Annons:
Etikettsamhället
Läst 814 ggr
[Hayabusa]
2019-06-19 19:36

My SoFo Moment

SoFo..? Vad sjutton är det? Jo, det är den stadsdel som normalt benämns "Söder" dvs Södermalm i Stockholm. Det hippaste hippa som omfamnar och bejakar det nya hippa, en smältdegel för alla kulturer, språk, människor och kontexter. Mångfaldens högborg samt hemvist för en välutbildad elit som vet hur saker & ting hänger ihop och vad det vill säga att var "en god människa". Här föddes Hipstern! Om SoFo används än idag, det vet jag faktiskt inte - ord & uttryck förändras så fort numera. Men Hipsterland, det är det banne mig. 

Nåväl…en lördag tidigare i våras var jag besök i huvudstaden och på programmet stod bl a hockey. Alltid lika kul, särskilt när svärsonen (infödd stockholmare) är med och vi kan njuta av lite bra hockey live. Innan hockeyn var vi dock "ute på byn" och tog oss en bit mat. Vi rundade av med ett besök på Restaurang Himlen…det var då jag fick mitt SoFo Moment. Nej, det berodde inte på utsikten över Stockholm utan något helt annat. Det var något som inte stämde…

Jag såg mig omkring och insåg att det var till 99% vita individer. Var höll alla andra hus? Blev de inte insläppta? Ville de inte gå hit och i så fall varför? Känslan var också att det var individer som inte behövde vända på slantarna (men där kan jag ju ha fel, givetvis).  Hur som helst - det var en markant skillnad (mot hemmaplan), ett Moment…

Annons:
[Jimmy.L]
2019-06-19 20:22
#1

Jag tror inte invandrare söker sig till just den restaurangen. Stureplan lockar nog mer eller billiga hak på söder.

[Göstage]
2019-06-19 21:22
#2

#0 Jag vet att jag i någon tråd har citerat jämförelser mellan PK-områden som Södermalm och Majorna under dagtid respektive kvällstid. Nu hittar jag inte just den artikeln, men här är nog ursprunget till den jämförelsen, där Södermalm och Majorna kvällstid visar sig ha lika låg mångfald som Pajala.

"– Det är mixat på dagarna med restauranger med olika etniska kök. Det finns också ett stort tjänsteutbud med frisörer och lokaltrafiken, men på kvällen åker många som arbetar där hem till sina förorter, säger Love Börjesson."---

De invandrare som befolkar de här stadsdelarna på dagtid finns inte kvar där på kvällarna (med undantag av de som försörjer sig på annat sätt). Det kanske kan vara en delförklaring till den omixade besöksskaran.

[Hayabusa]
2019-06-19 21:45
#3

#1 Sannerligen inte…

#2 Så ligger det nog till.  Märkligt att folk vill bo på Söder, det är ju så monotont.

[Jimmy.L]
2019-06-20 06:56
#4

Dom flyktingar som bor vid Vintertullen flyktingboende samt barackerna vid Tanto på Söder lär väl knappast gå på restaurang. Finns en och annan kebabhak på söder liksom utländskmat på menyn på fler ställen men nog är det mer svenskar där som äter. I förorten typ Skärholmen är det få svenskar och betydligt fler invandrare.

[Göstage]
2020-11-21 18:40
#5

#0 ff "Gated communities" - är det områden som runt Mariatorget på Södermalm, frågar sig Johan Hakelius i Expressen.

"Vill man kastas in i en främmande värld räcker det med att av misstag slå på P3, där rätt fnoskiga vänsterböjelser anses helt normala. Eller ta alla tidningsredaktörer som formar sin blaska efter Twitter, av det enkla skälet att de och deras kollegor tillhör den lilla subkultur på sju procent av svenskarna som använder Twitter dagligen, inte de 93 procent som inte gör det.

Kort sagt: vi behöver för det mesta inga stängsel, inhägnader eller grindar. Vi skapar ändå våra välrensade reservat och skeva verklighetsuppfattningar. Den progressiva journalistenklaven på Södermalm är en så seglivad kliché därför att den på det stora hela är sann. Det är ett av Sveriges alla självtillräckliga isolat. Och har man ett uns av självinsikt måste det kännas lite löjligt att bo runt Mariatorget med sina kollegor och åsiktsfränder, de flesta i samma ålder och med liknande bakgrund, och ändå skriva upprörda artiklar om ”gated communities”.

Jag tror det är därför begreppet försvann. Det blev genant även för dem som ville kritisera det. Bäst att tala om något annat.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/mariatorget-ett-i-mangden-av-sjalvtillrackliga-reservat/

[Göstage]
2021-07-26 16:31
#6

#5 Serietecknaren Mats Jonsson bodde med familjen på Söder i Stockholm och gjorde bostadskarriär som förde honom till "ett alldeles för fint område", där hans barn sattes i ett föräldrakorporativ med fisförnäma föräldrar med samma jobbakgrund.

"Vi bodde vid Mariatorget, och vår dotter fick förskoleplats på ett föräldrakooperativ jag valt att kalla Tok-klok. Jag upplevde det som att samtliga föräldrar arbetade på Sveriges Television eller Sveriges Radio, eller med reklam, eller gjorde inget speciellt men funderade på att ”starta upp” en designbyrå. Tagit sabbatsår för att pietetsfullt återställa det gårdshus man köpt i Gamla stan i originalskick. Man hade pengar. Man hade tid."---

"Det vansinnigaste av allt vansinne på Tok-Klok, var att mamman som gjorde inget speciellt medan hon funderade på att ”starta upp” en designbyrå egentligen skulle ha jobbat med mig. Vi skulle ha varit två, skulle ha delat bördorna, men varje gång – varje gång! – kom hon med en undanflykt för att stanna hemma och ja… fundera på att ”starta upp” en designbyrå, antar jag."---

"Alla tyckte att det var jätteviktigt att ta aktiv del i sina barns förskoletid och lära känna de andra föräldrarna. Alla tyckte att det bara var att köpa. Alla talade italienska lite självklart sådär, alla var fan adliga. Och alla vände ryggen till när deras barn frös ut och mobbade andra barn för att de hade fula kläder, fula namn, fula syskon, inte hade sett Råttatouille eller åkte på för dålig semester."---

Här finns en textad version av Mats Jonssons sommarprat. Texten ligger kvar 30 dagar efter att det sista programmet sänts den 22 augusti, vill du lyssna ...
Annons:
Fornöga
2022-08-09 09:55
#7

#2 ff Intressant ingress på reportage i Expressen, tyvärr prenumerationsspärr på fortsättningen.

"Med sina tinnar och torn och läge högt över Riddarfjärden är Mariaberget på Södermalm ett välkänt landmärke i Stockholm.

Här bor sannolikt fler artister, skådespelare, konstnärer och författare per kvadratmeter än någon annanstans i riket.

Några bor i eftertraktade hyresrätter som de tilldelats för att de jobbar med kultur.
Andra köper lyxvåningar för tiotals miljoner.

Expressen har kartlagt livsstilen och koderna på Söders gräddhylla, där de flesta röstar vänster.

– Det är trevligt med den här utsikten, säger förre generalkonsuln Olle Wästberg, 77, som bott i det palatsliknande Laurinska huset sedan 1970-talet."---


Re:tired.

Med sina tinnar och torn och läge högt över Riddarfjärden är Mariaberget på Södermalm ett välkänt landmärke i Stockholm. Här bor sannolikt fler artister, skådespelare, konstnärer och författare per kvadratmeter än någon annanstans i riket. Några bor i eftertraktade hyresrätter som de tilldelats för att de jobbar med kultur. Andra köper lyxvåningar för tiotals miljoner. Expressen har kartlagt livsstilen och koderna på Söders gräddhylla, där de flesta röstar vänster. – Det är trevligt med den här utsikten, säger förre generalkonsuln Olle Wästberg, 77, som bott i det palatsliknande Laurinska huset sedan 1970-talet.
Fornöga
2022-08-09 09:58
#8

Re:tired.

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
Fornöga
2022-08-23 09:57
#9

#0 ff Gunnar Sandlin på DGS besöker Södermalm och möter ett helt förändrat område från det han en gång växte upp i.


Re:tired.

Häromdagen var jag vid Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm när vallokomotivet Jimmie Åkesson drog i gång  Sverigedemokraternas ”segertåg” inför det stundande riksdagsvalet med EU-parlamentarikern Jessica Stegrud som ”förband”.  När Åkesson äntrade scenen inför jublande anhängare i publiken, drog protesterna från vänstern igång per automatik. ”Gatans parlament” bestod av en grupp ungdomar som hade fått valballonger…
  • Redigerat 2022-08-23 09:58 av Fornöga
H
2022-08-23 15:26
#10

#9 Länge sedan jag var på Söder, men att Sverige genomgår en demografisk förändring går inte att förneka.

Upp till toppen
Annons: