framställas som offer.  Att få med sig ett drev på sociala media är ingen konst och snart är det full storm. Ordningsvakter och Polis porträtteras som brutala myndighetspersoner med våld på agendan.  Särskilt mot de rasifierade…

[Göstage]
2/1/19, 4:19 PM
#3

En annan  stökig offentlig mötesplats:

"Angered arena börjar nu registrera och fota ungdomar i åldern 12-17 år som besöker badhallen. Anledningen är säkerhetsskäl – och tidigare bråk och stök. – Det har varit bråk och incidenter mellan gästerna och ibland med personalen, säger Emir Slavotic, chef på Idrottsförvaltningen."---

https://www.expressen.se/gt/efter-slagsmal-och-stok-badhall-fotar-ungdomar/

[Göstage]
3/13/19, 1:57 PM
#4

Emma Jeanson på Kristianstadsbladet funderar över en nyutkommen "biblioteksstrategi" som överlämnats till regeringen.

"Vad är egentligen bibliotekens uppdrag? I Sveriges första biblioteksstrategi “Demokratins skattkammare” som Kungliga biblioteket överlämnade till regeringen under torsdagen tycks svaret ha blivit allt mer diffust. Man menar i rapporten att “uppdraget ska breddas”.---

"Men samtidigt har biblioteken som bekant de senaste åren behövt ha allt närmare kontakt med socialtjänst, polis och skola. Bränder och oroligheter har förekommit och ungdomsgäng ställer till bråk i lokalerna. Stadsbiblioteket i Karlskrona har exempelvis haft problem med missbrukare som skräpar ner, röker och dricker alkohol i lokalerna (SVT januari 2017). 

Dessutom vänder sig många nyanlända till biblioteken för frågor om vad det står i beslut från myndigheter, hur man får en bostad, om skolan och om personalen kan hjälpa till att betala räkningar. De behöver hjälp med biljetthantering, med bankärenden, kösystem för hyresrätter och att söka jobb."---

"Låter det här som ett bibliotek? Nej, knappast. Snarare som en samordningsinstitution för att integrera nyanlända på bostadsmarknaden och i arbetslivet. Varför gör vi i så fall inte om biblioteken till renodlade socialkontor, där det även finns ett visst utbud av böcker?"---

"Det vore en sorg om bibliotekens riktiga verksamhet avvecklas för att förpassas till att bli ännu en administrativ enhet för integrationssamordning. Bibliotek ska inte vara socialkontor. De ska inte vara värmestugor för missbrukare eller socialtjänstens förlängda arm för att hjälpa nyanlända. Biblioteken ska rustas upp med mer böcker och kompetent personal. De ska inte avvecklas."

 http://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/biblioteken-ska-inte-vara-socialkontor/

[Göstage]
3/13/19, 1:58 PM
#5

#4 I media samma dag som ledaren ovan kan man läsa om vissa som tycks veta vad de skall använda biblioteket till.

"Efter att ett ungdomsgäng härjat på biblioteket tvingas kommunen att agera.Numera patrullerar väktare i lokalen. – Fungerar det inte får vi försöka hitta någon annan lösning, säger Per Gjörloff, kultur- och fritidschef, till Smålandposten. 

I förra veckan gjordes en anmälan till arbetsmiljönämnden. Anledningen är att biblioteket i Åseda, Uppvidinge kommun, har problem med ett ungdomsgäng. Enligt personal på biblioteket stör gänget verksamheten till den grad att man nu känts sig tvungen att ha vakter i lokalen. Kultur- och fritidschefen berättar att ungdomarna spelar hög musik på sina mobiltelefoner, bland annat. – Detta upprepas några gånger, därefter är det en i gruppen som säger något olämpligt till personalen, säger han till Smålandsposten."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/kallar-in-vakter-till-bibliotek-efter-ungdomarnas-stok-/

[Jimmy.L]
3/13/19, 3:16 PM
#6

#5 Lär väl sluta med nya anklagelser om rasism när dom ingriper mot dessa ungdomar.

Annons:
[Göstage]
3/13/19, 3:39 PM
#7

#6 Ja, det här gänget lär väl höra av sig…

Novachan
3/13/19, 4:56 PM
#8

#4 Visar ju också på att det finns behov som inte bemöts, eller så är det att det är så lång kö till att få hjälpen att de måste försöka göra det själva - på både gott och ont.

Detta kan man ju också se för de som söker sig dit för värmens skull, vilket kan vara ett utfall av hur politikerna har agerat…

[Göstage]
3/13/19, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På vårt bibliotek verkar de ha mycket att göra med något annat, för de har tagit bort kopieringsapparaten (myntstart) för att personalen inte har tid med den. 

Det är nog så att man börjat prioritera annat på biblioteken - här är en skärmdump från Borås biblioteks hemsida.

[Hayabusa]
3/14/19, 10:45 AM
#10

#9 Hmm..🤔

[Göstage]
3/21/19, 11:01 AM
#11

Risk för att biblioteket i Tensta tvingas stänga på grund av droghandel i lokalerna.

"Narkotikahandeln har flyttat in på biblioteket i Tensta – och sker mer eller mindre öppet. Nu kan handeln tvinga biblioteket att stänga.

När P4 Stockholm är inne på Tensta bibliotek möts vi av bokläsare och en förskolegrupp på besök. Men de senaste månaderna har biblioteket också mötts av droghandlare – och ofta har droger bytt ägare framför ögonen på personalen. – Det har skett ganska ogenerat framför personalen. De har också hittat påsar och pengar i böcker på biblioteket, säger Kristofer Gren, enhetschef på Järvaenheten vid Stockholms stadsbibliotek."---

SR

[Hayabusa]
3/21/19, 11:07 AM
#12

#11 Det är väl enbart positivt? Bibliotek ska vara en mötesplats för ALLA - olika typer av möte, handel, diskussioner etc. En kulturell tummelplats där INGET eller INGEN är exkluderad 🌺❤️🎈

OBS! Ironi…

[Jimmy.L]
3/21/19, 1:26 PM
#13

Ja vad gör lite narkotiska på ett biblioteket  dt är ju värre när ordningsvakter kastar ut ordningsstörande ungdomar. 🥵

Annons:
[Hayabusa]
3/21/19, 1:31 PM
#14

#13 Precis! Personalen kan väl istället hjälpa till lite? Kanske sitta ner med sin bro´s och dra en lina, vad är så fel med det? Böcker??? Det är väl ändå rätt ute, eller?

[Jimmy.L]
3/21/19, 1:33 PM
#15

#14 Eller sälja, låna ut pengar?

[Hayabusa]
3/21/19, 2:36 PM
#16

#15 ALLT ska med!

[Jimmy.L]
3/21/19, 2:44 PM
#17

👍

[Jimmy.L]
3/29/19, 6:54 AM
#18

Efter larm om bråk mellan ungdomsgäng, stölder och narkotikabruk har biblioteket i Kinna fått anlita väktare och ändra sina öppettider. Nu kallar kommunen till möte för att hitta en lösning. – Vi ska inte behöva ha våra bibliotekarier i en arbetsmiljö som dom inte känner sig trygga i, säger Birgitta Andersson (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaktare-pa-biblioteket-efter-larm-och-stok-och-brak

[Göstage]
4/3/19, 7:51 AM
#19

#4ff Bibliotekens roll i samhället mejslas nu ut allt tydligare.

"Erik Fichtelius presenterade i början av mars sitt förslag till nationell biblioteksstrategi för regeringen. Förslaget heter Demokratins skattkammare, men syftar till att förvandla bibliotek till propagandacentraler mot ”mörka krafter”. För sitt arbete belönades Fichtelius den 29 mars med Kungliga bibliotekets Klemmingmedalj. Tidigare har han fått sparken två gånger från SVT för sin otillbörliga relation till makten.

Från 2015 ledde Fichtelius Kungliga bibliotekets regeringsuppdrag att ta fram en nationell biblioteksstrategi som nyligen överlämnades till regeringen. Strategin har ett separat kapitel som heter Demokrati. I det konstaterar Fichtelius följande: ”I tider när demokratin hotas av mörka krafter över hela världen blir bibliotekens roll och uppgift allt viktigare. Biblioteken är en femte statsmakt, en konstitutionell pelare som balanserar andra statsmakter.”---

https://samnytt.se/nationell-samordnare-vill-gora-bibliotek-till-propagandacentraler-mot-morka-krafter/

"De mörka krafterna"  är då inte de som valt biblioteken för att kränga knark, använda personalen som gratishjälp för diverse personliga ärenden eller trakassera boklånare. 

Nej, de mörka krafterna är de som har "fel"  åsikter och kanske vill låna samhällskritisk litteratur av icke lämplig sort. 

Citat Ivar Arpi SvD 20 februari 2017 (min fetning): "I bibliotekslagen står det uttryckligen att biblioteken ska främja ”fri åsiktsbildning” och att utbudet ska präglas av ”allsidighet”. I strikt mening är det såklart inte censur att avstå från att köpa in en bok till ett bibliotek. Men en selektion som nekar bästsäljande böcker utan att ens kunna motivera beslutet styrs av ett censurtänkande. Det hör inte hemma på bibliotek."---

https://www.svd.se/bibliotek-ska-inte-censurera/om/ledare

Vi kanske får vänja oss vid det nu…

[Hayabusa]
4/3/19, 8:58 AM
#20

#19 Oh…"en femte statsmakt, en konstitutionell pelare". Jag som brukar besöka det lokala biblioteket för att läsa senaste numret av "Nostalgia" - det får mig att tänka om. Inte visste jag att det var en "statsmakt" jag befann mig i, jag vill bara läsa mitt magasin i lugn & ro. Får hoppas att de inte gör hembesök för att studera & nagelfara det privat "biblioteket". F-n vet…

Annons:
[Göstage]
4/3/19, 9:02 AM
#21

#20 De kan komma hem till mig och hämta några utgångna skivor…😉

[Hayabusa]
4/3/19, 9:06 AM
#22

#21 Ouch, du har rätt…

[Göstage]
5/7/19, 8:52 AM
#23

"Alla språk likställs när Fittja biblioteket öppnar sina dörrar nästa vecka. Istället för egna hyllor för böcker på andra språk än svenska sorteras nu böckerna efter teman och språken blandas på hyllan.  – Ett helt unikt system för Botkyrka, säger bibliotekarien Pethra Öster."---

"– Vi har jämställt alla språk, så svenska är inte det första språk man möter. Språken är i stället alfabetiskt ordnade, med arabiska först, säger bibliotekarien Pethra Öster som är ansvarig för projektet."---

Stockholm Direkt

Ännu så länge får alltså svenskan trots allt vara med på ett hörn…😎

[Hayabusa]
5/7/19, 9:43 AM
#24

#23 Böcker på svenska borde få en "Skammens hörna".

[Göstage]
5/7/19, 9:46 AM
#25

#24 I bästa fall kan det väl med tiden bli en plats i hyllan för  "utdöda språk"…

https://www.expressen.se/debatt/svenska-spraket-ar-hotat-i-dagens-skola/

"2009 fick vi i Sverige en språklag som fastslog att svenska är huvudspråk i Sverige", att jämföras med "vi har jämställt alla språk" . Den språkliga fjärilseffekten uppstår i ytterkanterna…

Edit.

[Hayabusa]
5/7/19, 9:52 AM
#26

#25 I en mörk, undangömd källare…

På tal om språk, dialekter etc. HD/Sydsvenskan har just nu en rad artiklar om "Skånskan", dessvärre betalartiklar.

[Göstage]
5/7/19, 9:59 AM
#27

Ja, dialekterna är också värda att vårda! 👍(Dock ej rinkebyiskan etc.)

Annons:
[Göstage]
6/7/19, 12:54 PM
#28

 Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholms stad (M) välkomnar på Aftonbladet debatt den nyligen presenterade utredningen med påföljder från ordningsstörande i offentliga utrymmen, men önskar en hårdare tillämpning än den förestagna.

"Sverige har omfattande problem med ordningsstörningar i det offentliga rummet. Situationen känns igen över hela landet men storstäderna är särskilt drabbade.
Jag godtar inte åtgärder som att män och kvinnor separeras på badhus, för att kvinnor riskerar att trakasseras. Jag godtar inte heller att bibliotek har tvingats till att stänga eller justera sina öppettider på grund av att det finns pojkar som kastar böcker, uppträder dominant eller sysslar med droghandel i en miljö där vi vill att samhället ska kunna förkovra sig i litteraturen."--- 

"Jag är övertygad om att tillträdesförbud skulle ge vanliga människor ett nödvändigt andrum efter många år av kriminell dominans i boendemiljön. Badhus, bibliotek och lokala näringsidkare skulle få en chans att återhämta sig. Tillgängligheten till demokratiska institutioner skulle öka, inte minska. Kunder och besökare skulle hitta tillbaka. Kraften i den negativa sociala spiralen skulle luckras upp."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pL9Q5w/gor-var-miljo-trygg--porta-dem-som-stor

[Göstage]
6/15/19, 9:51 AM
#29

"Minns du? Det brukade vara helt tyst på biblioteken. Man hyschade ungdomar som pratade och skrattade. För den som fortfarande inte förstod poängen fanns skyltar med uppfordrande regler. Bibliotekarien väste ”schhh!” – och besökarna rättade sig tassande i ledet. I dag är det annorlunda. Allt är annorlunda. På tio år har både rummen – bokstavligen – och kulturen förändrats drastiskt. Nu s k a  det låta."---

"Ett sätt att möta de vikande besökssiffrorna är just att satsa på mötesplatser."--- 

"– Biblioteken har lagt mycket energi på att formulera sig som mötesplatser de senaste tio åren. Men i själva verket är det väldigt få som går till biblioteket för att umgås med andra, säger Joacim Hansson."---

"– Vi förknippar folkbiblioteken med en viss typ av samhällsbygge. Men om det samhällsbygget förändras kommer också de institutioner som bär upp det att förändras – och därigenom även biblioteken. Jag tror att vi relativt snart kommer att ha bibliotek som faktiskt bör definieras som något annat än vad de är i dag."---

https://vi.se/bye-bye-biblioteket/

Alltså: biblioteken ändrar inriktning och satsar på mötesplatser. De enda som nappar är ett visst kulturkotteri, sådana som ser biblioteken som en allmän samhällsupplysningsinstans samt bråkmakare och missbrukare.  Men trots konstaterandet att "det är väldigt få som går till biblioteket för att umgås med andra" så hur försöker man ändra trenden? Jo, öka omstöpandet, till "mer mötesplats, mindre bok." Känns inte direkt förtroendeingivande…

_"Kungliga bibliotekets ­årliga statistik visar att allt från antalet bibliotek till utlån och bibliotekens bestånd av fysiska böcker har minskat under 2018.
_

 – Jag trodde att jag hade gjort fel när jag såg alla minustecken, säger KB:s statistikansvariga Cecilia Ranemo."--- 

"Antalet fysiska besök på offentligt finansierade bibliotek har minskat med 1,5 miljoner och uppgår nu till 81,8 miljoner", skriver Biblioteksbladet.

Generalsekreteraren i Svensk biblioteksförening noterar att biblioteksbesöken minskar drastiskt, men säger att "det dock är positivt att politiken har ögonen på vad som händer i biblioteksvärlden".

Frågan är dels om man själva är på det klara om orsakerna till besöksminskningen, dels om politikerna har hela bilden klar för sig, eller om de köper bibliotekbranschens version om anledningen?

[Jimmy.L]
6/15/19, 10:08 AM
#30

Om man stoppar stöket så kommer ju folk tillbaka men så långt vill dom inte tänka.

Lona
6/17/19, 9:19 PM
#31

Sen tror jag att biblioteken till viss del spelat ut den roll de har haft. Folk använder inte fysiska böcker i samma utsträckning utan läser/lyssnar via andra typer av media. När det gäller faktaböcker så blir de relativt fort omoderna, i synnerhet om man jämför med sajter på nätet som uppdateras kontinuerligt. Jag vet heller inte hur mycket man lär sig i skolan numera? Vi hade "biblioteksundervisning" några ggr/termin där klassen gick till stadsdelens bibliotek för att lära sig hur det funkar, hur det är uppbyggt - och givetvis för att låna böcker.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
6/17/19, 9:38 PM
#32

#31 Jo, förvisso,  jag instämmer i att biblioteken spelat ut den roll de haft - men är det en självklarhet att de då fyller någon funktion för andra än kulturtanter och deras själsfränder?

"Under 2017 var Sveriges kommuners totala kostnad för biblioteken omkring 4,5 miljarder kronor men det råder stora skillnader mellan hur mycket kommunerna väljer att satsa på biblioteksverksamheten, det visar en rapport från Myndigheten för Kulturanalys."---

"– Biblioteken är en viktig mötesplats, de har en folkbildande funktion och arrangerar olika kulturevenemang. Dessutom är det ett led i integrationen. Vi har till exempel kopplingar mellan SFI och biblioteken, säger Pär Röckner" (Intervjuad kultur- och fritidschef i Sorsele). 

https://www.svt.se/kultur/bok/lista-sa-mycket-lagger-kommunerna-pa-biblioteken

I Biblioteksbladet från oktober 2016 kunde man läsa: "Kommunerna lägger allt mer pengar på biblioteken. En ny rapport från Myndigheten för kulturanalys visar att landets folkbibliotek får allt mer pengar att röra sig med. Samtidigt ökar antalet anställda i biblioteken."---

 http://biblioteksbladet.se/kommunerna-lagger-allt-mer-pengar-pa-biblioteken/

Alltså: folk går inte längre till biblioteken och bokutlånandet minskar, samtidigt som anslagen ökar och mer människor anställs. Kanske pågår det en omstöpning av verksamheten till kommunala allaktivitetshus, men då vore det ärligare att säga det- det är ju trots allt skattebetalarna som står för kostnaderna, inte politiker och biblioteksanställda.

