Annons:
Etikettsamhället
Läst 873 ggr
Aasi1
2019-06-26 15:47

Skolstrejk och flygskam

Just nu skrivs det väldigt mycket om Greta. Hon får pris och får vara med i många olika media. Ofta framställs hon som en slags klimatexpert trotts att hon är ett barn. Jag anser at hon är mer av en klimat aktivist. Hon lyfter problem och påstår att politiker alltid gör för lite. Jag har aldrig hört henne komma med några konkreta förslag. Jag beundrar hennes engagemang men anser inte att klimatet påverkas till det bättre för att unga skolkar från skolan. Vist hon uppmärksammar problemet som vi redan viste. Ett annat ämne kopplat till detta är flygskam! Så fort en det kommit fram att en offentlig person har tagit flyget så fylls komentarsfälltet av tillrättavisande kommentarer. Tycker ni att det är något possitivt som leder till en mer miljövänlig utveckling av flyget eller leder det bara till pajkastningen i sociala medier? Själv tror jag inte på aktivism, skolstrejk och flygskam. Jag tror att vi måste sattsa på att ta fram andra alternativ för att få en hållbar övergång till ett mer klimatsmart samhälle. Jag tycker också att miljön är viktig men tror inte klimatet gynnas av att unga skolkar eller att influensers slutar att flyga. Hur vi ska lösa klimatet är ingen lätt fråga. Vad tycker ni om skolstejk och flygskam? Effektivt eller bara symbolik?

Annons:
Sindri
2019-06-26 15:59
#1

Man kan inte anklaga någon person för vad medier skriver och säger om denne/denna.  Greta Thunberg har mig veterligen aldrig påstått att hon är någon expert. Hon har däremot läst på grundligt vad många forskare skrivit om i många år, och reagerat på att det som bestämmer inte agerat mer kraftfullt. Hon säger hela tiden; läs, läs, läs.
Varför skulle en skolstrejk vara sämre än en arbetsstrejk, maskningsaktion, hungerstrejk, demonstration etc för att få uppmärksamhet.

Allting (som inte innefattar våld, hot eller tvång ) som får folk att tänka efter och få upp ögonen för problem är väl bra. Jag hör till dem som applåderade Greenpeace aktioner på 80-talet för att uppmärksamma dumpning i havet, kärnkraftsprängingar etc.

[Göstage]
2019-06-26 16:07
#2

Personligen tycker jag att Greta verkar vara en ärlig och klipsk tjej. Däremot gillar jag inte geschäftet kring henne, men om detta har jag redan skrivit i diverse trådar, så jag avstår från upprepande av det.  

Samma sak med "flygskammen" - det finns redan en del skrivet i ämnet i andra trådar. I korthet tycker jag att det verkar vara  diverse välbeställda influencers som lever på att snappa upp och sätta trender som skambelägger andra, men själva inte "tar bussen" i onödan.

[Göstage]
2019-06-26 16:16
#3

#2 Ett exempel på den här förljugna världen ur Expressen i februari i år - visserligen kanske innan begreppet "flygskam" riktigt blivit på modet, men ändå…

"Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull. Men i praktiken ser det annorlunda ut – och Nelly uppmärksammas nu för att ha flugit ner 200 influencers till Franska rivieran. – Vi fokuserar på att samarbeta med personligheter med bra värderingar som rimmar med vårt varumärke, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot, till Svenska Dagbladet."---

"Bland annat har Nelly lanserat hashtaggarna #nellycharter och #nellygoescapetown som uppmanar till resande. Men framför allt uppmärksammas företaget för en resa till Cannes på Franska rivieran förra sommaren – dit drygt 200 influencers och andra kändisar flögs ner. Clara Henry, Janni Déler, Linnéa Claeson, Felix Sandman, Happy Jankell och Nicole Falciani är några av gästerna som följde med på resan, enligt sajten Rodeo."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatvanliga-kedjorna-som-flyger-med-kandisar/

Kanske hör några av dessa 200 kändisar och influencers till dem som nu sprider "flygskam-influensan" bland sina beundrare?

Herveaux
2019-06-26 16:23
#4

Ni som såg mina inlägg inne på Miljö iFokus vet vart jag står i frågorna.
Kort och gott så är jag varken 'klimatkrisare' eller Greta-supporter.🤐

Om inte klimathotet sätter fart på beslutsfattande politiker, geniknölarna hos forskarna eller öppnar plånböckerna för dom som kan stå för finansieringen av denna forskning så tror jag inte heller att skolstrejkande kids gör det. 

Tycker det blir mer och mer prestige i att klanka ner på andra för att dom 'gör si' eller 'inte gör så' medans den som agerar bödel borde börja med att granska sig själv, sina egna vanor och handlingar innan man börjar kasta anklagelser.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
2019-06-26 16:24
#5

#3 Inbjudna gästerna kanske inte anser att det räknas som deras flygskam när någon annan bjuder på resa och betalar flygbiljetten… 😃🥵


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Göstage]
2019-06-26 16:30
#6

#5 Ja, nog undrar man!

Jag kan sympatisera med olika skogsmullar som i åratal levt på rötter, plåtat skator och pussat grodor och som hyser en genuin oro för den här planeten - det gör nog de flesta av oss.

Men de här glamourbloggarna som sträcker upp ett blött finger i luften och konstaterar att "jaha, idag kan det bli tiotusen nya följare på flygskam", de ger jag inte ett ruttet lingon för. I morgon har de glömt det och skriver om sin nya handväska.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-06-26 16:55
#7

Jag kritiserade Greta inne på miljö iFokus och genast blev vissa skogstokiga. Alla som inte hyllar Greta anses vara klimatförnekare. 

Hennes mamma går ju steget längre.

https://samnytt.se/klimat-greta-tillskrivs-overnaturliga-krafter-kan-enligt-mamma-malena-se-koldioxid-i-luften-med-blotta-ogat/

Den familjen behöver hjälp.

[Göstage]
2019-07-05 15:47
#8

Widar Andersson sätter kyrkan mitt i byn. Man blir förvånad över att det faktiskt fortfarande finns sossar av hans kaliber…

"Klimatångest och flygskam är grymt irrationellt. Det som oroar mig mest är om och utifall även Socialdemokraterna är på väg att lämna den breda vägens tekniker och ingenjörer åt sitt öde för att istället försöka nästla sig in i identitetspolitiska klimatplakatpolitiska kretsar?

I stora delar av media och i somliga politiska kretsar finns en oemotståndlig dragning åt ”kriser” av olika slag. I dessa kvarter har man nu slagit fast att det råder en klimatkris och pekat ut västvärldens livsstilar som den avgörande krisframkallande faktorn. Få tycks bry sig om att denna utgångspunkt bara till mycket små delar är sann och riktig. Symbolhandlingar ger applåder medan realpolitik skälls som förnekelser. 

Sveriges framgång som klimat- och miljövänlig nation har byggts av sådant som fjärrvärmeverk, vattenkraft, kärnkraft och av industrier som gjort och gör ingenjörsstyrda och marknadsnära insatser för att minimera sina klimat- och/eller miljöriskabla utsläpp."---

https://www.folkbladet.se/bloggar/widardirekt/?blog=2518025

[Jimmy.L]
2019-07-09 08:03
#9

Nu när vädret är mer typisk svensk sommar hur många kommer åter igen börja boka flygresor. Jag gissar att antal bokningar kommer öka igen om vädret fortsätter vara så här nästa vecka med. Flygskam gäller nog bara om det är soligt.

[Göstage]
2019-07-15 20:21
#10
[Jimmy.L]
2019-07-15 20:48
#11

#10 Han är ett skämt.

[Jimmy.L]
2019-11-12 11:37
#12

Världseliten lägger miljarder på privata jetplan medan vanliga människor uppmanas att känna ”flygskam” och att begränsa sina flygresor.

https://www.friatider.se/v-rldselitens-k-p-av-privatjet-skenar

[Jimmy.L]
2019-11-20 13:15
#13

Man måste ha respekt för Nordatlanten på vintern, och vi mobiliserade två skeppare med stor erfarenhet av längre överfarter på öppet hav med katamaran. Men Riley sa nej till förstärkningen. Då avrådde jag Gretas team från att gå vidare med La Vagabonde, säger Jimmy Cornell.

https://pakryss.se/darfor-seglar-greta-en-48-fots-katamaran/

Och till helgen väntas ett oväder dra förbi i deras kurs vilket gör att dom saktar ner.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-12-30 17:29
#14

Greta Thunbergs passion för klimatfrågor har fått hela familjen att ändra livsstil. I BBC:s morgonradioprogram ”Today” berättar Gretas pappa, Svante Thunberg, om hur de tvingades att tänka om – för att rädda hennes liv. – Vi gjorde det inte för att rädda klimatet, utan för att rädda vårt barn, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rAyXKR/greta-tyckte-vi-var-stora-hycklare

Föräldrarna tappade kontrollen, socialen borde ha ingripit och tagit barnen.

[Göstage]
2020-04-04 11:43
#15

#0 Just nu skrivs det inte alls om Greta. Så vad gör man då? Jo, man tager vad man haver: 

 "En av de tusentals svenskar som drabbats av coronaviruset kan vara klimataktivisten Greta Thunberg. I ett inlägg på Instagram skriver hon om att hon blivit sjuk efter sina resor och har hållit sig isolerad. "---

https://www.expressen.se/nyheter/greta-thunberg-jag-tror-jag-har-corona/

Skolor är stängda och flygskammen vilar väl ett tag nu, när alla flygplan står på marken och SAS bara upprätthåller en inrikesflygning. Mycket hinner hända på dryga halvåret!

Cragan
2020-04-04 11:51
#16

#15 hennes mangement team är nog livrädda för att hon ska trilla ur nyhetsflödet

[Göstage]
2020-12-16 09:00
#17

"De som oroar sig mest över miljöfrågor är oftast yngre kvinnor med vänstersympatier – men trots oron finns stora okunskaper i frågan. Kunskapsbildningen i frågan sammanhänger delvis med ideologi och vilken grupp man tillhör i samhället", skriver Henrik Höjer på Kvartal.
"Forskarna kunde inte se någon tydlig opinionsförändring knuten till Greta Thunbergs mediala genomslag – inte ens bland unga eller personer som uppger att de står till vänster."---

Hur vanligt är det med flygskam? Och hur mycket har Greta Thunberg påverkat våra attityder kring miljö och klimat? Läs vad forskningen säger.
[Jimmy.L]
2021-10-31 12:56
#18

Obehöriga personer har under lördagen tagit sig in på både Malmö Airport och Bromma flygplats norr om Stockholm. Det ska röra sig om klimataktivister som försökt stoppa flygplan.

– Vi har inlett en förundersökning om flygplatssabotage, säger Stockholmspolisens presstalesperson Per Fahlström.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimataktivister-forsokte-stoppa-flygplan

Obehöriga personer har under lördagen tagit sig in på både Malmö Airport och Bromma flygplats norr om Stockholm. Det ska röra sig om klimataktivister som försökt stoppa flygplan. – Vi har inlett en förundersökning om flygplatssabotage, säger Stockholmspolisens presstalesperson Per Fahlström.
[Urskog]
2021-11-01 17:34
#19

Sånt här gör mig bara arg när aktivister tror sig ha rätten att bara ta sig in på flygplatser med mera och ställa till det för både flyget och resenärer för att inte tala om vilka kostnader deras agerande medför för samhället med alla insatser av blåljuspersonal med flera.

Limma fast sig vid landningsbanan, allvarligt vad tänker man med 😯 man utsätter både sig och andra för fara och då är det inte ok när man är en stor säkerhetsrisk för sin omgivning.

Att kämpa för sitt är en sak men gör det fredligt och dra inte in andra helt oskydliga människor som bara ska förflytta sig med flyget som resenär dom har inget ont gjort och ska absolut inte bli drabbade av sånt här.

Jag älskar att flyga och har alltid gjort samtidigt vet jag också hur flyget påverkar klimatet men så länge det finns flyg så kommer jag att flyga för jag älskar luften och friheten i både stora och små plan det kan ingen aktivist ta ifrån mig.

Greta tycker jag är en tuff tjej och hon gör det bra som kämpar för sitt och det ska hon göra men hon med andra får inte hindra oss andra att leva våra liv att flyga om vi behöver eller tycker om det för i min värld kan inget ta ifrån mig flyget något som är för mig så viktigt att få komma upp i luften för där känner jag verkligen min frihet ✈️

[Jimmy.L]
2021-11-01 17:45
#20

#19: Ja dom får knappast folkets sympatier med sig när dom gör så här.

Annons:
[Urskog]
2021-11-01 18:05
#21

#20 Tvärtom dom får folket emot sig i allra högsta grad 😎

Jag slutar inte flyga det kan dom se sig om i stjärnorna efter och i morgon har jag två flygningar mellan Arlanda och Götet och fy så syndigt lilla inrikes jag som tar flyget före tåget 🤗

Äsch då jag överlever 😎

[Göstage]
2022-02-12 07:02
#22

#17 Vänstersnobbarna "ber för sin sjuka mor" (talesätt) när de genom att ge frikort för verklighetens folk att åka på solsemester ger sig själva okej att åka på finferie. Ann Charlott Altstedt på Bulletin:

"Västerpartiets vice ordförande lade ut ledningens linje på sin Facebooksida: Vi ska slippa bli flygskammade. Det är inte creddigare att som vänsterperson ta tåget på semestern än att åka på charter till Sunny Beach.

Det häpnadsväckande påståendet väckte kritiska frågor och i trådsvaren vinglade vice ordföranden om den korrekta kursen. Exemplet kanske handlade om charter ibland, eller charter vart tredje år. Eller om charter till Gran Canaria, som ju inte går att nå med tåg.

Att valet först föll på partystället Sunny Beach var ingen slump med tanke på de nya väljargrupper i bruksorterna partiet vill fånga in. Men jag undrar – är det också okej för den högutbildade medelklassvänstern att ta flyget till Italien för att semestra på Amalfikusten eller bland Toscanas kullar? Är det okej för Greta att flyga nu istället för att tvingas segla över Atlanten, i väntan på Vänsterpartiets gröna samhällsförändring?"---

På partikongressen ställdes klimatapokalypsen utan vidare spisning in och vi får åter ta en charter och äta kött. Frågan är vad som egentligen finns kvar av den en gång storstilade klimatalarmismen, skriver Ann Charlott Altstadt.
Cojimar
2022-06-06 16:25
#23

Klimatkonferensens deltagare led inte av flygskam eller trängselvånda, rapporterar GP:s journalistveteran Britt-Mari Mattsson. Och så mycket till resultat fick inte delegaterna med sig hem.

"Och samtidigt som vanliga resenärer beläggs med ”flygskam” och stod i ringlade flera timmar långa köer till säkerhetskontroller på Arlanda flygplats så landade delegation efter delegation med privatplan på Arlanda och Bromma. Ombord på varje plan fanns ett fåtal ministrar, någon president, höga tjänstemän och FN-toppar. Tillfartsvägar och motorvägar stängdes av i timmar och även utryckningsfordon hamnade i den stillastående trafiken. Inne i Stockholm stängdes också stora områden av, motorcykelpoliser stoppade trafik och gående överallt, busslinjer ställdes in. Poliser från hela Sverige hade kallats in. Allt för att delegationer i limousiner skulle få poliseskort kors och tvärs och inte bara fram och tillbaka till mässan i Älvsjö söder om stan.

Då 1972, uppfattades det möjligen som spännande med polispådrag och svarta bilar med tonade fönsterrutor, som med tjutande sirener lamslog Stockholm. Nu väckte det snarare frågan varför inte en konferens som Stockholm+50 har åtminstone lite lyhördhet för det som på konferensen beskrevs som ödesfrågor med biltrafik och flygresor."---

"Men några dygns trafikkaos och armadan med krigsfartyg mitt i Stockholm visade samtidigt på den stora skillnaden mellan miljömötena 1972 och 2022. Då fanns förhoppningen om resultat på miljöområdet och dessutom om en kraftig nedrustning. Nu är optimismen i stora stycken borta."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Miljökonferensen i Stockholm fick en fadd eftersmak. Inte minst av skälet att den skapade trafikkaos och dessutom hamnade mitt i uppladdningen av en internationell
  • Redigerat 2022-06-06 16:26 av Cojimar
Upp till toppen
Annons: