Annons:
Etikettinvandring
Läst 1560 ggr
[Jimmy.L]
2019-02-08 11:17

Mamman visste inte att barnaga var förbjudet

– I de länder som hon har växt upp och bott i innan hon kom till Sverige för ett par år sedan har det varit lagligt och till och med kutym att aga sina barn. Mot den bakgrunden, det faktum att hon är analfabet och att hon varit väldigt isolerad i Sverige har det alltså varit försvarets uppfattning att situationen har varit sådan att hon ska kunna gå fri från ansvar på grund av så kallad straffrättsvillfarelse, säger Marcus Lodin.

https://www.metro.se/artikel/straff-kortas-mamma-visste-inte-att-barnaga-var-f%C3%B6rbjudet-i-sverige

Annons:
Konvalj
2019-02-08 11:20
#1

Usch då. Finner inga ord.

Kedi99
2019-02-08 11:24
#2

Det borde väl inte spela någon roll. Skulle hon ha fått mindre straff om det var för stöld, narkotika osv?

Nu så jämför jag inte barnaga med stöld eller narkotika, min poäng är att "jag visste inte att det var olagligt" borde inte sänka ett straff.

Carmarino
2019-02-08 12:47
#3

Det visar bara hur viktigt det är att flyktingar/asylsökande får en genomgång om de viktigaste lagarna som gäller i Sverige. Att hon varit här i över tre år och inte fått veta att barnaga är förbjudet är otroligt slappt från Sveriges sida. Alla - och särskilt barnfamiljer - borde få veta det när de kommer hit.

Det borde inte vara så svårt att sammanställa ett informationsblad på flera olika språk, där man tar upp de vanligaste lagarna och reglerna som gäller i Sverige. Efter en genomgång av informationen (och eventuellt få den uppläst, om de inte själv kan läsa), så får de skriva under att de förstått vad som gäller. Då kan de inte komma sedan och säga "jag visste inte".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-02-08 14:41
#4

Fast vi måste akta oss för kulturrasism 🤓

Carmarino
2019-02-08 14:53
#5

Visst ja. Tänkte inte på det…..


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-02-08 14:58
#6

#5 Ingen kultur är finare än den andra  -  dessutom är den kultur som vi kallar vår egen enbart inlånad.  Som vem är vi att peka finger?

Annons:
Carmarino
2019-02-08 15:00
#7

#6 Aha, trodde att all annan kultur var finare än vår. Alltså den kultur vi inte har. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-02-08 15:03
#8

#7 Förlåt SÅ är det givetvis. 🤓

[Ay'e]
2019-02-09 05:25
#9

Usch vad fruktansvärt, man mår illa när man läser om hur hon gjort mot barnen 😕 jag tycker sunda förnuftet säger att man agar inte barn oavsett vilken kultur man kommer från,hemskt så fruktansvärt hemskt .

Som skrivs ovan så är det så viktigt att lagar och regler görs klart för dom som kommer hit det får man bara inte missa det ska informeras grundligt så alla är införstådda med vad som gäller i ett nytt land att det är lagar som gäller oss alla.

Pyttelite
2019-02-09 10:18
#10

Frågan är om den förmildrande domen är ett brott i sig självt. Särbehandlad efter härkomst är det inte rasism?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2019-02-09 10:24
#11

#10. Jovisst! Som Mustafa Panshiri [uttrycker det]( https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7074709):  "låga förväntningarnas rasism är när man har olika förväntningar utifrån kultur och etnicitet".

[Ay'e]
2019-02-09 10:29
#12

#10 Har haft tankarna på det.

#11 Det där var nåt jag inte hört om förr och ska genast sätta mig in lite i det.Intressant, låga förväntningarnas rasism, har aldrig hört dom orden så det där är nåt jag vill veta mer om.

[Göstage]
2019-02-09 10:37
#13

#12 Mustafa Panshiri hör till "husgudarna" här på Debatt iFokus. Han och Jens Ganman har skrivit en bok som heter "Det lilla landet som kunde" och som har åberopats flitigt i integrationsdebatten. Där har det begreppet varit en bärande del.

_"Det andra temat har de valt att kalla de låga förväntningarnas rasism. De hävdar att det finns för låga förväntningar på utlandsfödda då de inte bemöts som jämlikar av svenskar.
_

- Det blir som en omvänd rasism och den är precis lika bedrövlig som den vanliga. Man pratar med utlandsfödda som barn och ser dem inte som jämlikar, säger Ganman.

- Många vill förenkla hela debatten och ser inte att allt är väldigt komplext. Så istället för att se hela bilden väljer många att förenkla för sig själva och bara mena på att det handlar om oförståelse kring kulturer, fortsätter Panshiri."---

https://www.jnytt.se/article/de-har-skrivit-bok-om-hett-amne/

Edit.

Annons:
[Göstage]
2019-02-09 18:56
#14

Expressens ledarsida tar upp domen och skriver bland annat:

 "Det är på många sätt en typisk svensk dom, men på en punkt är den speciell."--- 

"Att fängelsestraffet till sist kokar ner till tre månader - som kvinnan slipper eftersom hon har suttit häktad - beror inte på ”Jag visste inte”-försvaret. Det beror på att svenska domstolar i regel slår knut på sig själva för att slippa döma ut kännbara straff. Det är straffrabatter hit och ”fängelse är ju ändå aldrig bra” dit.  Dessa svängdörrar inom rättsväsendet har Expressens ledarsida skrivit mycket om: de måste täppas till. Men nödutgången ”Jag visste inte hur det fungerar i Sverige” måste också spikas igen fullständigt. 

Uppehållstillstånd i Sverige bör villkoras, bland annat med krav på att man genomgår en samhällsorientering. Den ska vara strukturerad och den tillståndssökande måste bekräfta att hon deltagit. 

I proceduren bör också ingå ett löfte från den sökande om att fortsätta orientera sig på egen hand. 

Sverige har stor invandring av lågutbildade personer som lever helt segregerat. Det är ett enormt politiskt misslyckande. Men segregationen har fått en helt ny, vådlig ”vi och dom”-faktor om resonemangen i Solna tingsrätt blir prejudicerande."

 https://www.expressen.se/ledare/alla-maste-veta-att-man-inte-far-sla-barn-i-sverige/

Håller förstås med om det mesta, men det där "löftet" att fortsätta orientera sig på egen hand - vad är det värt? Hur skall det dokumenteras, och hur skall utfallet av det mätas?

Carmarino
2019-02-09 19:06
#15

#14 Om jag inte minns helt fel så hör det till skyldigheterna som medborgare att känna till vilka lagar som gäller. Fast skyldigheter brukar det talas väldigt tyst om. Det är bara rättigheterna som basuneras ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-02-09 19:36
#16

#15 Man skulle nog kunna påstå att de ett resultat av utebliven integration. Å andra sidan förlitar sig Sverige mer på "den goda viljan" än verklig integration.

[Göstage]
2019-02-09 19:37
#17

#15 Tangerar lite frågeställningen i den här tråden

Sedan är frågan hur och om kraven vi ställer på sådana som sökt uppehållstillstånd och de som söker medborgarskap skiljer sig åt. Finns tydligen en sällan tillämpad bestämmelse som heter straffrättvillfarelse som kanske en asylsökares advokater kan åberopa, men för en medborgare är det nog värre.

Carmarino
2019-02-10 12:59
#18

#17 Oavsett om det gäller uppehållstillstånd eller medborgarskap så borde alla som kommer hit få information om de viktigaste lagarna. De gäller ju även dem som inte är medborgare i Sverige.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-02-10 13:01
#19

#18 Givetvis! Det trista är om/att det inte redan sker.

Carmarino
2019-02-10 13:26
#20

#19 Tydligen sker det inte. Annars hade ju mamman vetat om att aga är förbjudet i Sverige.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2019-02-10 13:33
#21

Någonstans känner man väl att man inte skulle behöva upplysa att det inte är lagligt att misshandla sina barn, "allra minst" i det land som för fyrtio år sedan var [först i världen](Tycker inte att jag får det att låta det som varken det ena eller andra i de två meningar jag har skrivit - det andra är ingressen till en specialartikel på SVT och videon är en bild av hur det faktiskt såg ut i landet för 42 år sedan. ) med ett förbud mot barnaga.  

Men nu är det som det är, och det blir på många sätt att börja traggla om i ruta ett med vissa nykomlingar…🥵

[Göstage]
2019-09-27 12:35
#22

#0 Målet gick vidare till hovrätten, och det utslaget blev märkligt, vilket Aftonbladets Cantwell faktiskt reagerar på.

"I veckan kom så hovrättsdomen. Domstolen viftar bort kvinnans försvar helt. Hennes make har nämligen vittnat om att både han och hustrun flera gånger fick förklarat för sig att det är olagligt att slå barn i Sverige.

Detta var ingen skräll. Men sedan är det dags för nya överraskningar. Hovrätten behåller nämligen tingsrättens rabatt för villfarelse och fastställer den första domen.

Varför kör domstolen över första instans för att sedan tvärvända och hålla med? Det framgår inte riktigt."---

"Men hur det än ligger till med den saken: En dom i högre instans ska inte vara så inkonsekvent som denna är."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/lAXGqL/kvinna-visste-inte-att-barnaga-var-forbjudet--fick-straffrabatt

[Jimmy.L]
2019-09-27 12:42
#23

Otroligt, bara för dom kommer från ett annat land.

[Hayabusa]
2019-09-27 12:48
#24

#22 Vilken överraskning…

[Göstage]
2021-12-21 19:11
#25

Till och med Oíson reagerar på ett liknande fall.

Mannen har inte lärt sig svenska regler. Därför frias han från att ha misshandlat och frihetsberövat sin styvson.
[Göstage]
2021-12-23 12:02
#26

#25 Fast nu klagar han på att Moderaterna och Miljöpartiet tagit sina nämndemän i det aktuella målet ur trafik...🙄

Två av nämndemännen som låg bakom en hemsk dom i Solna i tisdags har lämnat sina uppdrag efter politiska påtryckningar.
Upp till toppen
Annons: