Samhället idag

Hur räddar vi miljön? Del 2

2019-08-11 17:28 #0 av: Hayabusa

Alkohol, Kaffe och godis är större klimatbovar än oxkött.  Ja, det står att läsa på dr.dk (OBS! Dansk text).

https://www.dr.dk/nyheder/indland/alkohol-kaffe-og-slik-er-stoerre-klimasyndere-end-oksekoed

Anmäl
2019-08-11 17:45 #1 av: Hayabusa

"En rapport fra Aarhus Universitet viser nemlig, at nydelsesmidler som alkohol, søde sager, kaffe og te udgør ikke mindre end 28 procent af det samlede klimaaftryk fra danskernes fødevarer.

Klimabelastningen fra oksekød udgør omkring 11-15 procent af den samlede klimabelastning fra gennemsnitskosten blandt voksne danskere."

Saxat från länken i #0

Anmäl
2019-08-11 18:01 #2 av: Carmarino

Får väl trösta mig med att jag varken dricker alkohol eller kaffe. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-08-12 06:51 #3 av: Hayabusa

#2 Vi får alla försöka bidra med vad vi kan Skämtar

Anmäl
2019-08-12 07:04 #4 av: Jimmy.L

Hur går det då för klimataktivisterna, jag gissar dom både dricker alkohol och äter godis. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-12 07:17 #5 av: Hayabusa

#4 Jag utgår från att de står i skammens hörna...

Intressant det där med godis eftersom det ju inte har några positiva egenskaper överhuvudtaget. Dvs något som verkligen är en win-win om det försvinner.  

Anmäl
2019-08-12 08:01 #6 av: Hayabusa

Sabuni:

"Kunskap innebär att du kan göra bra val när du reser, äter och värmer ditt hem. Det är jättebra. Men det är inte ditt val som kommer att förändra samhället – teknik och innovation behövs för omställningen. Näringslivet måste ta fram dessa lösningar och politiken måste sätta ramar."

Sabuni har rätt. Det duger inte att luta sig mot den engagerade medelklassen och tro att den ska göra jobbet. Det är någon annanstans de riktigt svåra besluten måste fattas. För vad händer med klimatengagemanget om resultaten fortsätter att utebli, och allt som återstår är en ångestfylld vardag, om än med snygga tygkassar och vacker utsikt från tågfönster?

Saxat från HD 5/8-2019

Anmäl
2019-08-14 16:19 #7 av: Jimmy.L

inte så miljövänligt att tömma bajset i havet Greta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPw31p/toaletten-pa-gretas-bat--en-bla-hink

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-08-14 16:47 #8 av: Göstage

Greta skiter i havet. Skrattar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-08-14 17:31 #9 av: Hayabusa

Skämtar

Anmäl
2019-08-23 14:53 #10 av: Carmarino

Staffan Anderberg, med mångårig erfarenhet av segling och sjöräddningsuppdrag, skriver i en läsartext att det är

Omdömeslöst att ta med Greta Thunberg på den här färden

Nu är Greta Thunberg ute och seglar. Inte på Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård, utan över Atlanten. Men är denna transatlantiska färd omdömesgill?

Greta är ett barn, enligt FN:s Barnkonvention. Hon må ha ett gott omdöme i Klimatfrågan - likvärdigt en myndig (18 år) och icke omyndigförklarad. Men som sjöovan atlantseglare, med sin far Svante Thunberg och några besättningsmän i en 18 meters kappseglingsbåt över Atlanten, lever hon farligt.

Hon kan också utsätta många andra (sjöräddningspersonal på flyg, helikoptrar, fartyg) för faror. Man kan ifrågasätta såväl hennes eget omdöme, som hennes föräldrars ansvar för sitt barn.

Min egen erfarenhet grundar sig på mer än ett halvsekel av segling, flera färder med fartyg Göteborg - New York (i stiltje och storm) samt erfarenhet av sjöräddningsuppdrag i Marinen runt Gotland under 70-talet. Men många andra - Sjöräddningen, Kustbevakningen, Försvaret med flera - har mera samlad kunskap både teoretiskt och i praktiken.

Först kommer sjösjuka. Cirka 5 procent av befolkningen blir inte sjösjuka. Några få procent vänjer sig inte vid sjösjuka, De riskerar allvarlig uttorkning och måste genast ”sättas i land” (källa: Marinnytt). Övriga lider ofta ett helvetes kval av yrsel, kräkningar och apati några dagar innan sjösjukan går över. Sjösjuketabletter hjälper oftast inte.

Modigt då, att trots allt som oerfaren på detta sätt ta sig över Atlanten? Nej!

Dessvärre är det omdömeslöst av Greta och, enligt min mening, även oansvarigt av hennes föräldrar. Hybris?

Slutligen. Klimatfrågan är alldeles för viktig för att vi ska stå och se när våghalsar driver sig själva och andra i fördärvet. Tid för vuxna att ta ansvar!

Läs gärna hamnen.se och dess chefredaktör, tävlingsseglaren Gustav Morin.

https://www.hd.se/2019-08-23/omdomeslost-att-ta-med-greta-thunberg-pa-den-har-farden (betalartikel ibland, därför tog jag med hela)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-08-23 15:49 #11 av: Jimmy.L

Ja det är en resa som inga barn bör pröva på.

Anmäl
2019-09-01 09:02 #12 av: Jimmy.L

Världsledande i tillverkningen av solcellspaneler, en ny ”grön sidenväg” och billig el från förnybara källor. Bilden av Kina som ett klimatvänligt land har stärkts de senaste åren. Men svenska forskaren Karl Hallding anser att det är propaganda som tagits för sanning – och att Kinas försäljning av kolkraft utomlands innebär att vi inte kan nå klimatmålen. – Man bygger in utvecklingsländer i ett nytt fossilberoende som kommer ligga kvar i 30-50 år, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatbluffen-kina-undan-haller-enorma-kolinvesteringar-/

Anmäl
2019-09-12 12:05 #13 av: Jimmy.L

Snacka om att Greta är bortskämd.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-pik-till-mamma-malena-helt-arligt-bryr-jag-mig-inte/

Anmäl
2019-09-12 12:27 #14 av: Carmarino

#13 Har det stått någonstans hur hon ska ta sig tillbaka till Sverige igen? Går det fler segelbåtar?

Anmäl
2019-09-12 12:38 #15 av: Jimmy.L

#13 För min del får hon stanna kvar där. 

Anmäl
2019-09-16 19:16 #16 av: Jimmy.L

Oatly framställer sig som klimatsmarta och ett optimalt val för lägre utsläpp. Nu får havredrycksföretaget kritik för att ljuga och inte berätta hela sanningen. – Jag tycker de är djupt oärliga i sin marknadsföring, säger Helena Lindahl, näringspolitisk expert för Centerpartiet.

– De lurar konsumenterna. Det berättas inte att Oatly till 30 procent ägs av statliga kinesiska China Resources som investerar miljarder på kolkraft i både Kina och närliggande fattiga länder, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K31LoX/riksdagsledamotens-raseri-mot-oatly

Hur kommer veganerna tackla detta. Jag gissar dom kommer påstå det är fortfarande miljövänligt. Vet dom om att dom köper vatten, dyrt vatten som finns gratis i kranen. 

Anmäl
2019-09-19 08:38 #17 av: Jimmy.L

Veganer påstår att slutar vi äta kött så räddar vi världen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/se-motet-mellan-krogarna-starka-reaktioner-pa-hotellets-kottsatsning

Tröttsamt att dom inte ser hela bilden. 

Anmäl
2019-09-19 08:56 #18 av: Jimmy.L

Elbilen pekas av bilföretagen ut som en lösning på klimatkrisen Men en satsning på elbilar riskerar att skapa andra stora miljöproblem. I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Ekots granskning visar att utvinningen av de här metallerna orsakar svåra föroreningar där de bryts.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7302098

Anmäl
2019-09-24 09:58 #19 av: Göstage

"Med en glad smiley och budskapet ”förändra er eller dö” firar Grön ungdom nyheten att hundratusentals resenärer strandats när världens äldsta reseföretag Thomas Cook begärs i konkurs. I en annan tweet fortsätter de håna dotterbolaget Ving, trots den prekära situationen för resenärerna."---

https://nyheteridag.se/forandra-er-eller-do-sa-firar-gron-ungdom-att-hundratusentals-resenarer-strandats/

Undrar om de vill rikta samma uppmaning till sitt tidigare språkrör, som var en flitig flygresenär? När hon konfronterades om detta menade hon att "man måste lyfta perspektivet från vad enskilda individer gör". Ingen såg då några uppmaningar från partikamrater att hon "måste förändra sig eller dö"...

Källa:  https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sprakroret-om-flygkritiken-jag-ar-inte-perfekt/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-24 12:05 #20 av: Carmarino

#19 Märkligt att det inte blir några större protester när ett sådant uttalande kommer från vänstern. Hade det varit ett parti på högerkanten så hade det blivit en massa paneldebatter och tidningsartiklar med fördömanden.

Tycker det är ett väldigt osmakligt sätt att uttrycka sig - oavsett vem det är som säger/skriver det.

Anmäl
2019-09-24 12:18 #21 av: Jimmy.L

Det goda hatet är alltid okej

Anmäl
2019-09-24 19:58 #22 av: Jimmy.L

Robyn flyger  till massa länder men samtidigt pratar om klimatstrejk.

https://alltomstockholm.se/stadsliv/robyn-spelar-medborgarplatsen/

Anmäl
2019-10-08 12:36 #23 av: Carmarino

Hoppsan: Skämtar

Kallaste oktoberstarten i Helsingborg på 2000-talet

Jodå, måndagsmorgonen i Helsingborg var precis så historiskt kylig som den kändes.

– Minus 3,5 grader är kallast på 2000-talet, säger jourhavande meteorolog på SMHI.

Nu har Helsingborgs vanliga höstväder med några plusgrader, mulet och småregn återkommit. Men oktober startade rekordkallt.

Förra veckan, vecka 40, låg medeltemperaturen på 7,7 grader vid SMHI:s mätstation vilket innebär den kallaste vecka 40 sedan 1995, 3,2 grader under snittet på 10,9. Detta uppger nyhetstjänsten Newsworthy som får sina uppgifter från SMHI.

https://www.hd.se/2019-10-08/kallaste-oktoberstarten-i-helsingborg-pa-2000-talet (än så länge inte betalartikel)

Anmäl
2019-10-08 13:32 #24 av: Hayabusa

#23 Den så kallade Gretaeffekten slår till :)

Anmäl
2019-10-08 18:12 #25 av: VSK

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-10-30 15:29 #26 av: Göstage

"FN:s årliga klimattoppmöte skulle i år äga rum i Chiles huvudstad Santiago mellan 2-13 december. Men de senaste veckorna har landet skakats av massiva folkliga demonstrationer.
Nu meddelar Chiles regering att mötet ställs in.
Svenska klimataktivisten Greta Thunberg seglade i slutet av sommaren över till Amerika, med slutmålet att ta sig till Santiago för att delta på COP25 i december."--
-

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatmotet-cop25-i-chile-stalls-in-efter-protester/

Greta får segla vidare. Kanske Sverige övertar mötet istället - vi skall ju leda utvecklingen, enligt vår regering. "Partivänner, att Sverige leder utvecklingen globalt behövs också för att säkra framtiden för kommande generationer". Det är ett som är säkert.Oskyldig

Anmäl
2019-10-30 15:57 #27 av: Jimmy.L

Hur ska detta sluta för Greta.

Anmäl
2019-10-31 08:51 #28 av: Jimmy.L

Ena stunden pratar man om torka, skogsbränder och vattenbrist nu är det översvämning. Funderar

https://www.expressen.se/ledare/rusta-sverige-for-ett-nytt-blotare-klimat/

Anmäl
2019-10-31 09:00 #29 av: Göstage

Japp, omväxling förnöjer! Som det heter: "har man ena handen i en spann med isvatten och den andra på en påslagen kokplatta så har man det i genomsnitt lagom bra". Skämtar

Anmäl
2019-10-31 10:04 #30 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-10-31 14:05 #31 av: VSK

I vårt grannland till väster. 

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-10-31 14:16 #32 av: Carmarino

#31 Ja, och det är 40 år sedan hösten kom så tidigt i Sverige. 🙂

Anmäl
2019-11-01 16:18 #33 av: Göstage

#ff 26 Spanien övertar klimatmötet.

Anmäl
2019-11-01 16:52 #34 av: Jimmy.L

Greta får allt skynda sig att hitta en roddbåt om hon ska vara med.

Anmäl
2019-11-01 17:00 #35 av: Göstage

Stefan har nog redan kastat sig i ekan och börjat ro för att hämta henne.

Anmäl
2019-11-01 17:38 #36 av: Hayabusa

"Totalskörden av spannmål förväntas bli 5,9 miljoner ton vilket i så fall blir den tredje största under 2000-talet. Enligt Jordbruksverkets skördeprognos för 2019 ökar skörden av spannmål med 10 procent jämfört med genomsnittet för de senaste fem åren och med 80 procent jämfört med förra årets rekordlåga skörd."

Anmäl
2019-11-01 17:42 #37 av: VSK

Skrattar

Anmäl
2019-11-01 19:02 #38 av: Jimmy.L

Greta har panik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAOdxa/gretas-problem-efter-motesflytten-har-rest-at-fel-hall

Anmäl
2019-11-01 19:20 #39 av: VSK

”Eftersom klimatmötet har flyttats från Santiago till Madrid behöver jag hjälp. Det visar sig att jag har rest runt halva jordklotet – men åt fel håll. Nu måste jag hitta ett sätt att ta mig över Atlanten i november”, skriver hon på Twitter.

Men hade hon rest åt det andra hållet halva jorden runt så hade hon faktiskt kommit till exakt samma ställe Galen Skrattar

Anmäl
2019-11-01 19:31 #40 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-11-01 20:12 #41 av: Göstage

#38ff Sara Skyttedal har lovar att bjussa på en flygbiljett, så det har löst sig.Skämtar

Anmäl
2019-11-01 20:44 #42 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2019-11-02 09:19 #43 av: Göstage

Otroligt omdömeslöst av Team Greta att vara med och strö salt i såren för den just nu hårt ansatta befolkningen i Kalifornien genom sina domedagspredikningar. Oavsett vad bränderna beror på är det knappast något befolkningen behöver höra just nu.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-strejkar-i-la-omringad-av-brander/

Anmäl
2019-11-02 09:49 #44 av: VSK

Hon är ju kommunist, således globalist, så hon tar alla chanser i världen att påverka och hjärntvätta människor, utsatta människor. 

Anmäl
2019-11-04 20:59 #45 av: Jimmy.L

I Delhi, Indien  ser det ut så här.

Anmäl
2019-11-06 12:53 #46 av: Göstage

Hanna Rapp från norska "Klimaengasjert ungdom" föreslog häromdagen att norska staten anställer arbetslösa ungdomar som strandstädare.  "Två flugor i en smäll", skriver hon på NRK.

När Löfven säger att arbetslösa nyanlända i Sverige kan sättas in för att rensa stränder kallar Aftonbladet det en "högersmocka".

Anmäl
2019-11-06 12:59 #47 av: VSK

Är det inte extremt oacceptabelt att låta högutbildade människor städa stränder? 

*ironi*

Anmäl
2019-11-06 13:06 #48 av: Göstage

#47 Misstänker att Aftonbladet missar ironin där. Cool

Anmäl
2019-11-06 13:25 #49 av: Hayabusa

#47 Jag skulle närmast vilja påstå att det är rasism i någon form.

Anmäl
2019-11-06 13:39 #50 av: Jimmy.L

Expo får ta tag i detta inte kan vi låta arbetslösa invandrare plocka skräp längs stränderna. Rasism ju.

Anmäl
2019-11-06 13:42 #51 av: Göstage

#49 Inte heller den ironin är på begriplig nivå för Aftonbladets ledarsida. Lindberg och Sima får nog kalla in Schyffert och Nûjen för hjälp med att analysera...FunderarSkrattar

Anmäl
2019-11-13 08:02 #52 av: Göstage

#26ff Svensk media kan andas ut och konferensen behöver inte skjutas upp- Greta kommer till Madrid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGz2kb/klart-greta-thunberg-far-skjuts-till-madrid

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.