Elsparkcykelförbud - för eller emot?
En man som färdades på elsparkcykel omkom sent igår kväll efter att ha kolliderat med en bil. Nu diskuteras för eller emot av elsparkcyklarna/elskotrarna.
Transportstyrelsens utredare är för ett förbud.
"Elsparkcyklarna ska bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre efter att en ung man omkommit i Helsingborg. – Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han."---
"– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han. De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/transportstyrelsen-forbjud-elsparkcyklar/
För ett förbud är även många synskadade, som riskerar att falla över vårdslöst uppställda eller slängda elsparkcyklar.
"Att ta sig fram på gatorna som blind har blivit svårare för Mackan Andersson i Malmö sedan elscootrarna kom in i bilden. Sedan årsskiftet har det inte gått en hel vecka utan att han snubblar på felparkerade sparkcyklar, berättar han. – I morse snubblade jag på fyra stycken. Då blev jag ilsken till slut, säger han."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/nya-cykeltrenden-livsfarlig-for-blinda-snubblar-hela-tiden/
Mot ett förbud är bland andra debattören Rebecca Weidmo Uvell:
Vad är din uppfattning?
- Redigerat 2021-08-10 09:37 av [Jimmy.L]
Jag är FÖR ett förbud.
Uppsalas cyklister kan vara livsfarliga bara dom, men folk beväpnade med elsparcykel är ta mig tusan strået vassare.
Noll hänsyn eller trafikvett, dom ska fram. Punkt slut.
Jag är en av dom som ser dåligt och har flera gånger varit nära att snubbla över dessa fanskap som ligger "parkerade" lite varstans.
Nej, blä, bort. Tyvärr förstör några idioter för alla här.
// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster
Det är väl inte utan att man är rätt trött på elsparkcyklar som lämnats kors och tvärs på gator och torg. Jag röstade "ja" även om en och annan lär sucka över "Förbudssverige"…
Jag har tyckt att det är lite störigt att de ligger kastade överallt men inte tänkt längre än så. Men faktum är ju (som Herveaux beskriver) att det är en fara för synskadade. Så jag ser två alternativ, antingen ett förbud eller att företaget tvingas ta fullt ansvar för att de hamnar på en bra plats. I Göteborg där jag bor ser jag dock inte alls poängen med dem, de finns bara i innerstan och det är verkligen inget fel på kollektivtrafiken där, dessutom är det gångavstånd till det mesta ändå.
Röstar FÖR ett förbud, då det har hänt vid flera tillfällen då de har kommit runt ett hörn eller in i en rondell så jag har varit tvungen att lägga i en tvärnit för att inte köra över dem. En gång ( i vintras) har bilen bakom mig rammat in i min bakre kofångare.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Visst det är ett smidigt sätt att ta sig ram men många åker på fel sida på cykelbanan i Stockholm samt på gågator det borde vara tydligare regler.
Akutmottagningar i Stockholm och Malmö rapporterar ett stigande antal skadade i elsparkcykelolyckor.
"Minst en patient per dag kommer in på akutmottagningar i Malmö och Stockholm efter elcykelolyckor. "Patienterna söker vanligen för ansiktsskador, tandskador, frakturer i armarna och huvudskador. – Det här fanns inte för bara ett år sedan. Helt plötsligt började det komma in personer som skadat sig när de kört elsparkcykel. Jag uppskattar att det kommer in en patient per dag som varit inblandad i en elsparkcykelolycka, men det är fler under helgkvällar och helgnätter. Vi ser många som är alkoholpåverkade, men även de som är på väg till jobbet, säger Emma Hjelm, sjuksköterska på akutmottagningen på S:t Görans sjukhus, till DN."---
https://www.expressen.se/dinapengar/sjukvardens-larm-om-elskotrar-efter-dodsolyckan/
Edit. länk.
20 km i timmen är rätt mycket när det gäller något som kommer farande utan förvarning. Dessutom tror de - precis som de flesta cyklisterna - att bilister ska lämna företräde för dem på övergångsställena, så de kör bara rakt ut utan att försäkra sig om att föraren har sett dem.
Röstade visserligen att jag behövde fundera på det, för de kan ju vara bra också. Används de på rätt sätt är det ett smidigt transportmedel, men det finns ju alltid de som inte kan köra ansvarsfullt.
Nu vet jag inte hur olyckan i Helsingborg gick till, men enligt informationen i Helsingborgs Dagblad (betalartikel, men man kan läsa en hel del), kom han körande nerför Tågagatan, vilken är en rätt brant backe, som går nerför Landborgen. Troligtvis var det då inga 20 km/tim han körde. Dessutom skedde olyckan vid 22.40-tiden, så då kan det ha varit svårt för bilisten att se honom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Komikern, influencern och podd-stjärnan Lucas Simonsson (vem?) från Göteborg vurpade och slogs blodig i en våldsam olycka. Nu uppmanar han sina följare att vara försiktiga när de kör sparkcykel."---
"Livet är för kort för att slängas bort på en sparkcykel", skriver Lucas Simonsson."---
https://www.gp.se/kultur/kultur/lucas-simonsson-varnar-för-sparkcyklar-efter-blodig-olycka-1.15536793 (Ännu ej betalartikel)
Eftertankens kranka blekhet?
Ja det gäller att ta det försiktigt på dom.
Elscootrarna fortsätter att väcka synpunkter. Utöver de utmanande parkeringarna ifrågasätts försäljarnas och uthyrarnas påståenden om brädornas klimatmässiga fördelar.
"Konceptet är enkelt: Hyr en elscooter, använd den så länge du behöver och lämna fordonet på valfri plats. Men den generösa tillgängligheten har sitt pris. – De står väldigt olämpligt till för gående och andra. De står olämpligt på trottoarer och cykelbanor. Vi har fått in väldigt mycket klagomål från allmänheten, säger Gill Arnehall på Malmö stad. Enligt Oscar Grönwall på Helsingborgs stad finns samma problemtik även där."---
"Enligt Johan Jansson, vid K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik på Lunds universitet, finns det än så länge inga säkra svar på om fördelarna med elscootrar väger upp för nackdelarna. – Om man kan ersätta en bil med en elscooter, då är det klockrent. Men för att ersätta en promenad, då är det mer tveksamt. – Om det nu, som många tror, ersätter kollektivtrafiken, då är det dåligt. Vi har investerat i tunnelbane- och bussystem som innebar utsläpp. Byggs det här också ut har vi bara ökat våra utsläpp totalt."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/forskarens-kritik-mot-elscooter-foretagen-/
Ja nu står dom uppställda överallt.
Många ungdomar far fram på dessa lite överallt nu senast i helgen mötte jag ett gäng som åkte på en gågata i sthlm.
När jag var hos tandläkaren i veckan så stod det en elsparkcykel lutad mot soffan i väntrummet. Vissa inte finnas några begränsningar alls för vissa…
HD, 18/6:
"Sent på måndagskvällen skadades en man i 55-årsåldern allvarligt efter en olycka på Kopparmöllegatan. Det är den femte kända olyckan sedan elsparkcyklarna introducerades i Helsingborg. Nu vill Helsingborgs polischef Sven Holgersson att hjälmtvång införs."
(Betalartikel)
"För en månad sedan bytte bensinmacken Quick Corner, på Långarödsvägen, i Höganäs ägare och för två veckor sedan öppnades dörrarna till nya Kulla Café.
Förutom att renovera och installera en pizzaugn och glassbar berättar butikschefen och ägaren Petrus Corchis om det senaste tillskottet i verksamheten – elskotrar."
"Efter dödsolyckan i Helsingborg där en 27-årig man omkom efter att ha kört en elsparkcykel har elektriska fordon ifrågasatts av Transportstyrelsen för att vara en säkerhetsrisk i trafiken.
På måndagskvällen skedde ytterligare en elsparkcykelolycka i Helsingborg där en man skadades allvarligt.
– Vi värnar om säkerheten, det är det viktigaste. Vi har en 18-årsgräns för att kunna hyra elskotrarna och då ingår en hjälm. Vi kräver även legitimation, säger Petrus Corchis.
– I slutändan är det dock föraren som är ansvarig för att allt går rätt till. I ett sällskap med 15-17 åringar är det fortfarande den som hyrde elskotern som är ansvarig.
Trots att elskotrarna når upp i hastigheter så som 30-35 kilometer i timmen räknas de enligt honom som cyklar."
HD, 20/6 (betalartikel)
Saxat från HD, igen…
"Karim Ottosson är lokalpolisområdeschef och menar att det ännu råder oklarheter kring vilka lagar som gäller för elskotrarna.
– Mycket gällande elskotrarna är fortfarande i en gråzon. Transportstyrelsen har idag påbörjat en utredning om detta. Visst finns det en risk för både förare och medtrafikanter när man framför ett fordon man inte har vana att köra men jag förväntar mig att man följer regelverket.
Han berättar att reglerna säger följande: Om elskotern går i max 20 kilometer i timmen och har en motoreffekt på 250 watt behöver man inte hjälm eller förarbevis. Då får man även köra på trottoarer om man håller gånghastighet.
Om den har mer motoreffekt än 250 watt eller går snabbare än 20 kilometer i timmen räknas den som mopedklass två. Då krävs hjälm och förarbevis.
– Jag förväntar mig att elskotrarna i Höganäs kör i max 20 kilometer i timmen annars utgår jag ifrån att ägarna har krav på förarbevis när de hyr ut."
Med risk för att låta som en "sur gammal gubbe": Är inte elsparkcyklar mer en leksak som är rolig att bränna runt på än ett nyttoredskap?
#16 Ja visst får man den känslan! Fast i grund och botten får åkarna slå sig hur mycket de "vill", det som jag tycker är lite provocerande är hur nonchalant leksakerna ofta parkeras på stan, utan minsta tanke på synskadade eller rörelsehindrade som kan ramla på dem.
SVT hade en artikel för ett tag sen där man berättade att det går att trimma dom med hjälp av mobilen så dom gör 30-31 km/t.
#17 Precis - just hur de hanteras efter att de använts indikerar, för mig åtminstone, att det är mer leksak. Eller rättare att det ses som en kul pryl.
"Anna Quarnström, jurist och ordförande för Funktionsrätt Stockholms stad är kritisk mot att staden inte kan göra något åt elsparkcyklarna. Hon skriver bland annat:
"Att elsparkcyklarna förändrat vår stad ser vi mycket riktigt på våra gator. Väldigt lite energi har dock ägnats åt att reflektera kring de problem som den förändrade gatubilden ger. En gatubild som numera har inslag av felparkerade och övergivna elsparkcyklar. Detta har gjort det omedelbart svårare för personer med funktionsnedsättning och äldre att röra sig fritt i staden.
Även nyttjandet av elsparkcyklar har effektivt bidragit till hinder, otrygghet och olyckor. Gatorna ska vara medborgarnas plats. När fick kommersiella företag fritt spelutrymme framför alla medborgares grundläggande intressen?"---
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/RRa6zr/elsparkcyklarna-ar-en-fara-for-medborgarna
Kan bara hålla med, bort med dom.
Förra året rapporterades inga skador på grund av elsparkcyklar. I år har 15 elsparkcyklister och en cyklist, som blivit påkörd av en elspark, tvingats söka akutvård i Stockholm.
https://mitti.se/nyheter/akuten-olyckor-elsparkcyklar/?omrade=hela-stockholm&view=app
En ung man på elsparkcykel blev påkörd av en spårvagn igår, som tur var utan allvarligare skador. Risken är uppenbar att sparkcykelhjulen kan glida på eller fastna i spårvagnsspåren när man chansar på att hinna före vagnen.
https://www.expressen.se/gt/person-pa-elsparkcykel-pakord-av-sparvagn/
"En udda lek har spridit sig från Frankrike till Köpenhamn. Nu varnar experterna för att ”Elsparkcykel-kastning” kan vara en fara för miljön. I alla fall när de populära elsparkcyklarna hamnar i vattnet. – Efter ett tag frigörs det giftiga ämnen från batterierna, till exempel litium och kobolt, säger Søren Linderoth, professor och vd för institutet DTU Eneergi."---
https://www.expressen.se/kvallsposten/leken-med-elsparkcyklar-en-fara-for-miljon-giftigt/
Gissa om det kommer att sprida sig hit (om det inte redan gjort det)? Inte minst när media slår upp det stort…
#24 Ligger säkert en och annan i vattnet längs kajerna.
#24 Fast det måste väl ändå vara så oerhört mycket viktigare att vi avstår plastpåsar när vi handlar 🤓
Debatten pågår i fler länder än Sverige.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/efter-flere-dodsulykker-global-debat-om-ellobehjul
Linda Nordlund i Expressen vill ha hårda krav på uthyrare av elplankorna.
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/basta-hall-ordning-pa-elsparkcyklarna/
#24 #25 Fenomenet med elsparkcyklar kastade i vattnet förekommer förstås redan i Sverige.
"Elsparkcyklar som kastas i vattnet har i flera städer blivit ett stort problem. Nyligen hittade två dykare tio elsparkcyklar i Mölndalsån. – I värsta fall kan batterisyrorna och de giftiga metallerna från batteriet leda till att organismer dör, säger Torbjörn Köre, miljöinspektör på Miljöförvaltningen i Göteborg."
GP (betalartikel)
#29 Fattades bara det. 😕
Av de bolag som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm är det bara ett som uppmanar sina användare att parkera i de parkeringszoner som kommunen märkt ut.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7275827
"Malmö har under året invaderats av elsparkcyklar – och fler lär det bli. Efter klagomål från upprörda Malmöbor prioriterar kommunen nu att forsla bort felparkerade elsparkcyklar."
"Tekniska nämndens utskott har tagit beslut om att kommunala Parkeringsövervakning Malmö nu ska prioritera bortforslingen av elsparkcyklar inne i Malmö"
Saxat från Sydsvenskan 5/9-2019
Antalet elsparkcyklar i Stockholm har ökat rejält – och klagomålen med dem.
Ser ingen anledning att svenska folket behöver elsparkcyklar, Vi har bilar och bussar/tåg. Vi kommer inte rädda planeten genom att sluta köra bil och ha trähus istället.
Olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt och blivit ett arbetsmiljöproblem för många yrkesförare. I Opinion live vittnar en spårvagnsförare om flera kollegor som sjukskrivit sig efter incidenter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sparvagnsforare-kollegor-sjukskrivs-pa-grund-av-elsparkcyklarna
"Reglerna kring elsparkcyklar kan komma att ändras. Transportstyrelsen ska utreda frågan och komma med slutliga förslag senast 2021."---
https://mitti.se/nyheter/regeringen-reglerna-elsparkcyklar/?omrade=hela-stockholm
Skaplig startsträcka.
Elsparkcyklar som slängts på trottoarer, gator och cykelbanor var en ny sommarplåga i flera svenska städer för ett par månader sedan. Stockholm beslutade sig att börja forsla bort fordonen och enligt trafikkontoret har det haft god effekt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-manga-elsparkcyklar-har-stockholm-flyttat
Ingen vetenskaplig undersökning förvisso när SR Ekot frågade 100 elsparkcykelåkare, men:
"Av de 100 tillfrågade personerna skulle hälften annars ha promenerat, andra hade cyklat eller rest med kollektivtrafik. Endast två personer hade annars åkt bil. Och det betyder att de hundra personer som Ekot pratat med kan ha orsakat sammanlagt mer än 10 gånger så stora utsläpp som om de valt det alternativa transportsättet."---
"Det är i princip bara när elsparkcykeln ersätter en bilresa som det har en positiv miljöeffekt.---
Göteborgs kommun styr upp elsparkcyklarna, bland annat genom digitala staket som sänker deras hastighet på vissa utsatta gator.
"Nu har kommunen tröttnat på elsparkcyklar som är i vägen och lämnas på olämpliga platser i Göteborg. Enligt nya regler får de inte längre parkeras överallt i staden. Dessutom kommer hastigheten att sänkas på vissa gator."---
https://www.expressen.se/gt/kommunen-har-trottnat-sanker-hastigheten-for-elsparkcyklarna/
Frågan är hur man skall kunna förhindra/beivra parkerandet på otillåten plats?
#42 Dags att förbjuda dom, såg flera ligga på marken igår i Stockholm.
De ligger över allt.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#40 Ungefär vad mitt intryck är.
PS Nej, jag har inte heller någon vetenskaplig undersökning att luta mig mot.
Dansk 12-årig flicka avled efter att ha blivit påkörd på väg till skolan på elsparkcykel.
I svensk media benämns fordonet enbart som "sparkcykel".
Har en vän på FB som blev påkörd av en person på elsparkcykel I Gamla Stan, Slutade väl men klart otäckt.
En elcykel utan pedaler. Men däremot med en högtalare. Nu får stockholmarna ett nytt eldrivet fordon att hyra.
Covid-19 har gjort det som elsparkcykelmotståndarna gått bet på: att få bort åkdonen från gatorna. Nästan åtminstone.
"Åtta av tio bolag som bedriver uthyrning av elsparkcyklar i Stockholm har satts ur spel, skriver DN , och hänvisar till siffror från Stockholms stads trafikkontor."---
"Enligt Stockholms stads rapporter har omkring 80 procent av alla sparkcyklar tagits bort från gatorna jämfört med när de var som flest i september 2019. Då fanns över 9 000 sparkcyklar att hyra, till skillnad från färre än 2 000 i dag. De två som fortfarande bedriver verksamhet i Stockholm är tyska Tier och svenska Voi."
En positiv nyhet.
En fluga som dog av ett virus.
#51 Dom drar upp en massa elsparkcyklar från vattnet längs Stockholms kajer senast igår så rensade gruppen Rena Mälaren vid Grand Hotell i Stockholm vid kajen deras dykare tog upp 17 elsparkcyklar.
#52 Ack, ja…
#52 Tydligen många som inte har lärt sig hur man parkerar en cykel…
Undrar om de parkerar hyrbilar på samma sätt? 🤔
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#52 Dom hittade en bil och bilnycklar i Hammarby kanal för drygt en vecka sen.
#55 Aha, så då är det en del som även parkerar bilar lika slarvigt. 👍
Lite jobbigt bara när man ska köra hem sedan. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Uthyrningsföretaget för elsparkcyklar, Voi, avvaktar med sin förväntade våretablering i både Linköping och Norrköping. Men i Linköping är ett annat företag redan igång med uthyrningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/elsparkcyklar-i-ostergotland-laggs-pa-is-under-pandemin
Gruppen Rena Mälaren plockade upp 26 elsparkcyklar ur vattnet i morse nedanför kungliga slottet i Stockholm.
Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden under 2019. Och det är på helgnätterna som skadorna sker.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/allt-fler-olyckor-med-elsparkcyklar
Stoppa detta vansinne, de ligger över hela Lund, nära nog i varje buske och på varje gräsmatta,
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#60 i Stockholm så fraktar dom bort dom som ligger slängda på trottoaren och dom som hyr ut får betala för att hämta ut dom. Det har blivit bättre på gatorna.
Det finns alltså en för kommun etc. tillgänglig logg över varje enskilt fordon?
🤔
Där de kan gå in och se historiken?
Finns loggen i fordonet eller på uthyrarens server?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#62 Det vet jag inte. Uthyraren får hämta ut elsparkcykel till en kostnad av 500 kr.
https://mitti.se/nyheter/elsparkcyklar-effekt-racker/?view=app
Ett förbud så tillvida att en oreglerad användning stoppas.
Det skulle innebära en klassificering liknande mopeders. (klass 1)
Det skulle bla innebära ett försäkringskrav och ett förbud att framföra dem på trottoarerna.
Kör själv med en elcykel..I sann sextiotalsanda är den trimmad. Med större batteri och lite annat smågodis (olagligt)😎 Men används då vi åker och handlar från båthamnen eller campingen (vid båt eller husbilssemester) Vi är ngr kompisar som har den ihop.
Problemet med dessa sparkcyklar är ju att de framförs på trottoarer och gågator i hastigheter 10 ggr högre an den omgivande trafiken (som använder apostlahästarna)
I takt med att elsparkcyklarna nu återtar gator och torg väcks frågan om hur fordonen ska regleras. I Malmö vill man som enda svenska kommun göra ett tillägg i den lokala ordningsstadgan och därmed tvinga uthyrarna att betala en summa pengar för varje sparkcykel som hyrs ut. Men om en sådan stadga är juridiskt möjlig att införa återstår att se.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/uthyrarna-kan-tvingas-betala-for-att-stalla-ut-elsparkcyklar
Personalen ombord på renhållningsbåtarna på Göteborgs kanaler har fått nya objekt att ta hand om:
"Den nya utmaningen är att plocka upp elsparkcyklar. De populära fordonen har blivit en allt vanligare syn i kanalen. Sedan städbåten sjösattes i maj har de plockat upp ett 20-tal. Just nu är vattnet så högt att de ligger dolda under ytan, men när det sjunker undan blir de synliga."---
Åker elsparkcyklarna på allvar in på den politiska arenan i Stockholm nu?
"Elsparkcyklarna har förvandlat Stockholm till ett veritabelt helvete för våra äldre och funktionshindrade.
Både de styrande politikerna och polisen måste nu ta krafttag för att städa upp gatorna, skriver Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad."---
https://www.expressen.se/debatt/ska-elsparkcyklarna-skapa-kaos-en-sommar-till/
Ja något måste göras, dom slängs på gator och dumpas i vattnet.
Politikerna lär knappast göra något åt det. Inte så länge miljöpartiet för sitta och bestämma.
Polisen kommer få ett elände att samla ihop alla. här har vi, tack och lov, inga större problem med sparkcyklarna, det finns bara ett fåtal, vad jag har sett i varje fall.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#69 Fast elsparkcyklarna som kastas i vattnet läcker ju miljöfarliga ämnen, så då borde ju miljöpartiet vara intresserade av att få bort dem därifrån. Hoppas kan man ju alltid.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#70 Jo, det förståss.
Men, varför kastas cyklarna i vattnet ? Jag förstår inte riktigt meningen med det 🤔
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#71 Av samma anledning som man slår sönder busskurer och annat gissar jag - för att de är "en kul grej" att förstöra. 🤪
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idioter 😓
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#73 Håller helt med dig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Med den nya sajten Felsparkerad vill stockholmarna Oscar Léman och Andreas Carlsson tvinga Voi, Tier och de andra jättarna att ta problemet med felparkerade elsparkcyklar på allvar.
#75 Bra. Hoppas det sprider sig till övriga platser i landet, som har problem med elsparkcyklarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Cyklarna borde beslagtagas.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
I Oslo har man tröttnat på elsparkcyklar som ligger slängda kors och tvärs. Staden har inte möjlighet att bötfälla, men man kommer att plocka in dem, och sedan får uthyrningsfirmorna hämta ut dem mot erläggande av transport- och förvaringskostnader.
Det finns drygt 13.000 elsparkcyklar i Oslo, och nu säger ansvarig för trafikfrågor att tålamodet är slut.
De är ju livsfarliga. De går fort, dottern höll på att bli överkörd av en som kom bakifrån, hon fick hoppa snabbt åt sidan 😡
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#79 Ja, brädorna verkar farliga, både för sådana som möter åkarna och för dem som framför åkdonet.
"Sommaren har åter inneburit många olyckor med elsparkcyklar, uppger käkkirurger som P4 Stockholm pratat med."
"Elsparkcyklar är ett särskilt olycksdrabbat färdmedel" säger Helena Stigson på Folksam, som forskar på trafiksäkerhet."
#80 Det är förarna som framkallar faran - inte sparkcykeln i sig.
#82 Egentligen alla fordon, men det blir kanske mer påtagligt med en elsparkscykel. Du avkrävs ju ingen som helst kunskap/utbildning för att använda en.
Sju ton elsparkcyklar har fiskats upp ur Mälaren på två år. Nu lovar Voi:s kommunikationschef att själv hoppa i plurret efter skrotcyklarna. – Jag tycker om att dyka, säger Kristina Hunter Nilsson till Dagens industri.
https://www.expressen.se/dinapengar/nu-ska-voi-chefen-dyka-efter-sparkcyklarna/
Elsparkcyklar har dumpats och felparkerats i Solna under hela sommaren. Politikerna har fått så många klagomål om skräpande elsparkcyklar att kommunen nu hotat företaget med att man ska forsla bort dem, om inget görs.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/solna-invaderat-av-felparkerade-elsparkcyklar
Röstade för "måste fundera på det", men det är mer pga att jag är av den åsikten att vissa inte ska åka på sådana, i likhet som att vissa bilister och cyklister inte har i trafiken att göra.
Trafikvett är ju som bekant inte alla förunnat.
Tydligare regler vore bra, såsom var och hur de får åka.
Och, eftersom elsparkcykeln tycks köras lite härsan och tvärsan med, så kanske det vore på sin plats med ett "intyg" för att få köra en sådan.
Om de kräver körkort för mopedister, så varför inte för elsparkcykeln?
Det är ju också ett motorfordon som kan ställa till med skada/fara för allmänheten om de inte körs på rätt sätt.
Får även tillägga, att jag är tämligen trött på att behöva väja undan för alla felparkerade cyklar som ligger slängda utmed vägarna/trottoarerna i stan.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️
I maj såg man knappt elsparkcyklarna i sthlm men senast jag var vid Sergels Torg låg det några på marken men jag upplever det är färre än förra året då det kunde stå 30 st på samma ställe
Efter att ha ätit middag tillsammans med vänner i centrala Stockholm hyr Michel Berendji en elsparkcykel. I korsningen Hamngatan och Birger Jarlsgatan slutar dock färden när han krockar med en buss.
– Det bara small till och jag hörde hur det krasa i min kropp och jag trodde verkligen att jag skulle dö, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/michel-krockade-med-en-buss-under-elsparkcykelfarden
Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden de senaste åren. Framförallt skadas ansiktet på de som är med om en olycka.
– En krossad käke och utslagna framtänder är inget ovanligt, säger Helena Stigson forskare.
#89 Oj!
Men, man kan undra varför de väljer att åka på dem när de har druckit alkohol. Inte vidare smart drag.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️
#90 Vanligt i städer som i Stockholm att folk åker på dom när dom har druckit tyvärr.
#91. Jo. Sorgligt i sanning.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️
Dom är livsfarliga, tackar gudarna att jag har bra bromsar på bilen, annars hade det varit en person mindre som åker elsparkcykel i den här stan
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Säkerheten för användarna är av yttersta vikt, säger man på sparkcykelföretaget Voi, efter rapporteringen om skador på sparkcykelåkare. De jobbar med flera olika insatser för att höja säkerheten, bland annat ett test för att se om föraren är nykter.
Men varje förare måste också ta sitt ansvar och följa trafikreglerna, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elsparkforetaget-sakerheten-ar-ytterst-viktig
Diskussionen har hittat till ledarplats i Expressen.
https://www.expressen.se/ledare/bawar-ismail/voi-och-kompani-maste-stada-upp-efter-sig/
#0 Förbud, det sker allt för många incidenter alternativt dra åt lagen hårt för dom där. Här i Götet står dom överallt och skräpar och skapar säkerhetsrisk.
Elsparkolycka, i det här fallet i Majorna, Göteborg var "väntad", enligt polis.
"En man har förts till sjukhus med ”relativt allvarliga skador på huvud och i ansikte” under natten. Mannen hade ramlat med en elsparkcykel och hittades av en förbipasserande polispatrull. – Jag har bara väntat på att en sån här olycka ska ske, och tyvärr tror jag ännu värre olyckor kommer ske, säger polisens presstalesperson Stefan Gustafsson, till Göteborgs-Posten."---
https://www.expressen.se/gt/huvudskadad-man-hittad-av-polis-hade-ramlat-med-elsparkcykel/
Det omdebatterade konceptet med elsparkcyklar har nu kommit till Norrköping. På fredagen ställde ett uthyrningsföretag ut drygt 100 stycken i centrala Norrköping och åsikterna går isär.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-har-elsparkcyklarna-kommit-till-norrkoping
#99: 😡 👿 👹
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
En man i 80-årsåldern har blivit påkörd av en elsparkcykel i en korsning i Västerås.
Mannen har förts till sjukhus med oklart skadeläge.
– Han åkte i väg till sjukhus med ambulans, säger Tobias Ahlén, presstalesperson vid polisen
https://www.expressen.se/nyheter/man-pakord-av-elsparkcykel-i-vasteras/
Även Helsingfors har sin elsparkcykeldebatt.
Från och med på måndag kommer Stockholms parkeringsvakter börja flytta undan slarvigt parkerade elsparkcyklar som står på trottoarer, cykelbanor och gator
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/p-vakter-ska-stada-undan-felparkerade-elsparkcyklar
Mona Wennström är sedan över tjugo år blind. Hon kan med hjälp av sin käpp ta sig fram på gatorna. Men de senaste åren har elsparkcyklar blivit ett problem.
Några år efter landets storstäder har nu även Jönköping fått en uthyrare av elsparkcyklar. Transportmedlet har i exempelvis Stockholm varit omtvistat och stundtals hårt kritiserat, då sparkcyklarna dumpats på trottoarer, rabatter och i buskage.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/gront-ljus-for-omdebatterade-elsparkcyklar-i-jonkoping
Transportstyrelsen borde göra en översyn av reglerna för elsparkcyklar och företagen kan använda tekniken för att få stopp på felparkeringar och körningar på trottoarer. Hjälper inte det återstår att bötfälla eller stänga av dem som inte sköter sig, menar Roslana Cederhage (M).
Elsparkcykelföretaget Voi lanserar ett reaktionstest för att förebygga att folk kör fulla.
#107 I Köpenhamn går Voi ett steg längre.
"För att motverka fyllekörning och olyckor har Voi bestämt att deras elsparkcyklar inte ska användas nattetid på helgerna i Köpenhamn. I Sverige är det dock inte aktuellt med samma åtgärder.
– Det är olika förutsättningar i Stockholm och Köpenhamn. Användandet är högre i Köpenhamn under vissa timmar, säger Eric André, Sverigechef hos Voi."---
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/voi-s-elsparkcyklar-i-kopenhamn-stangs-av-nattetid
- Redigerat 2020-09-26 06:39 av [Göstage]
Robert Aschberg om elsparkknuttarna:
"Man kan fråga sig vad det är för självupptagna fjantar som parkerar elsparkcyklarna tvärs över trottoaren i rusningstid. Har de aldrig hört talas om gamlingar med rullatorer, synskadade och rörelsehindrade? Eller är de bara dumma i huvudet?
Och, som sagt, få saker ser så löjliga ut som en vuxen människa på en elsparkcykel."
Sahlgrenska universitetssjukhuset ska titta på vilka det är som skadar sig med elsparkcyklar, men man vill också ta reda på om det verkligen är elsparkcykeln som är orsak, skriver Göteborgsposten.
Elsparkcyklister blir ett allt vanligare inslag i gatumiljön i svenska städer. Men många vet inte hur de ska förhålla sig till dessa nya trafikanter. Trafikpolisen Tomas Bonn i Eskilstuna berättar vilka regler som gäller för elsparkcyklar, eller elscootrar som de också kallas.
Inom kort kommer ett nytt tillägg i de lokala ordningsföreskrifterna klubbas igenom i Solna stad som innebär att elsparkcykelföretag måste söka tillstånd för uthyrning och parkering av elsparkcyklar. Ett femtiotal uppställningsställen med plats för tolv elsparkscyklar på vardera ställe ska minska kaoset med felparkerade elsparkcyklar.
Karin Pihl på GP:s ledarsida tar sig en funderare över fenomenet elsparkcyklar, och skriver bland annat:
"Det svenska företaget Voi har slagit sig för bröstet och hävdat att man bidragit till att spara 1,6 miljoner ton koldioxid. Vilket, enligt en granskning av Ekot, är helt fel. Flera studier visar att elscootrarna har en negativ påverkan på miljön eftersom de egentligen är en slit-och-slängprodukt med kort livslängd. Men allt går att sälja med grön profit."---
"Det maskinerna kommer att göra är att underlätta vår egen lathet. Den genomsnittliga sträckan en elsparkcykelanvändare åker i Göteborg är två kilometer. I en studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health framkommer att 72 procent hade promenerat eller cyklat om elscootrarna inte fanns. I en undersökning från KTH svarar 60 procent att de skulle tagit sig fram till fots."---
"Uthyrningen av elsparkcyklar stoppas på gator och trottoarer i stora delar av Köpenhamn. I butiker kan uthyrning tillåtas, men då måste elsparkcykeln lämnas tillbaka där den hyrdes", skriver TT.
#114: Så borde man ha i Sverige med.
Polisen stoppade en skåpbil med stulna elsparkcyklar.
I satt två personer, en av dem dokusåpastjärna.
– Två personer har gripits misstänka för stöld, alternativt häleri, säger Christer Berger, förundersökningsledaren på Stockholmspolisen.
"I min förra kolumn skrev jag skit om elsparkcyklar, vilket renderade mig mer digital kärlek än någonsin tidigare", skriver Robert Aschberg i Aftonbladet.
"Dessa löjliga fortskaffningsmedel förpestar ju vardagen för människor i svenska städer och gör det till ett helvete för gamlingar, funktionsnedsatta och synskadade."---
#117: Jag har tröttnat på dessa elsparkcyklar som står överallt i Stockholms innerstad.
För ett halvår sedan kom de första elsparkcyklar till Linköping och i Norrköping gjorde de sitt intåg i mitten av september.
– Det har gått bättre än jag väntade mig, säger Qick Scooters vd Milad Mahmoudyan.
Sedan en månad tillbaka går det att hyra elsparkcyklar för att ta sig fram i Jönköping. I flera andra städer har de varit kritiserade eftersom de lämnas på olämpliga ställen, men så har det inte varit i Jönköping hittills.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lyckad-forsta-manad-for-elsparkcyklarna-i-jonkoping
Men i takt med att aktörer som Voi, Lime, Tier och de andra snabbt utvecklar nya modeller blir de gamla kasserade innan de har förbrukat sin livstid. Därför börjar nu den svenska snabbväxaren Voi sälja sina elsparkcyklar direkt till konsumenterna.
Solna stad stramar upp reglerna kring elsparkcyklarna.
Kommunen kräver nu företag på tillstånd för att ställa upp elsparkcyklar på någon av de cirka 50 nya uppställningsplatser för de populära fordonen.
"Vi tycker det är intressant det man gör i Solna. Men man kan inte kräva av användarna att ställa ifrån sig cyklarna på de här platserna", säger Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén.
Det kommer bli böter på elsparkcyklar som bedöms utgöra en fara eller hinder för trafik. Men de elsparkcyklar som ligger och skräpar på gator kan inte bötfällas.
– Det kommer fortsatt vara stökigt på gatorna. Vi kommer inte riktigt åt problemet utan behöver annan lagstiftning, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm stad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/article28916138.svt
Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden de senaste åren. Majoriteten av de som skadas kommer in på helgnätter efter midnatt och de flesta har druckit alkohol. SVT har fått känna på hur det är att köra alkoholpåverkad genom så kallade promilleglasögon – se hur det gick i videon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-kor-reportern-elscooter-med-promilleglasogon
Stockholms parkeringsvakter ska fortsätta flytta undan elsparkcyklar – ett jobb de ansvariga företagen snart måste betala för. Men det kan bli åkare som parkerat fel som får ta notan.
En kvinna på elsparkcykel har förts till sjukhus med ambulans efter att ha krockat med en personbil i stadsdelen Viksäng.
"Transportstyrelsen har i en ny studie granskat olyckor med elsparkcyklar och elcyklar. Studien visar bland annat att en majoritet tycker att fordonen bidrar till ökad otrygghet i trafiken."---
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/trafiksakerheten-for-cykel-behover-forbattras/
Ett annat, icke oväntat resultat av studien säger att det är män som toppar olycksstatistiken med elsparkcyklar.
- Redigerat 2020-11-16 11:48 av [Göstage]
När ett litiumjonbatteri brinner bildas giftig rök, och släckningen kan ta timmar. Varje natt laddas batterier till elcyklar och elsparkcyklar i garaget under bostadshuset på Tavastgatan. På kort tid har två bränder startat.
Pamela Ignjac, 18, från Falkenberg dömdes efter att hon kört sin kompis elektriska fatbike omedvetet olagligt. Varken hon eller kompisen visste att fordonet krävde förarbevis. Efter domen vill hon nu berätta för andra om reglerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/pamela-korde-elektrisk-fatbike-olagligt-omedvetet-domdes
#130 "Vi ungdomar är ganska dumma i huvudet, vi läser inte reglerna, säger Pamela". Rätt avväpnande…😊
Polisen kritiserar nya typer av elfordon och menar att dem används av obehöriga ungdomar som leker i trafiken. Philip Svärd från Halmstad kommun säljer elektriska fatbikes och han håller inte med om att fordonen är leksaker. Dock anser han att det bör ställas hårdare krav på vad säljaren ska informera kunden om.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-staller-sig-saljaren-till-polisens-kritik-av-fatbikes
Olika typer av tvåhjuliga elfordon, som fatbikes och elscootrar ses allt oftare ute i samhället. Men förarna, speciellt de unga, har dålig koll på vilka regler som gäller, och om de vet så bryr de sig inte, enligt polisen i Halland.
– Förbjud dem, säger trafikpolischef Hans Qvant som hänvisar till fordonen som en farlig leksak.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vanligt-med-obehoriga-forare-pa-elfordon-polisen-forbjud-dem
#133 👍
I Stockholm finns runt 14 000 elsparkcyklar – men inte ett enda giltigt tillstånd. Trots uppmaningar från staden och polisen struntar bolagen i att ansöka. – Eftersom de flyter runt utan att plockas in kommer de runt ordningslagen, säger Cecilia Wallenius på trafikkontoret.
https://www.mitti.se/nyheter/elsparkcyklarna-rundar-lagen/reptld!Fx4e25bGXbJXxya4kCsmow/
Flera elsparkcykelbolag startar en gemensam parkeringspatrull som ska rensa upp bland felparkerade scootrar på stan.
Världens kanske snabbaste luciatåg drog genom Malmös gator på söndagseftermiddagen. Ett tiotal körsångare på elsparkcyklar spred julstämning – utan att stanna. Det skulle vara coronasäkert.
– Vi ville bjuda på en oväntad kombination av värdighet och humor, säger dirigenten Daniel Hansson.
https://www.expressen.se/kvallsposten/modernt-luciatag-pa-spark-i-centrum/
Eriksdalsbon Marie Norbergs partner Kjell Grönberg snubblade över elsparkcyklar och punkterade lungan. Han bröt fyra revben och har opererats tre gånger. Stockholms stad och elsparkcykelföretag beklagar händelsen och efterfrågar lagstiftning.
2-hjulingens ai kan bromsa din framfart om det är folk på trottoaren. El-scootern med automationsteknik på nivå 2 har utvecklats av Fords division för mikromobilitet.
https://www.nyteknik.se/fordon/biljattens-scooter-har-niva-2-teknik-7007248
"Vi har haft en del bränder där det varit elsparkcyklar inblandade under 2020 och det är ett växande problem", säger Anna Andersson Carlin, brandingenjör och brandutredare på Räddningstjänsten Syd.
Obs Spanien
Sedan 2 januari betraktas elsparkcyklarna som vilket fordon som helst och förarna måste följa samma trafikregler.
Bland de nya reglerna gäller att elsparkcyklarna ej får framföras på trottoar, i andra områden avsedda för fotgängare eller i stadstunnlar. Hädanefter kan förarna av detta allt vanligare fortskaffningsmedel, även beordras av polisen att göra alkotest.
https://www.sydkusten.es/sk/11/a/30990/skarpta-regler-for-elsparkcyklar/
Heja Spanien …👍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#141 Viva España!
Tvåtusen elsparkcyklar i Göteborg tillhöriga TIER skall förses med varningsljud, så att det hörs när de kommer.
Dessutom har fem elsparkcykelföretag tecknat avtal med ett bemanningsföretag vars arbetslivstränanande personal skall hålla ordning på illa parkerade eller kastade elsparkcyklar.
- Redigerat 2021-01-18 21:46 av [Göstage]
En man i 30-årsåldern fördes på tisdagskvällen till sjukhus efter en trafikolycka i centrala Malmö.
Han blev påkörd och allvarligt skadad när han körde på en elsparkcykel. Den inblandade bilisten var inte kvar på platsen när polisen anlände.
https://www.expressen.se/kvallsposten/person-pa-elsparkcykel-pakord-bilist-smet/
Solna stad vill komma till rätta med elsparkcyklar som ligger slängda på marken.
Nu föreslås att företagen ska betala en avgift för parkeringsplatser där cyklarna får stå - annars forslas de bort.
https://sverigesradio.se/artikel/avgift-ska-fa-ordning-pa-elsparkcyklar-i-solna
Elsparkcyklar som ligger och dräller och blockerar trottoarer och cykelvägar har länge varit källa till frustration hos många stockholmare. Nu ska det bli ändring på det. Det är i alla fall förhoppningen med beslutet om straffavgifter för ”farligt parkerade fordon”, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-blir-det-straffavgift-for-felparkerade-elsparkcyklar
Det ska bli mindre stök med elsparkcyklarna i vår. En avgift på 300 kronor per dygn föreslås för de företag som vill hyra ut sina hojar i Solna.
https://www.mitti.se/nyheter/avgift-infors-for-elsparkcyklar/repuaC!lNTlEcTyWPIZqEx5HD9EhQ/
Norske läkaren Nikolai blev på väg hem från jobbet i Oslo påkörd av en elsparkcyklist. När Nikolai kvicknar till får han en klapp på axeln av den påkörande, som drar iväg med ett "hoppas att det ordnar sig för dig". Han hade dock lämnat namn och adress som stämde.
Nu har Nikolai fått ta av pengarna han satt undan till sitt bröllop. Tandläkarkostnaderna blir över 60.000, och det är oklart hur mycket han får stå för själv. Tandläkaren konstaterade att det hade varit enklare om han blivit påkörd av en bilist.
Även om elsparkcykeln är ett eldrivet fordon klassas den som cykel, och de ingår inte i bilansvarslagen. Därmed föreligger inte någon plikt om ansvarsförsäkring. (Jag vet inte om det är samma regler även i Sverige).
- Redigerat 2021-02-10 18:16 av [Göstage]
Transportstyrelsen föreslår efter utredande ett antal förändringar för elsparkcyklar och skickar underlaget vidare till regeringen för fortsatt behandling.
- Redigerat 2021-03-01 07:32 av [Göstage]
Stopp för elsparkcyklar på trottoarer – men ingen promillegräns, hjälmtvång eller egen fordonskategori. Så vill Transportstyrelsen styra upp de omdebatterade fordonen. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp) är dock besviken.
#150 ff Transportstyrelsen har nu lämnat över sitt förslag till förändringar i lagstiftningen kring elsparkcyklar till regeringen, och då väntar väl utredande.
- Redigerat 2021-03-09 09:44 av [Göstage]
Hamnpersonalen i Bergen har plockat upp 15 elsparkcyklar från hamnbassängen under en städrunda, och uthyrningsfirmorna har själva dragit upp 30.
Fler elsparkcyklar, närmare bestämt 400, har nu tagit plats i i Norrköping och Linköping.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-finns-400-nya-elsparkcyklar-i-ostergotland
Företagen bakom elsparkcyklarna kan komma att bli bötfällda för felparkerade fordon.
Dessutom kan parkeringsvakter få i uppgift att flytta dem.
Förslaget väntas trafiknämnden ta under torsdagen.
– Det tror jag skulle lösa en hel del av de konfliktsituationer som vi ser, säger Karin Pleijel (MP) till GP.
En man i 20-årsåldern misstänks för grovt vapenbrott efter att den elsparkcykel han åkte på var nära att krocka med en polisbil i Handen på påskaftonskvällen.
https://sverigesradio.se/artikel/vapen-hittades-hos-man-pa-elsparkcykel
Berusning och avsaknad av hjälm. Det är en stor orsak till att skadas i olyckor med elsparkcyklar. Det visar en studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset.
– Läget är ansträngt med ett stort inflöde av covidsjuka patienter, så dessa skador påverkar vården negativt under den pågående pandemin, säger Ragnar Ang, överläkare på traumaenheten på Sahlgrenska.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skador-med-elsparkcyklar-tynger-sjukvarden-under-pandemin
Jönköpings kommun vill göra det dyrare och svårare för elsparkcykelföretagen att etablera sig i Jönköping genom att införa en taxa för elsparkcyklar i staden.
https://sverigesradio.se/artikel/oro-for-sparkcyklar-i-overflod-ska-stoppas-av-avgift
En elsparkcyklist i Norrköping har förts till sjukhus med allvarliga skador efter att ha hamnat framför en lastbil.
Ett populärt transportfordon eller ett problem som ställer till oreda på gatorna? I Stockholms stad föreslår man nu att elsparkcykelbolagen ska betala 1400 kronor om året för varje elsparkcykel.
#159 Kvinnan avled av sina skador.
#161: Igår inträffade en dödsolycka i Norrköping där en elsparkcykel var inblandad. Det är fortfarande oklart hur olyckan gick till. Men på kort tid har flera elsparksföretag etablerat sig i Norrköping.
– Vi ser att det finns ett behov att komplettera de olika färdmedel som finns i stan, säger Andreas Lundqvist, trafikplanerare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trafikplaneraren-elsparkscyklar-fungerar-bra-i-norrkoping
Elsparkcyklar har ökat mycket i både Linköping och Norrköping det senaste året.
Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden i Norrköpings kommun säger att kommunen har ett ansvar att se över trafiksäkerheten och att de följer upp olycksstatistiken.
https://sverigesradio.se/artikel/kommunalradet-olycksstatistiken-for-elsparkcyklar-foljs-upp
På torsdagen blev det klart att Borås får elsparkcyklar.
Borås stad har tecknat avtal med bolaget Tier, som redan nu börjat placera ut elsparkcyklarna.
"Vi ser att många pendlar mellan Borås och Göteborg, därför vill vi erbjuda tjänsten i båda städerna", säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-ar-det-klart-elsparkcyklar-till-boras
år kommer antalet elsparkcyklar i Göteborg att öka rejält.
Företagen som har elsparkcyklar i staden har ansökt om betydligt fler i år jämfört med förra året, skriver GP.
https://sverigesradio.se/artikel/rejal-okning-sa-manga-fler-elsparkcyklar-far-goteborg-i-var
Elsparkscyklarna kom på plats i centrala Borås häromdagen och redan märker polisen av detta.
Bara under lördagsförmiddagen har polisen fått in flera samtal gällande förare som kört vårdslöst.
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-marker-redan-av-elsparkcyklarna-i-boras
Nu blir det dyrare för elsparkcykelföretagen att bedriva sin verksamhet i Göteborg.
Böter på 300 kronor för felparkerade elsparkcyklar är ett av besluten som tagits i Göteborgs trafiknämnd.
https://sverigesradio.se/artikel/boter-for-felparkerade-elsparkcyklar
#166: I fredags gjorde de kontroversiella elsparkcyklarna sitt intåg i Borås och reaktionerna har inte låtit vänta på sig.
Bland annat handlar det om att systemet med hastighetsbegränsningar inte ska fungera.
Nu agerar kommunen och hoppas att det ska lösa problematiken.
https://sverigesradio.se/artikel/elsparkcyklars-hastighet-begransas-pa-allegatan
Elsparkcykeluthyrare i Göteborg förser sina åk med nummerskyltar för att snabbare kunna rapportera slarvparkerade sparkcyklar.
- Redigerat 2021-04-29 21:08 av [Göstage]
#169: Smart.
Hyrcykelprojektet i Göteborg tar stryk när kunderna hyr elsparkcyklar istället{.](https://sverigesradio.se/artikel/elsparkcyklar-tar-over-svalt-intresse-for-styr-stall)
Halmstads kommun kan bli först i Halland med elsparkcyklar som hyrs via en mobilapp. Ett irländskt företag har anmält intresse och hoppas kunna starta upp verksamhet redan i maj i år. Men dessa elsparkcyklar är ett problem i andra städer. Det handlar om dumpade och felparkerade elsparkcyklar som blir ett hinder för gångtrafikanter, cyklister och inte minst synskadade. Därför ställer kommunen flera krav på företaget som en förbyggande åtgärd.
Så skall städerna slippa felparkerade elsparkcyklar. Tror man.🤔
Ytterligare ett företag som hyr ut elsparkcyklar etableras i Jönköping och från mitten av maj kommer det att finnas 450 elsparkcyklar i centrala Jönköping.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stor-okning-av-antalet-elsparkcyklar-jonkoping
Kennet Lunderquist, 62, tröttnade på att mötas av elsparkcyklar utanför porten.
Han hörde av sig till storföretagen bakom cyklarna – och de lyssnade på honom.
– Elskotrarna tvärnitar nu när de kommer in i vårt område, säger han.
26% av de tillfrågade i en norsk YouGov-undersökning vill se totalförbud mot elsparkcyklar (30% i Oslo.)
Många av de omdiskuterade elsparkcyklarna i Jönköping går för fort, och du kan göra dig skyldig till olovlig körning när du använder dem.
En elsparkcykel får bara gå i 20 km/h, men i ett test som journaliststudenter på Södra Vätterbygdens folkhögskola gjort går många av elsparkcyklarna fortare än så – upp till 24 km/h på plan mark och 27 km/h i nedförsbacke.
#177: Många av de omdiskuterade elsparkcyklarna i Jönköping går för fort.
Men det kommer vara svårt för polisen att bötfälla någon för fortkörning.
https://sverigesradio.se/artikel/stor-chans-att-du-klarar-dig-fran-boter-pa-elsparkcykel
En majoritet av stockholmarna är fortsatt negativt inställda till elsparkcyklar. Det visar en enkätundersökning från Stockholms stad.
– Diskussionen som varit kanske också hindrar folk från att testa själva, säger Katarina Luhr (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Äldre personer är mer negativt inställda till fordonet än yngre.
https://www.dn.se/sthlm/stora-skillnader-i-synen-pa-elsparkcyklar/
Taxorna för el-sparkcyklar dröjer. De utlovande parkeringszonerna kan vara på plats tidigare. Men löftet om en helt uppstyrd situation till sommaren 2021 spricker. "Tyvärr är det så" säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
https://www.mitti.se/nyheter/miss-i-protokollet-regler-for-elsparkcyklar-drojer/repuez!cniJ9yjzojnM@T2cD@JypA/
Antalet elsparkcyklar ökar i trafiken. Under våren började ett lokalt bolag hyra ut elsparkcyklar i Eskilstuna och nästa vecka öppnar ett internationellt bolag.
– Efter sommaren kommer det finns omkring 300 elsparkcyklar som hyrs ut, säger Tomas Bonér, chef på trafikavdelningen.
Tekniska nämnden i Västerås stad har beslutat om hårdare regler för elsparkcykelföretagen, vilket VLT också har rapporterat om.
Reglerna handlar bland annat om parkeringsplatser, hastighetsbegränsningar och ansvar över att ta hand om slängda elsparkcyklar.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-kan-slarv-med-elsparkcyklar-fa-konsekvenser
I Oslo tänker man förbjuda elsparkcykeluthyrning nattetid och halvera det totala beståndet av dessa åkdon.
Strax efter klockan 15.30 larmades ambulans, polis och räddningstjänst till Svärtinge utanför Norrköping om att en pojke på elsparkcykel hade blivit påkörd av en bilist.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/pojke-pa-elsparkcykel-pakord-ford-till-sjukhus
Sedan i onsdags står 100-tals turkos-svarta elsparkcyklar uppställda runtom i centrala Eskilstuna, från företaget Tier Mobility.
Omar Ibrahim har laddat ner appen som behövs men har inte hunnit prova än.
https://sverigesradio.se/artikel/omar-om-elsparkcyklarna-i-eskilstuna-kan-fira-studenten-pa-den
I Norrköping har det skett flera olyckor med elsparkcyklar inblandade. Däribland en dödsolycka tidigare i år. Det som dock skapar störst irritation är hur de parkeras eller slängs.
Elsparkcyklarna både älskas och hatas. Vissa tycker de är i vägen och att de är farliga. Andra tycker att: ”De är helt enkelt underbara”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vitt-skilda-asikter-om-elsparkcyklarna
Två personer som åkte elsparkcykel blev påkörda av en bil på Norra Promenaden i centrala Norrköping under söndagsförmiddagen.
De två ska enligt polisen ha blivit lindrigt skadade.
Den man i 30-årsåldern som körde elsparkcykeln är misstänkt för trafikbrott genom att inte ha iakttagit väjningsplikt och dessutom haft en passagerare på ett fordon som är avsett för bara en person.
https://sverigesradio.se/artikel/tva-personer-pa-elsparkcykel-pakorda-i-centrala-norrkoping
Antalet elsparkcyklar har ökat till 14 000 i Stockholms stad. Det är 60 procent fler än 2019. Men trots att allt fler vittnar om en osäker trafiksituation, med vårdslösa elsparkcyklister, har polisen små möjligheter att stävja buset – eller lagföra dem.
– Vi har inte resurserna, säger kommissarie Hans Nilsson vid Stockholms trafikpolissektion.
#189: 2018 började elsparkcyklar dyka upp på Stockholms gator. Sedan dess har både antalet cyklar och bolag ökat kraftigt och samtidigt skapat huvudbry för stadens styrande: Hur ska man handskas med dem?
Kanske försvinner de när nästa leksak dyker upp? En vidareutveckling av sitthjulingen kan vara en luring.
- Redigerat 2021-06-14 07:11 av [Göstage]
Under måndagen möttes S och MP i en debatt om elsparkcykelns framtid i staden. Hur många kan egentligen finnas innan polisen helt tappar kontrollen och antalet olyckor eskalerar? I dag svarade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) på den frågan i debatt mot Socialdemokraternas Jan Valeskog.
Elsparkcykelföretaget Lime är först ut att skriva avtal med Solna stad, som i år har infört både regler och avgift för uthyrare.
https://www.mitti.se/nyheter/elsparkcyklar-gor-atertag-i-solna/repufo!IfDzcZxrktqjUr@MtyC3g/
Tidigare i dag blev en person på elcykel påkörd av en sjuktransport på Södermalm. Mannen fick sedan vård av samma personal som kört på honom.
https://www.mitti.se/nyheter/man-pa-elcykel-pakord-av-sjuktransport/repufp!ZC66NGNQ2SZ2dBZnMUA/
Flera Eskilstunabor har ilsknat till efter att elsparkcykelföretaget Tier etablerade sig med cirka 200 hyrbara elsparkcyklar i förra veckan.
https://sverigesradio.se/artikel/svarar-pa-ilskan-mot-elsparkcyklar-tank-till-pa-var-du-parkerar
Nu har Karin Pihl på GP:s ledarsida fått nog av elsparkcyklarna. "När jag ser dem vill jag skrika: förbjud eländet!", skriver hon. Pihl motiverar varför här.
#196 Expressens Arvid Åhlund är lika uppgiven om situationen i Stockholm:
"Att vandra genom stan numera är som att försöka ta sig fram över innergården till ett fritids. Sparkcyklarna ligger slängda på trottoaren, i parken, på cykelbanan och framför porten. Har man barnvagn eller sitter i rullstol är de ett gissel – är man blind kan man nästan lika gärna strunta i att gå ut."---
#197: Ja dom står överallt nu hopplös.
Flera blinda och synskadade är oroliga att ramla och slå sig på de elsparkcyklar som sen en tid finns utplacerade i Eskilstuna.
https://sverigesradio.se/artikel/synskadades-oro-att-sla-sig-pa-elsparkcyklarna
Varje dag flyttas tusentals felparkerade elsparkcyklar – ändå kryllar det av dem på gång- och cykelbanorna. Trots risken för allvarliga olyckor så dröjer stadens utlovade parkeringszoner.
https://www.mitti.se/nyheter/tusentals-elsparkcyklar-flyttas-varje-dag-anda-kaos-pa-trottoarerna/repufp!a5HDJCuWaEstSDEKgCkRRg/
Synskadades riksförbund i Sörmland oroar sig för det ökade antalet elsparkcyklar som inte parkeras eller ställs åt sidan efter att det har använts.
– Man riskerar att fastna med käppen i dem, säger Magnus Gustafsson, ordförande i Sömland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/synskadades-riksforbund-vadjar-dra-ditt-stra-till-stacken
#201: Tier är företaget som har flest elsparkcyklar i Eskilstuna. Regionchefen Joachim Nordström säger att man tar kritiken om att många elsparkcyklar parkeras fel på allvar, men att han räknar med att situationen blir bättre efter hand.
– Vi vet att det finns en inkörningsperiod, säger Joachim Nordström.
#202 Kan inte påstå att jag litar speciellt mycket på alla intyganden från representanterna för elsparkuthyrarna.
En kvinna är förd till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en spårvagn på Redbergsvägen i Göteborg. Kvinnan färdades på en elsparkcykel. Skadeläget såväl som omständigheterna runt olyckan är ännu oklara, skriver polisen på sin hemsida.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/kvinna-paa-elsparkcykel-paakoerd-av-spaarvagn.70aYI7FbV
Flera personer på elsparkcyklar blev påkörda av bilister under torsdagen. Vid 14-tiden blev en flicka påkörd av en bilist vid Idunplan. Senare vid 18-tiden ska två flickor körandes på samma fordon blivit påkörda vid Grankvistgatan.
I Hornsberg har man nu både begränsat hastigheten för elsparkcyklarna till 6 km/h samt infört parkeringsförbud längs bland annat Hornsbergs och Kristinebergs strand genom så kallad geofencing-teknik, enligt trafikkontoret.
https://www.mitti.se/nyheter/atgarder-mot-elsparkcyklar-i-hornsberg/repufw!Fu03ZePdgybDs1D9IwrwQ/
"Elsparkcyklarna måste regleras. Precis som all annan form av trafik.", skriver Adam Cwejman på GP:s ledarsida.
"Det är inget fel på elsparkcykeln som fordon (eller den tillhörande tekniken för uthyrning). Lika lite som det är något fel på cyklar, inlines, bilar eller skateboards.
Irritationen över elsparkcyklarna, och den är välmotiverad, handlar om att de inte inordnats i de regler och normer som gäller i vår gemensamma offentlighet."---
Många västeråsare är trötta på hur elsparkcyklarna är parkerade och hur många användare kör på dem.
Senare i sommar eller höst ska kommunen presentera krav för alla hyrbara elsparkcyklar.
https://sverigesradio.se/artikel/vasterasarnas-vrede-mot-elsparkcyklar-vi-har-ju-inte-ens-trottoaren
#208: Många västeråsare är kritiska till hur elsparkcyklar parkeras över hela stan, och kommunen ska införa krav som företagen måste skriva på för att få hyra ut elsparkcyklar.
Men Andreas Bergh, välfärdsforskare och ekonom på Lunds universitet, tycker att även kommunerna måste ta ett större ansvar.
https://sverigesradio.se/artikel/forskare-kommunerna-maste-ta-mer-ansvar-for-elsparkcyklar
Bulletin uppmärksammar allmänhetens negativa inställning till elsparkcyklar och de som far fram på dem.
"Elsparkcyklar är ett allt vanligare fenomen i storstäderna och enligt en Sifo-undersökning är många människor negativa. SVT rapporterade nyligen att antalet elsparkcyklar i Stockholms stad har ökat med 60 procent sedan 2019 till 14 000 stycken.
"En Sifo-undersökning från Kvdbil visar att en majoritet av storstadsbor har en negativ inställning till elsparkcyklarna. Varannan svensk (51 procent) tycker att cyklister har sämst beteende i trafiken – men i storstadsregionerna anser 62 procent att elsparkcyklister har sämst beteende. Även bland icke-bilister är elsparkcyklister impopulära (60 procent)."---
Akutsjuksköterskan Karoline Marie på Ahus sjukhus i Norge har räknat in sju skadade vid sparkcykelåkning inom loppet av några få dagar, och berättar att hon själv förra veckan höll på att köra på två elsparkåkande pojkar.
#211: Företaget Bolt meddelar nu att de kommer stänga av sina elsparkcyklar mellan klockan 00 till 05 på helgerna i Norge, rapporterar VG.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/elsparkcyklar-staengs-av-nattetid.FaJf3Iv5V
Kombinationen alkoholintag och elsparkcykelåkning är en vanligt förekommande skadeorsak, och en överläkare på Sahlgrenska befarar att det kan bli dödsolyckor nu när utefestandet ökar i takt med att restriktionerna minskas.
#213 Längre artikel i samma ämne.
Polisen i Jönköping går ut på sociala medier och påminner om vilka regler som gäller när man åker elsparkcykel.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-klagomal-pa-elsparkcyklar-polisen-paminner-om-reglerna
Två norrmän som i berusat tillstånd färdades på en trimmad elsparkcykel fick körkorten indragna.
- Redigerat 2021-07-09 10:58 av [Göstage]
Två flickor i tonårsåldern fick föras till sjukhus efter att kört in i ett räcke med en elsparkcykel i Djursholm.
https://www.mitti.se/nyheter/tva-tonaringar-till-sjukhus-efter-olycka-pa-elsparkcykel/repugi!vRtmD91bsm7OAbFa9tatQ/
Hyr-elsparkcyklarna har dykt upp i Halmstad, ett irländskt företag står bakom satsningen.
På andra orter har det varit problem med att cyklar slängs huller om buller och körs för fort. För att undvika det har kommunen en överenskommelse med företaget.
https://sverigesradio.se/artikel/omdiskuterade-elsparkcyklar-nu-i-halmstad
Under sex veckor ska trafikkontoret på Göteborgs stad kontroller att leverantörerna av elsparkcyklar lever upp till kraven.
Tre sommarjobbare har fått uppdraget.
https://www.expressen.se/gt/nu-kontrolleras-elsparkcyklarna/?referrer=todays-news
Elsparkcyklarna är i ropet i Norge. En ny lag ger de norska kommunerna större möjligheter att begränsa deras utbredning. Vissa av företagen har också valt att låsa de norska elsparkcyklarna så att de inte går att använda nattetid. Det är nämligen då de flesta olyckorna sker, ofta tillsammans med alkohol.
Här i Sverige har restriktionerna precis lättats. Semesterglada svenskar släpps ut i sommarnatten och krogarna har öppet längre. Då blir det lätt att man hyr en hoj på vägen hem.
Hur påverkar det landets akutmottagningar? Hur ser vården på riskerna och reglerna kring elsparkcyklarna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x44lEn/overlakaren-varnar-for-elsparkcyklar
Allvarliga olyckor som sker på grund av elsparkcyklar har blivit ett stort problem. I Skåne har 495 olyckor skett mellan januari 2019-maj 2021, enligt Transportstyrelsen.
Skånes universitetssjukhus i Malmö tar emot flera elsparkcykelolyckor varje vecka, rapporterar TT.
https://sverigesradio.se/artikel/flera-elsparksolyckor-varje-vecka-i-malmo
Elsparkcyklar är ett allt vanligare fenomen, framförallt i storstäderna.
Oftast räknas den som en cykel och då gäller samma regler som för framförande av cykel.
https://sverigesradio.se/artikel/elsparkcyklar-som-gar-over-20-km-h-kan-vara-olagliga
En kvinna åtalas för vållande till kroppsskada efter att hon kört på en äldre kvinna med sin elsparkcykel i september.
https://sverigesradio.se/artikel/kvinna-korde-pa-aldre-kvinna-med-elsparkcykel-atalas
Elsparkcyklar kan verka som ett smidigt sätt att ta sig fram, men skaderisken är hög.
En ung flicka i Borås krockade med en bil i måndags och klarade sig undan med ett jack i ögonbrynet.
https://sverigesradio.se/artikel/behover-ha-ogon-i-nacken-borasare-tycker-till-om-elsparkcyklarna
Marielle, 21, fick sex frakturer i ansiktet i en allvarlig olycka med elsparkcykel förra sommaren.
Ett år senare har hon fortfarande men från olyckan.
– Jag kommer aldrig mer ställa mig på en elsparkcykel, säger hon.
Det var i oktober som 76-åriga Jenny Parmatow var på väg hem när hon blev påkörd av en elskotercykel och allting svartnade.
Hon bröt armbågen, förlorade två tänder, ett lillfinger och låg på akuten i två dagar.
– Det är snart ett halvår sedan och ingen har bett om ursäkt, säger hon till Kvällsposten.
Nu åtalas en 30-årig kvinna för att ha kört på Jenny.
#212 Oslo inför förbud för elsparkcykelåkning mellan kl. 23-05.
Enligt samma artikel är Sverige mer tillåtande mot elsparkcyklister än andra länder i en jämförelse. Det lär väl vänta ett antal utredningar innan något sker här…
- Redigerat 2021-07-14 07:43 av [Göstage]
Synskadade "Mackan" kan ha fått bestående men efter att ha ramlat över en slängd elsparkcykel, skriver Sydsvenskan i en betalartikel.
Älskad och hatad, men sannolikt här för att stanna. På en månads tid har tre nya aktörer för hyrbara elsparkcyklar dykt upp i Karlstad.
– Vi har fått in del frågor och synpunkter om dem, berättar Anders Karlsson, enhetschef för Trafikpolisen i Värmland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/karlstad-har-blivit-en-elscooter-stad
Akutmottagningen på länssjukhuset Ryhov tar emot 6-7 fall i veckan, där någon skadat sig på en elsparkcykel.
"Det kan handla om benskador, skallskador, och för just knäskador kan det vara ganska lång rehabiliteringstid", säger Johan Björk, verksamhetschef på akutmottagningen.
Han vill se hjälmtvång och ökade kontroller: "särskilt på helgerna, förra helgen fick vi in flera olyckor med berusade förare".
https://sverigesradio.se/artikel/fler-olyckor-med-elsparkcyklar
Madeleine var på väg hem från krogen när hon föll från sin elsparkcykel och bröt käken. Händelsen har fått henne att reflektera över hur hon, och andra, använder elsparkcyklarna.
– Nu när jag ser folk som åker elsparkcyklar tänker jag ”hoppas dom inte har druckit”, säger hon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svar-kakskada-efter-fall-pa-elsparkcykel
Sahlgrenska varnar nu för ökade antal olycka med elsparkcyklar i takt med att coronarestriktionerna lättar.
– Det är en samhällsnytta, men det är också en samhällskostnad och enligt vår bedömning kostar det mer än det smakar, säger Ragnar Ang som är överläkare i kirurgi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lakaren-om-elsparkcyklar-jag-kommer-aldrig-stalla-mig-pa-en
Trots sänkt hastighet och parkeringsförbud på flera platser får Helsingborgs stad varje vecka klagomål gällande elsparkcyklar. Bland annat för att folk kör fort på trottoarerna.
Elsparkcyklar har skapat stor oreda i andra städer, men än så länge finns inga företag som hyr ut sparkcyklarna i Växjö.
https://sverigesradio.se/artikel/drallande-elsparkcyklar-nagot-for-vaxjo
#235: Ja allt går med lite krav 🤔
Senast förra veckan varnade överläkaren Ragnar Ang för dödsolyckor på elsparkcyklar när restriktionerna lättar och fler festar.
Nu lyfter även ortopeden Mikael Sundfeldt på Sahlgrenska Universitetssjukhuset ett varningens finger.
https://sverigesradio.se/artikel/lakaren-mikael-har-fatt-nog-ryter-till-mot-elsparkcykel-forarna
Ett gäng på 50-100 åkare (uppgifterna varierar) drog fram på elsparkcyklar i centrala Stockholms lördag kväll.
- Redigerat 2021-07-18 06:31 av [Göstage]
En person på elsparkcykel har blivit påkörd av en bil vid ett övergångsställe i Gävle, skriver Gefle Dagblad.
Olyckan inträffade på söndagseftermiddagen.
Det har inträffat flera allvarliga olyckor med elsparkcyklarna som kan hyras i Karlstad från och med denna sommar.
https://sverigesradio.se/artikel/akutchefen-om-elscootrarna-anvand-hjalm
Under en halvtimme under måndagen bötfälldes 14 personer på elsparkcyklar, när Södermalmspolisen hade en kontroll på skeppsbron utmed Gamla stan.
https://sverigesradio.se/artikel/boter-for-ett-tiotal-personer-pa-elsparkcyklar
När fakta blir "fördomar". Expressens ledarsida konstaterar att de skötsamma får lida för andras misskötsamhet, inte bara i Malmös utsatta områden:
"I Malmö har företagen också stängt stadsdelen Rosengård, liksom delar av Holma och Kroksbäck.
I Sydsvenskan är Selma Abdi, 18 år, kritisk: ”De har fördomar om folk i utsatta områden, att de inte kan sköta sig eller ta hand om elsparkcyklarna.”
Företagen har sina skäl. Elsparkar har stulits och saboterats, personal som kommit för att hämta och fixa fordonen har hotats, påpekar Tobias Persson på Voi.
Surt för den stora hederliga majoriteten i områdena.
Men kommunen kan knappast ålägga företagen att ha utlämningsställen på en mängd bestämda ställen, oavsett vad som händer."---
#241 👍
Nu har hastigheten sänkts för hyrda elsparkcyklar längs Vätterstranden i Jönköping. Maxhastigheten ligger på 12 kilometer i timmen, detta för att minska risken för olyckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sankt-hastighet-for-elsparkcyklar-langs-vatterstranden
Cykelpolisen i Göteborg ska göra en riktad insats mot personer som inte framför elsparkcyklar på ett säkert sätt. Något som välkomnas av göteborgaren Katarina Renlund.
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-riktar-insats-mot-elsparkcyklar
Voi hade bara funnits att hyra i några dagar när Jonathan, 26, dog i en olycka med en av deras elsparkcyklar.
En dag efter dödsfallet debiterade Voi Jonathan en hundralapp för resan.
– Det gör ont, säger Jonathans pappa Stephan Hermansson.
Voi skriver i ett mejl till Aftonbladet att man inte tagit betalt för resan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/36zbkA/jonathan-26-dog-i-olycka-med-elsparkcykel
Klockan 12.15 på söndagen fick polisen larm om en krock mellan en personbil och en elsparkcykel i Brandbergen i Haninge kommun.
– Enligt mina uppgifter fanns det två personer på sparkcykeln som ska ha fått personskador. De ska vara unga, men jag har ingen uppgift om hur gamla personerna är, säger Ola Österling, presstalesperson vid Stockholmspolisen.
På bara en halvtimme stoppades 50 personer som körde olagligt på elsparkcykel och cykel i Stockholm. SVT Stockholm följde med när polisen gjorde insatsen – och det blev en svettig tillställning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/malet-ar-inte-att-botfalla-sa-manga-som-mojligt
Elsparkcyklarna har blivit en del av stadsbilden i de flesta stora svenska städer. Men i Växjö lyser elsparkcykelföretagen ännu med sin frånvaro. Kommunen har hittills sagt nej.
– Det är en medveten handling, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef på Växjö kommun.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/darfor-sager-vaxjo-nej-till-elsparkcyklar
#248: Fyra företag som hyr ut elsparkcyklar vill satsa på Växjö – men kommunen har hittills sagt nej. SVT Nyheter Småland frågade några Växjöbor om de vill se uthyrning i staden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/enkat-sa-tycker-vaxjoborna-om-elsparkcyklar
#249 De som svarat "askul" behöver inte använda hjälm när de åker - de har inget där uppe att vara rädda om.
#250: Precis.
Bolt stoppar uthyrningen av företagets elsparkcyklar under helgnätter. Tanken är att åtgärden ska leda till färre olyckor.
Edit.
- Redigerat 2021-07-27 12:07 av [Göstage]
Det finns i nuläget inget elsparkscykelföretag i Kalmar som sysslar med uthyrning av fordonet – trots att kommunen haft intressenter.
– Vi har varit negativt inställda sedan flera år tillbaka, säger trafikteknikern på Kalmar kommun, Anders Stridarv, till SVT Småland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hyra-elsparkcykel-inte-i-kalmar
#252: Idag meddelade två större elscooterföretag att de begränsar uthyrningen av sina elsparkcyklar i storstäderna för att minska antalet olyckor. Företaget Bolt går längst och stoppar uthyrningen helt under fredag och lördag natt.
Liknande skärpningar kan komma även i Karlstad.
Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden det senaste året och speciellt nu under sommaren.
Akutmottagningen i Västerås får in patienter med allt från skrubbsår till revbensskador.
https://sverigesradio.se/artikel/akuten-minst-en-skadad-pa-elsparkcykel-om-dagen
Antalet elsparkcyklar i Stockholm har ökat lavinartat den senaste tiden.
På Stockholms gator finns det nu strax över 21 000 tillgängliga elsparkcyklar.
– Min känsla är att vi är nära kapacitetstaket i Stockholm nu, säger Johan Sundman, projektledare för Trafikkontoret till P4 Stockholm.
https://www.expressen.se/nyheter/huvudstadens-larm--klarar-inte-fler-elsparkcyklar/
Att ett nytt färdmedel har etablerat sig i Karlstad märks inte bara på gatorna, utan även av på akutmottagningen där man nu ser många elscooterrelaterade olyckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/scooterolyckor-nytt-fenomen-pa-akuten-i-karlstad
Örebro kommun vill få mer ordning på elsparkcyklarna i stan. De parkeras ofta precis där den som använt den klev av och i takt med att det finns fler elsparkcyklar har klagomålen ökat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsparkscyklar-kan-komma-att-portas-fran-vissa-gator
Elsparkcyklarna är jätteproblem för personer med synskador. Det berättar Monica Eriksson som är ordförande för Synskadades riksförbund i Norrköping.
https://sverigesradio.se/artikel/elsparkcyklarna-uppror-synskadade-aldre-vagar-inte-ga-ut
I likhet med kollegorna i Stockholm har Göteborgspolisen genomfört en riktad insats mot sparkcykelåkare i staden. Källa Polisens händelserapporter.
"Insatsen har resulterat i 61 ordningsböter mot personer som skjutsat, kört på gångbanor samt mot trafiken."---
"Insatsen har varit uppskattad av många förbipasserande som upplever att det finns en problematik med hur elsparkcyklar framförs. Även många som blev bötfällda visade en förståelse över varför insatsen genomfördes."
#261: Jättebra, det har spårat ur i sthlm, ser ofta två på dessa elsparkar.
Vården larmar om att elsparksolyckorna ökar – ibland med livsfarliga skador som följd.
Nu syns en ny trend på sociala medier: ungdomar som kör elsparkcykel sittandes på kaféstolar.
– Det här är inte något som elsparkcyklarna är designade för, säger överläkaren Ragnar Ang.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GQE6Wq/lakaren-varnar-for-nya-elsparktrenden-kan-sluta-illa
Enligt polisen i Halmstad är det få som följer reglerna för elsparkcyklar. Precis som med cyklar får barn under 15 inte åka utan hjälm.
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-elsparkcyklar-ett-allt-storre-problem
Som en del av ett pilotprojekt kommer över 100 elsparkcykelställ placeras ut på olika platser i Stockholm. Detta i ett försök att skapa ordning och säkerhet i hur dessa parkeras.
– Vi startar initiativet för att vi ser utmaningar med parkeringen, specifikt vid vissa knutpunkter som Odenplan, säger Eric André, Sverigechef på Voi.
Att elsparkcyklarna slängs huller om buller och är anledningen till många allvarliga olyckor är väl omskrivet.
Samtidigt har det kommit ett antal larm om rån där tjuvarna rekar och flyr brottsplatser på just elsparkcyklar.
– När många använder elsparkcyklar gör rånare också gör det, säger polisen Jens Diaz.
Fyrdubbel ökning av utfärdade p-böter för felaktigt parkerade elsparkcyklar i Stockholm i juli.
#267: Räknade grovt till 500 st mellan T-centralen - Skansen och säkert 150 som låg på trottoaren.
En kvinna i Åbo omkom på onsdagsmorgonen när hon kolliderade på elsparkcykel med en buss.
Polisen har valt att göra riktade insatser mot buskörande elsparkcyklister under en period.
Nu har det dessutom rapporterats om en ny trend bland ungdomar – att åka elsparkcykel sittandes på en kaféstol som man ställer på cykeln.
https://sverigesradio.se/artikel/livsfarliga-elsparktrenden-aka-med-kafestolar
Polisen fortsätter sin riktade insats mot vårdslös körning på elsparkcyklar i Göteborg.
När P4 Göteborgs reporter tog rygg på två områdespoliser stoppades en man som kom åkandes.
https://sverigesradio.se/artikel/elsparkcykelakare-stoppas-av-polisen-i-direktsandning
När räddningstjänsten skulle övningsdyka vid Klaffbron i Malmö – så fick man också fiska elsparkcyklar. På 40 minuter drog de upp ett dussintal elsparkcyklar.
"Så här många har jag nog inte varit med om på samma ställe", säger brandmannen Robin Lindahl, dykare vid Räddningstjänsten syd.
https://sverigesradio.se/artikel/raddningstjansten-skulle-trana-dykning-fick-fiska-elsparkcyklar
Artisten Sean Banan vurpade med en elsparkcykel i veckan och bröt revben och fot, och som så många andra som havererat varnar han nu för riskerna.
Elsparkcyklarna har kommit till Karlskrona och nu är ortopederna på Blekingesjukhuset rädda att folk ska råka ut för allvarliga olyckor.
https://sverigesradio.se/artikel/ortopedens-rad-till-elsparkcykelforare-var-nykter
I dag går det att hyra elsparkcyklar i centrala Eskilstuna, men alla som använder elsparkcyklarna känner inte till vilka regler som gäller. Det säger trafikpolisen Anneli Ruuska.
Vanliga regelbrott som trafikgruppen i Eskilstuna bevittnat är att folk kör för fort i gångfartsområden och att folk skjutsar varandra på elsparkcyklarna.
https://sverigesradio.se/artikel/trafikgruppen-elscooterforare-bryter-mot-flera-regler
Vissa elsparkcyklar har så hög effekt på motorn att de borde klassas som mopeder, det menar Patrick Zetterberg, bilinspektör på trafikpolisen i Eskilstuna. Enligt honom skulle detta kunna innebära att de som kör elsparkcyklar med för hög kapacitet kan göra sig skyldiga till brott.
– Till exempel om de inte har hjälm på sig eller inte har något förarbevis, säger han.
Läser att fler och fler kommuner säger nej till elsparkcyklar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sodertalje-kommun-sager-nej-till-elsparkcyklar?fbclid=IwAR3fs2g-XJ141kNrhY9OyiwyVGhZoImCUxF--tBHeI6-BbRTwPS-aAhH7fQ
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Olika syn på elsparkcyklarna i de nordiska huvudstäderna, konstaterar HBL.
#278 Malmöiten Lukas Ernryd på KvP hyllar Köpenhamn för deras resoluta ingripande mot elsparkcykelkulturen.
Den omdiskuterade elsparkcykeln, som sedan några år tillbaka intagit våra större städer finns nu för uthyrning även i Blekinge. Det är företaget Bird som i dagarna etablerat sig i Karlskrona.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/elsparkcyklar-for-utlaning-nu-pa-karlskronas-gator
Vad klassas elsparkcyklarna som? Fordon måste ju vara typade, tillhöra en viss fordonsklass, för att få köra på vägarna. Det verkar som de behandlas som cyklar (får köra på cykelbana o.s.v.) men de kan inte VARA cyklar. En elcykel som man inte behöver trampa bedöms inte vara en cykel och är olaglig i Sverige, hela EU antagligen. Så hur kan det komma sig att elsparkcyklarna som går lika fort som en elcykel tydligen är lagliga?
Obs att jag undrar seriöst. Det är inte ett argument för att elsparkcyklarna bör förbjudas. Tycker iofs att något bör göras åt eländet, men förbud kanske vore trist. Det är väl till största delan uthyrningsverksamheten och att cyklarna ligger och skräpar på vägar och trottoarer som är ett problem. Jag tycker också att det borde vara lagligt att framföra elcykel med enbart motordrift ifall man vill det. Man får ju åka moped så…
- Redigerat 2021-08-08 07:12 av hemul
#281: I nuläget klassas dom som cykel och får ha en maxhastighet på 25 km/h enligt lag.
Skulle dom enbart drivas av motordrift skulle dom klassas som moped klass 2. Vilket innebär att förare måste ha mopedkort.
Elsparkcyklister är en ständig oroskälla för spårvagnsförare, konstaterar en arbetsmiljöansvarig förare på GP debatt.
"Det är svårt för bussförare och ännu svårare för spårvagnsförare att få stopp när en elsparkcykel gör en livsfarlig manöver. Särskilt svårt är det för spårvagnsförare eftersom det inte går att väja, en stoppsträcka blir dessutom lång när hjul av järn ska bromsas på en räls av järn.
För att stoppa den urartade situationen borde hyrelsparkcyklarna geoblockeras, det vill säga göra så att de inte kan köras på vissa platser i innerstaden."---
#283 En elsparkcykelåkare skadades allvarligt igår vid en kollision med en spårvagn på Bybanelinjen i Bergen.
- Redigerat 2021-08-08 10:09 av [Göstage]
#282: Det är ju supermärkligt iom att en elcykel som man inte behöver trampa inte är en cykel och olaglig.
#285: Absolut.
Elena Zetterman i Karlstad är upprörd över hur de hyrda elskotrarna ofta är parkerade och menar att det är ett problem som måste lösas.
https://sverigesradio.se/artikel/elena-ar-upprord-over-elskotrarna-i-karlstad-bristande-hansyn
Hyrbara elsparkcyklar som parkeras på gångvägar, i parker och slängs på marken har, liksom i flera andra städer, orsakat problem i Halmstad under sommaren. För Malin Karlson Gerdle, som är rullstolsburen, innebär det att hon kan tvingas köra ut på bilvägen för att kunna ta sig förbi.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/tvingas-ta-rullstolen-ut-i-trafiken-elsparkcyklar-skapar-problem-aven-i-halmstad
#288: Det råder delade åsikter kring de hundratals hyrbara elsparkcyklarna som intagit Halmstad under sommaren. Borde det finnas regler för var användarna får parkera dem? I klippet ger några halmstadbor sina åsikter i frågan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/korkortstvang-roligt-och-parkeringskrav-sa-tycker-halmstadborna-om-hyrbara-elsparkcyklar
HUS (Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt) har tvingats kalla in extrapersonal på helgerna – bara för att behandla olycksskador till följd av elsparkcyklar, skriver Svenska YLE. Läkare i sjukvårdsdistriktet vill nu förbjuda elsparkcykelåkning nattetid under helger.
Bedrövad läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har fått se sina farhågor om elsparkcykelskadorna slå in.
"Traumaläkaren Ragnar Ang förutspådde i juni att antalet elsparkcykelolyckor skulle skjuta i höjden i takt med att restriktionerna släpps. Med sensommarfacit i hand kan han vittna om att hans farhågor besannades."---
– Per dygn har vi fått in fem till sex skadade i Mölndal och en till sex på Sahlgrenska. Jag pratade med ambulanspersonal som hade 15 körningar under ett och samma pass. Man hade kunnat ha en ambulans endast för elsparkcykelolyckor vid det här laget."---
Elsparkcyklar som slängs mitt på trottoaren är en fara för synsvaga.
Fatimir Sermeti, som är blind, fick nog och gjorde en video på appen Tiktok om vilka faror det med elsparkcyklar på fel plats.
Under sommaren har Malmö stad fått in 300 anmälningar om klagomål på elsparkcyklarna.
I Köpenhamn har man nyligen infört ett förbud mot elsparkcyklar i centrum.
Nu går tunga socialdemokrater i Malmö ut och vill gå i grannstadens fotspår.
– Vi måste få stopp på detta nu, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö med ansvar för teknik och service.
#293 Vi närmar oss en utredning (som varar över valet) i frågan.
#294: Lär väl inte hända så mycket mer än en insändare om en arg sosse som tycker något behöver göras.
#295 Och än en gång blir man avundsjuk på Danmark, där Köpenhamn gjorde slag i saken med ett förbud utan en massa åthävor. Här skriver politikerna insändare istället - till vem?
- Redigerat 2021-08-10 07:09 av [Göstage]
#296: Ja säg det, jag begriper mig inte på kommuner som inget gör.
Rullstolsburna Malin har svårt att ta sig fram på Halmstads trottoarer på grund av alla elsparkcyklar som lämnats vårdslöst.
#288 #298 Jag tycker synd om dom rörelsehindrade som möts av dessa elsparkcyklar slängda på trottoaren.