Annons:
Etikettsamhället
Läst 523 ggr
[Göstage]
2019-02-16 06:19

Ett samhälle i samhället- Sverige och salafismen

Jag brukar ofta och gärna citera andra när jag läst något bra. Ibland skulle man vilja citera hela artiklar, men det varken får eller bör man göra. En sådan artikel som jag skulle vilja lägga ut in extenso är Sofie Löwenmarks ledare i Expressen om den salafistiska miljön i Göteborg. Nu går inte det, så det får bara bli några utdrag, men jag vädjar: läs den, den är viktig! Löwenmark inleder med att förklara hur salafistiska moralpoliser agerar, på nätet och på fältet, och jag hoppar in en bit in i ledaren (fetstilsmarkeringen är skribentens egen): 

"Reglerna motiveras med att de speglar en vördnad för kvinnan, men predikanterna avslöjar ofta att det i själva verket handlar om objektifiering och ägande. En populär predikant frågar retoriskt sin manliga publik om de vill ha en chokladbit utan papper, som andra har vidrört och som lockar till sig flugor, eller om de föredrar en som är inslagen i papper."---

I Göteborg går budskapen igen i skolmiljön. På en kritiserad friskola bär flera kvinnliga lärare niqab, könsseparerad undervisning förekommer och på lektionstid har flickorna – under den nyspråkliga ämnesbeteckningen ”likabehandlingstid” – hänvisats till att sitta längst bak och lyssna på en lärare som påpekar att kvinnor bör synas så lite som möjligt i samhället. 

Att dessa extrema uppfattningar om hur kvinnor förväntas uppföra sig har gjort avtryck i Göteborgs utanförskapsområden är tydligt. Gatubilden domineras av män. Här ser man det omgivande samhället som en moraliskt förfallen plats för ”otrogna” – som man helst bör distansera sig ifrån.

Att salafismen växer sig starkare i Sverige är skäl för oro. Även om bara en liten gren är direkt våldsbejakande står många av budskapen i direkt konflikt med samhällets ideal om jämställdhet och jämlikhet. 

De, mestadels kvinnor, som har försökt fästa uppmärksamheten på moralpolisernas existens och agerande har i sin tur ofta avfärdats som islamofoba eller fördomsfulla. Men kvinnors rättigheter får aldrig tryckas undan efter önskemål av konservativa, religiösa krafter.  

Det vore på sin plats med en feministisk inrikespolitik innan vi åtar oss att fixa omvärlden." 

 https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/lat-inte-salafisterna-sprida-sin-unkna-kvinnosyn/

Annons:
[Jimmy.L]
2019-02-16 07:32
#1

En bra ledare hon skiver klokt.

[Göstage]
2019-02-16 15:48
#2

"Socialförsäkringsministern Annika Strandhäll skrev att Ungerns familjepolitik osar 30-tal."---

"Svenska utrikesdepartementet skriver i en kommentar till Aftonbladet: Vi kan bekräfta att ambassadören i Budapest kallades upp med anledning av Annika Strandhälls kritik mot den ungerska familjepolitiken. Sverige och Ungern har väldigt olika syn på kvinnors rättigheter och familjepolitik."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m7PwM/ungerns-regering-rasar-mot-annika-strandhall

Efter att ha läst Sofie Löwenmarks krönika så tycker man nog att Sverige (och Strandhäll) kanske inte skall ta för stora ord i sin mun. Som Löwenmark avslutar: "Det vore på sin plats med en feministisk inrikespolitik innan vi åtar oss att fixa omvärlden."

Upp till toppen
Annons: