Annons:
Etikettbrottslighet
Läst 3554 ggr
[Göstage]
2019-06-11 12:37

Våldets Sverige och maktens tystnad

Det är påfallande tyst från vår regering om våldseskaleringen i landet, som inte minst tydliggjorts de senaste dagarna i form av sprängningar, dödsskjutningar och knivdåd. Nu undrar man från oppositionshåll  när regeringen, främst då i form av statsminister Stefan Löfven och justitieminister Morgan Johansson, skall visa ett tydligt ansvarstagande.  Och vi är fler som väntar på någon form av reaktion…

_"Det senaste dygnet har flera våldsamma händelser skakat landet. Skottdramat på Malmö centralstation, två sprängningar i Malmö och åtminstone fem skjutningar på olika platser i landet.
_

Till det kommer den kraftiga explosionen i centrala Linköping i fredags.

– Man talar ofta om att saker är extremt allvarliga, men det här raserar ju hela samhällskontraktet för människor. Det här har pågått under så lång tid nu, och jag ställer mig frågan: När ska regeringen börja ta ansvar?, säger Johan Forssell, som är M:s rättspolitiske talesperson.

– Människor i Malmö som jag pratar med är rädda att gå ut. Människor som väcks på nätterna av glassplitter i sina sängar – det är ett helt nytt Sverige vi ser, en omfattning av den här brottsligheten vi inte varit med om tidigare, fortsätter han."---

TT

Annons:
[Jimmy.L]
2019-06-11 13:45
#1

Ja ingen ur den sittande regeringen bryr sig.

[Göstage]
2019-06-11 17:13
#2

Johan Forsell (M) utvecklar sina tankar i en debattartikel i Expressen med rubrikfrågan "Hur många sprängdåd krävs för att Morgan ska vakna?" Svaret är nog: många. Väldigt många…😴💣💣💣😴😴

"Hur många skjutningar och sprängningar har skett det senaste dygnet? Är jag ensam om att nästan tappa räkningen? I Malmö sköts en man till döds och två personer blev beskjutna. I Stockholm skadades en person allvarligt och senare på kvällen inträffade en ny skjutning i Tensta. I Gottsunda i Uppsala avlossades flera skott i ett bostadsområde. Min frustration över hur kriminella gäng tillåts gripa tag i utsatta förorter, slå klorna i butiksinnehavare och dra in barn och ungdomar i kriminalitet och missbruk är svår att beskriva. Gängkriminaliteten och skjutningarna har blivit en epidemi som måste få ett slut. Nu."---

 https://www.expressen.se/debatt/hur-manga-sprangdad-kravs-for-att-morgan-ska-vakna/

[Göstage]
2019-06-12 07:52
#3

Twitter

P M Nilsson inventerar det nationella skadeläget efter måndagens våldsamheter:

"På förmiddagen skjuts en misstänkt bombman av polis på Malmö Centralstation. Tågtrafiken stängs av under dagen.

_Ungefär samtidigt påträffas en skjuten man i Fagersjö i södra Stockholm. Skadeläge oklart.
Efter lunch skjuts en man i 20-årsåldern till döds i Nya Bellevue i Malmö.
Några kvarter bort blir några män beskjutna senare på dagen.
På natten förstör en bomb entrén till ett flerfamiljshus i Rosengård.
_

Ytterligare en bomb smäller utanför en krog på Adelgatan i centrala Malmö.

Därefter börjar den långa och numera välkända kavalkaden. Polisen vill lugna malmöiterna och påpekar att om man jobbar i rätt bransch har man inget att frukta. Kommunledningen, som i och för sig alltmer tar situationen på stort allvar, vill ta fasta på Malmös positiva sidor. Bostadsföretag vill hålla fasaderna uppe. Företagarorganisationerna vill se framåt. Justitieministern och Rikspolisen ser i skyn tecken på att trenden har vänt. Centerpartiet vill avskaffa LAS."---

https://www.di.se/ledare/dygnet-som-bor-skaka-sverige/

[Göstage]
2019-06-12 08:00
#4

Vi som växt upp och levt i ett land som haft fred i över tvåhundra år har kanske svårt att riktigt greppa vad det är som pågår, men på sistone har vi kunnat höra vittnesmål från människor som växt upp i krigshärjade länder och tvingats fly. Lyssnar man på dem så förstår man att de ser något välbekant i dramaturgin.

"Vi kommer från Bosnien och Herzegovina. Våra familjer flydde från krig. Vi får nu höra samma explosioner igen. I Sverige."---

"Det tog minst femton år innan jag kunde börja släppa allting. Dagböckerna låg lika länge i mina föräldrars källare. För jag ville lägga min dåtid bakom mig för att kunna gå vidare. Dags att bearbeta och begrava dessa traumatiska upplevelser, sade min psykolog."---

"Nu är vi där igen. Solen skiner, fåglarna kvittrar, sommaren är här. Det är tyst i min lilla by men 20 km härifrån sker skottlossningar och städer omkring drabbas av bomb-och terrordåd. Jag nyper mig i armen flera gånger. Men jag är redan vaken.

Två detonationer i Malmö, skottlossningar i Kalmar och Gottsunda under måndag och natt mot tisdag. Låt oss inte heller glömma mannen som hotade med sprängmedel på Malmö centralstation också på måndag, en misstänkt terrordåd och den största bombdåden i svensk historia som skadade 250 lägenheter och 19 personer fördes till sjukhus i Linköping för några dagar sedan. Avvärjt terrordåd i Kalmar. Otaliga knivhuggningar. Våldtäkter. Torterade djur."---

"Är det inte groteskt att vi och-/eller våra föräldrar som flytt från kriget en gång i tiden ska få uppleva det igen och dessutom bli smutskastade, nedtystade och censurerade för vi varnar om vad som pågår och har åsikter om det? Men lyssna inte på mig, f d krigsflykting. Jag är numera en traumatiserad alarmist och populist och allt ni läste är bara fantasier med högerextrema tendenser. Vakna Sverige. Vakna."

http://katerinamagasin.se/bianca-muratagic-utlys-undantagstillstand-sverige-nu/

[Jimmy.L]
2019-06-12 08:02
#5

Ja myndigheterna har tappat greppet om dom kriminella.

[Göstage]
2019-06-12 13:00
#6

#4 Sarajevo. Beirut. Mosul. Malmö.

 _"Kvart över ett på natten till onsdagen vaknade boende i Rosengård av en mycket kraftig detonation. Någon form av sprängladdning hade exploderat vid entrén till ett flerfamiljshus på von Rosens väg.
_

– Mina barn vaknade och var rädda. De frågade ”Vad är det som händer mamma?” Jag visste inte vad jag skulle säga, säger Zahraa, boende i området. Zahraa tycker att det behövs krafttag mot kriminella och att regeringen måste göra mer för att stoppa kriminaliteten. – De som gör något sådant här ska utvisas, säger hon."---

"Tarek Zahi bor i ett hus en bit ifrån fastigheten som sprängdes. Han stod i badrummet när det smällde. Han beskriver hur hela huset vibrerade och skakade vid detonationen. – Mina barn har blivit vana. Det händer så mycket. Men det är ett bekymmer att de inte vågar gå ut och leka på kvällen. Barn har behov av att komma ut, säger han. "---

"Nils Norling (Polisens presstalesperson) konstaterar att människor utsattes för stor fara vid explosionen. Hade någon gått ut genom entrédörren kunde denne ha dött. – Gärningsmännen är mycket hänsynslösa personer som inte har någon omtanke om andra, säger Nils Norling." 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/op1qqB/boende-i-malmo-polisen-maste-lyssna-pa-oss

Annons:
[Göstage]
2019-06-12 13:05
#7

Har han rätt?

[Hayabusa]
2019-06-12 17:34
#8

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S):
– Vi har verkligen en positiv utveckling. Malmö går åt rätt håll, säger hon.

[Göstage]
2019-06-13 08:41
#9

#8

"Krigets första offer är sanningen."
Aiskylos (526–456 f Kr).

[Göstage]
2019-06-13 16:02
#10

Den 25 juni skall riksdagen på Moderaternas begäran diskutera våldet i landet. Mikael Damberg skall vara med från regeringen, men han har ju redan visat stor handlingskraft genom att utlysa en utredning - vad mer kan han göra? Tillsätta en till? Sossarna har ju inget annat på sin reportoar…

Det bästa sillmjölkarna kan göra för att få till en ändring är att lämna in sin avskedsansökan.

[Göstage]
2019-06-15 09:00
#11

 Aleksandra Boscanin på GP:s ledarsida är som så många andra inte helt bekväm med Polisens intyganden om att endast den som är i "fel bransch" har anledning att känna sig otrygg. Oskyldiga offer har ju redan krävts, påpekar hon.

"Man kan förstå att polisen inte vill sprida panik bland invånarna, men det är felaktigt att insinuera att laglydiga människor inte drabbas av våldet. I polisens rapport om allvarlig och organiserad brottslighet från 2017 går att läsa att ”Attityden gentemot tredje man har blivit mer likgiltig”.

Detta manifesteras genom att skjutningar i större utsträckning sker på offentliga platser: i bostadsområden, på torg, inne i restauranger. Givetvis drabbar det människorna som vistas i dessa miljöer, oavsett vilken bransch de jobbar inom. Det finns flera fall runtom i landet där vanliga människor blivit träffade av kulor ämnade för någon annan, eller dött i sprängdåd. Shayan blev 22 år gammal, Petar blev 20 år, Yuusuf hade precis fyllt 8, Luna blev 4 år gammal. Oskyldiga dödsoffer är den yttersta konsekvensen av gängkrigen. Men även de som inte fysiskt skadas påverkas när skjutningar och sprängdåd blir inslag i vardagen."---

"Människor som vaknar mitt i natten av höga smällar, föräldrar som möter avspärrningar när de lämnar sina barn vid förskolan, barn som blir vittnen till dödsskjutningar när de leker i parken. Det sker inte hela tiden, men alldeles för ofta. Att laglydiga invånare sällan dör i gängkrigen, även om det faktiskt har hänt, är en blek tröst. Kriminella ska inte heller behöva dö – de ska lagföras. Det bästa sättet att få Malmös invånare att känna sig trygga är att få bort de kriminella från gatan."

https://www.gp.se/ledare/alla-påverkas-när-våldet-blir-inslag-i-vardagen-1.15624756

[Göstage]
2019-06-25 13:39
#13

Regeringen anklagas från moderat och SD-håll för att famla om gängkriminalitet och växande otrygghet i samhället.

Källa.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-06-25 14:03
#14

Regeringen struntar i den kritiken.

[Göstage]
2019-06-25 14:14
#15

#14 Klart de gör-  vi får kanske vara glada så länge den får framföras. Mer från debatten:

"När riksdagen debatterade gängkriminaliteten var de vänsterliberala mer svarslösa än någonsin. Det menar Adam Marttinen, rättspolitisk talesperson (SD). – Den var värre än väntat, säger Adam Marttinen när Samtiden ber honom summera riksdagsdebatten som hölls på förmiddagen.

Man kan förvänta sig att politiker avser att analysera orsakerna till att det dödliga våldet och sprängningarna ökar, men Marttinen var ensam om att ta upp orsaker till växande kriminalitet, inte minst utanförskapet och segregationen som växer som en följd av den stora invandringen till Sverige.

– Ja, inrikesminister Damberg (S) tog inte ens upp klassproblematik och ojämlikhet som förklaring till kriminaliteten, så som socialdemokrater brukat göra."---

https://samtiden.nu/2019/06/marttinen-varre-debatt-an-vantat/

Talande tystnad tydligen.🤫🤐

Edit.

[Jimmy.L]
2019-06-25 15:01
#16

Dom är så naiva. 😕

[Göstage]
2019-06-26 09:35
#17

#16 Har en känsla av att de snarare är inkompetenta och maktodugliga än naiva när det gäller kriminaliteten. De kan inte bättre helt enkelt.

[Hayabusa]
2019-06-26 09:38
#18

#17 Dessvärre sant. De har inte verktygen och om de hade dem så kan de inte hantera dem…

[Göstage]
2019-07-01 11:51
#19

"Om kriget kommer?" Nej, rutin på sjukhusens askutmottagningar:

"I samma ögonblick som larmet går om en skottlossning skickas polispatruller både till brottsplatsen och Karolinskas akutmottagning. Polisen upprättar en buffertzon utanför akuten och bara de närmast anhöriga till offret släpps förbi. – Vid den senaste skjutningen i Rissne var polisen till och med på plats före ambulansen, säger Anna Jansson.

Carl Magnus Rutherfalk är chef för säkerhetsledningen på Karolinska. Han tycker det nya systemet fungerar bra. – Det är viktigt att polisen hinner bygga upp ett skydd innan ambulansen kommer. Vi på sjukhuset klarar inte av att hantera extrema situationer. Det är polisens uppgift att skydda sjukhuset, säger han."---

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/skyddszon-vid-akuten-efter-skjutningarna/repdpnrav!k6SKIAHWmXpHNDQeh5Dt5w/

Äldre tråd.

[Göstage]
2019-07-01 11:56
#20

#0 Sedan TS har det inträffat ytterligare fyra dödsskjutningar och en stor sprängning, men det är tyst från regeringen. 

Fast i morgon kanske vi får veta mer: "Expressen har sökt inrikesminister Mikael Damberg (S), som via sin presstalesperson hänvisar till morgondagen, då inrikesministern tar emot en utredning med nya förslag för att stoppa skjutvapenvåldet och sprängningar.

Förslagen, som främst ska se till att försvåra för kriminella att få tillgång till vapen och explosiva varor, kommer att presenteras vid en pressträff under tisdagen. Efter förra månadens sprängningar i Linköping annonserade Damberg att även kronvittnen: kriminella som vittnar mot medbrottslingar i utbyte mot strafflindring, eller som slipper straff helt och hållet. – Fler människor ska våga och vilja ställa upp som vittnen, sa inrikesministern då."---

 https://www.expressen.se/nyheter/politikernas-reaktion-efter-skjutningarna-en-epidemi/

Återstår att se om Damberg är en bättre handlingarnas man än Morgan Johansson…

Annons:
[Göstage]
2019-07-02 12:29
#21

"Under tisdagen presenterades en utredning för att bekämpa vapenvåld och sprängningar. Bland annat föreslås nya kvalifikationsgrunder för grova och synnerligen grova vapenbrott, och ökade befogenheter för Tullverket."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-vapenvald-och-sprangningar-stoppas

Såg studiosändningen från SVT och utredningspresentationen från Rosenbad, och jag skall ärligt säga att så särskilt mycket klokare blev man inte. För det första verkar alla som kan begripa sig vettigt i nyhetsstudion ha begivit sig till Almedalen eller gått på semester, och utredningens presentation i sig gjorde ett något tankspritt intryck, för att uttrycka det skonsamt.

Men på det hela taget: var det här det dödande dråpslaget mot den organiserade brottsligheten och de kriminella gängen enligt rubrikens trosvissa "Så ska vapenvåld och sprängning stoppas"? Tillåt mig tvivla!

[Jimmy.L]
2019-07-02 12:39
#22

Så länge man inte täpper till inflödet av vapen så blir lagen tandlös..

[Hayabusa]
2019-07-02 12:41
#23

#21 Det där har återupprepats gång på gång…vad har förbättrats, rent konkret? Inte ett skit, buset fortsätter som om inget hänt.

[Göstage]
2019-07-02 12:57
#24

Instämmer! Positivt givetvis att man ger tullen ökade resurser, men inflödet söker sig sannolikt andra kanaler bara. Hur skyddar sig ett land med 220 mil landgränser och 322 mil kust mot drönartransporter till exempel?🤔

[Göstage]
2019-08-06 08:49
#25

Steget Efter kommenterar på Twitter

https://twitter.com/stegetefter

[Jimmy.L]
2019-08-06 09:14
#26

#25 Klockren bild av läget.

[ludgopelle]
2019-08-07 23:40
#27

#25😂😢

Annons:
[Göstage]
2019-08-31 09:30
#28

#0 "Man talar ofta om att saker är extremt allvarliga, men det här raserar ju hela samhällskontraktet för människor. Det här har pågått under så lång tid nu, och jag ställer mig frågan: När ska regeringen börja ta ansvar?" var frågan från Johan Forssell, M:s rättspolitiske talesperson, i TS. Frågan är givetvis inte mindre aktuell idag- Henrik Jönsson undrar om det där samhällskontraktet nu är brutet.

Edit.

[Hayabusa]
2019-08-31 10:07
#29

#28 Det ligger en hel del i det Henrik säger. Henrik var för övrigt med i Opinion Live i veckan som gick (enda anledningen till att jag kollade).

[Göstage]
2019-09-01 14:03
#30

"Situationen i Sverige är nu ohållbar", "vi går mot en katastrof om vi inte handlar" och dags för "politisk mobilisering". Är det någon alarmist på Debatt iFokus som är i farten igen? Nej, den här gången  är det Ulf Kristersson, ledaren för landets näst största parti som uttalar sig.

[Göstage]
2019-09-01 22:05
#31

Socialdemokraterna bjuder in alla partier utom Sverigedemokraterna till samtal om bekämpande av  gängkriminaliteten, meddelade inrikesminster Mikael Damberg (S) i kvällens Agenda på SVT

Ja, det vore ju pinsamt att få erkänna inför SD att man vill göra deras  förslag till sina egna…

[Jimmy.L]
2019-09-02 06:45
#32

Som vanligt.

[Göstage]
2019-09-02 07:20
#33

#31 Ulf Kristersson meddelar att han anser att även SD skall inbjudas till överläggningarna. På sin Facebooksida skriver han enligt Ekot bland annat att  "I det mest akuta läget som vårt land har befunnit sig i på många år, så väljer regeringen att inte ens lyssna på vad alla medborgare, genom sina valda riksdagsledamöter, har att säga. Det är respektlöst.”👍

Källa.

[Göstage]
2019-09-02 10:18
#34

Även KD protesterar mot att SD ställs utanför. (Källa.)

Kanske var det just detta sossarna var ute efter, att  kunna säga att "titta nu, de är ett block". För sossarna är nog sådant intrigspel viktigare än bekämpandet av våldet.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-02 10:25
#35

#34 Sossarnas agerade blir närmast komiskt.

Carmarino
2019-09-02 12:31
#36

#33 Kristersson sa också "Stefan Löfven talade så sent som i helgen om 'nationell samling'. Då börjar man inte med att utesluta företrädare för drygt 17 procent av väljarna. Väljare som är precis lika utsatta och lika oroade över den grova brottsligheten som alla andra i Sverige." 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-09-02 15:13
#37

Även C och L är öppna för att diskutera gängkriminaliteten med SD i gruppen, men sossarna säger fortfarande nej. Intressant utveckling!

Källa.

[Göstage]
2019-09-02 17:01
#38

Samhällsdebattören Mattias Lindberg anklagar på GP debatt Stefan Löfven för att fortsätta att förminska det grova gängvåldet. 

"När Mats Knutson i SVT frågar vilket ansvar regeringen har för att gängkriminaliteten ökat sedan tillträdet svarar Stefan Löfven (S) att det dödliga våldet inte har ökat men att den här typen av våld har ökat. Det andra påståendet är sant."---

"Det har varit förödande för gängkriminalitetens utveckling i Sverige att man sopat ökningen av gängvåldet under mattan med hänvisning till minskat dödligt våld, samtidigt som den grövsta användningen av våld i form av skjutningar, knivskärningar och sprängningar ökat kraftigt. Sverige har nu en mycket sämre utveckling för både gängvåld och dödligt våld totalt än resten av Europa och det är dags att börja prata klarspråk om det."

https://www.gp.se/debatt/stefan-löfven-har-fel-om-det-dödliga-våldet-1.17697784

[Göstage]
2019-09-04 09:30
#39

Alice Teodorescu är numera gästkrönikör i GP. I en krönika frågar hon hur utvecklingen tillåtits gå så här långt, utan motmedel och också utan ansvarsutkrävande.

"Vid sidan av de kraftfulla åtgärder som politiker av alla kulörer nu rimligen, omgående, kommer att tvingas vidta återstår en skavande fråga. Vilka var de mekanismer som omöjliggjorde en diskussion om förebyggande insatser innan situationen tilläts gå så här långt? Varför var det för så många så viktigt att oroa sig mer för andra människors oro än för den faktiska samhällsutvecklingen? Varför var det så svårt att erkänna att slapp lagstiftning med för många ventiler för småbrott och unga kriminella, en underdimensionerad polis i relation till en växande befolkning, oförmåga att upprätthålla gränskontroller, en stor invandring och därtill en nästintill helt kravlös integrationspolitik, enbart skulle kunna resultera i kris?

I Sverige kan minsta lilla privata förseelse leda till att politiker tvingas avgå. Det hade varit sundare om politisk inkompetens hade fått några som helst konsekvenser."

 https://www.gp.se/ledare/frihet-skall-med-lag-byggas-1.17722274

Carmarino
2019-09-14 16:48
#40

Björn Ranelid:

Mikael Damberg hävdar å statsminister Stefan Löfvens vägnar att sverigedemokraterna inte har tillräckligt djupa insikter och kunskaper om vad som bör göras för att bekämpa vapenhandel, mord och annan grov brottslighet som begås på allmän plats i Sverige varje vecka.

Miljöpartiet och socialdemokraterna har bestämt att ungefär tjugo procent av Sveriges valmanskår inte har rätt att delta i politiska diskussioner som gäller bekämpning av brottsligheten i riket. Därmed bildar de två regeringspartierna en diktatorisk pakt gentemot de fem övriga partierna i riksdagen.

-----

Socialdemokraterna och miljöpartisterna skjuter sig själva i fötterna med lösa skott när de stänger dörren för sverigedemokraterna i överläggningarna om vad som bör göras för att motverka den grova och organiserade brottsligheten i Sverige.

Varför inte låta sverigedemokraterna få säga och lägga fram hur de tänker och vad de vill göra i samråd med eller i opposition mot de övriga parterna i överläggningarna?

Nu bereds de i stället ännu en gång möjligheten att ikläda sig offerkostymen och folkdräkten och hävda att de systematiskt motarbetas av regeringen på ett odemokratiskt sätt och de har fullkomligt rätt däri.

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/socialdemokraterna-skjuter-sig-i-fotterna-med-losa-skott/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-09-14 19:40
#41

Jag skulle skriva skarpa skott.

Annons:
[Hayabusa]
2019-09-15 09:48
#42

Sveriges Radios "P4 Världen". 12:45 in i programmet diskuteras gängkriminalitet/våld/skjutningar i Sverige kontra Danmark och Tyskland.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1354955

[Hayabusa]
2019-09-17 15:19
#43

Nå, en del förslag på hur samhället får bukt med gängkriminalitet dyker upp då & då. Här är ett…

Stockholms socialborgarråd Jan Jönsson (L):

Jönsson föreslår därför att personal från Stockholms stad ska arbeta nära de kriminella för att informera om de kommunala avhopparprogrammen för personer som vill lämna den kriminella miljön. Som exempel nämner Jönsson minnesceremonier i samband med mord.

– Det kan till exempel handla om att dela ut information på minnesplatser, eller när vi öppnar lokaler för vänner och anhöriga i samband med de här morden. Och genom att sätta upp affischer på tunnelbanestationen och liknande, säger Jönsson.

Källa: Mitt i

[Göstage]
2019-09-17 15:29
#44

#43 Twitterreaktion på Jönssons "utspel". 😃

[Göstage]
2019-09-18 10:39
#45

I en lång (jättelång!) bloggartikel skriver Jens Ganman roande och oroande om oron i Sverige förr och nu. Bara ett litet klipp här:

"Det spelar ingen roll hur många gängskjutningar som sker. Hur många oskyldiga som än drabbas av Sveriges havererade integrations/kriminalpolitik: Daniel Cuevas Zuniga (handgranaten i Vårby), Alexandra Mehzer (HVB-hemmet i Mölndal) Carola Herlin och Emil Herlin (knivdådet på IKEA), Ebba Åkerlund, Lena Wahlberg, Maïlys Dereymaeker, Chris Bevington, Marie Kide, (massmordet på Drottninggatan), Yusuf Warsame (handgranaten i Biskopsgården), Shayan Gaff (läkarstudenten i Segeltorp som mördades av ”misstag”) Luna Mandic (bilbomben i Torslanda), Ingrid Guldbrandsson (den 70-åriga kvinnan i Kil) Karolin Hakim (mordet i Ribersborg) Ndella Jack (mordet i Råcksta) + de tre skadade i k-pistskjutningen i Nacka i förra veckan.   

…de som protesterar stämplas ofta som rättshaverister. Pensionärer och småbarnsföräldrar som börjar rösta på SD i ren frustration över att regeringen förefaller handlingsförlamad när det gäller den ökande (minskande) brottsligheten avfärdas som dårhjon. Eller så har de, helt enkelt, gått och blivit ”rasister”. I det avseendet är statsminister Stefan Löfven som en bilmekaniker som öppnar alla motorhuvar och ställer samma diagnos: ”Det är smuts i förgasaren!” Eller som Ulf Lundell skriver i sin dagbok Vardagar 2: ”Det är inte alldeles fel att likna insläppandet av SD i regeringsställning med nazisternas intåg i Reichstag. En miljon SD-väljare kan ha djävligt fel.”---

https://jensganman.wordpress.com/2019/09/14/sa-har-har-det-alltid-varit/

[Jimmy.L]
2019-09-18 11:38
#46

Så bra skrivet.

[Göstage]
2019-09-18 12:27
#47

#43 Rebecca Weidmo Uvell har inte mycket till övers för Liberalerna (eller Folkpartiet som hon föredrar att kalla dem). De är helt enkelt flumvänster, anser hon.

https://uvell.se/2019/09/17/jamstalldhet-ska-fixa-kriminalitet/

[Göstage]
2019-09-19 09:30
#48

"Politikernas handlingsförlamning är obegriplig och den grova kriminaliteten har tillåtits växa till nivåer vi aldrig upplevt tidigare.  Nu krävs ett batteri av åtgärder och lagändringar", skriver polisinspektören Lars Alvarsjö på Expressen debatt. Han ger ett antal förslag till åtgärder samt uppmanar samtliga riksdagspartier att ta sitt ansvar för situationen och åstadkomma förändringar.  "Matchklockan står på övertid och vi ligger under", skriver han. Ett avsnitt ur artikeln: 

"Skjutningar med automatvapen, bombdåd, utpressningar, hot och angrepp mot anställda inom rättsväsendet – listan kan göras lång. Tankarna går lätt till 30-talets Chicago eller länder där drogkartellerna styr. Våldet genomsyrar och bryter ned samhällsstrukturerna och medborgarna skräms till tystnad. Den grova kriminaliteten biter sig allt hårdare fast i vårt samhälle. För varje dödsoffer och för varje avlossad kula tappas tilltron ytterligare till rättsväsendet möjligheter att skydda medborgarna. Den kriminella identiteten glorifieras – inte minst via sociala medier. 

Detta kunde vara någon annanstans i världen men det sker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Våldet och gängproblematiken har också spridit sig vidare över landet. I Stockholm har det hittills i år rapporterats nästan 70 skjutningar. 15 personer har dött och minst 20 personer har skadats. Utvecklingen går utan tvekan åt fel håll och Sveriges siffror torde sticka ut från övriga jämförbara länder. Våldsutvecklingen har eskalerat och konfliktläget för gängkrigen i Stockholm betecknas nu som mycket allvarligt. Användningen av tunga automatvapen och sprängmedel i offentliga miljöer ökar risken för allmänheten. För varje våldsincident blir det svårare för rättsväsendet att bryta utvecklingen."---

https://www.expressen.se/debatt/kampen-mot-gangen-haller-pa-att-forloras/

Annons:
[Göstage]
2019-09-20 16:12
#49

Sjuklöverdiskussionerna om gängkriminaliteten har avbrutits, tillfälligt eller helt är inte klart.
Moderaternas och Kristdemokraternas deltagare  säger att regeringen ombetts återkomma med ett nytt förslag i morgon, medan Morgan Johansson säger att man kommer att fortsätta efter helgen.

Källa

[[eskils_]]
2019-09-20 16:28
#50

#40 Bra talat av Ranelid, diktatoriskt var ordet. 🤓

#49 Så skamligt av S-MP-V (totalt bara 40,6% i senaste riksdagsvalet) att förvägra Sverigedemokraterna en plats i dessa diskussioner! SD har över en miljon väljare och ännu fler sympatisörer, som alla är lika drabbade av gängkriminaliteten som dessa tre partiers väljare.

[Göstage]
2019-09-20 16:35
#51

#50 Skulle tro att Socialdemokraterna, precis som i regeringsförhandlingarna, är beredda att förödmjuka sig ganska långt för att få förhandlingarna att sluta med någon form av uppgörelse. Strandar det helt så har man spelat SD i händerna.

Samtidigt är det trist med ett partipolitiskt rävspel när nationen befinner sig i vad som väl bara kan beskrivas kris. En allvarlig skjutning eller sprängning i helgen kommer att läggas politikerna till last,  oavsett om de festar utomlands eller spelar på läppen i hemmets lugna vrå.

[Göstage]
2019-09-21 09:01
#52

I veckans YouTubeinslag talar Henrik Jönsson om "Våld och verklighet: Att balansera trygghet och frihet", och han introducerar det bland annat så här:
"De senaste veckornas eskalerande våldsdåd har  skapat en yrvaken krismedvetenhet i det politiska etablissemanget. Vad kan vi göra åt våldet? Hur balanserar man trygghet och frihet? Och vad blir konsekvenserna av en situation där statens våldsmonopol på allvar utmanas?"---

[Göstage]
2019-09-21 14:18
#53

#49 M och KD drar sig ur överläggningarna om gängvåldet. En stor prestigeförlust för Löfven, Morgan Johansson och Mikael Damberg och dito triumf för SD, men det spelar mindre roll när den föreligger en kris för rättssystemet och allmän otrygghet i samhället. De enda egentliga vinnarna är de kriminella.

Källa

[Göstage]
2019-09-21 15:58
#54

Även Liberalerna tackar för sig i samtalen om gängvåldet. Kvar blir alltså S, V, MP och C, och då kan man ju tänka sig vad det blir av det…😮

Källa

Kanske har de tre partiledarna som befinner sig i Israel pratat sig samman? 😉

[Göstage]
2019-09-21 18:29
#55

#53 "Att samtalen om tvärpolitiska lösningar för åtgärder mot gängkriminaliteten kollapsade skickar signaler till förövarna, enligt forskaren och polisen Amir Rostami. – Det blir ytterligare en dimension där de känner att samhället inte kan komma åt oss om inte ens politikerna kan komma överens, säger han."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbke8r/forskaren-om-avbrutna-samtal-allvarligt

Javisst.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-09-21 18:35
#56

Ja så länge regeringen leker sandlåda kommer man aldrig åt kriminella.

[Göstage]
2019-09-22 20:28
#57

#53 "Moderaterna kommer att rösta för det förslag mot gängvåldet som regeringen presenterade igår. Det meddelar nu även partiledaren Ulf Kristersson på sina konton på flera sociala medier.

Han skriver att Moderaterna kommer att stödja de 34 punkter som regeringen presenterade igår, men att dessa är otillräckliga. Det han saknar är bland annat högre lön för polisen, införandet av visitationszoner, fördubblade straff för gängkriminella och slopad straffrabatt för unga vuxna. Han efterlyser dock fler åtgärder än de som föreslås."---

SR

Inte med, men ändå med alltså.

[Göstage]
2019-09-22 22:26
#58

#52

[Göstage]
2019-09-23 11:16
#59

#57 Vid en presskonferens på måndag förmiddag sade Kristersson och Forssell att Moderaterna kommer att stödja ett regeringsförslag om genomförande av de föreslagna åtgärderna, men också att de kommer att söka parlamentariskt stöd för de egna förslag som Socialdemokraterna avvisade. Kan ju bli intressant att se hur C och L ställer sig till det sistnämnda.

Källa

[Göstage]
2019-09-25 09:03
#60

#0 Nu pratar makten, högt och gällt. 

Någon kanske hittar till tråden om fem år och kan  konstatera hur det gått? 

[Göstage]
2019-09-26 14:18
#61

#60 Nu är det Annies tur att dra in luft.

_"När Annie Lööf höll sitt tal på Centerpartiets stämma i Karlstad fick kriminalpolitiken, och framför allt den senaste tidens brutala skjutningar, stor plats.
_

– Vedervärdiga händelser som gör mig så oerhört förbannad. Som visar på en total avsaknad av respekt för människolivet, men också på en sällan skådad feghet. Att ge sig på oskyldiga människor, det är ett bevis på mänsklig ynkedom, sa Lööf.

_C-ledaren vände sig direkt till de kriminella gängen från scenen:
_

– Vi kommer inte att vika oss, vi kommer inte att backa, vi kommer jaga er och knäcka er."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WbdrOQ/annie-loofs-budskap-till-gangen

Dags att citera Anna Dahlberg , som för snart två år sedan skrev:

"Den som följer den politiska debatten märker en växande frustration över verkligheten. Det ska inte vara så här i Sverige, säger politiker X. Jag blir förbannad, säger politiker Y."--- 

"Men hur vore det om våra politiker i stället funderade över varför det har blivit som det har blivit? Den politiska styrningen har uppenbarligen inte fungerat."---.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/varfor-vill-inte-vara-politiker-styra-landet/

[Göstage]
2019-09-26 15:10
#62

#60 #61 I Sverige hotar man de gängkriminella med att man skall ta dem, i Danmark gör man det.

"Polisen har gjort tillslag mot 31 adresser i och omkring Köpenhamn. Orsaken är en pågående gängkonflikt, säger polisinspektör Torben Svarrer, till TT. – Vi börjar se att det finns en koppling mellan några av de här sprängningarna i gängmiljön. Det visar våra utredningar, säger han."---

"I tillslaget förra veckan hittades 57 skjutvapen, men nu var utdelningen mer blygsam."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stort-tillslag-mot-gangmiljo-i-danmark

Annons:
[Göstage]
2019-10-18 13:42
#63

#31ff Moderater visar på sin partistämma varför M lämnade sossarnas kaffebord kring sjupartisamförstånd om kriminaliteten.

https://www.expressen.se/nyheter/m-utspelet-barn-under-15-ar-ska-kunna-domas/

[Göstage]
2019-11-03 09:58
#64

Chris Forsne välsignar dem som ännu orkar ge oss skildringarna från ett samhälle närmast i fritt fall, samtidigt som hon frågar var de som strävat efter och fått makten håller hus när det skakar under fötterna.

"Den idag utbredda frustrationen och känslan av att våra förtroendevalda flyr sitt ansvar översätts i en trötthet och desperation hos allt fler.(---) 

Istället har vi beundransvärda personer som nationalekonomen Tino Sanandaji, journalisten Jens Ganman, terrorforskaren Magnus Ranstorp och här på ledarsidorna Johan Westerholm, specialist på  extrem islamism, som oförtrutet – och till ett högt personligt pris – fortsätter att rapportera om och blottlägga vad som händer i vårt samhälle.

Men var är Stefan Löfvén? Vad gör Morgan Johansson? Vad gör Ulf Kristersson annat än poserar lite lagom? Vad är Annie Lööfs  mål med svenska samhället?"---

https://ledarsidorna.se/2019/11/vi-vantar-bara-pa-kraschen/

Fetstilen är Forsnes.

[Göstage]
2019-11-05 11:04
#65

"Visst rapporteras det om sprängdåden som ständigt sker runtom i landet. Men det är rapportering i förbifarten av något som redan har kommit att bli vardag, inte en bevakning som vänder blicken mot ansvarig minister och utkräver politiska svar", skriver Paulina Neuding på Dagens Samhälle.

"Hade justitieminister Morgan Johansson inte betalat sin TV-avgift kan vi vara säkra på att han hade mötts av ett pressuppbåd utanför Rosenbad. Nu vet jag inte om någon står där för att ta reda på vad han har att säga till de barnfamiljer som vaknade av nattens bomber, eller till dem som inte längre vågar sova hemma efter explosionen."--- 

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/sprangdad-utan-politisk-och-medial-sprangkraft-29986

[Göstage]
2019-11-06 11:52
#66

Kanske lika bra att regeringen tiger?  Som Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida konstaterade för snart två år sedan:

 I själva verket tycks det vara så att ju mer komplext ett samhällsproblem är, desto mer högtflygande blir Stefan Löfvens retorik. I augusti 2015 deklarerade han exempelvis att "handgranater hör, liksom andra vapen, inte hemma på Sveriges gator. De ska bort helt enkelt."

Det gick sisådär, får man väl konstatera. Men i oktober 2017, efter ett år av ständiga skjutningar, hade ambitionen vuxit sig ännu större: "Det gäller att vara stenhård från början. Brottsligheten ska bort från gatorna."

Från akut poliskris, ett ökat antal särskilt utsatta områden och växande skuggsamhälle till - abrakadabra - ett brottsfritt samhälle."---

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/men-vad-ska-du-gora-at-det-da-stefan-lofven/

[Hayabusa]
2019-11-06 11:57
#67

#66 Det är väl just DET som stör åtminstone mig. Det är mycket snack men det händer för sjutton inget som drar utvecklingen åt rätt håll. Det blir snarare det motsatta. Antalet sprängningar har fördubblats från 2018 till 2019 - så mycket för hårdare tag.

[Göstage]
2019-11-07 09:20
#68

Den 4 november 2017 gjorde Alice Teodorescu på ledarplats i GP ett konstaterande som äger relevans inte minst idag:

"Till att börja med måste det en gång för alla stå klart att det inte får anses farligt att människor har olika åsikter, att vi är oeniga. Det är själva essensen i en demokrati. Men oenigheten kommer med ett pris i ett samhällsklimat marinerat i konflikträdsla. Det grupptryck som får politiker att tysta och tystna är effektivt bara så länge det kan mätas i belöning eller bestraffning. I stället för att hysa rädsla för den fria tanken borde vi därför vara mer oroliga för vad som sker med människor som bär på tankar som de inte vågar yppa."--- 

https://www.gp.se/ledare/teodorescu-vad-är-vi-så-rädda-för-i-sverige-1.4795889

[Jimmy.L]
2019-11-07 09:56
#69

#68 En mycket bra ledare.

Annons:
[Göstage]
2019-11-07 10:51
#70

Stefan har ringt till den farmor som kunde fått sina barnbarn bortsprängda för att lugna henne. Nu väntar landets övriga oroliga på en signal från Stefan.📱

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/regeringen-svarar-mona-efter-uppmarksammade-inlagget

[Jimmy.L]
2019-11-07 11:20
#71

Hon går det bra att prata med men resten av landet då?

[Hayabusa]
2019-11-07 11:37
#72

#70 Hade det inte varit bättre om Löfvén hade sett till att hitta gärningspersonen och ta en snack med henne/honom? Mig behöver han absolut inte ringa till…

[Göstage]
2019-11-07 11:55
#73

#70ff Som vi svarade på anrop i lumpen: "byt position och återkom!" Fast hellre här: "byt befattning och återkom".

[Göstage]
2019-11-12 15:11
#74

"Det här är inte okej. Folk går på restaurang och blir ihjälskjutna, det är oacceptabelt. Och därför måste vi arbeta med de verktyg vi har. Vi kan inte acceptera att det här pågår och det gäller enskilda och hela samhället."

Stefan Löfven Malmö 2019? Nej, Löfven i Biskopsgården våren 2015 men människor går  fortfarande på restaurang och blir ihjälskjutna. Vad säger han idag då?  Jo, "vi fortsätter det arbete vi påbörjade förra mandatperioden". Uppenbarligen gör de kriminella det också.

Carmarino
2019-11-12 15:33
#75

#74 Papegojan Löfven: begränsat ordförråd som han upprepar gång på gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-11-20 08:54
#76

Den beramade intervjun i Agenda fortsätter att förfölja Stefan Löfven. Här är det Paulina Neuding som synar Löfven och hans parti i sömmarna.

"När man som Stefan Löfven påstår att vi inte såg detta komma, ger man också en bild av att det inte skulle ha pågått en debatt om dessa frågor. Det stämmer inte. Debatten har funnits och regeringens strategi i den har varit att förminska allvaret och anklaga meningsmotståndare för att skada landets anseende. 

 "Stefan Löfven upprepade samma fras vid tre tillfällen under sin intervju med i Agenda i söndags: Vi såg inte detta komma.

Det är ett förbluffande påstående av en statsminister som både bevisligen känt till relevanta fakta, och som tills nyligen haft som strategi att förringa utvecklingen och anklaga meningsmotståndare för att svartmåla landet." ---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/lofven-later-mer-som-donald-trump-en-svensk-statsminister-30269

Annan tråd i samma ämne.

Annons:
[Göstage]
2019-12-28 08:28
#77

#76 "Att politiker påstår att de inte kunde förutse våldsutvecklingen i våra utsatta områden håller inte. Ni såg det komma men lät det ske. För det har många fått betala ett högt pris", skriver rektor Hamid på gästledarplats i GP och smular sönder de ansvarigas försvar.

"Tvärtom verkar de kriminella gängen ha flyttat fram sina positioner. Yrvakenhet präglar politikernas yttranden efter varje illdåd. När statsministern uttalade sig i Agenda om att man inte kunde förutse utvecklingen av det dödliga gängvåldet så var det ett häpnadsväckande uttalande. Vetskapen har funnits men höljts i dimmor av politisk korrekthet som till sin natur varit så världsfrånvänd och abstrakt att det förvandlats till sin politiskt inkorrekta motsats."---

https://www.gp.se/ledare/ni-såg-det-komma-men-lät-det-ske-1.21949680

[Göstage]
2020-01-13 22:58
#78

Helena Edlund har fått nog av Löfvens och våldets Sverige.

"Så – nu då? Nu när ni i regeringarna Reinfeldt och Löfven har förvandlat Sverige till ett gränslöst och mångkriminellt samhälle, vilket är ert råd till oss som har älskat Sveriges lugn och trygghet? Vart ska vi bege oss för att söka asyl? Kan du berätta det för mig, Stefan Löfven? Var kan dina medborgare söka skydd och trygghet? 

#74 Du behöver inte stamma att det är ”oacceptabelt”, det vet vi redan. Du behöver inte heller upprepa att ni ska ”krossa den organiserade brottsligheten” eller att ”det ska vara ordning och reda”, det vet vi att ni inte förmår. Hur har det gått hittills, tycker du? Oavsett om vi fötts i Sverige eller sökt skydd här – vart ska vi ta vägen nu? Sveket är avgrundsdjupt mot oss alla."

http://helenaedlund.se/mitt-brev-till-regeringen-var-ska-vi-soka-asyl/

[Göstage]
2020-02-12 08:10
#79

När den råa ungdomskriminaliteten nu når till samhällsetablissemangets hemmaplan blåses det upprört i pipan. Paulina Neuding på Dagens Samhälle:

"Plötsligt varnas det för tilltagande brottslighet på redaktioner och i kretsar som tills alldeles nyligen avfärdade allt sådant som alarmism – och framför allt förtäckt rasism."---

"Ungdomsrånen kommer också att förändra politiken, och frågan är om partierna kommer att uppfatta det i tid. Det gäller inte minst de gamla Allianspartierna, som behöver inse att ingen vettig människa bryr sig om värnskatten när de egna barnen riskerar att rånas och förnedras på väg till skolan eller hem från fotbollsträningen. Sådant överskuggar allt annat.

_Medierna måste också förändra sin rapportering. Sverige sticker ut i Europa när det gäller sättet att hålla tillbaka vad man vet om rapporterade brott. Man kan jämföra med Tyskland och övriga Norden, där det genast framgår om ett brott exempelvis har begåtts av en utländsk medborgare.
_

I den mån brotten mot barnen kan misstänkas vara av hatbrottskaraktär behöver det tydligt framgå, och inte vara något för allmänheten att läsa sig till mellan raderna. (Jag har utvecklat detta tidigare i en krönika i GP)."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ungdomsranen-kommer-att-forandra-allt-31393

[Göstage]
2020-03-16 08:47
#80

Jakob Heidbrink skriver i en gästledare i GP om vådan av att Makten mumlar i skägget istället för att visa tydlighet.

"En definition på en stat är att den gör anspråk på att monopolisera våldet: endast staten får, bortsett från noggrant avgränsade undantag som nödvärn, lagligen utöva våld. Använder någon annan våld, är våldet per definition illegitimt. Använder en klan eller ett kriminellt gäng våld, ska alltså staten stoppa denna våldsanvändning och straffa de skyldiga."---

"Det är därför illavarslande när också statens våld upplevs som så obehagligt att det blir politiskt omöjligt att utöva det. Vid denna punkt uppstår nämligen utanförskapsområden där de våldsamma får styra istället för staten. Vid denna punkt undermineras utlänningsregler av att de som uppehåller sig i landet utan tillstånd går under jorden utan att behöva frukta efterlysningar. Vid denna punkt uppstår hot mot vittnen i rättegångar.

Men när det blir politiskt omöjligt att hota med våld eller använda våld, blir också myndigheterna försiktiga. Då råder de befolkningen att göra eller låta bli något istället gör att peka med hela handen. Myndigheterna vill ju inte riskera den politiska stormen som följer på hot om våld."---

https://www.gp.se/ledare/statsmakten-vilar-ytterst-på-våld-så-även-den-svenska-1.25349947

[Göstage]
2020-07-24 08:32
#81

Skärmdump Aftonbladet

Löpsedel på Aftonbladets "supernytt". Sverige en helt vanlig fredag morgon.

[Göstage]
2020-08-08 08:12
#82

"En 12-årig flicka sköts i veckan till döds i samband med en drive-by-shooting söder om Stockholm. 

Alla är överens om att fördöma dådet, men vet någon egentligen vad man bör göra för att bekämpa våldsbrottsligheten i Sverige?"

Så lyder programförklaringen till Henrik Jönssons dragning under rubriken "Brott och straff: Sveriges försvarsreaktioner."

_https://www.youtube.com/watch?v=m4-n5hTZiHU
_

[Göstage]
2020-08-08 09:02
#83

#0 Desentisering var det ja… #82

Annons:
[Göstage]
2020-08-08 09:33
#84

Så här skrev Adam Cwejman på GP:s ledarsida i november förra året. Den gången gällde det bombvågen, men det kan även appliceras på hanterandet av skjutningen av den tolvåriga flickan.

Det är en bidragande orsak till den chockade yrvakenhet som nu präglar regeringen så fort den konfronteras med läget på gatorna. Eftersom våra regeringsföreträdare så länge marinerats i en postmodern samhällsdiskussion om ordens laddning och otillåtna narrativ så är de just nu helt oförberedda för det som sker. För att inte tala om lamslagna när det kommer till de konkreta lösningarna. Som alltså, även om de levererades, skulle implementeras i elfte timmen."---  

https://www.gp.se/ledare/bomberna-som-sprängde-sverigebilden-1.20038418

[Göstage]
2020-08-08 09:47
#85

#82 #83 Adressen ändrad på inlägget, här är den som videolänk.

[Göstage]
2020-08-20 19:34
#86

Aftonbladet skärmdump

Tolv minuter som inte skakar Sverige längre. Det är ju  bara en helt vanlig torsdagkväll. 

"Cirkulera, det finns inget att se"…🤫

[Göstage]
2020-09-02 15:45
#87

 Jonna Sima på Aftonbladet, åter efter mammaledighet och ännu fri från gammal miljöpåverkan från omgivningen, skriver om regeringen och gängkriminaliteten.

"Just nu är upplevelsen att regeringen inte lyssnar, de verkar snarare sova på sin post. Det här funkar inte längre.

Retorisk skåpmat om att bygga ett starkare samhälle övertygar inte. Stefan Löfven måste bli mer konkret och tänka nytt. Framtiden byggs inte av snoozare, som statsministern själv har uttryckt det."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xP1jA8/sover-lofven-pa-sina-moten

Carmarino
2020-09-07 17:47
#88

Emma Leijnse: En bra skola är gängkriminalitetens värsta fiende

Det är i skolan rekryteringen till de kriminella gängen börjar. En lyckad skolgång är också nyckeln till att förhindra att någon hamnar i kriminalitet. Ändå sparas det på skolan i samma områden som gängen härjar.


Att gå ut nian utan att vara behörig till gymnasiet är den starkaste enskilda förklaringen till att någon blir kriminell. Detta vet till exempel Malmös polischef Stefan Sintéus. "Många av de ungdomar som vi inom polisen möter, har det gemensamt att de har en misslyckad, ofullständig skolgång," sade han i en intervju med tidningen förra året.

Att ge så många elever som möjligt en lyckad skolgång är också ett framgångsrikt sätt att arbeta mot hedersvåld, drogmissbruk, arbetslöshet, utanförskap, ekonomisk utsatthet, psykisk ohälsa, näthat, extremism och antidemokratiska värderingar. Det kan låta som att det är för bra för att vara sant, men när det gäller utbildning är det just så bra: en lyckad skolgång ger människor makt att välja och styra sina liv. Då är diverse destruktiva alternativ så mycket mindre lockande.

En bra skola är gängkriminalitetens värsta fiende. Men dagens skolbesparingar riskerar snarare att göda gängen än att svälta ut dem.




https://www.hd.se/2020-09-07/en-bra-skola-ar-gangkriminalitetens-varsta-fiende (Betalartikel tyvärr.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2020-09-07 17:53 av Carmarino
[Göstage]
2020-09-07 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

I februari i år, strax innan coronan slog ner och vände upp och ner på tillvaron, hade diskussionen om våldet i samhället börjat ta fart ordentligt. Den gången sattes debatten på sparlåga, men Petter Birgerssons ledare har fått förnyad aktualitet igen.

"Sånt pajaseri (plastpåseskatten) håller de på med i regeringen när det finns verkliga problem där ute. Men det kan förstås uppvägas av en statsminister som tar tag i saker och visar att han regerar landet. Stefan Löfven tycks ha glömt det. Om några ministrar syns i viktiga ämnen – som rån mot barn och bombningar i innerstan, så är det inrikesminister Mikael Damberg och justitieminister Morgan Johansson. Det skulle möjligen kunna vara gott nog om deras arbete hade övertygat och om de hade haft mandat att genomföra det som de emellanåt ger intryck av att vilja åstadkomma".---

"Stefan Löfven leder en svag regering. Men om han som statsminister haft rejäl vilja att leda landet hade han i detta läge kunnat visa att det är under honom som Sverige ska rätas upp, det arbetande folket värnas och brottslingarna hållas kort. Det skulle till och med kunna kallas socialdemokrati.

Men Stefan Löfven föredrar att inte synas. Så blir han omkörd av både Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson i förtroendeundersökningar. Det är också ett betyg. Någon borde tala om för Löfven att statsministerkostymen hänger kvar på tvättstrecket."

https://www.ystadsallehanda.se/ledare/lofven-har-dragit-pase-over-huvudet

  • Redigerat 2020-09-07 19:50 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-09-09 11:32
#90

En kokhet fråga under debatten är hur Sverige ska tackla gängkriminaliteten.

Mitt i diskussionen om hårdare straff börjar partiledarna plötsligt prata om mat.

– Anmäl gärna allergier och liknande till min assistent, säger Ulf Kristersson till Stefan Löfven.
https://www.expressen.se/nyheter/ovantade-matdebatten-lattflirtad-med-artsoppa/

Annons:
[VSK]
2020-09-09 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Sossarna skyller ifrån sig som alltid (inte bara sossepolitiker utan även dess väljare).

[Jimmy.L]
2020-09-09 14:19
#92

#91: Alltid någon annans fel. Standard hos dom. 🤬

[Jimmy.L]
2020-09-09 19:31
#93

Statsminister Stefan Löfven kopplar samman migration med brottslighet i kvällens Aktuellt. Detta efter ett uttalande under dagens partiledardebatt.

– Med en stor migration där vi inte klarar av integrationen, då följer vi också större risk för de problem som vi ser. Det är glasklart., sa statsministern i riksdagen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/loefven-vaender-kopplar-brott-med-migration.8hkataCgk

Har han äntligen fattat det?

Carmarino
2020-09-09 19:34
#94

#93: Det var så glasklart att det har varit genomskinligt för honom de senaste fem åren. Därav "vi såg det inte komma". 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-09 19:38
#95

#94: 😂 Det kopplar i Löfvens hjärna för första gången.

[Jimmy.L]
2020-09-10 16:02
#96

Morgan Johansson kör med samma gamla bandspelare som vanligt och skyller på andra.
https://www.expressen.se/nyheter/har-ryker-kristersson-och-johansson-ihop-om-gangvaldet/

[VSK]
2020-09-10 16:13
#97

#96:

Och ändå så har Morgan Johansson sagt i 10 år att nu skall gängkriminaliteten bort från våra gator och torg.

Det värsta är inte en politiker som ljuger utan att folk fortsätter att rösta på de gång på gång.

Annons:
[Göstage]
2020-09-12 07:57
#98

Hamid Zafar, "rektor Hamid" påminner i en gästledare i GP om de parallella samhällenas struktur och politikernas ansvar för deras framväxt.

"I polisens definition av vad som karaktäriserar ett särskilt utsatt område framgår bland annat att området präglas av parallella samhällsstrukturer. Genom åren har detta begrepp inte rönt särskilt mycket uppmärksamhet. Vad betyder det egentligen?"---

"Den senaste tidens händelser i Angered gör att vi inte längre behöver tveka kring begreppets innebörd. I samband med vad som måste betecknas som ett krig mellan rivaliserande gäng i Göteborg visade de parallella strukturerna sina mörka konturer."---

"Efter dessa händelser har debatten om det organiserade våldet på nytt aktualiserats. Politikernas fingerpekande på varandra fortsätter precis som tidigare. Vid det här laget har vi lärt oss de inövade mantran om en oacceptabel utveckling. Vad man inte får glömma bort är att det är politikerna själva som till stor del bär ansvaret bakom utvecklingen. Varningssignalerna har funnits där hela tiden. Tunga forskarrapporter avfärdades och oron från polis och boende viftades bort eller relativiserades."---

https://www.gp.se/ledare/f%C3%B6r-de-kriminella-%C3%A4r-polisen-endast-irriterande-flugor-1.33916762

Trådar:

Om de parallella samhällena

Om gängkriget

Om klanerna

Om gruppvåldet

  • Redigerat 2020-09-12 08:03 av [Göstage]
[Göstage]
2020-09-12 11:11
#99

Hånflinet, sossarnas sista vapen…

“Regeringen tar inte kriminaliteten på allvar. Det visar sig tydligt när statsministern flinar då jag valde att nämna namnen på flera brottsoffer som mist sitt liv", säger Ebba Busch i riksdagen.

Källa

[VSK]
2020-09-12 11:13
#100

#99:

Löfven har hånflinat mot både Kristersson och Åkesson med för den delen. Det har hänt ett antal ggr i kammaren.

[Göstage]
2020-09-12 11:14
#101

#100 Ja, och Morgan Johansson kör ju samma stil på sitt håll.

Draken
2020-09-12 11:41
#102

Fattar inte att Löfven inte avgår frivilligt. han är ju hatat av halva riksdagen och stora delar av Sveriges befolkning. Jag skulle inte vilja sitta kvar på ett jobb om jag visste att hälften av mina kollegor avskydde blotta påsynen av mig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[[eskils_]]
2020-09-12 11:59
#103

Löfven tog till hånflin och nedsättande "lilla gumman"-tonfall även när han bemötte Ebba Buschs (KD) uppmaning till riksdagen att avsätta regeringen pga dess misslyckande med gängkriminaliteten.

Riksdagen svarar inte inför Ebba Busch, som om hon hade något mandat att styra över riksdagen.

Ca 3:15 - 4:00
https://www.svtplay.se/video/28047938/aktuellt/aktuellt-9-sep-21-00-4?start=auto

[Jimmy.L]
2020-09-18 07:30
#104

Regeringens näringspolitik har bidragit till att ekobrottsligheten har ökat. Det menar chefsåklagaren och samordnaren för brottsförebyggande arbete på Ekobrottsmyndigheten, som säger att det blivit för enkelt att använda bolag i brottsliga sammanhang.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/chefsaklagaren-regeringens-bolagspolitik-forenklar-for-bedragare

Annons:
[Göstage]
2020-09-19 09:15
#105

Författaren och journalisten Lars Åberg skriver, som vanligt, kloka ord - den här gången om ansvarstagande, ansvarsdelegerande och ansvarsflykt.

"På en rad områden sipprar ansvaret ner från politiken till myndigheterna för att sedan hamna hos medborgarna. Det skulle kunna uppfattas som demokratisering, som rymligare frihet, men drivkraften är en annan: de med makt tvår sina händer. Allmänheten förväntas numera ta ansvar för sådant den inte ansvarar för och samtidigt, i en märklig motrörelse, undgår individer ansvar för sådant som de faktiskt skulle kunna göra någonting åt."---

Människor förväntas vittna i rättegångar utan det skydd de behöver. Folkhälsomyndigheten lägger över coronaansvaret för smittspårning på individerna och polisen har under lång tid nödropat om att den inte klarar sitt arbete utan hjälp.

Nyligen förklarade rikspolischefen i ett pressmeddelande att ”inte minst allmänheteten behöver fokusera för att möta nuläget”.

Vad betyder det? Bör folk i gemen ingripa vid sådant som i utskicket beskrivs som ”allvarliga händelser och grova våldsdåd med kopplingar till kriminella nätverk där flera personer mördats” och är det allmänhetens uppgift att se till att de kriminella kan ”försvinna från våra gator och torg så att inte fler hänsynslösa brott begås”?

Efter folkhemmet och välfärdsstaten rör vi oss in på ett nytt territorium med ökat egenansvar: vi får försöka klara oss själva. Det egna ansvaret är nog så viktigt, men det gäller att vara uppmärksam på när det övergår i ointresse för helheten eller när det offentligas ansvar förskingras."---

"Människor har ett personligt ansvar för hur de beter sig mot sig själva och andra, men det nya tomrummet mitt i samhället fordrar att de politiskt ansvariga inte flyr sina förpliktelser eller döljer verkliga förhållanden i eufemismer.

Ansvar är uppenbarligen inte någon enkel fråga, det handlar om avvägningar mellan frihet och begränsningar, mellan individen och det gemensamma. Det är när många uppfattar att det inte har någon betydelse hur de uppför sig som förfallet börjar.---

http://larsaberg.se/sv/flykten-fran-ansvar-pagar-for-fullt/

[Göstage]
2020-10-03 09:13
#106

"Inte en krona får gå till de kriminella gängen", skriver Morgan Johansson och Mikael Damberg på Aftonbladet debatt i ett försök att rättfärdiga sin förda politik, skuldbelägga andra och skrävla över sin egen handlingskraft.

Förlåt, men jag orkar bara inte med dem…😒

  • Redigerat 2020-10-03 09:14 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-03 09:14
#107

#106: Humor har Morgan.

[Göstage]
2020-10-03 09:20
#108

#107 Jag är beredd att sätta diagnosen megalomani på den patienten.

[Hayabusa]
2020-10-03 09:36
#109

"Hur kunde vi hamna här? Wierups svar är enkelt: makthavarna har inte förstått gängproblematiken. Medan samhället under många år fokuserat på ungdomskriminalitet och breda lösningar har unga brottslingar i förorten byggt upp status, kassa och våldskapital. Idag älskar de det kriminella livet – de tolkar det som att de har vunnit mot samhället.
Beslutsfattarnas tanke har varit att bara man skruvar tillräckligt mycket på välfärdssystemen så kommer det här att lösa sig, noterar Wierup: få ner arbetslösheten, få upp utbildningsnivån och få in människor i samhället så kommer det här att försvinna. Istället blev det en generation som samhället inte kan hantera.
Fredrik Kärrholm går till storms mot "snällismen". Kriminalitet kan inte skyllas på brist på fritidsgårdar. Han efterlyser strängare straff. Hårt mot hårt, alltså – och det är viktigt att tydligt visa hårdhandskarna."

https://www.hd.se/2020-10-02/for-coolt-att-vara-gangster

[Jimmy.L]
2020-10-03 09:40
#110

#109: Exakt, förfölj dom kriminella se till att plocka dom på kontanter, bilar, vattenskoter, smycken mm på så sätt så stör man ut dom tills dom inser att dom aldrig kommer vara ifred.

[Göstage]
2020-10-06 08:14
#111

Det misslyckade brottsbekämpandet verkar bli en primär orsak till regeringen Löfvens förestående fall, förutspår Markus Uvell i en gästledare i GP.

"En av de mest plågsamma upplevelserna för ett politiskt parti är när verkligheten utvecklas på ett sätt som strider mot den egna övertygelsen, när problem växer som de egna lösningarna inte rår på."---

"Brottsligheten är den klart största frågan i svensk politik just nu. Enligt väljarna den allra viktigaste eller en av de viktigaste, beroende på undersökningsmetod. De vidriga brotten avlöser varandra i medierapporteringen. En mamma avrättas med sitt spädbarn i famnen, tonårspojkar våldtas i timmar på en kyrkogård, ett barn skjuts ihjäl av misstag utanför en bensinmack. Det bara fortsätter.

Med dessa obegripliga grymheter som fond presenterade regeringen nyligen sin budget. Där var brottsligheten ett av flera områden, men inget som gavs extra uppmärksamhet. I tabellerna kokade det ner till några symboliska satsningar. Därefter fortsätter justitieministern sin kamp för att tona ner brottsligheten och statsministern ägnar frågan sporadisk uppmärksamhet.---

"Som någon klokt konstaterat slutar nästan alla politiska ledares karriärer dåligt. Frågan är så att säga mest vilken kulle de väljer att låta den politiska gärningen dö på. Persson valde bidragspolitiken, Reinfeldt valde den okontrollerade invandringen. Och nu ser det allt mer ut som att den kulle Löfven valt för att avsluta sin politiska gärning är den ökande brottsligheten."

https://www.gp.se/ledare/l%C3%B6fven-upprepar-perssons-och-reinfeldts-misstag-1.35095240

Annons:
[Göstage]
2020-11-02 07:50
#112

Politikerlöftena om olika former av agerande mot brottsligheten känns mer och mer som ett meningslöst mantra. Paulina Neuding i GP:

"Det påminner också om de vidare konsekvenserna av att samhället förlorar kontrollen över brottsligheten, och vad det egentligen är som sägs när ansvariga politiker talar om att ”samhället måste agera” mot denna brottslighet. Det är inte i första hand polisen eller väktare som står i frontlinjen mot gäng, klaner och småkriminella, utan samhällets mjukdelar: Lärare, socialarbetare, bibliotekarier."---

"Även i Västerås lovade ansvariga politiker att samhället skulle stå på sig mot dem som hotar. ”Vi måste sätta gränser,” lovade kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck när jag talade med honom.
Vad innebär det i praktiken?"---

https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-drabbas-samh%C3%A4llets-mjukdelar-av-brottsligheten-1.36359550

[Jimmy.L]
2020-11-02 08:22
#113

Bibliotek har väl dom goda sagt det är okej med stök och narkotikabrott, alla försök att sätta in åtgärder har ju möts av protester.

[Jimmy.L]
2020-11-29 18:55
#114

Damberg om ökade skjutningarna: "Vill inte partipolitisera"

Är det inte ni som har låtit det här hända att det har blivit ett sånt här parallellt samhälle som du pratar om?

– Jag brukar säga att jag inte vill partipolitisera det för mycket för det finns regeringar av olika färg som bär ansvar för att segregationen har växt i Sverige.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7612707

Efter den senaste dödsskjutningen i Malmö i helgen har totalt 43 personer skjutits ihjäl i år, det är fler än under hela förra året. Inrikesminister ...
[Göstage]
2020-11-29 20:48
#115

#114 "En politiker är en person, som har så tjock hud att vederbörande kan stå upprätt, trots avsaknad av ryggrad." Typexempel ovan.

[Jimmy.L]
2020-11-29 21:00
#116

#115: Aldrig vårat fel när brottsligheten öka är socialdemokraternas motto 💩

[Jimmy.L]
2020-11-30 07:22
#117

Dödsskjutningarna i Sverige går mot ett nytt tragiskt rekordår efter den senaste skjutningen i Malmö i helgen. Inrikesminister Mikael Damberg säger att regeringen gör allt man kan men Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell kallar det för ett fiasko.

– Vad som krävs nu är en rättspolitik som är betydligt mer mönsterbrytande än den som sker idag. Vi har pekat på Danmark som ett gott exempel. De har visat på att det faktiskt går att vända utvecklingen om man verkligen vill och orkar, säger Johan Forssell.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7612776

Dödsskjutningarna i Sverige går mot ett nytt tragiskt rekordår efter den senaste skjutningen i Malmö i helgen. Inrikesminister Mikael Damberg säger att ...
[Göstage]
2020-12-07 08:50
#118

Vad göra med en systemfarlig regering, undrar Richard Sörman på DGS.

"Vilka människor ska hållas ansvariga för våldsutvecklingen i Sverige? Naturligtvis de ansvariga politiker som fattat de beslut som har gett oss våldet. Politiker är inte alltid skyldiga till allting. Men när kopplingen är så uppenbar mellan politik och samhällsutveckling som den är i fallet den invandrarrelaterade kriminaliteten är det omöjligt att inte tillskriva politikerna ett betydande ansvar. Så vilka är egentligen ansvariga för den systemfarliga kriminaliteten? De systemfarliga politikerna förstås."---

Har inte de mer än några andra “underlåtit att förhindra” att Sverige ska plågas av en systemfarlig brottslighet? Och hur ska vi se på de politiker som länge har förnekat att det skulle föreligga någon koppling mellan invandring och kriminalitet, eller som inte ens har velat undersöka om en sådan koppling kan tänkas föreligga? Har inte de aktivt förhindrat ett lösningsorienterat arbete med dessa allvarliga problem? Och framför allt: Hur ska vi se på den miljöpartistiska och socialdemokratiska regering som nu fortsätter att verka för ökad invandring och som därmed inte bara underlåter att förhindra problemen utan till och med aktivt bidrar till att förvärra dem?"---

"Hur gör vi med en systemfarlig regering?"

https://detgodasamhallet.com/2020/12/07/richard-sorman-hur-gor-vi-med-en-systemfarlig-regering/

Vilka människor ska hållas ansvariga för våldsutvecklingen i Sverige? Naturligtvis de ansvariga politiker som fattat de beslut som har gett oss våldet. Politiker är inte alltid skyldiga till allting. Men när kopplingen är så uppenbar mellan politik och samhällsutveckling som den är i fallet den invandrarrelaterade kriminaliteten är det omöjligt att inte tillskriva politikerna ett…
Annons:
[Göstage]
2020-12-08 07:50
#119

Louise Erixon svarar på öppet brev från sin socialdemokratiska bonuskusin.

"Jag såg hur massinvandringen spädde på ett redan befintligt utanförskap och trängde undan arbetarklassen allt mer. Våldet och osäkerheten ökade medan ditt parti tyst såg på och hånade alla försök till kritik. Varför gjorde ni ingenting? Vilka var det ni ansåg er stå upp för? Samhället stod i och med tystnadskulturen maktlöst inför utvecklingen och ert mantra om ”solidaritet” framstod mest som ihåliga ord från skyldiga som hade slut på idéer."---

https://www.sydostran.se/insandare/hur-kan-du-fortfarande-vara-socialdemokrat-ellinor-145a55ec

Louise Erixon besvarar Ellinor Erikssons krönika
[Jimmy.L]
2020-12-08 08:13
#120

#119: Så sant.

[Göstage]
2020-12-23 10:25
#121

#109 Recension av Wierups bok.

Efter att ha läst boken Gangsterparadiset - Så blev Sverige arena för gängkriminalitet, skjutningar och sprängdåd av Lasse Wierup, blev jag, trots den cyniker jag är, ordentligt omskakad. Sverige har blivit ett europeiskt undantag där polisen står maktlös när unga män skjuter med automatvapen och tonårspojkar kastar handgranater. Socialtjänsten och skolan är chanslösa mot personer…
[[eskils_]]
2020-12-23 11:13
#122

#121 Utmärkt artikel, och skrämmande! Hoppas många läser den och boken! Ett par citat:

"Jag skall här ge några exempel ur boken som ger läsaren en bild av hur ofattbart naivt, undfallande och fegt samhället har agerat i förhållande till den alltmer utbredda gängkriminaliteten."

"Ibland döms det till utvisning men verkställighetshinder föreligger med följd att den utvisningsdömde får stanna i landet. Minimikrav borde vara förvaring tills utvisning kan ske.

Ett av problemen med de gängkriminella är att de struntar i våra värderingar och lagar. En åklagare (i boken) har skrivit:” De gängkriminella vi möter idag är inte unga män som varit chanslösa i livet. De har inte kommit snett. De har inget missbruk. De delar helt enkelt inte våra normer, och de har absolut ingen lojalitet eller ens vilja till lojalitet gentemot samhället."

  • Redigerat 2020-12-23 11:15 av [[eskils_]]
[Göstage]
2021-01-04 08:31
#123

"Agera mot gängvåldet eller avgå, Löfven", skriver Ebba Busch och Andreas Carlson (KD) på Aftonbladet debatt.

KD: 2020 blev gangstervåldet vardagsmat i Sverige
[Göstage]
2021-02-02 09:17
#124

Tyst det är i huset…

[Göstage]
2021-03-11 21:36
#125

Widar Andersson (S) tycker att det är beklagligt med en inrikesminister som bara högst motvilligt tillstår det som "en väldigt stor del av Sveriges befolkning inser och förstår".

"De svenska problemen mystifieras. Varför har Danmark 46 döda i gangsterskjutningar under tio år medan Sverige har 47 döda under ett år? Här finns orsaker och samband som en väldigt stor del av Sveriges befolkning inser och förstår. Det har inget med rasism eller främlingsfientlighet att göra. Det har däremot att göra med en överdimensionerad svensk invandringspolitik och med en därpå följande misslyckad integration

Det hade varit väldigt mycket vunnet om Mikael Damberg enkelt och rakt tillstått detta, istället för att nu liksom låta sig behöva pressas till att överhuvudtaget nämna invandringen som orsak till problemen. Här skapas ett avstånd till verkligheterna på ett olyckligt sätt."---

Det krävs trovärdiga och folkliga förklaringar
Annons:
[Göstage]
2021-04-19 07:06
#126

När fem kvinnor mördas inom loppet av en månad av närstående män ropar statsministern att "det fyller honom med vrede". Återigen hörs alltså statsministerns rop av typen "oacceptabelt" från en plats bland passagerarna på samhällsskutan när det är han och hans besättning som styrt oss dit vi är.

Nu reagerar även statsminister Stefan Löfvén på de senaste veckornas mord i nära relationer. Han utlovar nu att regeringen ska bjuda in organisationer och myndigheter för att se över vilka åtgärder som behövs för att förhindra det här i framtiden. ”Det här fyller mig med vrede och det går inte att känna annat än djupaste förakt för de män som förnedrar, slår och mördar kvinnor”, skriver han.
  • Redigerat 2021-04-19 07:07 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2021-04-19 07:52
#127

#126: Exakt.

Draken
2021-04-20 12:53
#128

#126: Jovisst, tror inte en sekund på att han skall "bjuda in" organisationer och myndigheter för att komma tillrätta med problemet. Han har inte gjort det tidigare, så varför just nu ? Kanske kan bero på det stundande valet 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2021-07-18 13:59
#129

#126 Dags att lufta lungorna igen. De har väl inte behövt urskulda sig sedan polismordet för tre veckor sedan. Den här gången gäller det alltså två barn som av ren tur undgick att dödas i gangsterkriget- de blev "bara" skadade...

Reaktionerna är kraftiga efter att två barn skadats i en skottlossning i Stockholm. Stefan Löfven blir förbannad, för Nyamko Sabuni ”slog det en knut i magen” och Ulf Kristersson beskriver gärningsmännen som hänsynslösa. Samtidigt ryter justitieminister Morgan Johansson till mot Moderaterna. – Det är ovärdigt, skriver han på Twitter.
  • Redigerat 2021-07-18 14:00 av [Göstage]
[VSK]
2021-07-18 15:04
#130

Om man fortfarande röster på S kommande val så borde man sinnesundersökas.

[Göstage]
2021-07-23 09:38
#131

Alice Teodorescu Måwe uttrycker i en krönika i Affärsvärlden sin avsky över den sittande regeringens stora ord men små handlingar inför det grova våld vi dagligen ser exempel på i vårt land.

"Jag anklagar er som för sjuttiotolfte gången gråter ut på Twitter, som vältrar er i bombastiska formuleringar om hur oacceptabelt det hela är, trots att just ni är de som haft den reella makten att få ett slut på våldet. Jag anklagar er som år efter år oroat er mer för bilden av verkligheten än för verkligheten i sig."---

"Det eskalerande våldet är ingen naturkatastrof, ingen slump, det beror inte otur, det är inte ens en naturlag. Det eskalerande våldet är en följd av politiska beslut och enbart politiska beslut kommer att få bukt med problemet. Ändå – trots alla ord – saknas den politiska viljan att gå till botten med det."---

"Statsministern och hans statsråd har i praktiken två val; antingen sluta göra sig till åtlöje med pubertala kraftuttryck och i stället börja agera – eller kliva åt sidan och lämna över till någon annan som vill och kan vända utvecklingen. Det räcker att snegla på Danmark för inspiration.

Länge var grannlandet ett varnande exempel ifråga om gängkriminalitet. I dag är rollerna omvända och Danmark har färre gängmedlemmar än Stockholms län. Den positiva utvecklingen sammanhänger med konkreta åtgärder mot kriminella, så som visitationszoner, dubblerade fängelsestraff för våldsbrott i samband med gängrelaterade konflikter, liksom förbud för dömda gängmedlemmar att, i upp till tio år efter avtjänat straff, vistas på vissa platser.

"Senast om drygt ett år är det riksdagsval. De partier som lyckas formulera en politik som trycker tillbaka gängen och som återskapar ordning och reda kommer att vinna trygghetsvalet 2022."---

Regeringen har två val: Antingen sluta göra sig till åtlöje med pubertala kraftuttryck och i stället börja agera. Eller kliva åt sidan och lämna över till någon som vill och kan vända utvecklingen. Det räcker att snegla på Danmark för inspiration. 
[Hayabusa]
2021-11-10 00:34
#132

"Gänget får besök av journalisten och författaren Lasse Wierup som jobbar på DN och granskar gängkriminalitet."

Väl värt att lyssna på, tro mig.

Annons:
Fornöga
2022-09-05 17:14
#133

Även om Socialdemokraterna förvisso fått lite luft i lungorna medan de trevar sig fram i sitt stenvändande så är den ohämmade kriminaliteten en följd av åratal av handlingsförlamning från regeringspartiet inför problemen och en anpassning till andra intressenter i försöken att klamra sig fast vid makten.

"Skottlossningar, som även drabbar helt oskyldiga, håller på att bli vardagsmat runtom i Sverige. Det här är inte normalt. Sverige sticker ut. En viktig orsak är att vi har en regering som på åtta år varken klarat eller velat lösa problemet", skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida, och den åsikten är han sannerligen inte ensam om.

"Sverige innehar ett föga smickrande Europarekord i skjutningar inom EU-kretsen. Problemen är betydligt allvarligare än i jämförbara länder. Samtidigt har vi haft en socialdemokratiskt ledd regering i åtta år som prioriterat allt annat än brottsbekämpning. Den fanns inte ens med i det berömda januariavtalet."---

"Justitieminister Morgan Johansson (S) vill gärna få det att framstå som att även S-regeringen varit handlingskraftig på senare år. Så kan det se ut på papperet, men knappast i verkligheten. Faktum är att Johansson varit bakbunden av MP och V under alla dessa år och kommer fortsätta att vara det om han får fortsätta efter valet. Det kan inte sminkas över med aldrig så skamlös retorik. Så fort valrörelsen är över prioriterar Socialdemokraterna andra frågor. Som alltid."---


Re:tired.

Skottlossningar, som även drabbar helt oskyldiga, håller på att bli vardagsmat runtom i Sverige. Det här är inte normalt. Sverige sticker ut. En viktig orsak
  • Redigerat 2022-09-05 17:16 av Fornöga
Carmarino
2023-04-25 11:43
#134

Patrik Kronqvist på Expressen skriver Sorry, fler fritidsgårdar löser inte kriminaliteten.

Men Per-Olof Wikström, professor emeritus i kriminologi vid universitetet i Cambridge, kritiserade i veckan det brottsförebyggande arbetet i Sverige i en intressant rapport skriven på uppdrag av Stockholms handelskammare.

Ett grundproblem är att makthavare ofta saknar förståelse för brottslighetens orsaker. Wikström punkterar myten att fattigdom skulle leda till kriminalitet.

– Det är mycket svårt att hitta något empiriskt stöd för att det i ett land som Sverige skulle finnas ett orsakssamband mellan hur mycket pengar man har, eller vilken utbildning ens föräldrar har, och risken att bli kriminell, säger han när jag når honom på telefon i Storbritannien.

De flesta familjer och ungdomar är ju inte inblandade i kriminalitet, ens i de värst utsatta bostadsområdena.

I vissa fall kan brottsförebyggande projekt rentav vara kontraproduktivt – som när ex-kriminella tas in för att föreläsa för ungdomar. I ett exempel från Danmark ökade ungdomarnas intresse för att begå brott när de fick se MC-kriminella visa upp sina ärr.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sorry-fler-fritidsgardar-loser-inte-kriminaliteten-/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fritidsgårdar, fotbollsträningar och välfärdssatsningar. Politikernas recept för att förebygga brott fungerar inte.
  • Redigerat 2023-04-25 11:44 av Carmarino
Fornöga
2023-04-28 09:53
#135

"Barnen blev offer för blundande politiker" är rubriken på en krönika på ledarplats i Expressen, signerad Carolin Dahlman. Inga nyheter, men en påminnelse om något av allt det som gått snett i det som skulle ha varit en kamp mot kriminaliteten, men som mer verkar ha stelnat i ett apatiskt tillstånd hos politiker och andra samhällsbyggare.


Re:tired.

Det ska råda nolltolerans mot handgranater i sängen. Och totalstopp mot skjutningar på lekplatser.
  • Redigerat 2023-04-28 09:54 av Fornöga
Fornöga
2023-05-13 08:10
#136

Jimmie Åkesson målar på Expressen debatt en mörk bild av ett Sverige där tryggheten förskingrats genom vilseförande ledarskap.

"Oavsett var i landet du befinner dig, oavsett om du är man eller kvinna, om du befinner dig till höger eller vänster på den politiska skalan, så är jag övertygad om att du har sett en radikal förändring av vårt land och det svenska samhället de senare åren. Från att ha varit ett av världens allra mest kulturellt homogena samhällen, och ett av världens allra tryggaste länder, har vi på kort tid gått till att bli det land i Europa där slitningarna och polariseringen i dag är som allra störst.

Utvecklingen har inte skett av slump, utan är resultatet av ett decennier långt enträget politiskt övergrepp på det svenska samhället och svenska folket."---

"Den som för bara 20 år sedan hade sagt att Sverige i dag skulle vara präglat av gängkriminalitet, sprängningar och skjutningar, hade förmodligen setts som spritt språngande galen. Nu är det verklighet. Arvet efter Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven och Magdalena Andersson är ett närmast fullständigt politiskt haveri."---


Re:tired.

Politikernas dröm om ett mångkulturellt Sverige har prioriterats framför allt annat, och har i dag blivit till folkets mardröm. Sverige måste nu göra upp med det mångkulturella experimentet, skriver Jimmie Åkesson (SD).
  • Redigerat 2023-05-13 08:17 av Fornöga
H
2023-05-13 08:21
#137

#136 Nog är det ett förändrat samhälle vi ser och det är sannolikt bara början.

H
2023-05-13 08:29
#138

#136 En rimlig fundering är om drömmen om ett multikulturellt Sverige är folkets eller politikernas?

Fornöga
2023-05-13 08:49
#139

#138 Det finns en del att söka på för den/oss som vill veta mekanismerna bakom samhällsomdaningen. På Svenska Yle kunde man 2015, alltså innan konsekvenserna av den senaste stora portöppningen stod klar, läsa en intervju med och artikel om Mats Wickström, en finlandssvensk som skrivit en idéhistorisk avhandling om Sveriges väg mot bejakandet av kulturell mångfald. "Såväl socialdemokrater och liberaler var till en början skeptiska mot det mångkulturella projektet", får man veta där.

"Det fanns de bland den nya generationens politiker som ändå tog budskapet till sig, och inom samhällsvetenskapen började man ge flankstöd, frångå assimileringstanken.

Den övertygelse med vilken minoriteterna förde fram sin sak övertygade främst Olof Palme och man gick in för att helt enkelt få mångkulturalismen att fungera med den svenska välfärdsidén.

– I början av 1980-talet så hade många av den yngre generationen anammat tanken, trots att det fanns folk som också reagerade mot den här politiken.

Mats Wickström konstaterar att mångkulturalismen rotades i undervisningsväsendet samt i media. Tanken om rätt till sin kultur slog igenom snabbt sedan mitten av 70-talet.

– Det här gäller fortfarande och hörs i den retorik som såväl Fredrik Reinfeldt eller Stefan Lövfen för fram.

"De svenska socialdemokraterna styrde landet under de flesta år som det mångkulturella samhället tog form i Sverige."---

"I den svenska debatten har det faktum att idén om det mångkulturella samhället var resultatet av invandrarnas egna handlingar varit något som lite osynliggjorts. Det här var betydelsefullt och är viktigt att minnas också idag, säger Mats Wickström."---


Re:tired.

  • Redigerat 2023-05-13 08:53 av Fornöga
Annons:
H
2023-05-13 09:07
#140

#139 Intressant. Vill folk leva i ett samhälle utifrån egna önskemål eller andras önskemål om hur det ska vara?
Nu fick vi ett samhälle som vissa politiker ansåg att folket ska ha och dessutom omfamna och gilla.
Men nu när baksidan visar sig, då är det folkets fel att de inte begriper hur bra det blev.

Fornöga
2023-05-13 09:20
#141

#140 Den svenska paradoxen…🤔🤷‍♂️


Re:tired.

Fornöga
2023-05-17 08:49
#142

I Göteborg lever den svenska utredningskulturen. Trots att vittnesmålen om hur kriminella, i grupp eller enskilt, styr och ställer i ökända förorter utmynnar det endast i utredningar och rapporter som läggs på hög. Vad mer finns det att utreda? Adam Cwejman i GP efterlyser ett slut på den handlingsförlamning som nu senast framgick av ett program från Kaliber (P1).

"Men problemet som uppdagades i rapporten om tystnadskulturen och bekräftas i Kaliberreportaget är ett mönster – en social kultur bland en grupp unga män. De tycks tro att de äger gemensamma ytor, att de kan utöva makt hursomhelst. Denna makt är dessutom inget ungdomsfenomen, de är inte sällan uppbackade av föräldrar och släktingar som redan byggt upp starkt inflytande i området."---


Re:tired.

Vi är inte ”ett sånt land” där vakter behövs som upprätthåller ordningen. Men det är precis vad Sverige har blivit. Det var 2020 som den började talas om att
Fornöga
2023-06-12 16:39
#143

"Det talas ofta om en avtrubbningseffekt. Men snarare handlar det om tillvänjning. Man vänjer sig vid obehaget som sprider sig i kroppen när man läser om en sprängning på en gata där ens släkt eller vänner bor. På så vis har justitieministern rätt – masskjutningarna i Sverige påminner om terror. Om den insikten hade slagit de styrande tidigare hade vi kanske sluppit en del av det våld som nu sker mer eller mindre dagligen i Sverige," skriver Karin Pihl på GP:s ledarsida.


Re:tired.

Vetskapen om att det hade kunnat vara ens egen son, mamma eller vän som råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle skapar en psykologisk påfrestning.
H
2023-06-12 20:40
#144
Efter lördagens brutala massaker i Farsta centrum, där två personer mördades och två skadades med maskingevär, erkänner Expressens tidigare biträdande kulturchef Jens Liljestrand att "våldet visar ...
H
2023-06-12 20:41
#145

#144

”Sedan konstaterar han att personer som han själv – ”kulturvänstern, pk-eliten eller vilken etikett man nu föredrar” – anklagas för att börjat bry sig först när våldet kommer nära inpå deras vardag.

”Den anklagelsen är fullt rimlig” skriver Liljestrand, som sedan konstaterar att ”jag har nog haft fel, om allt”, inklusive migrationspolitiken som ”har varit mer misslyckad än jag velat förstå”.”

Fornöga
2023-06-12 22:07
#146

#145 Det är inte svårt att hitta gamla artiklar där Liljestrand hyllar den fria invandringen och visar förakt för de som uttrycker andra åsikter. Men det finns också de som genomskådat honom. För drygt två år sedan skrev Håkan Boström på ledarplats i GP:

”Invandrarna är framtiden” proklamerar Liljestrand efter att ha fått skjuts av en man som talar dålig svenska. Svenskarna beskrivs som SD-röstande nostalgiker och pensionärer. Han klargör stolt att han är och alltid varit för ”totalt fri invandring” (5/6 2019)."---

"Liljestrand är en provokatör. Han saknar inte heller poänger.

Den generösa tolkningen är att han är fullt medveten om vad han gör. Att fräckt stå upp för medelklasselitens perspektiv är ju på ett sätt ärligt. Med ironisk distans hånar han SD-bönderna utan att skämmas för det. För honom innebär förändring bara möjligheter.

Men det förtar inte intrycket av någon som slår vakt om sina privilegier. Någon som slår mot oliktänkande. Inte tar särskilt mycket på allvar och vars progressiva ideal är en fasad för att få vara den sköna, lyckade killen. Liberalismen är knappast betjänt av sådana företrädare. För medan Vilhelm Mobergs liberalism inbjöd till hån från makten inbjuder Liljestrands liberalism till hån från läsarna."

Skall man gå efter Boströms analys är det väl då att Liljestrand anser sig ha något att tjäna på att säga sig vilja ompröva sina tidigare åsikter. Fast bli inte förvånad om Liljestrand gör helt om nästa månad. Är man posör och provokatör så kan kosta på sig att läggas om kursen "om stämningen kräver det", som Tyko Jonsson, Karl Bertils far, nog skulle uttrycka det.


Re:tired.

När liberalismen förknippas med mediepersonligheter som Expressens f.d. biträdande kulturchef Jens Liljestrand blir den en lätt match för motståndarna. Expressens
  • Redigerat 2023-06-12 22:07 av Fornöga
Annons:
H
2023-06-13 07:43
#147

Från artikeln i #144:

”Synd kan tyckas - vårt land blir sig aldrig likt igen - för att människor som Jens, röststarka och etablerade i debatten, vägrade inse eller medge vart vi skulle hamna. Här är vi nu.”

H
2023-06-13 07:52
#148
En förortsidyll som sprejats sönder av unga män. Och en galen detalj som visar att gängtopparna inte bryr sig om att de åker fast.
H
2023-06-13 07:53
#149

”Två 15-åringar får order om att skjuta ihjäl vem som helst som bär Gucci-keps eller Haglöfs-jacka.
En 14-åring bönar om att få ingå i ett mordkommando – men nobbas eftersom han saknar skjutvana.
En 14-åring hyllas efter att han skjutit mot en lägenhetsdörr och får svaret: ”Hahahah chefer ni är walla”.”

Walla, walla…

Fornöga
2023-06-13 09:25
#150

#144 ff Johan Westerholm på Ledarsidorna anser att det inte bör vara självklar absolution för Liljestrand och de som i likhet med honom nu är beredda att byta fot.

"Samtidigt som Liljestrand tar på sig en del av skulden för varför Sverige inte kunnat föra en normal kultur- och migrationsdebatt genom att kraftigt stigmatisera de som representerar andra perspektiv och erfarenheter som han själv har så vill han bara vända blad och gå vidare.

Men. Det finns ett värde i att komma ihåg om vem som sagt vad och vem som kastat vilken paj.

För det kanske inte är dessa opinionsbildare som ska ha en fortsatt självklar plats i den fortsatta debatten om hur Sverige i detta fall skall ta sig vidare. Och i Liljestrands sällskap finns det ett antal som även om de ser sig som självklara fixpunkter i framtida lösningar kanske inte ens skall äntra tåget."---

"Går det då att förlåta Liljestrand för hans delskuld i den mer och mer ohållbara situation som Sverige har hamnat i? Naturligtvis måste det gå att förlåta, men samtidigt så finns det goda skäl att räkna in alla de pajer, och alla de fula och osanna påståenden som han bidragit till. Mer för att se till att han får adekvat sällskap när vi leder honom in i parken med alla dess parkbänkar där han och fler med honom kan inbördes filosofera över tidens ting och sin egen roll."---


Re:tired.

Jens Liljestrand, Expressen, öppnar dörren för en välkommen debatt om hur Sverige hamnat i den situation som vi hamnat i. Vari hans och andras skuld kan ligga i att förneka fakta och stigmatisera s...
Fornöga
2023-09-16 08:32
#151

Till skillnad från tiden vid trådstarten talar nu, efter regeringsskifte, företrädare för landet mer intensivt om våldet, samtidigt som politiker i stort, tjänstemän och opinionsbildare försöker lägga en våt tystnadens trasa över de våldets eldslågor som redan flammar i samhällskroppen.

Undangömningskultur och tystnadskultur råder i landet, anser Henrik Jönsson i sitt senaste YT-inlägg, under rubriken "Våldet förstör Sverige" som han presenterar så här:

"Hot om okontrollerbart våld får polisen att backa, konstutställningar att ställas in och politiker att vilja inskränka yttrandefriheten. Allt detta påverkar nu den internationella bilden av Sverige.

Vem bär egentligen ansvaret för våldet? Hur bemöts hotet om våld av samhället?

Och vad händer med ett land som visar att våld fungerar för att få sin vilja igenom?

"Innehållsförteckning:

(00:00 - Intro*
01:34 - VÅLDSSVERIGE
08:04 - Undangömningskultur
14:10 - Tystnadskulturen
(21:42 - Outro)


Re:tired.

Hot om okontrollerbart våld får polisen att backa, konstutställningar att ställas in och politiker att vilja inskränka yttrandefriheten. Allt detta påverkar ...
  • Redigerat 2023-09-16 08:35 av Fornöga
H
2023-09-16 08:42
#152

#151 Dyster utveckling.

Fornöga
2023-09-24 07:20
#153

#151 ff Hur långt får vi se våldsspiralen i Sverige innan ropen på "en stark ledare" av typ El Salvadors Nayib Bukele kommer att höras? Adam Cwejman ställer frågan på GP:s ledarsida.

"På några år har bilden av Sverige i utlandet förändrats drastiskt – från välfungerande föregångsland i norr till skräckexemplet i Europa när det kommer till våld. Nuförtiden sprider sig våldet bortom utanförskapsområden och in i det omkringliggande samhället. Ännu drabbas inte majoritetsbefolkningen så mycket i sin vardag."--- ( Anm: det sistnämnda kan diskuteras, senaste aktuella exemplet såg vi i Sandviken.)

" I Sverige handlar debatten om brottsligheten ofta om huruvida det är proportionerligt med visitationszoner, ökad kameraövervakning, hemlig avlyssning och införandet av anonyma vittnen. Kritiker har ofta goda argument mot sådana reformer, som att integriteten hotas.

Men utan kraftfulla insatser mot brottsligheten kommer vi ingenvart. Är vi inte hårda nu ökar risken för att vi måste vara ännu hårdare i framtiden. Risken med en mjuk linje mot dagens brottslighet är att morgondagens kriminalitet banar väg för en svensk Bukele."


Re:tired.

Om samhällets institutioner bryts ned och ersätts av andra så kommer befolkningen inte bara att tolerera utan även bejaka en auktoritär ledare
Annons:
Fornöga
2023-09-24 07:30
#154

#153 Dick Erixon på Samtiden skrev just om Nayib Bukele i El Salvador igår. Erixon vill se ett "starkt politiskt ledarskap" utan att "ta efter Bukele i andra avseenden".


Re:tired.

I El Salvador har presidenten fängslat 71.000 gängkriminella för att få stopp på mord och våldsverkarnas dominans. Sverige behöver överväga att införa undantagstillstånd eftersom kriminaliteten ständigt flyttar fram sina positioner. Fyra personer sköts på pub i Sandviken. Samtidigt har fotbollsklubben AIK slagit larm till föräldrarna om att gängkriminella söker upp barn som tränar fotboll i […]
Fornöga
2023-09-28 14:23
#155

#133 "I opposition vet Socialdemokraterna plötsligt precis vad som ska göras och hur för att vända den katastrofala utvecklingen i Sverige. Synd att den insikten inte infann sig tidigare. Till exempel under de åtta år då regeringsmakten faktiskt var deras", skriver Mats Skogkär på Bulletin.

"De kriminella gängen och klanerna, skuggsamhället, barnsoldaterna, växte inte fram över en natt, inte heller under det år som nu gått sedan Sverige fick en ny regering. Så snabbt genomslag har inte politiska beslut. Istället skördar Sverige i dag de bittra frukterna av åtta år med en rödgrön regering, två mandatperioder då Magdalena Andersson var en nyckelfigur i regeringen, först som finansminister, sedan som statsminister."---

"Varför visade Andersson inte själv det ledarskap hon nu efterlyser? Hon hade möjligheten. I åtta år. Istället fick färden utför fortsätta."---


Re:tired.

I opposition vet Socialdemokraterna plötsligt precis vad som ska göras och hur för att vända den katastrofala utvecklingen i Sverige. Synd att den insikten inte infann sig tidigare. Till exempel under de åtta år då regeringsmakten faktiskt var deras.
Fornöga
2023-10-03 09:48
#156

#155 "Som sagt"…Ivar Arpi på egen hemsida:

"Hennes parti har störst ansvar för att vårt land faller isär, och ligger bakom både massmigrationen och dess konsekvenser, som vi nu ser. Socialdemokraterna drömde om att stöpa om Sverige med multikulturalismens självutplånande ideologi. Nu får vi leva, och dö, med resultatet. Att hon nu säger att Sverige blivit “farligare och fattigare”, menar hon alltså endast gällande sedan hennes sida förlorade valet för ett år sedan. Och detta är en av människorna som lett landet? Jag känner mig som en östtysk som längtar efter murens fall, men det finns ingen mur och inget Västsverige som kan rädda oss från galenskapen."---


Re:tired.

Kriminaliteten är en elakartad cancersvulst som har tillåts sprida sig från organ till organ. Klaner och gäng infiltrerar allt större delar av samhället. Förstår politikerna allvaret?
  • Redigerat 2023-10-03 09:48 av Fornöga
Fornöga
2023-10-04 07:29
#157

"Ledande politiker har ett stort ansvar för den uppkomna brottsutvecklingen. Man valde att inte lyssna på dem som visste bättre. Nu måste vi samla oss för att bryta resterna av denna tystnadskultur", skriver Ann-Sofie Hermansson i en gästkolumn i GP.

"…röster som tidigt försökte varna anklagades slentrianmässigt för att fiska i grumliga vatten.

I dag ser vi resultatet. De territoriella kriminella nätverken är om inte fullständigt så ändå den dominerande delen av den organiserade brottsligheten."---

"Det som hänt i Göteborg och övriga landet är att ett antal ingredienser i form av islamism och andra religiösa inriktningar, klanvälde, hedersförtryckande miljöer, gangstergäng och andra former av separatism kokat ner till en synnerligen giftig cocktail och skapat en parallell maktordning i vårt samhälle."---


Re:tired.

Ledande politiker har ett stort ansvar för den uppkomna brottsutvecklingen. Man valde att inte lyssna på dem som visste bättre. Nu måste vi samla oss för att
  • Redigerat 2023-10-04 07:29 av Fornöga
Fornöga
2023-10-07 09:17
#158

157 "Våldsvågen i Sverige är världsunik och alla vill lägga skulden på någon annan", skriver Henrik Jönsson i introt till sin video den här veckan under rubriken *"De bär ansvaret för våldet."

*Vem bär egentligen ansvaret för Sveriges kriminalitetsutveckling? Vad har gjort att det gått så långt just här och vad händer med ett samhälle som prioriterar konsensus framför ansvar?"

De frågorna tar han upp i veckans video om “våldets ansvariga”.

Innehållsförteckning:

(00:00 - Intro)
01:32 - VÅLDETS ANSVARIGA
10:44 - Opportunism & ytlighet
13:23 - Kortsiktighet & ledtider
16:04 - Psykologi & Grupptänkande
18:38 - Högmodets öppenhet
(23:13 - Outro)


Re:tired.

Våldsvågen i Sverige är världsunik och alla vill lägga skulden på någon annan.Vem bär egentligen ansvaret för Sveriges kriminalitetsutveckling? Vad har gjort...
Fornöga
2023-10-07 15:43
#159

"Det är dags att lägga prestigen åt sidan för att istället föra breda samtal över blockgränserna. Det menar socialdemokraterna, eller gör de det?" Markus Allard synar sossarnas nya samtalsstrategi.


Re:tired.

Det är dags att lägga prestigen åt sidan för att istället föra breda samtal över blockgränserna. Det menar socialdemokraterna, eller gör de det?Bli medlem i ...
Upp till toppen
Annons: