Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 6906 ggr
[Göstage]
2/7/19, 7:15 PM

Hur länge håller det?

Kanske har Björklunds avgångsbesked skapat lite större turbulens än väntat i den tunna majoriteten i Riksdagen? I morse kom ännu en invit från V (Sjöstedt/Andersson) till M i Aftonbladet - eller var det bara en skrämsellek med sossarna?

"Om Moderaterna hade valt att skriva ihop sig med oss i Vänsterpartiet om att stoppa avskaffandet av värnskatten hade regeringen med stödpartierna C och L åkt på ett rejält nederlag om sin budget. Men för Moderaterna är det viktigare att gynna de rikaste än att vara opposition på riktigt."---

Då finns vi här, stabilt till vänster, och redo att göra upp."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1mqBX/moderaternas-kritik-av-regeringen-ekar-tomt

Hur som helst - reaktionen kom snabbt:

"Vänsterledaren Jonas Sjöstedt släppte fram Stefan Löfven med vad han kallade ett misstroendelöfte. Om regeringen gör verklighet av marknadshyror och förändringar i las kommer V att försöka fälla Löfven. Nu varnar Löfven för konsekvenserna: – Om Sjöstedt nu börjar flörta med M, KD och SD måste jag ta ansvar. För då har vi möjligtvis en ny majoritet i svensk riksdag, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet."---

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofvens-svar--pa-jonas-sjostedts-hot/

Känns som om det händer saker nu, mer eller mindre under ytan…

Vänsterpartiet: Tillsammans kunde vi stoppa avskaffandet av värnskatten – men då backar M
  • Redigerat 6/18/21, 12:54 PM av [Jimmy.L]
Annons:
[Jimmy.L]
2/7/19, 7:22 PM
#1

Islossning, börjar det och spricka. 😃

[VSK]
2/8/19, 10:46 AM
#2

#0

Vad då, ska Löfven börja ta ansvar efter 4.5 år? 😂

[Göstage]
2/11/19, 10:59 PM
#4

"Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt har i dag haft möte med LO:s styrelse. Sjöstedt menar att parterna nu går in i en ”djupare” relation efter uppgörelsen mellan S, MP, C och L. – Jag ser framför mig att vi kommer hjälpas åt att vrida samhällsdebatten åt vänster och se till att de här högerförslagen aldrig blir verklighet, säger V-ledaren i Expressen TV."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/jonas-sjostedt-i-mote-med-lo/

"Det börja med att du bedrog mig med en annan en som du sa var mycket finare än jag Vårt gräl tog veckor, ropen blandades med gråten och jag blev grundligt jämförd med din fina vän tills du bekände att han givit dig på båten Då blev det dödstyst här i Rosenbad igen!

Ifrån den stunden var den mannen dubbelt hatad Han hade lekt med dig, med oss ett litet slag Och jag, jag kände det som även jag var ratad Jag ville slåss, och gick mot mitt livs nederlag"---

Olle Adolphson: "Trubbel"🎧

[Jimmy.L]
2/12/19, 8:13 AM
#5

Löfven tappar ett starkt stöd. Han är mer intresserad att vara statsminister än att tänka på partiets bästa.

[Göstage]
2/12/19, 9:14 AM
#6

#3 Om "Anna och jag" sjöng Lalla Hansson en gång i tiden. Nu är åtminstone den låttiteln aktuell i det socialdemokratiska kriget inför öppen ridå. Ann-Sofie "Soffan" Hermansson, partiets gruppledare i kommunstyrelsen, har av den lokala partistyrelsen anmodats att ställa sin plats till förfogande, men kommer inte att göra det utan strid. 

Anna Johanssons far Göran var en legendarisk rävspelare i politiken i Göteborg. Dottern känns några nummer för liten i jämförelse, och dessutom har hon ju åtminstone en allvarlig politisk skandal i ryggen. Nej, i den här catfighten håller jag nog på "Soffan", men oavsett vilket är det uppfriskande att se sosse mot sosse i ringen. 😉

Hermansson går i GT till attack mot sin styrelse med Johansson i spetsen:

"Det fulspel som S-partistyrelsen i Göteborg med Anna Johansson i spetsen nu kör slår faktiskt de flesta rekord. Kritiken mot mig är diffus och direkt osann i flera fall, skriver Ann-Sofie Hermansson om dramatiken i Socialdemokraterna i Göteborg."---

"Vad handlar då detta om? Som läget nu utvecklats måste jag tyvärr tala klartext. Jag förstår att det finns ett behov av att göra detta förståeligt. Anna Johansson har suttit cirka 12 år som partidistriktets ordförande. Resultaten har inte imponerat. Valresultatet har gått från 36 procent till 20,5 procent. Antalet medlemmar har rasat. Hon är orolig för att inte få förnyat förtroende som partidistriktets ordförande.

 Jag tolkar hennes manöver som ett sista försök att försöka rädda sin politiska karriär. Anna har samlat ett begränsat gäng runt sig i partidistriktets styrelse. Det är de som nu kör detta. Det är inte mycket större än så."---

"Om man ser till politiken skiljer sig Anna och jag i en central fråga (i övrigt står vi nära varandra). Jag tycker att det är ytterst viktigt att arbeta aktivt mot extremism och hedersförtryck. Det är en helt avgörande nyckel till att bygga ett tryggt och jämlikt samhälle som verkligen håller ihop. Anna håller inte alls med mig. Hon har inte gett mig något stöd överhuvudtaget. Här finns en tydlig skiljelinje."

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/dags-for-lite-klarsprak/

Annons:
[Göstage]
2/12/19, 9:57 AM
#7

#6 "Att konflikten mellan Hermansson och Johansson har andra bevekelsegrunder än Hermanssons ledarstil är uppenbart", skriver Johan Westerlund på ledarsidorna.se. Han ser något annat, det som framskymtar i slutet på Hermanssons egen inlaga ovan.

"Det är ingen hemlighet i partiet att Anna Johansson velat att Ann-Sofie Hermansson skall tona ner sin kritik mot hederskultur och radikal islamism. Att detta framförts explicit till Hermansson som vägrat hörsamma det. Vare sig Anna Johansson eller Socialdemokraternas Verkställande Utskott såg heller med blida ögon på när Hermansson fick stöd av bland annat Nalin Pekgul, före detta ordförande i S-kvinnor, och Socialdemokraternas tydligaste profil mot islamism i valrörelsen 2018. Överlag var och är stödet till Hermanssons engagemang mot islamism ljumt från hela partiledningen valrörelsen igenom."---

"Att Anna Johansson är nära vän med studieförbundet Ibn Rushd ordförande Zana Muhammed är något som terrorforskaren vid FHS Magnus Ranstorp för fram som ett närliggande skäl. Det som då komplicerar situationen ytterligare är dels att Zana Muhammed är anställd i Göteborgs kommun som verksamhetsledare för ett integrationsprojekt, mentorprogrammet Vägvisaren, dels att Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi, talespersoner för Muslimska mänskliga rättighetskommittén, i ett enskilt åtal stämt Hermansson för förtal. MMRK är en av de civilsamhällesorganisationer som ingår i Ibn Rushd-sfären.

Bland annat har Hermansson skrivit att i “Göteborgs Stads värdegrund finns det ingen plats för extremister” samt att Doubakil och Abdullahi “försvarat terrorister”. Som grund har Hermansson bland annat hänvisat till medieuppgifter som gör gällande att den organisation de båda företräder bjudit in dömda terrorister till sina aktiviteter under 2010. MMRK är den organisation inom det muslimska civilsamhället som tydligast tagit ställning för Munir Awad. Munir Awad dömdes tidigare till 12 års fängelse för förberedelse till terrorbrott mot Jyllandsposten och frigavs dagarna efter jul 2018 efter 2/3 av verkställighetstiden.

Munir Awad är svärson till Helena Hummasten Benouda som i sin tur är en av Zana Muhammeds föregångare på posten som ordförande till Ibn Rushd. Stämningen mot Hermansson har även sitt ursprung i att hon lät stoppa flmen Burka songs 2.0."---

Anna Johansson å andra sidan har ett starkt stöd för sitt agerande i partiledningen, ytterst Stockholms Arbetarekommun och i Tro och Solidaritets ordförande Ulf Bjereld. De vill inte ha en enda oppositionell röst som kan provocera islamister eller Ibn Rushd-sfären. Göteborg är Ulf Bjerelds hemkommun varför han även har en personligt intresse att få bort Hermansson även på lokal nivå. Johanssons agerande mot Hermansson har därmed stöd in i det Verkställande Utskottet där Bjereld är ständigt inadjungerad.

Hermansson har passerat samma gräns som Nalin Pekgul en gång passerade. En stark och tydlig röst mot islamistisk extremism, etnoreligiös fascism och hedersförtryck är en röst för mycket för socialdemokraternas partiledning."

https://ledarsidorna.se/2019/02/en-rost-mot-extremism-och-hedersfortryck-ar-en-rost-for-mycket-for-socialdemokraterna/

[Hayabusa]
2/12/19, 11:10 AM
#8

#7 Intressant förveckling…något som vi gräsrötter aldrig blivit informerade av "gammel-media" om.

[Göstage]
2/12/19, 11:28 AM
#9

#8 Tro och Solidaritets ordförande har stort inflytande både lokalt och på riksplanet i partiet, och Westerholm (jag råkade visst skriva Westerlund i förra inlägget) har "ett gott öga" till honom sedan gammalt. 

Göteborgsintrigerna för nog upp en del obekväma sanningar om partiet närmare dagsljuset…

[Hayabusa]
2/12/19, 11:37 AM
#10

#9 "Den obekväma sanningen" - den vill vi se mer av :) 

När det känns motigt brukar jag blicka västerut, över sundet till ett land som verkar se problembilder utan filter. Inte för att det hjälper, men det lugnar själen en stund. 

 "Tro och solidaritet"? Nej, tack - ej samtycke.

[Göstage]
2/12/19, 11:39 AM
#11

Ja, Göteborgs politiker borde också vända blicken västerut någon gång…

[Hayabusa]
2/12/19, 11:42 AM
#12

#11 Sanna mina ord.

Carmarino
2/12/19, 12:06 PM
#13

#10 Här i Sverige finns inga problembilder. Möjligen har vi "utmaningsbilder". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2/12/19, 1:06 PM
#14

#13 Fast det flesta är nog alarmister som tror att de är otrygga…

[Göstage]
2/12/19, 7:23 PM
#15

Även Håkan Boström i GP instämmer i att det är Hermanssons raka ställningstagande mot extremism och hedersförtryck som gjort henne obekväm för en stark falang inom socialdemokratin. 

"Hon har markerat hårt mot hedersförtryck och islamism i en stad som har stora problem med bägge dessa sammanhängande fenomen. Det är mer kontroversiellt än man kan tro. Särskilt inom socialdemokratin och dess sidoorganisation ”Tro och Solidaritet”, vilket få vill erkänna utåt. Sådana ställningstaganden kan straffa sig både i personkryss och röster. När Hermansson förra året satte stopp för visningen av filmen ”Burka Songs 2.0” på Blå stället i Angered, var det långt ifrån alla som uppskattade Soffans ställningstagande, inte heller inom hennes eget parti."--- 

"Enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp är Anna Johansson personlig vän med Ibn Rushds ordförande Zana Mohammed som även har kopplingar till de två personer som stämt Hermansson. Hermansson framhåller själv att hennes engagemang mot extremism och hedersförtryck är den enda sakfråga där hon på allvar har en annan uppfattning än Anna Johansson. Att S nu ser ut att göra sig av med en av få företrädare för partiet som på allvar tagit kampen mot islamism och hedersförtryck ser naturligtvis inte bra ut, oavsett vilken roll denna fråga spelat i konflikten.

En sak är säker. Svensk socialdemokrati har inte ett överskott på politiker som vågar sätta ned foten mot grupperingar som knappast har något med rörelsens värderingar att göra. Det är synd om man nu gör sig av med en av de få modiga företrädare som ändå finns."

http://www.gp.se/ledare/hermansson-tog-kampen-mot-extremismen-1.13280864

Se även tråden "Socialdemokrater med fundamentalistiska åsikter"

[Göstage]
2/13/19, 7:51 AM
#16

Slutar Anna Johanssons utmanövrering av "Soffan" att hon själv stärker sin ställning eller dras med i fallet?  Sympatierna för henne verkar begränsade, både inom och utanför partiet. Vi var nog många som hajade till när hon inte förpassades ut i kulisserna för gott efter Transportstyrelseaffären.

"Kampen om makten inom Socialdemokraterna i Göteborg kan sluta med att dramats båda huvudpersonerna – Ann-Sofie ”Soffan” Hermansson och ex-ministern Anna Johansson – förlorar och tvingas lämna. Expressen har granskat bakgrunden till ”Rosornas krig” i Sveriges andra stad – och anklagelserna som nu skakar partiledningen. – Som jag ser det måste båda två bort. Det är enda sättet att rädda partiet från obotlig skada, säger Jahja Zeqirai, som nyligen lämnade S för uppstickarpartiet Demokraterna."---

"Zeqirai sitter kvar i Stadshuset för sitt nya parti och säger att han har god insyn i vad som skett och sker sitt gamla parti. – Jag lider med ”Soffan” i dag, säger han. Ingen ska behöva utsättas för det hon gör nu. Att hennes tidigare vänner vänder henne ryggen inför öppen ridå är förfärligt. Det här skadar inte bara partiet utan spär på politikerföraktet överlag."--- 

"– Vi har haft en fantastisk valrörelse, sa Ann-Sofie Hermansson. Nu är frågan: hämtade sig partiet i valspurten trots – eller tack vare – hennes tydliga engagemang mot extremism och hedersvåld? Det är i just de frågorna Hermansson i allt större utsträckning har profilerat sig – lite för mycket, påstår hon själv att Anna Johansson sagt. – Ann-Sofie är den enda politiker i dag som jag ser, som modigt och tydligt har tagit ställning mot alla former av extremism. Och jag känner att hon inte backas upp, sa S-debattören Nalin Pekgul när hon i somras var ute på valturné med sin gamla kompis."---

"Terrorforskaren Magnus Ranstorp, som följt Ann-Sofie Hermanssons arbete mot hedersförtryck och islamism, menar att hon har gått ut hårt och varit ”övertydlig”. – Det finns bara en lokalpolitiker som tar strid mot extremism och hederskultur på det här sättet, och det är Ann-Sofie Hermansson, säger Ranstorp. Carina Hägg, riksdagsledamot för Socialdemokraterna 1995-2014, menar att det är hennes tydliga ställningstagande mot hedersbrott och extremism som är orsaken till att Hermansson petas. – Hon har varit väldigt konsekvent, något som många i Göteborg har längtat efter. Men det kom också reaktioner från dem som inte ville ha den här förändringen, säger Hägg."---

https://www.expressen.se/gt/s-pamparnas-maktstrid-bada-kan-tvingas-bort/

[Göstage]
2/13/19, 6:49 PM
#17

Rolig bild, fast känslan är väl inte direkt att Löfven sitter där han sitter ofrivilligt.

En liten påminnelse från februari 2017, alltså innan SSU och Göteborgsuppgörelsen poppat upp.

https://ledarsidorna.se/2017/02/statsministern-och-det-muslimska-brodraskapet/

[Göstage]
2/13/19, 10:08 PM
#18

Brådis i Göteborg nu!
”Rosornas krig” trappas upp timme för timme. Under onsdagskvällen har Socialdemokraternas fullmäktigegrupp samlats och avsatt Ann-Sofie Hermansson som gruppledare. Till ny gruppledare har Marina Johansson valts. – Det var en nödvändighet av rent praktiska skäl, Jonas Attenius."---

https://www.expressen.se/gt/fullmaktigegruppen-avsatter-hermansson-som-gruppledare/

För inte så länge sedan ställdes det avgångskrav på  Marina Johansson. Nu ersätter hon Hermansson som ledare för kommunfullmäktigegruppen. Den senare är dock fortfarande gruppledare för Socialdemokraterna i Göteborg, åtminstone till extrastämman i mars, då misstroendevotering skall ske.

[Göstage]
2/14/19, 1:55 PM
#19

"Hennes stöd i breda lager förefaller betydligt starkare än i partitoppen", skriver Håkan Boström i GP i en ny ledarkrönika. Man kan nog även säga att stödet i breda lager för Hermansson är betydligt starkare än för partitoppen.
Utdrag ur Boströms krönika:

"Försöken att krossa Ann-Sofie Hermansson är ingen vacker syn. Hon är den tredje starka kvinnan inom S som stått upp mot hedersförtryck och islamism inom partiet, och som därefter av olika skäl utmanövrerats."---

"Men mest känd har hon gjort sig för sitt tydliga avståndstagande mot islamistisk extremism och hedersförtryck. Det är knappast den allra viktigaste faktorn i den akuta kris som utspelar sig just nu. Men ”en del av konflikten”, som Hermansson själv säger. Att hennes ställningstagande inte skulle spela någon roll i sammanhanget, som hennes motståndare hävdar, är nog en så kallad sanning med modifikation."---

"I slutet av 1990-talet skrev man öppet i S-dokument att strategin handlade om att få muslimer att rösta på partiet. Sedan dess har man insett frågans känslighet. Speciellt som de muslimska organisationerna i det här fallet, ofta beroende av skattemedel som S kanaliserat, anklagats för att vara mer islamistiska än muslimska."---

"Ann-Sofie Hermanssons ställningstagande mot bidrag till islamister var aldrig okontroversiellt inom hennes parti, och det har knappast stärkt hennes ställning i den nu pågående maktkampen. Men det var rätt."

http://www.gp.se/ledare/behandlingen-av-soffan-hermansson-är-ovärdig-1.13343580

[Göstage]
2/14/19, 4:35 PM
#20

#16 Anna Johansson har tagit alternativt tvingats ta konsekvenserna av Göteborgsfiaskot och avgår som stadens S-ordförande (i april). Hon verka dock  sitta kvar som riksdagsledamot - där märks hon inte så det stör…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/J1makJ/anna-johansson-avgar-efter-s-braket-i-goteborg

Annons:
[Göstage]
2/15/19, 8:24 AM
#21

"Det infekterade bråket inom Socialdemokraterna i Göteborg mellan oppositionsrådet Ann-Sofie Hermansson och riksdagsledamoten och distriktsordföranden Anna Johansson tog igår en ny vändning. Men även om Löfven duckar inför journalister är det inte rimligt att han varit omedveten om konfliktens omfattning och allvar. Konflikten är ett första tecken på att Socialdemokraterna nu kapar bandet till sina rötter", skriver Johan Westerholm på ledarsidorna.se.

"Konflikten i Göteborg är inte en konflikt mellan Hermansson och Johansson. Socialdemokraterna står inför ett vägval var partiet skall ha sin bas. I industrin och på arbetsplatserna eller i förorten, i kyrkor och moskéer. Ett val där Ann-Sofie Hermansson har valt att försvara kopplingarna till arbetarrörelsens rötter i industrin och som nu ställts mot Anna Johanssons tydliga identitetspolitiska linje med sin bas i förort, kyrkor och moskéer.

Stefan Löfven har varit medveten om detta hela tiden. Och givit sin tysta välsignelse att låta partiet till slut glida över och överge den forna väljarbasen. Alternativt, och i sämsta fall, har Löfven aktivt tagit ställning bakom det verkställande utskottets lyckta dörrar att till slut överge socialdemokratins rötter."---

https://ledarsidorna.se/2019/02/s-konflikten-i-goteborg-stefan-lofven-visste-redan-fran-borjan/

[Göstage]
3/3/19, 3:30 PM
#22

Hermansson som väntat avpolletterad som gruppledare för Socialdemokraterna i Göteborg vid den extra stämman.

https://www.expressen.se/gt/nu-avgors-hermanssons-framtid-efter-bittra-s-striden/

[Jimmy.L]
3/3/19, 3:33 PM
#23

Hur kan man inom S vara nöjda med att spark bort Hermansson.

[Göstage]
3/3/19, 3:35 PM
#24

#23 Ja, det är sorgligt, och krisen i Göteborg är långt ifrån över för dem - kanske inte heller på andra håll…

[Göstage]
3/3/19, 8:20 PM
#25

#0 Förtroendet för regeringsunderlaget verkar svikta bland väljarna:

"En majoritet av väljarna tror inte att den nya fyrpartiöverenskommelsen kommer att hålla fram till nästa val. En tredjedel av väljarna tror den håller fram till nästa val 2022, visar en ny mätning från DN/Ipsos. 

50 procent svarar att de tror att den faller, medan 33 procent tror att den håller. De som röstade för antingen S, L, C eller MP hyser större optimism, medan pessimismen är som störst bland de som sympatiserar med partier som lämnades utanför samarbetet. 

Endast 16 procent av M-, KD- och SD-väljare tror att regeringen håller fram till 2022. Motsvarande siffra för MP-, S-, C- och L-väljarna är 52 procent."---

 https://www.expressen.se/nyheter/majoritet-av-valjare-tror-att-regeringen-faller/

[Jimmy.L]
3/3/19, 8:23 PM
#26

Är det bara jag som tycker det har varit rätt så tyst från partierna.

[Göstage]
3/11/19, 2:53 PM
#27

Förhandlingar pågår inför vårändringsbudgeten -  hur länge håller det här då?

"Regeringen och de andra två partierna inom Januariöverenskommelsen, C och L, budgetförhandlar för fullt. Men Miljöpartiet sägs ha tryckt in skattehöjningar som inte ingår i överenskommelsen, berättar Dagens Opinions uppgiftslämnare."---

http://dagensopinion.se/artikel/kalla-mp-kraver-skattehojningar-utover-januarioverenskommelsen/

Annons:
[Jimmy.L]
3/11/19, 2:58 PM
#28

Mer skatt på drivmedel? Tänker dom tömma landsorten.

[Jimmy.L]
3/14/19, 7:22 PM
#29

I kampanjmaterial för EU-valet använder LO just nu en mer eller mindre översatt version av den slogan som användes av brexitkampanjen i Storbritannien: ”Take back control”. Något som fått bland annat C-ledaren Annie Lööf att se rött – och Stefan Löfven att ta avstånd. – Det klingar falskt, sade Annie Lööf om filmen i riksdagen på torsdagen och syftade till att Stefan Löfven varit kritisk mot brexit. – Vad LO driver för kampanj och vad gäller brexit, det står för LO, svarade Stefan Löfven.

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-markering-mot-los-nya-valfilm-/

[Göstage]
3/14/19, 8:33 PM
#30

Fast Annie Lööfs parti använde ju Mussolinis gamla fältrop "Avanti" i översatt version, så den var kanske inte heller så lyckad.

https://www.fokus.se/2018/09/pa-stallet-framat/

[Jimmy.L]
3/14/19, 8:38 PM
#31

Detta kan ju vara början av en spricka kan man ju hoppas. LO kan ha startat den.  🙂

[Göstage]
3/15/19, 4:26 AM
#32

En spricka verkar redan finnas och den får gärna vidgas, men de lär nog traska i samma tåg som vanligt den 1 maj-  i år i alla fall…

[Göstage]
3/25/19, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

TT/ Aftonbladet kl. 15:06
"Eneroth: Regeringen enig om Arlanda
S och MP är överens om att Arlanda kan behöva byggas ut för att klara ökad trafik, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Omställningen till biobränsle blir effektivare med utbyggnaden och Arlanda måste klara att ta över flyg från Bromma, menar ministern."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAMlxR/eneroth-regeringen-enig-om-arlanda

Aftonbladet kl. 15:21
"Storbråk i regeringen om Arlandas framtid
Socialdemokraterna vill bygga ut Arlanda – men Miljöpartiet säger nej. Frågan har enligt uppgifter till Aftonbladet skapat mycket stora motsättningar i regeringen. – Nu är det bråk om det här, säger en källa med insyn."--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/xPmg9p/storbrak-i-regeringen-om-arlandas-framtid

Jaha nehej.

[Jimmy.L]
3/25/19, 4:17 PM
#34

Hahaha njuter av deras bråk.

Annons:
[VSK]
3/25/19, 6:12 PM
#35

😃

[Hayabusa]
3/25/19, 7:40 PM
#36

Bygga ut Arlanda..? De menar väl ändå nya cykelställ på Söder?

[Jimmy.L]
3/25/19, 7:57 PM
#37

#36 Det är faktiskt på gång, dom planerar bygga en underjordisk cykelgarage för 700 cyklar vid Södra Station MP som vill det.

[Hayabusa]
3/25/19, 8:03 PM
#38

#37 Haha, ja se på sjutton 😉

[VSK]
3/26/19, 4:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

När MP briljerar 🤔

[Göstage]
3/26/19, 12:45 PM
#40

#33 De verkar inte överens om att de inte är överens…😉

_"Miljöpartiet och Socialdemokraterna är inte överens om att bygga ut kapaciteten på Arlanda, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.
I måndags sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) motsatsen till TT.
_

– Vi är inte överens om en färdplan för Arlanda. Vi är överens om att flygets utsläpp måste minska kraftigt och då behöver vi ha åtgärder för att flytta över trafik till järnväg, och vi är också överens om att blanda in biodrivmedel i flygets bränsle så att utsläppen ska minska, säger Isabella Lövin.

Enligt Tomas Eneroth (S) har regeringen en gemensam uppfattning. Han hänvisar till att statsråd från båda partierna tillsammans arbetar enligt regeringens flygstrategi. Den antogs 2017 och ledde till att Arlandarådet  bildades, vars syfte är att utveckla Arlanda till Nordens ledande flygplats."---

"TT: Det låter som att det är en konflikt mellan S och MP i regeringen i den här frågan.
– Det är ju poängen med att vi ska diskutera detta i regeringskansliet, att vi måste bli överens, säger Lövin."---

https://www.expressen.se/nyheter/isabella-lovin-om-arlandabraket-vi-ar-inte-overens/

[Hayabusa]
3/26/19, 1:47 PM
#41

🤔

Annons:
[Göstage]
3/26/19, 2:14 PM
#42

Man blir ju lite ställd när de två ministrarna går ut med några minuters mellanrum och meddelar två helt olika uppfattningar. Normalt hade ju varit att de skrivit sig samman i ett gemensamt uttalande i en så viktig fråga. 

För normala partier hade den här situationen varit pinsam, men de här verkar köra sina egna race.

[Hayabusa]
3/26/19, 2:18 PM
#43

#42 Luktar utredning lång väg…

[Göstage]
4/25/19, 12:52 PM
#44

"Regeringen har beslutat att tillsätta en särskild utredare för att utreda en modernisering av arbetsrätten. Den färdiga utredningen ska överlämnas i maj nästa år. Det framgår av ett pressmeddelande."---

https://www.expressen.se/dinapengar/nu-utreds-arbetsratten-las-regler-kan-andras/

Vad jag förstår var inte Centerns krav för att stötta en Löfvenledd regering någon utredning om arbetsrätten, utan "en liberalare arbetsrätt", så då har väl regeringen redan accepterat det - går centern verkligen med på sossarnas utredningsfisklir om ett av sina krav?

Se https://nyheteridag.se/ingero-s-ar-de-riktiga-vinnarna-pa-centersveket/

Men Jonas Sjöstedt kiknar redan:

"Jonas Sjöstedt (V) står fast vid sitt hot om att fälla regeringen på förändrad arbetsrätt: – Vi är beredda att väcka misstroende, så mitt bestämda råd till Löfven är, begrav det där djupt i en byrålåda."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/vQlKkV/sjostedt-star-fast-vid-att-falla-regeringen-pa-arbetsratten-begrav-dj

[Jimmy.L]
4/25/19, 12:59 PM
#45

Vad roligt en utredning igen. 🤦‍♂️

[Göstage]
4/25/19, 1:12 PM
#46

#45 Ja, det är ofattbart! Och utöver det alla "vi tittar på om vi skall tillsätta en utredning" o.s.v., en klyscha som msm-media sällan synar utan nöjer sig med rakt av som  quickfixförklaring.

[Göstage]
4/25/19, 1:28 PM
#47

Hur många fackliga plakat om förbud mot ändringar i arbetsrätten kommer vi att se i sossarnas tåg om en vecka?

https://www.gp.se/ekonomi/arbetsrätten-ska-utredas-en-historisk-dag-1.14734295

Karl-Petter (LO), december 2018: "Hellre extraval än förändrad arbetsrätt"

Men en utredning som kör fast i maskineriet på remissrundan om några år, vad gör väl det, Karl-Petter? Ni vet nog redan varthän det lutar, så det där extravalshotet känns mest som tomt skrammel.

[Jimmy.L]
4/25/19, 1:54 PM
#48

Det är så sjukt, allt för att Löfven ska vara statsminister.

Annons:
[Göstage]
4/25/19, 3:08 PM
#49

"LO-basen hyser dock gott hopp att förslagen inte blir mer än en skrivbordsprodukt, om ens det."---

#47 Ja, det var väl det man anade: först en utredning som tar minst ett år, sedan en remissrunda, och därefter besked om att man lagt utredningen på is tills vidare.

[Jimmy.L]
4/25/19, 5:41 PM
#50

Jag förstår inte hur Jonas kan stå och tjura över detta han var fullt medveten om januariavtalet. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7205874

[VSK]
4/25/19, 6:38 PM
#51

Nån som har koll på hur många utredningar detta skämt till regering har startat sen 2014?

[Göstage]
5/10/19, 10:53 AM
#52

#51 Det har de väl knappt själva…🤔

[Göstage]
5/10/19, 10:53 AM
[Göstage]
5/10/19, 11:28 AM
#54

Den forna Alliansen lämnar men Sverigedemokraterna stannar i beredningen. Intressant!

[[eskils_]]
5/14/19, 12:19 PM
#55

#54 Ja, intressant.

"Det som fick de borgerliga partierna att lämna var bland annat en bilaga till slutrapporten som Socialdemokraterna ville lägga till.

– Den här bilagan från Socialdemokraterna hamnade utanför beredningen. Det står ju också att det inte är en del av beredningen, så vad är problemet?, säger Roger Richtoff som samtidigt meddelar att Sverigedemokraterna kommer skriva på slutdokumentet."

SVT

Om det stämmer så är det ju konstigt att de fyra borgerliga partierna lämnade.  Den lilla misstanken dyker upp att SD egentligen håller med S om att vi inte behöver lägga så mycket pengar på att försvara oss mot den trevliga, "fd" kommunistiska och socialistiska ryssen…

I sitt partiprogram säger SD att de vill ha ett starkt försvar och: "Sverigedemokraterna vill att Sverige ska respektera balansen mellan stormakterna."

Vadå stormakt? Varför inte skriva något om att försvara demokratin?

Jag sympatiserar i vissa frågor med SD, men inte till vilket pris som helst.

Annons:
[Göstage]
5/14/19, 12:36 PM
#56

#55 Jag tar till den enklaste förklaringen: SD blev sura för att Alliansen gjorde upp och tog SD:s stöd för givet.

[[eskils_]]
5/14/19, 12:58 PM
#57

#56 Så kan det också vara. De ville inte stå på samma sida som Centern. Många spadar i sandlådan… 

Tycker ändå de borde skriva något om vikten av att försvara demokratin.

[Göstage]
5/14/19, 1:17 PM
#58

#57 Jag är inte helt säker på om det är partiprogrammet du citerar eller en partipresentation, för när jag googlar fram partiprogrammet om deras inställning till försvaret så läser jag i första stycket: "Sverigedemokraterna ser det militära försvaret som den yttersta garanten för bevarandet av vår demokrati, vår frihet, vårt nationella självbestämmande och vår kulturella särart."

http://partiprogram.se/sverigedemokraterna#sverigedemokraterna-och-forsvaret

[[eskils_]]
5/14/19, 1:25 PM
#59

#58 Bra citat där! 👍

Fattar inte varför det står olika i partiprogrammet resp. på hemsidan. Jaja, kanske inte betyder så mycket.

[Göstage]
5/14/19, 1:47 PM
#60

Ja, det är inte bra om tydligheten går förlorad i ambitionen att lätta upp budskapet, speciellt eftersom partiet står under ständigt ifrågasättande.

[Göstage]
5/14/19, 10:50 PM
#61

Klipp nedan.

SSU+CUF= inte sant, åtminstone inte på det intressanta Twitterklippet

[Jimmy.L]
5/19/19, 9:32 AM
#62

Det har varit en minst sagt tuff vecka för statsminister Stefan Löfven med en rad stora politiska bakslag. Den gemensamma nämnaren är Liberalerna – som genom flera kraftfulla markeringar grusat mycket av S förhoppningar på det nya samarbetet med C och L. Som en följd växer nu också kritiken inom S mot januariöverenskommelsen. – Våra så kallade samarbetspartier ägnar sig åt att förnedra oss, säger Daniel Suhonen, S-debattör och chef för fackliga tankesmedjan Katalys.

https://www.expressen.se/nyheter/mardromsveckan-som-skakar-stefan-lofven/

Annons:
[[eskils_]]
5/19/19, 9:54 AM
#63

#62 Ja, det verkar vara något sunt på gång inom Liberalerna:

"Men flera Expressen talat med menar att det som hänt är ett tecken på något större. Och att partiets kraftigt vikande opinionssiffror har försvagat den gruppering inom partiet som slagits för det nya samarbetet med S. 

– Vi är ett parti som är beroende av allmänborgerliga väljare, det har blivit tydligt för alla. Och för mig och många andra var det viktigt att markera att vi inte bytt block permanent utan är ett borgerligt parti, säger en tung företrädare till Expressen.

Liberalerna – en osäkerhetsfaktor

Det var också viktigt att den här gången gå före Centern, och fatta ett självständigt beslut, uppger flera källor för Expressen.

Man ville helt enkelt markera partiets oppositionsroll. Det som både moderater och socialdemokrater fnyst åt.         

”Man kan inte vara i opposition samtidigt som man samarbetar om den ekonomiska politiken med regeringen”, ha det sagts från de två största partierna.

Men det kan man uppenbarligen visst, anser Liberalerna, som är den gemensamma nämnaren i alla tre bakslag för Stefan Löfven under veckan."

Yes, we can! 😃😃😃

/ eskils, fd folkpartist

[Göstage]
5/27/19, 9:11 AM
#64

Skulle så här dagen efter EU-valet skriva att det är en lättnad att det nu dröjer tre år till nästa val (till riksdagen), men vid närmare eftertanke är det väl rätt troligt att det kommer ett nyval på vägen.

[Jimmy.L]
5/27/19, 3:47 PM
#65

Löfven - Snyft dom är dumma rasister hela högen som inte förstår något.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/6jWEQ8/lofven-om-hotet-mot-strandhall

[[eskils_]]
5/27/19, 4:08 PM
#66

#65 Löfven skyller på att det råder en "uppiskad stämning" mot Strandhäll. Hur vore det om han försökte vara lite vuxen och yttra sig i sakfrågan - för en gångs skull?

Den gubben är så hysterisk, skulle behöva en mycket lång semester..…

[Göstage]
5/27/19, 4:12 PM
#67

Behöver de inte en korvgubbe någonstans? Enda gången Korv-Steffe verkar lycklig är när han får köpa korv…

[Göstage]
6/9/19, 2:15 PM
#68

SSU hotar med krav på extraval, men det känns mest som tomt vapenskrammel. De är väl bara alibi mot vänsterflanken.

"SSU kommer att granska utfallet av budgetsamarbetet mellan regeringen, Liberalerna och Centern  och se hur löftena om ökad jämlikhet i Januariöverenskommelsen efterlevs. 

– Ökad jämlikhet eller extra val, för om alternativet blir att genomföra politik som Centern och Liberalerna vill ha då är det mycket bättre att ge väljarna möjlighet att gå till extra val, säger SSUs ordförande Philip Botström (S)."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-villkorar-sitt-stod-for-januarioverenskommelsen

[Göstage]
6/11/19, 10:27 PM
#69

#68 Verkar som om man fick napp på det betet…

"Efter att Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU krävt att moderpartiet lämnar Januariöverenskommelsen om utfallet av budgetsamarbetet inte blir jämlikt, får de nu stöd av LO-förbundet Byggnads. – Viljan från SSU om att få till en annan inriktning är klockren, säger förbundsordförande Johan Lindholm."---

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/facket-stodjer-ssu-s-krav-pa-moderpartiet-klockrent

Annons:
[Göstage]
6/12/19, 9:44 AM
#70

#68 #69 "Numera protesterar Socialdemokraterna mot den egna politiken mest varje dag", kommenterar Patrik Kronqvist i Expressen.

[Jimmy.L]
6/12/19, 10:06 AM
#71

Dom är så roliga.

[Göstage]
6/25/19, 8:38 PM
#72

Hårt angrepp på Socialdemokraternas försvarsvilja från Emma Jeanson i Kristianstadsbladet: "Säg som det är, ni vill inte försvara Sverige!"

[Göstage]
8/15/19, 11:21 AM
#73

Göran Greider verkar hoppas att en kris kommer att utlösa extraval. Det är vi säkert fler som gör, men av andra skäl…

 "När briserar nästa svenska regeringskris? Finns det något som tyder på att landets statsminister framöver – i höst, i vår eller nästa höst? – kommer att utlysa ett nyval? Stefan Löfven har ju trots allt det kortet i ärmen, vilket var en av de få men viktiga vinsterna av Januariavtalet."---

 "Hur regeringen ens ska kunna få ihop en budget i höst som kan entusiasmera någon är en gåta. Och hur de fyra januaripartierna framöver ska kunna enas om en skattereform som minskar ojämlikheten är en ännu större gåta. Om en kris på allvar slår till, vilket jag tror att den gör, finns utsikterna att svensk politik tar en ny vändning.

I ett sådant krisläge har sittande statsminister ett trumfkort: extraval. Och blir det ett sådant så måste det av nödvändighet handla om höger och vänster i fördelningspolitiken och inget annat. Det där trumfkortet kan inte och ska inte användas för något annat – ty det är bara strider kring fördelningspolitik som kan vitalisera politiken."

https://www.etc.se/ledare/lofven-har-ett-trumfkort-nar-nasta-kris-slar-till

[Göstage]
8/29/19, 11:48 AM
#74

Dags snart för riksdagsarbetet att hosta igång efter sommarferien, och moderaterna gör på Aftonbladet debatt ett utspel om asylinvandringen och dess konsekvenser. Man skriver bland annat:

"Sverige har under alltför lång tid haft en hög nivå på asylinvandringen, utan att ta verkligt ansvar för att de som invandrar också blir en del av Sverige. Våra integrationsproblem tar sig många skepnader: skolelever utan fullständiga betyg, långvarigt bidragsberoende och barn som aldrig får se sina föräldrar gå till jobbet, flickor som förtrycks i sitt eget hem och pojkar som utsätter andra jämnåriga för våldsbrott."---

 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8mvo0A/vi-behover-volymmal-for-asylinvandringen 

Sannolikt blir väl asylinvandringsproblematiken en av höstens stora politiska diskussioner, tillsammans med utvecklingen av kriminaliteten. Det hade varit välgörande för debatten om centern och liberalerna hade befunnit sig i ett annat läger nu…

[Göstage]
8/29/19, 12:02 PM
#75

#74 "För lite och försent", är Jimmie Åkessons kommentar till det moderata utspelet om minskad asylinvandring.

https://samnytt.se/m-i-invandringspolitiskt-utspel-vill-att-sverige-tar-emot-ett-nytt-bastad-eller-bromolla-per-ar/

[Jimmy.L]
8/29/19, 12:21 PM
#76

Ja det är försent men det går fotfarande att stifta hårdare laga mot dom som redan befinner sig här.

Annons:
[Göstage]
8/30/19, 6:45 PM
#77

#74 Verkar som om delar av socialdemokratin instämmer med den moderata kritiken:

"S-ledningen anklagas för att vara både otydlig och ängslig och de steg som nu tas mot en mer generös flyktingpolitik som en följd av januariöverenskommelsen saknar stöd inom partiet. Det visar Expressens stora enkät bland 600 S-politiker. – Man har inte tagits folks oro på allvar och man har inte vågat säga som det är, säger Göran Bergström, S-kommunalråd i Strömsund."---

https://www.expressen.se/nyheter/oro-i-s-infor-uppgorelse-om-migrationen-gar-at-fel-hall/

[Göstage]
9/3/19, 8:56 AM
#78

Apropå rubriken, det finns mycket som nog inte kommer att hålla. Här är ett uttryck för den synen:

https://ledarsidorna.se/2019/09/polischefen-i-goteborg-drar-anden-ur-flaskan-det-har-kommer-inte-halla/

[Göstage]
9/19/19, 5:42 PM
#79

#77 Det är mycket som saknar stöd inom partiet men som Socialdemokraternas elit ändå köper, med enda syftet att få behålla Makten. Karin Pihl på GP:s ledarsida:

”Det är klart att den här budgeten är extrem eftersom vi avskaffar värnskatten. Den fördelningsprofilen är sämre än… ja den är svår att åstadkomma på något annat sätt.”---

"Citatet ovan kommer från finansministern själv. I en intervju i SvD (18/9) förklarar hon sitt missnöje med höstbudgeten, som presenterades på onsdagen. ”Det är klart att ha en reform som så tydligt gynnar människor med höga inkomster inte är det som drev mig in i politiken”(,) säger hon."---

"Men det finns något annat de drivs av, som med all önskvärd tydlighet kommer fram i finansministerns kommentarer: kärleken till regeringsmakten. Alla politiker drivs så klart av en vilja att bestämma. Annat vore märkligt. Så länge ett parti inte har majoritet måste man samarbeta med andra. Det innebär kompromisser. 

Men det borde finnas en gräns, en punkt någonstans i förhandlingarna när en politiker känner att "nej, det här går jag inte med på". Om man anser att resultatet av förhandlingarna är ”extrem”, och då inte i bemärkelsen ”extremt bra”, borde man avsluta förhandlingarna. Men inte Socialdemokraterna. Desperat klänger de sig kvar vid makten."---

"Varför genomdriver Socialdemokraterna politik som de, så länge borgerligheten sitter vid makten, ständigt klagar på? Svaret är att så klart att den enda premissen januaripartierna vilar på, är att Sverigedemokraterna inte ska ha något som helst inflytande. Så länge dessa partier håller fast vid den inställningen, och riksdagen ser ut ungefär som den gör nu, kommer den faktiska politiken att vara underordnad."

https://www.gp.se/ledare/s-skäms-inte-för-sin-makthunger-1.18369968

[Göstage]
10/1/19, 11:32 AM
#80

Samtiden presenterar förslag på en alternativ regering 2022 byggd på dagens opinionssiffror.

https://samtiden.nu/2019/09/en-konservativ-regering-behover-inte-vara-langt-borta/

Jag är visserligen ingen vän av kvotering, men 13 män och 7 kvinnor…?🤔

[Göstage]
10/1/19, 11:52 AM
#81

#80 Sabuni anmäler sin kandidatur…🙂

"Nyamko Sabunis mål är att Liberalerna ska få statsministerposten. Och på vägen dit tänker hon inte, som företrädaren Jan Björklund, ta beslut i syfte att hålla Sverigedemokraterna borta. Det säger hon i ”Malou efter tio” i TV4 på tisdagen. – Ju mer vi håller på med den typen av ställningstagande inom politiken desto sämre går det för vårt land, säger hon om att mittenuppgörelse som slöts i januari och de facto att den delvis handlade om att just hålla SD borta."---

  https://www.expressen.se/nyheter/sabuni-liberalerna-ska-ha-statsministerposten/

[Göstage]
10/3/19, 8:21 PM
#82

Löfven nere på sämre opinionssiffror  än Juholt.

"S har backat med 4 procentenheter sedan i juni, och sedan valet uppgår tappet till hela 5,2 procentenheter. – Det här är ett resultat som sticker ut. Väljarrörelserna är också tämligen tydliga: Det är ökade väljarförluster till Sverigedemokraterna som är huvudorsaken till S nedgång, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop. Och de är från partiets kärnväljargrupper som läckaget i stor uträckning sker: äldre personer och låginkomsttagare. – Nedgångarna är störst i grupper som är strategiskt viktiga för S, säger Peter Santesson.

För Stefan Löfven betyder det fortsatta tappet att han fört ned Socialdemokraterna till lägre nivåer än Håkan Juholts sämsta notering strax innan han avsattes. Och S har bara i en enda mätning från Demoskop presterat marginellt sämre: Under den akuta flyktingkrisen, i början av 2016."---

https://www.expressen.se/nyheter/historisk-matning-s-och-sd-jamnstora-for-forsta-gangen/

[Göstage]
10/4/19, 9:28 PM
#83

Socialdemokraten Widar Andersson i Folkbladet.se tror i en ledare (som nu tyvärr blivit betalbelagd) att Socialdemokraterna gjort en del felbeslut som kommer att vara kostsamma och göra raset tungt att vända.

"Jag tror att det är några avgörande år för Socialdemokraterna här framöver. Sedan Mona Sahlin tvingades att ta med Vänsterpartiet i den MP-gemensamma utmaningen mot Reinfeldtregeringen 2010 så har det myrsteg för myrsteg gått bakåt.

S möjligheter att på allvar ta sig an de tunga frågorna tiggeri/invandring har försvagats genom de konstellationer som man valt att ingå i och genom den fascism/rasism/nazism-retorik man valt att stödja och upprätthålla och premiera.

Gjort är gjort och spilld mjölk är spilld och allt det där. Och det är sannolikt inte kört. Socialdemokratins fenomenala regeringsrekordinnehav i Sverige handlar inte om ideologier av något slag. Däremot är framgångarna ett resultat av att ligga nära stora och breda medborgaruppfattningar om viktiga frågor. Det är det man har missat på senare tid. Man förväxlade sunt medborgarmotstånd mot tiggeri och höga invandringstal med Hitler och rasism. Då går det som det går."

Widar direkt, Folkbladet.se (betalsida)

Annons:
[Jimmy.L]
10/5/19, 6:55 AM
#84

Socialdemokraterna börjar få kalla fötter. 😃

[Göstage]
10/10/19, 9:04 AM
#85

"Efter att Stefan Löfven meddelat att man vill halvera svenskt flyktingmottagande har ett öppet bråk uppstått i regeringen. Miljöpartiets toppar hävdar nämligen att de inte alls är med på planerna. ”Vi ska bidra om det går!”, skriver språkröret Per Bolund på Twitter och får medhåll av Isabella Lövin. Alice Bah Kuhnke meddelar samtidigt att man ska försvåra för Socialdemokraterna att driva igenom sina planer. ”Fega jävla sossar”, skriver Grön ungdom."---

https://www.expressen.se/nyheter/mps-attack-pa-lofven-efter-orden-om-flyktingar/

Inbördeskrig…😡😎

[Hayabusa]
10/10/19, 9:10 AM
#86

#85 Sverige - en global socialförvaltning, gränslös & generös. Drömmen som aldrig vill dö. 

Men, ur drömmens värld vaknar man och inser att verkligheten ser annorlunda ut.

[Göstage]
10/10/19, 9:13 AM
#87

#86 Fast miljöpartisterna har nog glömt att sätta klockan på väckning…😴⏰

[Hayabusa]
10/10/19, 9:33 AM
#88

#87 Där handlar det sannolikt om ett konstant varande tillstånd.

Som jämförelse (när det gäller frågan om att "hjälpa till") så får vi lära oss att säga "nej" i relationer. Att sätta ner foten och sätta gränser. Om inte så slukar omgivningen all din energi eftersom du alltid säger "ja" och ställer upp. 

Det är ungefär det som händer i EU vad det gäller flyktingmottagande - så länge Sverige har en generös & expansiv mottagning så blir inställning från andra länder typ; "Åk till Sverige, de löser problemet. De tar mer än gärna emot dig…"

[Jimmy.L]
10/10/19, 11:27 AM
#89

#85 Mer sånt tack, ju mer konflikter i regeringen ju bättre för Sd.

[Göstage]
10/10/19, 12:17 PM
#90

#89 Här kommer mer! 😉Fullt i sin ordning att Löfven säger en sak som partiledare och en annan som statsminister tydligen.

"Nu försvarar Stefan Löfvens stab uttalandet, som de menar att han gjorde det i form av partiordförande – inte statsminister. – Det han redogjorde för har varit socialdemokratisk politik sedan maj 2018, säger Stefan Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander."---

Samtidigt som Kristersson suckar, och passar på att skicka ett litet tjuvnyp till Centern.

"Moderatledaren Ulf Kristersson kallar regeringsbråket för ”ett politiskt haveri i en av våra absolut viktigaste frågor”.

– Ingen vet vilken politik regeringen egentligen står för. Vi har en statsminister som säger en sak och sedan korrigeras av sin vice statsminister (Isabella Lövin, reds. anm), säger Kristersson till Expressen.

Även borgerligheten är väl splittrad i migrationsfrågan?

– Ja, det är alldeles uppenbart, särskilt när det gäller Centerpartiet. Det var ett av många skäl till att var omöjligt att bilda en borgerlig regering, eftersom de vägrade stå för en politik som jag skulle ha stått för i regeringsställning, säger Ulf Kristersson."

https://www.expressen.se/nyheter/mps-attack-pa-lofven-efter-orden-om-flyktingar/

Annons:
[Göstage]
10/10/19, 12:23 PM
#91

 "Stefan Löfven måste backa. Annars har han en fullskalig regeringskris på halsen", skriver Lena Mellin i Aftonbladet.

Snälla Löfven - backa inte!🙂

[Jimmy.L]
10/10/19, 12:38 PM
#92

Ja inte backa nu Stefan. 😃

[Göstage]
10/10/19, 1:14 PM
#93

"Miljöpartiet har gått till samlat angrepp mot Stefan Löfven – och sprickan i regeringen blir allt större. De gröna köper inte Löfvens förklaring att flyktinguttalandet gjordes i egenskap av S-ledare. – En efterhandskonstruktion. Alla tar emot det som att det är statsministerns och regeringens hållning, säger en högt uppsatt MP-källa."--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jdMwQL/mps-angrepp-mot-lofven--domer-ut-hans-forklaring

Svårt att se att det finns någon väg tillbaka ur den här återvändsgränden, men Löfven slänger väl fram något fläskben som blir dyrt för medborgarna  igen…

[Göstage]
10/12/19, 7:43 PM
#94

Turbulens hos Socialdemokraterna i Luleå.
 Affär A:
"Den förre kommundirektören Mikael Lekfalk fick sparken för att han köpt konsultstöd till sig själv för drygt en halv miljon kronor. Hans inhyrde mentor kostade 30 000 kronor för 1,5 dagar i månaden, enligt avtalet som var en förklaring till hans budgetavvikelse på 1,2 miljoner kronor under 2018 och 2019. Kommunalrådet Niklas Nordström (S) , som avgick på torsdagen, har gång på gång hävdat att han inte kände till konsultköpet förrän SVT Nyheter Norrbotten avslöjade saken."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ekonomichefen-bekraftar-nordstrom-informerades-om-lekfalks-konsultkostnader

"Förre kommunalrådet Niklas Nordström (S) landar mjukt efter sin avgång. Han är garanterad nästan 60.000 kronor i månaden i  avgångsersättning under ett år. För en vecka sedan fick kommundirektören Mikael Lekfalk sparken på grund av för sina konsultaffärer och han fick tretton månadslöner i avgångsvederlag. Avgångsavtalet kostar Luleå kommun nästan två miljoner kronor, inklusive sociala avgifter."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fallskarmen-58-800-kronor-i-manaden

Affär B:
"Den avhoppade S-toppen och kommunalrådet i Luleå, Niklas Nordström, 51, anklagas för ”olämpligt beteende” mot en kvinna i beroendeställning. Redan för tre veckor sedan informerades tjänstemän i kommunen om att han påstods ha betett sig olämpligt – och partiledningen fick veta i onsdags, ett dygn innan han avgick, kan Expressen avslöja. – Det är oerhört allvarligt, säger Anders Öberg, ordförande för Socialdemokraterna i Luleå."---

"Niklas Nordström har haft en lång politisk karriär inom Socialdemokraterna med åtskilliga tunga uppdrag. Redan 1995 utsågs han till ordförande för Socialdemokraternas ungdomsförbund, och mellan åren 2003 och 2005 var han oppositionsråd i Nacka kommun. Niklas Nordström har också ingått i eller varit utredare för flera statliga utredningar och delegationer. När den tidigare S-partiledaren Mona Sahlin avgick 2011 nämndes Niklas Nordström som en av flera tänkbara efterträdare."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-toppen-anklagas-for-olampligt-beteende/

Ett parti i fritt fall…

[Göstage]
10/13/19, 3:11 PM
#95

"Socialdemokraternas väljartapp till Sverigedemokraterna både skakar och splittrar partiet – som enligt en uppskattning från Demoskop tappat runt 140 000 väljare till SD sedan riksdagsvalet. I ett försök att hejda utvecklingen uppges partiet nu göra en offensiv i migrationsfrågan – med blandat resultat. 

– Alla försök att ”hellre prata om något annat” faller platt till marken. Kommunalråd och andra i S vill byta politik. Men ingen vill förlora statsministerposten, säger Widar Andersson, chefredaktör på den socialdemokratiska tidningen Folkbladet och tidigare S-riksdagsledamot."--

https://www.expressen.se/nyheter/s-splittring-om-migrationen-allt-handlar-om-sverigedemokraterna/

Sanna ord…

[Göstage]
10/15/19, 9:30 AM
#96

Mer gräl bland regeringsstödpartierna - Annie Lööf hackar på Jonas Sjöstedt på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/det-ar-svart-att-ta-sjostedt-pa-allvar/

[Jimmy.L]
10/15/19, 10:20 AM
#97

😃

Annons:
[Göstage]
10/15/19, 2:24 PM
#98

#96 …"och råttan på repet" - Sjöstedt vs Löfven:

"Stefan Löfven, S, hävdade i SVT att den turkiska statskassan inte får några EU-pengar. Men han hade fel. Jonas Sjöstedt hamnade i ordbråk med statsministern – och säger nu i ”Direkt med Niklas Svensson”: – I stället för att förneka hur det är borde Löfven kliva fram, ta sitt ansvar som statsminister och stoppa vapenexporten omedelbart."---

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-efter-ordbraket-med-lofven-ta-ansvar/

[Jimmy.L]
10/15/19, 3:08 PM
#99

Underbart att dom bråkar, det får dom  gärna göra fram till nästa val.

Carmarino
10/15/19, 3:44 PM
#100

#98 "ta sitt ansvar som statsminister" är nog ord som Löfven inte riktigt vet vad de betyder. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/15/19, 3:50 PM
#101

#98 #93 Lite svårt att veta när han är "partiledare" eller "statsminister" dessutom. Han verkar ha svårt att hålla koll på det själv…

Källa.

[[eskils_]]
10/15/19, 4:05 PM
#102

#95, #99 m fl Visst är det underbart att verkligheten börjar tränga sig på hos Kalle Anka-regeringen & Co, vilket förstås gör dem skärrade!  De trodde nog att de kunde gömma sig bakom sitt tomma svammel och sina uppblåsta egon hur länge som helst… Men den gubben går inte längre.🤓

Jag hoppas (och vill tro) att regeringen inte sitter kvar till september 2022. Antingen sparkar sossarna ut sänket MP (4,3%) och regerar ensamma fram till dess, eller så utlyser de extraval. Sverige är i allvarlig kris - något måste göras.

Ajö Jöken! Extraval - ja tack! 

[Göstage]
10/16/19, 1:31 PM
#103

#85ff Det blev Lövin som halvpudlar och hon skyller delvis på "rubriksättare och journalister".

"Och nu backar Isabella Lövin delvis i kritiken hon riktat mot honom. – Det här var kanske också förvirring hos rubriksättare och journalister som intervjuade Stefan Löfven. Han uttalade sig som partiordförande för S och inte som statsminister. Och det var det som vi behövde tydliggöra, säger hon till Expressen."---

https://www.expressen.se/nyheter/lovin-backar-i-migrationsbraket-med-lofven-forvirring-hos-journalister/

Carmarino
10/16/19, 2:09 PM
#104

#103 Det är kanske dags för Löfven att börja inleda med "det här säger jag i egenskap av partiordförande" respektive "det här säger jag i egenskap av statsminister" för att undvika missförstånd?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
10/16/19, 2:16 PM
#105

Haha ja det var väl för bra för att vara sant när man trodde att det skulle spricka mellan dom.

[Göstage]
10/17/19, 8:56 AM
#106

 "Endast 33 procent har förtroende för regeringen – medan 62 procent misstror den. Det visar en opinionsmätning som Sifo gjort på uppdrag av Expressen. – Det är naturligtvis ett stort problem för Socialdemokraterna och det minskar manöverutrymmet för regeringen, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo. Samtidigt uppger fler att de skulle ha förtroende för en M- och KD-regering med passivt stöd av SD."---

https://www.expressen.se/nyheter/valjarna-misstror-lofvens-regering-stort-problem/

Också ett tecken i tiden, även om man kliar sig i huvudet över uppgiften om att  33% av väljarna har förtroende för regeringen…🤔

[Jimmy.L]
10/17/19, 9:36 AM
#107

#106 Tja hur än larm efter lam kommer så tycks vissa inte förstå och vi har ju kompisgänget på iFokus som fortsätter tro att Sverige är skonad från rån, skjutningar, sprängningar, hedersvåld, Lyckopiller någon?

[Göstage]
10/17/19, 10:08 AM
#108

#106 Svenskarna har mindre förtroende för Löfven än amerikanerna har för Trump. Kanske något att tänka på för vissa reportrar när de berättar hur illa ansedd Trump är i sitt eget land…

"Det kan jämföras med Donald Trump. Han får godkänt av 40 procent av väljarna och underkänt av 54 procent av amerikanska väljarkåren, enligt senaste mätningen från Ipsos/Reuters."---

https://samtiden.nu/2019/10/lofven-mindre-popular-an-trump/

#107 Ja, vissa har fastnat på vägen -"stuck in the middle of nowhere" som det heter på ett annat språk.

[Göstage]
10/17/19, 2:03 PM
#109

Rubrik

Och i Aftonbladets Sverige är det "Löfven först".

[Göstage]
10/22/19, 10:10 AM
#111

"LO-samordningen spricker inför den stora avtalsrörelsen.

LO:s största fackförbund Kommunal har fattat beslut om att ställa sig utanför samordningen – anledningen är de inte fått gehör för krav på särskild lönesatsning på yrkesutbildade i välfärden. – Vi är stora och starka. Och nu är det många som är förbaskade också, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till Sveriges Radio."---

https://www.expressen.se/nyheter/lo-samordningen-spricker-kommunal-staller-sig-utanfor-/

En stökig avtalsrörelse- ungefär vad sossarna inte önskat sig på toppen av allt annat man brottas med…

Annons:
[Jimmy.L]
10/22/19, 10:18 AM
#112

😃

[Göstage]
10/23/19, 8:30 AM
#113

Johan Westerholm analyserar sossarnas opinionsras.

"För Socialdemokraterna är väljarflykten till Sverigedemokraterna ett direkt hot mot partiets ställning. Men trenden är inte ny utan resultatet av en längre tid av fattade beslut och felaktiga bedömningar som ytterst vilar på samarbetet med Miljöpartiet samt sidoorganisationen Tro och Solidaritets indirekta inflytande på de politiska staberna."--- 

"Socialdemokraterna har rört sig till vägs ände i samarbetet med Miljöpartiet. Det skulle sannolikt vara en bättre lösning för Stefan Löfven att helt sonika sparka ut Miljöpartiet, som ligger bakom stora delar av dagens regeringspolitik som försatt Socialdemokraterna i denna situation och regera i ren minoritet eller sitta i opposition. Men han hindras av bland annat Tro och Solidaritet som hellre ser ett samarbete med MP och V än att Löfven lägger sig närmare den riksdagsmajoritet som de facto finns för en mer restriktiv och kravorienterad migrationspolitik."

https://ledarsidorna.se/2019/10/s-inte-langre-storst-parti-i-lo-star-nu-vid-vags-ande/

Jag tror, som jag nor redan sagt, att sannolikheten är större att Miljöpartiet flyr det sjunkande skeppet med halvsanningen att de inte får gehör för sin miljöpolitik.

 I en tid då miljö och klimat diskuteras, ibland in absurdum, är det ju märkligt att ett parti som innan vilsegången i migrationsfrågor närmast var ett enfrågeparti kring miljön balanserar några futtiga procent över riksdagsspärren. 

Nog borde de ställa sig frågan om de riskerar att rasa ytterligare genom att stanna  i det här förlorande laget till nästa val?

[Göstage]
10/23/19, 4:37 PM
#114

#111 Nästa utbrytning.

"Ytterligare ett fackförbund lämnar LO-samordningen inför den stora avtalsrörelsen, enligt Dagens Nyheter. Pappers meddelade i dag att även de drar sig ur och förhandlar på egen hand, skriver tidningen.

Det kommer efter att LO:s största fackförbund Kommunal i går beslutade att de ställer sig utanför samordningen."---

https://www.expressen.se/dinapengar/lo-splittringen-fortsatter-pappers-drar-sig-ur-samordningen/

[Jimmy.L]
10/23/19, 4:44 PM
#115

😃

[Göstage]
10/24/19, 8:52 AM
#116

Anders Lindberg på Aftonbladet vill att sossarna skall lägga om kursen och sluta tala migration, för de tappar bara väljare varje gång de försöker. 🤐😃

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJ178a/s-migrationsutspel-ar-akessons-drom

[Jimmy.L]
10/24/19, 9:08 AM
#117

😃

[Göstage]
10/24/19, 9:33 AM
#118

Johan Westerholm upplever hur paniken sprider sig på DN:s och Aftonbladets ledarredaktioner inför det faktum att SD snart kan vara större i opinionen än S.

https://ledarsidorna.se/2019/10/sekterna-slass-for-sina-liv/

Annons:
[Göstage]
10/25/19, 7:10 AM
#119

#116 Expressens ledarsida ger Lindberg med flera vänsterdebattörer en känga om deras tro på att förändrat debattfokus skulle göra sossarna "great again".

"Delar av vänstern håller envist fast vid tesen att SD:s tillväxt beror på ”debatten”: Om det offentliga samtalet börjar handla om något annat än migration och integration, lag och ordning - till exempel om klimatet - försvinner SD-problemet."---

https://www.expressen.se/ledare/nej-vansterpolitik-ar-inte-kuren-mot-sd/

[Göstage]
10/25/19, 7:19 AM
#120

Den faktiska verkligheten stärker SD:s position, inte vad politikerna väljer att tala om, skriver Expressens ledarsida. Om sossarna vill behålla makt och initiativ är det dags för dem att fimpa MP föreslår ledarred.

 "Januariavtalet är hopplöst för alla utom Annie Lööf. Konstruktionen får Sveriges regering att framstå som dysfunktionell och vag. Det är rena viagran för SD. Stefan Löfven borde därför försöka rätta till ett av sina strategiska misstag, nämligen att han gav Miljöpartiet plats i regeringen. Om de gröna kan förmås att lämna Rosenbad kan S-ministrar säga vad de menar och agera därefter. Som enpartiregering kan S sedan söka stöd i riksdagen för en vettig rättspolitik och stram migrationspolitik."--- 

https://www.expressen.se/ledare/nej-vansterpolitik-ar-inte-kuren-mot-sd/

[Jimmy.L]
10/25/19, 7:21 AM
#121

Klart att väljarna överger dom när regeringen för så dålig politik.

[Göstage]
10/25/19, 3:34 PM
#122

Tobias Wikström, ledarskribent på DI, ser en utveckling där sossarna kan tvingas att hiva  såväl MP som LO överbord för att hålla skutan flytande.

"LO, som i dagarna planerar sin avtalsrörelse, kan inte längre räkna med att en majoritet av dess medlemmar är S-sympatisörer. S kan kanske därför inte längre räkna med LO. Detta särskilt som LO har radikaliserats vänsterut och inte tycker sig få någon leverans på sina politikbeställningar hos regeringen."---

"Mitt i denna historiska omskiftning i partipolitiken styrs regeringsmakten av en överenskommelse mellan S, MP, C och L. Dessa fyra partier har så att säga avtalat bort rätten att bedriva en egen politikutveckling på de många områden som omfattas av januariöverenskommelsen. Detta är öppet mål för Vänsterpartiet, som visserligen släppte fram Stefan Löfven men som nu kan svinga hårt mot regeringsmakten."---

"Men detta är inte hela bilden. Det finns en asymmetri mellan januaripartierna som allt mer gör sig gällande – Miljöpartiets särställning. Liberalerna och Centerpartiet må ha haft sina skäl att inte kräva att få vara med i Löfvens regering. Men vilka skäl hade de att tolerera att riksdagens allra minsta parti, MP, skulle sitta i regeringen?"---

"Socialdemokraterna har fått betala ett högt pris för den särställning som getts åt Miljöpartiet."---

"Om Socialdemokraterna ska kunna återhämta sig i opinionen skulle det underlättas av om de kunde göra sig av med sina två samarbetspartner – LO och MP."

https://www.di.se/ledare/hur-lange-sitter-mp-i-regeringsstallning/

[Jimmy.L]
10/26/19, 8:54 AM
#123

Den senaste tiden har en rad infekterade bråk mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna spelats upp inför öppen ridå, där MP-språkrören haft ett hårdare tonläge än tidigare. Det handlar om både migrationen och den planerade utbyggnaden av Arlanda, som S i princip redan lovat näringslivet, men där MP nu säger bestämt nej. Den tuffare MP-linjen är enligt Expressens källor effekten av en ny mer offensiv strategi från MP:s sida – som ytterst kan sätta hela regeringen i gungning. – S kommer tvingas backa om Arlanda, för vi kommer inte göra det, säger en MP-källa.

https://www.expressen.se/nyheter/lovins-vagade-maktspel-pressar-stefan-lofven/

[Göstage]
10/26/19, 10:00 AM
#124

Det verkar pågå en medveten kraftmätning. Känns som frågan nu är vilken av parterna i regeringen som får skäl först att lämna samarbetet.

[Jimmy.L]
10/26/19, 10:29 AM
#125

#124 Ja detta sänker ju partierna det ser ju alla.

Annons:
[Göstage]
10/31/19, 3:40 PM
#126

#4 LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson håller anförande på Vänsterpartiets partidagar i helgen. Säkert inte populärt i sossehögkvarteret.

[Göstage]
11/1/19, 4:27 PM
#127

#126 Medan sossarna anstränger sig med att stoppa dräneringen av LO-väljare till SD försöker Vänsterpartiet förse sig på andra sidan. 

"En historisk händelse. Så beskrivs det tal som LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ska hålla på Vänsterdagarna i helgen. V-ledaren Jonas Sjöstedt hoppas att det ska bli startskottet för att locka LO-väljarna åt vänster."---

 "LO ser Vänsterpartiet som en bricka i spelet för att öka trycket på Socialdemokraterna att bedriva mer av en vänsterpolitik. Det finns all anledning för Socialdemokraterna att vara oroliga, säger Anders L Johansson."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vansterns-drag-i-kampen-om-lo-valjarna

[Jimmy.L]
11/1/19, 5:32 PM
#128

Tänkte dom tvinga medlemmarna att rösta på vänsterpartiet.

[Göstage]
11/2/19, 9:15 AM
#129

Arlandaklyftan består i regeringen.

"Socialdemokraterna vill bygga ut Arlanda flygplats, men deras regeringspartner Miljöpartiet säger fortsatt nej, rapporterar Sveriges Radio Ekot. Trots att det finns riksdagsmajoritet för förslaget, så kan MP:s krav stoppa att det ens läggs fram för votering. – Vi är mitt inne i en klimatkris och då kan vi inte öka flygandet, säger Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson (MP), till Ekot."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sprickan-i-regeringen-mp-kraver-att-s-slopar-forslaget/

[Göstage]
11/3/19, 11:57 AM
#130

Orosmoln i alla riktningar för Socialdemokraterna.

"Vänsterpartiet måste bli radikalare och fälla regeringen, anser partiets Göteborgsdistrikt.

– Det är inte trovärdigt att vara ett oppositionsparti när man har släppt fram den här regeringen, säger distriktets ordförande John Edström till TT."---

https://www.expressen.se/gt/vansterpartiet-i-goteborg-bli-radikalare-fall-regeringen/

[Jimmy.L]
11/3/19, 12:07 PM
#131

Vänsterpartiet snackar skit, dom kommer aldrig svika socialdemokraterna.

[Göstage]
11/3/19, 1:49 PM
#132

#131 Säkert inte, men de vill ha mer från dem . Liksom centern. Liksom MP. Liksom  LO. Det är priset när man köpslår om makten- till slut kommer notan…

Annons:
[Jimmy.L]
11/3/19, 5:52 PM
#133

Vänsterpartiets partiledare, Jonas Sjöstedt, slår nu fast att de kommer inte att fälla regeringen Löfven trots allt, då Löfven som Statsminister är den enda garanten just nu som hindrar Sverige från att få ett "förgiftat, rasistiskt samhällsklimat där hetsjakten på invandrare aldrig skulle se något slut!".

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7336340

😴

[Göstage]
11/3/19, 5:58 PM
#134

Sjöstedt verkar inte riktigt i balans.

Trodde faktiskt att han skulle tillkännage sig avgång på grund av utlandsflytt, men han tänker tydligen vara kvar och käbbla ett tag till…

[Göstage]
11/8/19, 8:55 AM
#135

Johan Forssell, Moderaternas rättspolitiske talesperson angriper regeringens brist på initiativförmåga mot den grova kriminaliteten i landet.

"Nu måste det vara slut med att Stefan Löfven och ansvariga ministrar nöjer sig med att kommentera utvecklingen. Det är dags för dem att börja visa ledarskap och ta ansvar för de skjutningar och bombdåd som sliter sönder tryggheten i Sverige. Släpp den politiska prestigen och inse att regeringens olika halvmesyrer inte kommer att få ordning på Sverige. Släpp tanken på att det är Miljöpartiet som skulle sitta på svaren mot gängkriminaliteten"---

 https://www.expressen.se/debatt/vagen-av-bombdad-blir-regeringens-politiska-arv/

[Jimmy.L]
11/8/19, 9:04 AM
#136

Han har rätt men Löfven är envisare än en gris. 🐽

Förlåt grisar vet att ni är klokare än Löfven.😉

[Göstage]
11/13/19, 10:59 AM
#137

 "Lyckas inte regeringen knäcka brottsutvecklingen är Löfven rökt i nästa val", tror Mats Knutson.

"När allt fler väljare känner oro i sin vardag för sin egen och sina anhörigas säkerhet, när bomber sprängs, när kvinnor och barn skjuts ner på öppen gata är det just regeringen som bär huvudansvaret för att bryta och vända denna utveckling. Så ser också väljarna det."--- 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lyckas-inte-regeringen-knacka-brottsligheten-ar-lofven-rokt-i-nasta-val

Jag är inte alls så säker på att Löfven har kvar sin befattning när det väl blir 2022.

[Jimmy.L]
11/13/19, 11:20 AM
#138

#137 Löfven är halare än en ål. Så räkna inte bort han.

Annons:
Carmarino
11/19/19, 5:03 PM
#140

Huvudledaren i HD/Sydsvenskan (än så länge inte betalartikel):

Det här, statsminister Löfven (S), är inte okej.

Utgångspunkten var enkel: Varför är gängvåldet i Sverige numera så brutalt och omfattande? Hur förklara att Sverige ligger i topp i Europa när det gäller andelen unga män som mördas med skjutvapen?

Statsministerns resonemang, i den mån det går att göra begripligt, kokade till synes ner till två saker: arbetslösheten och skolan.

Arbetslösheten är för hög, alltför många barn misslyckas i skolan och blir på så sätt lättrekryterade offer för gängen.

Sant. Fast samtidigt framhöll Löfven att det är 300 000 fler i arbete nu än när han tillträdde 2014, varav 100 000 inom välfärden. Ändå har problemen med gängkriminalitet, skjutningar och sprängningar förvärrats under samma tid.

Visst misslyckades Löfven med sitt mål att Sverige skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Men det duger inte som förklaring till att Sverige har den högsta dödligheten i skjutvapenvåld bland unga män (15–29 år) av tretton studerade länder i Europa.

För att bara ta ett exempel har arbetslösheten från 1995 och framåt konstant legat en eller ett par procentenheter högre i Frankrike än i Sverige, enligt statistik från Eurostat. Problemen med segregerade utanförskapsområden är knappast mindre där – tvärtom har Frankrike snarare legat ett eller två decennier före Sverige i denna bekymmersamma utveckling. Ändå löper unga män dubbelt så stor risk att bli skjutna till döds i Sverige jämfört med i Frankrike.

Eller ta Spanien – 14,2 procent arbetslösa i september i år mot 7,3 i Sverige. Spanien som 1995–2018 periodvis har haft tre gånger så hög arbetslöshet som Sverige. Ändå har det dödliga skjutvapenvåldet varit fyra, fem gånger högre i just Sverige de senaste fem åren.

https://www.hd.se/2019-11-18/det-har-statsminister-lofven-s-ar-inte-okej


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/21/19, 8:48 AM
#141

Krismöte i sossarnas partistyrelse i morgon.

"S befinner sig just nu i ett mycket tufft läge. Partiet har förlorat platsen som Sveriges största parti i mätningar och dras med intern oro kring politiken Januariavtalet för att säkra regeringsmakten. Till det kan läggas de stora problem med gängkriminaliteten runt om i landet, som resulterat i både skjutningar och sprängningar. Statsminister Stefan Löfvens intervju i SVT:s Agenda på temat fick också hård kritik."--- "

Om inte S klarar av att göra båda delarna, att leda regeringen och samtidigt som parti kunna presentera egna idéer, tror flera uppgiftslämnare att framtiden är mörk. – Vi måste klara det, annars blir vi alldeles för otydliga, säger en S-källa."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/nalkXn/sa-ser-s-krisstrategi-ut

"Blir" vi alldeles för otydliga - är man inte det redan?

[Hayabusa]
11/21/19, 9:14 AM
#142

Löfvén:

"– Integrationen har inte fungerat. Det är klart om du får stor segregation och ökade klassklyftor i ett samhälle och har områden där arbetslösheten är för hög, där skolorna inte fungerar tillräckligt bra – ja då får du den här typen av problem.

– Men jag accepterar inte en diskussion om att det beror på att människors har en viss hudfärg. Det är segregationen som är problemet."

Olle Lönnaeus:

"Men förvärras inte den om det kommer många människor som vuxit upp i klansamhällen, är dåligt utbildade och kanske inte känner solidaritet mot välfärdsstaten?"

Löfvén:

"– Det är av det skälet vi lagt om migrationspolitiken. Den var inte hållbar. Sverige tog ett oproportionerligt stort ansvar. Det var en flyktingpolitik som Sverige haft i många år. Vi lade om den."

Jaha…så det finns ett samband med en generös invandring, trots allt? Det där med "vi lade om den", det låter som att Sossarna tog ansvar för andras politik och till slut satte ner foten. Bullshit, säger jag. Dessutom - är invandringspolitiken verkligen ändrad? Nej, det är den f-n inte.

[Hayabusa]
11/21/19, 9:15 AM
#143

#142 Texten är saxad ur en låst artikel i HD/Sydsvenskan.

https://www.hd.se/2019-11-20/stefan-lofven-om-sd-s-lyft-folk-ar-oroliga-och-forbannade

[Jimmy.L]
11/21/19, 9:32 AM
#144

Otroligt hur han ljuger. 🤦‍♂️

[Göstage]
11/22/19, 5:51 PM
#145

#127 Slutgullat mellan "Kålle" och Jonas? Håkan Boström noterar kallfronten som dragit in. 

 "Vänsterpartiets hot att fälla arbetsmarknadsministern kan sluta i regeringskris."--- 

"Reaktionerna från socialdemokratiskt håll bekräftar att man tar mycket allvarligt på hotet från V. LO:s ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, dundrade samma dag om att Vänsterns agerande var ”det mest ovärdiga som hänt i Sveriges riksdag på flera decennier” och hotade indirekt Sjöstedt med att han skulle få fackföreningsrörelsen emot sig. Aftonbladets S-märkta ledarsida har också fattat allvaret och skriver att Löfven bör utlysa nyval om misstroendeförklaringen blir verklighet (AB 21/11)."---

https://www.gp.se/ledare/löfvens-dagar-kan-vara-räknade-1.20675804

[Göstage]
11/22/19, 5:58 PM
#146

#145 Chickenrace på gång mellan Löfven och Sjöstedt? Boström igen:

"Vänsterpartiet och Socialdemokraterna befinner sig just nu på rak kollissionskurs. Löfven kan inte låta sig utpressas i sak – även om han så skulle hålla med om den kritik V framför – för det skulle helt enkelt få hans regeringsunderlag att börja krackelera om han gav efter. Utrymmet för kompromisser är således begränsat."--- 

"Givet att Kristdemokraterna sällar sig till M, SD och V kommer frågan om Sverige står inför en regeringskris och eventuellt extra val att avgöras av vem som viker ned sig först: Jonas Sjöstedt eller Stefan Löfven. Någon av dem går mot ett förnedrande nederlag."

https://www.gp.se/ledare/löfvens-dagar-kan-vara-räknade-1.20675804

Annons:
[Göstage]
11/27/19, 7:53 AM
#147

#146 Idag skall riksdagen debattera ramarna för budgeten. Vänsterpartiets ekonomiska talesperson Ulla Andersson utlovar att hon kommer att berätta att Vänsterpartiet vill gå en helt annan väg än regeringen och kommer att  ställa den socialdemokratiska regeringen till svars för den förda politiken. (Hon ser tydligen inte Miljöpartiet som ett regeringsparti).

Återstår att se om Vänsterpartiet sedan kan fortsätta att vara det femte hjulet under det alltmer hackande skrothögen.

[Göstage]
11/27/19, 7:57 AM
#148

#145ff  "Som dörrmatta har Jonas Sjöstedt ingen makt, men gör han sig fri från denna position är risken stor att han bidrar till Socialdemokraternas nedgång och död. Och det kommer knappast att hjälpa Vänsterpartiet att nå LO-kollektivets väljare", skriver Malcom Kyeyune på Dagens Samhälle.

[Göstage]
11/28/19, 10:50 AM
#149
[Göstage]
11/30/19, 1:00 PM
#150

Samtidigt som man upplever det som välförtjänt att regeringen nu får ta konsekvenserna av sina beslut och felsteg så oroas man ju av situationen i riket. Förvisso har mycket i den utveckling som fört oss hit präglats av misstag och valhänt hantering, men kan man verkligheten ha en sådan kontinuerlig "otur", eller skymtar det även andra orsaker i bakgrunden? 

Hur skulle den här regeringen, som inte ens får vardagslivet att fungera, klara av en verklig katastrof av samma dignitet som Estonia eller Tsunamin (där ledande Socialdemokrater gjorde svaga insatser)? Ett försäkringsbolag hade på sin tid en slogan som löd "I trygga händer, om det händer".  Är vi och vårt land "i trygga händer" idag? Jag upplever inte det.

Kanske är inte längre frågan hur länge den här regeringen lyckas hålla sig fast vid makten, utan vad som väntar vårt samhällsbygge. Är det rent av så illa som  den danske politikern och bloggaren Morten Uhrskov Jensen uttryckte det i Jyllandsposten för en vecka sedan, att "Sverige givetvis måste falla samman innan det kanske blir bättre igen" och "att Sverige i sin nuvarande form är dödsmärkt är ställt utan allt rimligt tvivel"?  Påståendena känns inte orimliga, vilket i sig är skrämmande.

[Jimmy.L]
12/4/19, 5:17 PM
#151

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har nu bara timmar på sig att presentera en lösning för Arbetsförmedlingen. Annars går Vänsterpartiet vidare med misstroendehotet mot henne. – Vi har inte har fått något besked som gör att vi ändrar oss. Men det har funnits kontakter på olika sätt, säger Ali Esbati (V).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgO2bb/klockan-klamtar-for-s-ministern--bara-timmar-pa-sig-att-overtyga

[Jimmy.L]
12/5/19, 2:33 PM
#152

En ny generaldirektör räcker inte. Vänsterpartiet fortsätter med sitt försök att fälla arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S). – Vi kommer att ta kontakt med Moderaterna för att agera gemensamt i denna fråga, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wbyzvj/v-fortsatter-med-att-forsoka-falla-eva-nordmark

[Jimmy.L]
12/5/19, 3:21 PM
#153

Vänsterpartiet vill att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) avgår. M, KD och SD står bakom misstroendeförklaringen. Efter beskedet säger Socialdemokraternas gruppledare Annelie Karlsson att regeringen kommer behöva ta ställning till om den ska avgå. – En minoritetsregering måste vara ödmjuk, säger Ulf Kristersson (M) på en presskonferens.

https://www.expressen.se/nyheter/jonas-sjostedt-lamnar-besked-om-misstroende/

Annons:
[Göstage]
12/5/19, 3:26 PM
#154

Intressant utveckling!

[Jimmy.L]
12/6/19, 2:13 PM
#155

Det var en sammanbiten Stefan Löfven som lämnade S-topparnas möte på partihögkvarteret. Han är mycket kritisk till att V tar till misstroendevapnet samtidigt som regeringen arbetar för att förbättra för Arbetsförmedlingen. – Det är huvudlöst, säger han, men öppnar för att förhandla brett i frågan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/701kmo/lofven-efter-s-topparnas-mote-huvudlost-av-v

[Göstage]
12/6/19, 2:28 PM
#156

Johan Hakelius tror inte på extraval, däremot på att Jöken ramlar ur sitt trygga näste.  (Fetstilen är hans.)

"De flesta socialdemokrater håller antagligen med Jonas Sjöstedt i sak. Inte ens inom Centern är övertygelsen särskilt stark om det fiffiga i att blixtsnabbt vända upp och ned på Arbetsförmedlingen. Det är mest den interna dyrkan av Annie Lööf som gör en reträtt svår. Den, och det tröstlösa i att försöka få idéns arkitekt, den omvittnat tjurskallige Martin Ådahl, att ändra sig. Det är därför man ändå kan säga: det höll ett knappt år."---

"Januariavtalet är fortsättningen på decemberöverenskommelsen. Förr eller senare slutar det på samma sätt."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/januarioverenskommelsen-byggde-pa-ett-sjalvbedrageri/

#155 Löfven är alltid beredd att förhandla för att få behålla Makten.

[Göstage]
12/6/19, 4:46 PM
#157

#155 Moderaterna verkar inte vara intresserade av några "breda förhandlingar".

"Moderaterna kommer inte att förhandla med regeringen angående reformen av Arbetsförmedlingen.

Partiet avfärdar uppgifter till Expressen om att Socialdemokraterna planerar att ge efter för deras krav på förändring, för att för att undvika en regeringskris.

– Det pågår inga förhandlingar mellan Moderaterna och regeringen, och vi tänker inte inleda några förhandlingar heller, säger Tobias Billström, gruppledare för Moderaterna."---

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-s-krisplan-for-att-sakra-makten/

[Jimmy.L]
12/6/19, 4:48 PM
#158

#157 Bra.

[Göstage]
12/7/19, 2:19 PM
#159

Vänsterpartiet kräver förhandlingar med regeringen om AF under helgen. De har fem punkter som de vill se uppfyllda, men S verkar inte ha lust att tala med dem, vilket Sjöstedt tycker är "konstigt".

Källa

[Göstage]
12/8/19, 9:23 AM
#160

"Den stora invandringen försvårar integrationen", skriver Löfven och Baastad på Aftonbladet debatt, och så nära något som liknar ett erkännande har de väl aldrig varit. Och nu skriver de "problem", inte "utmaningar"-  alltid något…

Men i övrigt är det i mycket samma gamla tomma löften och förhärligande av  Rörelsen.

Annons:
[Jimmy.L]
12/8/19, 10:04 AM
#161

#160 Nu har han väl ändå sänt iväg fel debattartikel. 🥵

[Jimmy.L]
12/9/19, 6:55 AM
#162

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt vill förhandla med regeringen om Arbetsförmedlingen för att inte göra verklighet av sitt hot om misstroendeomröstning mot arbetsmarknadsministern. Men hittills har han fått kalla handen. I vägen för samtal står januariavtalet som utesluter Vänsterpartiet från förhandlingsbordet.
– Vi och Socialdemokraterna har gjort ett stort antal statsbudgetar, massor med reformer, och sen plötsligt får vi inte prata med varandra. Hur kunde de gå med på det?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-till-kristersson-efter-sd-motet-bottenlost-omoraliskt

Vad gnäller kommunisterna för dom och socialdemokraterna gör ju samma sak mot SD men då ses det som okej.

[Göstage]
12/9/19, 9:02 AM
#163

#160ff Johan Westerholm har samma syn på debattartikeln:

"Stefan Löfven gör vad han kan för att vända Socialdemokraterna. Men han har långt kvar. Gårdagens artikel i Aftonbladet var sannolikt så nära en ursäkt till alla de socialdemokrater och väljare som försökt varna för den kommande systemstressen och som han tillsammans med Bommersviksvänstern brunsmetat genom åren. En brunsmetning som splittrat familjer och förstört karriärer."---

"Någon uppriktigt menad ursäkt i likhet med moderatledaren Ulf Kristerssons till moderata och borgerliga väljare är helt osannolik i statsministerns fall.

Närmare en ursäkt och krisinsikt från statsministern och partiledaren för Socialdemokraterna än så här kommer inte Sverige. Och det är dessvärre inte nära nog för att börja ta tag i problemen som växer sig värre dag för dag. Motkrafterna, i form av Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, Dagens Arena och Aftonbladet vilka är de som bygger upp Bommersviksvänsterns kärna är starkare och dominerar fortfarande bland annat regeringskansliets politiska staber."

https://ledarsidorna.se/2019/12/narmare-en-ursakt-an-sa-har-kommer-det-inte-fran-socialdemokraterna/

[Jimmy.L]
12/9/19, 9:54 AM
#164

#163 Löfvens sågning av moderaterna gör den ursäkten meningslös.

Jag undrar om Löfven är frisk. Ena stunden förnekar han migrationsproblemen och sen erkänna att dom har varit naiva för att sen svänga igen.🤦‍♂️

[Göstage]
12/13/19, 7:17 PM
#165

Viktor Barth-Kron i Expressen ser ett storbråk om arbetsrätten hålla  på att blåsa upp mellan socialdemokratin  och den fackliga rörelsen: 

"Flödet från S till SD ser just nu ut som den mest framkomliga vägen till en majoritet för det nya högerblocket, och därmed en annan regering. I det läget ser en rejäl konflikt med fackföreningsrörelsen ut som det absolut sista en S-regering är i behov av – men just en sådan är nu under uppsegling."---

"Det mesta av det som S varnade för att SD skulle göra ihop med Moderaterna, det ska nu S själva göra ihop med Centern och Liberalerna. Marknadshyror, stora skattesänkningar för höginkomsttagare, fortsatta vinster i välfärden och uppluckrat anställningsskydd.

Det krävs ingen avancerad spåkula för att se hur den sista punkten snart kan bli den mest explosiva. Inte minst eftersom de liberala partierna gärna beskriver försämrat anställningsskydd som en åtgärd för ”integrationen”. Det skulle förvåna storligen om SD missar det öppna målet."

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/las-fragan-kan-bli-en-mardrom-for-lofven/

[Göstage]
12/13/19, 7:18 PM
#166

#165 Samtidigt kokar det mellan de fackliga organisationerna:

"Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten för vanligt folk. Splittringen rör förhandlingarna kring lagen om anställningsskydd. – Det finns gränser och den gränsen har man passerat nu, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/awd2B4/djup-facklig-splittring-det-finns-granser

[Göstage]
1/13/20, 10:03 AM
#167

#122 Nog är det märkligt att ledarna för de partier som samverkar genom januariöverenskommelsen och styr dagens politik inte vill ställa upp på bild tillsammans - skäms de för varandras sällskap?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-ar-bilden-viktig-for-politiska-samarbeten

Annons:
[Hayabusa]
1/13/20, 10:10 AM
#168

#167 Märkligt - ja, men samtidigt oerhört talande. 

"Ska vi inte ta en bild för familjealbumet..?"

"Bara jag slipper vara med…"

"Jag står också över"

[Jimmy.L]
1/13/20, 10:58 AM
#169

#168 Slagsmål om platserna lägst bak i biosalongen.

[Hayabusa]
1/13/20, 11:05 AM
#170

#169 Sannerligen, det är en fruktansvärt anonym regering. Vad står de för? Ja, förutom att Sverige ska vara en global socialförvaltning.

[Jimmy.L]
1/14/20, 8:03 PM
#171

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt är som en hund. Han skäller, bråkar och morrar. Men biter han? Det förefaller inte så.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2G0Rpl/sjostedt-morrar-som-en-hund

Hon har nog rätt i det.

[Göstage]
1/18/20, 12:03 PM
#172

"Regeringen bråkar återigen inför öppen ridå i migrationsfrågan. Miljöpartiets Rasmus Ling anser att statsministerns nya besked om antalet asylsökande är ”olyckligt”. ”En helt sjuk intervju också bortsett från den galna migrationspolitiken”, skriver Grön Ungdoms språkrör David Ling på Twitter. – Det är oseriöst att säga saker som man inte menar något med över huvudtaget, säger Ulf Kristersson till DN om Stefan Löfvens utspel."---

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-asylbrak-splittrar-regeringen-oseriost/

Kanske söker MP en anledning till att kunna bryta upp nu, med sikte på valet 2022?

[Göstage]
1/19/20, 7:29 AM
#173

Peter Hjörne sammanfattar på ledarplats i GP första året med januariöverenskommelsen.

"När man summerar januariöverenskommelsens första år så får man nog konstatera att inte ens föräldrarna kan älska det barnet. I opinionen är det iskallt. Sex av tio väljare anser att den politik som regeringen för utifrån januariavtalet är dålig eller mycket dålig."---

"Något extraval lär det inte bli i brådrasket. Men det förefaller mindre och mindre troligt att regeringen får sitta mandatperioden ut. Januariöverenskommelsens partier är inte i majoritet i riksdagen och oppositionens olika partier kommer att gå till attack så snart den ser en möjlighet. Man skall inte utesluta att situationen i riksdagen till slut blir ohållbar när oppositionen gör vad den skall i en demokrati - opponerar."---

"Hur gick det då med januariavtalets bärande idé; att hålla V och SD borta från allt inflytande? Inget vidare. De har, precis som sig bör, inflytande i riksdagen och använder det. Båda partierna har, precis som man kunde ana, dessutom framgångar i väljaropinionen. Så i stället för grattis på ettårsdagen får det bli "beklagar"!

https://www.gp.se/ledare/vem-älskar-ettåringen-1.22750692

[Jimmy.L]
1/20/20, 11:43 AM
#174

Efter påtryckningar från oppositionspartierna om mer pengar till välfärden lovar nu regeringen, Centerpartiet och Liberalerna fem miljoner extra till välfärden. Det meddelade de under en presskonferens på måndagen. – Vi vill ge det här beskedet nu så att de kan planera sin verksamhet, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

https://www.expressen.se/dinapengar/mittenpartierna-haller-presskonferens/

Annons:
[Jimmy.L]
1/22/20, 4:21 PM
#175

Nu kommer det första interna kravet från Centerpartiet om att riva upp Januariöverenskommelsen. ”Om resten av riksdagen ser till att det inte går att driva igenom de liberala reformer C lyckats förhandla fram har grunden för JA fallit”, skriver Ida Alterå, förbundsordförande för C:s ungdomsförbund på Twitter. Samtidigt menar den vikarierande partiledaren, Anders W Jonsson, att samarbetet inte äventyras – och får medhåll av Stefan Löfven. – Det här är absolut inte slutet för Januariöverenskommelsen, säger statsministern till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/m-kd-och-v-ar-overens-/

[Göstage]
1/24/20, 12:12 PM
#176

"Råttan på repet" i Expressen idag. 

"Det ”nya normala är fruktansvärt” och Socialdemokraterna är ”ute och cyklar långt till höger”. Det menar EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke (MP), som i en intervju med Expressen nu riktar stark kritik mot statsminister Stefan Löfven."---

https://www.expressen.se/nyheter/bah-kuhnkes-harda-kritik-mot-lofven-maste-agera/

"Stefan Löfven attackerar Jonas Sjöstedt för att V ”blir beroende av SD” – och anklagar oppositionen för att föra Sverige mot ”en mörk framtid”."---

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-mork-framtid-i-svensk-politik/

Editerat länk.

Någon som minns pratet om oss "alarmister"? 😎

[Jimmy.L]
1/24/20, 12:24 PM
#177

😂

[Göstage]
1/26/20, 8:43 AM
#178

"Löfven måste visa ledarskap eller avgå", skriver Anna Dahlberg på Expressens ledarsida i en uppgörelse med regeringens tillkortakommanden som hon avslutar:

"Frågan är varför regeringen är oförmögen att inse allvaret i den rådande situationen. Är det Miljöpartiet som bromsar i varje fråga av vikt? Är det Stefan Löfven som inte klarar av att leda regeringsarbetet? 

Landet behöver en nystart. Om det kräver att MP och Löfven lämnar Rosenbad bör de göra det i en gemensam sorti." 

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lofven-maste-visa-ledarskap-eller-avga/

Fetstilen är Dahlbergs.

[Göstage]
2/2/20, 10:03 AM
#179

För drygt fyra år sedan ställdes på iFokus frågan "Kan sossarna kollapsa?" Då kanske frågan framstod som hypotetisk - idag känns den alltmer aktuell,  samtidigt som partitoppen och deras återstående fotfolk desperat utmålar ifrågasättarna i bruna färger. Chris Forsne på Ledarsidorna: 

"I mätning efter mätning kan vi se den svenska socialdemokratins sammanbrott. Än så länge räddas de främst av en i huvudsak vänligt inställd journalistkår och av det stora nätverk som byggts upp under decennier inom förvaltningarna. Men argumenten tryter i deras debatter med motståndarna. Brunråttor, fascister och rasister tycks inte längre bita på väljarna som placerar den populistiska konkurrenten som största parti i en rad opinionsmätningar."---

"Om människor i Sverige, liksom i andra europeiska länder, anser att det ökande våldet, det ökande bidragsberoendet, sjukvårdens kris och urusla resultat i ett antal förortsskolor har ett samband med de senaste decenniernas omfattande migration så måste detta kunna diskuteras utan att en sida ges offerstatus och andra sidan rasistutmålas."---

https://ledarsidorna.se/2020/02/nar-socialdemokratin-overgav-folket/

[Göstage]
2/18/20, 5:15 AM
#180

Det knakar i många fogar nu …

"Finansminister Magdalena Andersson (S) har fram till i höst på sig att enas med Centern och Liberalerna om en bred skattereform, annars är januariavtalet brutet.
Det menar SSU:s ordförande Philip Botström, som säger att det var en förutsättning för att ungdomsförbundet ens skulle acceptera januariavtalet.
– Annars ser SSU inga skäl till att fortsätta hålla januariavtalet, säger han.
Men Magdalena Andersson kan inte lova att skattereformen bli klar innan nästa val.
– Det här är nog den svåraste arbetsuppgiften jag någonsin fått på mitt bord, säger hon."---

 https://www.expressen.se/nyheter/interna-s-kravet-gor-upp-om-skatterna-nu-eller-bryt-januariavtalet/

[Göstage]
2/25/20, 2:16 PM
#181

Det knakar i många fogar nu…

"Bråket mellan Moderaterna och Centerpartiet fortsätter med full kraft. Det hårda tonläget mellan de forna Alliansvännerna skapar nu splittring där partierna styr lokalt tillsammans.

– Gör man allt för att tära på relationen på riksplanet blir det jobbigt att hålla ihop Alliansen även lokalt, säger Ann-Charlotte Stenkil, kommunstyrelsens ordförande i Varberg (M)."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1nGzdX/braket-mellan-m-och-c-hotar-lokala-allianser

Annons:
[Göstage]
4/2/20, 9:34 AM
#182

Håller den "svenska modellen" i coronabekämpningen? Tror personligen att det bara är en tidsfråga innan det uppstår en stor spricka mellan Löfven och Folkhälsomyndigheten, där parterna kommer att lasta varandra: Löfven kommer att ge FHM skulden för felaktiga åtgärder, och FHM kommer att anklaga regeringen för bristande ansvarsförmåga. Mycket hänger givetvis på hur brant den där berömda kurvan stiger den närmaste veckan - än finns chansen att man landar på fötterna, men det känns som om det är oro i leden nu…

 (Liknande inlägg även i annan tråd, där det kändes lite OT.)

[Jimmy.L]
4/2/20, 9:40 AM
#183

Närmsta 14 dagarna känns som kritiska.

[Göstage]
4/2/20, 9:49 AM
#184

Vi har ju vant oss vid det här laget att statsministern i stort sett aldrig medger att han har fel. Han lär nog envist fortsätta på den linjen.  Mats Knutson på SVT  skriver väl rätt öppet om hur Löfven  i gårdagens Aktuelltintervju sökte en tidig reträttväg. 

"Det värsta ligger framför oss, säger statsministern men vill inte medge något eget ansvar för bristerna i beredskapen."--- 

"Skulle Sverige drabbas hårdare av viruset än andra länder som infört hårdare restriktioner kan kritiken i slutändan bli stor mot både Löfven och hans regering. Men här slår statsministern ifrån sig i intervjun. Han avfärdar frågeställningen som spekulativ och vill överhuvudtaget inte ens prata om frågan. Utvärderingen ska ske efteråt, inte nu, säger han när han pressas i intervjun.

När det gäller den svenska beredskapen, eller snarare bristerna i beredskapen, har statsministern också en oväntat defensiv hållning. De flesta bedömare är idag överens om att svenska regeringar och riksdagar genom åren gått alldeles för långt i att rusta ner den svenska beredskapen. Men här andas inte Löfven det minsta av självkritik, trots att han varit statsminister och därmed burit det yttersta ansvaret sedan 2014. Det framstår som både tondövt och nonchalant av statsministern."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-tecknar-en-mork-bild-av-laget

[Göstage]
4/3/20, 5:45 PM
#185

Korten på bordet…

"Dagens Nyheter publicerar på fredagseftermiddagen en lång intervju med statsminister Stefan Löfven. "Vi kommer att få räkna de döda i tusental", säger han bland annat i intervjun. – Det är lika bra att vi förbereder oss på det. Andra länder har fått ett snabbare förlopp, vi har medvetet försökt dra ut på det men det betyder inte per automatik att vi får färre svårt sjuka eller färre döda."---

#182ff "Statsministern kommenterar också det faktum att Sveriges strategi för att bekämpa corona blivit internationellt omdebatterad. – Jag tycker inte att man ska dramatisera den bilden för mycket. Alla länder funderar på hur man ska göra den sociala distanseringen och hur sjukvården ska stärkas – sen gör vi på lite olika sätt."---

Källa Expressens coronarulle

"– Strategin att se till att minimera smittspridningen är rätt. Jag lyssnar på dem som har den epidemiologiska djupkunskapen om hur man kan förlänga förloppet. Det är de som har den bästa kunskapen."---

 https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-tusentals-kommer-att-do/

[Göstage]
4/4/20, 5:50 PM
#186

#185 Tegnell säger enligt TT att han inte vet varifrån Löfven fått sina uppgifter om "tusentals döda", men uppger att det inte är helt omöjligt att det kan bli så. Lite uppseendeväckande att de inte är mer samkörda.

"Enligt Tegnell fokuserar inte myndigheten på att ta fram prognoser för antalet döda. – Det är inte det vi tycker är det viktigaste, utan det viktigaste är att vården får siffror på hur många som behöver vårdas på intensivvården eller liknande. Det har vi modellerat hela tiden. Antalet dödsfall beror på så många olika saker så alla sådana mått blir väldigt, väldigt svåra, både att göra och tolka.
TT: Så ni tar inte fram specifika prognoser för hur många dödsfall vi kan få?
– Nej det har vi inte planerat just nu."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ46q/tegnell-kan-inte-bekrafta-lofvens-prognos

Löfven har hela tiden lutat sig mot FHM, men nu verkar han endera sväva ut i egna hypoteser, alternativt avslöjar sådant som FMH förtiger.

[Jimmy.L]
4/4/20, 6:19 PM
#187

Ingen kommunikation mellan ansvariga 😕

[Göstage]
4/6/20, 8:27 AM
#188

#184ff Läkaren Mats Reimer skriver på Dagens Samhälle om talet som Stefan Löfven borde ha hållit (men alltså inte gjorde). Vi som redan konstaterat att Löfven aldrig medger några fel inser ju att det här talet är en omöjlighet. "Talet som aldrig hölls" slutar så här:

 "Som företrädare för landets styre vill jag dock be om ursäkt för en del felbedömningar och tidigare underlåtenhet. 

Vi underskattade hur snabbt smittan skulle få fäste i Sverige. Vi har bitvis kommit med motsägelsefulla eller svårbegripliga besked där kommunikationen av våra planer kunde varit ärligare, med större transparens om vilka fakta vi byggde besluten på.

Vi har kommit med alltför tvärsäkra uttalanden när vi i själva verket var osäkra, och förtroendet har förstås påverkats negativt när verkligheten ibland visat att vi hade fel. Och inte minst har vi underlåtit att bygga upp beredskapslager med skyddsutrustning. Det är genant att det måste tillverkas skyddsvisir genom hemslöjd med kontorsmateriel.

Från och med nu kommer våra besked till landet vara ärligare, men därför också verka osäkrare. Sannolikt befinner vi oss bara i stormens början, och vi har en svår tid framför oss innan epidemin bedarrar. Med gemensamma uppoffringar, ärlighet, tålamod, solidaritet, övervinner vi krisen. Därefter får vi hedra de släktingar, vänner och kollegor vi förlorat, genom att få nationen på fötter igen."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/talet-till-nationen-som-statsministern-kunde-ha-hallit-32141

(Snipp snapp snut, där var sagan slut…)

Annons:
[Jimmy.L]
4/6/20, 8:35 AM
#189

#188 Så borde Löfven säga inför kameran.

[Jimmy.L]
4/23/20, 8:50 PM
#190

Regeringen kommer inom kort att tillsätta den omdiskuterade utredningen om att införa fri hyressättning vid nybyggen. Det säger justitieminister Morgan Johansson vid en frågestund i riksdagen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459126

[Göstage]
4/23/20, 9:12 PM
#191

Å, en uuutredning - Mojje är sig lik, oavsett vad som än händer!

[Göstage]
4/25/20, 7:31 AM
#192

#182ff Hur långt borta är brytningen? När media allt mer börjar ifrågasätta FHM kanske det inte längre är så lyckat för regeringen att luta sig mot sina experter? Får vi ännu ett "vi såg det inte komma" från Löfven?

[Göstage]
4/25/20, 2:57 PM
#193

#192 _"Över 2 100 personer har avlidit av covid-19 i Sverige – många av dem äldre. Socialminister Lena Hallengren (S) erkänner att en del av strategin gått snett.
_

– Det är ett stort misslyckande utan tvekan, säger hon." "Men om det innebär att den svenska corona-strategin har misslyckats, tycker hon är för tidigt att säga. Analyser måste göras efteråt, när krisen är över."---

"Regeringen har ibland anklagats för att lyssna för mycket på Folkhälsomyndigheten, som ansetts agera för långsamt och utan tillräckligt kunnande. Men det är något som socialministern inte alls håller med om. Att det finns skilda uppfattningar tycker hon dock är naturligt."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b5v30g/hallengren-det-ar-ett-stort-misslyckande

Skulle tro att det internt är rätt uppjagat nu, även om man kämpar för att hålla skenet uppe utåt.

[Göstage]
4/26/20, 8:17 AM
#194

"Regeringen skjuter fram Folkhälsomyndigheten istället för att själva ta ansvar för strategin" anser Jimmie Åkesson (SD) i en tyvärr plusbelagd intervju med Nyheter Idag.

[Göstage]
4/30/20, 7:58 AM
#195

#182ff Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida tycker att regeringen och förstås främst Stefan Löfven kommit för lindrigt undan bakom de framputtade tjänstemännen och tar som exempel en SVT-intervju där Anders Tegnell fick ta kulan för de som håller sig diskret snett bakom.

"Bouvin såg lite famlande ut för ett ögonblick - alldeles som om utgångspunkten för intervjun hade varit att Anders Tegnell kan ställas till svars för allt som händer i landet under pandemin. Det kan han inte. Men det finns en annan person som har ett oomtvistligt helhetsansvar: statsminister Stefan Löfven. När manglades han i Aktuelltstudion senast?   Han behövde bara säga, i början av krisen, att vi litar på vetenskapen när det gäller corona. Regeringen styr landet, inpräntade han, men - ring inte mig, ring Anders. Och så blev det.

Tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten får svara på de svåra frågorna och försvara Sveriges vägval, dag efter dag, bittida och sent. Stefan Löfven och hans ministrar framträder jämförelsevis sparsamt, flankerade av svenska flaggor, och ofta för att säga några sanningens ord om vett och etikett: tvätta händerna, undvik mormor, gå på lokal - men med förnuft."---

"Men det är märkligt att ansvariga politiker har kunnat dra sig undan rampljus och ansvar så till den milda grad. ”Vi lyssnar på vetenskapen” säger regeringen. Men vetenskapen säger ju inget om hur vi bör väga människoliv mot förlorade jobb. Det är politik. Stefan Löfven borde kunna stå och förklara och försvara strategin i Aktuellt varje kväll i veckan. Och om smittspridningen på Stockholms äldreboenden ska dissekeras bör den lokalt styrande alliansen vara företrädd."---

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/vem-rostar-vi-bort-om-det-gar-illa-anders-tegnell/

Annons:
[Göstage]
4/30/20, 9:24 PM
#196

 #195  Marteus kollega Anna Dahlberg på Expressen undrar hur länge Stefan Löfven kan hållas undan media på det sätt man nu gör. "När andra länders regeringschefer försöker domptera medierna reagerar vi i Sverige med avsky", konstaterar hon.

"Det är inte svårt att förstå tänket bakom regeringens mediestrategi. Stefan Löfven måste till varje pris hållas borta från kritisk mediebevakning. I synnerhet måste han undvika fördjupande intervjuer, där hans dokumenterade svårigheter att formulera sig klart och analytiskt avslöjas. Kalla det ”Operation skydda Löfven”, om ni vill."---

"De kritiska frågorna om Sveriges coronastrategi ställs inte till honom utan till statsepidemiologen Anders Tegnell och hans parhäst Anders Wallensten, som dag efter paraderar förbi i nyhetssändningarna. Går det att försvara den svenska frivillighetslinjen om den leder till mellan 10 000 och 20 000 döda? Den givna adressaten för den frågan borde vara landets regeringschef. Men Löfven tillämpar medial distansering och avböjer alla kritiska intervjuer."---

"I en demokrati är det politiska ansvarsutkrävandet en central del. I det ingår mediernas granskning av makten. Det är naturligtvis en bedömningsfråga hur tillgänglig en statsminister bör vara för medierna. Men i Sverige har vi haft en tradition av nära avstånd och hög synlighet. Det är en tradition värd att hålla fast vid.

Stefan Löfven bör inte komma undan med att ducka för svåra frågor." 

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lofven-kan-inte-fortsatta-ducka-for-kritiska-fragor/

[Göstage]
5/1/20, 6:52 AM
#197

I en intervju med Aftonbladet medger statsepidemilogen Anders Tegnell att han "inte alls är övertygad" om att Sverige valt rätt väg i coronabekämpningen, och "ibland blir det bra och ibland inte så bra". Bara att hoppas att det inte blir det senare alternativet nu då…

"Det diskuteras ju vilt om Sverige har valt rätt väg. Är du rädd för att ni eventuellt har valt fel väg och hur mycket skit du och dina kollegor i så fall kommer få?

– Nej, men jag är väldigt medveten om det. Jag har jobbat med det här i ganska många år och ibland blir det bra och ibland blir det inte så bra. Jag tror det viktigaste hela tiden är att försöka göra så bra som man kan, med den kunskap vi har och de verktyg som man har på plats. Och hela tiden vara väldigt ödmjuk för att man kan behöva ändra sig.

Hur övertygad är du om att Sverige har valt rätt väg?
– Jag är inte alls övertygad. Vi funderar ständigt på det här på myndigheten. Vad kan vi göra bättre och vad kan vi skruva på? Det måste man göra hela tiden för det kommer ständigt ny information och nya utmaningar."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2raw/tegnell-inte-alls-overtygad-om-att-sverige-gjort-ratt

Carmarino
5/1/20, 11:21 AM
#198

#197 Tror faktiskt inte att det finns någon rätt eller fel väg i det här fallet. Om man gör som Sverige så smittas och dör folk kontinuerligt i en jämn ström, och då kan sjukvården hinna med. Även om företag går omkull under tiden, så har många åtminstone en chans att hålla liv i dem även om det blir tufft, och chansen att många har ett arbete att gå tillbaka till ökar.

Om man stänger ner samhället så kommer smittspridningen och dödsfallen bara att skjutas upp till senare. Om det nu inte kommer ett fungerande vaccin inom de närmaste månaderna, men det är knappast troligt. Samtidigt så är det många andra negativa konsekvenser av att stänga ner hela samhället under lång tid. Väldigt många företag och verksamheter kommer att försvinna och aldrig komma tillbaka, vilket påverkar arbetstillfällena.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/16/20, 1:32 PM
#199

#182ff Som sagt…

Expressens ledarsida vill se en ansvarighetskommission om hanterandet av coronapolitiken tillsatt redan nu, för att följa upp vilka beslut som tagits och vilka som fattat dem. 

"Fingerpekandet är redan i full gång. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har inte imponerat under epidemin, och generaldirektör Dan Eliasson har i flera intervjuer velat slå fast att det är ”Folkhälsomyndigheten som har ansvar för att hantera krisen”. Socialminister Lena Hallengren har i stället pekat på att regioner och arbetsgivare ansvarar för skyddsutrustning. 

Ansvaret bollas runt som Svarte-Petter.

Ju längre regeringen väntar med att tillsätta en corona-kommission, desto svårare kommer det bli att få fram sanningen om vad som hände när landet Lagom valde en helt egen väg."

https://www.expressen.se/ledare/lat-dem-inte-gomma-sitt-ansvar-for-krisen/

[Göstage]
5/17/20, 10:10 AM
#200

#182ff  Känns, inte oväntat, som om regeringen mer och mer tar betäckning bakom andras ryggar. Så här skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna:

"Regeringen har varit mer av åsiktsposörer än ledare. Oavsett hur mycket Lena Hallengren nu försöker påskina att Sveriges beredskap var god. Hur mycket hon söker skydd bakom myndigheterna och hur mycket hon skyller på regionerna att inte tester utförs i tillräcklig omfattning så är dagens situation regeringen Löfvens ansvar. En regering som haft sex år på sig att åtgärda kända problem. Kända problem som expertmyndigheterna varnat för. Samma expertmyndigheter som regeringen växelvis gömmer sig bakom och skyller på."---

https://ledarsidorna.se/2020/05/sveriges-laga-beredskap-ar-ett-politiskt-ansvar/

[Hayabusa]
5/19/20, 8:41 AM
#202

#201 Oh, ja…

Annons:
[Göstage]
5/19/20, 12:20 PM
#203

#182ff Sveriges tidigare statsepidemilog Annika Linde i DN-intervju: 

"Det har uppenbarligen helt saknats en övergripande kunskap om vilken beredskap som faktiskt fanns. Det avslöjar väldiga samordningsbrister där den ene skyller på den andre. Och, i grunden är det regeringen som tillåtit detta hända."---

https://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-linde-en-manads-stangning-hade-gett-oss-tid/

[Göstage]
5/21/20, 8:35 AM
#204

#182ff Johan Westerholm på Westerholm ser också linjerna i regeringens strategi för att gå fri från misstankar om försyndelser i coronapolitiken.

"I den interna strategin för regeringen fram tills valdagen 2022 blir det allt tydligare att det för regeringen är prioriterat att dels skjuta alla beslut om en kriskommission framför sig, dels försöka hålla det exekutiva och operativa ansvaret så långt borta som möjligt från Lena Hallengren och Stefan Löfven. Trots att verktyget finns i Smittskyddslagen, Resultatet har blivit att regeringen har kunnat skylla varje felaktigt beslut, alla brister i beredskap och koordinering samt varje försenad åtgärd på andra aktörer."---

https://ledarsidorna.se/2020/05/sa-forhalar-regeringen-ansvarstagandet/

[Göstage]
5/22/20, 11:08 AM
#205

"Får man politisera en pandemi? Frågan är kanske snarare om partierna egentligen har något val.

När en situation upplevs som ohållbar växer alltid trycket på att ”någon” ska ”göra något”. Det är dit vi är på väg nu, skriver Viktor Barth-Kron i Expressen.

[Göstage]
5/25/20, 6:43 AM
#207

#182ff "Vi har en situation i Sverige där politikerna aldrig tar ansvar, det finns många tydliga exempel på det", skriver Lotta Gröning i Expressen, och ger exempel på hur beslutsfattare tidigare och inte minst nu skickar skuldbördan för vidtagna eller uteblivna åtgärder som en het potatis mellan sig.

"Den kom som ett rödflaggat mejl, diskussionen om vem som är ansvarig för döden som pandemin orsakat på äldreboenden. Symptomatiskt för demokratin i Sverige är att alla inblandade politiker och myndigheter skyller på någon annan. Erfarenheter visar oss att någon annan är ingen.

Professor Bo Rothstein hävdade i ”Godmorgon, världen!” i P1 att den svenska förvaltningsmodellen inte klarat av att hantera coronapandemin. Han ser bristerna som ett svart hål i demokratin, där man utövar makt utan att någon ska kunna utkrävas ansvar."---

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/alla-skyller-pa-alla-ingen-tar-ansvar-for-aldredoden/

[Jimmy.L]
5/25/20, 7:21 AM
#208

Som vanligt, ingen vill ta ansvar.

[Hayabusa]
5/25/20, 9:41 AM
#209

#207 Som ett brev på posten…det är alltid någon annans fel.

Annons:
[Göstage]
5/29/20, 8:28 AM
#210

#206 Socialdemokraterna och statsministern har upplevt förbättrade opinionssiffror under pandemikrisen. Expressens ledarsida skriver att det är en naturlig följd i Sverige och andra länder att sittande styre stöttas i sådana situationer, men att det lär vänta en förändring i takt med växande missnöje med vidtagna och uteblivna åtgärder från makthavarna. 

 "Betyder detta att krisen för Socialdemokraterna är över? Definitivt inte. Lyftet i opinionen är helt kopplat till den pågående pandemin. Precis som i andra länder har många väljare valt att sätta sin tillit till den sittande regeringen i orostider. 

Men det förtroendet kan snabbt förverkas om väljarna upptäcker att regeringen har misskött sitt uppdrag. Och dit är debatten redan på väg, långt innan en coronakommission ens har hunnit tillsättas."---

"S försöker skjuta det jobbiga framför sig och inta rollen som en sorts neutral ordförande. Men förr eller senare måste partiet bekänna färg. Och vilken väg man än väljer kommer det att kosta."---

"S-krisen lär med andra ord återkomma, och det med besked. Stefan Löfven får passa på att sola sig i opinionssiffrorna så länge det varar."

 https://www.expressen.se/ledare/s-krisen-har-bara-tagit-en-kort-paus/

[Göstage]
5/29/20, 12:06 PM
#211

#210 Som ett brev på posten…

"Förtroendet för regeringen backar över tio procentenheter, visar en ny undersökning från Sifo. 

Även stödet för Folkhälsomyndigheten har minskat.

– Det är en signifikant nedgång för både myndigheter och regering, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo."---

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/

Skulle inte förvåna om det kommer trevare om en samlingsregering snart från Socialdemokraterna - rädda vad som räddas kan!

[Göstage]
6/3/20, 11:08 AM
#212

#182ff  Intervju med Stefan Löfven i Aftonbladet:

"Sverige har i dag över 4 000 döda i corona och oppositionen är kritisk och menar att regeringen inte har pekat med hela handen och gömt sig bakom sina myndigheter. Har du tagit det ansvar man kan förvänta sig av dig som statsminister?

– Regeringen leder alltid landet och jag leder regeringen, säger Löfven."---

Lite längre ner i samma artikel:

"Regionerna sa tidigt i maj att de skulle göra det regeringen vill. Så det har inte rått någon tvekan om ansvaret. Ansvaret för sjukvården, omsorgen, smittskyddet, ligger på regionerna."--- (min fetstil.)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/LAwVRx/regeringen-styr-riket-jag-leder-regeringen-vi-fattar-besluten

#204 Johan Westerholm: "Verktyget finns i Smittskyddslagen. Resultatet har blivit att regeringen har kunnat skylla varje felaktigt beslut, alla brister i beredskap och koordinering samt varje försenad åtgärd på andra aktörer."

Samtidigt som Löfven pekar ut regionerna i artikeln säger han (i samband med testerna) att  "…vi ska inte hamna i ett läge där vi bara sitter och pekar finger på varandra, det är vi skyldiga medborgarna. De bryr sig nog mindre om vem som är formellt ansvarig… 

[Jimmy.L]
6/3/20, 11:17 AM
#213

Han uppträder förvirrad.

[Göstage]
6/4/20, 10:06 AM
#214

#212ff "Tegnell styr – medan Löfven sitter i baksätet", hävdar Lena Mellin i en krönika i Aftonbladet.

"Men vem håller i ratten i Sverige? Om man just nu ställer frågan till ett slumpvis antal personer som man möter på gatan tror jag att svaret skulle dröja. Det är nämligen inte alls självklart vem som håller i den svenska ratten.

Antingen är det många eller, i värsta fall, är det ingen.

Men efter lite betänketid tror jag att de flesta skulle svara att det är statsepidemiolog Anders Tegnell som håller i ratten. Trots den globala kritiken, den egna självkritiken och de långtifrån tvärsäkra svaren. Även om han bara styr med enhandsfattning så är det han.

I en intervju i Aftonbladet säger Stefan Löfven följande:

– Regeringen styr riket. Jag leder regeringen. Vi fattar beslut.

Det är bra att Stefan Löfven redogör för hur det ser ut, med det lilla undantaget att de flesta viktiga beslut fattas av riksdagen.

Men hans verklighetsbeskrivning stämmer inte överens med hur människor uppfattar det. De upplever inte att regeringen leder landet. Och att Stefan Löfven med fast hand håller i taktpinnen. De flesta upplever, som sagt, att Anders Tegnell är det närmaste vi kommer en ledare just nu."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/b5AAld/tegnell-styr--medan-lofven-sitter-i-baksatet

[Göstage]
6/25/20, 3:46 PM
#215

"Socialdemokraterna går nu Moderaterna till mötes på en rad punkter i migrationsfrågan. 

I ett bud man lämnade sent på onsdagskvällen ställer man sig bakom ett nytt riktmärke – liknande ett volymmål – där Sveriges mottagande ska ned till ett EU-genomsnitt.

Men Miljöpartiet står inte bakom budet, och enligt vad Expressen erfar är Socialdemokraterna öppna för att gå vidare utan koalitionspartnern i riksdagen."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-redo-att-kora-over-mp-om-migrationen/

#31 "Att få till en uppgörelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna om migrationen är viktigare än att hålla ihop regeringen med Miljöpartiet. Det säger SSU:s ordförande Philip Botström."---

  https://www.expressen.se/nyheter/kravet-gor-upp-med-m-aven-om-mp-lamnar/

Låter inte det senare som ett "hej och tack, MP"?

[Göstage]
6/25/20, 4:00 PM
#216

#215 Dock…

"– Det är positivt att de nu kommit med tydligare besked i sakfrågan, säger Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard.

– Nu går vi in i förhandlingar och jag kan konstatera att det ändå är en lång väg kvar."---

TT

Annons:
[Göstage]
6/26/20, 4:49 PM
#217

"Grön ungdoms språkrör David Ling förutsätter att Miljöpartiet lämnar regeringen om Socialdemokraterna driver igenom en ny migrationslagstiftning i riksdagen på egen hand.

– Om de kommer överens med oppositionen utan oss så spräcker de regeringen. Då har de sagt att de inte är intresserade av att fortsätta regera med oss längre, säger han.

I augusti ska migrationskommitténs arbete vara klart. Den tillfälliga migrationslagen gäller fram till sommaren 2021."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-nya-taktik-forhandlar-migrationen-utan-mp/

Gissar att MP välkomnar möjligheten att lämna regeringssamarbetet och satsa på  nästa valrörelse. Kanske har de därmed  en minimal chans att bli kvar i riksdagen.

[Göstage]
6/28/20, 10:55 AM
#218

"Miljöpartiets partistyrelse sitter i krismöte hela helgen, uppger flera källor för Expressen. Detta efter beskedet att Socialdemokraterna förhandlar migrationspolitiken med de borgerliga partierna.

– Partistyrelsen fattar beslut om hur man ska agera, men trycket på att inte låta Socialdemokraterna köra över oss är hårt i partiet, säger en källa."---

https://www.expressen.se/nyheter/ar-hart-tryck-att-inte-lata-s-kora-over-oss/

Någon som törs sia om vad som kommer ut av det mötet?

[Jimmy.L]
6/29/20, 8:53 AM
#219

Jag tror inte MP lämnar regeringen det skulle skada dom själva. Dom vill sätta press på regeringen så som Vänsterpartiet gjorde.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ef98a15a34b3600184af076

[Göstage]
6/29/20, 8:59 AM
#220

Samtidigt så tror jag att de söker en anledning att profilera sig inför valet 2022. Valdebatten kommer säkert att handla om försummelser och försyndelser begångna under den här mandatperioden, och då kanske det kan vara tryggare att stå diskret lite vid sidan av.

[Jimmy.L]
6/29/20, 9:17 AM
#221

#220

Jag vet inte det. Min gissning är att dom är starkt missnöjda med Preems utbyggnad utanför Lysekil som troligen får grönt ljus och striktare invandringspolitik som diskuteras samt att planerna för en ny pir på Arlanda bara frys och inte läggs ner.

[Göstage]
6/29/20, 9:27 AM
#222

Ja, givetvis kommer det att finnas sakpolitiska skäl bakom ett eventuellt avhopp.  Det ena behöver inte utesluta det andra när nödvändigheten blir en dygd.

[Göstage]
7/15/20, 6:25 AM
#223

#182ff Thomas Gür skriver i en gästledare i GP om de allt tydligare sprickorna i äktenskapet mellan regeringen och FHM.

"Det är ett oavvisligt sakförhållande att Sverige är på femte bland plats jämförbara länder (mikrostater och ljugande diktaturer undantagna) i antal döda i Covid-19 per miljon invånare."---

"Ansvarig för detta är i första hand vårt lands regering. Vem skulle det annars vara? I andra hand den myndighet, Folkhälsomyndigheten (FHM), som har varit dess rådgivare.

Och nu försöker bägge dessa instanser att ducka från detta ansvar.

Regeringen Löfven har följt den undvikande linjen att avvakta med åtgärder till dess att det kommit en hemställning från FHM, utan att beakta andra experter, intressen eller nödvändiga avvägningar inom områden som FHM varken har eller kan krävas att ha kunskap om."---

_"FHM har för sin del försökt dölja sitt ansvar genom två makabra uttalanden av myndighetens generaldirektör Johan Carlson."---
_

”A simple twist of fate”, skaldade nobelpristagaren i litteratur Bob Dylan på 1970-talet. Det kan duga som förklaring till att ett kärleksförhållande kraschar. Men inte till att ett lands smittskydd havererar."

https://www.gp.se/ledare/knappast-%C3%B6det-som-ligger-bakom-smittskyddshaveriet-1.31272228

Relaterade trådar:

"Hur har regeringen hanterat coronakrisen hittills?"

"Är du för eller emot Folkhälsomyndigheten?"

Annons:
[Göstage]
7/21/20, 8:56 AM
#224

Löfvens självbelåtenhet efter coronaförhandlingarna i EU går inte hem hos Vänsterpartiet.

"Efter segdragna förhandlingar har EU-länderna nu enats om ett gemensamt coronastöd.

”Svenska intressen och prioriteringar har fått stort genomslag” enligt statsminister Stefan Löfven.

En hållning som inte delas av Vänsterpartiet – som nu KU-anmäler regeringen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jmqz8/eu-overens-om-coronamiljarderna-en-historisk-dag

"Kritiken bottnar i frågan om rättsstatens principer, och Sjöstedt hävdar att EU-nämnden i riksdagen inte har fått ta del om en förändrad och i hans ord “försvagad” version om villkoren", skriver TT.

[Jimmy.L]
7/21/20, 9:09 AM
#225

Tomma hot, han är och förblir en pajas.

[Göstage]
7/21/20, 9:18 AM
#226

I gott sällskap med Löfven.

[Jimmy.L]
7/21/20, 9:28 AM
#227

👍

[Göstage]
8/2/20, 10:13 AM
#228

#221ff "Förhandlingarna om ett ”volymmål” för invandringen har splittrat regeringen.

Nu är Socialdemokraterna på väg att ta fram en ny plan för hur Miljöpartiet ska kringgås och en ny överenskommelse med Moderaterna nås, uppger källor för SvD.

– Man ska inte sticka under stol med att de två regeringspartierna inte tycker likadant, säger Rikard Larsson (S), till tidningen."---

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-s-vill-kora-over-mp-i-asylfragan/

Märkligt att regeringspartierna för den här debatten i det offentliga. Det känns som om Miljöpartiet har givit sossarna mandat att trilskas, mot att när det verkligen gäller förenas med MP. Svårt att tro att de har råd att låta sig "kringgås", åtminstone inte utan kompensation i någon form.

[Göstage]
8/2/20, 3:32 PM
#229

#228 Dick Erixon i Samtiden anar argan list från sossarna.

"Socialdemokraterna skulle kunna fira julafton mitt i sommaren om man fick sin högsta önskan uppfylld: att Moderaterna ansluter sig till en kompromiss som låser partiets politik även efter valet 2022.

Då skulle nämligen ett konservativt regeringsalternativ till S-regering vara sprängt. SD skulle isoleras och M vara bunden som stödparti till en mycket mesig migrationspolitik.

För att visa sin goda vilja har Socialdemokraterna för andra gången på kort tid basunerat ut i medierna att man ”rundar” sina regeringskollegor i Miljöpartiet, som inte fått vara med och förhandla. S skulle kunna driva igenom migrationskompromissen i riksdagen istället för i regeringen – där MP kan lägga veto.

Men det är klart att MP redan är införstådda med att om inte en kompromiss görs med M nu, kommer en tuffare invandringspolitik att vara möjlig efter valet 2022. MP kommer att bråka lika lite som C och L har bråkat efter januariöverenskommelsen."---

https://samtiden.nu/2020/08/migrationskommitten-gar-sds-vag/

[Göstage]
8/17/20, 5:52 PM
#230

"S och MP håller på att förstöra varandra", konstaterar Viktor Barth-Kron på Expressens ledarsida om två redan tidigare dysfunktionella partiers allt stormigare äktenskap. "Kommer hösten med uppbrottets befrielse?", undrar han, och lägger fram ett antal bevis på den allt längre och allt varaktigare söndringen.

Annons:
[Göstage]
9/10/20, 9:40 AM
#231

#230 "Om Stefan Löfven säger ja till miljöpartiets linje i höstens migrationsuppgörelse frångår han inte bara sin egen linje, utan den restriktiva och reglerade migrationspolitik som varit dominerande för Per Albin Hansson, Olof Palme och Göran Persson", skriver Marcus Rossheim på Kvartal.

https://kvartal.se/artiklar/i-takt-med-rorelsen/

[Jimmy.L]
9/10/20, 9:57 AM
#232

#231: Jag tror tyvärr han säger ja till MP dom har han runt deras lillfinger.

[[eskils_]]
9/10/20, 10:51 AM
#233

#232 Jag tror nog att han, under stort krumbuktande och svamlande, faktiskt säger nej till MP. Han inser nog att det är taktiskt osmart att hänga upp sina maktambitioner på ett 3,2%-parti som MP. I synnerhet när nu Lövin ska lämna. Hon har ju i alla fall lite trovärdighet i miljöfrågor.

  • Redigerat 9/10/20, 10:54 AM av [[eskils_]]
[Göstage]
9/10/20, 11:00 AM
#234

#231ff Lööf och Löfven är väl paret man talar om för dagen? 💕

"Bilden av C och S som ett omaka par har omhuldats från båda sidor. Det är i det ljuset man ska se att Lööf och Löfven inte har hållit några gemensamma presskonferenser. Och att det nu skedde på måndagen är en bekräftelse på en långsam och förmodligen bestående förändring.

Om det blir regeringskris kan nästa koalitionspartner vara Centerpartiet."

https://www.di.se/ledare/snart-ar-annie-loof-vice-statsminister/

[[eskils_]]
9/10/20, 11:09 AM
#235

#234 Bevare oss väl för en sådan regeringskoalition!! 😱😱😱

Lyckligtvis är nog inte risken så stor. Om S och C får samma siffror i nästa val som de fick 2018 skulle de bara få 28,4 + 8,6 = 37% av väljarnas röster.

[Göstage]
9/10/20, 11:19 AM
#236

#235 Nej, risken är nog inte så stor. S skulle till exempel får svårt att balansera C och V mot varandra, i all synnerhet som V förväntas gå längre till vänster under den tilltänkta nya partiledaren.

Men vad händer om MP lämnar regeringssamarbetet redan i höst? Kan Löfven bilda en ny minoritetsregering tillsammans med C, med "skuggstöd" av MP och L i riksdagen. och ett V som inte vill släppa fram det borgerliga blocket? Kan vara en sådan variant DI är inne på ovan.

Jag tror dock att Löfven försöker att välja att regera vidare med en rent socialdemokratisk regering i så fall. (Fast allt detta är förstås bara mina egna hypoteser.)

[[eskils_]]
9/10/20, 11:26 AM
#237

#236 Tror också att Löfven mycket gärna skulle regera i ensamt majestät. Fast det måste väl bli en statsministeromröstning i Riksdagen då, läste jag någonstans. Om han förlorar den blir det extraval. Inte mig emot…

Annons:
[Jimmy.L]
9/10/20, 11:35 AM
#238

#233: Löfven har ju gett med sig varje gång MP har klagat, jag ser inget som skulle ändra det.

[Göstage]
9/10/20, 11:39 AM
#239

Tror dels att trycket är större på sossarna nu från alla håll- inte minst inifrån-, dels att MP hinner dra innan på grund av Lysekilsbeslutet. Hoppas i alla fall att det blir slut på allt kohandlande snart…

Edit: Dessutom är ju Lövin en "lame duck" nu, med tanke på hennes avgångsbeslut. Tror att det försvagar MP ytterligare internt i regeringen.

  • Redigerat 9/10/20, 11:41 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/10/20, 11:55 AM
#240

Ett exempel på att sossarna nu tvingas släppa gamla värderingar är Löfvens erkännande i Aktuellt igår av kopplingen mellan förd invandringspolitik och den tilltagande grova kriminaliteten. För ett år sedan hade han inte gjort ett sådant medgivande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lyckas-inte-regeringen-vanda-utvecklingen-lar-lofven-vara-rokt-i-nasta-val

[Jimmy.L]
9/10/20, 12:13 PM
#241

#239: Fast det har ju blåst storm tidigare hos sossarna men dom tycks alltid klara av det. Dom kommer ko-handla med MP och troligen får MP en högre invandring mot att Preem får bygga..

[Göstage]
9/10/20, 12:15 PM
#242

En spännande inrikespolitisk höst är under alla omständigheter att vänta! 😉

[VSK]
9/10/20, 1:51 PM
#243

#0:

Är det dags nu dryga sex år på makten att börja ta ansvar? Det borde han ha börjat med redan dag ett som statsminister 2014.

[Göstage]
9/21/20, 10:05 AM
#244

"Det stundande beslutet om Preemraff delar regeringen. Miljöpartiet vill säga nej- Socialdemokraterna lutar mera enligt DN:s källor åt ett ja. Situationen uppges vara så infekterad att de två partiernas riksdagsledamöter inte pratar med varandra om den."---

DN betalsida

Undrar dels vad det kostar S om de säger ja - och dels om MP är så ryggradslösa att de låter sig köpas av systerpartiet ännu en gång?

Editerat.

  • Redigerat 9/21/20, 10:08 AM av [Göstage]
Annons:
[VSK]
9/21/20, 4:18 PM
#245

#244:

Är bara ett spel för galleriet MP håller på med. De är precis som Sjöstedt, vill visa handlingskraft inför sina väljare men allt är bara ett skådespel.

Kommer bli att MP kommer säga att det inte hjälper deras väljare om de lämnar regeringen utan det va bättre att de är kvar så de får igenom andra krav de ställt bla bla bla.

Förstår inte att deras väljare går på detta gång på gång.

[Göstage]
9/26/20, 6:36 PM
#246

"Måtte denna misslyckade regering spricka i höst", utbrister Anna Dahlberg på Expressens ledarsida och och spaltar upp alla problem man har orsakat och/eller inte lyckats lösa.

"Stefan Löfven är en trött statsminister i ett alltmer dysfunktionellt äktenskap med Miljöpartiet. Sverige förtjänar bättre än detta", konstaterar hon.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/matte-denna-misslyckade-regering-spricka-i-host/

[[eskils_]]
9/26/20, 7:06 PM
#247

#246 Hear, hear! 👍

[VSK]
9/26/20, 7:15 PM
#248

#247:

Me Too 😂

Draken
9/26/20, 9:11 PM
#249

#248: Me three 👊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
9/27/20, 7:43 PM
#250

#211 m fl Regeringen tycks bli mindre och mindre populär för varje dag.

I Novus senaste undersökning svarade bara mellan 3 och 11 procent av de tillfrågade att de har stort eller mycket stort förtroende för de flesta av ministrarna (23 st.)

89-97 procent av svenskarna saknar alltså förtroende för större delen av S-MP-regeringen!

https://www.svt.se/nyheter/alla-ministrar-tappar-i-fortroende-stor-utmaning-for-regeringen

Som sagt - Hur länge håller det? 🙄

[Jimmy.L]
10/1/20, 6:58 AM
#251

Las-förhandlingarna mellan LO, Svenskt Näringsliv och PTK som organiserar tjänstemännen brakade samman i natt. Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt säger att statsminister Stefan Löfven inte kan sitta kvar om han nu lägger fram las-utredningen.

https://www.svt.se/nyheter/lasforhandlingar-kraschar

Annons:
[Jimmy.L]
10/2/20, 4:27 PM
#252

#251: Stefan Löfven (S) lovar att las-utredningen aldrig kommer att bli lag i sin nuvarande form – tvärtemot vad C och L kräver.

Statsministerns försäkran gavs på ett internt S-möte i tisdags med ordförandena för Sveriges arbetarekommuner.

– Han var väldigt tydlig, säger Alejandro Caviedes, ordförande för Socialdemokraterna i Umeå.

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-lofte-om-las-pa-interna-s-motet/

[Jimmy.L]
10/3/20, 8:07 PM
#253

Centerledaren Annie Lööf beklagar idag att parternas förhandlingar om arbetsrätten strandade, deras förslag var till och med bättre än arbetsrättsutredningens, säger hon.

Men nu är det den statliga arbetsrättsutredningens förslag som gäller.
trots att Socialdemokraterna är kritiska.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7567169

Blir las-utredningen regeringens fall?

[Göstage]
10/4/20, 7:49 AM
#254

#253 Hoppas gör man ju, men de verkar alltid hålla sig kvar på linan på något sätt. Dessutom brinner kanske inte oppositionen av iver att ta över just nu…

[Jimmy.L]
10/4/20, 7:56 AM
#255

#254: Nej det är möjligt. Men valet 2022 lär nog många väljare överge sossarna som skrotade LAS.

[Göstage]
10/4/20, 8:13 AM
#256

#255 Ja, och vid det laget har nog regeringslusten återvänt till oppositionen, får man hoppas…

  • Redigerat 10/4/20, 8:13 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/7/20, 5:13 PM
#257

#231 Ser ut som du hade rätt…

"Migrationsuppgörelsen är ett jävla skit. Men nu har vi baxat den ända hit." Fritt efter skalden Feldt.

[Jimmy.L]
10/7/20, 5:18 PM
#258

#257: MP styr landet som jag sa tidigare.

Annons:
[Göstage]
10/7/20, 5:28 PM
#259

#258 Det ser inte bättre ut! Fast min gissning är att förslaget fastnar i remissgången, och att Morgan sin vana trogen försöker förvandla det till en utredning som varar över nästa val.

Om inte oppositionen lyckas med bravaden att ragga ihop en majoritet mot förslaget vill säga, men då kommer de att behöva avhoppare från S, och där lär partipiskan vina…

[Jimmy.L]
10/7/20, 5:30 PM
#260

#259: Vänta bara, MP kommer ligga på.

[Göstage]
10/7/20, 5:39 PM
#261

#260 Ja, de vittrar väl segerns sötma nu - först Preemraff och så nu detta.

[Jimmy.L]
10/7/20, 5:44 PM
#262

#261: Exakt.

[Göstage]
10/8/20, 12:21 PM
#263

"Vänsterpartiet är inte nöjda med de kapsejsade förhandlingarna om LAS. Nu hotar Jonas Sjöstedt med extraval.

– Om januaripartierna menar allvar kommer vi att öka trycket på Stefan Löfven. Då blir det Extraval, säger han under en presskonferens."---

https://www.expressen.se/nyheter/jonas-sjostedt-hotar-lofven-med-extraval-kommer-oka-trycket/

Regeringen är hårt ansatt från två håll, men snart är det väl dags för Sjöstedt att göra allvar av allt vapenskrammel? Fast innan dess hinner han väl lämna slagfältet…

[Jimmy.L]
10/8/20, 12:42 PM
#264

Vänsterpartiet behöver stöd från M vilket dom inte har, så det är inte mycket dom kan göra.

[VSK]
10/8/20, 12:44 PM
#265

#263:

Har man koll på hur många ggr Sjöstedt hotat med Extraval genom åren?

Annons:
[Göstage]
10/8/20, 12:47 PM
#266

#265 "Jag kan inte räkna dem alla"…😉
Nej, men har väl lyckas göra det åtminstone fem gånger hittills i år, skulle jag tro…

(Misstroendeförklaring, alt. extraval.)

  • Redigerat 10/8/20, 1:37 PM av [Göstage]
[VSK]
10/8/20, 1:00 PM
#267

#266:

Då kan vi säga 10 ggr totalt då sen 2014. Kanske lite lågt räknat men finns nog ingen som vill eller orkar forska i detta 😁

[Göstage]
10/8/20, 1:35 PM
#268

"V-ledaren Jonas Sjöstedt kräver svar om arbetsrätten från statsminister Stefan Löfven (S) i tv-debatten på söndag. Men han kan inte räkna med något nytt besked", skriver TT.

Nähä.

  • Redigerat 10/8/20, 1:35 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/8/20, 4:28 PM
#269

Expressens Viktor Barth-Kroons tips från coachen till oppositionen är nästan för bra för att inte omsätta i praktiken - att tvinga Sjöstedt att rädda regeringen från sitt eget nyvalshot.

V har inte tillräckligt med ledamöter för att väcka en sådan misstroendeförklaring, vilket SD har.

"Vid en sådan skulle Vänsterpartiet dock inte rösta för att fälla regeringen, svarade Jonas Sjöstedt på TV4:s direkta fråga:

”Vi röstar inte på SD:s förslag.”

Om den samlade högern verkligen vill undvika att framstå som V:s hantlangare finns med andra ord ett öppet mål här. Kommer frågan om arbetsrätten i ett läge där V säger sig faktiskt vilja avsätta regeringen, låt då SD väcka frågan i riksdagen. Då kan M och KD rösta mot Löfven med egna argument, medan V räddar regeringen – precis som när den tillträdde.

Arbetsrätten förändras på ett för högerpartierna tilltalande sätt, samtidigt som Vänsterpartiet tvingas förklara varför en symbolisk markering mot SD var viktigare än löntagarnas trygghet på arbetsmarknaden.
Det vore onekligen en spektakulär upplösning på det snart tvååriga politiska dramat om arbetsrätten – om än inte alls den upplösning som Jonas Sjöstedt tänkt sig."

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/misstroendehotet-ar-skarpt-men-kan-sla-tillbaka-pa-v/

Riktigt klurigt! 👍

  • Redigerat 10/8/20, 4:29 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/9/20, 8:10 AM
#270

"Fäll gärna regeringen – men hota inte med det", uppmanar Expressen i en ledarrubrik i riktning mot den övertaktiske (?) vänsterpartiledaren med sina upprepade ultimatum. Så sant som det är sagt!

[Göstage]
10/9/20, 9:52 AM
#271

#269 "Ebba Busch och Kristdemokraterna är beredda att väcka misstroende mot Stefan Löfven tillsammans med Vänsterpartiet, erfar Expressen.

Under torsdagen pågick ett intensivt arbete för att förankra beslutet i partiet."---

https://www.expressen.se/nyheter/kd-gar-ihop-med-v-kan-vacka-misstroende/

Verkar lite elakt spel från KD för att ta initiativet från SD och därmed rädda V ur en pinsam knipa. Hoppas SD hinner före med misstroendeförklaringen i så fall!😉

  • Redigerat 10/9/20, 9:52 AM av [Göstage]
[Göstage]
10/9/20, 12:27 PM
#272

"För nära hundra år sen valde en socialdemokratisk statsminister att avgå med orden:

– Det är bättre, att denna regering faller, än att regeringsmakten lämnas att förfalla.

Expressens Torbjörn Nilsson ser Stefan Löfven vika ner sig – och undrar hur länge partiledarskapet håller."---

Expressen premiumartikel: Vad händer med S när Löfven alltid säger ja

  • Redigerat 10/9/20, 12:28 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
10/10/20, 1:52 PM
#273

#263ff När Vänsterpartiet fick med sig en majoritet om missförtroendeförklaring börjar de, som väntat, att vackla. De använder bara misstroendeförklaringen som hot och vapenskrammel.

"Vänsterpartiet har tidigare sagt att de är redo att fälla regeringen över arbetsrätten.

Men på frågan när detta kan bli allvar säger Nooshi Dadgostar, tillträdande partiledare för Vänsterpartiet, att man inte har satt en deadline:"

"– Vi vill ge Stefan Löfven tid att lösa frågan."---

"– Han får ge besked om han vill sitta kvar som statsminister. Vill han det, vilket vi önskar, då ska vi lösa den här frågan tillsammans. Vi är till och med redo att sätta oss ned med övriga Januaripartierna och samtala om hur vi kan lösa den här frågan."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/v-om-misstroendehotet-ingen-deadline._aYfmGIor

Nu är de alltså beredda att sätta sig med de övriga januaripartierna och resonera. Hur var det Lööf sa: "Vi ser till att V inte får politiskt inflytande de kommande åren”.

  • Redigerat 10/10/20, 1:53 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/12/20, 6:33 AM
#274

Som väntat backade Sjöstedt ur från sitt nyvalshot, och han lär väl bli räddad av gonggongen i form av sin avgång. Ändå fick han högst betyg i tittarundersökningarna.

"Hotet om att riksdagen ska rösta bort regeringen minskade drastiskt när Jonas Sjöstedt fegade ur. Han flyttade sin tidsgräns ”flera veckor”. Stefan Löfven sitter därmed säkert – ännu ett tag", skriver Aftonbladets Lena Mellin.

  • Redigerat 10/12/20, 6:33 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/12/20, 6:55 AM
#275

#274: Det jag visste på förhand, tomma hot som vanligt.

[Göstage]
10/13/20, 7:56 AM
#276

"Löfven har redan böjt sig för Vänsterpartiet", är Expressens ledarsidas slutsats efter söndagens partiledardebatt.

[Jimmy.L]
10/16/20, 5:04 PM
#277

Arbetsmarknadens parter – LO, Tjänstemannakartellen PTK och Svenskt Näringsliv har inte enats om ett nytt huvudavtal på den svenska arbetsmarknaden. Detta sedan LO:s styrelse sagt nej till avtalsförslaget, säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson på en pressträff..

https://www.svt.se/nyheter/las-forhandlingarna-klara-parterna-lamnar-besked

[Göstage]
10/16/20, 7:24 PM
#278

#277 Och då hotar Vänsterpartiet att fälla regeringen. Igen.

Källa

[Jimmy.L]
10/16/20, 7:30 PM
#279

#278: Vänsterpartiet får bestämma sig nu hur dom ska göra.

Annons:
[Göstage]
10/16/20, 7:44 PM
#280

#279 Ja, speciellt trovärdiga verkar dom ju inte. Nu heller.

[Göstage]
10/27/20, 6:34 AM
#281

#182 ff Trodde första stora sprickan skulle uppstå mellan regeringen och FHM, men nu angriper de senare via SR istället regionerna för att ha såsat med att bygga upp labbresurserna inför coronans ankomst.

SR

Om länken inte fungerar, högerklicka på SR och välj öppna länk i nytt fönster

  • Redigerat 10/27/20, 6:41 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
10/27/20, 1:09 PM
#282

Oupps…

  • Redigerat 10/27/20, 1:10 PM av [Hayabusa]
[Göstage]
10/27/20, 1:41 PM
#284

#283 👍

[Jimmy.L]
10/29/20, 8:16 AM
#285

Socialdemokraterna vill att förändringarna i arbetsrätten ska utgå från parternas överenskommelse, uppger statsminister Stefan Löfven på Facebook.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-sager-nej-till-las-utredningen

Vi får se vad L och C säger om detta.

[Jimmy.L]
10/29/20, 9:41 AM
#286

#285: Fel av mig, det är Vänsterpartiet som rasar över beslutet.

Socialdemokraterna säger nej till las-utredningen och går vidare med det avtal som två av tre parter enats om.

Det beskedet ger regeringen under torsdagsmorgonen.

Men det godtas inte av Vänsterpartiet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jBB32w/s-sager-nej-till-las-utredningen

Annons:
[Göstage]
10/29/20, 9:44 AM
#287

Det skall bli spännande och intressant att se hur tonen mellan S och V kommer att bli med en ny röd partiledare vid rodret. Förmodar att Löfven (och hans folk) vill sätta henne på plats, medan hon måste visa muskler inför de sina. Tar för givet att oppositionen tar tillfället i akt att hålla den lågan vid liv! 😉

  • Redigerat 10/29/20, 9:44 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
10/29/20, 10:54 AM
#288

Regeringen går vidare med uppgörelsen om arbetsrätten mellan PTK och Svenskt Näringsliv – trots att LO förkastat den.

Nu reagerar flera förbund på Stefan Löfvens besked.

– Det är sorgligt att Socialdemokratiska arbetarepartiet hellre väljer att lyssna på Centerpartiet än på LO-medlemmarna, säger Johan Lindholm, ordförande för Byggnads.
https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-fran-lo-efter-regeringens-beslut-/

[Göstage]
10/29/20, 11:56 AM
#289

Samarbetet mellan LO och S hotas.

Karl-Petter visste vad han gjorde när han drog iväg- kanske dyker han upp i rollen som medlare istället?

  • Redigerat 10/29/20, 11:57 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/1/20, 7:00 PM
#290

Säga vad man vill om Stefan men han verkar förhala förändringen av LAS frågan är om han lyckas fram till valet om 2 år.

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofvens-senaste-bud-vill-se-ny-lasutredning/

[Göstage]
11/2/20, 7:32 AM
#291

#290 Ja, konsten att tillsätta utredningar är väl den här regeringens bästa gren…

[Jimmy.L]
11/2/20, 8:18 AM
#292

#291: Jo men jag tänkte om han försöker rädda sitt eget skinn nu. Socialdemokraterna är ju det partiet som kommer mest förlora på förändring av LAS. Förhalning fram till valet skulle kunna rädda dom annars är det nog risk dom tappar många väljare.

[Göstage]
11/2/20, 8:38 AM
#293

#292 Det rävspelet kan nog även tilltala vänsterpartiet, som har ett oskrivet blad som partiledare, och C och L som inte vill se korthuset de byggt tillsammans med regeringen rasa samman.

Annons:
[VSK]
11/2/20, 9:09 AM
#294

#290: Är ju sossarnas taktik, försöka göra en utredning om allt. Är därför det inte händer nåt och de är därför de kan sitta kvar utan att göra ett skit.

[Göstage]
11/7/20, 12:19 PM
#295

#182 #199 #212 m.fl. "Myndigheter ska ge tydligare coronaråd", säger socialminister Lena Hallengren (S) från sin plats på läktaren.

  • Redigerat 11/7/20, 12:21 PM av [Göstage]
[Göstage]
11/11/20, 7:29 AM
#296

#295 #182 m.fl. Även om regeringen och allierade myndigheter gång på gång poängterar att det är för tidigt att försöka reda ut skuldfrågan sipprar det fram kritik från dem själva mot andra instanser.

Både Norge och Island ökade antalet covidtester ordentligt redan i mars. I Sverige dröjde det ända till sommaren började närma sig.

Såväl socialminister Lena Hallengren som Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson vill framför allt lägga skulden på regionerna.

– Det fanns pengar, strategi och analyskapacitet. Varför regionerna inte tog sin del av testningen tycker jag att det är svårt att svara på, säger Lena Hallengren.

Men i början av maj skrev Folkhälsomyndigheten fortsatt i sin strategi: ”I nuläget finns i princip inget medicinskt behov för en enskild individ att veta om den akuta infektionen är covid-19-”--

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-sverige-fel-taktik-fler-avled/

  • Redigerat 11/11/20, 7:32 AM av [Göstage]
[Göstage]
11/13/20, 7:07 PM
#297

"– Det har blivit en mycket kraftigare och snabbare smittsspridning i stora delar av landet, säger socialminister Lena Hallengren (S)."---

-"Men påverkades beredskapen av det här?"

"– Folkhälsomyndigheten trodde på det här scenariot och vi hade ingen anledning att göra en annan bedömning.---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al32zx/ministern-om-andra-vagen-blivit-kraftigare-an-vi-trodde

#182 "Folkhälsomyndigheten trodde på det här scenariot" - det var dom!🤷‍♀️

  • Redigerat 11/13/20, 7:08 PM av [Göstage]
[Göstage]
11/14/20, 7:38 PM
#298

#296 Anna Dahlberg på Expressens ledarsida häpnar över den ofelbara attityden från socialministern inför frågorna om ansvaret för gjorda och inte gjorda åtgärder i kampen mot covid-19.

"Socialministern borde vara hårt pressad vid det här laget. Hon är den högst ansvariga för sjukvården och smittbekämpningen i landet. När det nu återigen visar sig att Sverige har missbedömt situationens allvar, har högre smittspridning än övriga Norden och testkaos har utbrutit borde hon vara självkritisk, kan man tycka.

Men det ordet verkar inte ens finnas i Hallengrens vokabulär. Inte någon gång under pandemin har hon – vad jag har kunnat se – medgett något misstag eller någon missbedömning."---

"Inget har kunnat orsaka minsta repa i Hallengrens självbelåtna rustning."---

"I Lena Hallengrens föreställningsvärld kämpar hon heroiskt mot pandemin – fattar alltid rätt beslut vid rätt tillfälle – medan omgivningen konsekvent underpresterar. Regionerna gör inte sitt jobb, kommunerna missköter äldreomsorgen, allmänheten följer inte råden och journalisterna ställer okunniga frågor."

Hennes irritationsnivå stiger synbart för varje minut hon är i tv-sändning.---

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/arroganta-s-ministrar-har-satt-ansvarsflykten-i-system/

  • Redigerat 11/14/20, 7:50 PM av [Göstage]
[Göstage]
11/16/20, 7:24 AM
#299

#296 ff "Hur är det fortsatta samarbetet kring pandemibekämpningen mellan regionerna och regeringen tänkt att fungera när ansvarig minister beskyller regionerna för fel som regeringen själv är skyldig till?", undrar krönikören Daniel Persson på Dagens Samhälle.

"Att regeringen är snabb med att försöka lägga över skulden på någon annan när tillfälle ges är känt sedan länge. I somras dristade sig statsepidemiolog Anders Tegnell till att i Sveriges Radio säga att den svenska strategin inte hade varit optimal och att det hade behövts fler åtgärder. Regeringen betraktade det uppenbarligen som en attack och gick genast i försvarsläge."---

"Problemet är att samarbetet mellan regeringen och regionerna fortfarande måste fungera. Pandemin är inte över. Regionerna lär dessutom inte tveka kring hur det faktiskt gick till. Hur är samarbetet tänkt att fungera när ansvarig minister går ut i ett av public services flaggskepp och med fantasins hjälp beskyller regionerna för fel som regeringen själv är skyldig till?"

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/hallengren-testar-i-vart-fall-talamodet-34370

[Göstage]
11/16/20, 5:29 PM
#300

"Det är mer än ett misslyckande. Det liknar ett haveri", skriver Lena Mellin i Aftonbladet, och för en gångs skull har hon rätt.

"Alla skyller på alla. Socialminister Lena Hallengren, som ska träffa regionstyrelsernas ordföranden på onsdag, lägger ansvaret på regionerna och har gjort det sedan i våras då hon ständigt uppmanade dem att utöka i testkapaciteten. Regionerna menar att de gör vad de kan (men som inte är tillräckligt). Regeringen ber Folkhälsomyndigheten att utarbeta strategier. Men det betyder ingenting så länge de inte genomförs."---

"Det är möjligt att det finns en strategi. Men den har inte nått verkligheten. Och det är ju trots allt där vi befinner oss, smittade eller inte."---

"Plötsligt har ingen ansvar. Där befinner vi oss nu.---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QmxyrP/det-maste-nog-kallas-ett-haveri

Annons:
[Jimmy.L]
11/16/20, 5:44 PM
#301

Strategi är ett främmande ord hos regeringen och FHM.

[Göstage]
11/16/20, 8:05 PM
#302

"Den hallengrenska ofelbarhetsprincipen" - välfunnen formulering på Expressens ledarsida.

[VSK]
11/16/20, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#303

#302:

Jens Ganman (fb)

"ALLA GJORDE RÄTT – ÄNDÅ BLEV DET FEL

Kollar Uppdrag Granskning med Lena Hallengren.

Bitvis är det direkt plågsamt.

Titta om ni inte sett än.

https://www.svtplay.se/…/uppdrag-granskning-sasong-21-den-s…

Sällan har väl maktens arroganta ansikte framträtt så tydligt.

…och för er som inte orkar glo sammanfattar jag:

– Socialminister Lena Hallengren har det övergripande ansvaret för sjukvårdsfrågor i Sverige.
– Sveriges sjukvård är uppdelad på 21 regioner.
– För dessa ansvarar Hallengren överhuvudtaget inte… inte ens på ett övergripande plan.

Vidare:

– Det FANNS pengar till att masstesta befolkningen.
– Det fanns även politiskt mandat att göra det.
– Ändå tog det stopp och ingen vet varför.

Allra minst den rodnande, nervöst skrattade Lena Hallengren som tycker det är en ”intressant fråga”.

Jaha…?

Men vaddå? Kan du inte ta reda på det, då…? Som högsta ansvarig minister är DET väl ditt ansvar?

Fastnade mailen till regionerna i utkorgen?

Flög brevduvan med regeringens order in i en vindsnurra och dog?

Var det brott på telegraflinjen?

Satt Svirene Ironius som jätteproppen Orvar även i de tjugo regionerna utanför Stockholm?

Firma Tegnell och Carlson duckar också nästan all kritik i programmet. De som ifrågasätter har fattat fel och Tegnell lyckas med nöd och näppe dölja sitt förakt för Uppdrag Gransknings reporter. Det överlägsna hånleendet spelar hela tiden i mungipan. Det är knappt SVT kan få karl'n att sitta still – han vill helst gå samtidigt som han blir intervjuad; vilket får det att se ut som att han flyr frågorna.

Freudianskt.

Johan Carlsson å sin sida menar att hans kritiker (bl.a. professor Harriet Wallberg, nationell testkooridnator) inte ”förstått det komplexa i situationen”.

Det är det nog få som gör idag. Inte minst beroende på Carlsons och Tegnells återkommande hugskott.
https://www.aftonbladet.se/…/tegnell-backar-coronakulmen-pa…

https://www.svd.se/carlson-coronadrabbat-sverige-var-en-slu…

Statsminister Stefan Löfven förstod dock tidigt. För en gång skull såg han det komma.

https://www.expressen.se/…/lofven-om-sveriges-strategi-vi-…/

Sverige gjorde rätt.

Coronan innebär en liten ansträngning just nu men vi blir friska – lite längre fram."

[VSK]
11/16/20, 9:18 PM
#304

Om du har tråkigt nån gång https://www.youtube.com/watch?v=syoiiQoc3VM

Finns en hel del avsnitt.

[Göstage]
11/20/20, 2:52 PM
#305

Oisin Cantwell i Aftonbladet är kritisk mot socialministern.

"Lena Hallengren är ynklig då hon skyller på oppositionen för att lagen som gav regeringen rätt att stänga köpcenter och stoppa tåg aldrig användes."---

"Vilka slutsatser finns att dra?
En är att endast en företrädare för ett parti med så pass auktoritära reflexer som Socialdemokraterna kan råka avslöja att hon tycker att det är besvärligt att riksdagen ska ha någonting att säga till om då regeringen ges extrema befogenheter.
En annan reflektion som det inte krävs en ledarskribent på en högertidning för att göra:
Hallengren ägnar sig åt en efterhandskonstruktion utöver det vanliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6z4KaW/ynkligt-av-hallengren-att-skylla-misslyckad-coronalag-pa-m

  • Redigerat 11/20/20, 2:53 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
11/20/20, 3:57 PM
#306

#305: En av mycket få bra inlägg av Oisin Cantwell.

[Göstage]
11/23/20, 3:43 AM
#307

#182 ff En symbios vid vägs ände?

"I början var det Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten som höll i trådarna för de beslut som lade grunden för den svenska coronastrategin.

Men under den andra vågen – som myndighetens prognoser inte alls förutspådde – verkar sprickan i samarbetet mellan Tegnell och Stefan Löfven växa, skriver SvD.

– Kanske har man börjat tappa förtroende lite för Tegnell, säger statsvetaren Bo Rothstein till tidningen.---

"Marja Lemne är statsvetare vid Södertörns högskola. Hon kan inte komma på ett enda exempel då beslutsförfarandet sett ut på liknande sätt hos en svensk regering. Hon är ”häpen” över hur stor tillit regeringen lagt vid Folkhälsomyndigheten.

– Man kan kalla det tillit, eller att man vill ha någon annan att gömma sig bakom och skylla på, säger hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/sprickan-mellan-tegnell-och-lofven/

Annons:
[Göstage]
11/24/20, 7:42 AM
#308

"För Hallengren är krisen alltid någon annans fel", skriver moderaterna Tobias Billström och Camilla Waltersson Grönvall på Expressen debatt.

"Lena Hallengren har gjort det till en konst att skylla ifrån sig. När regeringens krishantering brister är det alltid någon annans fel. Kommunerna. Regionerna. Myndigheterna. Den svenska förvaltningsmodellen. Listan kan göras lång.

Och nu är det alltså riksdagens fel att regeringen inte kunde använda den tillfälliga smittskyddslagen. Det är svagt och det är helt fel i sak. Det är dags för regeringen att ta ansvar. Det gäller både för när regeringen agerat och för när den inte agerat."---

https://www.expressen.se/debatt/for-hallengren-ar-det-alltid-nagon-annans-fel/

  • Redigerat 11/24/20, 7:43 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
12/4/20, 12:04 PM
#309

Kommunal och IF Metall hoppar på las-överenskommelsen som Svenskt Näringsliv och PTK tecknat tidigare, bekräftar de på en gemensam pressträff.

LO sa tidigare nej till överenskommelsen, men nu vänder sig alltså två av fackförbunden mot LO:s linje.

Avtalet har förändrats på flera punkter.

https://www.expressen.se/nyheter/lo-och-kommunal-hoppas-pa-las-overenskommelsen/

För sossarna är detta inte bra.

Kommunal och IF Metall hoppar på las-överenskommelsen som Svenskt Näringsliv och PTK tecknat tidigare. LO sa tidigare nej till överenskommelsen.
[Göstage]
12/6/20, 4:19 PM
#310

#44 ff Vänsterpartiet har inte släppt misstroendevotumshotet, men är det någon som tror på det? Och är det någon som trott på det förut?

Vänsterpartiet håller fast vid hotet om att fälla statsminister Stefan Löfven på förändringarna i arbetsrätten, rapporterar Ekot i Sveriges Radio. Regeringen
[Göstage]
12/15/20, 8:16 AM
#311

#182 ff "Löfven anser att experter missbedömde andra vågen," skriver Aftonbladet. "Hans eget och regeringens eventuella ansvar i missbedömningen vill han inte uttala sig om innan pandemin är över. Han säger dock att många länder ute i Europa gjorde samma bedömning."---

Väntat uttalande från "mannen som inte kan ha fel"…

Den andra coronavågen har slagit till betydligt kraftigare än vad experter förutsåg, anser Stefan Löfven. Nu vädjar statsministern till svenska folket att hålla restriktionerna i jul. – Med den utvecklingen vi ser i resten av Europa så kommer våra sjuktal, dessvärre också dödstal, att stiga, säger han.
  • Redigerat 12/15/20, 8:24 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/15/20, 3:35 PM
#312

Regeringen bär ansvaret för de brister i äldreomsorgen som ledde till död och lidande för så många. Det konstateras i Coronakommissionens första rapport.

Hallengren erkänner vad det verkar regeringens misslyckande i att skydda de äldre, medan Löfven möjligen kan ta på sig lite skuld, men då tillsammans med tidigare regeringar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-kom-smittan-in-pa-aldreboendena/

Coronakommissionen presenterar det första delbetänkandet om åtgärder mot smittspridningen och den handlar om smitta på äldreboenden
  • Redigerat 12/15/20, 3:38 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/19/20, 7:42 AM
#313

#182 ff Är stunden nu kommen för regeringen att osentimentalt offra den bakom vars rygg man i det längsta gömt sig bakom? Johan Hakelius tror att sprickan nu är oåterkallelig mellan Partiet och Tegnell.

"I veckan presenterade Coronakommissionen ett delbetänkande. Det gällde misslyckandet i äldrevården och regeringen började skutta så att steppjärnen glödde.

En aning udda var att socialminister Lena Hallengren tog på sig rollen att leda presentationen av granskningen. Den handlade ju inte minst om hur hon själv klarat sin uppgift. Men det visade hur känslig saken var."---

"Vad gör man för att blidka de fruktansvärda gudarna Dagens Nyheter och Expressen? Vad gör man för att blidka den skräckinjagande guden ”valmanskåren”? Vad gör man, för att visa att man har minst lika hårda nypor som den attackerande oppositionen? Vad gör man för att rädda sig själv?

Just det. Lycka till, Anders Tegnell."

Tror ni att statsepidemiolog Anders Tegnell begriper vad som väntar honom? frågar Johan Hakelius och tillägger: Politik är trots allt en egen bransch.
  • Redigerat 12/19/20, 7:44 AM av [Göstage]
[Göstage]
12/19/20, 9:01 AM
#314

#313 Tidigare norska statsminstern Gro Harlem Brundtland (S) är inte nådig i sin kritik av Anders Tegnell och tycker att det är "befriande" att regeringen gått in och skärpt restriktionerna.

"- Jag har sett utvecklingen, skakat på huvudet och ställt mig själv frågan: Hur är detta möjligt? En sak är vad Anders Tegnell har menat och hur han har bedömt saker. Men Sverige är ett land med många institutioner, en regering och ett parlament, säger Brundtland till VG.

- Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som den medicinska folkhälsoledningen i Sverige har gjort. Först nu nyligen har det vänt. Jag tror att det var befriande att premiärministern ryckte ut och sa nej, nu måste vi gå in och ha starkare åtgärder än vad hälsovårdsmyndigheterna hittills har gett råd om, säger hon."---

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/12/19/195727551/gro-om-sverige-utrolig-situasjon

Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland (81) sier i et intervju med VG lørdag at hun mener coronasituasjonen i Sverige er utrolig.
Annons:
[Göstage]
12/20/20, 8:46 AM
#315

#303 m.fl. Hallengren, bete dig som en vuxen och ta ditt ansvar genom att avgå, uppmanar MUF:s ordförande på Expressen debatt.

"Stefan Löfvens ministrar har tidigare gjort sig kända för att kunna ducka för det mesta. Men det är nog nu. Regeringen kan inte längre fly sitt ansvar. Det är dags att Lena Hallengren avgår som socialminister. Senfärdigheten och bristen på ledarskap har gjort att den svenska strategin har misslyckats kapitalt.

I stället för att vara den ledstjärna Sverige behöver och förtjänar har Hallengren inte levt upp till de förväntningar som finns på en minister. Att man nu väljer att tillsätta utredningar för att stärka upp äldreomsorgen är inte en dag för tidigt, snarare många månader för sent. Det duger inte. Utredningar kan inte frånskriva Hallengren det ansvar hon har."---

https://www.expressen.se/debatt/misslyckandet-ar-totalt-avga-lena-hallengren/

Det vore klädsamt om regeringen för en gångs skull beter sig som vuxna människor och tar sitt ansvar, skriver MUF:s ordförande Matilda Ekeblad.
[Göstage]
12/20/20, 7:42 PM
#316
Sverige hade kunnat slippa sjabblet med mellandagsreorna om bara regeringen agerat i tid.
  • Redigerat 12/20/20, 7:43 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
12/20/20, 7:54 PM
#317

#316: Jag undrar om Löfven offrar henne för att rädda sitt skinn.

[Göstage]
12/20/20, 8:05 PM
#318

#317 Ja, det börjar väl närma sig ett drag i någon form. Löfven skulle i och för sig kunna rädda sig med att göra en regeringsombildning, han tvingades ju göra det inför förra valet. Nu när Lövin och Peter Eriksson försvinner har han ju chansen att göra en större rokad. Bara inte Ygeman kommer efter Hallengren! 😒

En ommöblering av regeringen blev statsministerns lösning på misstroendeförklaringarna. De hårt kritiserade ministrarna Anna Johansson och Anders Ygeman får gå – men Peter Hultqvist sitter kvar som försvarsminister. Samtidigt presenterades fyra personer på nya ministerposter. – Jag tänker inte försätta Sverige i en politisk kris, säger Löfven, som också meddelar att han ämnar sitta kvar till nästa val även om Hultqvist avsätts.
  • Redigerat 12/20/20, 8:07 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/21/20, 7:32 PM
#319

#318 Fler som är inne på samma linje.

"Marja Lemne, S-märkt statsvetare, konstaterar att biståndsminister Peter Eriksson nu har avgått och att klimat- och miljöminister Isabella Lövin också lämnar sin post inom kort – och att det ger Stefan Löfven en chans till en större regeringsombildning.

– Något måste väl göras för att återvinna förtroendet, säger hon.

Marja Lemne utesluter inte att det i så fall blir just Lena Hallengren som offras.

– Hon får väl bära hundhuvudet eftersom hon är socialminister, säger Lemne som dock påpekar att Löfven inte är känd för att stuva om i sina regeringar om han inte måste."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallengren-kan-sparkas-far-bara-hundhuvudet/

Experterna tror att Stefan Löfven kan offra Lena Hallengren: ”Hon får väl bära hundhuvudet eftersom hon är socialminister”
  • Redigerat 12/21/20, 7:41 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/21/20, 7:42 PM
#320
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
12/30/20, 7:51 AM
#321

#182 ff Thomas Gür på Bulletin ser tre mönster i skuldfördelningen vid tillkortakommanden i den förda politiken.

"Vad händer när regeringen inte styr riket till fullo och de myndigheter som den skjutit framför sig också försöker undkomma ansvar?

Vi ser tre slags mönster: Att skylla på andra, urskuldanden med hänvisning till naivitet samt att besjäla fenomenen.

  • Det första är det som på engelska kallas pass the buck – alltså vältra över ansvaret, att försöka skicka det vidare till en annan aktör eller mellan varandra, som i kortspelet ”Svarte Petter”.---

  • "Det andra mönstret är det ständigt återkommande ”vi var naiva”. En variant på de aningslösa och infantila (naiva) besluten, så som både regeringen och inblandade myndigheter nästan alltid i direkt strid mot sakförhållanden och fakta hävdar, är påståendet att de dåliga (naiva) besluten togs på grundval av den kunskap som man innehade vid det tillfället."---

  • "Det tredje mönstret är ett slags fortsättning på ”vi var naiva”, där hänvisningen till ett barnsligt eller outvecklat sinne, övergår i antingen framställningar om att världen är obegriplig eller att det fenomen man har att göra med är behäftat med obehagliga mänskliga egenskaper – det som kallas för antropomorfism."---

https://bulletin.nu/ledare/all/nar-staten-kommer-till-korta-trollar-den-med-truten

  • Redigerat 12/30/20, 7:51 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2/1/21, 8:25 AM
#322

Fäller migrationssprickan regeringen i vår?

Positionerna i den infekterade konflikten om migrationen mellan januaripartierna är låsta – risken för en regeringskris senare i vår växer.
[Göstage]
2/22/21, 10:38 AM
#323

"S måste förändra sig eller dö", skriver den S-märkta ledarskribenten Jonna Sima på Aftonbladets ledarsida. Hoppet står tydligen till att pandemin ska bli deras räddningsplanka.

S måste förändra sig eller dö
[Göstage]
2/22/21, 3:16 PM
#324

#67 Göteborgssossarna vill bygga ett korvmonument. Inspirerade av Korv-Steffe?

Betalartikel

Lite OT.

Föreslår monument över ”Halv special” • Korvstatyn tävlar om miljoner • 12 verk kämpar om pengar från Charles Felix Lindbergs donationsfond.
Draken
2/22/21, 3:46 PM
#325

#323: Har aldrig varit och kommer aldrig bli socialist.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
4/30/21, 6:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#326

Rebecca Weidmo Uvell bjuder på en stafettbild.

"Sossar har ingen lägsta nivå, det är sedan gammalt.

Men jag kom på att jag ändå skulle passa på att sammanfatta det värsta i en liten bild. Som ni hemskt gärna får sprida så mycket ni vill.

Ladda ner den bara och lägg upp den i era kanaler."---

Efter det senaste haveriet när regeringen blivit påkomna med handen i ljugburken ytterligare en gång och medvetet försökt att fuska i PISA för att få bättre resultat genom att undanta 11 % nyanlända elever mot de 5 % man får kände jag att jag måste sammanfatta lite.  För när regeringens starkaste kort Anna Ekström står i TV och ljuger om att hon nog inte läst hela PISA-rapporten och hon nog inte alls visste vad hennes tjänstemän gjort eller vad Skolverket gjort känner man ändå att det inte finns någon anständighetsgräns alls faktiskt.
  • Redigerat 4/30/21, 6:34 AM av [Göstage]
[Göstage]
5/27/21, 10:21 AM
#327

Ganska ny partiledare, samma gamla tomma vapenskrammel...

”Tänker inte acceptera marknadshyror”, säger V-ledaren Nooshi Dadgostar till Sveriges Radio.
[Göstage]
5/31/21, 4:19 PM
#328

#327 Övrig opposition låtsas inte ens längre att de tar V på allvar i deras hot om att fälla regeringen.

Vänsterpartiet behöver hjälp från M eller KD för att väcka misstroende mot regeringen – om förslaget om marknadshyror blir verklighet. Men oppositionspartierna till höger dömer ut hotet.
Annons:
[Jimmy.L]
5/31/21, 4:20 PM
#329

#328: Går inte att lita på kommunister.

[Göstage]
6/8/21, 7:13 PM
#330

Efter att Socialdemokraterna och Centern brutit sin samverkan i Surahammar har Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna kommit överens om att ta över. Det är första gången överhuvudtaget som S inte är med och styr i kommunen, ett hundraårigt maktinnehav är därmed brutet.

Med dryga året kvar till valet sker ett historiskt maktskifte i Surahammar. En borgerlig koalition har tillsammans med SD lämnat in en valsamverkan och tar över. – Det känns fantastiskt, det är ju det här vi jobbat för, säger Johanna Olofsson (M) som föreslås bli ny ordförande i kommunstyrelsen och kommunalråd på heltid.
[Göstage]
6/18/21, 12:48 PM
#331
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: