Annons:
Etikettdebatt
Läst 5956 ggr
[Göstage]
7/8/19, 9:14 PM

Regeringen och plastpåseskatten

Sann miljöomtanke, snöd vinningslystnad eller bådadera- hur skall man tolka regeringens förslag på extra plastskatt? Expressens ledarsida verkar ha sin bild klar.

"Regeringen borde vara ärlig - skatter på plast har lite med miljö att göra och men mycket med att få in pengar. Och förbud mot plastmuggar är mest symbolpolitik."---

"Uppemot hälften av plastskräpet i havet är fiskenät. Mot dem föreslås inga förbud. Det är heller inte svenska plastpåsar som fyller oceanerna, i själva verket är vi duktiga på att slänga vår plast i återvinningsfacken eller åtminstone i de hushållssopor som eldas till fjärrvärme." 

"30 öre per fruktpåse - det blir några kronor i veckan. Det kan man leva med, om man vet vilken nytta det gör. Tyvärr är januarigänget inte ärligt på den punkten. Påsskatten har mycket lite med miljön att göra."---

"Regeringens plastpolitik har alltså inte främst med miljön att göra utan med pengar. Staten vill fylla på kassan, och det kan behövas. Utgifterna för grundutgifter som försvar och rättsväsende måste öka, och välfärdsverksamheterna behöver också resurser.

_Ett alternativ är då att höja inkomstskatterna, och det vore illa. Välfärden finansieras bäst av mer arbete, inte mindre. Då är andra skattekällor, till exempel konsumtion av plastpåsar och muggar, bättre."--- 
_

https://www.expressen.se/ledare/dar-plasten-gar-in-gar-vettet-ut/

Om plastavfallet i världshaven finns en tråd här.

Plasten hotar inte Sverige. Förbud gör liten nytta för miljön, likaså en plastskatten. Hyckla inte, förslag handlar om budget och symbolpolitik
  • Redigerat 9/13/23, 7:16 AM av Fornöga
Annons:
[Göstage]
7/8/19, 9:48 PM
#1

Projekt "Ren kust" tar hand om 300 ton skräp som flyter i land på Västkusten varje år. (Hur stort mörkertalet är, alltså sådant man inte tar hand om, framgår inte.) 80% av det som flyter i land har förts hit med havsströmmarna från länder och båtar utanför Sverige.

"Bohuskusten har en särställning vad avser marin nedskräpning. Rådande havsströmmar och dominerande vindriktningar medför att en mycket stor del av allt flytande marint skräp i hela Nordsjö- och Engelska kanalområdet hamnar i Skagerrak och en andel drivs iland på stränderna. 

Mätningar visar att så mycket som 80% av det skräp som ansamlas i Bohusläns vikar kommer från andra länder. En viss andel kommer från sjöfart och fiske, men även denna fraktion är till stor del utifrån kommande."--- 

"Ren och attraktiv kust" (Västkuststiftelsen med flera)

[Jimmy.L]
7/9/19, 7:02 AM
#2

#0 Ja det är dubbelmoral att först prata om hur plast förstör miljön och sen låta plastpåsar vara kvar och ta ut skatt på påsarna. 

Se till att alla plastflaskor kan pantas i hela Europa till att börja med. och skippa onödiga plastförpackningar typ plast runt grönsaker och liknande.

Carmarino
7/9/19, 2:51 PM
#3

#2 Fast plast runt livsmedel kan minska svinnet, vilket är mer miljövänligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatduellen-vilken-forpackning-ska-du-valja


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/9/19, 3:29 PM
#4

#3 Det är ju bra. Jag väljer ofta handla från gårdsbutiker och marknader där det är mindre plast om jag ska ha tag på god ost.🙂

[Göstage]
7/9/19, 7:12 PM
#5

Vad gäller plastmuggsförbudet så är det värt att notera att regeringen "vill utreda" ett förbud, det är alltså inget spikat förbud utan tankar på ännu en av alla de utredningar som regeringen masstillsätter. 

Noterbart också att man kan komma att tvingas ta med sig behållare om man har tänkt få med sig "take away" från restauranger, om utredningen kommer fram till det. (Fast de flesta av de ställen där jag hämtar mat har redan gått över till pappkartonger, och det gäller inte bara pizzerior.) Undrar hur de tänkt sig lösa det för den som kommer på att man vill köpa med sig lite mat efter filmen eller matchen - skall man gå hem och hämta behållare då, eller måste man planera så att man tar med sig kärl redan när man går hemifrån? 

"I EU-direktivet fastslogs även att medlemsländerna ska minska förbrukningen av muggar och livsmedelsbehållare av annan plast. Men regeringen vill gå längre än så och utreda om det går att helt förbjuda produkterna.

Bland annat ska utredningen titta på om det ska vara ett tvång att restauranger och andra ska kunna leverera mat i medhavda behållare eller om man kan införa någon typ av pantsystem eller också att man får övergå till andra material än plast, säger miljöminister Isabella Lövin (MP) till radion."---

TT

[Jimmy.L]
7/9/19, 7:31 PM
#6

#5 Är man på semester i en annan kommun eller i skärgården blir det knepigt att lämna tillbaka behållaren.

Annons:
[Göstage]
7/9/19, 7:43 PM
#7

#6 Ja, några av förslagen verkar rätt världsfrånvända. Men de kommer ju från MP…😕

Som sagt finns det redan pappkartonger (i återvunnet papper) för takeawaybruk,   stabila och täta och som håller värmen utan problem.  Jag har heller inte märkt att maten tagit smak av dem. (Produktexempel.)

[Jimmy.L]
7/9/19, 8:14 PM
#8

#7 Dom ser ju vettiga ut.

[Göstage]
7/9/19, 8:20 PM
#9

Ja, det finns flera typer, och i centrum här finns det bara enstaka restauranger som använder plastlådor.

annia1
7/9/19, 11:35 PM
#10

Ja lövin verkar inte leva i verkligheten, men det är ju ingen nyhet.  

Det handlar ju inte om producenten utan konsumenten vad den köper in för produkt. Och det bör väl gå att ha samtal med större kedjor som tex sibylla, mcdonalds.
Och olika affärskedjor som tex ica och coop, att de ska sluta köpa in platsförpackningar för det finns ju redan alternativ till dom. Eller åtminstone att de ska börja ta hem mer av förpackningar i papp och låta kunden välja. För det är ju så att jag som kund köper av det som finns. Och märker affären att papp går bättre än plast så kommer de självmant byta ut sitt sortiment.

Så tror inte alls att det behövs nåt förbud utan räcker med samtal. Så kommer olika företag på marknaden byta ut sina plastprodukter mot papp. Och tror också att det skulle gå snabbare än ett förbud.

Och tittar jag tex på våran lokala korvkiosk. Den har sen nåt år tillbaka tagit bort sin plast/folieförpackning och ersatt den med i papp. Liknar den i plast. Har botten och ett lock man fäller över, funkar lika bra.

Muggarna som använder till läsk eller kaffe är av papp. Visst locket är väl fortfarande i plast. 

Det enda jag just nu kan komma på fortfarande är i plast är besticken. Men å andra sidan, den kniv o gaffel de använder i dag är kraftigare (bytte modell för ett par år sen). Och tar man med sig maten hem så går det att diska gaffel/kniv och använda flera gånger. 

Det som blir lite lustigt. Var ju på nyheterna igår (kommer inte ihåg om det var svt eller tv4) och de frågade i en korvkiosk varför den hade den där vita plast/folieförpackningen. Svaret var att kunden ville ha den. Jag tror inte att kunden efterfrågar just den förpackningen utan kunden vill bara ha en förpackning så den får maten med sig. Så där är det ju helt upp till den korvkiosken att byta till en i papp.

.

[Jimmy.L]
7/10/19, 7:28 AM
#11

Jag undrar om inte så kallad manuella diskar i butiker som har det är bättre att handla vid, visst dom slår in maten i plast men den är ju betydligt tunnare än dom varor som inns i hyllorna? Sen så gillar jag utbudet där mycket bättre än det som finns i förpackningarna i butikerna.

[Göstage]
7/10/19, 8:25 AM
#12

Ur en artikel i DN igår (för närvarande inte betalbelagd) kan man läsa kommentaren "Inom två år vill regeringen se ett förbud mot plastmuggar och livsmedelsbehållare. Branschen ställer sig positiv till förslaget men varnar för att för snabbt ta bort plast som skyddar livsmedelsprodukter. – En livsmedelsprodukt som blir förstörd har större koldioxidutsläpp än förpackningen, säger Leif Nilsson, ordförande för Svensk Plastindustriförening."---

"Han tycker också att regeringen borde ta hårdare tag mot nedskräpare. – Vi pratar om vad industrin och konsumenterna behöver göra men gör ingenting för att komma åt de som skräpar ned. Det är samma sak med cigarettfimpar som är det vanligaste skräp vi har på stränderna, man delar inte ut några nedskräpningsbotar utan låter det bara fortgå."---

 https://www.dn.se/ekonomi/branschen-positiv-till-forbud-av-engangsplast/

Instämmer inte minst i det sistnämnda, samtidigt som man inser det omöjliga i att ha skräppolis på stränderna, med tanke på välkända faktum om polisens resurser. Det behövs väl en antiskräpväckelse - kanske dags för influencers och Greta att rycka ut, så det blir lite rubriker och "skräpskam"? Medvetenheten om naturens sårbarhet borde vara en "svensk värdering" i högre grad än idag!

För många år sedan, när jag fortfarande löptränade, hamnade jag på motionsslingan bakom en samling skolklasser på utflykt. Vägen efter dem kantades med utsläpade trädstammar, godispapper och chipspåsar, och till slut plockade jag upp en tom chipspåse och sprang tillbaka och höll den under näsan på en lärare medan jag flåsade (jag var både anfådd och förbannad) att de för fan måste hålla efter ungarna. Läraren blev likblek och stammade något svar som jag inte ens brydde mig om i min ilska.

Gör man något liknande mot en förälder på stranden idag riskerar man nog att åka på en "Asap Rocky-smäll"…

[Jimmy.L]
7/10/19, 8:41 AM
#13

Finns en poäng där, mycket som hamnar i naturen och i sjöarna/havet är det folk kastar omkring sig. Om alla tar lite ansvar skulle skräpet minska betydligt.

Annons:
[Göstage]
7/10/19, 9:18 AM
#14

#12 #13 "Som ett brev på posten" föreslår VD för "Håll Sverige Rent" i en debattartikel i Aftonbladet att ordningsvakter skall kunna dela ut nedskräpningsböter. Johanna Ragnartz avslutar sitt debattinlägg:

"Uppmärksamheten kring plast har lett till en mängd nya förslag och initiativ som syftar till att minska mängden plast i vår miljö. Det senaste i ordningen är den föreslagna punktskatten på plastbärkassar. Det är dags att se till att skräpboten också blir ett verktyg som bidrar till att nedskräpningen och plasten i vår miljö minskar. Håll Sverige Rent föreslår därför att lagstiftningen kring skräpboten görs om så att den inkluderar även småskräpet, så exempelvis fimparna inte kommer undan. Vi föreslår också att ordningsvakter får ett förordnande som gör det möjligt för dem att bötfälla nedskräpning.

Det är bara när skräpboten omfattar allt skräp och verkligen tillämpas som den kommer få effekt. Först då kan vi få stopp på nedskräpningen av våra stadsmiljöer och vår natur."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Qoak5J/lat-ordningsvakter-dela-ut-skrapboter

Fetmarkeringen är Ragnartz egen.

[Jimmy.L]
7/10/19, 9:35 AM
#15

#14 Kommer knappast att hjälpa tyvärr, finns ju inga OV utanför tätorterna.

[Göstage]
7/10/19, 10:11 AM
#16

#15 Nej, jag tror inte på idén med OV-övervakning som sådan, länkningen var mer för att uppmärksamma konsumentansvaret för nedskräpningen.

Håll Sverige Rent-utspelet är i sig en påminnelse om hur det stiftas och utfärdas lagar som i praktiken är omöjliga att upprätthålla, och som i flera fall inte åtföljs av rättslig påföljd i form av böter.  Rökningen på uteserveringar är ett färskt exempel på lagar utan straff, liksom den lika färska nedre åldersgränsen för framförande av vattenskotrar. Konsekvensen blir i värsta fall mindre respekt för lagarna.

För ett år sedan konstaterade ovannämnda VD i Expressen

"– All nedskräpning är förbjuden, men man kan inte bestraffas för att ha kastat en fimp eller ett kolapapper eftersom småskräpet inte är straffbelagt. Det är tokigt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent till SVT Nyheter Småland." ---

Ja, nog är det "tokigt" alltid, men för att komma till rätta med själva problemet krävs det en attitydförändring hos oss, folket. Vi borde känna "skräpskam" utan att hysa fruktan för en OV viftande med bötesblock. Jag har svårt att tänka mig uniformerade ordningsvakter patrullerande en fullbelagd playa för att skriva ut böter på rökare  som just smyger ner fimpar i sanden.

Inga jämförelser mellan barnaga och nedskräpning, och utan att blanda in invandringen just här, så kan man ändå göra en liknelse med vad  Mustafa Panshiri sa om barnaga  i Aftonbladet häromdagen:

"Alla vet om att man inte får slå barn i Sverige men när jag frågar varför brukar det vanligaste svaret vara att svenskar är rädda för socialtjänsten, säger han och fortsätter: – Så föreställningen är att svenskar egentligen vill slå sina barn. Men det är inte sant för vi tycker ju att det är fel att slå barn, det handlar om värderingar."--- 

Andemeningen känns likartad - det borde vara så att vi inte skräpar ner för att vi är rädda för efterräkningar, utan för att det är fel att skräpa ner - "det handlar om värderingar". 

Edit.

[Jimmy.L]
7/10/19, 11:20 AM
#17

#16 Exakt vissa människor skiter i att kasta skräpet där det hör hemma.

[Göstage]
7/10/19, 12:00 PM
#18

"Nedskräpning sker i alla åldrar, enligt en undersökning med djupintervjuer från 2015.Trots att många blivit mer miljömedvetna och både källsorterar och köper ekologisk mat, medger människor att man skräpar ner ibland. Dock är självinsikten begränsad – det är alltid någon annan som är den ”verklige nedskräparen”.---

"Den ned­skräpning som vi ser är ett resultat av allt från vanor och värderingar till normer och kunskap. Beteendeforskning visar att människor gör som andra gör och att grupptryck och sociala normer spelar en stor roll för vad en människa väljer att göra. Om en plats redan är nedskräpad är det lättare att själv slänga skräp där. Att se någon annan slänga skräp eller plocka upp skräp påverkas oss. Vi anpassar oss efter vår omgivning och vad andra personer gör runt omkring oss."---

https://www.hsr.se/fakta-om-skrap/samlade-fakta-om-skrap/vem-skrapar-ner-och-varfor

Så skriver "Håll Sverige Rent" på sin hemsida. Samtidigt så tyder VD:ns debattinlägg att man insett att de där normerna och värderingarna inte längre är tillräckliga-  hon vill se konsekvenser i form av böter för de som grisar ner.

annia1
7/11/19, 12:09 AM
#19

Jimmy.L #11 det där med butiker med manuella diskar. Gissar att du menar charkdiskar där man kan köpa kött, ost och lite annat i lösvikt. 

Nu bor jag ju på en liten ort så har ju bara ett par butiker och bara en har en charkdisk. Men de har inte så stort urval som på större orter.  Men det där att slå in i plastfolie (tunn plast) gör dom inte. 

Förr så fanns det att man kunde köpa ost i lösvikt, den slog in i plastfolie. Men dom tagit bort ostbiten. 

Men av det man kan köpa så använder de olika förpackningar beroende vad man köper. Tex skivad skinka. Där blir det ju det där papperet som skivorna hamnar när de skivas, viks ihop och sen läggs det i en papperspåse. Vet inte om papperet som skivorna ligger på ev är plastbehandlat på nåt sätt.

Om man köper en bit falukorv så skär dom ju av den storlek man vill och den lägger dom i en liten plastpåse. Inte reflekterat över det, men tänker att det är för att snittytan på korven inte ska torka utan hållas fräsch tills man kommer hem.

Sen har dom egen tillverkning av lite olika saker. Som tex grillade spett. De läggs i en papperspåse som har plast på insidan och det är ju för att fettet inte ska tränga igenom.

Sen har dom olika plastburkar/byttor till olika saker. Men de burkarna/byttorna är ju av sån kvalitet att de enkelt kan diskas ur och användas hemma åtskilliga gånger.

Så den charkdisk vi har här, där slås det inte in i plastfolie (kan inte komma på en enda sak just nu där det används) utan de använder olika förpackningar. Visst ibland blir det fel att man får tex en plastbytta fast det skulle kunnat vara i en papperspåse. Men då brukar det bero på endera att det är nån som jobbar extra eller att det är slut på påsar. 

Jo jag kom på en sak som det ibland är plastfolie på. Det är deras egentillverkade räkmackor. De brukar ligga i en plastbytta, men emellanåt så är det istället plastfolie runt om. 

Om en charkdisk slår in i plastfolie fast det skulle kunna läggas i en papperspåse så handlar det ju mer om kunskapen hos personalen. För som det är idag så behöver man inte slå in saker i plastfolien. Det var nåt som man gjorde förr på i stort sett allt som köptes i en charkdisk.

Och jag ska säga att jag inte ens har reflekterat över att våran affär  inte använder plastfolie utan olika, för här är det det normala. Och varit så i flera år.

.

annia1
7/11/19, 12:22 AM
#20

Det där med förbud och sånt mot nedskräpning (och annat) 

Det är så som det påpekas i nåt av inläggen (hittar det inte just nu) att det är förbud, men det blir inga konsekvenser.  Så då är det många som struntar i förbudet. Så varför ens införa förbud som bara blir tomma slag i luften.

.

Annons:
[Jimmy.L]
7/11/19, 7:13 AM
#21

#13 Jo det var den jag tänkte på, finns väl mest i större städer, annars så handlar jag ofta vid torghandel och liknande där man ofta får en plastpåse, vis kör med papperspåse men det är ofta mindre gårdar som deltar i olika marknader sen så använder jag ryggsäck så jag skippar stora påsar. 

Håll Sverige rent borde besök mitt bostadsområde här slängs det allt möjligt på marken det kan ligga drivor med skräp ute. I grovsoprummet så man knappt kommer in där. folk slänger även skräp i fel låda trots vi har sopsortering.

annia1
7/12/19, 1:40 AM
#22

Jimmy.L #21 jag använder numera tygkasse (oftast) när jag handlar.  Så nästan helt slutat med vanliga plastpåsar.

När det gäller det där med att det slängs sopor på fel ställe. Det är nog tyvärr rätt vanligt. Många som tex skapar egna soptippar efter vägar.

Vad jag vet så finns det inget grovsoprum hos hyresvärdarna (eller bostadsrätterna) här utan vi har ju återvinningsstationer utplacerade på flera platser i samhället. Det är ju  ställen där det står flera containrar (liknar dom som är på bild här) som man slänger saker i som man sopsorterat hemma. Som tex tidningar, glas och plast och sånt. Och där brukar det emellanåt stå allt möjligt som inte hör dit. Och är dom fulla så ställer folk sina saker på backen där. Eller om sakerna är för stora så står det på backen istället för att åka till soptippen.

Så håll sverige rent kan få det svettigt om de ska besöka nedskräpade ställen.

Så tyvärr är nedskräpning rätt vanligt. Folk verkar inte bry sig.

.

[Göstage]
7/21/19, 8:03 AM
#23

Ledarskribenten Håkan Boström i GP är kritisk till plastpåseskatten. Han avslutar sin ledare:

 "Plastpåseskatten ger sken av att regeringen gör något åt miljön. Symbolpolitik har blivit den här regeringens signum. Skatten ger dessutom pengar till statskassan. Med den nya skatten på 3 kronor kommer en vanlig kasse på ICA att landa på cirka 7 kronor. För många kommer det vara en veckovis påminnelse om det oförnuft varmed landet styrs."

https://www.gp.se/ledare/kasta-plastpåseskatten-i-soptunnan-1.16351336

[Jimmy.L]
7/21/19, 8:10 AM
#24

#23 Håller med i det han skriver. 

"Svenskar använder som regel bärkassar flera gånger även om de är avsedda för engångsanvändning, som det heter på byråkratspråk. Plastpåsarna bidrar inte bara till minskad nedskräpning, jämfört med om folk börjar använda fryspåsar som lätt går sönder eller tar med sig förpackningar i händerna som sedan hamnar ute i naturen. Bärkassar ersätter idag behovet av soppåsar."

[Hayabusa]
7/21/19, 11:03 AM
#25

Vill påstå att en i en klar majoritet av svenska hushåll så finns det en plats där man samlar plastpåsar. Påsar som används för att slänga sopor, t ex. Själv har jag en behållare "klädd" med plastpåse - i denna slänger jag all plast (sopsortering). Har även en behållare med en påse i papp - här hamnar all papp. Debatten grundar sig på ett tankefel där man utgår från:

"Kund köper plastpåse som sedan slängs rätt ut i naturen". 

En sak som jag saknar i debatten är:

- Återvinnig. Vi är, om jag förstått det rätt, dåliga på att återvinna plast.

- Råvara. Tillverkning av plast kräver råvara, här kan vi nog bli bättre.

[Jimmy.L]
7/21/19, 11:41 AM
#26

I Nettoaffären igår när jag handlade på hemvägen noterade jaga att många väljer att låta bli deras plastpåse som kostar 2 kr istället tar dom massa små plastpåsar som man har till frysprodukter.

[Göstage]
7/21/19, 11:51 AM
#27

#0 #24 #25 Ja, man får ju en bild av hamnar i Afrika belamrade med soppåsar. Slutar vi med plastpåsarna i Sverige tar hela världen efter och Afrikas kuster blir rena. Simsabim…

Typ Isabella Lövin juni 2017: ”Bland mina värsta erfarenheter finns besök i västafrikanska fiskebyar. Tidvattnet var lågt och det var hundratals meter tills havet började, men sandbottnen var helt täckt med plastskräp. Det var ofattbart”, säger hon och upprepar sig som hon ofta gör när hon vill betona något. ”Helt ofattbart.”---

https://weekend.di.se/intervjuer/ministern-gar-till-botten-med-sin-hjartefraga

(Jag hatar nedskräpningen av haven, men tror inte debatten har något att vinna på den förenkling som svenska politiker står för.)

Annons:
Carmarino
9/5/19, 4:48 PM
#28

Rebecca Weidmo Uvell om Plasthyckleriet

En gång var det fantastiska materialet plast något som var trendigt och hyllades som bakteriefritt och hållbart. För hårdplasten är just det och den så utskällda plastpåsen visade sig vara mer klimatvänlig än den ekologiska tygkassen. 

Men numera har plast blivit en symbol för miljöförstöring, för att vissa länder i världen inte hanterar sina sopor. 

Och då har plasten tagits som gisslan hos miljörörelsen som ser goda chanser att plocka politiska poäng genom att förbjuda den, trots att det i Sverige inte är något problem. 

Därför ska nu Centerpartiet och Miljöpartiet gå ännu längre än var EU kräver, och förbjuda ännu mer plast. 

Som de miljöpopulister de är låtsas de att förbuden har någon som helst effekt genom att först måla upp ett problem som är fejk och sedan erbjuda lösningen  – förbud. 

-----

Nedskräpningen från Asien och Afrika minskar alltså inte om vi förbjuder sugrör och juiceförpackningar i Sverige. 

Så här går det dock när man låter extrema partier får diktera villkoren i politiken. Partier som inte 85 % av väljarna röstat på ens. 

Under tiden undrar restauranger hur Lövin tänkt lösa take awayn med “behållare kunden själva tar med” och hur det funkar med miljöregler och andra tillstånd samt hur man ska kunna skicka iväg mat via Wolt och Foodora om kunden ändå måste gå till restaurangen med en “egen behållare”. 

Miljöpartiet. Aldrig i samma verklighet som någon annan. Featuring Centerpartiet.

https://uvell.se/2019/09/05/plasthyckleriet/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/19/19, 12:08 PM
#29

Skatten på plastbärkassar sågas i ett remissvar från statliga  Konjunkturinstitutet.

”Snarare finns en risk för ökad resursförbrukning. Inte heller kan skatten ses som ett lämpligt sätt att fylla ett skatteväxlingsbeting om 15 miljarder”, skriver myndigheten i ett remissvar.

De poängterar att produktionen av flergångskassar har en högre miljöpåverkan än produktioner av engångskassar, och att de därför behöver används många gånger för att väga upp för detta: ”För vissa typer flera hundra gånger. Någon analys av vilka typer av flergångskassar som svenska konsumenter kan väntas övergå till presenteras inte”, skriver Konjunkturinstitutet."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/expertmyndigheten-sagar-skatt-pa-plastpasar/

[Göstage]
10/21/19, 11:45 AM
#30

Från och med den 1 maj nästa år blir det en punktskatt på butiksbärkassar på tre kronor (plus butikens eget pris) och 30 öre för småplastpåsar för frukt och grönsaker, skriver TT.

[Jimmy.L]
10/21/19, 12:28 PM
#31

😕

Carmarino
10/21/19, 3:07 PM
#32

#30 Så klart! Det är ju enbart svenska plastkassar som kastas i havet och hamnar i fiskarnas magar. 👍

(OBS! Grov ironi om nu någon inte förstod det.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/23/19, 3:35 PM
#33

Annika Olsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, har synpunkter på plastskammen.

– En generell plastskam vore förödande för samhällsutvecklingen just nu. När det gäller matens hållbarhet och förpackningars vikt är plast ett svårslaget material, säger hon.

– Att vi slänger en fjärdedel av maten är ett mycket större problem än materialet som förpackningen är gjord av. Livsmedel är också en ändlig resurs och intressant nog är det lösviktsprodukter som orsakar mest svinn inom dagligvaruhandeln.

http://livsmedel.se/nyheter/forpackningsexperten-generell-plastskam-vore-forodande/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/24/19, 9:03 AM
#34

Handlarna är inte speciellt trakterade av punktskatten på plastpåsar. Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel ser det som en nödskatteintäkt för staten, inte som en miljöbefrämjande åtgärd. Fetstilen är från debattartikeln på Aftonbladet debatt.

 "Regeringen vill tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna göra plastpåsarna 3 kronor dyrare och de genomskinliga fruktpåsarna 30 öre dyrare. Dessvärre är straffskatten på plastpåsar ogenomtänkt, saknar miljönytta och riskerar i värsta fall att skada förtroendet för regeringens miljöpolitik. Att sminka skattehöjningar i gröna färger hjälper inte miljön."---

"EU:s mål om minskad plastpåsekonsumtion syftar i första hand på att stävja den nedskräpningsproblematik som finns runt Medelhavet. Vi är alla överens om att inga plastpåsar ska finnas ute i naturen. Men det är inte heller svenska plastpåsar som i första hand skräpar ned kring våra svenska stränder. Faktum är att mängden plastkassar längs våra stränder halverades under 2018. Cigarettfimpar, snus och glasspapper utgör ett betydligt större nedskräpningsproblem."---

Om regeringen menar allvar med att driva en verkligt grön politik i den här frågan borde skatten åtminstone differentieras så att påsar av förnybart- och miljövänligt material premieras. Som skatten nu är utformad blir det ren symbolpolitik. Att förklä skattehöjningar i grönt må ge ökade skatteintäkter men det hjälper inte miljön."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ15nB/skatten-pa-plastpasar-ar-bara-symbolpolitik

Annons:
[Jimmy.L]
10/24/19, 9:10 AM
#35

Ja man lägger fokus på fel sak.

[Hayabusa]
10/24/19, 9:16 AM
#36

Finns en intressant artikel på HD (dessvärre betalartikel):

https://www.hd.se/2019-10-23/professorn-debatten-ar-enogd-plast-ar-fantastiskt

"Enligt förpackningsprofessor Annika Olsson är plastdebatten enögd. Plasten i våra förpackningar räddar mat som det kostar mycket mer för miljön att producera än plasten som skyddar den."

[Hayabusa]
10/24/19, 9:19 AM
#37

"Haven fylls av sopor och plast som trasas sönder blir till mikroplaster som fiskarna äter. Självklart vill vi inte ha plast i havet, poängterar Annika Olsson. Men den plasten kommer inte från sorteringsfacken i våra soptunnor. Plast som samlas in och återvinns hamnar inte i havet.

– Plast är ett fantastiskt material. Det kan formas runt en produkt så att förpackningen blir helt utan luft, det är lätt och relativt hållfast. En glasförpackning är mycket tyngre. Den kostar mycket att transportera, säger hon.

– Ett kilo nötkött belastar miljön med 90 procent att producera och omkring 5 procent att transportera respektive förpacka. Det vore slöseri att detta kött fick förstöras för att vi snålat på förpackningarna.

Det finns mycket missuppfattningar kring plasten. En ”miljövänlig” bomullskasse kan det ta flera generationers dagliga användande att få ner till samma miljöavtryck som motsvarande plastpåse skulle ha fått.

– Jag köpte en tvål i lösvikt som expediten svepte in i en bit tyg. Det tygstycket belastar miljön mycket mer än vad en liten pappask skulle ha gjort."

[Göstage]
10/24/19, 9:24 AM
#38

#36 Ser att Carmarino har en länk om om Annika Olsson (#33) som kanske kan komplettera betalartikeln?

En illustrativ betraktelse om förpackningsfrågor av Olsson finns här (pdf). Tror att den utgjorde bildunderlag till hennes dragning om förpackningar på konferensen.

[Hayabusa]
10/24/19, 9:29 AM
#39

#38 Stämmer bra 👍

Carmarino
10/24/19, 12:42 PM
#40

#38 Jo, jag länkade till den artikeln eftersom jag inte kunde läsa betalartikeln i HD. 🙂

Hade skatten på plastpåsarna varit öronmärkt för forskning på ersättningsmaterial och liknande så hade den kanske gjort nytta. Nu känns det mest som om politikerna ser sin chans att håva in ytterligare en massa pengar som de kan ösa ut på diverse obskyra "projekt". För inte lär de gå till vården och skolan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
10/24/19, 1:05 PM
#41

En viktig poäng (Annika Olsson) är att plast i sig inte är farlig utan det är människors hantering som är problematiken.  Plasten slänger sig inte av sig själv i haven, det är människor som gör det. 

Håller även med (henne) om att det finns onödiga produkter som t ex sugrör. Ärligt talat, en klar majoritet klarar sig utan sugrör men istället debatteras det om vi inte kan finna på sugrör i andra material. Knas, med andra ord.

Annons:
[Jimmy.L]
10/25/19, 11:44 AM
#43

Blir ju så här när folk skriker om förbud, dom tänker inte på att plast runt godis är det som mest hamnar i naturen.

[Göstage]
10/27/19, 1:35 PM
#44

Odföranden från "Håll Sverige Rent" går (simmar?) mot strömmen och vill se en dubbelt så hög påsskatt, där det nya tillägget skulle läggas på informationskampanjer till allmänheten. Hur illa jag tycker om plastpåsar och hur mycket jag än respekterar "Håll Sverige rent" känns det som om man här är ute i egen sak.

"Beslutet om dyrare plastbärkassar för en minskad miljöpåverkan har väckt debatt. För att minska nedskräpningen och öka återanvändningen vill stiftelsen Håll Sverige rent se en dubbelt så hög plastskatt. – Lägg på dubbelt på skatten och använd pengarna till informationskampanjer för allmänheten, säger vd Johanna Ragnartz."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/skrapexperten-plastkassar-bor-kosta-dubbelt-sa-mycket/

Carmarino
10/27/19, 2:23 PM
#45

#44 Uttrycket "sila mygg och svälja kameler" är rätt passande i den här debatten. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
12/13/19, 2:54 PM
#46

På tal om inställning till hur man hanterar avfall…

https://twitter.com/slutreplik/status/1204125175555543040

[Hayabusa]
12/13/19, 2:57 PM
#47

"Det är bara lite grann…"

[Göstage]
12/13/19, 3:32 PM
#48

Bättre underlag för en polisanmälan för nedskräpning är svårt att hitta, men det försvinner väl bland allt annat…

Annons:
[Göstage]
1/29/20, 5:01 PM
#49

Beslut om plastpåseskatten har tagits av riksdagen. Den nya skatten införs från den 1 mars. Emot beslutet röstade Moderaterna och Sverigedemokraterna.

"Tre kronor blir skatten på bärkassar när du handlar mat i fortsättningen. Och varje frukt- och grönsakspåse beskattas med 30 öre. Det beslutade riksdagen på onsdagen. Enligt Svensk handel innebär det att priset på en vanlig plastbärkasse hamnar på sex, sju kronor."---

TT

[Jimmy.L]
1/29/20, 5:24 PM
#50

#49 Det kommer slå mot dom med sämre ekonomi.

[Hayabusa]
1/29/20, 5:40 PM
#51

Finns soppåse (20 liter), med handtag, att köpa på diverse ställe. Pris: 50,- kr för 60 st, som exempel. Ett fullgott alternativ.

[Jimmy.L]
1/29/20, 5:49 PM
#52

#51 Dom är väl bra om man bor i villa?

I lägenhet har man små sopkärl.

[Hayabusa]
1/29/20, 6:34 PM
#53

#52 De är stora som en vanlig påse, funkar nog till de flesta. Kolla på Rusta, Biltema m fl.

[VSK]
1/29/20, 10:10 PM
#54

Förstå vad nedskräpning det nu kommer att bli. Soprummen nu är ingenting mot komma skall (enligt vad man läst på nätet).

[Jimmy.L]
1/30/20, 7:26 AM
#55

#54 Ja här är 99% av soppåsarna från vanliga affärer, ska bli spännande att se vad som händer i soprummet.

Annons:
[VSK]
1/30/20, 10:12 AM
#56

#55

Får se hur länge de rullande bandet håller vid kassan för folk kommer lägga upp potatis, lök mm direkt på bandet.

[VSK]
1/30/20, 10:24 AM
#57

Extremistpartier och sekter borde totalförbjudas. 

"Miljöpartiets drömmar om klimatdiktatur.

Övertygelsen om att just de egna idéerna är så fantastiska att man bör göra nästan vad som helst för att driva igenom dem, blir skadlig eftersom självgoda människor sällan klarar av att idka självkritik".

Betalsida men det räcker det man kan läsa gratis.

https://www.svd.se/miljopartiets-drommar-om-klimatdiktatur

Carmarino
2/15/20, 2:08 PM
#58

EU är kritiskt till den svenska lagen om skatt på plastpåsar, skriver nyhetsbyrån Siren.

Nu uppmanas regeringskansliet att skissa på ett svar om vad en plastpåse är.

Den omdiskuterade lagen om skatt på plastkassar innehåller definitioner av begreppen plast och plastbärkassar som inte överensstämmer med ett EU-direktiv om förpackningar, skriver Siren.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/eu-om-svenska-skatten-pa-platspasar-kraver-fortydligande/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/24/20, 3:46 PM
#59

Debattinlägg på HD/Sydsvenskan av EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M) (ännu inte betalartikel):

Den nya skatten på bärkassar av plast är ett exempel där den politik som januaripartierna driver går i motsatt riktning mot vad en rad miljö- och klimatexperter kommit fram till. Trots att remissinstanser och experter har underkänt plastpåseskatten som ineffektiv för att minska såväl klimatutsläpp som nedskräpning, införs skatten på söndag.

EU antog 2015 ett direktiv för att minska användningen av plastpåsar. Det förpliktade medlemsländerna att ta till åtgärder som minskade användningen av bärkassar av plast till 90 kassar per person och år till 2019 och till 40 kassar per person till 2025. Det är detta direktiv januaripartierna hänvisar till när de inför skatt på plastbärkassar. Men användningen av plastbärkassar minskar i Sverige, även utan skatt.

-----

EU-direktivet rättfärdigar alltså på intet sätt att Sverige nu inför en skatt på plastpåsar.

De bärkassar av plast som används i Sverige är i regel gjorda av återvunnen eller förnybar plast. Ofta återanvänds de som soppåsar eller bärkassar och hamnar sedan i materialåtervinning eller energiutvinning, snarare än i naturen. Alternativen 
– pappkassar och tygpåsar – medför mycket större klimatutsläpp vid tillverkning.

Flera studier, bland andra från brittiska naturvårdsverket, visar att för att pappkassar och tygpåsar ska vara bättre än plastpåsar ur miljösynpunkt måste de användas betydligt fler gånger än vad som är fallet idag.

Att plastpåseskatten även slår mot återvunna och förnybara plastpåsar ger en dålig signal till innovativa företag som tillverkar gröna och hållbara produkter.

Skatten på plastpåsar är en dimridå. Klimatomställningen och EU-samarbetet får inte användas som en ursäkt när regeringen vill fylla på statskassan med högre skatter som slår mot människors privatekonomi.

https://www.hd.se/2020-02-24/den-nya-skatten-pa-plastpasar-ar-en-dimrida


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/24/20, 3:47 PM
#60

Karin Bergkvist på Gefle Dagblad skriver i en ledare:

Men vissa åtgärder som genomförs i klimatets namn är svåra att acceptera.

Som den skatt på plastpåsar som regeringen ämnar genomföra från och med den första maj.

Det är inte det faktum att jag kan tvingas betala sju kronor för en plastpåse som stör mig.

Det som stör mig är den ohederliga argumentationen.

-----

Men faktum är att svenska plastkassar, självklart med enstaka undantag, inte slängs varken i haven, skogen eller på marken (självklart med vissa undantag). Svenska kassar används som gympapåsar eller till att frakta pantflaskor till affären. De återanvänds i butiker och sopsorteras när de tjänat en livslängd. Många, många svenska plastkassar används till sopor och blir fjärrvärme. De hamnar således inte i valars magar.

Lagen kommer dessutom inte att göra skillnad på plastpåsar tillverkade av fossila bränslen och kassar tillverkade av förnyelsebar plast. Ingenting sägs heller om de omhuldade tygkassarna vars miljönytta är högst tveksam.

-----

Regeringen beräknar att plastskatten efter införandet i maj ger intäkter i år på 2,1 miljarder kronor. Därefter kommer den att ge 2,7 miljarder kronor årligen. Och se där, pudelns kärna.

Påsskatten är en symbolpolitisk skatt som i förlängningen ger ökade utgifter åt de svenska hushållen och som gör betydligt mer nytta för statsfinanserna än för miljön.

https://www.gd.se/artikel/karin-bergkvist-passkatten-gor-betydligt-mer-nytta-for-statsfinanserna-an-for-miljon


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/24/20, 3:52 PM
#61

Ja även EU stör sig på denna skatt som inte är genomtänkt.

[Jimmy.L]
2/26/20, 8:30 PM
#62

Plastpåseskatten som införs den 1 maj har fått tunga konsekvenser för vissa – medan andra är vinnare. På papperspåsetillverkaren Norbag i Töcksfors blomstrar affärerna som aldrig förr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlandska-foretaget-som-blir-vinnare-pa-plastpaseskatten

Annons:
Carmarino
2/27/20, 2:34 PM
#63

Rebecca Weidmo Uvell har synpunkter på plastpåseskatten.

Så Per Bolund, som paradoxalt nog inte heller tänkt betala plastpåseskatten själv utan bara köpa papperspåsar om man ska tolka honom rätt (så hur har han tänkt få in två miljarder) har varken reflekterat eller räknat på andra konsekvenser än att folk måste ha apelsiner i papperspåsar.

Som att när folk inte köper plastpåsar så blir vissa av med jobbet som jobbar med t ex att göra plastpåsar.

Bengt Lundin AB heter ett företag i Arvika som gör just det. Enligt förra årets årsredovisning hade de 94 anställda, en ökning med två personer. Men idag meddelade Lundin att man varslat 27 personer för att de räknar med en 30-procentig nedgång i ordrar på grund av Per Bolund. 27 personer blir arbetslösa i Arvika för en helt meningslöst skatt.

Och de 800 livsmedelshandlare, vars försäljning av bland annat kassar, kommer givetvis drabbas av minskning i resultat på grund av att folk inte köper 7-kronorspåsar. Varför skulle man betala det? Men att påsar de facto är en del av en butiks omsättning, det struntar Bolund i.

Problemet är att även Per Bolund får problem för han har redan intecknad de där två miljarderna, som kommer bli lägre givetvis. Mycket lägre. Folk kommer hitta andra sätt att frakta hem sin mat på och Per Bolund blir av med vinsten.

Än värre är alla de företag som kommer tvingas säga upp folk för att Miljöpartiet är besatta av meningslösa symboler.

https://uvell.se/2020/02/26/plastpaseskattens-offer/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/28/20, 12:55 PM
#64

Mer synpunkter på plastpåseskatten från Rebecca Weidmo Uvell.

Vilket ansvar tar Per Bolund för att handlare nu kommer tappa inte bara en viktig produkt de säljer utan dessutom en högmarginalprodukt som i all väsentlighet bidrar till vinsten?

Kostnaden för att Miljöpartiet ska låtsas att ännu en hitte-på-reform har någon som helst effekt på klimatet skickas som vanligt till någon annan. I detta fallet såväl vanliga medborgare och handlare, där inte minst matbutikerna utgör en stor del då det går åt flest kassar där.

Har någon person som inte examinerats i miljömatte A-kurs räknat på den totala kostnaden för handeln för den här reformen? Kostnaden i form av uteblivna intäkter.

900 miljoner i omsättning i plastkassar för 13 år sedan. 2005 beräknade SvD att vinsten var 700 miljoner kronor på både plast och papper 2005.

Om folk nu börjar bära hem maten i de miljöfarliga ekologiska tygkassarna, medtagna gamla påsar, soppåsar och Ikea-kassar, vad blir förlusten för butikerna?

Det är inte bara påstillverkare som kommer få sparka folk på grund av Bolund-skatten, det är ett som är säkert.

https://uvell.se/2020/02/28/plastkassehalet-i-butikernas-bokslut/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/8/20, 4:20 PM
#65

Plastpåseskatten stoppar företagarens miljökamp – 27 varslas

Istället för en skatt på plastpåsar i Norge startades ”Handelns Miljöfond” där en avgift på 50 öre per plastpåse betalas in till en fond som sedan delar ut pengar till olika miljöprojekt. Det är ett frivilligt system för företag och butikskedjor som numera omfattar 90 procent av all plastpåseförbrukning i Norge och som sedan hösten 2018 dragit in över 300 miljoner. Av det har drygt 100 miljoner delats ut till ett stort antal olika miljöprojekt och forskningsinsatser. En motsvarande fond i Sverige beräknades kunna få ihop minst en halv miljard att satsa på miljöarbete.

– Men istället går pengarna här hemma rakt in i statskassan utan att öronmärkas för miljöarbete. Vi är bland de största i landet som arbetar med återvunnen plast. Av de 15 000 ton plast som vi använder i våra produkter är närmare 12 000 ton återvunnen. Vad ska nu ske med all den plasten som inte längre kan återanvändas? Jag är ingen motståndare till miljöavgifter, men plastpåseskatten blir enbart en skatt och visar inte på något samband mellan skatt och åtgärd, fortsätter Lars Lundin.

https://www.fplus.se/plastpaseskatten-stoppar-foretagarens-miljokamp-27-varslas/a/GGbA89


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/9/20, 8:11 PM
#66

Fick en ingivelse att kolla om den gamla miljöprofilen Björn Gillberg fortfarande är still going, och jag påträffade honom på YouTube. Numera är han direktör i metanolbranschen, men han är fortfarande roande att lyssna på, med sin knarriga dialekt och sitt klara intellekt. Så här tyckte han för någon vecka sedan om platspåseskatten.

För yngre som inte minns Björn Gillberg kan sägas att han blev näst intill världsberömd när han i svensk TV på sjuttiotalet tvättade vita skjortor i Prädd, en konstgjord grädde (sin tids Oatley?).

Carmarino
4/1/20, 6:10 PM
#67

Miljöpartiet ger sig inte. De har nu tillsatt en utredning om gummistövelskatt - och det är inget aprilskämt.

https://uvell.se/2020/04/01/gummistovelskatt/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/1/20, 6:11 PM
#68

😕

[VSK]
4/1/20, 8:44 PM
#69

#67

Det här visar ju bara vilket vidrigt parti MP är. De bryr sig nada om Corona utan det viktiga är att skatta sönder landet totalt. MP är en sekt enligt mitt sätt att se på saken.

Annons:
[Göstage]
4/1/20, 9:28 PM
#70

#67 Dags för dom att pumpa galoscherna och studsa iväg?

[Jimmy.L]
4/17/20, 8:16 AM
#71

Det går inte att slå fast att plastkassar är sämre för klimatet än andra påsar. Det visar en ny svensk studie. Trots detta börjar den nya plastkatten att gälla – om bara två veckor. Expressen har kartlagt hur mycket butikerna kommer att börja ta betalt av konsumenterna.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/ny-svensk-studie-visar-plastkassen-ar-inte-samre/

Carmarino
4/17/20, 10:55 AM
#72

ICA Maxi här i stan höjde priset på "miljöplastkassarna" från 3 till 5 kronor redan för ett par veckor sedan. City Gross har inte höjt priset än, utan där kostar kassarna fortfarande 3,50 kronor.

Det återstår att se om ICA Maxi kommer att höja priset ytterligare den 1 maj.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/17/20, 11:11 AM
#73

Man har redan märkt av hur folk kastar sopor lite överallt. Sopor på marken mm. Kommer se ut som en soptipp sen när kassakon plastpåseskatten träder ikraft.

[Göstage]
5/1/20, 10:03 PM
#74

Nya skatten i drift.

Källa

[Jimmy.L]
5/2/20, 7:20 AM
#75

Vi frågade några dalfolk om vad de tycker om prishöjningen, och åsikterna gick isär. "Jag tycker det är helt vansinnigt", säger Anna-Karin Backlund.

https://sverigesradio.se/artikel/7464798

[VSK]
5/3/20, 9:02 AM
#76

Annons:
Carmarino
5/3/20, 11:26 AM
#77

😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/5/20, 11:22 AM
#78

Se där ja, nu har MP räddat världen från undergång.

[Hayabusa]
5/5/20, 11:28 AM
#79

#78 Ännu en gång…

[Jimmy.L]
5/5/20, 12:48 PM
#80

Hurra. 😃

JMW
5/5/20, 12:58 PM
#81

På mitt Ica Maxi kostar plastpåsen 6 kronor nu. 

Jag tror att många kommer att ha egna kassar och påsar vilket jag haft i många år. Staten kommer nog inte att få in så mycket som de hoppats på.

Carmarino
5/5/20, 1:48 PM
#82

#72 ICA Maxi här har höjt till 6 kronor nu, så det blev ytterligare en höjning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/5/20, 1:57 PM
#83

I min lokala ICA-butik så har Miljöpartiet anordnat personlig hembärning av varorna. Garanterat miljö- & genuscertifierat.

Annons:
Marinas Mix
5/5/20, 4:09 PM
#84

Påsarna till frukt och grönsaker kostar nu 38 öre på Maxi. De andra kassarna har jag ingen koll på, då jag alltid har egna med, eller min dramatenvagn

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Carmarino
5/5/20, 4:13 PM
#85

Hittade ingenstans där det stod vad påsarna till frukt och grönsaker kostade. Hade dock med mig egna, så jag betalade inget för dem (mer än det jag betalat när jag köpte rullen med plastpåsar).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/5/20, 5:18 PM
#86

Undras hur affären skall göra med folk som har med sig sina egna plastpåsar till frukt mm som de köpte förut innan straffskatten kom. Hur ska affären veta det kan man undra. Skulle ju teoretiskt bara va att ta en ny sån påse och knyckla till lite så den ser begagnad ut 😃

Carmarino
5/5/20, 5:31 PM
#87

#86 Jag har hela rullen med mig, så det syns att det inte är affärens. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/5/20, 7:00 PM
#88

Personligen hade jag kunnat acceptera denna typ av skatt om det var så att jag för övrigt, rent generellt, betalade låg skatt. Det tar liksom aldrig slut…

[VSK]
5/5/20, 7:51 PM
#89

#87

Hela rullen 😮

#88

Medveten strategi av globalisterna att vänja folket med skatter. Till slut orkar inte folket reagera längre. Vi är snart där.

Carmarino
5/6/20, 11:15 AM
#90

#89 Ja, jag har köpt en sådan rulle som brukar hänga på en pinne vid fruktdisken. Numera verkar de dock vara utbytta mot en ny sort. Tittade inte så noga på dem, men det är förmodligen en dyrare, miljövänligare variant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
5/6/20, 5:59 PM
#91

🙂

JMW
5/6/20, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

.

Carmarino
5/6/20, 6:21 PM
#93

#92👍

(Tyvärr verkar det inte var ett skämt enligt vissa.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
5/6/20, 8:33 PM
#94

#92 Egentligen är Sverige mycket mindre, kartbilden förvränger proportionerna.
Indien ser nästan lika stort ut som Sverige, egentligen är Indien 7 ggr större.
Så det lilla röda sträcket ska va ännu mindre.🤔
https://www.nyteknik.se/popularteknik/sa-stort-litet-ar-sverige-6344755

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
5/6/20, 11:38 PM
#95

Jag tycker Bianca Muratagic utryckte sig väldigt träffsäkert i sitt inlägg hon skrev på fb gällande plastskatten, hon skrev följande:

Sju kronor för en plastpåse, det är vad Sverige kan stoltsera med.

Miljöterroristerna kommer snart att beskatta de lydiga svenskarna på luften vi andas in. Svenskarna måste bära skulden och bestraffas för hela världens plastindustri samtidigt som vi får ingenting för pengarna.

Men vad får svenskarna får pengarna? Inte vård, inget skydd och ingen säkerhet. Våga inte bli sjuk nu. Det är kris, staten kan inte garantera medborgarnas säkerhet liksom överlevnad men deras godhet känner inga gränser när de räddar världen på bekostnad av samhällets svagaste och sitt eget folk de piskar.

”Vi ska investera i våra äldre, de har byggt upp vårt land.” sade Stefan Löfven.

Men äldre blev bostadslösa, hemlösa och fattigaste pensionärer i Europa. Äldre började dö av undernäring på svenska sjukhus. Äldre som ställdes mot ekonomiska migranter och män som kallades för flyktingbarn som kommunerna satsade miljoner på.

Äldre som bortprioriteras i intensivvård då Sverige saknar förnödenheter, vårdplatser, material och utrustning. Äldre som skickas hem för att dö ensamma i Corona.

Människor förlorar sina arbeten, småföretagare går på knäna, polisen står lika handfallna inför våldtäkterna och gängvåldet där man fullständigt struntar i att hålla avstånd och följa FHM rekommendationer i slagsmål, skjutningar, förnedringsrån på barn och annat spännande i förorten och andra finare områden i vårt avlånga land. Men det är nu vi ska läxas upp med 7-kronors plastpåse och satsa på cykelbanor i Malmö. Hur många sådana byggs i förorten där man cruisar i sin BMW eller Mercedes återstår att se.

FHM, (förmodligen på MSB:s beordran) väljer att ”pausa”, (läs undanhålla) datainsamlingen av coronainformation för att mörka statistiken och på så sätt aldrig veta hur många människor i detta fall äldre insjuknar och dör i sjukdomen i ett Sverige som redan nu sticker ut bland grannländerna med det högsta antalet dödsfall. Det är så här vi tackar samhällets svagaste.

Och vad passar bättre än att offra de som byggde upp Sverige för att rädda Sveriges ekonomi och skuldsätta kommande generationer och låta barnen till pensionärerna spendera föräldrarnas pengar de ärver?

Vad passar bättre än att knäppa svensken med fingrarna på näsan och spotta rakt i hans ansikte. Priset: 7kr.

Medelklass Svensson som fortfarande har råd.

[VSK]
5/8/20, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Att man skulle bli pundare på gamla dar 😃

Taggeman
5/8/20, 5:09 PM
#97

#96 VSK du får stå utanför affären o kränga påsar tillsammans med den som sitter med muggen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Göstage]
5/8/20, 5:10 PM
#98

#96  😃

Fast den har gått ganska många mil - från Malmö till Västerås. Två spänn får du, vid snabb affär.

[VSK]
5/8/20, 10:40 PM
#99

😂

[Göstage]
5/15/20, 6:15 AM
#100

"Regeringen kan inte lura någon. Det främsta syftet med påsskatten är att dra in pengar – inte att minska nedskräpningen," skriver Expressen på ledarplats.

Carmarino
5/15/20, 9:29 AM
#101

#100 Med en så kraftig höjning lär de inte få in alla de miljarder de räknar med, för folk slutar "slentrianköpa" plastpåsar och tar istället med sig egna. Som det står i artikeln är det ologiskt att behöva betala så mycket för plastkassen när så många varor är förpackade i plast. Uttrycket "sila mygg och svälja kameler" har väl sällan passat bättre än här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/20/20, 12:45 PM
#102

Malin Lernfelt på Bohusläningen:

Säg nej till miljöskatter utan miljönytta

Med klimathotet som murbräcka har staten hittat en ny väg in i människors plånböcker.

Första maj trädde den så kallade plastpåseskatten i kraft. Numera kostar plastpåsar i mataffären mångdubbelt mer än tidigare, och huvuddelen är skatt och moms. Skälen till att införa skatten påstods vara miljö- och klimatrelaterade, men när Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av FN:s miljöprogram UNEP undersökte vilken miljöpåverkan den typ av plastkassar som säljs i svenska matbutiker (de är tillverkade av av återvunnet eller förnybart material) har, visade det sig att de är ett av de bästa alternativen om man ser till klimatavtryck, försurning och övergödning. En rapport från danska Miljöstyrelsen har också kommit fram till att om plastkassen används som bärkasse eller soppåse har den ett lägre klimatavtryck än andra kassar. Risken är därmed stor att koldioxidutsläpp och resursförbrukning ökar när människor väljer bort den miljövänliga plastpåsen.

Ändå infördes plastpåseskatten. Vilket rimligtvis beror på en enda sak. Att en sådan skatt drar in stora summor till statskassan.

https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/s%C3%A4g-nej-till-milj%C3%B6skatter-utan-milj%C3%B6nytta-1.28134165


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/20/20, 8:02 PM
#103

Sedan plastkassarna i matbutikerna blev dyrare i maj, på grund av den nya skatten som infördes, så har försäljningen av de små blomkassarna hos Ica Supermarket Cityhallen i Karlskrona minst sagt skjutit i höjden.

https://sverigesradio.se/artikel/7477527

[VSK]
5/20/20, 11:15 PM
#104

Visst är Sverige fantastiskt när man tänker efter. Tar skatt för nåt som är gratis (fruktpåsarna) 🤪

Annons:
Carmarino
5/21/20, 1:24 PM
#105

Försäljningen av plastpåsar rasar efter skattehöjningen.

Jämfört med förra året säljer Coop sammanlagt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes. Hos Willys, Hemköp och Tempo – alla ägda av Axfood – var tidigare 75 procent av alla kassar som såldes av plast. Nu är det i stort sett en jämn fördelning mellan plast och papper.

På Sveriges största butikskedja ICA har man också sett en kraftigt minska försäljning. Exakt vilka effekter det får på längre sikt är dock för tidigt att sia om, enligt ICA.

https://www.stromstadstidning.se/nyheter/ras-f%C3%B6r-plastkassar-efter-nya-skatten-1.28252435


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/1/20, 12:58 PM
#106

Svensk handel hävdar att regeringens beslut att införa skatt på bärkassar fattades på felaktiga grunder och man anser därför att den omedelbart bör rivas upp, skriver TT.

[VSK]
7/3/20, 2:08 PM
#107

Om du kollar extra noga så ser du att det står ICA, COOP, Willys och Hemköp mm på plastpåsarna.

https://twitter.com/RichardBarrow/status/1278959245547864069

[Göstage]
7/7/20, 8:14 AM
#108

#105 Trenden fortsätter, men regeringen har kanske varit lite väl optimistiska om hur mycket de kommer att kunna hämta hem i skatteintäkter.

 "På två månader har kunderna förändrat sitt shoppingbeteende dramatiskt. Försäljningen av plastpåsar har mer än halverats i de största livsmedelskedjorna sedan skatten på plastbärkassar infördes 1 maj.

– Det som är intressant är att vi kan se ett ändrat kundbeteende. Kunderna tar med sig något att bära i, säger Helena Esscher, presschef på Coop."---

"Regeringen räknar också med att plastpåseskatten ska dra in omkring 2 miljarder till statskassan i år. Hittills har det kommit in 22,3 miljoner. Summan gäller enbart maj månad, och den kommer att bli högre när alla företag som säljer plastkassar registrerat sin skatt."---

 "Tre kronor per plastbärkasse går till skatt. I många butiker kostar en plastkasse i dag mellan sex och sju kronor."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljningen-av-plastpasar-har-halverats

[Jimmy.L]
7/7/20, 8:25 AM
#109

Jag tar med mig en påse..

[Göstage]
7/7/20, 8:33 AM
#110

#109 Samma här. (Gjorde redan före den nya skatten.)

Carmarino
7/31/20, 6:14 PM
#111

En rätt rolig tweet om plastpåseskatten. Dock fattade inte alla ironin i den. 🙂

Plastpåseskatten verkar har varit oväntat effektiv mot den globala uppvärmningen. Så effektiv att vi haft den kallaste sommaren på länge.

Ett av svaren var också rätt kul.

Färre köper plastkassar men fler använder kundvagnen hem till porten, om detta nu stämmer så kommer en mängd kundvagnar märkta med ICA Maxi flyta iland efter Asiens kuster.

Fast han skrev uttryckligen att han skämtade, så att ingen skulle missförstå. 😃

https://twitter.com/TinyPilot83/status/1288763919553658880


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
7/31/20, 6:20 PM
#112

😂

[Göstage]
8/15/20, 3:33 PM
#113

#44 #60 #95 Då är utredningen om plastskatt presenterad.

"5 kronor i skatt på en plastmugg och 7 kronor för en matlåda – om de är avsedda för engångsbruk och tillverkade i plast. Det föreslår utredaren Anders Bengtsson, som i dag överlämnade sina förslag till regeringen."---

"Men frågan är om det är rimligt med 5 kronor för en plastmugg eller 7 kronor för en plastlåda, eller livsmedelsbehållare som den kallas i utredningen. Isabella Lövin igen

– Nu har vi just tagit emot den här utredningen som gäller muggar och livsmedelsbehållare. Och här tycker Miljöpartiet att förslaget om skatt på livsmedelsbehållare på 7 kronor är lite väl högt. Vi ser en stor risk för att man då, i stället för att fortsätta att sälja plastbehållare går över till andra material som också kan vara dåliga för miljön, som aluminium, som kräver väldigt mycket energi vid tillverkningen, säger hon.

Både förbudet och skatten på onödiga produkter eller engångsartiklar i plast finns med i januariavtalet."---

_"En skatt på fem kronor för en plastmugg och sju kronor för en matlåda i plast, om det rör sig om engångsföremål. Det föreslogs i Engångsartikelutredningen, som överlämnades till regeringen i går. I utredningen föreslås inte att skillnad görs mellan återvunnen plast och annan plast. Något som Robert Lönn också är kritisk till.
_

– Jag tycker att det är olyckligt, för det bromsar utvecklingen."---

[Jimmy.L]
8/15/20, 4:04 PM
#114

Jag had inte sagt något om pengarna satsades på alternativa produkter eller havsprojekt men nu går pengarna till statskassan.

Carmarino
8/19/20, 5:43 PM
#115

Rebecca Weidmo Uvell skräder inte orden om enmansutredningen om skatt på plastförpackningar för engångsbruk.

Den 10 augusti lämnade enmansutredaren in sin utredning om ytterligare en skatt på plast – på engångsartiklar. Ett enda år hade han på sig. Just enmansutredaren är mycket praktiskt för vänstern då de kan styras till skillnad från en grupp, varför MP och S gärna använt dem sedan 2014. Det finns otaliga exempel.

För målet även med denna utredning var ju inte att utreda huruvida det är en bra idé med skatt utan motivera varför man ska införa en ny skatt och hur.

Det är ett skämt att kalla någon utredning denna värdelösa regering tillsätter för utredning. Det är beställningsjobb. Underlag. Något annat handlar det inte om.

-----

_Vad gäller skräpet i haven konstaterar utredningen det vi alla vet – skräpet på svenska stränder kommer INTE från svenska konsumenter utan det kommer från andra länder.
_

https://uvell.se/2020/08/19/opinionsbildare-ar-kalla-till-utredning-om-plastskatt/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/20/20, 1:21 PM
#116

#115 Just precis…

Carmarino
8/21/20, 11:33 AM
#117

Rebecca Weidmo Uvell fortsätter granskningen om skatten på engångsartiklar.

Miljörörelsen vill alltid sätta bilden av ett Sverige där folk vadar runt runt i plast i sjöar, hav och skog. När alla som varit utanför en stad vet att man ser i princip inte nedskräpning alls mer än i mycket begränsad omfattning, allra oftast faktiskt runt återvinningsstationer där kommunen snålar och tömmer ofta nog eller kring papperskorgar, som också är fulla. Och där folk alltså tagit sig till en soptunna men mötts av en icke befintlig möjlighet att kasta och därför lagt skräpet nedanför istället. Inte kastat det rätt ut i skogen.

Men nu ligger rapporter som inte finns öppet, beställda av statligt finansierade lobbyister och som bygger på upplevelser och känslor och inte fakta till grund för en utredning om vi ska ha en till meningslös och skadlig plastskatt.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. För exakt så här gick det ju till när den första infördes.

Vad var skälet till att plastpåseskatten infördes i våras då?

Nedskräpning i haven. Som man VET beror på andra länder. Och att vi ska anpassa oss till EU:s mål. Problemet var att för att Naturvårdsverket “räknat fel”, dvs skapat siffror som beställning till Miljöpartiet innan skatten bara för att kunna revidera dem EFTER att skatten var införd (jag tror inte en sekund på att det var ett misstag nämligen då Naturvårdsverket fått mångdubblad budget sedan 2014 av Miljöpartiet).

https://uvell.se/2020/08/20/pahittad-fakta-fran-utredning/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/21/20, 5:23 PM
#118

Fortsättning på Rebecca Weidmo Uvells granskning:

Miljöpartiet har alltid särbehandlats av media, även om det blivit mycket bättre sedan de ingick i sin första regering 2014.

Generellt sett får politiker alldeles för få följdfrågor men särskilt vänstern och i synnerhet Miljöpartiet.

Alltså kunde Per Bolund på en presskonferens i vintras annonsera att nu kommer plastpåsarna kosta 7 kronor plötsligt, ca 30 kronor för en vanlig handling till en barnfamilj där fyra påsar ofta behövs. 30 kronor varje gång bara för att bära hem maten, själv.

Ännu nöjdare var han när han påstod att socialistmatteberäkningarna visat att han skulle få 2,1 miljarder i tillskott att spendera så tidigt som efter första året.

Inte en enda journalist sedan dess har frågat det uppenbara – om nu syftet är att få bort plastpåsarna helt helst, varför räknar ni med oförändrat beteende hos väljarna? Varför tror ni att ni kommer få en stadig och hög inkomst av en så stor skattehöjning?

-----

Bolund däremot har i statens budget 2020, som ju som bekant inte är en servettskiss enligt egen utsago från den rödgröna röran, räknat med 262,5 miljoner kronor per månad.

Intäkterna i budgeten för maj och juni är 525 miljoner kronor.

Utfall: 50 miljoner kronor.

237,5 miljoner per månad kostar alltså plastpåseskatten Per Bolund. För en budget i balans bygger på att kostnaderna inte överskrider intäkterna. Men pengarna har ju Bolund redan spenderat i samma budget. Så varje månad förlorar regeringen nästan 250 miljoner kronor på den värdelösa plastpåseskatten. Tills de reviderar budgeten men det får ju dröja till årsskiftet nu.

Med den här takten kommer plastpåseskatten dra in en imponerande summa om 200 miljoner kronor till staten till sista december.

Per Bolund kommer ha gått miste om 1,9 miljarder, pengar som han som sagt redan spenderat för så fungerar en budget. Dessa måste sedan täckas upp av något annat.

https://uvell.se/2020/08/21/plastpaseskatten-ett-vantat-ekonomiskt-fiasko/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
8/22/20, 8:23 AM
#119

Vi pratade ju om detta tidigare vad vi trodde skulle ske med den nya straffskatten och visst fick vi rätt, och värre kommer det att bli. 

[Hayabusa]
8/22/20, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Ett "skattevänligt" alternativ - 20 påsar för 17:90. Återvunnen plast med fin miljömärkning ger extra glädje.

[Hayabusa]
9/3/20, 12:10 PM
#122

#121 Fan…vad gör vi nu?

Carmarino
9/3/20, 12:14 PM
#123

#122 Vi lägger naturligtvis på en straffskatt på alla textilier. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/3/20, 12:18 PM
#124

#123 Men inte tygpåsen - väl??? Jag har ju t om en med trycket "Rätt Värdegrund".

[Jimmy.L]
9/3/20, 12:23 PM
#125

Skatt på jeans?

Annons:
[Hayabusa]
9/3/20, 12:33 PM
#126

#125 Räcker inte 25% ?

[Göstage]
9/3/20, 12:37 PM
#127

Och större hål i jeansen för att minska textilierna!

[Hayabusa]
9/3/20, 12:40 PM
#128

#127 Fyndigt förslag 👍

Carmarino
9/3/20, 12:42 PM
#129

#124 Klart att det ska vara skatt på den också. Varför ska den komma undan. Fast det gäller förstås bara på nyköpta textilier, så du klarar dig - den här gången. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
9/3/20, 12:44 PM
#130

#126 Sägs vara mycket gifter i det .

https://www.svtplay.se/video/27659457/den-giftbla-floden

[Hayabusa]
9/3/20, 12:50 PM
#131

#129 Puh…det känns så bra när jag går omkring med den. Kombinera med brun manchesterkavaj, sjal och någon "NEJ-pin" på rockslaget - då jäklar…

 Dessutom har jag slutat slänga mina gamla plastpåsar i Skälderviken (OBS - ironi).

#130 Symbol- & identitetspolitik ❤️

Carmarino
9/15/20, 6:43 PM
#132

"Experter: Skatt på plastpåsar trippelfiasko – måste rivas upp

Miljöpåverkan har ökat, skatteintäkterna uteblivit och nu råder dessutom brist på påsar. Fyra månader efter platspåseskatten konstaterar flera experter att den är ett praktfiasko.

I och med att allt färre köper plastbärkassar är det inte heller någon skattemässig framgång för staten. Efter ett par månader var skatteintäkterna 50 miljoner kronor vilket var långt ifrån förväntat. Regeringen räknar med att skatten ska ge två miljarder i intäkter i år.
En plastskatt hade fått en miljöstyrande effekt om plastkassar tillverkade av återvunnen biologisk råvara hade undantagits. Som det är nu får den motsatt effekt, enligt Pär Bygdeson.
– Vill man minska användningen av fossila bränslen är det rimligt att lägga skatt på fossila plastkassar – inte på alla påsar.

Han poängterar att ingen har heller kunnat visa att det är ett problem med nedskräpning av plastbärkassar och Lena Lundberg håller med.
– Skatten är orimlig! Den kopplar inte till någon klimateffekt och den minskar inte nedskräpningen för vi vet att få av dem hamnar i naturen. Vi hoppas nu verkligen att skatten ses över av politikerna. Den som gör fel måste kunna göra om och göra rätt."

https://www.fplus.se/experter-skatt-pa-plastpasar-trippelfiasko-maste-rivas-upp/a/kRa6xj


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/15/20, 6:43 PM av Carmarino
Annons:
[Jimmy.L]
9/15/20, 6:44 PM
#133

#132: Vettigt sagt.

[Göstage]
9/16/20, 5:15 PM
#134

Verkar ha varit Liberalerna, inte MP, som drev igenom plastpåseskatten. Detta enligt Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"Miljöpartiet har fått bära hundhuvudet för skatten. I detta fall är det faktiskt oförtjänt. MP-företrädare hänvisar med rätta till att det var Liberalerna som tog initiativ till att få med förslaget i Januariavtalet (GD 25/5), vilket även bekräftas av Regeringskansliet. Förslaget fanns med i Liberalernas budgetmotion inför 2019."---

"I bakgrunden finns ett EU-direktiv om att få ned antalet bärkassar i plast. Som så ofta med EU-direktiv är de dock otillräckligt anpassade till lokala förhållanden. I Sverige återvinns de flesta bärkassar som sopkassar. Nedskräpning i naturen med just plastkassar är inget jätteproblem här. Man undrar om det var Liberalernas EU-vurm som fick partiet att propsa på förslaget. Sverige borde snarare avstå från att övernitiskt genomföra varje EU-direktiv. Vi ligger i framkant i miljöarbetet i Europa och skulle utan att skämmas kunna välja en mer ändamålsenlig lagstiftning på området."

"Det borde heller inte vara omöjligt att justera lagen nu. Beskatta den mest miljöfarliga plasten, oavsett om det är kassar eller förpackningar vi talar om – de senare bidrar dessutom mer till nedskräpning än påsarna. Låt samtidigt folk bära hem sina varor i miljövänliga plastkassar som de sedan kan använda till källsortering. Om EU protesterar? Påpeka det självklara. Miljön är faktiskt för viktig för att strunta i det sunda förnuftet."

https://www.gp.se/ledare/liberalernas-plastp%C3%A5seskatt-ett-fiasko-1.34192608

  • Redigerat 9/16/20, 5:15 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
9/26/20, 12:16 PM
#135

”Plastpåseskatten” fyller fem månader. Nu menar kritiker att den kan ha gjort mer skada än nytta för miljön. Och klirret i statskassan ser ut att bli betydligt mindre än regeringen räknat med.

– Den är feltänkt och ett skolboksexempel på en dåligt genomförd miljöskatt, säger Runar Brännlund, professor i miljöekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/skatten-pa-plaspasar-sa-har-det-gatt

Draken
9/26/20, 10:15 PM
#136

Vem vill betala 7 kronor för en sketen plastpåse ? Inte jag i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/26/20, 10:26 PM
#137

#136:

Vi vägrar betala för straffskatt som är påhittad enbart för att det är tomt i ladorna. Vet inte hur många tusen plastpåsar vi köpte på oss inför straffskatten men det är en och annan påse av varierande storlek. 1000 st matkassar vet jag iaf och sen så tappar jag räkning på resten.

Draken
9/26/20, 11:40 PM
#138

vi har alltid köpt plastpåsar när vi har varit ute och handlat. Och vi köpte på oss en och annan extra innan skatten tillkom. Vi hade ett ganska stort förråd, men det börjar sina nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/26/20, 11:54 PM
#139

#138:

Leta djupt i garderoberna så skall du se att där finns nog en och annan plastpåse 😎

Grejen är ju att vi har ju inte ändrat vårt sätt att leva ändå med tanke på straffskatten. Vi gör precis som vanligt när soporna skall kastas, så vi har lätt matkassar för minst 10 år fram i tiden. Däremot så finns det andra som bara häller ut soporna i soprummen. Ser förjävligt ut. -Men det var ju väntat.

Nåt som är lite irriterande är ju att de flesta affärer höjt priserna på papperskassarna med 25-50%. Men rotar man lite i garderoberna så hittar man nog en och annan papperskasse 😉

Annons:
Draken
9/27/20, 12:05 AM
#140

#139: Har grävt djup i garderoberna, så jag har hittat en och annan både plastpåse och papperspåse 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
9/27/20, 12:10 AM
#141

#140:

Se där, ikväll var jag synsk 😁

[Hayabusa]
10/8/20, 9:08 AM
#142

Med tanke på alla plastpåsar som slängs, vind för våg, ute i naturen så torde det var hur enkelt som helst att hitta en.

[Hayabusa]
10/8/20, 9:11 AM
#143

"Sigbritt Karlsson är civilingenjör i kemiteknik och har forskat om plast. Hon är professor i polymerteknologi. Utifrån den bakgrunden ser hon plast som ett värdefullt och viktigt material.

– Jag tycker att debatten om plast helt har kantrat. Plast kan göras av nästan vilken råvara som helst, och gör stor nytta. Jag tycker inte att man behöver gå till storms mot plasten.

Vad tycker du om plastpåseskatten?

– Jag tycker den är rent av idiotisk. Det är ett exempel på när man silar mygg och sväljer elefanter. Det är en helt missriktad insats."

Källa: Ny Teknik
https://www.nyteknik.se/podcast/

[Jimmy.L]
10/30/20, 3:35 PM
#144

Plastpåseföretaget Bengt Lundin AB i Jössefors får inget undantag från den nya plastpåseskatten som infördes den 1 maj.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/arvika

[Jimmy.L]
12/6/20, 7:16 AM
#145

Telge återvining, som delar ut gröna påsar för matavfall gratis, larmar nu om att det felsorterade innehållet i påsarna ökat kraftigt sedan skatten på plastpåsar infördes i maj i år. Och problemet syns på flera håll i Stockholms län, bland annat i Stockholms stad, Nykvarn och Ekerö, där de gröna påsarna används.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/telge-atervinning-larmar-grona-pasar-utnyttjas-sedan-plastpaseskatten-infordes

Telge återvining, som delar ut gröna påsar för matavfall gratis, larmar nu om att det felsorterade innehållet i påsarna ökat kraftigt sedan skatten på plastpåsar infördes i maj i år. Och problemet syns på flera håll i Stockholms län, bland annat i Stockholms stad, Nykvarn och Ekerö, där de gröna påsarna används.
Marinas Mix
12/6/20, 4:39 PM
#146

När jag bodde i Borås fick vi svarta påsar till matavfallet och vita påsar till restavfallet.
Kanske något för fler bostadsföretag att ta efter?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[VSK]
12/6/20, 4:47 PM
#147

#146:

Man har så där vi bor, olika färger men det beror på att det är så många som inte kan läsa svenska. Tyvärr så hjälper inte multispråksinstruktioner utan folk kastar allt och lite till. Vissa har soprummet som grovsopor vilket man ej får och andra använder källaren. Man verkar ha satt i system att kopiera nycklarna och dela ut till folk som inte bor på området.

Har sett bilar komma till soprummet och sen försvinna med en jäkla fart. Varken bil eller person har nåt med vår gård att göra.

Ibland så ligger det soppåsar utslängda från fönster.

JMW
12/6/20, 4:56 PM
#148

Här i Västerviks kommun så har vi papperspåsar till matavfallet. Övrigt i valfri plastpåse men i rätt tunna givetvis.

[Jimmy.L]
2/14/21, 7:05 PM
#149

Sedan plastpåseskatten infördes har försäljningen av bärkassar i plast minskat med uppemot 75 procent, enligt en färsk uppskattning från Svensk handel. Men den allt sällsyntare plastpåsen på sju kronor väcker fortfarande starka känslor.

– Miljöpartiet håller på att fullständigt sänka vårt land, säger Mats Svensson.

– Vi borde göra som i Namibia och totalförbjuda plastpåsar helt, säger Majgret Svensson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/starka-kanslor-om-plastpaseskatten/?referrer=todays-news

Sedan plastpåseskatten infördes har försäljningen av bärkassar i plast minskat med uppemot 75 procent, enligt en färsk uppskattning från Svensk handel. Men den allt sällsyntare plastpåsen på sju kronor väcker fortfarande starka känslor. – Miljöpartiet håller på att fullständigt sänka vårt land, säger Mats Svensson.
[Jimmy.L]
2/19/21, 9:18 PM
#150

Sedan plastpåseskatten infördes har handeln vittnat om en minskad försäljning av plastpåsar.

I regeringens budget räknade man med att skatten skulle dra in 2,1 miljarder under 2020.

Den verkliga siffran är långt lägre – 174 miljoner kronor.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/plastpaseskatten-drog-in-betydligt-mindre-an-vantat/

I regeringens budget räknade man med att skatten skulle dra in 2,1 miljarder under 2020. Den verkliga siffran är långt lägre – 174 miljoner kronor.
[Jimmy.L]
5/1/21, 6:07 AM
#151

Efter ett år med skatt på plastbärkassar har försäljningen av skattefria avfallspåsar i plast ökat i dagligvaruhandel. Samtidigt har import av fossilbaserade avfallspåsar från Kina också ökat, menar Lars Eriksson, professor i industridesign på högskolan i Jönköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-plastpaseskatten-forsaljning-av-avfallspasar-har-mer-an-fordubblats

Efter ett år med skatt på plastbärkassar har försäljningen av skattefria avfallspåsar i plast ökat i dagligvaruhandel. Samtidigt har import av fossilbaserade avfallspåsar från Kina också ökat, menar Lars Eriksson, professor i industridesign på högskolan i Jönköping.
[Jimmy.L]
5/1/21, 6:08 AM
#152

Regeringen menar att skatten på plastbärkassar har haft stor effekt. EU-målet till 2025 är 40 tunna plastbärkassar per person och år, innan skatten använde svenskarna i snitt ett 70-tal av den vanliga sortens plastbärkassar per år, enligt Finansdepartementet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/regeringen-om-plastskatten-den-verkar-ha-haft-stor-effekt

Regeringen menar att skatten på plastbärkassar har haft stor effekt. EU-målet till 2025 är 40 tunna plastbärkassar per person och år, innan skatten använde svenskarna i snitt ett 70-tal av den vanliga sortens plastbärkassar per år, enligt Finansdepartementet.
[Jimmy.L]
5/1/21, 6:18 AM
#153

När punktskatten för plastpåsar infördes för ett år sedan och därmed höjde priset på plastpåsar hade man runt om på torgen i Malmö använt sig av papperspåsar sedan ett år tillbaka. På Möllevångstorget hörs idag både negativa och positiva röster kring förbudet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tva-ar-sedan-plastpasar-forbjods-pa-torghandeln-i-malmo

När punktskatten för plastpåsar infördes för ett år sedan och därmed höjde priset på plastpåsar hade man runt om på torgen i Malmö använt sig av papperspåsar sedan ett år tillbaka. På Möllevångstorget hörs idag både negativa och positiva röster kring förbudet.
Annons:
[Jimmy.L]
5/1/21, 6:11 PM
#154

Den 1 maj 2020 infördes en skatt som gjorde plastpåsar flera kronor dyrare över en natt. Det har gett effekt på försäljningen enligt handlarna, men organisationen Svensk dagligvaruhandel vill se en djupare utredning av frågan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/

SVT Nyheter Sörmland ger dig de senaste nyheterna från Sörmlands län.
[Göstage]
5/6/21, 5:30 PM
#155

"Dags att skrota plastpåseskatten", menar Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"Varför infördes plastpåseskatten? Formellt på grund av ett EU-direktiv. Men det var Liberalerna som drev igenom skatten i Januariavtalet. Det var innan Nyamko Sabuni tog över. På EU-nivå är syftet att minska nedskräpningen. Men i Sverige där återvinningen är långt driven är det tveksamt om detta gjort någon nytta alls för miljön. Det har det definitivt inte om man sätter åtgärden i relation till kostnaden för konsumenten eller alternativa miljöåtgärder."---

"Man tycker att miljön borde vara för viktig för ogenomtänkt symbolpolitik av det här slaget. Tyvärr är det ofta tvärtom. När alla är eniga om att något måste göras är det lätt hänt att även ren idioti släpps igenom. Men miljön behöver insatser som är effektiva. Sådana som bara känns rätt klarar den sig bättre utan."

Plastpåseskatten har efter år visat sig få mycket tveksamma sidoeffekter för miljön samtidigt som den väckt stor irritation. Det hade man lätt kunna räkna ut
Draken
5/8/21, 12:44 PM
#156

#155: Vi har endast köpt papperspåsar det senaste året. Men då om man skall kasta sopor blir det ett jävla liv. man kan ju inte kasta papperspåsarna i moloken inte 🥴

Nehej ,,,vad skall jag då använda, skall jag tömma hela påsens innehåll i moloken för att sedan sortera påsen ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
5/8/21, 3:28 PM
#157

#156: Jag köper påsar på rulle.

[Jimmy.L]
5/13/21, 7:10 AM
#158

Nästan alla plastbärkassar i Sverige är gjorda av återvunnen eller förnybar plast, men plastpåsar på rulle är ofta tillverkade utomlands av fossil plast.
Skatten styr alltså människor att välja det ohållbara alternativet, med större utsläpp som följd, skriver Jessica Rosencrantz och Arba Kokalari (M)

https://www.expressen.se/debatt/skatten-som-symboliserar-regeringens-misslyckande-/?referrer=todays-news

Skatten styr människor att välja det ohållbara alternativet, med större utsläpp som följd, skriver Jessica Rosencrantz och Arba Kokalari (M).
[Jimmy.L]
5/20/21, 6:36 PM
#159

Efter plastskatten så ligger det mer lösa sopor i sopkärlen. Man tror att färre använder plastpåsen för att sortera upp sitt avfall, utan istället slänger det direkt i.

Men det här skapar problem för de som hämtar soporna, det berättar Lennart Wallbom som kör sopbil i Örebro.
"När folk lägger till exempel aska rakt in i sopkärlet, då flyger det överallt när vi tömmer".

https://sverigesradio.se/artikel/efter-plastskatten-nu-flyger-soporna-runt-far-det-i-ansiktet

Efter plastskatten så ligger det mer lösa sopor i sopkärlen. Man tror att färre använder plastpåsen för att sortera upp sitt avfall, utan istället slänger ...
[VSK]
5/20/21, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

#159:

Vi har ju förutspått detta för länge sen.

På tal om straffskatter och plast…….

Annons:
[Jimmy.L]
5/26/21, 11:08 AM
#161

Sju kronor för en vanlig bärkasse i plast har fått oss att tänka både en och två gånger innan vi köper en i mataffären. "Vi säljer betydligt färre plastpåsar är förut, det är en märkbar skillnad", säger Gordon Svärdsén, butikschef på ICA Sabbatsberg.

https://www.mitti.se/nyheter/vi-koper-allt-farre-plastpasar/repueq!1i32cGKhgi5ZvRtfhholKQ/

Skatt. Miljöskatten har fått effekt
[VSK]
5/26/21, 12:10 PM
#162

#161:

Ladorna är ju tomma sen länge och regeringen måste ju få in skattepengar då de öser de överallt (utom i Sverige) och då de går "back" på denna straffskatten så kommer de komma med en ny istället. Dumsvensken bockar och niger så vackert så.

[Jimmy.L]
5/26/21, 12:47 PM
#163

#162: Ja tyvärr.

[Jimmy.L]
6/1/21, 6:36 AM
#164

Löst avfall, eller hushållssopor som inte förpackas innan de slängs, är ett växande problem. Örebro kommun tror att plastskatten som infördes på plastpåsar i matbutikerna ligger bakom ökningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/det-losa-avfallet-okar-ett-allt-storre-problem-i-orebro

Löst avfall, eller hushållssopor som inte förpackas innan de slängs, är ett växande problem. Örebro kommun tror att plastskatten som infördes på plastpåsar i matbutikerna ligger bakom ökningen.
[Jimmy.L]
6/2/21, 1:22 PM
#165

Efter att skatt på plastkassar infördes förra året har försäljningen rasat – till förmån för papperskassar och tygkassar. ”Det är positivt”, tycker Claude Schaffert, ICA-handlare i Åkersberga.

https://www.mitti.se/nyheter/skatten-funkade-farre-anvander-plastkassar/repues!PK8wrk1SiIY1SqADRaRybw/

Handlare: Mer än halvering av kassarna
[Jimmy.L]
7/10/21, 8:12 PM
#166

Nu har det gått drygt ett år sedan en punktskatt på plastpåsar infördes i maj förra året vilket ledde till att priset på plastpåsar steg kraftigt över en natt.
Enligt Naturvårdverket minskade förbrukningen av plastbärkassar från 74 per person år 2019 till 55 förra året, då skatten infördes.

https://sverigesradio.se/artikel/kunderna-letar-andra-alternativ-ett-ar-med-dyrare-plastbarkassar

Nu har det  gått drygt ett år sedan en punktskatt på plastpåsar infördes i maj förra året vilket ledde till att priset på plastpåsar steg kraftigt ...
[VSK]
7/10/21, 8:18 PM
#167

#166:

Och därmed är jorden räddad. Nu är Greta och hennes anhängare glada.

Får jag gissa så ligger vi på iaf 90% av nyköp på plastpåsar jämte före straffskatten.

Annons:
[Jimmy.L]
8/3/21, 6:42 AM
#168

Plastpåseskatten gör att fler väljer att slänga sina sopor löst i soptunnor. Det påstår Falu energi och vatten, som har sett en tydlig ökning av det så kallade lösa avfallet sedan skatten infördes i maj förra året.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/problemen-med-lost-avfall-i-falu-kommun-har-okat

Plastpåseskatten gör att fler väljer att slänga sina sopor löst i soptunnor. Det påstår Falu energi och vatten, som har sett en tydlig ökning av det så kallade lösa avfallet sedan skatten infördes i maj förra året.
Moon AppleGrey
8/3/21, 6:47 AM
#169

#168: Går ju att köpa påsar som är tänkta för avfall. De rullarna kostar inte många kronor och de räcker länge.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Jimmy.L]
8/3/21, 6:49 AM
#170

#169: Inte alla som tänker på det.

Moon AppleGrey
8/3/21, 6:52 AM
#171

#170: tydligen inte.

Tycker det är synd dock att plastpåsen ska kosta så mycket, när den redan var miljövänligare än den sorten de använde tidigare.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Jimmy.L]
8/3/21, 6:58 AM
#172

#171: Absolut.

[Göstage]
8/10/21, 8:21 AM
#173

Mats Skogkär på Bulletin i en ännu ej betallåst artikel.

"Vi behöver se över klimatmålen, öka ambitionerna och sätta skarpare mål”, säger miljöminister Per Bolund (MP) i en kommentar till IPCC:s rapport.

Det låter oroväckande. Är det fler åtgärder i klass med plastpåseskatten som kan förväntas?

För Bolund och andra svenska poilitiker är det möjligen ett trist faktum, men vad Sverige gör spelar på det stora hela inte någon roll. Och Sveriges betydelse som föredöme ska nog inte heller överdrivas."---

Den nya rapporten från FN:s klimatpanel IPCC är nedslående. Klimatförändringarna går allt snabbare. Det mesta talar för att Parisavtalets mål att begränsa ökningen av den globala medeltemperaturen till högst 1,5 grader räknat från förindustriell nivå inte kommer att nås. Miljöminister Per Bolund (MP) aviserar nya ”skarpare” klimatmål. Men vad Sverige gör saknar betydelse i ett globalt perspektiv.
[Jimmy.L]
8/26/21, 10:30 AM
#174

Plastskatten har lett till att många använder matavfallspåsar till att slänga brännbart avfall i.

I till exempel Norrköping har den årliga åtgången av matavfallspåsar ökat med över 2 miljoner påsar.

https://sverigesradio.se/artikel/platspaseskatten-har-lett-till-okat-pasmissbruk

Plastskatten har lett till att många använder matavfallspåsar till att slänga brännbart avfall i. I till exempel Norrköping har den årliga åtgången ...
Annons:
[Göstage]
8/26/21, 11:07 AM
#175

#174 Spritmissbruk, spelmissbruk och nu påsmissbruk - vad är det som händer?👀

Marinas Mix
8/26/21, 1:08 PM
#176

Här i Södertälje ska vi få papperspåsar till matavfallet på grund av missbruket av plastpåsarna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/efter-slarvet-ny-pase-ska-fa-flera-att-sortera-matavfall-ratt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Snart byter Södertälje och Nykvarn ut de gröna plastpåsarna för matavfall mot nya påsar – i papper. En av anledningarna är att kommunen hoppas att det ska få invånarna att sortera avfallet bättre.  – Det blir bara sämre och sämre i påsarna, säger Maria Brus Lundell, Telge Återvinning.
[Jimmy.L]
8/26/21, 1:13 PM
#177

#176: Jo jag såg det.

[Jimmy.L]
10/1/21, 9:02 AM
#178

Konsumentens pris kan bli högre när butikerna övergår från plast till papper.

Papperspåsen väger tio gånger så mycket som plastpåsen, så när du packar i en sådan blir priset också högre.

https://sverigesradio.se/artikel/dyrare-att-kopa-gronsaker-i-papperspase

Konsumentens pris kan bli högre när butikerna övergår från plast till papper.Papperspåsen väger tio gånger så mycket som plastpåsen, så när du packar i ...
[Jimmy.L]
11/3/21, 6:06 PM
#179

I dag fattade regeringen beslut om att flera olika engångsprodukter i plast ska förbjudas framöver. Dessutom införs en nedskräpningsavgift på bland annat tuggummin och cigaretter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastforbud-klubbas-av-regeringen

I dag fattade regeringen beslut om att flera olika engångsprodukter i plast ska förbjudas framöver. Dessutom införs en nedskräpningsavgift på bland annat tuggummin och cigaretter.
[Göstage]
11/4/21, 1:17 PM
#180

Prishöjningen på plastpåsar har gjort papperskassar till en bristvara i hela Europa. Nu uppmanas kunder att ta med egna kassar.

Många har valt att köpa papperskassar istället för plastpåsar efter att en skatt gjort dem mycket dyrare.Det har i sin tur lett till att det nu är brist ...
[Jimmy.L]
12/9/21, 6:35 PM
#181

Efter att plastskatten införts i januari 2020 och priset på plastkassar blivit betydligt högre, går nu matvarukedjan Willys mot strömmen och sänker priset med flera kronor.

Tidigare kostade en plastpåse mellan sex och sju kronor, men efter att Sverige drabbats av en akut pappersbrist ligger priset strax under fyra kronor, lika mycket som för en papperskasse.

https://sverigesradio.se/artikel/trots-plastskatten-willys-sanker-priset-pa-plastkassar-med-flera-kronor

Efter att plastskatten införts i januari 2020 och priset på plastkassar blivit betydligt högre, går nu matvarukedjan Willys mot strömmen och sänker priset ...
Annons:
[Göstage]
12/9/21, 10:05 PM
#182

#181 Nu rycker väl Stenevi ut…

Fornöga
4/12/23, 4:18 PM
#183

Den nu sittande regeringen upphäver plastpåseskatten vid årsskiftet, skriver TT.


Re:tired.

Regeringen slopar den omtalade skatten på plastpåsar, uppger Sverigedemokraterna för TT.
  • Redigerat 4/12/23, 4:18 PM av Fornöga
kamera0710
4/13/23, 7:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Bra sammanfattning.

H
4/13/23, 7:25 AM
#185

A. Esbati:

”Däremot så måste jag(V) säga att plastpåseskatten är otroligt oigenomtänkt…”

Fornöga
4/14/23, 8:58 AM
#186

Inget att sörja, tycker Expressens ledarsida om den snart slopade plastpåseskatten, men MP lär fortsätta att göra ett stort nummer av beslutet (även om liberalerna initierade skatten).


Re:tired.

Den ytterligt irriterande plastpåseskatten ska bort. Utmärkt. Användningen av ny plast bör minska på smartare sätt.
  • Redigerat 4/14/23, 9:04 AM av Fornöga
Fornöga
4/14/23, 1:23 PM
#187

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) säger att det inte finns något beslut om slopande av plastpåseskatten, utan att detta är remitterat till beredningen av höstbudgeten.


Re:tired.

Liberalerna är förvånade över SD:s plastpåseutspel, enligt uppgifter till Aftonbladet. Trots en skrivelse i den kommande
Fornöga
9/13/23, 7:16 AM
#188

Enligt senaste besked avskaffas skatten i november 2024. Mer om detta i annan tråd, denna låses härmed.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 9/13/23, 2:13 PM av Fornöga
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: