Annons:
Etikettersverigedemokraternaeu
Läst 1314 ggr
[[eskils_]]
5/25/19, 6:25 PM

SD i EU-valet - hur går det?

Det parti som ser ut att öka sitt väljarstöd mest i valet till EU-parlamentet imorgon är Sverigedemokraterna. I förra valet 2014 fick de 9,67 % av de svenska rösterna.

Hur går det för SD i valet imorgon? Markera det alternativ som du gissar på.

  • Redigerat 3/5/22, 5:24 PM av [Göstage]
  • Redigerat 8/1/23, 8:51 AM av Fornöga
Annons:
[Göstage]
5/25/19, 6:28 PM
#1

Strax över 17.

[Jimmy.L]
5/25/19, 7:42 PM
#2

Strax över 17 gissar jag med.

Emo
5/26/19, 4:36 AM
#3

Snart får vi veta om vi gissat rätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
5/26/19, 12:57 PM
#4

Gissar på 11-12, hoppas dock att de får betydligt mer, men vågar inte hoppas på för mycket ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Herveaux
5/26/19, 1:12 PM
#5

#4 Vi tänker likadant! Jag valde 13,0-13,9% men håller tummarna för mycket bättre siffror än så.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
5/26/19, 7:01 PM
#6

Valde 19,0 - 20,9 mest för skojs skull. Tror egentligen att det  hamnar runt 17-18 %. Vad som helst över 13-14 % tycker jag vore en fantastisk prestation, av ett parti som är så hårt motarbetat och förtalat av "etablissemanget".

Tänker att det kan gynna SD lite att man nu för första gången har ett avskilt bås när man tar sin valsedel. Det finns nog en del sympatisörer som inte vill att grannarna ska se att de väljer SD.

Annons:
Martin
5/26/19, 11:09 PM
#7

Där jag röstade fanns valsedlarna som vanligt öppet. Ett mindre ställe så inte hur många som helst som kunde se, men ändå de som var där kunde ju se. Nu är det inget problem för mig. Och ser inte problemet annars heller, man får väl ta flera olika partiers annars om man nu tycker det känns jobbigt att visa vad man röstar. Just nu lite efter kl 23 ser det ut som drygt 15,5%  för SD. Det är tredje största parti med S ca 8 % före och M 1 % före.

mvh Martin

Carmarino
5/30/19, 7:14 PM
#8

Den här gången hade de faktiskt placerat valsedlarna bakom skärmar. Det var första gången jag varit med om det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/30/19, 7:32 PM
#9

I vårt vallokal så hade man inte ens lås på valurnan. Påpekade det men de två som satt där såg ut som frågetecken. Talade ganska högt och tydligt utifall de hörde dåligt oxå. Jag ska inte gå in mer på detaljer vad jag sade och hur jag formulerade mina frågor men ville bara påpeka detta.

Honestyisdead
5/30/19, 10:27 PM
#10

9 är det lagligt att strunta i lås????

[VSK]
5/31/19, 2:32 PM
#11

#10

Tyvärr så är det inget lag på varken lås eller sigill. Ringde ju valmyndigheten och anmälde detta och de ba: VA inget lås!. Sen så kunde jag inte göra anmälan där utan fick ett telefonnummer som gick till V-ås kommun (som hade stängt så klart). Är rekommenderat att polisanmäla alla såna här saker gällande olåsta valurnor (om man misstänker fusk).

Men det hör till god sed att hålla valurnan låst tills den kommer fram till destinationsplatsen. Det är alltså en rekommendation att hålla den låst mao. 

Då det är ca 100 ärenden gällande valfusk sen höstens val så tycker man ju att valmyndigheten borde ha detta som krav.

I Södertälje så satt ju folk och kastade valsedlar (som hittades i drivor) och de la in egna valsedlar med det parti de ville skulle få mest röster. 

Minns inte vem som berättade för mig på annan vallokal så hade man endast buntband i plast som lås.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: