Annons:
Etikettinvandring
Läst 1342 ggr
Lona
2/5/19, 8:08 PM

Inte konstigt att folk får fördomar...

Apropå ingenting men ändå alltid aktuellt: det är inte konstigt att folk får fördomar om flyktingar och invandrare och "allt de roffar åt sig".
Jag har en bekant som genom sin kyrka ställde upp som volontär på ett hem för ensamkommande.
Dagen som killarna skulle komma insåg personalen (dvs inte volontärerna) att oj, man hade missat att skaffa sängar! Iväg till Ikea och införskaffa våningssängar. Men de måste ju monteras, alltså fick man kalla in någon form av vaktmästare som skulle göra det. När han hade hållit på några timmar var hans arbetstid slut, alltså gick det på massa OB för inte kunde killarna sova på madrasser på golvet?!
Helt seriöst, jag tror att de struntade i om de hade sängar eller ej - och vad är en bättre introduktion till det svenska samhället än att lära sig montera ihop Ikea-möbler?
Men killarna behövde förstås sängkläder också. Inte passade man på att köpa budgetalternativ på Ikea, nej en i personalen skickades iväg till Inredningsaffären på Fina Gatan och kom tillbaks med bland annat satänglakan.
Mat hade man också glömt att fixa. Min bekant föreslog att man helt enkelt skulle göra en räd till närmsta pizzeria men det beställdes catering.
Killarna hade förstås i princip ingenting med sig så några av volontärerna hade samlat ihop kläder och lite prylar från släkt och vänner.
Näpp, det fick inte delas ut!
Några hade dessutom tagit med sig sina paddor för att bla kunna kommunicera med killarna med hjälp av diverse program. De hankade sig fram med lite olika uttryck, kroppsspråk och vissa svenska ord.
Näpp, det var heller inte ok, killarna måste lära sig svenska av en auktoriserad tolk!!

För att förtydliga så var det alltså inte killarnas egna krav, de försökte på alla sätt och vis att hjälpa till och att samarbeta med både personalen och volontärerna.
Med så här tafflig planering och hantering av boenden för flyktingar/asylsökande/etc så är det inte konstigt att miljonerna rullar iväg eller att folk får intryck av att "de får minsann äta lyxmat och sova i lyxsängar, att umgås med vanliga människor passar tydligen inte heller!"
Det är skrämmande hur skattepengarna rullar iväg, inte på grund av att behövande får hjälp utan för att det missköts något otroligt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[VSK]
2/5/19, 8:28 PM
#1

Lika skrämmande är detta:

"Busschauffören i Borlänge kan ha tagit körkort med 40 olika identiteter.

Nu utreder flera myndigheter bluffaren och vad han gör med körkorten.

– Det kan ju vara att han säljer dem vidare, säger Karl-Erik Andersson, ansvarig för förarprov på Trafikverket."

https://www.expressen.se/nyheter/man-har-tagit-korkort-med-40-tal-identiteter/

[Jimmy.L]
2/5/19, 9:13 PM
#2

Skattepengar slösas friskt med.

[Göstage]
5/12/19, 10:02 PM
#3

Men vi får inte glömma alla glädjespridare som  landet begåvas med- som den här🤮

[Jimmy.L]
5/13/19, 7:38 AM
#4

#3 Vilken trevlig kille. 😡

[Göstage]
5/13/19, 8:21 AM
#5

Ja, när någon som i det här fallet har tid och möjlighet att skrapa lite under ytan på individer bortom de stora rubrikerna så finns det säkert mer liknande exempel. Men fram till MSM kommer uppmärksamheten på dem  först när det är frågan att den stora skadan redan skett, i form av hustrumord eller liknande.

[Jimmy.L]
5/13/19, 8:26 AM
#6

Jag undrar om han satt vid Medborgarplatsen förra året.

Annons:
[Göstage]
5/13/19, 8:28 AM
#7

Ja, det kan man nog tänka sig…

[Göstage]
7/6/19, 1:09 PM
#8

Värmländska Grums är en gammal bruksort, med traditionellt stark Socialdemokratisk dominans. S är fortfarande dominant, men i senaste riksdagsvalet tappade partiet 6,8%, medan SD ökade med 8,3%. Nästan var fjärde röst i Grums tillföll SD i riksdagsvalet. Kanske inte så konstigt med tanke på vardagsproblemen på orten. Hem och hyra uppmärksammar stämningsläget, och konstaterar utan omskrivningar att ”de som ställer till med bråk, bus och våld i det här fallet är barn till nyanlända".

Kristianstadsbladets ledarskribent Carolin Dahlman  spinner vidare på artikeln: "I ett område i Grums vågar föräldrar inte längre släppa ut sina barn för att leka, skrev tidningen Hem & Hyra i helgen (5/7). Detta eftersom en grupp barn, runt 8-10 år gamla, flera gånger har gått till attack både verbalt och fysiskt. ”Bland annat rör det sig om barn som slagit andra med påkar och hotat med våldtäkt.”

Men trots att problemen har funnits länge – ända sedan slutet på förra sommaren – har ingen polisanmält, och först nu har Hyresgästföreningen larmat polis, socialtjänst och den kommunala hyresvärden. Två föräldrar berättade: ”Värst var att ett barn fick strypgrepp som lämnade märken. Men det handlar också om sexuella hot: ”jag ska sexa dig” eller ”jag ska våldta dig”.”

De var dock oroliga över att börja tänka i banor som ”vi och dem”, och samma tankar fanns i Hyresgästföreningens skrivelse, där man uttryckte oro för att situationen blir ännu värre om inget görs ”eftersom det kommer bli en djupare konflikt av ”vi mot dem-tänkande” och främlingsfientlighet”.

Men stopp här nu! Det är inte rasismen som är det stora problemet utan att ouppfostrade slynglar får härja utan att vuxna ingriper och tydligt visar vad som gäller."---

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/slapphet-mot-invandrares-barn-goder-rasism/

[Göstage]
7/7/19, 1:52 PM
#9

#8 "Grumsfallet" diskuteras i egen tråd här

[Hayabusa]
7/7/19, 1:59 PM
#10

En fördom som besannas upphör att vara en fördom - det blir fakta istället.

Upp till toppen
Annons: