samhället

Rasismen det inte talas om

2019-04-13 20:03 #0 av: Göstage

Inga nyheter men absolut tänkvärt, så läs gärna hela artikeln. 

"Svenskarna skulle bli chockerade om de kände till rasismen som finns mellan olika invandrargrupper. Det menar M-riksdagsledamoten Hanif Bali, som i en intervju med Expressen berättar om hur han hotas och hatas av både andra invandrare och etablerade debattörer – och pekas ut som ”rasförrädare”.
– Ohämmad och antiintellektuell grupplojalitet ballar alltid ur i rasism, säger Hanif Bali.

Nyligen väcktes åtal mot en man i 30-årsåldern som anklagas för att ha förolämpat och hotat riksdagsledamoten och Twitterprofilen Hanif Bali, efter dennes medverkan i debattprogrammet SVT-opinion."---

"Mannen kallade Bali för ”smutsig arab”, ”arabjävel” och sa att han skulle ”slå sönder” honom.

– Han var väldigt noga med att poängtera att han var alban och sunnimuslim. Och att jag var en ”smutsigt shiit”.

Hanif Bali menar att svenskarna har dålig kännedom om rasism invandrargrupper emellan.

– Det finns ett tabu att prata om det för att man anser att invandrare är en utsatt grupp. Man har en svårighet i Sverige att se det komplexa – det är enbart förövare och offer. Man har svårt att föreställa sig att folk kan vara utsatta för diskriminering och rasism men också vara fruktansvärda rasister själva, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/hanif-bali-en-del-tycker-att-jag-borde-aka-hem/

En av flera äldre trådar.

Tråd om sunniter vs shiiter.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-13 21:47 #1 av: Jimmy.L

Kurder hatar Turkar och omvänt.

Syrianer Assyrier går inte ihop och dom gillar inte muslimer.

Dom tar med sig konflikter från hemlandet hit.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-04-14 19:00 #2 av: 72mm

#1 Ingen, mer än kanske Magont Wallström då, gillar väl muslimer? SkämtarDe verkar inte gilla sig själva ens, det finns väl ingen folkgrupp (som det tydligen är eftersom man kan bli dömd för hets mot dem) som är så pigga på att slå ihjäl varandra? 

Anmäl
2019-04-14 19:17 #3 av: Jimmy.L

#2 Dessa grupper kommer nog aldrig komma överens.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-14 08:07 #4 av: Göstage

Retorikern Elaine Eksvärd skriver på Aftonbladet debatt om en aspekt på händelsen där rapparen ASAP Rocky och hans sällskap var inblandade som inte ägnats något intresse i den allmänna debatten om händelsen.

"Jag tycker inte våld är okej och jag försöker inte på något sätt legitimera det ASAP Rocky gjorde, men jag är övertygad om att de afghanska killarna som förföljde honom inte såg en kändis utan ett gäng svarta män att trakassera. Jag deltog en del i debatten om ASAP Rocky och när jag delade en bild av rapparen så kommenterade en afghansk kille bilden. ”Vad tror denna svarta avart? Tror han att han är bättre än svenskar??? Jävla grillkolsliknande cancersvulst”.

Det var ytterligare ett namn att lägga i högen av namn på oss okära svarta barn i Sverige. Grillkolsliknande cancersvulst.
Jag kollade hans Facebookprofil och han bor med en svensk familj, han tog studenten i Sverige, tackar Sverige för välkomnandet och ändå har han mage att ta med sig rasismen.
Jag förstår inte logiken i att vara invandrare och rasist, men jag är som många andra mörkhyade och svarta drabbad av det ologiska fenomenet rasistiska invandrare."---

"Jag polisanmälde den afghanska killen som kommenterade på min Facebook för hets mot folkgrupp. Jag hoppas inte det är en vit polis som inte får ihop logiken och lägger ner förundersökningen – ”det är ju synd om flyktingar”. Jag skiter faktiskt i vad du har gått igenom, vilket krig eller vilken sorg det än må vara. Rasism är aldrig befogat." 

(Fetmarkeringarna är hennes egna.)

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

Äldre debattråd på annat håll.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-14 10:07 #5 av: Jimmy.L

Det finns ju många som tror att invandrare inte kan vara rasister. 

Anmäl
2019-08-14 10:23 #6 av: Hayabusa

#5 Villfarelsen är utbredd på mer än ett sätt. 

Anmäl
2019-09-05 18:49 #7 av: Göstage

Främlingsfientlighet eller "bara" kriminalitet? Något att fundera över...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sydafrikanska-polisen-arresterar-90-personer-nar-oron-i-staderna-fortsatter

Anmäl
2019-09-05 19:18 #8 av: Hayabusa

#7 Eller rent av endast "upplevd oro"?

Anmäl
2019-09-09 16:14 #9 av: Jimmy.L

I Sydafrika har våldet mot migranter från andra afrikanska länder fortsatt under i helgen, med ytterligare dödsfall som resultat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7296020

Anmäl
2019-11-20 18:37 #10 av: Göstage

"De där afroamerikanerna vet inte vilka deras pappor är. De kan inte kontrollera sin lust. De har barn till höger och vänster med olika kvinnor." 

Vem är det som skriver så på Facebook? En svensk nassegubbe i utmarken eller en fylletant på Östermalm? Näpp, inget av det, utan en imam som heter Said Rageah och som gillas av 262 000 personer på Facebook. Rageah, som ursprungligen kommer från Somalia men nu lever i Kanada har varit inbjuden talare i moskeerna i Gävle, Örebro och Borlänge. 

Det är Mohamed Omar som skriver om imamen, och den rasism som Omar själv har sett från somalier mot "färgade", trots att det inte skiljer så mycket i pigmenteringen. Denna form av rasism förekommer öppet i vårt land, men det är inte riktigt fint att låtsas om den. Däremot anklagar företrädare för denna uppfattning gärna svenskar för rasism. Som Omar påpekar:  "Det blir ganska märkligt när personer med bakgrund i länder som har betydligt mer problem med etniska motsättningar än Sverige anklagar det svenska samhället för rasism."

Här går det att se klippet med Said Rageahs tal och läsa mer av Omars krönika.

Anmäl
2019-11-20 19:50 #11 av: Hayabusa

#10 Känt faktum som det talas väldigt tyst om.

Anmäl
2019-12-04 08:13 #12 av: Göstage

"När moskéer i Birmingham vandaliserades gick vänstern ut och demonstrerade mot "islamofobi", sedan visade sig gärningsmannen vara en shiamuslim som hatade sunniter", skriver Mohamed Omar på DGS.

https://detgodasamhallet.com/2019/12/03/mohamed-omar-vanstern-protesterade-mot-islamofobiska-attacker-sedan-visade-sig-garningsmannen-vara-muslim/

Äldre tråd

Anmäl
2019-12-04 08:21 #13 av: Jimmy.L

"Vänstern vill inte prata om detta hat mellan shiiter och sunniter eftersom det komplicerar bilden av världens muslimer som offer för västerländsk imperialism, kolonialism och rasism. Med ordet ”islamofobi” menar de bara västerlänningars negativa attityder om islam."

Den inställningen har ju man på Lika Villkor.

Anmäl
2019-12-04 08:47 #14 av: Hayabusa

#12 Oerhört överraskande att de inte kan hålla sams. 

Anmäl
2019-12-05 07:27 #15 av: Jimmy.L

"Vi araber är här för att ta över ditt fucking land så gå ner på dina fucking knän och sug min kuk din svenska lilla hora." Så uttryckte sig en arab i ett videoklipp. Nu har en 53-årig skåning som reagerade på klippet genom att skriva "arabkräk" dömts till dryga böter för "hets mot folkgrupp".

https://www.friatider.se/kritiserade-arabernas-film-om-att-ta-ver-sverige-fr-n-svenska-horor-d-ms-till-17000-kronor-i-b-ter

Anmäl
2019-12-05 07:34 #16 av: Göstage

#15 Svenska rättssystemet  visar var skåpet skall stå.

Anmäl
2019-12-05 07:42 #17 av: Jimmy.L

Japp tjejer ska förnedras och veta sin plats under mannen. Allt annan är rasistiskt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.