Annons:
Etikettsamhället
Läst 1835 ggr
[Göstage]
2019-04-13 20:03

Rasism det inte talas om

Inga nyheter men absolut tänkvärt, så läs gärna hela artikeln. 

"Svenskarna skulle bli chockerade om de kände till rasismen som finns mellan olika invandrargrupper. Det menar M-riksdagsledamoten Hanif Bali, som i en intervju med Expressen berättar om hur han hotas och hatas av både andra invandrare och etablerade debattörer – och pekas ut som ”rasförrädare”. – Ohämmad och antiintellektuell grupplojalitet ballar alltid ur i rasism, säger Hanif Bali.

Nyligen väcktes åtal mot en man i 30-årsåldern som anklagas för att ha förolämpat och hotat riksdagsledamoten och Twitterprofilen Hanif Bali, efter dennes medverkan i debattprogrammet SVT-opinion."---

_"Mannen kallade Bali för ”smutsig arab”, ”arabjävel” och sa att han skulle ”slå sönder” honom.
_

– Han var väldigt noga med att poängtera att han var alban och sunnimuslim. Och att jag var en ”smutsigt shiit”.

_Hanif Bali menar att svenskarna har dålig kännedom om rasism invandrargrupper emellan.
_

– Det finns ett tabu att prata om det för att man anser att invandrare är en utsatt grupp. Man har en svårighet i Sverige att se det komplexa – det är enbart förövare och offer. Man har svårt att föreställa sig att folk kan vara utsatta för diskriminering och rasism men också vara fruktansvärda rasister själva, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/hanif-bali-en-del-tycker-att-jag-borde-aka-hem/

En av flera äldre trådar.

Tråd om sunniter vs shiiter.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-02-02 07:27 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2019-04-13 21:47
#1

Kurder hatar Turkar och omvänt.

Syrianer Assyrier går inte ihop och dom gillar inte muslimer.

Dom tar med sig konflikter från hemlandet hit.

72mm
2019-04-14 19:00
#2

#1 Ingen, mer än kanske Magont Wallström då, gillar väl muslimer? 😉De verkar inte gilla sig själva ens, det finns väl ingen folkgrupp (som det tydligen är eftersom man kan bli dömd för hets mot dem) som är så pigga på att slå ihjäl varandra?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
2019-04-14 19:17
#3

#2 Dessa grupper kommer nog aldrig komma överens.

[Göstage]
2019-08-14 08:07
#4

Retorikern Elaine Eksvärd skriver på Aftonbladet debatt om en aspekt på händelsen där rapparen ASAP Rocky och hans sällskap var inblandade som inte ägnats något intresse i den allmänna debatten om händelsen.

"Jag tycker inte våld är okej och jag försöker inte på något sätt legitimera det ASAP Rocky gjorde, men jag är övertygad om att de afghanska killarna som förföljde honom inte såg en kändis utan ett gäng svarta män att trakassera. Jag deltog en del i debatten om ASAP Rocky och när jag delade en bild av rapparen så kommenterade en afghansk kille bilden. ”Vad tror denna svarta avart? Tror han att han är bättre än svenskar??? Jävla grillkolsliknande cancersvulst”.

Det var ytterligare ett namn att lägga i högen av namn på oss okära svarta barn i Sverige. Grillkolsliknande cancersvulst. Jag kollade hans Facebookprofil och han bor med en svensk familj, han tog studenten i Sverige, tackar Sverige för välkomnandet och ändå har han mage att ta med sig rasismen. Jag förstår inte logiken i att vara invandrare och rasist, men jag är som många andra mörkhyade och svarta drabbad av det ologiska fenomenet rasistiska invandrare."---

"Jag polisanmälde den afghanska killen som kommenterade på min Facebook för hets mot folkgrupp. Jag hoppas inte det är en vit polis som inte får ihop logiken och lägger ner förundersökningen – ”det är ju synd om flyktingar”. Jag skiter faktiskt i vad du har gått igenom, vilket krig eller vilken sorg det än må vara. Rasism är aldrig befogat." 

 (Fetmarkeringarna är hennes egna.)

 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

Äldre debattråd på annat håll.

[Jimmy.L]
2019-08-14 10:07
#5

Det finns ju många som tror att invandrare inte kan vara rasister.

[Hayabusa]
2019-08-14 10:23
#6

#5 Villfarelsen är utbredd på mer än ett sätt.

Annons:
[Göstage]
2019-09-05 18:49
#7

Främlingsfientlighet eller "bara" kriminalitet? Något att fundera över…

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sydafrikanska-polisen-arresterar-90-personer-nar-oron-i-staderna-fortsatter

[Hayabusa]
2019-09-05 19:18
#8

#7 Eller rent av endast "upplevd oro"?

[Jimmy.L]
2019-09-09 16:14
#9

I Sydafrika har våldet mot migranter från andra afrikanska länder fortsatt under i helgen, med ytterligare dödsfall som resultat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7296020

[Göstage]
2019-11-20 18:37
#10

"De där afroamerikanerna vet inte vilka deras pappor är. De kan inte kontrollera sin lust. De har barn till höger och vänster med olika kvinnor." 

Vem är det som skriver så på Facebook? En svensk nassegubbe i utmarken eller en fylletant på Östermalm? Näpp, inget av det, utan en imam som heter Said Rageah och som gillas av 262 000 personer på Facebook. Rageah, som ursprungligen kommer från Somalia men nu lever i Kanada har varit inbjuden talare i moskeerna i Gävle, Örebro och Borlänge. 

Det är Mohamed Omar som skriver om imamen, och den rasism som Omar själv har sett från somalier mot "färgade", trots att det inte skiljer så mycket i pigmenteringen. Denna form av rasism förekommer öppet i vårt land, men det är inte riktigt fint att låtsas om den. Däremot anklagar företrädare för denna uppfattning gärna svenskar för rasism. Som Omar påpekar:  "Det blir ganska märkligt när personer med bakgrund i länder som har betydligt mer problem med etniska motsättningar än Sverige anklagar det svenska samhället för rasism."

Här går det att se klippet med Said Rageahs tal och läsa mer av Omars krönika.

[Hayabusa]
2019-11-20 19:50
#11

#10 Känt faktum som det talas väldigt tyst om.

[Göstage]
2019-12-04 08:13
#12

"När moskéer i Birmingham vandaliserades gick vänstern ut och demonstrerade mot "islamofobi", sedan visade sig gärningsmannen vara en shiamuslim som hatade sunniter", skriver Mohamed Omar på DGS.

https://detgodasamhallet.com/2019/12/03/mohamed-omar-vanstern-protesterade-mot-islamofobiska-attacker-sedan-visade-sig-garningsmannen-vara-muslim/

Äldre tråd

[Jimmy.L]
2019-12-04 08:21
#13

"Vänstern vill inte prata om detta hat mellan shiiter och sunniter eftersom det komplicerar bilden av världens muslimer som offer för västerländsk imperialism, kolonialism och rasism. Med ordet ”islamofobi” menar de bara västerlänningars negativa attityder om islam."

Den inställningen har ju man på Lika Villkor.

Annons:
[Hayabusa]
2019-12-04 08:47
#14

#12 Oerhört överraskande att de inte kan hålla sams.

[Jimmy.L]
2019-12-05 07:27
#15

"Vi araber är här för att ta över ditt fucking land så gå ner på dina fucking knän och sug min kuk din svenska lilla hora." Så uttryckte sig en arab i ett videoklipp. Nu har en 53-årig skåning som reagerade på klippet genom att skriva "arabkräk" dömts till dryga böter för "hets mot folkgrupp".

https://www.friatider.se/kritiserade-arabernas-film-om-att-ta-ver-sverige-fr-n-svenska-horor-d-ms-till-17000-kronor-i-b-ter

[Göstage]
2019-12-05 07:34
#16

#15 Svenska rättssystemet  visar var skåpet skall stå.

[Jimmy.L]
2019-12-05 07:42
#17

Japp tjejer ska förnedras och veta sin plats under mannen. Allt annan är rasistiskt.

[Göstage]
2019-12-06 12:22
#18

"Det pågår en strid mellan muslimer i Sverige, en strid där Säpo, regeringen och mäktiga intressen i Mellanöstern spelar ett spel. Centrum för striden är Stora moskén i Eskilstuna. 

– Jag är övertygad om att det blir krig mellan muslimerna i Sverige om inte Säpo ingriper, säger en företrädare för moskén. 

Han angriper de imamer som regeringen beslutat ska utvisas – bland annat imamer i Västerås och Gävle."---

Så inleds en artikel i Aftonbladet, som tyvärr är plusreserverad, men jag förmodar att personen som uttalar sig är Abd al Haqq Kielan, den svenskfödde imamen i Eskilstuna (a.k.a. Leif Karlsson).

[Göstage]
2019-12-26 08:26
#19

#10 Den i dagarna publicerade Norrbyrapporten blottar en rasism som ingen vågat tala öppet om- den arabisk-afrikanska, skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.

https://ledarsidorna.se/2019/12/norrby-rapporten-uppmarksammar-den-dolda-rasismen/

[Göstage]
2020-06-16 09:30
#20

I den franska "senapsstaden" Dijon har man tvingats sätta in militär för att dämpa pågående gatugängskonfrontationer mellan tjetjener och nordafrikaner. Konflikten har pågått länge, men situationen blev akut i helgen sedan en 16-årig tjetjen misshandlats av motståndare. 

https://nyheteridag.se/fransk-militar-satts-in-for-att-stoppa-upploppen-i-dijon/

Annons:
[Göstage]
2020-06-16 12:23
#21

#20 I Sverige anses det inte relevant att informera om vilka etniciteter "grupperingarna" består av.

"Efter skottlossningen i Gottsunda under fredagskvällen anhölls sammanlagt åtta personer, misstänkta för försök till mord och grovt vapenbrott. 

Samtliga åtta släpptes under tisdagsförmiddagen. 

De ska tillhöra en gruppering som har en pågående konflikt med en annan grupp i stadsdelen Gottsunda i Uppsala."

SR

Även:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e2ff3ce8e0e74735600b6d4-gruppvald-i-olika-former-2

[Göstage]
2020-06-19 14:28
#22

#20 Steget Efter på Twitter

https://twitter.com/StegetEfter

[Göstage]
2020-06-28 23:37
#23

"Den mest utbredda rasismen och homofobin finns i delar av invandrarmiljön, men den passar inte i den nya identitetsdogmatik som Danmark importerar från de amerikanska universiteten", skriver författaren och journalisten Lars Olsen som  inledning till en artikel i Jyllands-Posten som tyvärr är betalbelagd. Förhållandet är det samma här som i Danmark.

Relaterad tråd: "Väntar en brutal protestkultur runt hörnet?"

[Göstage]
2020-06-30 09:57
#24

#23 Även i Danmark pågår som synes rasismdebatten. Morten Uhrskov Jensen, krönikör, historiker och politiker skriver i Jyllands-Posten att den rasism som florerar i landet är riktad mot etniska danskar. 

"Och därmed har vi nått till den helt avgörande punkten, som är, att i den mån det förekommer rasism i dagens Danmark, så är den i stort sett uteslutande riktad mot etniska danskar, oerhört sällan mot etniska minoriteter."---

"Alla, och jag menar verkligen alla vuxna etniska danskar känner till sviniga skällsord som ”danskerluder”, ”kartofler”, ”danskersvin” och många, många fler grovt nedsättande beteckningar riktat mot etniska danskar av personer från den tredje världen som olyckligtvis befinner sig i Danmark."---

"Jag finner det för övrigt löjligt att tala om rasism vid de otaliga tillfällen, då danskar blir offer för kriminella med bakgrund i icke västliga länder. Istället kan vi tala om början på ett etniskt krig riktat mot danskar."---

"De grupper jag nämnt längre upp, angriper i stora tal etniska danskar, och om vi nu skall använda det luggslitna begreppet rasism, så är det från dessa grupper som rasismen kommer.

Jag föredrar termerna etnisk konflikt och etniskt krig."

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE12255182/racismen-er-stort-set-altid-antihvid-racisme/

[Göstage]
2020-07-06 11:47
#25

Malcom Kyeyune, poddiskussion på Samtiden:

"Här är grejen med Sverige som ingen i vänstern vill tala högt om, men som alla inser: De människor som kaosar i Sverige, oavsett om de kallar sig afro-svenskar eller nåt annat, inte ser sig som svenskar. Är inte svenskar.

– Vänstern har inget gemensamt språk att prata med dem. Och vänstern har inte heller någon förmåga att förutspå vad de kommer att göra, vilket håll man kommer att gå, vart de kommer att kasta saker. Vart tegelstenarna kommer att flyga."---

"Upploppen är som en kryssningsmissil utan något styrsystem. Vänstern vet inte vad de kommer att ta sig till. De kommer inte att slåss mot ”det koloniala vita systemet” eller mot ”patriarkatet”. Nej, det kommer att vara somalier som säger: fan vad vi hatar kurder, nu skjuter vi dom. Och så kommer det att vara kurder som säger: äntligen kan vi skjuta de här somalierna, säger Kyeyune."---

https://samtiden.nu/2020/07/kan-uppviglingen-blm-leda-till-att-invandrargrupper-borjar-skjuta-mot-varandra/

Relaterade trådar:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e2ff3ce8e0e74735600b6d4-gruppvald-i-olika-former-2?discussions-1

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bc0c94ece12c40fea002573-vantar-en-brutal-protestkultur-runt-hornet

https://debatt.ifokus.se/discussions/5d60d84ace12c435b20067c0-krigszon-sverige

[Göstage]
2020-10-18 17:14
#26

"När personer med invandrarbakgrund avslöjas med rasistiska och antisemitiska uttalanden så är det dags att vi tar tag i rasismen på riktigt i Sverige", skriver Elaine Eksvärd på Aftonbladet debatt och tackar Hamid Zafar för att han , "om än oavsiktligt, visade en del av rasismen bland oss invandrare som svenskar inte sett. Jag hoppas folk ser nu", skriver Eksvärd.

"Jag har hört syrianer uttrycka ”Jag gifter mig bara med en syrian” som att deras folk skulle vara över andras. Hört afghaner, kurder, iranier med flera kalla oss mörkhyade för smuts och uttrycka sig rasistiskt. Och alla grupper bidrar till förtryck av svenskar med ord som ”jävla svenne” eller ”svennehora”.

Jag hade tack och lov lika många vänner från respektive grupper som stod upp för oss förtryckta – men av rädsla gjorde vuxna svenskar det sällan."---

"I förorten Bredäng var mobbning och rasism vår vardag. Våra svenska konflikträdda lärare sa inte ifrån när barnen uttryckte sig rasistiskt för att – hör och häpna – de var rädda att anklagas för att vara rasister."---

"En vit person måste kunna uttrycka att någon med invandrarbakgrund är rasist utan själv anklagas för samma sak."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/eK8LoK/vi-maste-se-rasismen-som-frodas-i-fororten

  • Redigerat 2020-10-18 17:15 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-18 17:23
#27

#26: Exakt det jag har tagit upp när man diskuterar med dom goda på iFokus men dom kallar det trams.

Annons:
[Göstage]
2020-10-22 09:57
#28

Malcom X är en ledstjärna för de muslimska revolutionärerna på svensk mark skriver Alen Musaefendić på Kvartal.

"Malcolm X hyllade kraschen som Guds hämnd mot vita människor, som han trodde var bokstavliga reinkarnationer av djävulen. Ändå väljer Rashid Musa – å svenska muslimers vägnar – Malcolm X som ledstjärna i sitt arbete."---

"Den nya rasismen brukar sammanfattas i devisen ”fördomar plus makt” (prejudice plus power), där minoriteter antas vara maktlösa och kan per definition inte vara rasister. Den strikta uppförandekod som pådyvlas andra kräver med andra ord ingen motprestation. I händerna på en mindre återhållsam person som Rashid Musa är det ett retoriskt massförstörelsevapen, som när han skriver i Dagens Arena:

”För det första kan svenska muslimer, till skillnad från vita personer, enligt de islamofobiska föreställningarna om objektivitet, aldrig vara neutrala eller experter inför sakfrågor som berör oss som samhällsgrupp. Utifrån vithetens eurocentriska lins är vi antingen offer eller förövare beroende på frågan som diskuteras.”

Det tål att upprepas: ”…svenska muslimer, till skillnad från vita personer”. Det finns 25 miljoner vita muslimer i Europa enbart."---

https://kvartal.se/artiklar/muslimska-organisationer-representerar-inte-mig/

  • Redigerat 2020-10-22 09:58 av [Göstage]
[Göstage]
2021-06-30 09:41
#29

"Rasism mellan invandrargrupper passerar under radarn i den svenska begreppsförvirringen om vad som är rasism", skriver Ulrika Nandra på Kvartal.

"Sverige, som också är en del av den västerländska kulturkretsen, har förvisso en hel del att lära av USA om rasism. Men det ständiga stirrandet åt landet i väst kan samtidigt skymma sikten för den rasism som finns i vårt eget land. Det borde dock vara möjligt att även i Sverige tala om rasismen mellan invandrargrupper och att inse poängen med att belysa den. Att ingen vill vara längst ner är en av rasismens förutsättningar, och ingen kan anses vara vaccinerad mot rasism eller risken att falla in i rasismens rangordning."---

"Men i Sverige diskuteras det fortfarande om rasism överhuvudtaget finns här, och samtalet rör knappast alls vem som är rasist. Och trots att rasism mellan invandrargrupper inte är något nytt så är det inte något som vi talar öppet om."---

"Vi behöver lyfta på förlåten vad gäller rasism mellan invandrargrupper och på så sätt verkligen se rasismens breda rörelsemönster och hierarkiska ordning. För även de som själva drabbas av rasism kan i sin tur vara rasistiska mot andra. Den som ena stunden är offer kan i nästa ögonblick själv vara förövare."---

Rasism mellan invandrargrupper passerar under radarn i vår begreppsförvirring om vad som är rasism.
[Göstage]
2021-07-31 07:41
#30

"Västerlandet uppfann inte rasismen. Men det uppfann antirasismen."
Nathan Sachar Betalartikel.

I progressiv förklädnad har idéerna om ras gjort sin återkomst. Det borde skrämma livet ur oss.
[Göstage]
2021-08-12 07:50
#31

"SVT Nyheter Gävleborg anser att vita personer inte kan drabbas av rasism. Redaktionens ansvarige utgivare skriver i en kommentar till Nyheter Idag att det är så rasism definieras inom den akademiska världen", skriver Nyheter Idag i en betalartikel.

GÄVLEBORG SVT Nyheter Gävleborg anser att vita personer inte kan drabbas av rasism. Redaktionens ansvarige utgivare skriver i en kommentar till Nyheter Idag att det är så rasism definieras inom den...
[Jimmy.L]
2021-08-12 08:07
#32

#31: Snacka om att vara frånvarande från verkligen.

[Göstage]
2021-08-18 08:17
#33

Lars Hässler skriver på DGS om den närmast tystnadsbelagda rasism som går att finna för den som lyfter på BLM-glasögonen.

"Förvisso finns det rasism i den vita världen, men den blir allt mindre strukturell. Däremot finns det rasism i Afrika ”en masse”. Varje afrikanskt land är sammansatt av stammar och klaner. Tillhör man inte den regerande stammen/klanen blir man diskriminerad, får inte de bästa jobben eller bostäderna, om man inte blir fängslad, torterad eller dödad. Många svarta stammar ser ner på andra svarta stammar och svarta poliser misshandlar svarta medborgare i Afrika. Araberna – som är ansvariga för en betydligt större slavhandel än européerna och aldrig ens bett om ursäkt – föraktar de svarta. I andra delar av världen finns det en utbredd rasism: japaner föraktar koreaner, afghaner ser ner på somalier, kineser sätter sig själva överst i hierarkin över tibetaner och andra minoritetsfolk etc., etc.

Vad beträffar slaveri, har det alltid funnits hos olika folk och stammar, hos vikingarna, romarna, babylonierna (babyloniska fångenskapen) och även i Afrika. Det var svarta som sålde både svarta och vita som slavar till araber i exempelvis Zanzibar). Men ett vanligt narrativ hos svarta människor är att bara de vita är skyldiga till slaveri och rasism. De svarta individer som haft turen och förmånen att hamna i Europa eller USA borde betänka ovanstående och inte stödja kriminella organisationer som BLM – gäller även svenska knäböjande poliser och fotbollslag – och sluta klä sig i offerkoftor."

Den amerikanske svarte kriminelle mannen Georg Floyd kvävdes till döds av en vit polisman förra året. I efterspelet följde massiva demonstrationer, ofta med våld, bränder, misshandel och ockupation av en hel stadsdel i Portland av BLM, Black Lives Matter-rörelsen.  Att vita européer under några århundranden tvångstransporterade ca 10 miljoner svarta under vedervärdiga förhållanden till Nord- och Sydamerika där de fick utstå hårt arbete, misshandel och våldtäkter, är ett historiskt faktum som varken svarta eller…
[Göstage]
2021-09-25 15:35
#34

Expressen rapporterar i en betalartikel om en etnisk konflikt i somras i Borås, en sådan som i media ofta slinker förbi som "storbråk", utan angivande av inblandade grupper.

"Din jävla gris, rasist, skriker några kvinnor. Sommaren 2021 hamnar polisen Johan Jinnedal mitt i ett stort etniskt bråk i Norrby mellan somalier, främst äldre män och kvinnor, och män med bakgrund i Mellanöstern."---

"I slutet av juni befinner han på upploppet i Norrby. Totalt jobbar han 40 timmar i sträck. När han först kommer till platsen ligger en poliskollega på en trottoar och blöder efter att ha fått en flaska i huvudet.

I Norrby säger araber att somalierna blivit för många. En del somalier anklagar araberna för rasism."---

"På upploppets tredje dag medlar han mellan ledaren för araberna och en somalisk klanledare. Småpojkar skickas med bud till moskén för att prata med ytterligare en ledare som polisen inte får ringa.

Innan fred kan skipas får en grupp somalier provgå på arabernas gata. Stämningen är laddad, araberna backar undan medan unga kvinnor och män ur den somaliska gruppen går ett varv. Sedan dess har det varrit lugnt."---

Länge verkar Borås förlika sig med gängens makt i socialt utsatta områdena Norrby och Hässleholmen. Men när våldet tar sig över gränsen in till stan händer något
  • Redigerat 2021-09-25 15:36 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2021-12-02 19:49
#35

Brittisk polis utreder ett potentiell fall av antisemitiskt hatbrott i London där vad som ser ut som en grupp migranter går till attack mot chanukkafirande judar på en buss med bland annat Hitlerhälsningar och spottloskor.
https://samnytt.se/video-migranter-till-attack-mot-judar-gor-hitlerhalsning/

Sveriges bästa oberoende nyhetssajt. Samnytt rapporterar om det som gammelmedia döljer.
[Göstage]
2021-12-22 08:08
#36

#0 "Det finns rasism mellan olika folkgrupper, mot olika folkgrupper i vårt samhälle. Om man inte har velat erkänna det tidigare så är det nog bra att man nu inser det."---

Sabuni om ett nedtystat problem.

SVERIGE Vi måste prata mer om och kartlägga diskriminering och rasism mot vita svenskar – ett problem som vi har ignorerat alltför länge. Det säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni i Ekots lö...
[Jimmy.L]
2022-01-26 11:08
#37

Flickor med somalisk bakgrund får inte umgås med flickor med svensk bakgrund – eftersom ”de svenska flickorna beskrivs som horor”. Uppdrag granskning kan visa polisens egna rapporter om läget i riskområdet Tjärna Ängar.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/polisen-svenska-flickorna-beskrivs-som-horor

Flickor med somalisk bakgrund får inte umgås med flickor med svensk bakgrund – eftersom ”de svenska flickorna beskrivs som horor”. Uppdrag granskning kan visa polisens egna rapporter om läget i riskområdet Tjärna Ängar.
[Göstage]
2022-02-02 07:27
#38

Skådespelaren Whoopi Goldberg har stängts av i två veckor från medverkan i talk show-programmet «The View», efter att hon hävdat att holocaust inte var en fråga om raser, utan människors omänsklighet mot andra människor. Hennes uttalande har väckt vrede inte minst bland amerikanska judar.

"Den enda förklaringen jag har för det hon säger är att det är en ny dimension av rasism där man ser det som något enbart färgade kan bli utsatta för. Historien visar oss uppenbart något annat", säger rabbinen Abraham Cooper till nyhetsbyrån AP.

Hollywood-skuespilleren Whoopi Goldberg (66) har beklaget uttalelser om at holocaust ikke «hadde noe med rase å gjøre». Nå fjernes hun fra programmet «The View» i to uker.
  • Redigerat 2022-02-02 07:28 av [Göstage]
Cojimar
2022-06-03 18:26
#39

00 ff En konflikt mellan vad polisen kallar den ”somaliska” respektive ”arabiska sidan” i Växjö-stadsdelen Araby utmynnade i september förra året i ett mord. En nittonåring har nu dömts till fängelse i nio år för brottet.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Dödsskjutning i Växjö del av gängkonflikt • Döms till fängelse
  • Redigerat 2022-06-03 18:27 av Cojimar
Magrat
2022-06-05 00:44
#40

Det är välk självklart att rasism finns åt alla håll. När jag var ung hängde jag i halvkriminella kretsar i de utsatta stadsdelarna där jag bodde då.
Visst fan märkte man rasism mellan olika grupper -men- och det här är viktigt.
I Sverige är man generellt sett fruktansvärt konflikträdd. Så ni håller er xenofobi och islamofobi till ett minimum i uttryck. Det gjorde inte grupperna jag hängde med. Det var ju otroligt blandat, ofta bråk. Som 15-17 åring hänger man väl inte med i allt, men jaa..

Det här är dock sjukt privat och inget jag vill debattera, enbart upplysa om i debatten.

Och jag tänker triggervarna för prostitution/sexuella övergrepp

Jag sålde som tonåring sex och jag vet att en kille (riktigt otäck typ) krävde oralsex och analsex för att jag var en smutsig hora som legat med den och den och den.

Vet inte om det låg rasism bakom, eller om det enbart var att han visste hur mycket jag låg runt. För problemet verkade mest vara några personer som jag legat med.

Det är klart att det kommer från alla håll. men jag tror att vi svenska är generellt mer konflikträdda än många andra kulturer. Och i ärlighetens namn så behöver vi nog lite av andra kulturer där, För konflikträdd med ett glas mellanmjölk under jantelagen. Hur kul är det egentligen.

Och som svar på #17 även om denne lämnat, för jag trycker det här är viktigt.
Det är så sjukt många män som har den inställningen, oavsett kultur, etnicitet osv. Patriarkatet finns liksom på riktigt. Och av alla de jag legat runt med så var det en svensk kille som var den värsta sadisten jag någonsin mött. Fast jag tror nog snarare att det berodde på att han var just sadist och inte något annat.

"Gråta, blöda och ta den i halsen" var typ hans motto. So yeah…

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Cojimar
2022-06-12 14:54
#41

Två ukrainska bröder som bor på en av Migrationsverkets anläggningar i Ronneby attackerades och misshandlades när de spelade fotboll av ett gäng av arabisk härkomst rapporterar Sydöstran i en betalartikel.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett arabiskt gäng misshandlade två ukrainska flyktingbarn i Ronneby i Blekinge, rapporterar Sydöstran. Pojkarna spelade fotboll när de attackerades av gänget, som bland annat skrek åt dem att åka h...
  • Redigerat 2022-06-12 14:54 av Cojimar
Annons:
Cojimar
2022-06-14 11:02
#42

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ukrainska flyktingbarnen ställde upp på en spontan fotbollsmatch i Ronneby. Men spelet på planen underordnades av våldet från motståndarna. Enligt polisanmälan ska flera av deltagarna ha piskats med livremmar.
Cojimar
2022-06-14 11:13
#43

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-06-14 11:13 av Cojimar
[Fredrika00]
2022-06-14 11:23
#44

#42: Fy …! Om det är några som borde åka hem till sitt land så är det de arabisktalande ligisterna. 😠 Säkert samma sort som brukar kasta sten på poliser och ambulanser.

"I tidningen Sydöstran vittnar flera anonymt om att de bland annat ska ha misshandlats med livremmar av ett ungdomsgäng på tolv personer. Ett vittne har berättat hur ungdomsgänget började skriva åt dem att ”åka tillbaka till Ukraina”.

– De pratade arabiska och det gör jag också lite, så jag förstod vad de sa. De började skrika till varandra: ”Slå ukrainarna, slå ukrainarna, säger en av ungdomarna till tidningen.

Flera av offren ska ha chockats av upplevelsen. Några fick skador och behövde sjukvård. Andra var blåslagna och livrädda."

Hoppas verkligen det finns bildbevis och vittnesmål så rättvisa kan skipas.

Fornöga
2022-08-22 14:19
#45

"Det är tydligt att Nyans är gråa vargar i fårakläder avogt inställda mot i stort sett alla andra minoriteter utom sunnimuslimer", konstaterar NWT:s ledarsida efter att ha tagit del av en granskning av partiet i Sydsvenskan.


Re:tired.

Sydsvenskan har gjort en avslöjande granskning av partiet Nyans (
  • Redigerat 2022-08-22 14:22 av Fornöga
Fornöga
2022-08-22 14:23
#46

#45 Relaterat ämne.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2022-12-17 10:28
#47

"Politiker och medier uppmärksammar inte all rasism i dagens multietniska Sverige", hävdar Sofie Löwenmark i en krönika i Expressen.

"I mitt arbete är det ganska vanligt att jag stöter på berättelser som vittnar om att det finns en utbredd rasism mellan olika invandrar- och minoritetsgrupper.

Den som vill se färska exempel kan till exempel ta del av de konflikter som kommit till ytan vid minoritetspartiet Partiet Nyans pågående sammanbrott. 

De etniskt grundade anklagelser och påhopp som förekommer där mellan huvudsakligen turkar, araber och somalier är skolexempel på en typ av rasism som sällan uppmärksammas i svenska medier.

Brottsförebyggande rådets nyutkomna rapport om afrofobi innehåller också ett par rader som vittnar om problemets omfattning. Det är uppgifter som borde utgöra politiskt sprängstoff."---

"Men det som på riktigt sticker ut är den enorma överrepresentationen av förövare som själva har en annan minoritetsbakgrund. Enligt rapporten utgör de hela 44 procent av förövarna. Det kan jämföras med att omkring 20 procent av den svenska befolkningen beräknas vara så kallade synliga minoritetsinvånare.

I enbart två procent av fallen var förövaren däremot en högerextremist. Vem hade kunnat föreställa sig det utifrån hur det låter i den allmänna debatten? 
För trots att rasism är en fråga som får stor uppmärksamhet och som prioriteras högt av politikerna är det nästan uteslutande rasism som utövas av ursprungssvenskar som belyses. Dessvärre har även journalistkåren jagat de enkla, svart-vita berättelserna hellre än att granska och beskriva rasismen i dagens multietniska Sverige."---

"Enligt internationella mätningar är Sverige ett av världens minst rasistiska länder. Flera länder varifrån många människor invandrat hit tillhör däremot världens mest rasistiska länder. Den insikten måste finnas med när rasism ska bekämpas. För utan en korrekt verklighetsbeskrivning kommer arbetet mot rasism inte att bli effektivt. 

Det handlar inte om att förminska hotet från högerextremism utan om att även se och motverka den utbredda rasism som finns hos människor med invandrarbakgrund." 


Re:tired.

Politiker och medier uppmärksammar inte all rasism i dagens multietniska Sverige.
H
2022-12-17 11:12
#48

#47 Så är det. Rör man sig bland dessa minoritetsgrupper så blir det som ett vardagligt inslag.
Lätt att bortse ifrån typ ”jaja, men så är det bara”.

  • Redigerat 2022-12-17 11:12 av Hayabusa
Annons:
H
2023-08-03 08:11
#49
Under ett politiskt möte i Sydafrika på lördagen ledde Julius Malema, ledare för det marxist-leninistiska partiet Economic Freedom Fightes, den församlade massan i en sång om att "döda boerna, döda bönderna", rapporterar Fox News. Sången är en kampsång från apartheid-tiden, och refererar till de vita bönder med nederländskt påbrå som kallas boer i Sydafrika. Julius
Fornöga
2023-10-27 09:07
#50

Sverige, Polen och Portugal är de EU-länder där invånare med rötter söder om Sahara möter minst diskriminering, framgår av en färsk EU-rapport Malin Siwe på Expressens ledarsida har läst. Diskrimineringen har dessutom minskat sedan föregående rapport, till skillnad mot de flesta andra länder. "I Tyskland och Österrike hävdade tre av fyra att de blivit diskriminerade, i Finland två av tre", konstaterar ledarskribenten.

"Men i EU-rapporten finns en jämförelse till. Det handlar om att ha blivit diskriminerad under det senaste året. Svaren från afrikanska invandrare jämförs med vad snittinvånarna sa år 2019.

Där avviker Sverige totalt. 21 procent med afrikanska anor menar att de blivit negativt särbehandlade, bland hela befolkningen anser sig 29 procent ha blivit det.

Det påminner om att det även finns andra diskrimineringsgrunder än hudfärg och etnicitet. Till exempel kön, ålder, funktionshinder och tro, religiös eller politisk."--- (Eller kanske svenskhet? 😏)


Re:tired.

Äntligen lite ljus i mörkret. Diskrimineringen av svenskar med invandrarbakgrund tycks avta.
Fornöga
2023-11-19 15:12
#51

#0 m.fl. Nu talas det om den…😏


Re:tired.

När Mikael Damberg (S) medverkade i SVT:s 30 minuter medger han att invandrargrupper från Mellanöstern bär med sig motsättningar som är svåra att motverka. Detta med anledning av att många judar tvingas fly från Malmö, som styrs av Socialdemokraterna. Se inslag i Riks där Daniella Hansson och jag visar klipp och analyserar.
  • Redigerat 2023-11-19 15:13 av Fornöga
H
2023-11-19 15:48
#52

#51 Wake up call…

Fornöga
2023-11-29 07:55
#53

"Vänstern blundar för den verkliga rasismen," skriver Henrik Jönsson i sin gästkolumn i GP.

"Nu bortförklaras antisemitismen i Sverige med hänvisning till högerextremism - trots att det främst är ett problem kopplat till invandringen från Mellanöstern."---

"Oviljan att konkretisera problem är symptomatisk för vänstern, eftersom verkligheten på ett besvärande sätt ofta går stick i stäv med socialismens förklaringsmodeller. Under decennier beskrevs till exempel Sveriges unikt skenande våldskriminalitet som ett resultat av “socioekonomiska faktorer” – trots att Sverige har ett av världens mest generösa välfärdssystem och betydligt mindre klyftor än länder utan samma kriminalitetsproblematik.

På liknande sätt förklarar vänstern nu Sveriges antisemitism i stort sett uteslutande som ett högerextremt problem, vilket man menar drivs på av regeringens samarbete med Sverigedemokraterna. Sveriges opposition försitter heller aldrig ett tillfälle att försöka spräcka regeringsunderlaget genom att framhäva SD:s moraliska orenhet."---

"Att dessa antisemitiska kulturella normer kunnat växa sig starka i Sverige är ett direkt resultat av att svenska makthavare vägrat kännas vid dem av rädsla att bli utmålade som rasister. Den verkliga rasismen är däremot att särbehandla människor så att de inte ställs till svars för principiellt förkastliga åsikter – där det långsiktiga resultatet dessutom blir att en minoritet nu drabbas på ett groteskt vis.

Vänstern har all rätt att sila sverigedemokratiska myggor, men så länge man fortsätter svälja kameler är man en del av problemet – inte dess lösning."


Re:tired.

Nu bortförklaras antisemitismen i Sverige med hänvisning till högerextremism - trots att det främst är ett problem kopplat till invandringen från Mellanöstern.
Upp till toppen
Annons: