Brottslighet

Djurplågarna - nästa generations terrorister

2019-09-17 08:09 #0 av: Göstage

Karin Pihl tar på ledarplats i GP upp den vidriga företeelsen där igelkottar, katter, änder och andra  djur som inte kan skydda sig används som fotbollar eller stenas och  eldas ihjäl. 

"Stenade igelkottar är inga pojkstreck", skriver Pihl. "Våld mot djur förtjänar att uppmärksammas. Det är hemskt och ett tecken på ett asocialt beteende".
Pihl ger en rad exempel på fall av smådjursplågeri och avslutar: "Att plåga djur är givetvis omoraliskt i sig, eftersom det är fel att orsaka djur lidande. Men djurplågeriet är också ett problem på ett annat plan. Det blir en symbol för ett samhälle med en alltför hög våldspotential."  

https://www.gp.se/ledare/stenade-igelkottar-är-inga-pojkstreck-1.18271797

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-17 08:13 #1 av: Göstage

Medan Pihl är neutral i skuldfrågan så är fritidspolitikern Naima Bahnam Johansson i ett inlägg på Katerina Magasin mer direkt utpekande i det fallet. Bahnam Johansson hävdar att det grunden i mångt och mycket är en fråga om olika kulturer.

http://katerinamagasin.se/politiker-angaende-det-nya-djurplageriet-att-tortera-djur-anses-vara-en-rolig-lek-mellanostern/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-17 08:15 #2 av: Göstage

Det finns dock även inhemsk "kultur" som är avskyvärd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tusentals-ander-fods-upp-och-dodas-for-nojes-skull

Anmäl
2019-09-17 08:32 #3 av: Lona

#2, Vidrigt! Jag tycker i och för sig att det är olämpligt att överhuvudtaget föda upp fågel enbart för att skjuta på men OM man gör det ska det gå till enligt lag och vara etiskt försvarbart. De jägare jag känner är till exempel noga med att alltid ha vältränade apportörer med sig, skammat (skadskjutet) vilt ska in fortast möjligt för avlivning.
Däremot är det långt ifrån all fågel som tas tillvara, en del änder säljs till Danmark men annars är efterfrågan inte stor. Fasaner och liknande fågel är eftertraktat men det är inte alls lika vanligt som andjakt. Att dumpa fågel på det där viset gör inte seriösa jägare/markägare.
Det ligger en hel del pengar i det där, rika stockholmare (vilket det ofta är) betalar multum för att få skjuta.
Det som sker i Dalsland är enbart förkastligt!😡

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-09-17 08:32 #4 av: Hayabusa

Man blir uppriktigt förbannad. 

Anmäl
2019-09-17 09:51 #5 av: Wonnalesan

Jag arbetade i ett socialt svårarbetat område i vår stad. Det var slutet av 70 talet. början av 80 talet. Då fanns ytterst få invandrare där, men att plåga djur har alltid existerat som en avart av grymhet. Igelkottar plågades och lösspringande katter likaså. Många länder är mer rädda om sina djur än vi i Sverige. Att döda av lust är hemskt att utsätta svagare för lidande är en perversitet som går hand i hand med sociopati,  ondska skulle de flesta säga. Men ofta rörde det sig om unga grymma grabbar som tog ut sin frustration på djur. Men det förekommer i alla samhällsklasser.

Djur som utnyttjas på många områden är väl egentligen ett bevis på låg begåvning dessutom. Man blir mörkrädd om man ser hur vissa länder plågar hundar för att äta dom. Groteskt, grymt och omänskligt!

Anmäl
2019-09-17 10:05 #6 av: Lona

#5, Instämmer! Folk som plågar djur har dessvärre alltid funnits och är inte sällan en inkörsport till grövre våld även mot människor. En skillnad är väl att idag sprids såna tilltag med blixtens hastighet via sociala medier, killar (vilket det oftast är men det gäller ju de flesta våldsbrott) som till och med filmar och lägger ut på YouTube. Det i sin tur triggar andra att göra liknande brott.
Förjävligt, rent ut sagt!

Även om jag inte skulle kunna göra det själv så ser jag egentligen inget fel i att äta hund - men sättet de hanterar djuren på innan slakt är vedervärdigt. Detsamma gäller många andra traditioner som att kasta getter från kyrktorn, hur man "tar hand om" jakthundar efter jaktsäsongen samt tjurfäktning och att tända eld på tjurar i någon grotesk ritual. De senare exemplen är alla tagna från Spanien även om de förmodligen förekommer i andra länder också. Vidrigt!

Anmäl
2019-09-17 10:07 #7 av: Göstage

#0 Att fogas till Pihls redogörelse: resterna av svårt skändad hare hittad utanför förskola i Haninge.

https://mitti.se/nyheter/forskola-huvudet-avklippt/?omrade=haninge

Anmäl
2019-09-17 10:16 #8 av: Hayabusa

Djurens vänner i Nässjö larmar om att barn och ungdomar försöker spetta igelkottar och använder dem som fotbollar. Även andra vilda djur som harungar har blivit utsatta. Vad beror ökningen på?

Ordförande för Djurens Vänner i Nässjö, Annica Sjöberg:

"– Det är svårt att säga men det är ju vissa områden. Jag kan tänka mig att i de områden där det händer kanske det blir en grej att göra så. Sedan har det varit väldigt mycket på sociala medier nu där man har huggit halsen av svanar och katter och harungar, och då sprider det sig, kan jag tänka mig. Är man då lite skruvad tycker man väl att det är en häftig grej."

Källa: P4 Jönköping augusti 2019

Anmäl
2019-09-17 10:40 #9 av: Rovfisk

Har sett det flera gånger och även gripit in några gånger också, om jag har haft möjlighet.

Tycker det är så fruktansvärt vidrigt att de skall ge sig på de oskäliga djuren.

Många gnäller över de nya reglerna som jordbruksverket (tror jag det är) har satt upp gällande djurhållning och skärpta straff om djuren blir övergivna.  Jag jublar.

Har både hund,smådjur, reptiler och akvariefiskar. Har även haft oanmäld besök av länsstyrelsen, och de bara skakade på huvudet åt den anmälan de hade fått in, det var ingenting som stämde nånstans ;)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-09-17 11:35 #10 av: Göstage

Vasabladet hade för två år sedan ett reportage om realiteterna för hundägare och hundar i Iran. Några klipp ur det:

"I Iran utmanar människor ständigt den islamiska statens gränser i sina vardagsliv. Och i ett land där hundar ses som orena vädrar djurvänner morgonluft tack vare sociala medier."---

"Hundar anses delvis vara orena djur inom islam. Det inte förbjudet i Iran att äga en hund, men det finns ett motstånd mot hundar inom vissa mäktiga grupperingar i samhället. Den växande trenden inom medelklassen att ha hundar som husdjur ses inte med blida ögon av konservativa krafter, som tycker att hunden är en symbol för ett västerländskt leverne man vill stoppa."---

"I städerna pågår en jakt på herrelösa hundar. De ofta våldsamma och tortyrliknande avlivningsmetoderna som används har fått djurvänner att mobilisera sig."---

"– Vissa tider på året annonserar myndigheterna att de kommer att samla in djur. Då tar de alla, även de som har en ägare. De perioderna går jag inte ut så mycket med hunden, men annars gör jag det, säger Salman.

– Man kan inte gripa alla hela tiden."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/136773

Anmäl
2019-09-17 11:44 #11 av: kamera0710

Gick grundskolan samtidigt som en (ursvensk) person som enligt egen utsago roat sig med att slå i väg levande fågelungar med ett brännbollsträ och annat. Han gled in i kriminalitet och mindre än 10 år efter att han gått ut grundskolan blev han innebränd när han och några kumpaner brutit sig in i en bostad. (De förde ett j-a liv och någon stängde då av strömmen för dem. Då tände de ljus där inne, vilket orsakade branden.)

Andra bekanta från yngre år berättade glatt att de tyckte det var roligt att sticka nålar i levande flugor och liknande, men de har sedan hållit sig på den smala vägen.

Anmäl
2019-09-17 11:52 #12 av: Wonnalesan

GW skrattade åt sina tilltag att skjuta pilar genom halsen på påfåglar.

Det är en mental defekt hos vissa individer.

Anmäl
2019-09-17 12:03 #13 av: Göstage

"Nytt verktyg ska avslöja terrorister och skolskjutare", hade SVT som rubrik på en artikel i februari. Lisa Kaati vid FOI uttalade sig då så här, fetmarkeringen är min.  

"Vid ett attentat diskuteras ofta om gärningsmannen var psykiskt sjuk. Men till skillnad från psykiatriska tillstånd som ofta varierar över tid, är vår personlighet förhållandevis stabil. Till exempel är ensamagerande ofta mindre oroliga och ängsliga än normalbefolkningen, samtidigt som de har betydligt lägre empati."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-verktyg-ska-avsloja-terrorister-och-skolskjutare

Min tolkning, vilket även  framgår av trådrubriken, är att de här så kallade "pojkstrecken" kan avslöja personligheter som med tiden kan övergå i olika former av grymheter även mot människor. Även av den anledningen borde myndigheterna se allvarligare på alla utslag av onormal grymhet, inklusive mot fyrbenta offer.

Det finns heller ingen anledning till whataboutism: förövaren kan uppenbara sig såväl i form av moskéskytt som bilburen slaktare av kristna- grymheten har de gemensamt.

Edit.

Anmäl
2019-09-17 12:38 #14 av: Göstage

SD har flera gånger förgäves motionerat i riksdagen  om hårdare straff för djurplågare och för en särskild djurskyddsbalk utan att få gehör för detta. De uppmärksammade problematiken redan 2013.

Anmäl
2019-09-17 14:52 #15 av: Lona

Jag minns åsnan som de torterade i Slottsskogen för några decennier sedan. Det var inte det enda våldsbrott de killarna gjorde men åtminstone en av dem fick sitt "straff" så småningom. Man må tro på karma eller inte, men jag sörjde inte när jag hörde att han omkommit.

Anmäl
2019-09-17 16:04 #16 av: Göstage

Efter ett uppmärksammat fall förra sommaren där ett tvåmånaders lamm dödades med en sten av två vuxna män i en barndjurpark intervjuades psykologiprofessor Pär Anders Granhag av TT om djurplågare, och han sade då att det i princip två grupper av dem. 

Den första gruppen, som vi kan lämna därhän, är personer som inte riktigt förstår att deras egna djur far illa. Dit hör bland annat senildementa som tappat greppet. Nästa grupp är intressantare i just det här sammanhanget:

"Den andra gruppen personer är medvetna, kalkylerande och strategiska – och skadar djuren med flit. Oftast handlar det då om djur som inte är deras egna.
– Det här är den farliga gruppen – och hit tillhör troligtvis de männen som slog ihjäl lammet tidigare i veckan, säger Pär Anders Granhag.

Men vad är motivet – varför gör man så här? Enligt psykologiprofessorn finns det olika drivkrafter. Ofta rör det sig om antisociala personlighetsstörningar eller psykopati hos personerna. Det handlar om viljan att känna makt, både över djuren men också över de personer som bryr sig om djuren. En sorts njutning av att se någon annan plågas, säger han.

– Ofta börjar det med små djur som är lätta att komma åt, som maskar eller grodor. Sedan går man på större djur som ekorrar. En viss procent börjar till slut att rikta sina aggressiva handlingar mot människor. Men det är inte så många, säger han.
Utöver detta, kan det även finnas sexualsadistiska anledningar till plågeriet."---

"Men trots att flera fall av djurplågeri uppmärksammats på senare tid, säger Pär Anders Granhag att de allra flesta djurplågeribrott aldrig uppdagas.
– Det är ett väldigt stort mörkertal. Det är tyvärr långt mycket vanligare än vad vi tror."

TT

Anmäl
2019-09-17 17:07 #17 av: Lona

Det var en tråd på ett annat forum (inte Familjeliv eller Flashback😉) för några år sedan från en mamma som var helt förtvivlad och även förbannad. Det förekom skadade katter och andra smådjur i området och hon kom på sitt barn med att vara med i en grupp som utförde detta, bland annat försökte de tända eld på en katt. De triggade och hetsade varandra till allt värre torteringsmetoder. Mamman var helt i chock och ville kontakta både polis, socialen, skolan och Bup, dra på fulla artilleriet så att säga vilket jag tycker är helt riktigt. De andra föräldrarna protesterade, inte skulle deras små barn hamna i något register hos soc, bättre att hytta med fingret och säga att "så får man inte göra", typ. 🙁
Hur kan man INTE ta en sån sak på allvar?!
Jag vet faktiskt inte hur det gick men man kan ju undra hur de här barnen utvecklades sen. I synnerhet de vars föräldrar inte verkade reagera nämnvärt.

Anmäl
2019-09-17 17:26 #18 av: Göstage

Förra året drabbades ett bostadsområde i Mönsterås av flera fall av djurplågeri mot katter och igelkottar, vilket tvingade det kommunala bostadsbolaget att gå ut med ett tvåspråkigt informationsblad där man upplyste om att djurplågeri är straffbart i Sverige.

Även om kommunens samordnare kanske förträngt det så förekom kommunen för övrigt i ett annat vidrigt djurplågerisammanhang några år tidigare..

https://www.expressen.se/kvp/svanar-hittades-branda-till-dods/

Anmäl
2019-09-18 08:21 #19 av: Wonnalesan

Boys will be boys?

Avskyr dessa kommentarer, under alla år jag arbetade med barn så gjorde aldrig soc. något oavsett vad det gällde. Pedofiler, barnmisshandel, vanvård osv. Därifrån hade man inget att vänta då det gällde barns våld mot djur. Vi personal kämpade själva med många frågor. Vanligast var att föräldrar försvarade sina barn , vilket leder tankarna till det vi diskuterade i personallagen. Att belöna dåligt uppförande är en form av misshandel mot barn.

Det går inget bra för dom senare i livet. De är inte fostrade att se resultat av sina handlingar.

Aga var ingen bra modell men att få stå för det man gör är en välgärning mot barn. Att lära en 3 åring be om förlåt känns i egot på det lilla barnet och det blir en slags markör i barnet att gör man fel så känns det.

Jag tror att grymhet mot djur blir ett slags maktstart till att ge sig på svagare över huvud taget. Mobbing, misshandel osv.

Min generation fick mycket bättre fostran i grunden. Dalt fanns inte och man fick göra rätt för sig , be lekkamrater om förlåt mm.

Hjälp våra barn att hitta fram till bra mående igen alla som arbetar med barn är min bön!

Anmäl
2019-09-18 10:52 #20 av: Jimmy.L

Det går inte ha katt eller hund i problemområden dom får inte vara ifred tyvärr.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-18 16:24 #21 av: Lona

#20, Hund beror väl delvis på hur man har den även i ett problemområde. Jag bor tillfälligt i ett av Gbgs "värsta" problemområden, har nog aldrig mött så mycket respekt för hundarna som här.
Utekatter tycker jag inte att man ska ha i bostadsområden öht.

Anmäl
2019-09-18 16:36 #22 av: Lona

Tillägg till #21: Med "respekt" menar jag inte "Shit i helvete, spring för livet, hon har två hundar!!!" utan att man mer ömsesidigt tar hänsyn till varandra. Många här är rädda eller osäkra när det gäller hundar vilket kan lösas smidigt om båda parter samverkar.

Anmäl
2019-09-18 18:11 #23 av: VSK

Så här förklarar Naima Bahnam det eskalerande djurplågeriet som drabbat vårt land. 

Till alla djurägare och djurvänner!
Jag tvekade med att skriva dessa rader, men samvetet gnagde. 💔Jag har själv sett hur vissa barn/ ungdomar misshandlar djur och dessutom tävlar om vem som är grymmast och misshandlar mest.🥺😢

Det jag vill ha sagt är att tortera och skada djur inte bara är vanligt i Mellanöstern, det anses som en tuff, spännande och rolig lek som många barn och ungdomar ägnar sig åt, och de gör det för att uppfattas som modiga och starka.

En stor del av dessa djurplågare är, hur ofattbart det än kan låta, helt övertygade om att djur inte kan känna smärta och att de heller inte har känslor.

Och om någon, när djurplågeri sker, skulle protestera, då anses denne person löjlig och kan bli mobbad tills han faller för grupptrycket och börjar delta i djurplågeriet, allt för att få vara en i gänget.

Att plåga djur förekommer mest bland män och ungdomar.
De har en rädsla för djur och har vissa fobier på samma sätt som vissa människor är rädda för spindlar och ormar!
Och för att komma över rädslorna går de alltså till angrepp i den övertygelsen att rädslan botas genom att plåga och misshandla djuren.
Då känner de sig starka och modiga!

Därför är det av stor vikt med utbildning och information och att använda media för information till nyanlända (oavsett var de kommer från). Denna kulturella syn på djur är helt oacceptabel i Sverige.

Man får enligt lag inte plåga eller vanvårda djur. Straffen för djurplågeri borde vara hårda. Och i min egen värld bör eventuellt utvisning ske.

Att värna försvarslösa djur är absolut inte en självklarhet i många länder. Dessutom anses vissa djur, inom en del religioner, vara orena och av den anledningen borde de över huvudtaget inte få existera, som exempelvis grisar och hundar!

Om de har mött, eller sett en hund eller gris då tror de att deras böner inte nått fram. Hatet mot djur har således i vissa fall religiösa grund!

Jag ville bara berätta hur synen på djur är i Mellanöstern, där jag själv kommer ifrån. Naturligtvis har inte alla människor från Där denna uppfattning.

Jag hyser dock en rädsla att djurplågeri, som utövas av nya svenskar, även sprider sig till ungdomarna som har bott här hela sitt liv och risken finns att det på sikt blir en snedvriden syn på djur även här i Sverige!
Jag har tyvärr tusentals bilder/ videos som skulle kunna läggas ut, men de är för otäcka. De ger mardrömmar.😢

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-09-18 20:28 #24 av: Wonnalesan

Jo då djurplågarna finns i alla områden, bland alla folk. Även pedofili, kvinnomisshandel, barnmisshandel, våldtäkter.

Men fostran är viktigast, men försvarar föräldrar barns  brutala handlingar med att deras små älsklingar inte förstår bättre så får vi sova som vi bäddar.

En del ger hundar godis då de vill fostra bort dåligt beteende. vad leder det till, jo hunden gör  det man inte önskar. De som vill att barn ska lära sig empati och att vårda de mindre lägger sig vind om det!

Anmäl
2019-09-18 21:01 #25 av: VSK

Vad ska man göra då om föräldrarna skiter i att uppfostra sina barn då tycker du? 

Sova som vi bäddar? Vet många som inte bäddar så förbaskat illa. 

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-09-19 08:50 #26 av: Rovfisk

Jag har haft hundar i hela mitt liv, och mina barn har vuxit upp med hundar och andra djur. tack och lov så har de tagit tills sig våra (maken och jag) värderingar.

Och ungarna vet  att om de plågar djuren, spelar ingen  roll om det är en groda eller en hund, då blir det inte roligt för dem.

De vet också att det inte är tomma hot, utan det blir ordentliga konsekvenser för dem. De HAR sett mig agera ett par gånger då jag har gripit in när jag har stött på ungdomar som har plågat djuren.

Anmäl
2019-10-01 11:26 #27 av: Göstage

Barbariet verkar sakna gränser...Ledsen

https://samnytt.se/katt-brand-till-dods-hade-cigarettfimp-i-munnen/

Anmäl
2019-10-01 11:28 #28 av: Göstage

Samtiden sammanfattar en rad aktuella fall.

https://samtiden.nu/2019/10/valdet-mot-djur-okar/

Anmäl
2019-10-01 11:53 #29 av: Wonnalesan

Jag tror mobbningen ökar enormt också. Jag ser mediet Theresa caputo och när hon träffar föräldrar och vänner till barn som tagit sitt liv pga mobbing. De kastar sig framför tåg, skjuter sig, det är gräsligt.

Vad gör vår tid med barnen till alla dessa grymheter. Stackars djur och barn som inte gjort något illa mer än att finnas till.

Säger igen-var är föräldrarna och varför får inte lärare markera tydligare att man måste ta ansvar för sin grymhet-.

Min pappa lärde oss om hur värnlösa djur är. Tänk att plåga en hund som inget högre vill än att tjäna sin ägare och söker vara till lags, djur kan aldrig flytta hemifrån, ett barn om det överlever kan flytta en dag om våldet är i familjen. Att vara en mobbare och djurplågare är en låg existens. Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-10-18 17:26 #30 av: Göstage

"Bråk, kränkningar och djurplågeri har förekommit bland elever på låg- och mellanstadieskolor i Motala. Rektorerna har nu skickat ut brev till föräldrarna och uppmanar de att kontrollera vad barnen gör efter skolan."--- 

"– Vi får höra när de har kissat på igelkottar och sparkat på katter. De barn som gör eller ser det här behöver stöd och hjälp, säger Kristina Berry, rektor på Bergvallaskolan, till tidningen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nanKnd/elever-anklagas-for-djurplageri-och-krankningar

Jag säger inget så har jag ingenting sagt.

Anmäl
2019-10-18 17:55 #31 av: wildfire

Jag säger jag saknar ord Gråter förbannade djurplågare Storgråter

Anmäl
2019-10-19 08:13 #32 av: VSK

Väljer även här att inte kommentera vad jag tycker om djurplågare och vad rättvisa straff vore. 

Anmäl
2019-10-19 09:28 #33 av: Wonnalesan

Respekt för andra människor/barn och djur och natur lärs först och främst i hemmet i tidig ålder.

Nedskräpningen i miljön är ytterligare ett faktum på total likgiltighet. Att gå igenom en park efter studentfirande leder tankarna till soptippen. Spyor, Pizzakartonger, engångsgrillar, tomma champagneflaskor, papper och burkar i högar. Fåglar som inte hör hemma i dessa habitat som fiskmåsar, tärnor, duvorna ökar, liksom kråkfåglar, de skitar ner så ingen kan gå på vissa trottoarer.

. I barndomen var det viss ungar som var elaka mot djur, många hade hem där de inte fick lära sig hur man uppför sig. Så fick de stryk istället för grundläggande fostran.  När ska vi vakna och ta itu med allt? Säger som min mormor sade-man ska böja i tid det som krokigt ska bli-. Mvh/WL

Anmäl
2019-10-19 10:53 #34 av: VSK

Eller så kan man åka till en badstrand när tillfälle ges och se hur vuxna människor beter sig. Så som det har varit de sista åren har det aldrig någonsin varit i närheten av förut. Beror ju på nånting. 

Tänk om Greta hade opponerat sig mot detta istället för påhittade klimathot, då hade även jag hejat lite på henne. 

Anmäl
2019-10-19 12:26 #35 av: Rovfisk

#33 Inte bara efter studentfirande, men även andra stora helger såsom Midsommar, Nyårsnatten mfl.  På vissa ställen ser det ut som sopbilpen har kört förbi med en spridare och spritt alla sopor över stora områden.

#34 Skulle Greta ha opponerat sig mot djurmisshandel och dålig djurhållning, ja då skulle även jag heja på henne.

Anmäl
2019-10-19 15:18 #36 av: VSK

Mitt minne säger mig att det endast var SD som nyligen röstade för hårdare straff för djurmisshandel. Alla andra partier röstade bort förslaget för hårdare straff. Nån som vet om jag minns rätt? 

Fast det lär bli sju torsdagar i en och samma vecka före Greta skulle opponera sig mot djurmisshandel. Hon och pappa klarar ju inte ens av kanadensiska riktiga journalister.

Anmäl
2019-10-19 15:26 #37 av: Göstage

#36 Jo, för bara några veckor sedan lämnade de in en motion om skärpta straff för djurplågeri, och tidigare har de (förgäves) föreslagit en särskild djurskyddsbalk. 

Anmäl
2019-10-19 17:15 #38 av: VSK

Fick för mig att de hade röstat om detta redan. Men oavsett vad så är det förvånande att inte något annat parti har lämnat in denna motion för flera år sedan.

Anmäl
2019-10-19 18:09 #39 av: Göstage

Ja, de kan mycket väl ha röstat - jag googlade bara som hastigast. Men jag tror att SD lämnat in samma motion flera gånger (och fått avslag varje gång).

Anmäl
2019-10-19 18:30 #40 av: Wonnalesan

Greta har moral och säkert kan hon ta kamp för djuren. Men det inte vi vuxna klarar kan man inte begära att en liten flicka ska klara. Vi är många som fått nog av miljöförstöring pga slapphet och trötta vuxna som inte orkar att reagera.

När jag arbetade som pedagog gick jag efter en grabb som slet ut sida för sida i en dyr lärobok längs vägen. Jag såg till att han fick gå tillbaka och plocka upp alla sidor. Men det var före knivarna och pistolernas tid och där vi fick säga ifrån som lärare både till barnen och föräldrarna. Idag är jag 72 år och jag tycker vi ska tacka alla unga som vill ta tag i vår framtid.

Anmäl
2019-10-19 18:51 #41 av: VSK

Miljön ska man vara rädd om men du måste lära dig skilja på miljöförstöring och påhittade klimathot.

Av det du skriver så skulle man nästan kunna tro att du tror Greta gör det här på egen hand och för klimatets bästa men så naiv kan du väl ändå inte vara. 

Anmäl
2019-10-19 19:32 #42 av: Wonnalesan

Naiv är de som inte trodde jorden var rund, att inte bakterierna fanns, att inte mannen var delaktig i att befrukta ägget , eller att kvinnor aldrig skulle kunna ta körkort. Osv, osv. Jag lyssnar på vetenskapen och håller mig underrättad.

Anmäl
2019-10-19 19:35 #43 av: VSK

Du menar samma "vetenskap" som globalisterna lyssnar på? Skrattar

Nu är det off topic här då tråden handlar om nåt helt annat men i all välmening, googla lite på hur solen styr jordens klimat (och har gjort så i typ hur länge som helst) Skämtar

Anmäl
2019-10-19 21:44 #44 av: Lona

#42, Fast naiv är väl lite mer att man är blåögd?
Om vi nu förutsätter att det du ger exempel på hände innan forskningen kom med konkreta bevis så tänker jag snarare att det var okunnighet - eller kanske inte ens det. Annars är ju även vi otroligt naiva när det gäller vetenskap, vad kommer människan att ha forskat fram om 100 eller 1000 år som vi inte vet/misstolkar nu?
(Att det fortfarande finns folk som inte tror på att jorden är rund eller hur fortplantningen går till får vi nog tillskriva diverse underliga sekter och sånt. 😉)
Sorry, jag skall också inrätta mig i ledet ON Topic!
Även Vänsterpartiet har motionerat om hårdare straffskala för djurplågeri. Överlag är våra straff i Sverige både mesiga och ologiska. Att ekobrottslighet döms hårdare än våldsbrott är helt vrickat, vare sig det gäller våld mot människor eller djur.
Dessutom är både länsstyrelserna och djurskyddslagen tämligen bettlösa när det gäller vanvård eller misskötsel av djur. Ja, möjligen med undantag för LS i Skåne som det brukar vara lite fart på.
Jag tänker att om djurens värde höjdes rent allmänt i samhället så skulle även våldet mot dem minska. Å andra sidan handlar det inte bara om djuren, det handlar om respekt och empati överlag.

Anmäl
2019-10-19 21:53 #45 av: Lona

Förresten, inte för att det spelar någon roll ur djurens synpunkt men visst har det alltid funnits de som plågat djur, emellanåt av ren illvilja/ondska.
Jag kanske har en romantiserad bild om hur det var i början på förra seklet, det fanns säkert barn och ungdomar som plågade djur då med, men på något sätt tänker jag att det ofta var tanklöshet eller någon udda form av nyfikenhet.
Givetvis inte "vi testar att sätta eld på grannens katt", men diverse "hyss" som att skjuta prick på ekorrar och experimentera med myror. (Jag vet att min morfar i sin barndom testade olika sätt att spränga myrstackar vilket inte var av grymhet utan för att han var nyfiken. Idiotiskt och ogenomtänkt, definitivt, men på något sätt oskuldsfullt. Han fick dessutom veta hut när hans far kom på honom. 👍)

Anmäl
2019-10-19 22:00 #46 av: VSK

Finns ju de som pysslar med tidelag trots att det åter är förbjudet sen några år och det utan att få 5 kr i böter trots att det finns videobevis och det går att styrka GM.

Men före detta nygamla förbudet så var det tillåtet nästan i 70 år. Hur jäkla sjukt vidrigt är inte det.

Anmäl
2019-10-20 11:13 #47 av: Rovfisk

Misshandel och dålig djurhållning har väl funnits mer eller mindre i alla år, men det har onekligen ökat drastiskt de senaste åren.

LS försöker nog, och de har skärpt sina regler, men det hjälper inte mycket när det inte finns resurser och pengar. De kan ge djurförbud och omhänderta djuren, men sen händer inget mer. Och efter ett år så kan personen köra på som vanligt igen.

Varför inte dela ut kraftiga böter och fängelsestraff tycker ju jag. Låt en stor del av böterna gå till olika organisationer som tar in misshandlade och skadade djur, så kan staten få ta en liten del i skatt eller vad som.

När jag köpte min första hund, detta var i slutet på -80 talet. Då fick man betala hundskatt för varje hund. Varför inte införa något sånt igen, och som de har pratat om i några år, att man skall ta "körkort" på, i varje fall hund, men även på andra husdjur.

För vissa reptiler måste man ha intyg för att hålla, och man måste även ha intyg från LS och Jorbdbruiksverket om man skall ha en reptilmässa t.ex. Man måste då även söka undantag för L80 lagen.

Varför inte lägga liknande krav på alla husdjur ?

Anmäl
2019-10-20 12:27 #48 av: kamera0710

#47 Lagkraven har ju höjts de senaste decennierna. På vad grundar du påståendet att det drastiskt försämrats?

Anmäl
2019-10-20 14:46 #49 av: Rovfisk

Nu på sistone har man sett mer och mer att det är rubriker om djurmisshandel och dålig djurhållning.

Kan ju vara att det skrivs mer i media om detta, så det är därför jag tycker det har blivit drastiskt sämre.

Anmäl
2019-10-27 07:57 #50 av: Göstage

Henrik Kruusval på Västnytt/Landet runt har gjort ett "knorrigt" reportage om de hundparkeringar som enligt reportaget planeras utanför allt flera butiker. 

Men jag instämmer med de som befarar att ligister kommer att sparka på burarna och kanske t.o.m. peta in brännbart material i dem. Hade jag en jycke skulle jag aldrig våga stänga in den i sådana burar, hur välment idén än är...Hund

Dessutom riskerar de väl bli en efterföljare till Metros tidningsställ  som alternativa papperskorgar. 

Anmäl
2019-11-02 11:51 #51 av: Göstage

Misstänkta fall av djurplågeri på Hisingen:

"Mellan fem och sju katter uppges vara mystiskt försvunna kring Slätta Damm på Hisingen i Göteborg. Polisen är inkopplad i ärendet och två fall av djurplågeri har upprättats – sedan två katter hittats döda i området. En av dem i en sopkorg, inuti en påse med hushållsavfall.

– Utredningen är just nu i ett mycket känsligt läge och jag vill inte säga saker som kan påverka den, säger Jennie Hedelin, utredare hos Hisingspolisen, till Göteborg Direkt."---

https://www.expressen.se/gt/sokinsats-efter-forsvunna-katter-polisen-fortegen/

Anmäl
2019-11-02 15:04 #52 av: Wonnalesan

Läste om en kille som knivskurit sin hund, grymt djurplågeri. Han fick 20 timmars samhällstjänst, så halveras den väl och någon måste dessutom bre hans smörgåsar.

Daltet med ungdomsbrottslingar är 70% av eländet. Brottsoffer , när får det upprättelse för i debattprogram tycker de brottslingarna ska ha minst tre chanser att ändra sig? hur många chanser får offren, djur, barn och gamla?

Det borde finnas uppfostrande anstalter där de får börja om från grunden, lära sig hyfs och fason. De bästa lärarna anser alla elever är de med normer regler och klar målsättning.

Anmäl
2019-11-03 11:40 #53 av: Rovfisk

#52 Vore jävligt bra om de kunde höja straffnivån för djurplågare Arg Jävla idioter Arg

20 timmar samhällstjänst , det är ett stort skämt Gråter

Anmäl
2019-11-09 07:14 #54 av: Göstage

En man i Malmö som dödat en katt och kastat den i havet jagades själv ut i vattnet av upprörda människor och fick plockas upp av räddningstjänsten. Polisen har upprättat en anmälan om djurplågeri och skadegörelse mot kattdödaren, om händelsen leder till fler anmälningar var oklart igår kväll. Mannen har förts till sjukhus för psykiatrisk vård.

Källa

Anmäl
2019-11-09 09:03 #55 av: VSK

Många som mer än gärna skulle ha sett djurplågaren få smaka på egen medicin, är nåt jag läst massor med ggr nu på morgonen i sociala medier. Folket har börjat få nog nu av dessa avarter som endast kommer hit för att skada samhället och dess invånare och djur. 

Själv så skulle jag inte bli förvånad om man får se Löfven med en selfie på djurplågaren. Menar, han har ju ställt upp massor med ggr på selfies med våldtäktsmän. 

Anmäl
2019-11-09 09:07 #56 av: Göstage

Den här gången dödade våldsverkaren en katt (OBS - jag säger inte "bara" en katt!), det kunde lika gärna ha varit en person som fått stenen i huvudet. Det blir det kanske nästa gång?

Anmäl
2019-11-09 09:38 #57 av: VSK

Chansen finns att denne avart redan gjort nåt liknande i sitt hemland. Vad jag förstått av de jag pratat med som bott i såna länder så drar sig inte folk ifrån att stena de som de hatar, tex vissa djur, bögar mm då de helt saknar empati. 

Anmäl
2019-11-09 09:44 #58 av: Göstage

Källorna jag har uppger inte något ursprung för den här nidingen, men oavsett om han är född "här eller där" är det ju uppenbarligen ett kräk och just en sådan som kan komma att begå terrorhandlingar.

https://nyheteridag.se/man-slog-ihjal-katt-i-malmo-jagades-ned-i-sjon-av-vittnen/

Edit.

Anmäl
2019-11-09 09:52 #59 av: VSK

Visst är det ett kräk. Tyvärr så lär det inte bli nån straffpåföljd att tala om. 

Anmäl
2019-11-09 12:27 #60 av: Rovfisk

#54 Jag begriper inte varför de som jagade mannen ut i havet skall bli anmäld Kämpar Finge jag bestämma, så kunde räddningsbåten skynda långsamt, så kanske fanskapet hade drunknat Arg Men å andra sidan, då hade ju tyvärr de andra blivit anmäld för dråp eller mord, och det är ju inte bra.

#55 släpp in Löfven i Rinkeby eller Rosengård, och se till att han inte kommer därifrån på några timmar.

#56 En katt, en hund eller en peson, spelar ingen roll. Ett liv är ett liv oavsett.

Sen om det är en svart,en vit, en gul eller en röd som begår handlingen, har ingen betydelse.

Jag har aldrig någonsin lyft handen mot nåt av barnen, men skulle de göra något dylikt, då vette sjutton. De skulle förmodligen inte kunna sitta på en vecka .

Anmäl
2019-11-09 12:31 #61 av: VSK

Här kan man läsa vad en annan person tycker om detta med alla dess djurplågeri som idag blivit vardag tycker och tänker om dessa marodörer till djurplågare.

"Att ge sig på ett djur är så fruktansvärt lågt och jag har så svårt att förstå varför man ens gör det. Ett djur har inga som helst möjligheter att försvara sig, utan det blir en ren avrättning, tortyr och maktdemonstration. Att göra en sån sak är också en studie i ren empatilöshet och om man är så pass empatilös att man kan sätta kniven i en häst upprepade gånger eller slå ihjäl en katt med en sten så är det ju frågan om hur man fungerar i övrigt."

https://www.brottsofferbloggen.se/man-slog-ihjal-katt-med-en-sten/

Anmäl
2019-11-09 12:41 #62 av: Göstage

#61 Ja, den som inte instämmer i det lär väl ha en skruv lös själv.

Anmäl
2019-11-09 17:40 #63 av: Rovfisk

#61 Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.