Samhället idag

My SoFo Moment

2019-06-19 19:36 #0 av: Hayabusa

SoFo..? Vad sjutton är det? Jo, det är den stadsdel som normalt benämns "Söder" dvs Södermalm i Stockholm. Det hippaste hippa som omfamnar och bejakar det nya hippa, en smältdegel för alla kulturer, språk, människor och kontexter. Mångfaldens högborg samt hemvist för en välutbildad elit som vet hur saker & ting hänger ihop och vad det vill säga att var "en god människa". Här föddes Hipstern! Om SoFo används än idag, det vet jag faktiskt inte - ord & uttryck förändras så fort numera. Men Hipsterland, det är det banne mig. 

Nåväl...en lördag tidigare i våras var jag besök i huvudstaden och på programmet stod bl a hockey. Alltid lika kul, särskilt när svärsonen (infödd stockholmare) är med och vi kan njuta av lite bra hockey live. Innan hockeyn var vi dock "ute på byn" och tog oss en bit mat. Vi rundade av med ett besök på Restaurang Himlen...det var då jag fick mitt SoFo Moment. Nej, det berodde inte på utsikten över Stockholm utan något helt annat. Det var något som inte stämde...

Jag såg mig omkring och insåg att det var till 99% vita individer. Var höll alla andra hus? Blev de inte insläppta? Ville de inte gå hit och i så fall varför? Känslan var också att det var individer som inte behövde vända på slantarna (men där kan jag ju ha fel, givetvis).  Hur som helst - det var en markant skillnad (mot hemmaplan), ett Moment...

Anmäl
2019-06-19 20:22 #1 av: Jimmy.L

Jag tror inte invandrare söker sig till just den restaurangen. Stureplan lockar nog mer eller billiga hak på söder.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-19 21:22 #2 av: Göstage

#0 Jag vet att jag i någon tråd har citerat jämförelser mellan PK-områden som Södermalm och Majorna under dagtid respektive kvällstid. Nu hittar jag inte just den artikeln, men här är nog ursprunget till den jämförelsen, där Södermalm och Majorna kvällstid visar sig ha lika låg mångfald som Pajala.

"– Det är mixat på dagarna med restauranger med olika etniska kök. Det finns också ett stort tjänsteutbud med frisörer och lokaltrafiken, men på kvällen åker många som arbetar där hem till sina förorter, säger Love Börjesson."---

De invandrare som befolkar de här stadsdelarna på dagtid finns inte kvar där på kvällarna (med undantag av de som försörjer sig på annat sätt). Det kanske kan vara en delförklaring till den omixade besöksskaran.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-19 21:45 #3 av: Hayabusa

#1 Sannerligen inte...

#2 Så ligger det nog till.  Märkligt att folk vill bo på Söder, det är ju så monotont. 

Anmäl
2019-06-20 06:56 #4 av: Jimmy.L

Dom flyktingar som bor vid Vintertullen flyktingboende samt barackerna vid Tanto på Söder lär väl knappast gå på restaurang. Finns en och annan kebabhak på söder liksom utländskmat på menyn på fler ställen men nog är det mer svenskar där som äter. I förorten typ Skärholmen är det få svenskar och betydligt fler invandrare. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.