"Varje dag saknar jag hennes röst och hennes närhet, jag kommer varje år undra hur hon skulle ha utvecklats, hur hon skulle se ut och vara. Jag kommer att gråta på varje student för att hon aldrig nådde dit, på varje bröllop för att hon aldrig fick möjligheten att gifta sig, jag kommer att tänka på henne när människor får barn… Listan är oändlig och så även min saknad och sorg. Det tar inte ett år att sörja förlusten av sitt barn. Det tar resten av ditt liv."
På söndag är det två år sedan dådet på Drottninggatan. Några påminns ytterligare i sin djupa sorg, samtidigt som samhället verkar förbigå dagen under största möjliga tystnad.
"– Vi vaknar med vår dotter i tankarna och vi går och lägger oss med vår dotter i tankarna, säger Erik Dereymaeker i en intervju med TT.
Hans dotter, den då 31-åriga Maïlys Dereymaeker från Belgien, var en av de fem som dödades i terrorattentatet på Drottninggatan den 7 april 2017."---
"– Vi känner oss övergivna av de svenska myndigheterna och försäkringsbolagen. Jag är väldigt besviken, säger Erik Dereymaeker, på telefon från Belgien.
Inför den andra årsdagen hade Erik och Cinta Dereymaeker-Fauville planerat att besöka Stockholm för att hedra minnet av dottern i en officiell minnesstund. Men ingen inbjudan kom. Stockholms stad håller ingen ceremoni i år.
– Vi beklagar detta djupt. Så många är berörda. Även om tid har passerat så skulle det hjälpa oss i vårt sorgearbete. Och det skulle också visa att invånarna i Sverige står enade och inte accepterar att samhället attackeras på ett sådant sätt. Att vi gör allt för att det inte ska hända igen, säger Erik Dereymaeker."---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO48rJ/efter-terrordadet-efterlevande-kritiska
Den ideella stiftelsen Ebbas minne ordnar dock en manifestation.
"Brottsoffer är inte mycket värda i dagens Sverige. Tvärtom är det stort fokus på gärningspersoner och kriminella. Lidandet som deras gärningar orsakar talar man mindre om, och de skadestånd som svenska staten betalar ut är löjeväckande. 60.000 var summan som Ebba Åkerlunds föräldrar fick var för sin 11-åriga dotters liv (samtidigt som man betalar skyhöga skadestånd på hundratusentals kronor till kriminella och våldtäktsmän, som i det uppmärksammade Fittjafallet).
Staten kan inte skydda Ebbas grav från vandalisering, inte heller anordnar man några ceremonier för att hedra offren för det värsta terrordådet i svensk historia. Den manifestation som anordnas nu söndagen den 7 april är en privat sådan, initierad av Ebba Åkerlunds minnesstiftelse Ebbas Änglar som startades av Ebbas mamma Jeanette Åkerlund."---
De infällda länkarna har jag lagt in.
Edit.