[Jimmy.L]
6/18/19, 7:17 AM
#33

Värmestugor för ungdomsgäng och tillhåll för kriminella.  Länge sen jag besökte ett bibliotek, vet att här i stan har man ordningsvakter som ska se till att A-lagare och ungdomsgäng inte ska bråka bland andra besökare. Besöker jag blir det ofta kolla in faktaböcker som jag sen köper i handeln.

[Hayabusa]
6/18/19, 7:33 AM
#34

Personligen ser jag inte bibliotek som en mötesplats. Har ett bibliotek på väldigt nära håll, tar mindre än 5 minuter till fots, och det händer att jag går dit och läser lite tidningar (t ex Nostalgia).  Dagstidningar finns också och det går även att låna DVD-filmer. En och annan bok att låna hittar jag också, då & då. Men är det en mötesplats jag söker så finns det tillräckligt med Café och liknande som passar mkt bättre. Åtminstone i min värld.

Annons:
[Göstage]
6/20/19, 9:27 AM
#35

Kajsa Dovstad* om sommarbibliotek och Sommarboken:

"Det nationella svenska programmet Sommarboken har dessutom frångått den internationellt etablerade metoden med belöningar för elever som läser mycket, för att i stället helt lägga fokus på att utan krav samtala om böckerna. Men läsning behöver tillgängliggöras brett, också för dem som inte känner sig bekväma med att diskutera böcker i grupp. Läsfrämjande insatser bör vara något annat än flumskola sommartid."--- 

https://www.expressen.se/ledare/kajsa-dovstad/nar-skolan-stanger-borde-biblioteket-halla-oppet/

*Sommarbokens programförklaring från deras hemsida: "Sommarboken vänder sig till dig mellan 8 och 12 år. Gillar du att prata och tipsa om böcker du lyssnat på eller läst, träffa kompisar och fika? Biblioteken ordnar träffar under sommaren. Alla får vara med. Det kvittar hur lite eller hur mycket du läser!"---

Verkar som om den verbala förmågan prioriteras? Av förstasidan att döma   förefaller Sommarbokens upplägg bära en tydlig enkönsprägel. Jovisst, tjejer läser mest, och det är tydligt att det är tänkt att så förbli…

OT: *Kajsa Dovstad har faktiskt fått sin föraviserade kolumn i Expressen- skall bli intressant att se reaktionen från PK-håll på det! Man kan ju inte säga annat än att hon fått en flygande start i fråga om uppmärksamhet med sina "Jimmie moments"…😉

[Göstage]
9/24/19, 9:02 AM
#37

Stöket i och kring våra bibliotek uppmärksammades av Paulina Neuding 2015, och problematiken tycks bara förvärras.

"Arbetsmiljön på svenska bibliotek har försämrats sedan 2017, enligt en ny enkätundersökning bland 1 600 svenska bibliotekarier. Social oro och våldsamma incidenter har ökat, samtidigt som hälften av folkbiblioteken i undersökningen uppger att droghandel ägt rum i lokalerna. Värst är situationen i förorter och småstäder, enligt de svarande."---

"En av de mest dramatiska ökningarna enligt de svarande har skett inom våld och våldsamma incidenter. Idag säger 55 procent av folkbibliotekspersonalen och 42 procent av de svarande skolbibliotekarierna att det förekommit våldsamma situationer under de senaste två åren, en ökning på 13 respektive 18 procentenheter jämfört med 2017.

– Det kan vara mindre hotfulla situationer som att det slängs en bok på någon, men i de allra värsta fallen så är det fysiskt våld mot bibliotekarier eller besökare, faktisk misshandel, säger Stina Hamberg, samhällspolitisk chef på DIK."---

"Nytt för årets undersökning är statistik över sexuella trakasserier. Där framkommer att var sjätte kvinnlig bibliotekarie i undersökningen har utsatts för sexuella trakasserier eller övergrepp sedan 2017. Det kan röra sig om oönskade närmanden och kommentarer, men flera kvinnor berättar också om problem med män som porrsurfar eller onanerar öppet i lokalerna."---

  https://www.svt.se/kultur/larmet-fran-biblioteken-vald-och-social-oro-okar-droghandel-sker-oppet

[Jimmy.L]
9/24/19, 10:23 AM
#38

Man har ju satt in OV men då har ju dom som bråkat blivit kränkta och vissa skriker om rasism. 🤔

[Göstage]
9/25/19, 9:20 AM
#39

#37 Paulina Neuding återkommer på Dagens Samhälle till de problem som hon uppmärksammade redan för fem år sedan.

"Stöket på biblioteken förvärras. Samtidigt präglas debatten fortfarande av en ovilja till klarsyn och handling. Fackförbunden själva vill inte porta folk, men den frågan är inte upp till dem. Biblioteken finns inte till för att vara någons arbetsmiljö, de är framför allt medborgarnas."---

_ Vi har därmed att göra med en utveckling som är fullständigt förutsebar och väntad – givetvis kommer öppna rum att bli sårbara i områden som präglas av social nedgång – men som få velat föregripa eller ens erkänna när den varit alldeles uppenbar.
_

Så vad gör vi nu?

Fackförbundet DIK motsätter sig förslaget att porta stökiga besökare, eftersom man anser att det är en demokratisk rättighet att ha tillträde till bibliotek även om man tidigare stört ordningen."---

"Men huruvida biblioteken är tillgängliga är inte enbart en arbetsmiljöfråga, och det finns inget skäl att göra DIK till ensam domare i debatten om hur problemen ska hanteras. Det är huvudsakligen pensionärer och barnfamiljer som använder sig av bibliotek. Det är också särskilt dessa grupper som är beroende av att hotfulla besökare kan stängas ute."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nej-biblioteken-maste-inte-valkomna-alla-29344

[Jimmy.L]
9/25/19, 11:52 AM
#40

Märkligt att man gnäller då. Låter dom stöka då om man inte vill porta bråkiga besökare.

Carmarino
9/25/19, 12:38 PM
#41

Det är märkligt att de demokratiska rättigheterna i princip alltid bara gäller dem som bråkar, stökar och förstör. Är det inte lika mycket en demokratisk rättighet att slippa bråkstakarna i det offentliga rummet?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
9/27/19, 10:06 AM
#42

"Biblioteken ska inte vara socialkontor eller migrationsverk. Inte heller ska bibliotekarier behöva utstå hot och våld i sin vardag", skriver Karin Pihl på GP:s ledarsida. Hon skriver vidare bland annat:

 "En av de svarande citeras i rapporten: ”Jag vill vara bibliotekarie. Istället är jag i dag bankman, försäkringskassa, arbetsförmedling och migrationsverk.”--- 

 "Tonårspojkar med en avvisande attityd mot det omgivande samhället ursäktas ofta med att ”de har ingen fritidsgård” eller ”de kommer att växa upp med tiden”. Så kan det mycket väl vara. Men det kan också vara så att dessa ungdomar behöver höra från samhället att det finns regler som man måste rätta sig efter, och att det får konsekvenser om man inte gör det."---

"Det kanske inte är de som försvarar allas rätt till lugn och ro som är fördomsfulla när man tänker efter. Men som alltid i Sverige har det viktigaste varit att offentligheten pratar om något på "rätt" sätt. Stök och bråk har inte setts som ett oacceptabelt beteende som borde få konsekvenser, det har betraktats som en ”öppen attityd”. Att acceptera stök är inte slapphet och respektlöshet mot andra, det är att ”ifrågasätta tysthetsnormen”.

Och som alltid finns det de som får ta konsekvenserna. I detta fall landets bibliotekarier, och den överväldigande majoritet av alla biblioteksbesökare som är där för att låna böcker."

https://www.gp.se/ledare/ungdomar-ska-inte-löpa-amok-på-biblioteket-1.18583788

[Göstage]
10/14/19, 7:45 AM
#43

Trots att regeringens utredare avråder vill en majoritet i riksdagen se att individer som begår stölder eller stör och trakasserar andra ska kunna stängas av från affärer, simhallar och bibliotek. Vissa instanser säger att det inkräktar på den grundlagsskyddade rörelsefriheten, men som KD:s talesperson säger är inte den lagen  skriven för att kriminella skall kunna missbruka den.

Källa.

[Jimmy.L]
10/14/19, 8:00 AM
#44

Ja porta dom som begår brott i affärer för att ge dom anställda trygghet på jobbet.

Emo
10/14/19, 8:28 AM
#45

#44 - och tysta de drabbade! 😢

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
10/14/19, 11:40 AM
#46

#43 Blir så förbannad när det snackas om "inkräkta på den grundlagsskyddade rörelsefriheten". Det verkar som om den bara gäller brottslingar. Alla vi andra då? Har vi ingen grundlagsskyddad rörelsefrihet? Den inskränks ju i allra högsta grad av att ligisterna gör det obehagligt att vistas på de här platserna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/14/19, 11:53 AM
#47

#46 Dessutom framför den av regeringen tillsatta utredaren sin egen negativa slutsats. Det ligger ju nära till hands att förmoda att han/hon haft den inställningen redan vid tillsättandet, och därmed inte har förhållit sig neutral till sitt uppdrag.

 Med andra ord blir det väl ännu en av dessa utredningar som bara kostat tid och pengar, men som inte utmynnar i något resultat utan kommer att samla damm i en växande hög av havererade utredningar…😕

[Göstage]
10/16/19, 5:42 AM
#48

#43ff Två ledande företrädare för organisationen Företagarna tar på GP debatt upp den rådande brottsutsattheten för en mängd av sina medlemmar, och pläderar bland annat för en tillträdesklausul för ett visst klientel. 

"Tillträdesförbud till affärslokaler. På liknande sätt som det redan i dag är möjligt att ge personer som begår upprepade kriminella handlingar tillträdesförbud till idrottsarrangemang bör denna möjlighet även gälla för olika typer av affärslokaler, till exempel butiker och restauranger."--- 

"Sveriges alla företagare måste kunna känna sig trygga och skyddas från kriminalitet, både som näringsidkare och medborgare, det är en av rättsstatens förpliktelser och helt nödvändigt för Sveriges företagsklimat. Detta är ett krav vi riktar till rättsväsendet och landets alla politiker."

https://www.gp.se/debatt/fler-poliser-och-skärpta-straff-för-en-tryggare-handel-1.19193093

Annons:
Carmarino
10/16/19, 12:24 PM
#49

#48 Ja, det är lite märkligt att den grundlagsskyddade rörelsefriheten inte gäller på fotbollsarenor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/17/19, 8:03 PM
#50

#43 EBT är trött på fiskliret från regeringen.

"Ebba Busch Thor säger att hennes parti driver frågan om tillträdesförbud för att komma åt den grova kriminaliteten. – Det är utrett, ligger i regeringens byrålåda men det händer absolut ingenting. Det är obegripligt att statsminister Stefan Löfven tillåter att ansvariga ministrar håller kafferep med sju av landets partier utan att man kommer fram till konkreta åtgärder, som är nog för att knäcka gängkriminaliteten."

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/kd-ledaren-lofvens-agerande-obegripligt/

[Göstage]
10/19/19, 4:56 AM
#51

#43ff Ser att Sanna Rayman på Expressens ledarsida också ställer sig undrande inför utredarens personliga statement mot tillträdesförbud för buset till butiker, simhallar och bibliotek när frågan nu är under beredning.

”Då har man verkligen inte jobbat i butik.” Så utbrast Mikael Ovrell, Ica-handlare i Kortedala, när den motvilliga utredaren My Hedström lämnade sitt förslag om tillträdesförbud till regeringen. Själv tycker hon att ett tillträdesförbud till butiker, simhallar och bibliotek är onödigt. Ica-handlaren Ovrell, som blivit både hotad, rånad och misshandlad vid flera tillfällen, håller inte med."--- 

"Ett förbud kommer ändå inte lösa detta, förklarar Hedström vidare. Nej, kanske inte. Men sen när är kravet på förbud att de ska ”lösa” de problem de riktas mot? Om detta är hur lagar och regler får sitt existensberättigande blir det inte mycket kvar i lagboken."---

"Rörelsefriheten är grundlagsstadgad. Jag förstår att en jurist värderar detta högt. Men att avfärda varje tänkbar situation som orimlig, när man just erkänt dålig insikt i problembilden? Nja, då ger man snarare intryck av att ha bestämt sig på förhand än att ha utrett förutsättningslöst."---

"Och frågan är om inte Hedströms inställning är skäl nog att ge upp om tillträdesförbuden redan innan de införts. Är hon det minsta representativ för juristkåren lär vi väl aldrig få se en åklagare besluta om ett förbud i vilket fall…" 

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/motvilliga-jurister-kan-gora-nya-forbudet-meningslost/

Fetstilen är ur ledaren.

Tidigare ledare i frågan av Rayman från februari i år när utredningen lämnades till regeringen.

[Göstage]
10/24/19, 5:20 PM
#52

#43ff "Statsminister Stefan Löfven (S) ser problem med förslaget att porta bland annat kriminella från en butik."---

"Även utredaren själv avrådde från att införa möjlighet till tillträdesförbud med hänvisning till att det innebär inskränkningar i den grundlagsstadgade rörelsefriheten. Men hon lade ändå fram ett förslag, eftersom det var hennes uppdrag."---

(Löfven:) "Om så många instanser säger att de avråder, till och med biblioteksföreningen, då måste man i alla fall tänka till och kan inte bara säga att vi vill ha det här och vi har alltid rätt."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoKQR4/lofven-ser-problem-med-tilltradesforbud

Hade varit ärligare om han sagt att den här utredningen aldrig var tänkt att resultera i något- det är åtminstone så det känns. Men man har ju lyckats fisklira bort några år, och nu blir det väl ännu en utredning…

[Göstage]
10/24/19, 5:56 PM
#53

#49 Widar Andersson (S) i Folkbladet gör också jämförelsen med fotbollshuliganerna:

"I Sverige kan sedan många år tillbaka ges tillträdesförbud till idrottsarenor. Ungefär 600 personer har förbjudits tillträde. Till fromma för de som hellre ser på fotboll än på slagsmål, flaskslängning och bengalrök. Tillträdesförbud ska meddelas om det föreligger en risk för brott, allvarliga trakasserier och andra ordningsstörningar som regleringen syftar att motverka. Den som överträder ett förbud ska kunna dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Sedan 2017 finns en riksdagsmajoritet för att införa ett liknande tillträdesförbud till butiker, bibliotek och simhallar. Justitieminister Morgan Johansson (S) har hörsammat riksdagens vilja och en utredning har gjorts i ämnet. Jag tror att det är klok politik att införa tillträdesförbudet. Inte minst är det viktigt att skydda butikers ägare och Medarbetare som på många platser utsätts för upprepade stölder och trakasserier utan att uppleva någon form av stöd från det allmänna."---

https://www.folkbladet.se/opinion/nar-skotsamma-slutar-bry-sig-om6348883.aspx

[Göstage]
11/13/19, 10:02 AM
#54

Biblioteket i Hässleholm sätter in väktare och minskar öppettiderna på grund att man inte lyckas värja sig mot ungdomsgäng.

[Jimmy.L]
11/13/19, 11:15 AM
#55

Men vadå det är ju fina ungdomar som bara behöver ett ställe att vara på. 😕

Annons:
[Göstage]
11/19/19, 8:10 AM
#56

Ännu ett bibliotek får inskränka sitt öppethållande på grund av stökiga ungdomar.

"Först stängde fritidsgården under en period – nu minskar biblioteket sina öppettider. Ett ungdomsgäng skapar otrygghet i centrala Bengtsfors. – Vi jobbar med bibliotek här. Inte med att styra upp ungdomar, säger Sara Vogel-Rödin, kultur- och fritidschef."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bibliotek-drar-ner-pa-grund-av-stok

[Göstage]
11/19/19, 10:44 AM
#57

Inte bara biblioteket i Bengtsfors som är utsatt för gänget, bestående av ett tiotal killar som "står på gränsen till kriminalitet" enligt Polisen. Det här är alltså i en liten ort som Bengtsfors, där man inte kan värja sig mot det här klientelet. Inte undra på att det ser ut som det gör i storstädernas förorter med deras möjligheter till anonymitet…

"Under september och oktober anmäldes 33 fall av skadegörelse i Bengtsfors kommun – vilket är den högsta siffran sedan Brottsförebyggande rådet, Brå, började med sammanställningen 1996, skriver SVT Nyheter Väst. 

Kommunpolisen Peter Torstensson säger till SVT att det är ett ungdomsgäng som ligger bakom skadegörelsen i de centrala delarna av kommunen. Ungdomarna ska också ha hotat personal på fritidsgården."---

https://www.expressen.se/gt/ungdomsgang-misstanks-ligga-bakom-skadegorelse/

Bland åtgärderna man vill sätta in är vettigare aktiviteter för de inblandade ungdomarna. Men när man hade fritidsgården igång så tvingades man stänga den för att dräggen hotade personalen, och därmed hade de skötsamma ungdomarna mist sin "vettiga aktivitet"…

[Jimmy.L]
11/19/19, 11:29 AM
#58

Belönas för skadegörelse helt sjukt.

[Göstage]
11/20/19, 9:51 AM
#59

Giovanna Jörgensen, bibliotekschef i Nynäshamns kommun, skriver klarspråk på SVT Opinion.

”Jag har varit bibliotekschef i 21 år. Jag har erfarenhet från Stockholms innerstadsbibliotek, förortsbibliotek och kommunbibliotek i mindre städer och tendensen är tydlig, tryggheten minskar, bråken ökar. Och nu har jag till och med fått stänga ett av de mindre biblioteken i kommunen på kvällstid. Det här går inte längre”, skriver hon. 

"Jag har provat mycket för att skapa ro igen på biblioteken, vi har haft säkerhetsvakter på plats under hela dagen, patrullerande vakter som kommit vid behov, låsta toaletter och tydliga skyltar kring vad som gäller på biblioteket. Jag har stängt bibliotek när personalen har varit så rädd och chockad att de inte kunnat sova. Vid dessa få tillfällen har jag fått tvinga igenom en stängning, för bibliotekarierna vill aldrig stänga ett bibliotek. Inga av dessa åtgärder har egentligen hjälpt för vi blev ensamma om problemet igen, den dag vakterna slutade."---

"I biblioteket möts alla på samma villkor. Men biblioteket behöver ibland hjälp från sitt lokalsamhälle. Inte enbart ingripanden från politiker och institutioner utan det behövs mammor, pappor, morföräldrar, kusiner, grannar och medmänniskor."

https://www.svt.se/opinion/bibliotekschefen-om-valdet-och-braken-det-har-gar-inte-langre

[Göstage]
12/6/19, 3:26 PM
#60

 "Personerna upplevdes så stökiga att de ombads lämna biblioteket. Då kastade de in bajs och solrosfrön i entrén", skriver KvP.

Men bibliotekschefen i Trelleborg försvarar det med att det var värre 2017.

[Jimmy.L]
12/6/19, 3:38 PM
#61

Och man gnäller på SD för dom vill ha ordning på biblioteken, men vänstern gillar tydligen bajs. 🤓

[Göstage]
12/17/19, 9:12 AM
Annons:
[Göstage]
12/22/19, 2:40 PM
#63

#56ff Nu är fritidsgården i Bengtsfors nerbränd, så nu slipper man tänka på den.

"En anrik byggnad i centrala Bengtsfors som fungerar som fritidsgård eldhärjades tidigt på söndagsmorgonen. Polisen misstänker mordbrand. – Det är en bedrövlig historia. Om branden är anlagd är det än mer tragiskt, säger Björn Lindeberg, utbildningschef i Bengtsfors kommun."---

https://www.expressen.se/gt/fritidsgarden-forstordes-helt-i-branden-tragiskt/

[Jimmy.L]
12/24/19, 8:40 AM
#64

Bibliotek runt om i Skåne uppger att jobbiga och hotfulla situationer är något de regelbundet tacklas med. Det är något bibliotekarierna inte alltid vet hur man hanterar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7367095

[Jimmy.L]
12/27/19, 11:36 AM
#65

Tillträdesförbud i butik räcker inte. Regeringen bör följa riksdagens vilja och ge möjlighet att porta busar från bibliotek och bad också.

https://www.expressen.se/ledare/porta-busarna-fran-baden-och-biblioteken-ocksa/

[Göstage]
1/15/20, 10:47 AM
#66

Stadsbiblioteket i Växjö hotas av vite från Arbetsmiljöverket om man inte snarast genomför förbättrat skydd för sin personal mot ungdomsgängen.

https://nyheteridag.se/bibliotek-hotas-med-vite-maste-ova-for-att-hantera-hotfulla-ungdomsgang/

[Jimmy.L]
1/15/20, 11:00 AM
#67

Dom goda rasar nog mot Arbetsmiljöverket, barnen måste skyddas.

[Göstage]
1/19/20, 9:49 AM
#68

Facebook

Stadsbiblioteket i Mölndal drar i samarbete med Mölndals stad  sitt strå till stacken för tryggare bibliotek genom att bjuda in Mina Dennert under evenemanget Folkhälsoveckorna.

[Göstage]
2/13/20, 11:10 AM
#69

#9 #29 #42 "Nu vittnar flera anställda på bibliotek i Västra Götaland om en förändrad arbetsplats. Många frågor från besökare handlar inte längre om läsning och boktips – utan om bankärenden, jobbsökande och myndighetspapper."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-har-biblioteken-tagit-over-efter-arbetsformedlingen-1

"När Erik Nystrand började jobba som bibliotekarie i Göteborg hade han en annan bild av sitt nuvarande yrke. I dag har den bilden ändrats. – Jag var inte beredd på att folk skulle komma med sina bankärenden, säger han. På många bibliotek råder förvirring. Frågor om läsning och böcker är inte längre det som är mest förekommande. I stället handlar frågor allt oftare om arbetssökande och hjälp med kontoutdrag, berättar flera bibliotikarier för SVT Nyheter Väst."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-har-biblioteken-tagit-over-efter-arbetsformedlingen

Snart på ett bibliotek nära dig: "Vad då "låna bok"? Tror du att det här är något jädra slags bibliotek kanske?

Annons:
[Jimmy.L]
2/13/20, 11:14 AM
#70

Biblioteken är ju nu mer ungdomsgård och ett ställe för nyanlända enligt dom goda så det är inget problem.

[Jimmy.L]
3/1/20, 6:34 PM
#71

Påverkade och aggressiva personer, besökare som bråkar med varandra eller som lägger sig och sover på golvet. Det är vardag för bibliotekspersonalen i Malmö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-rapport-stok-och-oro-vardag-pa-biblioteken

[Göstage]
9/15/20, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Som Paulina Neuding uppmärksammar är det fortsatt stökigt och bråkigt i simhallar och bibliotek även om det skrivs mindre om det nu, när nyheter om gängvåld och pandemi kräver utrymme.

"I stort sett alla simhallar och bibliotek har upplevt bråk och stök från besökare det senaste året. Men variationen är stor, vissa verksamheter är mer utsatta och det är ofta en liten grupp personer som ligger bakom ordningsstörningarna, visar en kartläggning som Brottsförebyggande rådet gjort och som presenteras för regeringen i dag.

På de flesta simhallar har det förekommit någon form av bråk under det senaste året. Men variationen är stor. Simhallar med många besökare har mer problem. Många simhallar rapporterar också om hot, trakasserier och sexuella kränkningar, enligt rapporten ."---

"BRÅ lyfter i rapporten ett tidigare lagförslag om tillträdesförbud på simhallar och bibliotek riktat mot personer över 15 år om det finns risk för brott eller trakasserier. Det skulle kunna vara aktuellt eftersom de svarande uppgett att det ofta rör sig om återkommande personer i straffbar ålder, enligt BRÅ."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-stok-forekommer-pa-alla-bibliotek-och-simhallar

  • Redigerat 9/15/20, 2:40 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/15/20, 3:14 PM
#73

#72: Dom goda tycker ju att det vore förskräckligt att porta dessa fina ungdomar som stökar.

[Göstage]
9/17/20, 8:15 AM
#74

Expressens ledarsida förordar portande av buset från bibliotek och simhallar.

Brå konstaterar lakoniskt att ”brott och störningar förekommer på de flesta simhallar och bibliotek” och att detta ”skapar otrygghet för besökare och har negativa konsekvenser för personalens arbetsmiljö”.

Så kan vi inte ha det. Det är helt oacceptabelt att äldre och skolbarn inte vågar sig till bibliotekets frid och stimulans eller att barnfamiljer och tjejer undviker badhusens rekreation.

Men Brå noterar att det bara ”delvis” finns förutsättningar att tillämpa ett tillträdesförbud på simhallar och bibliotek, om man utgår ifrån ovannämnda lagförslag. Enligt detta måste det bland annat finnas ”risk för att personen ska begå brott eller allvarligt trakassera någon i den aktuella verksamheten.” Gällande biblioteken ska en person ”riskera att väsentligt störa verksamheten”.

Det duger inte. En lag som enbart omfattar de mest outhärdliga råskinnen är inget att ha. Besökare i badhus och bibliotek ska uppföra sig väl, punkt slut. Annars ska de kunna portas direkt av den verksamhetsansvarige.

Allvarligt, hur svårt kan det vara?

https://www.expressen.se/ledare/gor-det-latt-att-porta-ligister-fran-badhus-och-bibblor/

Fetstilen är skribentens egen.

  • Redigerat 9/17/20, 8:17 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/17/20, 8:24 AM
#75

#74: Märkligt att det alltid blir pannkaka av utredningar och lagförslag mot kriminella.

[Jimmy.L]
9/26/20, 4:29 PM
#76

Flera polispatruller kallades till Stadsparksbadet i Borås på lördagseftermiddagen.

– Det är ett antal killar i 20-årsåldern som har uppträtt stökigt och hotfullt, säger Fredrik Svedemyr, polisens presstalesperson i region väst.

https://www.expressen.se/gt/flera-man-upptradde-hotfullt-pa-bad-i-boras/

Annons:
[Jimmy.L]
9/29/20, 6:47 PM
#77

Stockholms stad renoverar flera bibliotek i en satsning som ska öka tryggheten för besökare och personal. Nu har turen kommit till Rinkebys bibliotek som får ett lyft för 1,25 miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-ska-bibblan-i-rinkeby-bli-oppnare-och-tryggare

[Göstage]
11/2/20, 7:51 AM
#78

Paulina Neuding slog larm om situationen på svenska bibliotek för flera år sedan, men tvingas konstatera att läget inte har förbättrats- snarare det motsatta.

"Härom året besökte jag två utanförskapsområden i Västerås där biblioteken tvingats anpassa sina öppettider till hotfulla gäng. I stadsdelen Bäckby har man dragits med en lång rad problem, från attacker på bussar till bilbränder. Biblioteket ligger inrymt i en byggnad tillsammans med fritidsgård och skola, och hade när jag var där plågats av ungdomsgäng till den grad att man tvingats dra ner på öppettider och utrusta personalen med larm vid disken. Men också på fritidsgården i samma byggnad hade det förekommit hotfulla situationer. Där tvingades personalen bära larm på sig."---

https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-drabbas-samh%C3%A4llets-mjukdelar-av-brottsligheten-1.36359550

  • Redigerat 11/2/20, 7:52 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/25/20, 6:21 PM
#79

När bland annat simhallar och kommunala gym tvingats stänga har biblioteken hållit öppet. Men nu larmar personalen på Kistas bibliotek att det skett på bekostnad av deras trygghet, när en ny typ av hotfulla situationer uppstått i coronans spår.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bibliotekariernas-larm-hot-och-stok-efter-nya-coronarestriktionerna

[Göstage]
12/5/20, 1:15 PM
#80

I Fyrishovsbadet i Uppsala ägnade en man sig åt att använda händerna till annat än simtag, framgår av denna premiumartikel. Nu åtalas han bland annat för sexuellt ofredande.

UPPSALA En man från Jordanien  lade sig på rygg i bassängen på Fyrishovsbadet i Uppsala och onanerade med byxorna neddragna inför en kvinna. Därefter spårade det snabbt ur med både hot, rasistankla...
[Jimmy.L]
3/10/21, 8:15 PM
#81

Sedan i höstas, när droghantering skedde inne på biblioteket, har Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad haft tillfälliga öppettider med stängt på eftermiddagarna. Nu vill biblioteket permanent ha stängt för allmänheten en del eftermiddagar – då de istället ska satsa på ”Barnens bibliotek”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-droger-och-stok-gamlegardens-bibliotek-vill-ha-sarskilda-oppettider-for-barn

Sedan i höstas, när droghantering skedde inne på biblioteket, har Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad haft tillfälliga öppettider med stängt på eftermiddagarna. Nu vill biblioteket permanent ha stängt för allmänheten en del eftermiddagar – då de istället ska satsa på ”Barnens bibliotek”.
[Jimmy.L]
8/23/21, 6:43 AM
#82

I flera år har det rapporterats om hur stök och oroligheter ökar på landets bibliotek. Väktare har behövt sättas in och vissa bibliotek har tillfälligt stängt. På Stockholms stadsbibliotek testar man nu en ny metod och anställer en socionom som under ett år ska arbeta med att råda bot på ordningsproblemen.

https://www.svt.se/kultur/bibliotek-stok-socionom

I flera år har det rapporterats om hur stök och oroligheter ökar på landets bibliotek. Väktare har behövt sättas in och vissa bibliotek har tillfälligt stängt. På Stockholms stadsbibliotek testar man nu en ny metod och anställer en socionom som under ett år ska arbeta med att råda bot på ordningsproblemen. 
[Göstage]
9/25/21, 8:20 PM
#83

När restriktionerna lättar i landet är det viktigt att man inte släpper loss buslivet igen på biblioteken, enligt Malin Lernfeldt i en ledare i Bohusläningen. Speciellt som man nu har personalen med sig.

"I en aktuell rapport med namnet "Bibliotek i kristid" från Dik (Dokumentation, information och kultur, det fackförbund som organiserar många bibliotekarier), svarar 92 procent av de biblioteksanställda att det bör vara möjligt att tillfälligt avvisa besökare som stör ordningen från biblioteken. 64 procent tycker att man också permanent bör kunna porta bråkiga individer.

Rapporten visar också att trots att bibliotekens öppettider och verksamhet varit begränsad under mätperioden (maj 2020 till maj 2021) på grund av covid-19, har fyra av fem bibliotekarier upplevt social oro på biblioteket och var tredje uppger att det förekommit våld. Det är chockerande siffror, även om de är lägre än innan pandemin. Hälften av de som svarade har också under det senaste året funderat på att byta jobb. Stök och bråk var en av de vanligast förekommande anledningarna.

Resultatet har fått fackförbundet Dik att byta fot i frågan om att stänga av människor från biblioteken. Tidigare har man sagt nej och lutat sig mot bibliotekslagen som tydligt anger att biblioteken ska vara öppna för alla, men medlemmarnas budskap går inte att ta miste på. Arbetsmiljöproblemen har blivit för stora och den orimliga situationen har pågått under så lång tid att det är tydligt att det inte finns någon annan väg att gå."---

"Dik:s ställningstagande borde få justitieminister Morgan Johansson (S) att sätta fart för att komplettera den lag som trädde i kraft i mars om tillträdesförbud i butik till att även gälla badanläggningar och bibliotek. Ärendet tycks efter att ha utretts, varit ute på remiss och kompletterats med Brå-rapport sedan i våras ha fastnat på regeringskansliet. Där bör det inte bli liggande i en byrålåda."---

De som kommer till biblioteken för att läsa, lära, lyssna eller använda dator ska inte behöva känna oro för att hamna mitt i ett aggressivt kaos.
Annons:
[Göstage]
9/28/21, 7:39 AM
#84

#83 Regeringens egen utredare menade att det skulle inskränka på den personliga integriteten med tillträdesförbud för störande element på bibliotek och simhallar, men nu verkar justitieminister Morgan Johansson ha tagit intryck av personalens oro och den allmänna opinionen. Regeringen lägger därför fram ett lagförslag liknande det som gäller för butikerna, att personer skall kunna åläggas besöksförbud även här, och går det igenom kan den nya lagen vara igång den första juli 2022.

Personer som riskerar att begå brott eller trakassera andra ska kunna portas från badanläggningar och bibliotek. Regeringen kommer att lägga ett lagförslag ...
  • Redigerat 9/28/21, 7:39 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/1/21, 1:13 PM
#85

tlf004.jpg

#0 #84 Ja, äras den som äras bör!

  • Redigerat 10/1/21, 1:18 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/1/21, 4:04 PM
#86

Fylla, störande ljud, stölder. Jenny Hector är landets första bibliotekssocionom och under ett år jobbar hon på Stadsbiblioteket vid Odenplan för att minska stök och bygga kontakter med socialt utsatta.
https://www.mitti.se/nyheter/hon-ska-minska-stok-pa-stadsbibblan/repuif!WYcA8rfZS@ttwTGBjglNnw/

Inspiration från San Francisco
[Göstage]
12/27/21, 1:41 PM
#87

Regeringen vill att det besöksförbud som kan utfärdas för fridstörare i daglig handel (och fungerat si och så) skall utvidgas till att även omfatta liknande uppträdande på bibliotek och simhallar, meddelade justiteministern på en pressträff idag.

"Enligt förslaget ska tillträdesförbudet gälla i upp till ett år men kan förlängas vid behov. Den som bryter mot ett tillträdesförbud kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

"Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2022", skriver TT.

Regeringen vill utöka tillträdesförbudet till att innefatta även bibliotek, meddelade justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) vid en pressträff under
  • Redigerat 12/27/21, 1:46 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/29/21, 7:17 AM
#88

#87 "Det var skribenten Paulina Neuding som i SvD år 2015 först påtalade problemet med ordningsstörningar och ren kriminalitet på landets bibliotek. För det förtjänar hon en eloge.

Men i den märkliga debatt som följde på hennes artikel avfärdades hon i stället som främlingsfientlig, bland annat av det dåvarande kulturborgarrådet Roger Mogert, S, som ansvarade för Stockholms bibliotek.

Under åren som gått sedan dess är det också den borgerliga oppositionen som har drivit kravet på tillträdesförbud och genom utskottsinitiativ i riksdagen föst regeringen framför sig i frågan.

Denna förhistoria var dock som bortblåst när Morgan Johansson presenterade lagförslaget på måndagen."---

"Även om man bör välkomna konvertiter, så skaver det att Morgan Johansson vill få det att framstå som han alltid varit troende i frågan. Inte bara för att det envisa motståndet från socialdemokrater har fördröjt nödvändig lagstiftning, utan också för att sådana skenheliga reträtter riskerar att öka politikerföraktet.

Det är att ändra sig – och att faktiskt stå för det – som inger verkligt förtroende."

Som vanligt med den mannen och det partiet, med andra ord...

Nu vill även Socialdemokraterna porta fridstörare från biblioteken. Det är sannerligen på tiden.
[Göstage]
12/29/21, 7:25 AM
#89

#87 Fast inte oväntat finns det biblioteksorganisationer som tycker att det är fel väg att gå... 🙄

Regeringen vill utöka tillträdesförbudet till att innefatta även bibliotek. Svensk biblioteksförening är kritisk och tror att det är fel metod. – Det baserar
[Göstage]
12/29/21, 3:35 PM
#90

#89 Och vad Aftonbladets ledarsida skulle tycka var ju också rätt förutsägbart.

I mellandagarna är många lediga, men inte justitieminister Morgan Johansson (S). I veckan föreslog han att människor ska
Annons:
[Jimmy.L]
12/29/21, 4:06 PM
#91

#90: Det är bara när det drabbar dom själva då skriker dom om lagändringar.

[Göstage]
1/4/22, 7:57 AM
#92

"Biblioteken sätter mångfalden framför bildningen", skriver Mohamed Omar på DGS. Och för att få ordning i bibliotekslokalerna kanske man skall göra som i Kenya, där man måste uppvisa/stämpla in med lånekort i entrén?

En gång i tiden var bibliotek en plats man gick till för att lära sig saker. När jag var liten fick jag lära mig att man ska vara tyst på biblioteket. Man ska respektera dem som läser. Jag fattade då att läsning, inhämtandet av kunskap, var någonting viktigt. Det var ungefär som att jobba. Den…
  • Redigerat 1/4/22, 7:58 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/4/22, 8:07 AM
#93

#92: Eller så behöver dom inte gnälla över stöket, biblioteken har ju valt sida låt dom gå under med skadegörelse, hot och narkotikabrott så får vi se vad förespråkarna av mångkultur säger sen.

[Göstage]
1/4/22, 8:10 AM
#94

#93 Ja, egentligen. Det trista med den metoden är att det är de skötsamma biblioteksbesökarna som drabbas. De revolutionära bland de biblioteksanställda kommer nog att trivas med den nya ordningen…🤔

[Jimmy.L]
1/4/22, 8:14 AM
#95

#94: Ja tyvärr drabbas skötsamma men samtidigt lär biblioteken tvingas stänga det skapar debatt. Antingen lagkrav för att hålla öppet eller stänga, dom goda måste bemötas med hårda metoder för att fatta allvaret.

[Göstage]
1/9/22, 8:03 PM
#96

#92 Värmdö bibliotek verkar satsa på att bli ett typexempel på det Omar tar upp om bibliotekens roll i samhället.

Vill bli samlande mötesplats
  • Redigerat 1/9/22, 8:04 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
1/14/22, 8:04 AM
#97

Missriktat och ineffektivt. Merparten av cheferna för landets största stadsbibliotek är missnöjda med regeringens lagförslag om tillträdesförbud för stökiga besökare. Det visar en enkät som Kulturnyheterna gjort.
https://www.svt.se/kultur/bibliotekscheferna-ratar-regeringens-forslag-om-tilltradesforbud

Missriktat och ineffektivt. Merparten av cheferna för landets största stadsbibliotek är missnöjda med regeringens lagförslag om tillträdesförbud för stökiga besökare. Det visar en enkät som Kulturnyheterna gjort.
Annons:
[Göstage]
1/14/22, 8:14 AM
#98

#97 Jag skulle ha blivit betydligt mer överraskad om de välkomnat lagförslaget…🙄

[Jimmy.L]
1/14/22, 8:22 AM
#99

#98: Ja dom vill ha stökiga besökare på biblioteken.

[Göstage]
1/17/22, 8:15 AM
#100

#97 ff Bibliotekscheferna kan nog sitta lugnt, tror debattören Pär Ström i en krönika på YT. Justitieministerns "krafttag" är bara på låtsas, anser Ström.

Det är bara teater när Socialdemokraterna under Magdalena Andersson med justitieminister Morgan Johansson tänker införa ”tillträdesförbud” för att få bukt me...
[Göstage]
2/10/22, 6:41 AM
#101

"Den progessiva" omstöpningen av biblioteken blommar.

"Biblioteken behöver varken koreografer eller hållbarhetsstrateger. De behöver fler böcker och tidningar, fler sagostunder och läsaktiviteter och färre pyssel- och tv-spelkvällar", suckar Expressens ledarsida.

Malmö anlitar en kommunal koreograf – på biblioteket. Men det stora problemet är alla administrativa hittepåjobb, som grasserar i offentlig sektor.
[Jimmy.L]
2/17/22, 6:21 AM
#102

En i personalen på Backa Bibliotek i Göteborg blev misshandlad när den bad besökare att gå vid stängning.

Annika Cross, verksamhetschef för biblioteken på Hisingen i Göteborg, beklagar sig över händelsen.

https://sverigesradio.se/artikel/bibliotekarie-misshandlad-av-ungdomsgang-vaktare-satts-in

En i personalen på Backa Bibliotek i Göteborg blev misshandlad när den bad besökare att gå vid stängning.Annika Cross, verksamhetschef för biblioteken ...
[Göstage]
2/17/22, 8:57 PM
#103

Biblioteket i Världslitteraturhuset i Gamlestaden i Göteborg har tvingats stänga ett av tre våningsplan på grund av påhälsningar av oönskade besökare som uppträder hotfullt. Bibliotekarierna måste ha någon kollega med sig när man rör sig i huset enligt beslut av skyddsombudet.

Biblioteket i Världslitteraturhuset i Göteborg har tvingats stänga ner ett av sina tre våningsplan."Jag har jobbat i huset och blivit hotad av personer ...
[Göstage]
2/21/22, 5:43 PM
#104

#102 m.fl. Politiker i kulturnämnden i Göteborg som uttalar sig i GP om situationen på biblioteken i staden är överens om att olika former av åtgärder måste tillgripas för att trygga miljön för besökare och anställda. Fast det kommer säkert protester från sedvanligt håll om ordningsvakter sätts in och bråkmakare portas. 🤔

Politikerna i kulturnämnden reagerar kraftigt på att en bibliotekarie blivit överfallen på Backa bibliotek. – Detta är ytterst allvarligt. Biblioteken ska vara fredade områden, säger Jörgen Fogelklou, SD:s representant i Göteborgs kulturnämnd.
Annons:
[Jimmy.L]
3/1/22, 6:50 AM
#105

Regeringen vill göra det möjligt att porta stökiga besökare från biblioteken. "En signal att biblioteken är skyddsvärda" säger bibliotekarien Einar Ehn-Briem.

https://www.mitti.se/nyheter/unga-hade-sex-med-varandra-i-bibliotekets-sagorum/repvak!nXiXueirdOonn5ZjECFQNw/

I Stockholm rapporteras 3,5 incidenter varje dag
Cojimar
7/1/22, 12:10 PM
#106

Från den 1 juli kan bråkiga besökare på bibliotek och bad portas, på samma sätt som gäller i butiker (och som sällan kunnat tillämpas där).


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Från och med den 1 juli kan man bli portad från badanläggningar och bibliotek. Den nya lagen kan tillämpas när det finns risk att personer ska begå brott på platsen eller allvarligt trakasserar personal eller andra besökare. – Det känns mycket tryggare och säkrare om man vet att den här personen inte kommer tillbaka igen, säger Elise Ask, badvärd på Skantzöbadet i Hallstahammar.
Fornöga
9/21/22, 7:41 AM
#107

#106 Närmare 300 incidenter har inträffat på Stockholms bibliotek hittills i år, men ännu har i inget fall den lag som trädde i kraft den 1 juli tillämpats.


Re:tired.

Närmare 300 incidenter har inträffat på Stockholm stads samtliga bibliotek hittills i år, där ordningsstörningarna bland annat handlar om arga besökare ...
  • Redigerat 9/21/22, 7:42 AM av Fornöga
Fornöga
4/24/23, 6:40 AM
#108

P1-programmet Kaliber uppmärksammar det förtryck från ungdomsgäng mot personal på fritidsgård och bibliotek i Göteborgsförorten Hammarkullen upplever, och hur skötsam allmänhet inte vågat besöka lokalerna.

"Anställda i Göteborgsförorten Hammarkullen, på fritidsgården och biblioteket, upplever en ökad hotbild från ungdomsgäng i området, några så unga som 14 år. De flesta är en del av ett släktbaserat kriminellt nätverk som under många år haft en stor påverkan i Hammarkullen och i övriga Angered. Alla känner till släktnätverket och deras brottslighet går över hela skalan. Flera av dem är dömda för grova brott.

– Allting från narkotikahantering till bedrägeribrott där man genererar väldigt stora pengar, till våldsdåd, allting från misshandel upp till mord, säger Christian Jensen, kommunpolis i nordost.

Fritidsgården i Hammarkullen gör flera tillbudsrapporter under 2022, om ungdomar som kaster sten, sparkar på entrédörren och uttalar förtäckta dödshot mot personalen. Trots detta görs inga polisanmälningar."---

"På biblioteket såg personalen gänget sälja droger, men vågade inte ingripa. Triggade av en prideflagga hotade gänget skära halsen av alla homosexuella och tog under period nästan över lokalerna.

Elizabeth George Chandy är enhetschef för biblioteken i Angered, Hammarkullen och Hjällbo:

– Vi hade upprepade gånger inne ungdomar, lokalbor som var inne och ja, var aggressiva och utåtagerande och skrämde i väg andra besökare. Och gjorde situationen väldigt obehaglig för våra bibliotekarier som fanns i lokalerna och jobbar i lokalerna. (…) Det var ju liksom personer med ett våldskapital som vi förstod. Och det är ju där hotet ligger."---


Re:tired.

Om hur de kriminella gängen påverkar samhället i vardagen och hur de hotar och skrämmer kommunens personal till tystnad, samtidigt som de ansvariga duckar. ...
Fornöga
4/24/23, 6:50 PM
#109

tlf018.jpg
Bild gjord med Stable Diffusion Online.

Håkan Boström på GP:s ledarsida skriver om hur det lokala herrefolket sprider skräck bland personal och besökare på bibliotek utan att behöva riskera att gå därifrån.

"Efter att fritidsgården portat de brottsbelastade ungdomarna – som bland annat ägnar sig åt narkotikaförsäljning – trakasserar ungdomsgänget personalen vid ett flertal tillfällen. Det rör sig främst om hot och ”stök”, men vid något tillfälle förekommer även handgemäng."

När gänget inte fick tillgång till fritidsgården sökte de sig i stället till biblioteket och behandlade det som sitt vardagsrum: Spelade hög musik, sköt med vattenpistoler på besökare och personal, sålde droger och härjade runt så mycket att man skrämde i väg andra besökare. Det diskuterades till och med att stänga biblioteksfilialen av arbetsmiljöskäl. Att bara säga åt ungdomarna att lämna biblioteket var inte ett alternativ. Personalen har nämligen inte rätt att avvisa personer under 15 år."---


Re:tired.

Ett ungdomsgäng med kopplingar till släktbaserade kriminella nätverk ägnade förra våren åt att återkommande trakassera bibliotekarier och fritidsledare i Hammarkullen. Men av rädsla uteblev konsekvenserna.
Draken
4/25/23, 10:07 AM
#110

#108: Om man känner till detta nätverk och flera är dömda för grova brott …vad gör de då i Sverige ? Skicka ut dem ur landet på första bästa flyg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
4/25/23, 10:18 AM
#111

#110 Dessvärre är väl de flesta svenska medborgare och den nya generationen födda här, så vi lär väl få dras med dem…😟

Länk 2021.


Re:tired.

Sverige ställer för låga krav på medborgarskap. De som har ljugit sig till sitt pass måste kunna bli av med det.
Annons:
Draken
4/25/23, 10:22 AM
#112

#111: Det är ju helt absurdt.

Även fast den generationen är födda här, så är de såpass unga att de följer föräldrarna och övriga släkten.
Regeringen kanske skall se över att man lika enkelt som att lämna ut ett medborgareskap, kan återkalla det också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
4/25/23, 10:25 AM
#113

#112 Jag instämmer, men det är inbakat i grundlagen, så det krävs mer omfattande förändringar än en översyn dessvärre. Man vill ju dessutom försvåra ändring av grundlagen nu.


Re:tired.

En parlamentariskt sammansatt grundlagskommitté har i dag överlämnat sitt betänkande till justitieminister Gunnar Strömmer. Utredningen föreslår at...
  • Redigerat 4/25/23, 10:29 AM av Fornöga
Draken
4/25/23, 10:29 AM
#114

#113: Jag tycker att regeringen skall fastslå att om man missköter sig, så skal man ut ur landet, vare sig man har medborgareskap eller inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
4/25/23, 10:57 AM
#115

#108 ff "När fritidsgårdar och bibliotek inte vågar oros- eller polisanmäla är inte bara barnen i fara. Hela samhället hotas om svaga chefer ger de aggressiva makt", varnar Carolin Dahlman på Expressens ledarsida.

”Vet du vem jag är? Jag kan få folk att försvinna”, hotade en pojke på biblioteket.

Tyvärr har den typen av hot alltför länge gått hem. Men vi vuxna ska inte försvinna. Vi ska vara där."


Re:tired.

När fritidsgårdar och bibliotek inte vågar oros- eller polisanmäla är inte bara barnen i fara. Hela samhället hotas om svaga chefer ger de aggressiva makt.
Fornöga
5/21/23, 8:10 AM
#116

#108 Naomi Abramowicz skrev på ledarplats i GP 2015 under rubriken "En fristad har gått förlorad":

"Vi är bibliotekarier – inte psykologer eller socialarbetare. Det är namnet på en rapport om bibliotekariers arbetsmiljö som fackförbundet DIK släppte på fredagen, lagom till bokmässan.

"Den visar med all önskvärd tydlighet att många bibliotek inte längre är en oas för den som vill förkovra sig, finna en ny favoritförfattare eller bara vill ha en lugn plats att läsa på. Samhällsproblemen har flyttat in på biblioteken. Allt fler bibliotekarier tvingas ta itu med situationer som egentligen hade krävt polis eller socialtjänst."---

"Kulturnytt i Sveriges Radio gjorde nyligen en större granskning av situationen på biblioteken. Där framkom det att många bibliotek har rustats med larm och väktare. Åtgärderna må bota symtomen, men de löser inte de ursprungliga problemen som varken börjar eller slutar med biblioteken.

Det är avgörande att fortsätta kämpa för makten om biblioteken. Annars går en viktig demokratisk institution förlorad. Det får inte ske", larmade Abramowicz (med flera) den gången. Till vilken nytta?


Re:tired.

Vi är bibliotekarier – inte psykologer eller socialarbetare. Det är namnet på en rapport om bibliotekariers arbetsmiljö som fackförbundet DIK släppte på fredagen,
  • Redigerat 5/21/23, 8:10 AM av Fornöga
Fornöga
5/21/23, 8:12 AM
#117

#108 #116 Några av dem som förlorat en fristad.


Re:tired.

Kriminella dödshotade homosexuella i Hammarkullen.Det är samma kriminella gäng som trakasserade personalen och besökarna på biblioteket där, som Kaliber ...
H
5/21/23, 8:56 AM
#118

#117 Något som Anders Lindberg ”glömt”?

Annons:
Fornöga
5/21/23, 9:24 AM
#119

#118 Transvestiter som läser sagor för barnen på biblioteken= fint, homosexuella som inte törs gå till biblioteket= schhh… 🤫


Re:tired.

H
5/21/23, 12:37 PM
#120

#119 Multikulturellt samhälle.

Fornöga
9/27/23, 9:15 PM
#121

Stöttar facket hellre buset än oroad personalen på biblioteken? Expressenledare:

"En stor andel bibliotek har vidtagit säkerhetsåtgärder som larm, direktnummer till väktare och polis, utbildningsinsatser och undvikande av ensamarbete. Men många bibliotekarier vill ha mer. Mer övning i hur man möter våld och hot, snabbare tillgång till väktare, större väktarnärvaro under stökiga tider. Och:

”Några vill att tillträdesförbudet ska användas så att personer som återkommande stör, förstör, hotar och trakasserar kan portas från biblioteken.”---

Fast det vill inte facket- och märkligt nog inte heller en majoritet av personalen. Synd om det skall ett grovt brott till mot någon anställd innan de vänstervilsna fattar att bibblan inte är någon fristad från det grova våldet i samhället…🤔


Re:tired.

Trots att stöket ökar har bara åtta personer portats i från bibliotek i hela Sverige. Kanske beror det på att facket motarbetade den nya lagen.
Fornöga
10/2/23, 8:17 AM
#122

"I ett anständigt samhälle borde ett bibliotek inte behöva bevakas överhuvudtaget. Personer som uppsöker biblioteket för suspekta syften och inte kan respektera grundläggande normer eller regler ska inte vistas där alls," skriver Adam Yngve (SNB) på GP:s ledarsida.

"Våld och skadegörelse är numera vardag på många bibliotek. 94 procent av nära 1900 tillfrågade bibliotekarier säger sig ha upplevt ”social oro” på arbetsplatsen. Framför allt handlar det om bråk och respektlöshet mot regler och andra besökare. Nästan var tredje rapporterar om dagliga incidenter. 45 procent svarar att drogförsäljning förekommer. I de mest extrema fallen handlar det om knivattacker, misshandel, övergrepp och anlagda bränder. Den som vågar säga till riskerar att bli mordhotad.

Det är svårt att ta in att sådana scener kan utspela sig på ett bibliotek. Ett rum för stillsam förkovran och bildning blir i stället en skådeplats för antisocialt beteende. Det visar att det som sker ute på gatorna tränger allt längre in i det offentligas innersta rum. Inte ens biblioteken är zoner fredade från den destruktiva samhällsutvecklingen."---


Re:tired.

Biblioteken måste blir bättre på att avvisa orosstiftare och kriminella. Bokälskande barn och vuxna ska kunna gå till biblioteket utan att vara rädda. Det är
H
10/2/23, 9:41 AM
#123

#122 Kultur för alla.

Upp till toppen
Annons: