invandring

Boende i Hjorthagen vill inte ha nyanlända

2019-02-24 19:12 #0 av: Jimmy.L

Under mötet blev det då och då upprörd stämning. Flera boende i närheten var missnöjda och tyckte att de blivit dåligt informerade om att det ska bli ett tillfälligt boende för nyanlända. Det fanns också en oro för att de nyanlända kommer att vistas på den privata gård som tillhör en bostadsrättsförening intill Dianagården. – Det har förskolan som tillfälligt vistas i lokalen gjort och staden har hävdat att det har funnits en överenskommelse vilket inte stämmer. Om staden inte ens har koll på sina egna verksamheter, hur ska de kunna säkerställa att vi ska få ha vår boendemiljö ifred sen, säger Kristina Karlsson.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/flera-besked-om-nytt-boende-for-nyanlanda-i-hjorthagen/repsbv!swAs0R6lVYjtYyNmiFR61w/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-25 03:41 #1 av: Carmarino

Men på Östermalm vill väl alla ha en generös invandring? 🤔😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-02-25 07:33 #2 av: Jimmy.L

#1 inte så länge det drabbar dom själva. Skrattar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-02-25 07:51 #3 av: Hayabusa

Det kommer ju att lyfta hela stadsdelen, förstår de inte det..?

Anmäl
2019-02-25 08:01 #4 av: Jimmy.L

Ja sen att dom leker vid privata områden är ju inte så farligt vi måste ju dela med oss.

Anmäl
2019-02-25 08:11 #5 av: Hayabusa

Hur många nyanlända rör det sig om? 100-200? Med tanke på att Östermalm har c:a 72.000 invånare så borde 2-3.000 vara rimligare.  Även det är ju en låg siffra.

Anmäl
2019-02-25 08:24 #6 av: Jimmy.L

#5 Ja kring den siffran. 

Dom är ju för invandring så länge dom inte bosätter sig på Östermalm. 

Man borde smälla upp ett par baracker kring Stureplan och längs Strandvägen.

Anmäl
2019-02-25 09:13 #7 av: Rovfisk

Lite dubbelmoral där låter det som. De vill ha en generös invandring, men inte om det drabbar dem själva ...Nähä ...men det skall drabba alla andra ?

Om de är så för att andra skall drabbas, då kan de ju fundera på varför DE inte vill drabbas, och kanske tänka om ...eller är jag helt ute och cyklar nu Kämpar

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-02-25 09:17 #8 av: Hayabusa

#7 De är nog bara rädda för det "okända" eller förändringar i gatubilden. 

Anmäl
2019-02-25 09:18 #9 av: Jimmy.L

#7 Det är så som du skriver. Dom ha en generös invandring men dom vill inte ha boende hos dom.

Anmäl
2019-02-25 09:26 #10 av: Hayabusa

Var på Södermalm för någon vecka sedan, vi var ute och käkade och avslutade med en öl (och Gammeldansk...). Det som slog mig var hur "vitt" det var...var är alla nysvenskar, jag känner inte igen mig. Vita individer som har det gott ställt, var mitt intryck. Var håller alla andra hus? Miljön var en tvär kontrast mot hemmaplan.

Anmäl
2019-02-25 09:32 #11 av: Rovfisk

#8 Förmodligen vill de väl inte ha samma problem som i Göteborg med bilbränder, knivslagsmål, gängbildningar etc. Viulket jag mycket väl kan förstå, men dyvla dem inte på alla andra, som heller inte vill ha dessa problem.

#9 Om de nu känner sig så generösa, så kan de ju öppna sina hjärtan och välkomna dem i grannskapet ;)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-02-25 09:37 #12 av: Jimmy.L

#10 Ja det är en stor skillnad på förorten och innerstan.

Anmäl
2019-02-25 09:40 #13 av: Hayabusa

#12 Precis, för att inte tala om hela landet Sverige utanför tullarna. Men alla influencers, bloggare, journalister sitter i innerstan och "tycker till".

Anmäl
2019-02-25 10:28 #14 av: Jimmy.L

#13 Exakt, tänkte på detta när jag som ensam svensk ofta sitter på bussen till Södertälje C.

Anmäl
2019-04-09 12:45 #15 av: Göstage

Om det nu skall bli så bra när det är "färdigt" i nuvarande utanförskapsområden, varför flyttar inte politiker, tjänstemän, influencers med flera som är övertygade om att det blir en sådan lysande affär dit redan idag, i väntan på den strålande framtiden? Paulina Neuding funderar:  

"Utanförskapet och den brottslighet som följt av migrationen är ett misslyckande av historiska mått. De som stått för åsikterna och drivit politiken bor sällan själva i de områden eller hör till de samhällsgrupper som drabbas värst av konsekvenserna."---

"I retoriken är det ständigt på väg att vända uppåt i svenska utanförskapsområden. Det brukar heta något i stil med att det visserligen inte är bra nu, men vänta tills vi sjösätter lyftet, programmet, lotsarna och coacherna. På lång sikt, åtminstone, kommer vi inte att kunna skilja Vivalla från Williamsburg. Södermalm ansågs ju också farligt och nedgånget innan det blev trendigt, och så vidare.

Samtidigt vet jag inte någon som säger så och som också utnyttjat detta kunskapsövertag gentemot oss som är övertygade att utvecklingen är på väg i fel riktning. Varför inte investera i ett hem i Seved eller Biskopsgården nu när köpläget är så fördelaktigt, för att ta ut vinsten och få det perfekta läget på lång sikt? Om inte tills barnen är stora, så åtminstone tills barnbarnen är det?
Jag känner inte till en enda politiker eller opinionsbildare som har investerat på det sättet."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/latt-att-spela-hogt-utan-egen-hast-i-loppet-27057

Äldre tråd i ämnet.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-19 09:41 #16 av: Göstage

"När svenskarna talar klarspråk gillar de invandrare men inte att leva i närheten av dem", konstaterar kolumnisten Patrik Lundberg i Expressen. Högutbildade, höginkomsttagare och småbarnsmödrar är de första som drar när de får nya kategorier grannar - alltså den typen av debattörer som brukar höra till de som varmast förespråkar kulturbefrämjande inflyttning.

"Sommaren 2015 försvarade nationalekonomen Emma Neuman sin doktorsavhandling vid Linnéuniversitetet. Hon undersökte människors flyttmönster i landets tolv största kommuner under åren 1990-2007.
Slutsatsen: infödda svenskar flyttar från områden med många utomeuropeiska invandrare.
Så hur många är för många? Enligt Emma Neumans forskning rör det sig om så lite som tre till fyra procent.
Klass är en faktor. Högutbildade och höginkomsttagare är de första som flyttar, men i stora drag påminner beteendet om det amerikanska fenomenet ”white flight”: att vita flyttar från områden när svarta börjar flytta in.

”Det handlar troligen om oro för områdets kvalitet, skolorna och risken för prisfall, eller att man har negativa attityder gentemot utomeuropeiska invandrare”, sa Emma Neuman till Forskning & Framsteg i samband med sin disputation.
I samma artikel intervjuades Maja Lilja, sociolog vid Örebro universitet. Nästan parallellt hade hon försvarat en doktorsavhandling om svenska småbarnsmammors inställning till mångfald, svenskhet och bostadssegregation.

De kvinnor hon intervjuade ville att deras barn skulle växa upp i en kulturellt och socialt blandad omgivning. Samtidigt tog de beslut som i praktiken ledde till det motsatta; de flyttade till vita medelklassområden.
”Många talar om etnisk mångfald som en berikande faktor, men när man ska flytta eller välja skola till sina barn blir frågan konkret, och då väljer man ofta någon form av svenskhet”, sa Maja Lilja."---

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/svenskar-gillar-invandrare-men-inte-att-leva-nara-dem/

Fetstilen är Lundbergs.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-19 09:51 #17 av: Jimmy.L

Det är inget nytt tyvärr. Dom "goda" kan snack så mycket dom vill om hur bra invandringen är men i slutändan vill dom själva inte sätta sina barn i skolor med många invandrare eller bo i områden med många invandrare. 

Största rasisterna är dom. 

Anmäl
2019-06-19 10:04 #18 av: Hayabusa

#16 Handling säger mer än ord. Gäller än idag.

Anmäl
2019-06-24 14:25 #19 av: Göstage

Det här är heller inget nytt, men det känns ändå klargörande varje gång man ser det uttryckt:

"De som med väldigt hög röst under mina föreläsningar brukar säga att de absolut inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle, det är ofta invandrare som kommer från mångkulturella länder och i Sverige har man under en tid bosatt sig i ett mångkulturellt område. 

De vill oftast inte ha mer, men de som näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället, det är oftast etniska svenskar, oftast bor man i icke mångkulturella samhällen, man är omgiven av andra etniska svenskar och av någon anledning älskar man mångkultur."---

"Man tycker om mångkultur, på papperet låter det väldigt fint, man berikar varandra, det är som en kärleksrelation på avstånd. Man vill inte träffa sin älskade, man har byggt upp en bild av att hon är så exotisk och fin, men man vill inte träffa henne, så man låter henne vara på lite avstånd."

Mustafa Panshiri i "Studio ett" på SR, 19 juni 2019 

Anmäl
2019-06-24 15:55 #20 av: Jimmy.L

#19 Ja det bekräftar det vi har sagt. 

Anmäl
2019-11-23 10:20 #21 av: Göstage

Mohamed Omar skriver om "sitt" Uppsala, där de som talar ivrigast om att avskaffa segregationen själva bor i reservat.

"Jag har sett min hemstad förändras från min barndom på 80-talet till dagens situation. Inte enda seriös åtgärd har vidtagits för att hejda utvecklingen. Inte en enda. Det blir sämre för varje dag. Aldrig någonsin har det vänt och börjat gå åt motsatt håll. Och de ”mångfaldiga” problemen sprids i snabb takt till mer ”enfaldiga” delar av staden. Ja, sådana fina kvarter där de ”humanitära” och hjärtegoda politikerna bor. Ja, de som är så humana att de skapat ett inhumant samhälle där unga kille skjuter ihjäl varandra på gatan.

De mångkriminella och mångkulturella gängens verksamhet drabbar alltså först och främst de människor som inte har råd att bo i samma ”enfaldiga” och trygga områden som den självutnämnda moraliska eliten. "---

https://detgodasamhallet.com/2019/11/23/mohamed-omar-en-restriktiv-invandringspolitik-kravs-for-att-bekampa-gangkriminaliteten/#more-20070

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.