Annons:
Etikettövrigt
Läst 806 ggr
[Jimmy.L]
4/11/19, 1:57 PM

Julian Assange har gripits i London

Här grips Wikileaksgrundaren Julian Assange – och förs till en polisstation i London. På bilder syns hur 47-åringen släpas ut från Ecuadors ambassad, där han befunnit sig i sju år. ”Ingen står över lagen”, twittrar den brittiska utrikesministern Jeremy Hunt. Den svenska våldtäktsutredningen mot Assange kan nu komma att återupptas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPrao8/julian-assange-har-gripits-i-london

Annons:
Cragan
4/11/19, 9:37 PM
#1

#0 drogs inte den anklagelsen tillbaka av den som anklagade?
fast rolig kuriosa angående att han arristerades dom första youtube videosarna om det togs bort av youtube pga att det skulle vara konsperationsteori 😃

[Jimmy.L]
4/12/19, 6:34 AM
#2

#1 Är ju bara Sveriges begäran som drogs tillbaka, i England smet han ju från borgen villkoren och riskerar ett års fängelse som max. sen har USA begärt han utlämnad.

[Göstage]
4/12/19, 7:00 AM
#3

Ecuadors relation till Assange verkar ha försämrats kraftigt.

Uppdatering: en svensk medborgare figurerar nu i Assangeaffären.

"Enligt källor till nyhetsbyrån AP, har en svensk man och it-utvecklare gripits på flygplatsen i Quito, Ecuadors huvudstad. Mannen påstås ha koppling till Wikileaks och dess grundare Julian Assange. Ecuadors inrikesminister gick tidigare ut på torsdagen och sa att man identifierat en Wikileaks-medarbetare som misstänks för att ha försökt skada landets regering."---

 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgift-svensk-gripen-i-ecuador-med-koppling-til-wikileaks

Edit

[Jimmy.L]
4/12/19, 7:03 AM
#4

#3 Ja verkligen dom tröttnade tillslut på han.

[Göstage]
5/1/19, 1:56 PM
#5

Assange har dömts till 50 veckors fängelse för att ha brutit mot borgenvillkor 2012.

Källa.

[Göstage]
11/19/19, 3:28 PM
#6

Våldtäktsanklagelserna mot Assange läggs ner, meddelar åklagaren.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-besked-om-julian-assange-presenteras/

Annons:
[Jimmy.L]
11/19/19, 3:31 PM
#7

Vilken cirkus

gruvel
8/12/20, 11:41 AM
#8

Assange har gjort en del lagbrott faktiskt, ja.

Jag såg dokumentären om honom igår på TV, tyvärr inte hela.  Tyckte den här ofta medverkande redaktören på The Guardian hade en bra slutkläm. Om en medborgare  i något annat land med hjälp gräver fram som journalist (inte spion) grovt  besvärande fakta om ett lands förehavanden utomlands, för att enligt journalistetik dokumenterande upplysa allmänheten om anmärkningsvärda förhållanden, och sedan kan utlämnas och straffas i landet ifråga enligt landets lagar, här USA, då är vi svårt illa ute vad gäller det fria ordets levnad.  Återstår nu se om Assange verkligen röner detta öde.  Men kunde man tänka sig  någon som utan att vara medborgare  grävde fram graverande fakta rörande t.ex. Kinas eller  Rysslands aktiviteter här och var och sedan begärdes  utlämnad till dessa länder att straffas enligt deras lagar? -  Det tror jag först när jag ser det verkställt.

[Jimmy.L]
8/12/20, 12:48 PM
#9

#8 

I Ryssland blir du mördad eller fängslad om du är negativt till Putin i en tidning eller avslöjar ryska hemlighet stort antal visselblåsare och journalister mördas varje år. 

I Kina försvinner du i ett fängelse utan att någon vet något.

gruvel
9/20/20, 11:16 AM
#10

#9: Det kan stämma men det kan inte en domstol i väst förutsätta utan jag ville komma åt trolig skillnad i behandling av en anklagad beroende på vilket land som begär utlämning. Även i USA kan man fängslas för kanske resten av livet.
Om länder kan få tag på typ grävande journalister av annan nationalitet och under annan jurisdiktion hotas yttrandefriheten svårt. Man skulle nog avstå skriva något om kinesiska övergrepp mot uzbeker om man får räkna med hamna inför rätta i Peking.

[Jimmy.L]
9/20/20, 11:27 AM
#11

#10: Men det förekommer ju att brottslingar lämnas ut till både Ryssland och Kina vilket är vanligare än du tror. Dom fallen nämn sällan i media.

[Göstage]
1/4/21, 1:04 PM
#12

Assange lämnas inte ut till USA, enligt ett brittiskt domstolsbeslut idag.

I dag beslutar en brittisk domstol om visselblåsaren Julian Assange ska utlämnas till landet – där han riskerar 175 år i fängelse.
[Jimmy.L]
1/19/21, 7:22 AM
#13

Julian Assange misstänktes för två fall av sexuella övergrepp mot kvinnor i Sverige – en utredning som lades ner 2019.

I TV4:s ”Kalla fakta” berättar nu kvinnorna om vad de utsattes för – och hatet som kom efteråt.

– Allt som jag någonsin sagt har vänts emot mig, säger Anna Ardin, en av kvinnorna.

https://www.expressen.se/nyheter/assange-kvinnorna-trader-fram-efter-tio-ar/

I TV4:s ”Kalla fakta” berättar nu kvinnorna om vad de utsattes för – och hatet som kom efteråt.
Annons:
[Göstage]
1/19/21, 8:15 AM
#14

#13 Noterbart att en person rätt så centralt placerad i den socialdemokratiska maktsfären involverade sig med Wikileaks grundare. Söker man på hennes namn återkommer det i ett flertal trådar på iFokus. Har svårt att tänka mig att Ledarsidorna.se kommer att låta den beröringspunkten passera okommenterad efter Kalla Fakta.

  • Redigerat 1/19/21, 8:20 AM av [Göstage]
[Jimmy.L]
7/28/21, 10:44 AM
#15

Ecuador har dragit tillbaka Wikileaksgrundaren Julian Assanges medborgarskap som han fick 2018.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ecuador-drar-tillbaka-assanges-medborgarskap

Ecuador har dragit tillbaka Wikileaksgrundaren Julian Assanges medborgarskap som han fick 2018.
Upp till toppen
Annons: