Annons:
Etikettbrottslighet
Läst 5569 ggr
[Göstage]
2019-09-17 08:09

Djurplågarna - nästa generations terrorister

Karin Pihl tar på ledarplats i GP upp den vidriga företeelsen där igelkottar, katter, änder och andra  djur som inte kan skydda sig används som fotbollar eller stenas och  eldas ihjäl. 

"Stenade igelkottar är inga pojkstreck", skriver Pihl. "Våld mot djur förtjänar att uppmärksammas. Det är hemskt och ett tecken på ett asocialt beteende".
Pihl ger en rad exempel på fall av smådjursplågeri och avslutar: "Att plåga djur är givetvis omoraliskt i sig, eftersom det är fel att orsaka djur lidande. Men djurplågeriet är också ett problem på ett annat plan. Det blir en symbol för ett samhälle med en alltför hög våldspotential."  

https://www.gp.se/ledare/stenade-igelkottar-är-inga-pojkstreck-1.18271797

Våld mot djur förtjänar att uppmärksammas. Det är hemskt och ett tecken på ett asocialt beteende. Uttrycket “boys will be boys” används ofta för att bortförklara
  • Redigerat 2023-10-05 09:05 av Fornöga
Annons:
[Göstage]
2019-09-17 08:13
#1

Medan Pihl är neutral i skuldfrågan så är fritidspolitikern Naima Bahnam Johansson i ett inlägg på Katerina Magasin mer direkt utpekande i det fallet. Bahnam Johansson hävdar att det grunden i mångt och mycket är en fråga om olika kulturer.

http://katerinamagasin.se/politiker-angaende-det-nya-djurplageriet-att-tortera-djur-anses-vara-en-rolig-lek-mellanostern/

[Göstage]
2019-09-17 08:15
#2
Lona
2019-09-17 08:32
#3

#2, Vidrigt! Jag tycker i och för sig att det är olämpligt att överhuvudtaget föda upp fågel enbart för att skjuta på men OM man gör det ska det gå till enligt lag och vara etiskt försvarbart. De jägare jag känner är till exempel noga med att alltid ha vältränade apportörer med sig, skammat (skadskjutet) vilt ska in fortast möjligt för avlivning. Däremot är det långt ifrån all fågel som tas tillvara, en del änder säljs till Danmark men annars är efterfrågan inte stor. Fasaner och liknande fågel är eftertraktat men det är inte alls lika vanligt som andjakt. Att dumpa fågel på det där viset gör inte seriösa jägare/markägare. Det ligger en hel del pengar i det där, rika stockholmare (vilket det ofta är) betalar multum för att få skjuta. Det som sker i Dalsland är enbart förkastligt!😡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
2019-09-17 08:32
#4

Man blir uppriktigt förbannad.

Lussan20
2019-09-17 09:51
#5

Jag arbetade i ett socialt svårarbetat område i vår stad. Det var slutet av 70 talet. början av 80 talet. Då fanns ytterst få invandrare där, men att plåga djur har alltid existerat som en avart av grymhet. Igelkottar plågades och lösspringande katter likaså. Många länder är mer rädda om sina djur än vi i Sverige. Att döda av lust är hemskt att utsätta svagare för lidande är en perversitet som går hand i hand med sociopati,  ondska skulle de flesta säga. Men ofta rörde det sig om unga grymma grabbar som tog ut sin frustration på djur. Men det förekommer i alla samhällsklasser.

Djur som utnyttjas på många områden är väl egentligen ett bevis på låg begåvning dessutom. Man blir mörkrädd om man ser hur vissa länder plågar hundar för att äta dom. Groteskt, grymt och omänskligt!

Lona
2019-09-17 10:05
#6

#5, Instämmer! Folk som plågar djur har dessvärre alltid funnits och är inte sällan en inkörsport till grövre våld även mot människor. En skillnad är väl att idag sprids såna tilltag med blixtens hastighet via sociala medier, killar (vilket det oftast är men det gäller ju de flesta våldsbrott) som till och med filmar och lägger ut på YouTube. Det i sin tur triggar andra att göra liknande brott.
Förjävligt, rent ut sagt!

Även om jag inte skulle kunna göra det själv så ser jag egentligen inget fel i att äta hund - men sättet de hanterar djuren på innan slakt är vedervärdigt. Detsamma gäller många andra traditioner som att kasta getter från kyrktorn, hur man "tar hand om" jakthundar efter jaktsäsongen samt tjurfäktning och att tända eld på tjurar i någon grotesk ritual. De senare exemplen är alla tagna från Spanien även om de förmodligen förekommer i andra länder också. Vidrigt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Göstage]
2019-09-17 10:07
#7

#0 Att fogas till Pihls redogörelse: resterna av svårt skändad hare hittad utanför förskola i Haninge.

https://mitti.se/nyheter/forskola-huvudet-avklippt/?omrade=haninge

[Hayabusa]
2019-09-17 10:16
#8

Djurens vänner i Nässjö larmar om att barn och ungdomar försöker spetta igelkottar och använder dem som fotbollar. Även andra vilda djur som harungar har blivit utsatta. Vad beror ökningen på?

Ordförande för Djurens Vänner i Nässjö, Annica Sjöberg:

"– Det är svårt att säga men det är ju vissa områden. Jag kan tänka mig att i de områden där det händer kanske det blir en grej att göra så. Sedan har det varit väldigt mycket på sociala medier nu där man har huggit halsen av svanar och katter och harungar, och då sprider det sig, kan jag tänka mig. Är man då lite skruvad tycker man väl att det är en häftig grej."

Källa: P4 Jönköping augusti 2019

Draken
2019-09-17 10:40
#9

Har sett det flera gånger och även gripit in några gånger också, om jag har haft möjlighet.

Tycker det är så fruktansvärt vidrigt att de skall ge sig på de oskäliga djuren.

Många gnäller över de nya reglerna som jordbruksverket (tror jag det är) har satt upp gällande djurhållning och skärpta straff om djuren blir övergivna.  Jag jublar.

Har både hund,smådjur, reptiler och akvariefiskar. Har även haft oanmäld besök av länsstyrelsen, och de bara skakade på huvudet åt den anmälan de hade fått in, det var ingenting som stämde nånstans ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2019-09-17 11:35
#10

Vasabladet hade för två år sedan ett reportage om realiteterna för hundägare och hundar i Iran. Några klipp ur det:

"I Iran utmanar människor ständigt den islamiska statens gränser i sina vardagsliv. Och i ett land där hundar ses som orena vädrar djurvänner morgonluft tack vare sociala medier."---

"Hundar anses delvis vara orena djur inom islam. Det inte förbjudet i Iran att äga en hund, men det finns ett motstånd mot hundar inom vissa mäktiga grupperingar i samhället. Den växande trenden inom medelklassen att ha hundar som husdjur ses inte med blida ögon av konservativa krafter, som tycker att hunden är en symbol för ett västerländskt leverne man vill stoppa."---

 "I städerna pågår en jakt på herrelösa hundar. De ofta våldsamma och tortyrliknande avlivningsmetoderna som används har fått djurvänner att mobilisera sig."---

"– Vissa tider på året annonserar myndigheterna att de kommer att samla in djur. Då tar de alla, även de som har en ägare. De perioderna går jag inte ut så mycket med hunden, men annars gör jag det, säger Salman.

– Man kan inte gripa alla hela tiden."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/136773

kamera0710
2019-09-17 11:44
#11

Gick grundskolan samtidigt som en (ursvensk) person som enligt egen utsago roat sig med att slå i väg levande fågelungar med ett brännbollsträ och annat. Han gled in i kriminalitet och mindre än 10 år efter att han gått ut grundskolan blev han innebränd när han och några kumpaner brutit sig in i en bostad. (De förde ett j-a liv och någon stängde då av strömmen för dem. Då tände de ljus där inne, vilket orsakade branden.)

Andra bekanta från yngre år berättade glatt att de tyckte det var roligt att sticka nålar i levande flugor och liknande, men de har sedan hållit sig på den smala vägen.

Lussan20
2019-09-17 11:52
#12

GW skrattade åt sina tilltag att skjuta pilar genom halsen på påfåglar.

Det är en mental defekt hos vissa individer.

[Göstage]
2019-09-17 12:03
#13

"Nytt verktyg ska avslöja terrorister och skolskjutare", hade SVT som rubrik på en artikel i februari. Lisa Kaati vid FOI uttalade sig då så här, fetmarkeringen är min.  

"Vid ett attentat diskuteras ofta om gärningsmannen var psykiskt sjuk. Men till skillnad från psykiatriska tillstånd som ofta varierar över tid, är vår personlighet förhållandevis stabil. Till exempel är ensamagerande ofta mindre oroliga och ängsliga än normalbefolkningen, samtidigt som de har betydligt lägre empati."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-verktyg-ska-avsloja-terrorister-och-skolskjutare

Min tolkning, vilket även  framgår av trådrubriken, är att de här så kallade "pojkstrecken" kan avslöja personligheter som med tiden kan övergå i olika former av grymheter även mot människor. Även av den anledningen borde myndigheterna se allvarligare på alla utslag av onormal grymhet, inklusive mot fyrbenta offer.

Det finns heller ingen anledning till whataboutism: förövaren kan uppenbara sig såväl i form av moskéskytt som bilburen slaktare av kristna- grymheten har de gemensamt.

Edit.

Annons:
[Göstage]
2019-09-17 12:38
#14

SD har flera gånger förgäves motionerat i riksdagen  om hårdare straff för djurplågare och för en särskild djurskyddsbalk utan att få gehör för detta. De uppmärksammade problematiken redan 2013.

Lona
2019-09-17 14:52
#15

Jag minns åsnan som de torterade i Slottsskogen för några decennier sedan. Det var inte det enda våldsbrott de killarna gjorde men åtminstone en av dem fick sitt "straff" så småningom. Man må tro på karma eller inte, men jag sörjde inte när jag hörde att han omkommit.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2019-09-17 16:04
#16

Efter ett uppmärksammat fall förra sommaren där ett tvåmånaders lamm dödades med en sten av två vuxna män i en barndjurpark intervjuades psykologiprofessor Pär Anders Granhag av TT om djurplågare, och han sade då att det i princip två grupper av dem. 

Den första gruppen, som vi kan lämna därhän, är personer som inte riktigt förstår att deras egna djur far illa. Dit hör bland annat senildementa som tappat greppet. Nästa grupp är intressantare i just det här sammanhanget:

"Den andra gruppen personer är medvetna, kalkylerande och strategiska – och skadar djuren med flit. Oftast handlar det då om djur som inte är deras egna. – Det här är den farliga gruppen – och hit tillhör troligtvis de männen som slog ihjäl lammet tidigare i veckan, säger Pär Anders Granhag.

Men vad är motivet – varför gör man så här? Enligt psykologiprofessorn finns det olika drivkrafter. Ofta rör det sig om antisociala personlighetsstörningar eller psykopati hos personerna. Det handlar om viljan att känna makt, både över djuren men också över de personer som bryr sig om djuren. En sorts njutning av att se någon annan plågas, säger han.

– Ofta börjar det med små djur som är lätta att komma åt, som maskar eller grodor. Sedan går man på större djur som ekorrar. En viss procent börjar till slut att rikta sina aggressiva handlingar mot människor. Men det är inte så många, säger han. Utöver detta, kan det även finnas sexualsadistiska anledningar till plågeriet."---

"Men trots att flera fall av djurplågeri uppmärksammats på senare tid, säger Pär Anders Granhag att de allra flesta djurplågeribrott aldrig uppdagas. – Det är ett väldigt stort mörkertal. Det är tyvärr långt mycket vanligare än vad vi tror."

TT

Lona
2019-09-17 17:07
#17

Det var en tråd på ett annat forum (inte Familjeliv eller Flashback😉) för några år sedan från en mamma som var helt förtvivlad och även förbannad. Det förekom skadade katter och andra smådjur i området och hon kom på sitt barn med att vara med i en grupp som utförde detta, bland annat försökte de tända eld på en katt. De triggade och hetsade varandra till allt värre torteringsmetoder. Mamman var helt i chock och ville kontakta både polis, socialen, skolan och Bup, dra på fulla artilleriet så att säga vilket jag tycker är helt riktigt. De andra föräldrarna protesterade, inte skulle deras små barn hamna i något register hos soc, bättre att hytta med fingret och säga att "så får man inte göra", typ. 🙁 Hur kan man INTE ta en sån sak på allvar?! Jag vet faktiskt inte hur det gick men man kan ju undra hur de här barnen utvecklades sen. I synnerhet de vars föräldrar inte verkade reagera nämnvärt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2019-09-17 17:26
#18

Förra året drabbades ett bostadsområde i Mönsterås av flera fall av djurplågeri mot katter och igelkottar, vilket tvingade det kommunala bostadsbolaget att gå ut med ett tvåspråkigt informationsblad där man upplyste om att djurplågeri är straffbart i Sverige.

Även om kommunens samordnare kanske förträngt det så förekom kommunen för övrigt i ett annat vidrigt djurplågerisammanhang några år tidigare..

https://www.expressen.se/kvp/svanar-hittades-branda-till-dods/

Lussan20
2019-09-18 08:21
#19

Boys will be boys?

Avskyr dessa kommentarer, under alla år jag arbetade med barn så gjorde aldrig soc. något oavsett vad det gällde. Pedofiler, barnmisshandel, vanvård osv. Därifrån hade man inget att vänta då det gällde barns våld mot djur. Vi personal kämpade själva med många frågor. Vanligast var att föräldrar försvarade sina barn , vilket leder tankarna till det vi diskuterade i personallagen. Att belöna dåligt uppförande är en form av misshandel mot barn.

Det går inget bra för dom senare i livet. De är inte fostrade att se resultat av sina handlingar.

Aga var ingen bra modell men att få stå för det man gör är en välgärning mot barn. Att lära en 3 åring be om förlåt känns i egot på det lilla barnet och det blir en slags markör i barnet att gör man fel så känns det.

Jag tror att grymhet mot djur blir ett slags maktstart till att ge sig på svagare över huvud taget. Mobbing, misshandel osv.

Min generation fick mycket bättre fostran i grunden. Dalt fanns inte och man fick göra rätt för sig , be lekkamrater om förlåt mm.

Hjälp våra barn att hitta fram till bra mående igen alla som arbetar med barn är min bön!

[Jimmy.L]
2019-09-18 10:52
#20

Det går inte ha katt eller hund i problemområden dom får inte vara ifred tyvärr.

Annons:
Lona
2019-09-18 16:24
#21

#20, Hund beror väl delvis på hur man har den även i ett problemområde. Jag bor tillfälligt i ett av Gbgs "värsta" problemområden, har nog aldrig mött så mycket respekt för hundarna som här. Utekatter tycker jag inte att man ska ha i bostadsområden öht.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-09-18 16:36
#22

Tillägg till #21: Med "respekt" menar jag inte "Shit i helvete, spring för livet, hon har två hundar!!!" utan att man mer ömsesidigt tar hänsyn till varandra. Många här är rädda eller osäkra när det gäller hundar vilket kan lösas smidigt om båda parter samverkar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
2019-09-18 18:11
#23

Så här förklarar Naima Bahnam det eskalerande djurplågeriet som drabbat vårt land. 

Till alla djurägare och djurvänner!
Jag tvekade med att skriva dessa rader, men samvetet gnagde. 💔Jag har själv sett hur vissa barn/ ungdomar misshandlar djur och dessutom tävlar om vem som är grymmast och misshandlar mest.🥺😢

Det jag vill ha sagt är att tortera och skada djur inte bara är vanligt i Mellanöstern, det anses som en tuff, spännande och rolig lek som många barn och ungdomar ägnar sig åt, och de gör det för att uppfattas som modiga och starka.

En stor del av dessa djurplågare är, hur ofattbart det än kan låta, helt övertygade om att djur inte kan känna smärta och att de heller inte har känslor.

Och om någon, när djurplågeri sker, skulle protestera, då anses denne person löjlig och kan bli mobbad tills han faller för grupptrycket och börjar delta i djurplågeriet, allt för att få vara en i gänget.

Att plåga djur förekommer mest bland män och ungdomar.
De har en rädsla för djur och har vissa fobier på samma sätt som vissa människor är rädda för spindlar och ormar!
Och för att komma över rädslorna går de alltså till angrepp i den övertygelsen att rädslan botas genom att plåga och misshandla djuren.
Då känner de sig starka och modiga!

Därför är det av stor vikt med utbildning och information och att använda media för information till nyanlända (oavsett var de kommer från). Denna kulturella syn på djur är helt oacceptabel i Sverige.

Man får enligt lag inte plåga eller vanvårda djur. Straffen för djurplågeri borde vara hårda. Och i min egen värld bör eventuellt utvisning ske.

Att värna försvarslösa djur är absolut inte en självklarhet i många länder. Dessutom anses vissa djur, inom en del religioner, vara orena och av den anledningen borde de över huvudtaget inte få existera, som exempelvis grisar och hundar!

Om de har mött, eller sett en hund eller gris då tror de att deras böner inte nått fram. Hatet mot djur har således i vissa fall religiösa grund!

Jag ville bara berätta hur synen på djur är i Mellanöstern, där jag själv kommer ifrån. Naturligtvis har inte alla människor från Där denna uppfattning.

Jag hyser dock en rädsla att djurplågeri, som utövas av nya svenskar, även sprider sig till ungdomarna som har bott här hela sitt liv och risken finns att det på sikt blir en snedvriden syn på djur även här i Sverige!
Jag har tyvärr tusentals bilder/ videos som skulle kunna läggas ut, men de är för otäcka. De ger mardrömmar.😢

Lussan20
2019-09-18 20:28
#24

Jo då djurplågarna finns i alla områden, bland alla folk. Även pedofili, kvinnomisshandel, barnmisshandel, våldtäkter.

Men fostran är viktigast, men försvarar föräldrar barns  brutala handlingar med att deras små älsklingar inte förstår bättre så får vi sova som vi bäddar.

En del ger hundar godis då de vill fostra bort dåligt beteende. vad leder det till, jo hunden gör  det man inte önskar. De som vill att barn ska lära sig empati och att vårda de mindre lägger sig vind om det!

[VSK]
2019-09-18 21:01
#25

#24

Vad ska man göra då om föräldrarna skiter i att uppfostra sina barn då tycker du? 

Sova som vi bäddar? Vet många som inte bäddar så förbaskat illa.

Draken
2019-09-19 08:50
#26

Jag har haft hundar i hela mitt liv, och mina barn har vuxit upp med hundar och andra djur. tack och lov så har de tagit tills sig våra (maken och jag) värderingar.

Och ungarna vet  att om de plågar djuren, spelar ingen  roll om det är en groda eller en hund, då blir det inte roligt för dem.

De vet också att det inte är tomma hot, utan det blir ordentliga konsekvenser för dem. De HAR sett mig agera ett par gånger då jag har gripit in när jag har stött på ungdomar som har plågat djuren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2019-10-01 11:26
Annons:
[Göstage]
2019-10-01 11:28
#28

Samtiden sammanfattar en rad aktuella fall.

https://samtiden.nu/2019/10/valdet-mot-djur-okar/

Lussan20
2019-10-01 11:53
#29

Jag tror mobbningen ökar enormt också. Jag ser mediet Theresa caputo och när hon träffar föräldrar och vänner till barn som tagit sitt liv pga mobbing. De kastar sig framför tåg, skjuter sig, det är gräsligt.

Vad gör vår tid med barnen till alla dessa grymheter. Stackars djur och barn som inte gjort något illa mer än att finnas till.

Säger igen-var är föräldrarna och varför får inte lärare markera tydligare att man måste ta ansvar för sin grymhet-.

Min pappa lärde oss om hur värnlösa djur är. Tänk att plåga en hund som inget högre vill än att tjäna sin ägare och söker vara till lags, djur kan aldrig flytta hemifrån, ett barn om det överlever kan flytta en dag om våldet är i familjen. Att vara en mobbare och djurplågare är en låg existens. Mvh/WL🌺

[Göstage]
2019-10-18 17:26
#30

"Bråk, kränkningar och djurplågeri har förekommit bland elever på låg- och mellanstadieskolor i Motala. Rektorerna har nu skickat ut brev till föräldrarna och uppmanar de att kontrollera vad barnen gör efter skolan."--- 

"– Vi får höra när de har kissat på igelkottar och sparkat på katter. De barn som gör eller ser det här behöver stöd och hjälp, säger Kristina Berry, rektor på Bergvallaskolan, till tidningen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nanKnd/elever-anklagas-for-djurplageri-och-krankningar

Jag säger inget så har jag ingenting sagt.

wildfire
2019-10-18 17:55
#31

Jag säger jag saknar ord 😢 förbannade djurplågare 😭

[VSK]
2019-10-19 08:13
#32

Väljer även här att inte kommentera vad jag tycker om djurplågare och vad rättvisa straff vore.

Lussan20
2019-10-19 09:28
#33

Respekt för andra människor/barn och djur och natur lärs först och främst i hemmet i tidig ålder.

Nedskräpningen i miljön är ytterligare ett faktum på total likgiltighet. Att gå igenom en park efter studentfirande leder tankarna till soptippen. Spyor, Pizzakartonger, engångsgrillar, tomma champagneflaskor, papper och burkar i högar. Fåglar som inte hör hemma i dessa habitat som fiskmåsar, tärnor, duvorna ökar, liksom kråkfåglar, de skitar ner så ingen kan gå på vissa trottoarer.

. I barndomen var det viss ungar som var elaka mot djur, många hade hem där de inte fick lära sig hur man uppför sig. Så fick de stryk istället för grundläggande fostran.  När ska vi vakna och ta itu med allt? Säger som min mormor sade-man ska böja i tid det som krokigt ska bli-. Mvh/WL

[VSK]
2019-10-19 10:53
#34

#33

Eller så kan man åka till en badstrand när tillfälle ges och se hur vuxna människor beter sig. Så som det har varit de sista åren har det aldrig någonsin varit i närheten av förut. Beror ju på nånting. 

Tänk om Greta hade opponerat sig mot detta istället för påhittade klimathot, då hade även jag hejat lite på henne.

Annons:
Draken
2019-10-19 12:26
#35

#33 Inte bara efter studentfirande, men även andra stora helger såsom Midsommar, Nyårsnatten mfl.  På vissa ställen ser det ut som sopbilpen har kört förbi med en spridare och spritt alla sopor över stora områden.

#34 Skulle Greta ha opponerat sig mot djurmisshandel och dålig djurhållning, ja då skulle även jag heja på henne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2019-10-19 15:18
#36

Mitt minne säger mig att det endast var SD som nyligen röstade för hårdare straff för djurmisshandel. Alla andra partier röstade bort förslaget för hårdare straff. Nån som vet om jag minns rätt? 

#35

Fast det lär bli sju torsdagar i en och samma vecka före Greta skulle opponera sig mot djurmisshandel. Hon och pappa klarar ju inte ens av kanadensiska riktiga journalister.

[Göstage]
2019-10-19 15:26
#37

#36 Jo, för bara några veckor sedan lämnade de in en motion om skärpta straff för djurplågeri, och tidigare har de (förgäves) föreslagit en särskild djurskyddsbalk.

[VSK]
2019-10-19 17:15
#38

#37

Fick för mig att de hade röstat om detta redan. Men oavsett vad så är det förvånande att inte något annat parti har lämnat in denna motion för flera år sedan.

[Göstage]
2019-10-19 18:09
#39

Ja, de kan mycket väl ha röstat - jag googlade bara som hastigast. Men jag tror att SD lämnat in samma motion flera gånger (och fått avslag varje gång).

Lussan20
2019-10-19 18:30
#40

Greta har moral och säkert kan hon ta kamp för djuren. Men det inte vi vuxna klarar kan man inte begära att en liten flicka ska klara. Vi är många som fått nog av miljöförstöring pga slapphet och trötta vuxna som inte orkar att reagera.

När jag arbetade som pedagog gick jag efter en grabb som slet ut sida för sida i en dyr lärobok längs vägen. Jag såg till att han fick gå tillbaka och plocka upp alla sidor. Men det var före knivarna och pistolernas tid och där vi fick säga ifrån som lärare både till barnen och föräldrarna. Idag är jag 72 år och jag tycker vi ska tacka alla unga som vill ta tag i vår framtid.

[VSK]
2019-10-19 18:51
#41

#40

Miljön ska man vara rädd om men du måste lära dig skilja på miljöförstöring och påhittade klimathot.

Av det du skriver så skulle man nästan kunna tro att du tror Greta gör det här på egen hand och för klimatets bästa men så naiv kan du väl ändå inte vara.

Annons:
Lussan20
2019-10-19 19:32
#42

Naiv är de som inte trodde jorden var rund, att inte bakterierna fanns, att inte mannen var delaktig i att befrukta ägget , eller att kvinnor aldrig skulle kunna ta körkort. Osv, osv. Jag lyssnar på vetenskapen och håller mig underrättad.

[VSK]
2019-10-19 19:35
#43

#42

Du menar samma "vetenskap" som globalisterna lyssnar på? 😃

Nu är det off topic här då tråden handlar om nåt helt annat men i all välmening, googla lite på hur solen styr jordens klimat (och har gjort så i typ hur länge som helst) 😉

Lona
2019-10-19 21:44
#44

#42, Fast naiv är väl lite mer att man är blåögd? Om vi nu förutsätter att det du ger exempel på hände innan forskningen kom med konkreta bevis så tänker jag snarare att det var okunnighet - eller kanske inte ens det. Annars är ju även vi otroligt naiva när det gäller vetenskap, vad kommer människan att ha forskat fram om 100 eller 1000 år som vi inte vet/misstolkar nu? (Att det fortfarande finns folk som inte tror på att jorden är rund eller hur fortplantningen går till får vi nog tillskriva diverse underliga sekter och sånt. 😉) Sorry, jag skall också inrätta mig i ledet ON Topic! Även Vänsterpartiet har motionerat om hårdare straffskala för djurplågeri. Överlag är våra straff i Sverige både mesiga och ologiska. Att ekobrottslighet döms hårdare än våldsbrott är helt vrickat, vare sig det gäller våld mot människor eller djur. Dessutom är både länsstyrelserna och djurskyddslagen tämligen bettlösa när det gäller vanvård eller misskötsel av djur. Ja, möjligen med undantag för LS i Skåne som det brukar vara lite fart på. Jag tänker att om djurens värde höjdes rent allmänt i samhället så skulle även våldet mot dem minska. Å andra sidan handlar det inte bara om djuren, det handlar om respekt och empati överlag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-10-19 21:53
#45

Förresten, inte för att det spelar någon roll ur djurens synpunkt men visst har det alltid funnits de som plågat djur, emellanåt av ren illvilja/ondska. Jag kanske har en romantiserad bild om hur det var i början på förra seklet, det fanns säkert barn och ungdomar som plågade djur då med, men på något sätt tänker jag att det ofta var tanklöshet eller någon udda form av nyfikenhet. Givetvis inte "vi testar att sätta eld på grannens katt", men diverse "hyss" som att skjuta prick på ekorrar och experimentera med myror. (Jag vet att min morfar i sin barndom testade olika sätt att spränga myrstackar vilket inte var av grymhet utan för att han var nyfiken. Idiotiskt och ogenomtänkt, definitivt, men på något sätt oskuldsfullt. Han fick dessutom veta hut när hans far kom på honom. 👍)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
2019-10-19 22:00
#46

Finns ju de som pysslar med tidelag trots att det åter är förbjudet sen några år och det utan att få 5 kr i böter trots att det finns videobevis och det går att styrka GM.

Men före detta nygamla förbudet så var det tillåtet nästan i 70 år. Hur jäkla sjukt vidrigt är inte det.

Draken
2019-10-20 11:13
#47

Misshandel och dålig djurhållning har väl funnits mer eller mindre i alla år, men det har onekligen ökat drastiskt de senaste åren.

LS försöker nog, och de har skärpt sina regler, men det hjälper inte mycket när det inte finns resurser och pengar. De kan ge djurförbud och omhänderta djuren, men sen händer inget mer. Och efter ett år så kan personen köra på som vanligt igen.

Varför inte dela ut kraftiga böter och fängelsestraff tycker ju jag. Låt en stor del av böterna gå till olika organisationer som tar in misshandlade och skadade djur, så kan staten få ta en liten del i skatt eller vad som.

När jag köpte min första hund, detta var i slutet på -80 talet. Då fick man betala hundskatt för varje hund. Varför inte införa något sånt igen, och som de har pratat om i några år, att man skall ta "körkort" på, i varje fall hund, men även på andra husdjur.

För vissa reptiler måste man ha intyg för att hålla, och man måste även ha intyg från LS och Jorbdbruiksverket om man skall ha en reptilmässa t.ex. Man måste då även söka undantag för L80 lagen.

Varför inte lägga liknande krav på alla husdjur ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kamera0710
2019-10-20 12:27
#48

#47 Lagkraven har ju höjts de senaste decennierna. På vad grundar du påståendet att det drastiskt försämrats?

Annons:
Draken
2019-10-20 14:46
#49

Nu på sistone har man sett mer och mer att det är rubriker om djurmisshandel och dålig djurhållning.

Kan ju vara att det skrivs mer i media om detta, så det är därför jag tycker det har blivit drastiskt sämre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2019-10-27 07:57
#50

Henrik Kruusval på Västnytt/Landet runt har gjort ett "knorrigt" reportage om de hundparkeringar som enligt reportaget planeras utanför allt flera butiker. 

Men jag instämmer med de som befarar att ligister kommer att sparka på burarna och kanske t.o.m. peta in brännbart material i dem. Hade jag en jycke skulle jag aldrig våga stänga in den i sådana burar, hur välment idén än är…🐶

Dessutom riskerar de väl bli en efterföljare till Metros tidningsställ  som alternativa papperskorgar.

[Göstage]
2019-11-02 11:51
#51

Misstänkta fall av djurplågeri på Hisingen:

"Mellan fem och sju katter uppges vara mystiskt försvunna kring Slätta Damm på Hisingen i Göteborg. Polisen är inkopplad i ärendet och två fall av djurplågeri har upprättats – sedan två katter hittats döda i området. En av dem i en sopkorg, inuti en påse med hushållsavfall.

– Utredningen är just nu i ett mycket känsligt läge och jag vill inte säga saker som kan påverka den, säger Jennie Hedelin, utredare hos Hisingspolisen, till Göteborg Direkt."---

https://www.expressen.se/gt/sokinsats-efter-forsvunna-katter-polisen-fortegen/

Lussan20
2019-11-02 15:04
#52

Läste om en kille som knivskurit sin hund, grymt djurplågeri. Han fick 20 timmars samhällstjänst, så halveras den väl och någon måste dessutom bre hans smörgåsar.

Daltet med ungdomsbrottslingar är 70% av eländet. Brottsoffer , när får det upprättelse för i debattprogram tycker de brottslingarna ska ha minst tre chanser att ändra sig? hur många chanser får offren, djur, barn och gamla?

Det borde finnas uppfostrande anstalter där de får börja om från grunden, lära sig hyfs och fason. De bästa lärarna anser alla elever är de med normer regler och klar målsättning.

Draken
2019-11-03 11:40
#53

#52 Vore jävligt bra om de kunde höja straffnivån för djurplågare 😡 Jävla idioter 😡

20 timmar samhällstjänst , det är ett stort skämt 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2019-11-09 07:14
#54

En man i Malmö som dödat en katt och kastat den i havet jagades själv ut i vattnet av upprörda människor och fick plockas upp av räddningstjänsten. Polisen har upprättat en anmälan om djurplågeri och skadegörelse mot kattdödaren, om händelsen leder till fler anmälningar var oklart igår kväll. Mannen har förts till sjukhus för psykiatrisk vård.

Källa

[VSK]
2019-11-09 09:03
#55

#54

Många som mer än gärna skulle ha sett djurplågaren få smaka på egen medicin, är nåt jag läst massor med ggr nu på morgonen i sociala medier. Folket har börjat få nog nu av dessa avarter som endast kommer hit för att skada samhället och dess invånare och djur. 

Själv så skulle jag inte bli förvånad om man får se Löfven med en selfie på djurplågaren. Menar, han har ju ställt upp massor med ggr på selfies med våldtäktsmän.

Annons:
[Göstage]
2019-11-09 09:07
#56

Den här gången dödade våldsverkaren en katt (OBS - jag säger inte "bara" en katt!), det kunde lika gärna ha varit en person som fått stenen i huvudet. Det blir det kanske nästa gång?

[VSK]
2019-11-09 09:38
#57

#56

Chansen finns att denne avart redan gjort nåt liknande i sitt hemland. Vad jag förstått av de jag pratat med som bott i såna länder så drar sig inte folk ifrån att stena de som de hatar, tex vissa djur, bögar mm då de helt saknar empati.

[Göstage]
2019-11-09 09:44
#58

Källorna jag har uppger inte något ursprung för den här nidingen, men oavsett om han är född "här eller där" är det ju uppenbarligen ett kräk och just en sådan som kan komma att begå terrorhandlingar.

https://nyheteridag.se/man-slog-ihjal-katt-i-malmo-jagades-ned-i-sjon-av-vittnen/

Edit.

[VSK]
2019-11-09 09:52
#59

#58

Visst är det ett kräk. Tyvärr så lär det inte bli nån straffpåföljd att tala om.

Draken
2019-11-09 12:27
#60

#54 Jag begriper inte varför de som jagade mannen ut i havet skall bli anmäld 😓 Finge jag bestämma, så kunde räddningsbåten skynda långsamt, så kanske fanskapet hade drunknat 😡 Men å andra sidan, då hade ju tyvärr de andra blivit anmäld för dråp eller mord, och det är ju inte bra.

#55 släpp in Löfven i Rinkeby eller Rosengård, och se till att han inte kommer därifrån på några timmar.

#56 En katt, en hund eller en peson, spelar ingen roll. Ett liv är ett liv oavsett.

Sen om det är en svart,en vit, en gul eller en röd som begår handlingen, har ingen betydelse.

Jag har aldrig någonsin lyft handen mot nåt av barnen, men skulle de göra något dylikt, då vette sjutton. De skulle förmodligen inte kunna sitta på en vecka .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2019-11-09 12:31
#61

Här kan man läsa vad en annan person tycker om detta med alla dess djurplågeri som idag blivit vardag tycker och tänker om dessa marodörer till djurplågare.

"Att ge sig på ett djur är så fruktansvärt lågt och jag har så svårt att förstå varför man ens gör det. Ett djur har inga som helst möjligheter att försvara sig, utan det blir en ren avrättning, tortyr och maktdemonstration. Att göra en sån sak är också en studie i ren empatilöshet och om man är så pass empatilös att man kan sätta kniven i en häst upprepade gånger eller slå ihjäl en katt med en sten så är det ju frågan om hur man fungerar i övrigt."

https://www.brottsofferbloggen.se/man-slog-ihjal-katt-med-en-sten/

[Göstage]
2019-11-09 12:41
#62

#61 Ja, den som inte instämmer i det lär väl ha en skruv lös själv.

Annons:
Draken
2019-11-09 17:40
#63

#61 Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-11-15 08:14
#64

Ett filmklipp där en pojke brutalt misshandlar en and till döds sprids just nu som en löpeld från mobil till mobil bland ungdomar i norrort. – Jag tycker det är vidrigt, säger en pappa som sett filmen.

https://mitti.se/nyheter/filmklipp-sprids-misshandlar/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
2019-11-20 14:28
#65

54ff Kattdödare åter gripen.

"På kvällen den 8 november vid Sundspromenaden i Malmö hörde och såg grannar hur en 31-årig man skadade och till slut dödade en katt. Mannen greps och fördes till psykiatriska akutintaget. Men släpptes senare därifrån och försvann. För två dagar sedan greps han av polis på samma plats där han dödade katten."--- 

"I dag begärdes han häktad misstänkt djurplågeri och skadegörelse. Han misstänks även för narkotikabrott. Mannen är inte folkbokförd i Sverige, vilket är ett av skälen till att han begärs häktad samt att åklagaren misstänker att han kan fortsätta begå brott."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/slapptes-av-psyket-efter-att-ha-dodat-katt/

[Jimmy.L]
2019-11-21 08:13
#66
[Jimmy.L]
2019-11-27 17:47
#67

I hög hastighet jagar lastbilschauffören en flyende renflock längs landsvägen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7352851

[VSK]
2019-11-27 20:27
#68

#67

Rent bedrövligt att den chauffören inte fick foten samt dryga böter.

[Jimmy.L]
2019-11-27 20:33
#69

#68 Ja dom borde även  ta körkortet från han.

Annons:
Lona
2019-11-28 11:47
#70

#67 Förjävligt. Att han dessutom tycker att det är roligt och skryter med det gör verkligen inte saken bättre! 😡(Ur djurens synpunkt spelar det väl iofs ingen roll.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
2019-11-28 11:57
#71

#70 Håller med dig.

Draken
2019-11-29 14:57
#72

#67 Jävla idiot 😡

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
2019-11-30 10:29
#73

Killar misshandlade katt vid Ryssbygymnasiet.

"Fyra killar mellan 16 och 18 år misstänks för djurplågeri för en händelse förra måndagen vid Ryssbygymnasiet. De ska ha misshandlat en katt på flera olika sätt. De ska ha fört in kattens huvud i en burk och kastat den mot en damm, drämt den i ett bord och även på något sätt slagit den över nacken. Av anmälan framgår inte hur allvarligt skadad katten blev eller vad som fick killarna att ge sig på katten."

https://www.smalanningen.se/artikel/killar-misshandlade-katt-vid-ryssbygymnasiet

Mitt svar till dessa svin får bli censurerat.

[Hayabusa]
2019-11-30 10:52
#74

#73 De är imbecilla idioter.

[Göstage]
2019-12-07 07:12
#75

#54ff Mannen som dödade en katt med en sten  i Malmö skall genomgå rättspsykiatrisk undersökning, sedan dröjer det nog inte länge innan han är ute i samhället igen…

Källa.

[Göstage]
2020-05-05 11:41
#76

#73ff Förmodar att det är det fallet som nu gått till domstol. Två 16-åringar fick ungdomstjänst om 25 timmar för djurplågeri. 

"De två gymnasieeleverna tryckte först in katten i en kräftbur och kastade ner den i det iskalla vattnet i en damm. När katten lyckades ta sig ur tog pojkarna upp den igen och slog ihjäl den mot ett bord."---

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eb11a3fb545f30018ba2f5f

Det här innebär ungdomstjänst (utdrag från Gbg stads hemsida): "Ungdomstjänst innebär att du arbetar oavlönat på en arbetsplats. I ungdomstjänst ingår även några timmar samtal med din handläggare på Ungdomstjänst. Det krävs att du har förutsättningar att kunna utföra arbete."---

 "Vi hjälper och stödjer ungdomar att genomföra ungdomstjänsten och rekryterar arbetsplatser."---

Att visa sig på en arbetsplats, prata med och "få hjälp och stöd" av en ryggkliare- det skall alltså föreställa "bestraffning"…

Annons:
[VSK]
2020-05-05 11:43
#77

#76

Det är ett enda stort skämt denna sk ungdomstjänst. Lika patetisk som att lyfta bort arbetslösa ur statistiken genom att sätta de på en timmes närvaro i veckan där de sitter och fikar.

Lona
2020-05-05 16:55
#78

Men vad f*n! #77, Fast betydligt värre i mina ögon. "Fiffel" med statistiken för arbetslösa/arbetssökande innebär åtminstone inte att ett straff bara blir…typ ingenting. Det är verkligen förjävligt, vi har definitivt en alldeles för mild straffskala! Vad sägs om 25 timmar vid en skampåle på lämpligt torg, kompletterat med en text om vad idioterna gjort samt lite…"motivationshöjande"… tillhyggen för allmänheten att användas efter behag? 🤔


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
2020-05-15 13:12
#79

Två tackor och två lamm har misshandlats i Oxie av ett mindre gäng tonåringar med tillhyggen. Tackorna har nu avlivats.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-14/far-doda-efter-misshandel-av-ungdomsgang

LBB
2020-05-15 18:17
#80

Att medvetet skada och plåga djur finns egentligen ingen ursäkt för (undantag vissa djurförsök)

Att skapa förutsättningar för ett visst djurliv, som sedan skattas via jakt accepterar jag, då det hela bedrivs på ett vettigt  och meningsfullt vis. Ex. de trofé jakter som anordnas i Afrika, där jägare från hela världen lägger stora summor som transfereras ner till biotopfrämjande åtgärder, bevakning mot tjuvjakt och levebröd för lokalbefolkningen. Samma sak i Sverige, det är inte fel att anlägga viltdammar, skapa bra biotoper och sedan ta betalt för den möjlighet till jakt som det hela skapar. Markägare, krogägare och de som hyr ut husrum tjänar på verksamheten

Det kan naturligtvis även omfatta sportfiskemöjligheter. 

Ett sätt för folk att kunna bo o verka på landsbygden och ha både bra boende och utkomst

Pyttelite
2020-06-07 09:22
#81

#80 ”Att medvetet skada och plåga djur finns egentligen ingen ursäkt för (undantag vissa djurförsök)” Gäller detta även avskjutning av frigående märkta katter också?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 09:40
#82

#80  "– Om en jakträttshavare ser en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får den avlivas antingen av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne, säger Maria Johansson, jurist på Svenska Jägareförbundet."

Så om jag ser en katt utan halsband utanför bebyggelse kan jag anta att den är ute på egen jakt…

Enigt 1 §   Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Så det är väl upp till kattägaren att se till att hans/hennes katt inte strövar fritt i skog o mark utan håller sig kring tomten…

Och det kan knappast anses som djurplågeri, att medels bly förhindra att harungar, fåglar tas av tamkatter på egna äventyr.

Pyttelite
2020-06-07 09:47
#83

#80 Självfallet är det djurplågeri att skjuta katter man inte har kontrollerat identiteten på. Med tanke på de stora antalet vådaskjutna katter i Östergötland. Katter som överlever men är skadade så är det befängt att tro att det går att se att en katt är ägarlös. Rena rama djurplågeriet!! Lite lustigt att du har blivit djurvän så plötsligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
2020-06-07 10:06
#84

#83  HM. vari ligger skillnaden för katten om den är kontrollerad eller ej när den skjuts?

Det är en jäkla skillnad mellan , att en snorunge skjuter på en katt med ett luftgevär, för roligt skull och när jag skjuter en katt som jagar har o fågelungar i skog och mark. Jag använder en 224;a , som dödar direkt. Dessutom har jag apporterande hund med mig så att om katten skulle, mot förmodan bara bli skadskjuten så "träar" hunden katten direkt och avlivning kan ske inom ngr minuter.

Och om man följer de skadskjutningar som det skrivs om i Östergötland så handlar det så gott som alltid om att luftgevär är inblandade..

Men det förteg du väl…medvetet😎

Pyttelite
2020-06-07 10:11
#85

#84 Du får bara skjuta ägarlösa katter så då utgår jag ifrån att du kontrollerar innan du skjuter. Du får gärna visa underlag för att det alltid är luftgevär som är inblandat när katter vådaskjuts i Östergötland.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 10:26
#86

#85

Jag följer den lagstiftning som gäller. Och har katten inget, väl synligt halsband så..

Eftersom du först (#83) tog upp att så många katter vådasköts i Östergötland, så ligger väl skyldigheten hos dig att komma fram med en källa.

Men vid en snabb sökning på katter som kommit hem skjutna så handlade det oftast om just luftgevär.. En katt går ingenstans efter att ha träffats av en 224:a

Och frågan kvarstår. Varför plågas en märkt katt mer, då den skjuts, jämfört med en omärkt?

LBB
2020-06-07 10:34
#87

Skillnaden mellan luftgevärs ammunition och cal 224.

Ammo showdown: 6.5 Grendel vs .224 Valkyrie (VIDEO) | Valkyrie …

I burken ryms 200 kulor till luftgevär

luftvapen Instagram posts - Gramho.com

Pyttelite
2020-06-07 10:42
#88

#86 Det finns inget krav på att katter ska ha halsband. Är de chippade eller öronmärkta har de troligen en ägare så du följer definitivt inte lagstiftningen. Då tycker jag att du ska redovisa denna sökning. Jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan luftvapen och andra vapen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 10:54
#89

#88 Nej det är inget krav, lika lite som det står specificerat hur en jakträttsinnehavare ska kontrollera om det är en märkt katt.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Övergivna eller förvildade katter

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707).

Och har katten inget halsband, som är väl synligt så har jag , som jakträttsinnehavare skäl att anta att katten är förvildad.  Så sätt på ett väl synligt halsband..

Då det är omöjligt att kontrollera chippning eller tatuering på 80 meters avstånd genom kikarsiktet.

Redovisning av skadskjutna katter..sök på Google och du kommer att finna att de flesta är skadskjutna med luftvapen, pilbågar eller slangbella. Eftersom den ammunition som är tillåten, lämnar hål som är flera centimeter i diameter så går knappast katten från skottplatsen. Och i tidningarna står det ju att katterna kommit hem och vid röntgen fastställs att det satt en kula  i katten.

Jag försvarar absolut inte detta. Jag står för en jakt enligt regelverket.

Den kan vi diskutera, men att härja runt bland småfåglar o katter med luftbössa..inte min grej

Pyttelite
2020-06-07 11:01
#90

#89 Ja det är omöjligt att säkerställa om det är en ägarlös katt på 80 m håll oavsett kikarsikte så du skjuter katter på chans! Google är inget statistiskt underlag. Jag ser fram emot att den svenska jaktlagen tar efter de tyska stater som förbjuder skjutning av ägarlösa katter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
2020-06-07 11:33
#91

#90 Så bra att du inser att jaktlagstiftningen ser ut som den gör. På 80 meter konstaterar man lätt om katten har ett väl synligt halsband. Vill inte kattägaren sätta på katten ett dylikt så får ju katten ta smällen.

I Tyskland skjuts ca 300 000 katter per år.(Ryktesvägen) lite osäkert de siffror jag hittar varierar mellan 200 000 till 400 000.

Och man diskuterar ett förbud mot lösa katter.

I Tyskland råder väl inget förbud, men väl i ett par förbundsländer.

Dessutom, i de förbundsländer som förbjudit eller inskränkt dödandet av katter är fäll-fångst fortfarande tillåtet. Och jägare översvämmar katt hemmen med dessa fäll fångade katter.

Pyttelite
2020-06-07 11:43
#92

#91 Det är möjligt att man kan konstatera att en katt har ett halsband på 80 m men rekommendationen är att ägda katter ska vara chippade eller öronmärkta så du begår ett lagbrott genom att skjuta katter du inte vet om de är ägarlösa eller inte. Tyskland består av delstater och vissa av dessa stater har förbud mot att skjuta ägarlösa katter. Katterna kan fångarnas i fällor för att utredas och sedan hamna på katthem. En av anledningarna till lagändringen är att katter skjuts hejdlöst inklusive vildkatter som är fridlysta i Tyskland.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 11:57
#93

#92 Var i lagstiftningen står det att jag är skyldig att kontrollera märkning eller chippning? Det står

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707).

Och då det endast är möjligt att kontrollera på håll , om katten är försedd med halsband så är det ju den enklaste lösningen , att förse hemmakatten med ett sådant.

Alltså håller inte ditt påstående om lagbrott. Har jag skäl, vilket i det här fallet innebär en katt ute i skog o mark, långt borta från bebyggelse och utan halsband, så bryter jag inte mot någon lag.

– Om en jakträttshavare ser en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får den avlivas antingen av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne, säger Maria Johansson, jurist på Svenska Jägareförbundet.

Många katter är chipmärkta eller öronmärkta utan att ha halsband. Har jägaren något ansvar att först undersöka om det finns någon märkning, innan man skjuter?

– Det finns inget formellt krav att du måste kolla upp om katten är chipmärkt eller liknande. Men du får inte avliva en katt som du tror har en ägare, om den till exempel är i närheten av bebyggelse och har halsband, säger Maria Johansson

De vildkatter du talar om är extremt skygga, går knappast ut på gärden och öppen mark och drar så fort de ser en människa.  Men visst, kattjaktmotståndarna har använt just den argumenteringen

De katter som fångas hamnar först hos katthemmen och utreds sedan..inte tvärtom eftersom de bara får visslas i fällorna 8 timmar.

Pyttelite
2020-06-07 12:08
#94

Förvildade katter och vildkatter har samma mönster. De förvildade katterna är mycket svåra att se. De katter du uppenbarligen skjuter har med all säkerhet ngn ägare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 14:39
#95

#94 en svar och vit katt byter inte till en annan päls bara för att den blir förvildad..Dessutom finns inte vildkatten i Sverige så..

Men lösningen är enkel, ta samma ansvar för katten som för hunden..släpp dem inte vind för våg. De flesta jag skjuter under ett år är förvildade ungkatter som antingen dumpats av sommarboende eller så har ungkatterna fördrivits hemifrån av andra katter. De brukar vara i rätt dålig kondition och lider av att vara  undernärda o maskinfekterade.

Men du blundar inför det enkla faktumet att jag agerar helt enligt svensk lag..i detta fallet.

Du griper efter halmstrån av den enkla anledningen att du ogillar detta faktumet.

Pyttelite
2020-06-07 15:03
#96

#95 Nej du agerar inte enligt svensk lag men rättspraxis har varit att bevisbördan är låg för att visa att katten har ett hem eller sprungit bort så du klarar dig nog för tillfället. Om det blir obligatoriskt krav på märkning kommer det att bli svårt att försvara ditt agerande. Riktigt förvildade katter återgår till ett beteende som liknar vildkattens. En katt behöver socialiseras de första 12 veckorna för att bli tam. Riktigt förvildade tamkatter klarar sig oftast riktigt bra i naturen och är mycket skygga. Det är bättre att fånga in katter kastrera dom, om de inte är det redan och antingen släppa ut dom igen om de inte är socialiserade eller se till att de får ett hem. Precis som man gör i vissa tyska stater. Där kontrolleras också katterna efter infångandet innan de skickas till katthem. Är katten i dåligt skick blir det avlivning direkt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-07 16:13
#97

#96 Du anser att jag inte följer lagen. Myndigheterna och framförallt de juridiska instanserna anser att jag följer lagen. Märk väl hur lagtexten är skriven. Där står " som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad," Och om katten är utan halsband, utanför bebyggelse så finns det faktiskt skäl att bedöma den som övergiven eller förvildad. Om det blir krav på obligatorisk märkning kombinerat med ett kattägaransvar likvärdigt det för hundägare så slipper jag bekymret..då blir det förbjudet att släppa ut katter vind för våg.

Och ja, förvildade katter är lika skygga som ex rävar. Men med kunskap och skicklighet går det rätt bra att få dem inom håll.  Muspip  och eller dödsskrik från en hare är rätt lätt att härma med lite övning, och det får den skyggaste kan, räv att närma sig om den är hungrig. För den som rör sig på sina marker lika ofta och länge som jag gör, så lär man känna den, man lär sig djurens beteende och var de jagar.

Och som belöning för de viltvårdande jakterna på räv, grävling och katt så håller markerna numera rätt fina bestånd av markhäckande fågel. 

Har bla 3 kullar med Järpe. som inte skulle existerat om jag inte varit så elak djurplågare (enligt dig) och skjutit bort katter, räv o grävling

Annons:
LBB
2020-06-07 16:46
#98

Men för att återgå till "

Djurplågarna - nästa generations terrorister"

Så visar väl statistiken att djurplågande ungdomar oftare än andra kommer i klammeri med rättvisan. Det börjar med att plåga livet ur grodor och smågnagare..för att ngt tickar fel. För att sedan utveckla en brist på empati och andras lidande. lägg sedan till missbruk av narkotika och alkohol så har man receptet på en individ som så småningom kan gå över lik.

LBB
2020-06-07 17:40
#99

Har ingenting emot katter, de hör hemma p gårdar och tun. Men inte i skog o mark.  Alltså plockas de bort som gillar att jaga i skog o mark, de som stannar hemma överlever..Skulle faktiskt tro att fler katter blir överkörda och lämnas åt sitt öde att plågas till döds än de som dör en omedelbar död framför min bössmynning…men ingen vill väl förbjuda bilen för det? Alltså håll husdjuren hemma..då lever de längre.

[Jimmy.L]
2020-07-30 06:46
#100

Under en skogspromenad i Köpings kommun under onsdagen hittades en igelkott fastbunden med ett snöre i bakbenet. Polisen tillkallades och kunde befria igelkotten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/kopplad-igelkott-fritagen-av-polispatrull-i-koping

[Jimmy.L]
2020-08-05 11:58
#101

Ett sto har blivit skuren i könet när den befann sig på bete i en hage i Varbergs kommun, skriver Hallands Nyheter. Skadorna upptäcktes när ägaren besökte sin häst på sommarbetet. Hästen blödde då kraftigt. En vän till ägaren säger till tidningen att denna är förkrossad. 

– Ägaren blev förkrossad och tog snabbt upp hästen till stallet och ringer efter en veterinär, säger hon till tidningen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f2a7e93c086820011337394

[Jimmy.L]
2020-08-05 12:10
#102

Efter att Skälby 4H-gård stängt på söndagen kastade barn som var kvar på platsen stenar på gårdens getter. När personal sade till barnen blev deras pappor så hotfulla att polis larmades till platsen.

https://nyheteridag.se/barn-kastade-sten-pa-getter-pappor-blev-hotfulla-nar-personal-sade-till/

[Göstage]
2020-08-05 12:43
#103

#101 #102 😕

Draken
2020-08-05 13:52
#104

#101 #102 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
kamera0710
2020-08-09 12:35
#105

Som väl en del känner till spreds det genom Disney-filmen White wilderness en myt om att lämlar begår kollektivt självmord genom att kasta sig ut för branta klippor och rakt ut i havet. Sedan kom det fram att det var manipulerad film, där djuren samlats in och hetsats/kastats utför klippstup och en brant flodbrink.

När man nu tittar på dessa sekvenser ser man ju hur de försöker vända, om de har minsta möjlighet. 

Alldeles minutfärsk kunskap för mig är att filmen fick en Oscar för bästa dokumentärfilm 1958. Källa är boken Smartast bland mesar.

[Göstage]
2020-08-09 12:56
#106

Disneys djurfilmer var ju väldigt populära på TV i mediets barndom, men man upphörde att sända dem här när det kom fram att det använts diskutabla inspelningsmetoder. Detta var tidigt 60-tal.

Men på den tiden skulle den som sparkat fotboll med igelkottar som boll eller tänt eld på katter snabbt identifierats och både lagförts och stötts ut ur samhället. Idag förekommer det förmodligen dagligen, och förövarna är ofta gäng och inte enstaka sadister. Även andra människor utsätts för de här plågoandarna som bland annat urinerar på sina offer. Det är de sjuka individerna som kan bli våra nästa terrorister - de har ju visat att de har förutsättningarna för det. Därmed inte sagt att man även kan äcklas över det öde som mötte  lämlarna 1958.

[Hayabusa]
2020-08-11 07:49
#107

#106 Dagens plågoandar har med stor sannolikhet inte inspirerats av Disney. 

Häromdagen (natten mellan 2/8 och 3/8)  blev en häst svårt skuren i underlivet. Det hände i Varbergs kommun (Veddige) och är tydligen inte första gången. Helt sjukt beteende. 

Källa: Hallands Nyheter

[Göstage]
2020-08-11 10:13
#108

"Ett sällskap i Järfälla norr om Stockholm slog sig ned i ett parkområde för picknick där de även hade med sig ett lamm. Djuret hängdes upp i ett träd och styckades på platsen vilket fick andra parkbesökare att reagera och larma polisen."---

"Poliserna pratade med sällskapet som gjorde klart att de förberedde en helgrillning och därefter lämnade patrullen platsen utan vidare åtgärd."

https://samnytt.se/parkbesokare-i-stockholm-hangde-djur-i-trad-som-slaktades/

Polisen kollade väl bara att fåret var halalslaktat i vederbörlig ordning.

[Hayabusa]
2020-08-11 10:22
#109

#108 Keep calm and carry on…

[Jimmy.L]
2020-08-11 10:29
#110

Att jag inte tänkte på det, ta med sig en hel slaktad gris och stycka och grilla den vid en park. ☝️

[Göstage]
2020-08-11 10:39
#111

#110 Och tar du den i hagen hos någon bonde så kommer du dessutom billigt undan…

Annons:
Draken
2020-08-11 16:08
#112

#108 Fy fan 😡

#110 #111 Jag följer med , var skall vi mötas ? jag betalar gärna fullt pris för grisen också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-08-12 15:49
#113

Helt lamm kostar minst 150 kr kg och väger kring 18-20 kr kg det är 2700- 3000 kr ca hur många väljer köpa helt lamm för att grilla en kväll.

Pyttelite
2020-08-12 16:13
#114

#113 Du kanske inte vet att det är en vanlig eventaktivitet även för svenskar. Grillad helstekt/gris/vildsvin/ lamm osv. är djurkroppar som hamnar över elden. Förmodligen en sedvänja från våra förfäder Vikingarna - fast de var väl inga riktiga svenskar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-12 16:41
Pyttelite
2020-08-12 16:50
#116

#115 Jo jag vet det men det innebär inte att alla som grillar helstekt är tjuvar. Inte ens nysvenskar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-12 16:54
#117

#116 Svara på detta har Järva hög eller låg arbetslöshet?

Pyttelite
2020-08-12 16:57
#118

#117 Har knappast med saken att göra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Jimmy.L]
2020-08-12 17:02
#119

#118 

Det har det visst.

Pyttelite
2020-08-12 17:11
#120

#119 Nej det har det inte. Låginkomsttagare är inte större djurplågare än andra och de som grillar helstekta grisar/lamm/vildsvin är inte heller djurplågare iallafall inte värre än de som köper kött på ICA och tillreder det hemma för det var väl djurplågeri som skulle avhandlas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-12 17:22
#121

#120 Är du förvirrad? Har jag nämnt att dom skulle vara djurplågare?

Är man djurplågare för man köper kött på ICA? Förresten var kom nysvenskar och ICA in i bilden? 

Mår du bra?

Pyttelite
2020-08-12 17:33
#122

Var det inte det tråden handlade om? Rubrik : Djurplågarna - nästa generations terrorister Om det inte handlar om djurplågeri utan de barbariska invandrarna så är vi lika goda kålsupare allihopa eftersom grillevent är en vanlig händelse iallafall utanför Stockholm och bland svenskar till och med Skåningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-12 17:40
#123

#122 Varför förstör du denna tråd med något vi inte har diskuterat.

Jag vill ha svar för nu börjar jag och flera andra trötta på dig..

[Hayabusa]
2020-08-12 17:59
#124

#122 "…till och med Skåningar." Den typen av  nedsättande tonläge ogillas skarpt. 

Det finns inga Skåningar som har "grillevent" i parken, det kan du glömma. Definitivt inte några helstekta djur i parken. Möjligen någon sommarturist som fått för sig att grilla marshmallows på Kullaberg - vilket är förbjudet. Personligen anser jag att det ur så många synpunkter är ett j-a ofog att ta med sig engångsgrillar och liknande till exempelvis stranden. Till stadsparken??? Nej, det gör man lika lite som drar egna elledningar i lägenheten. 

Skåningar grillar under ordnade former.

[Jimmy.L]
2020-08-12 18:07
#125

Folk får grilla vad dom vill, men märkligt att man har med sig helt lamm som kostar mycket speciellt i ett område som Järfälla som är socialt utsatt. Men visst dom kan ju ha sparat ihop pengar till det.

Annons:
[Göstage]
2020-08-12 18:19
#126

Att det finns ett samband mellan fall av djurplågeri tidigt i livet som med tiden övergår i eller kompletteras med grymheter mot människor är inget påhitt i den här tråden. Bristen på empati är gemensam för den som använder en igelkott som fotboll eller pissar på ett rånoffer.

"Forskning visar att det finns ett samband mellan barn och unga som tidigt utövar våld mot djur, och en ökad risk att utveckla ett våldsamt beteende längre fram i livet. Men vilka mekanismer är det som får en människa att skada ett försvarslöst djur?

Måsungar som får vingarna avbrutna, en igelkott som använts som fotboll, katter som skjuts."---

"Kaj Björkqvist, professor i utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i Vasa, säger att många inte förstår att djur har känslor, att de kan känna glädje, sorg, rädsla och smärta.

– En av mekanismerna bakom djurplågeri är därför brist på empati. Man har inte förmåga att se att djuret lider och att det har ett medvetande precis som vi människor har, säger Björkqvist."---

"Grupptryck kan också vara en faktor som får ett barn som annars inte skulle skada djur att göra det.

– Vi är snabba på att ta efter och vi vill tillhöra gruppen. Om det finns en stark ledare som plågar djur finns det också de som tar efter."---

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/19/tydligt-samband-mellan-vald-mot-djur-och-vald-mot-manniskor-varningsklockor-bor

(Det finns länkar i artikeln om vetenskapliga källor om sådana önskas.)

Läste i dagarna om de uppmärksammade attackerna på hästar i Halland, där en intervjuad polis sade att det finns risk för att nidingen inte "nöjer sig" med att gå till attack mot hästar, utan kommer att ge sig på människor om han inte hinner gripas dessförinnan. Finns kanske anledning att fundera över om det finns ett samband med den ännu inte gripne gärningsman som högg en åttioårig kvinna i Falkenberg i ryggen med livshotande skador som följd.

[Hayabusa]
2020-08-12 18:22
#127

Får plågas på Fredriksdal:

På kort tid har fåren utsatts för djurplågeri. Nu gör friluftsmuseet polisanmälan och låter inte djuren gå ute nattetid.

HD 29.05.2018

[Hayabusa]
2020-08-12 18:24
#128

#127 Fortsättning:

"Någon gång mellan klockan 19 i fredags och 10 på lördagen utsattes ett får på Fredriksdals friluftsmuseum för djurplågeri.

Under fredagskvällen upptäckte en person som var ute och gick med sin hund att fårflocken rymt från sin inhägnad. Hundägaren lyckades leda tillbaka fåren till sin hage.

Dagen därpå lade en djurskötare märke till att ett får blödde från ett sår under ögat. Man misstänker att någon slängt en sten modell större i fårets ansikte. En 20-30 centimeter stor sten hittades nämligen också i hagen.

Stenkastningen har fått drastiska konsekvenser. Fåret fick avlivas på grund av sina skador.

Detta var inte den första händelsen av liknande slag. När friluftsmuseet under måndagen gjorde polisanmälan så lade man till ett djurplågeri som inträffat mellan den 23 och 24 april. Då blev ett får skuret med ett vasst föremål i ena benet.

– Det fåret mår inte heller särskilt bra och får troligen avlivas, säger Fredriksdals tf verksamhetschef Therese Kruse.

Detta är långt ifrån de enda incidenter som inträffat under våren. Det började redan i februari.

– Då började det med att man tog sig in på området. Sen dess har vi haft ökad aktivitet på området under kvällar och nätter, säger Therese Kruse.

Enligt henne är det ungdomsgäng som drar omkring och ägnar sig åt skadegörelse.

– Vi har haft kontinuerliga problem med krossade rutor på våra kulturbyggnader.

Sen i maj har fåren och även grisarna hamnat i skottgluggen.

– Det är djur som är mindre skygga. Vi har också haft händelser där man handgripligen varit inne i hagarna och gett sig på djuren.

Skadegörelsen och djurplågerierna har fått konsekvenser.

– Ja, vi känner att djuren blivit mer rädda. Nu tar vi in får och getter på nätterna.

Therese Kruse ser gärna ett slut på det hela.

– Det är jättetråkigt när det drabbar våra djur på det här sättet.

Visst hopp om att polisen ska kunna lösa några av händelserna finns. Gärningsmännen har nämligen fastnat på bild.

– Vi har fångat några av dem på bild. Där ser man hur de rör sig två och två inne på området. Bilden har vi överlämnat till polisen. Väktare har också skrämt iväg folk. Så nu ökar vi vår beredskap."

Draken
2020-08-13 14:11
#129

#122 det inlägget som var relevant i denna tråden är vad som skrevs i #108. Lammet hängdes upp i ett träd och slaktades innan det styckades. De är djurplågeri enligt 95% av den svenska befolkningen ( räknart bara de som är svenskar här) 95% av nysvenskarna äter halal slaktat kött. Vet du hur en Halal slakt går till ? Om du vet det, så begriper inte jag hur det  inlägget ( #108 )  inte hör hemma i denna tråd ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
2020-08-13 20:55
#130

#129, Vet du hur en korrekt halalslakt går till?
Det finns en massa fördomar och skrönor om hur halalslakt utförs, säkerligen finns det tillfällen där det inte sker enligt svensk lagstiftning men det gäller annan slakt också - vem vet vad gubben Jonsson gör när han slaktar sina lamm? Inte går det korrekt till alltid då heller…

Skillnaden på en korrekt halalslakt och vanlig slakt är att djuret vänds mot Mekka, erbjuds vatten att dricka och man läser en muslimsk bön. 

Att lammet i #108 inte slaktades som det skulle och att det dessutom skedde i en park är förstås hemskt, men tycker man att @Pyttelites kommentarer är irrelevanta så är det väl minst lika irrelevant hur många av nysvenskarna som äter halalslaktat kött?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
2020-08-13 21:10
#131

Släpp detta nu Puttelite är portad efter ha vägrat svara efter ha gått in och försökt provocera i flera trådar!

[Hayabusa]
2020-08-14 10:06
#132

"I juni vid 15-tiden, mitt under ett ridläger, hördes en smäll och en av ridskolehästarna i hagen var skadad.

– En stalltjej berättade att de sett en häst med blod på magen. Någon hade skjutit Bella och kulan hade gått så långt in i buken att hon fick avlivas, berättar Lotta Jonsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ridskolechef-hoppas-att-vi-kommer-kunna-kanna-oss-trygga-har

Annons:
[Jimmy.L]
2020-08-15 06:27
#133

Tre barn kastade ner en katt i en brunn under måndagskvällen, det skriver Falköpings tidning. Ett vittne såg händelsen från sitt köksfönster och gick ut för att undersöka saken. – Hade jag inte sett det så hade det kunnat gå riktigt illa, säger vittnet till lokaltidningen.

https://www.expressen.se/gt/barn-slangde-ner-katt-i-brunn-vittne-sag-pa/

[Jimmy.L]
2020-08-22 07:16
#134

Vissa ska inte hålla på med jakt.

Sent på fredagen gick polisen ut och varnade allmänheten för en svårt skadskjuten björn som går runt i ett terrängområde öster om Höljes. Björnen är svårt uppretad och mycket farlig – trots intensivt sökande har man ännu inte kunnat lokalisera djuret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/polisen-varnar-skadskjuten-bjorn-oster-om-holjes

Förra helgen 

_En jägare i Emmabodatrakten tog rejält fel när han jagade vildsvin i helgen. I stället för två vildsvin sköt han ihjäl två shetlandsponnyer som var på rymmen från sin hage.
_

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA0ldm/vildsvinsjagare-tog-fel--skot-tva-ponnyer

[Göstage]
2020-08-25 06:19
#135

#14ff Sverigedemokraterna har länge krävt att lagen ska utökas med ett grovt djurplågeribrott, och nu verkar det finnas en bred parlamentarisk enighet om att det är dags.

"Riksdagspartierna vill nu skärpa straffen för allvarliga fall av djurplågeri, visar Ekots rundringning. Det handlar om att införa en ny brottsrubricering: grovt djurplågeri, som alltid ska leda till fängelse.

– Det är de särskilt hänsynslösa brotten, där man medvetet försöker skada djur, torterar dem. Under sommaren har vi sett många fall där katter har blivit stympade, flådda, de har blivit brända. Det gäller får, igelkottar som har sparkats till döds och så vidare, säger riksdagsledamoten Jasmine Eriksson (SD)."---

SR

[Jimmy.L]
2020-08-26 07:23
#136

Under natten larmades polis om att fyra personer befann sig i en hage i Degeberga där de försökte fånga in en get. På väg till platsen mötte patrullen en bil som stoppades för kontroll. Bilen visade sig innehålla fyra personer – samt en get.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stoppades-av-polis-hade-stulen-get-i-bilen.XjLAgc6Xm

[Jimmy.L]
2020-08-31 07:01
#137

För åttonde gången har det anmälts en misstänkt attack mot hästar i Varbergs kommun. Nu senast drabbades hästen Sanny, som är den femte hästen som måste avlivas på grund av sina svåra skador.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hasten-sanny-avlivad-efter-svara-skarskador-under-svansen

[Göstage]
2020-08-31 18:16
#138

Såväl i Frankrike som i Tyskland och även Österrike har det dragit fram en våg av bestialiska handlingar mot hästar under sommaren. Enbart i Frankrike känner man till trettiotalet fall. Hästägare samverkar på sociala medier för att spåra förövarna, samtidigt som man tar bort alla bilder på sina hästar för att inte dra till sig det sjuka klientelet.

"Under sommaren har över 30 hästar torterats och dödats. Detta har hänt över stora delar av Frankrike och i över 20 så kallade" ministerier". Det högra örat, ett öga och delar av nosen skärs av de dödade djuren" - -

"Samma sak har hänt i Tyskland, där könsorganen på hästarna också har vanhelgats och magen har skurits upp. Inte heller i Tyskland har det skett några gripanden, men misstankarna har gått i riktning mot satanistiska kretsar, eftersom en del av handlingarna påminner om sådant som beskrivs i sataniska offerritualer. "---

https://tgn.no/artikkel/mistenker-satanister-elitlopps-vinneren-ble-mistenksom/

[Jimmy.L]
2020-08-31 18:44
#139

Vidrigt

Annons:
[Göstage]
2020-09-01 13:49
#140

#126 En man i 25-årsåldern har anhållits på sannolika skäl för ett oprovocerat knivöverfall på en 80-årig kvinna i Falkenberg i somras. Tar för givet att han även hörs om hästskärningarna i Halland.

[Göstage]
2020-09-06 14:29
#141

#138 Den hemska djurtortyren i ett antal länder inklusive Sverige uppmärksammas nu även i svensk media.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hasttortyr-gackar-fransk-polis-utreder-utmaning-pa-internet

[Göstage]
2020-09-22 15:46
#142

Fortsatta nidingsdåd mot hästar.

"En häst hittades död på en gård i Jönköping under måndagen. Enligt ägaren har ett öga och ett öra blivit bortskurna på hästen.

– Det är så fruktansvärt hemskt. Jag kan inte fatta det, det här kan sprida skräck bland alla hästägare, säger ägaren till Smålandstidningen och fortsätter:

– Jag vet inte vad jag ska svara mer än att det är en sjuk person som gör sådant."---

För tre veckor sedan gjordes ytterligare en anmälan om djurplågeri efter att en annan häst påträffats med skador i underlivet på en annan gård i Jönköpings kommun, skriver tidningen.

I nuläget utreds båda händelserna som enskilda, enligt polisen.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/haest-hittades-doed-paa-gaard-oega-och-oera-bortskuret.sAFxKTQJ-

  • Redigerat 2020-09-22 15:46 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-09-22 15:58
#143

#142: Sjuk människa som gör så.

[VSK]
2020-09-22 17:46
#144

#143:

Man får hoppas att nästa gång så får GM en sån spark av hästen så GM aldrig mer kan gå. Skriver nästa gång eftersom dessa sjuka människor till djurplågare i princip aldrig kommer sluta.

[Jimmy.L]
2020-09-24 19:34
#145

Fårägaren Maria Pettersson i Västsverige gjorde en hemsk upptäckt på onsdagsmorgonen när hon påträffade ett av sina får dödat och slaktat i hagen. Kvar på platsen fanns endast fårets skinn och inälvor. Nu vädjar familjen till allmänheten om tips om någon som har fårkött på mörning i området.

https://samnytt.se/marias-far-dodades-och-slaktades-i-hagen-och-kottet-stals-lamnat-skinn-och-inalvor/

[Göstage]
2020-09-24 19:51
#146

#145 Köttet hänger nog snart på en kebabsvarv på någon pizzeria …

  • Redigerat 2020-09-24 19:51 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2020-09-24 20:06
#147

#146: Ja den risken är nog stor tyvärr.

[VSK]
2020-09-24 21:00
#148

#145:

Först självantändande bilar och nu självslaktande får. Vart är vi på väg 🙄

[Jimmy.L]
2020-09-30 18:37
#149

I fredags gjorde hästägaren Cecilie Nergaard i Ganthem på Gotland en obehaglig upptäckt. Någon hade stängt in två av hennes hästar i hönshuset och klippt av deras manar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hittade-sina-hastar-instangda-med-avklippta-manar

[Göstage]
2020-10-13 12:54
#150

#142 Ibland är det skönt att allt inte behöver vara vad det ser ut som! Fallet i Jönköping med hästen som hittades död utan ögon och med andra skador berodde inte på mänsklig attack. Hästen har avlidit av tarmvred visar obduktionen, och skadorna har uppkommit efteråt genom djurangrepp.

Källa

[Jimmy.L]
2020-10-16 06:48
#151

I kvinnans lägenhet hittades en katt, sex hundar och en apa – i en bur.

Djuren omhändertogs och kvinnan har nu dömts till brott mot djurskyddslagen.

När polisen gick in i lägenheten var de tvungna att stänga dörren till badrummet där flera hundar hölls i en bur – stanken var för kraftig.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-holl-apa-i-fagelbur-doms/

[Jimmy.L]
2020-10-19 21:04
#152

En tonåring filmade när han skar huvuden av fågelungar och skickade till en tjej på Snapchat.

Han har själv erkänt djurplågeriet och förklarat att han gjorde det för att han ”har mycket ilska och det är kul”, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/tonaring-skar-huvuden-av-fagelungar-spred-filmen/

[VSK]
2020-10-19 21:06
#153

#152:

Sjukt samhälle det har blivit de sista 10 åren.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-19 21:09
#154

#153: Ja det är sjukt.

[Jimmy.L]
2020-11-06 06:34
#155

En hund i Gottsunda, Uppsala, sköts med ett luftvapen i veckan, skriver Upsala Nya Tidning.

Ägarna var inte med vid själva händelsen men upptäckte att hunden var skadad. När ägaren tittade närmare på såret var det en böld lika stor som en femkrona och när hen petade på bölden med trillade en kula från ett luftvapen ut.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/hund-skoets-med-luftvapen.Ltw43pfS1

[Jimmy.L]
2020-11-07 08:37
#156

Kor som inte får komma ut och beta, döda och sjuka katter och grisar som lever i avföring och urin.
Ett skånskt familjeföretag har sedan länsstyrelsen kontrollerade deras djurhållning första gången för elva år sedan uppvisat brister vid varje kontroll.
Ändå fortgår verksamheten.

https://www.expressen.se/kvallsposten/instangda-kor-och-grisar-i-urin-men-foretaget-far-fortsatta/

Vidrigt hur kan detta få fortsätta

Draken
2020-11-07 11:41
#157

Det är fruktansvärt. 😥

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-11-10 06:49
#158

En katt utan vare sig huvud eller svans påträffades i centrala Mariestad i torsdags förra veckan, något som rört upp känslor på sociala medier.

https://sverigesradio.se/artikel/7595586

[Jimmy.L]
2020-11-30 21:11
#159

Polisen utreder ett fall av djurplågeri efter att en död häst hittats i en hage norr om Sanna i Hudiksvalls kommun.
Det var på måndagsmorgonen som en person hittade den döda hästen, som enligt polisen har svåra skärskador.
Det går inte att utesluta att hästen utsatts för brott varför polisen har skrivit en anmälan om djurplågeri.

https://sverigesradio.se/artikel/7613569

Polisen utreder ett fall av djurplågeri efter att en död häst hittats i en hage norr om Sanna i Hudiksvalls kommun. Det var på måndagsmorgonen som en ...
Draken
2020-12-01 06:27
#160

🤬 Vilka idioter. Ge sig på de oskäliga djuren 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2021-01-06 07:11
#161

En ung kvinna tog sig in i ett stall på Kvinnerstagymnasiet i Örebro i februari 2019. Där tände hon eld på ett täcke som låg på en häst. Nu har Göta hovrätt dömt henne till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/doms-for-djurplageri-och-skadegorelse

En ung kvinna tog sig in i ett stall på Kvinnerstagymnasiet i Örebro i februari 2019. Där tände hon eld på ett täcke som låg på en häst. Nu har Göta hovrätt dömt henne till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling. 
[Jimmy.L]
2021-01-13 07:36
#162

Kravmärkningen ska vara en garant för en riktigt god djuromsorg. Men bilder inifrån Kravgårdarna visar på något helt annat. Uppdrag granskning har kartlagt 30 gårdar som på olika sätt brutit mot djurskyddslagen. Fyra Kravbönder har till och med dömts för djurplågeri.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kravbonder-domda-for-djurplageri-se-bilderna-inifran-gardarna

Kravmärkningen ska vara en garant för en riktigt god djuromsorg. Men bilder inifrån Kravgårdarna visar på något helt annat. Uppdrag granskning har kartlagt 30 gårdar som på olika sätt brutit mot djurskyddslagen. Fyra Kravbönder har till och med dömts för djurplågeri.
[Göstage]
2021-01-13 07:50
#163

#162 Allt är inte guld som glimmar…

[Jimmy.L]
2021-01-28 19:12
#164

Natten till onsdag fick Malin Kranz i Tanums kommun, besök i sitt hönshus.
Någon bröt sig in, stökade ner, rev ut allt i hönsens reden – och värst av allt, knivskar tuppen i kammen.
"Han var helt nerblodad, det var kaos. Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att någon ger sig på oskyldiga djur", säger Malin Kranz.

https://sverigesradio.se/artikel/tupp-blev-knivskuren-efter-inbrott-i-honshus-var-helt-nerblodad

Natten till onsdag fick Malin Kranz i Tanums kommun, besök i sitt hönshus. Någon bröt sig in, stökade ner, rev ut allt i hönsens reden – och värst ...
Draken
2021-01-28 23:56
#165

#164: Hoppas att de kan få ett slut på detta, man vågar ju knappt gå ut med hundarna, man får ju hålla stenkoll så de inte tuggar i sig något olämpligt, nu anser jag att jag har ganska bra pli på mina hundar, men vilken hund kan tacka nej till ett smarrigt ben eller korv som ligger längs promenadvägen. De känner inte lukten av rakbladet eller glasbitarna 😔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2021-04-04 13:52
#166

Flyttat inlägg.

  • Redigerat 2021-04-04 13:54 av [Göstage]
Draken
2021-04-04 13:54
#167

Äldsta dottern har munkorg på sin hund när hon går ut med honom. Vid 2 tillfällen har hon hittat ben eller korv liggande slängt i diket, så hon vågar inte gå ut med hunden utan att han har munkorg på sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2021-04-09 20:56
#168

Lammen Doris och Dennis samt tackorna Nala och Babsan har dött, efter att någon förgiftat deras dricksvatten ute i hagen på Tensta 4H–gård. Nu söker polisen efter förövarna och ber eventuella vittnen att höra av sig.

https://www.mitti.se/nyheter/lamm-pa-4h-gard-doda-drack-forgiftat-vatten/repudi!JoWodczmJcdBzzwfTIlUFQ/

Verksamhetsledaren: "Det luktade tändvätska"
Draken
2021-04-11 11:53
#169

#168: Men vad fan är det för fel på folk 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-04-11 11:56
#170

#169: Ja det är sjukt.

[Jimmy.L]
2021-04-30 17:21
#171

#168: Djuren på 4H-gården i Tensta ska vara tillbaka på gården i början av juni. Efter att två lamm och två getter som druckit förgiftat vatten dött flyttades övriga djur. Polisen misstänker brott men har lagt ned utredningen.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-forgiftningen-djuren-pa-4h-garden-tillbaka-i-juni/repudB!uGX9kHb6i9AFtJQ8IofQow/

[Jimmy.L]
2021-05-01 06:26
#172

I en trädgård på villaområdet Gustavsberg i Karlstad har en kanin hittats dränkt - och även en igelkott låg drunknad intill.

Enligt polisanmälan var det natten mot torsdag som en okänd person brutit upp kaninburen och lyft av locket på badet, men det är oklart om igelkotten dränkts eller trillat i senare.

https://sverigesradio.se/artikel/en-kanin-har-hittats-drankt-i-en-jacuzzi

I en trädgård på villaområdet Gustavsberg i Karlstad har en kanin hittats dränkt - och även en igelkott låg drunknad intill.  Enligt polisanmälan ...
Draken
2021-05-01 18:54
#173

Ge sadisterna samma behandling om/när ni får tag på dem 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-05-02 18:31
#174

#172: Händelsen med en kanin och en igelkott som hittats dränkta i ett bostadsområde i västra Karlstad visar sig inte vara den enda märkliga händelsen på sistone med djur inblandade i området.

För en annan familj försvann två kaniner tidigare i veckan och en ytterligare familj i trakten har förlorat två katter som hittats döda intill E18, på samma ställe med ett års mellanrum, men med skador som inte tyder på påkörning.

https://sverigesradio.se/artikel/flera-doda-husdjur-oroar-i-bostadsomrade

Händelsen med en kanin och en igelkott som hittats dränkta i ett bostadsområde i västra Karlstad visar sig inte vara den enda märkliga händelsen på sistone ...
Annons:
[Jimmy.L]
2021-05-19 19:29
#175

På tisdagsmorgonen hittades ett stort antal golfbollar i en hästhage intill Mackmyras golfanläggning utanför Gävle. Nu misstänker ägarna att någon eller några medvetet har attackerat hästarna i hagen med stenhårda golfbollar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hastar-i-mackmyra-misstanks-ha-blivit-beskjutna-med-golfbollar

På tisdagsmorgonen hittades ett stort antal golfbollar i en hästhage intill Mackmyras golfanläggning utanför Gävle. Nu misstänker ägarna att någon eller några medvetet har attackerat hästarna i hagen med stenhårda golfbollar.
[Jimmy.L]
2021-05-30 09:48
#176

Skellefteåelevernas utmaning inför studenten – äta levande fiskar, rapporterar TT.

– Inte så smart, säger djuraffärschefen som kallar beteendet för djurplågeri.

https://www.expressen.se/nyheter/elever-i-skelleftea-utmanades-att-ata-levande-fiskar/?referrer=todays-news

Skellefteåelevernas utmaning inför studenten – äta levande fiskar.
[Göstage]
2021-05-30 10:03
#177

#176, Dum, dummare, student.

Draken
2021-05-30 11:45
#178

#176: Hoppas de äter "fel sorts" fisk. Jävla idioter.🤬

Alla akvariefiskar bär på parasiter som människor kan bli riktigt sjuka av. Det finns även fiskar med "giftiga" hullingar i bl.a ryggfenan, man dör inte av giftet, men man kan nog bli rätt så dåligt .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-06-10 11:36
#179

När 13-åriga Clara Alexson tittade till sin häst Roxy fick hon en obehaglig överraskning.

På ena sidan av huvudet hade en luftgevärskula borrat sig in – någon hade skjutit hästen.

– Om det finns människor som går runt och skjuter på djur, vad är då nästa steg, frågar sig Claras mamma Maria.

https://www.expressen.se/kvallsposten/13-ariga-claras-hast--skots-rakt-i-huvudet/

Mamma Maria pillade ut en gevärskula • Berättar om oron efter attacken
Draken
2021-06-10 12:00
#180

#179: 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-07-22 13:55
#181

När Michelle Olsson kom ut i hästhagen i Hasslöv i måndags möttes hon av en hemsk syn. Två av de tre hästarna hade svåra skärskador på benen. En av hästarna kanske inte överlever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/michelles-hastar-skadades-i-hagen

När Michelle Olsson kom ut i hästhagen i Hasslöv i måndags möttes hon av en hemsk syn. Två av de tre hästarna hade svåra skärskador på benen. En av hästarna kanske inte överlever.
Annons:
Draken
2021-07-22 14:24
#182

Fy fan säger jag bara 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-09-06 18:26
#183

I två timmar stod en ponny med igentejpad mun i en hage i Johannishustrakten på söndagen innan förbipasserande kunde hjälpa hästen. Någon hade tagit sig in i hagen och tejpat igen ponnyns mun med silvertejp.
https://sverigesradio.se/artikel/djurplagare-tejpade-igen-ponnyns-mun-med-silvertejp

I två timmar stod en ponny med igentejpad mun i en hage i Johannishustrakten på söndagen innan förbipasserande kunde hjälpa hästen. Någon hade tagit ...
Draken
2021-09-09 10:17
#184

Vad fan är det för fel på folk 🤬

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-09-09 10:49
#185

#184: Ja du…

[Jimmy.L]
2021-09-21 06:34
#186

En 11-årig pojke hittade en till synes halshuggen kattunge på en tallrik, utomhus i Skövde.

Nu har en man åtalats, misstänkt för djurplågeri.

”Han la kattungen på en tallrik och ställde sedan tallriken med kattungen utanför adressen för att enligt honom mata kråkorna”, framgår i ett PM skriver av patrullen som larmades till platsen.

https://www.expressen.se/gt/katt-hittades-halshuggen-pa-tallrik-mata-krakorna/?referrer=todays-news

En 11-årig pojke hittade en till synes halshuggen kattunge på en tallrik, utomhus i Skövde. Nu har en man åtalats, misstänkt för djurplågeri.
[Göstage]
2021-09-21 06:55
#187

#186 Bokstavligen sjukt.😠

[VSK]
2021-09-21 07:01
#188

#186:

Spöstraff skall det vara på djurplågare grrrrrrr

Annons:
[Jimmy.L]
2021-09-21 07:21
#189

Misstanken: Umeåbo förgrep sig på en ko

https://www.vk.se/2021-09-14/misstanken-umeabo-forgrep-sig-pa-en-ko

”Enligt en stämningsansökan som skickats in till Umeå tingsrätt ska brottet ha ägt rum under hösten 2020 på en plats i Umeå kommun.

Den misstänkte, en man, ska då ha utfört en sexuell handling mot en ko. Enligt åklagaren har handlingen bestått i att mannen rört vid kons könsdelar ”i syfte att tillfredsställa sin sexuella drift”.

Som bevisning i målet har åklagaren bland annat åberopat vittnesförhör med bonden som kom på mannen med att utföra dådet. Utöver detta finns även fotografier till styrkande av att ett övergrepp har skett.

Mannen själv har i förhör uppgett att han inte längre ville jobba med dylika uppgifter och att han ville bli påkommen. Han menar att han gjorde som han gjorde i ett extremt försök att bli av med arbetet.”

https://www.flashback.org/t3355981

Blev påkommen av bonde • Åtalas för brott mot djurskyddslagen
[VSK]
2021-09-21 07:26
#190

#189:

Sverige borde satsa på att bygga dårhus. Skulle utan problem kunna fyllas.

[Jimmy.L]
2021-09-21 07:31
#191

#190: Ja det var ett misstag att lägga ner mentalsjukhusen.

[Jimmy.L]
2021-10-27 18:19
#192

Under onsdagsförmiddagen har någon skurit halsen av ett tiotal höns på en gård i Skara kommun, något som NLT var först att rapportera om.
https://sverigesradio.se/artikel/tiotal-hons-mystiskt-halshuggna

Under onsdagsförmiddagen har någon skurit halsen av ett tiotal höns på en gård i Skara kommun, något som NLT var först att rapportera om. Polisen är säkra ...
[Jimmy.L]
2021-11-10 20:29
#193

Under eftermiddagen fick polisen ett samtal om att en hund blivit kastad från en balkong på andra våningen i Sävsjö.

Hunden ska ha varit så svårt skadad att den hade svårt att röra på sig.

När polisen kom till platsen hittade de den skadade hunden och tog med den till veterinär.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/man-kastade-hund-fraan-balkong.GDv4hvP_m

Under eftermiddagen fick polisen ett samtal om att en hund blivit kastad från en balkong på andra våningen i Sävsjö.
[Jimmy.L]
2021-11-24 17:49
#194

#189: En man i 20-årsåldern som bor i Västerbotten döms för brott mot djurskyddslagen, efter att ha utfört sexuella handlingar mot en ko.

Mannen ertappades i en sexuell situation vid en av lagårdens kor. I ett sms till djurägaren har mannen erkänt och bett om ursäkt.

https://sverigesradio.se/artikel/ung-man-domd-for-overgrepp-pa-ko

En man i 20-årsåldern som bor i Västerbotten döms för brott mot djurskyddslagen, efter att ha utfört sexuella handlingar mot en ko.Mannen ertappades i ...
[VSK]
2021-11-24 18:48
#195

#194:

Att man inte förbjuder tidelag i det här landet är för mig en gåta.

Annons:
[Jimmy.L]
2021-11-24 18:57
#196

#195: 2014 blev det förbjudet igen.

[VSK]
2021-11-24 19:02
#197

#196:

Åfan..

Ja det märks ju inte direkt.

[Jimmy.L]
2021-11-24 19:03
#198

#197: Djurplågare struntar i lagar.

[VSK]
2021-11-24 19:17
#199

#198:

Jo det har jag förstått. Regeringen struntar i kriminella som kan hålla på hur de vill hela jäkla tiden.

[Göstage]
2021-11-25 08:15
#200

I Landskrona kastade två ynglingar i åldern 16-17 år en katt i ansiktet på en passerande kvinna. Hon fick uppsöka akuten, oklart hur det gick med katten.

En kvinna i 40-årsåldern i Landskrona fick åka in till akuten igår natt efter att två för henne okända personer kastat en katt i hennes ansikte.
[Jimmy.L]
2021-11-25 08:37
#201

#200: Dårar.

[Jimmy.L]
2021-12-04 15:37
#202

Tre kaniner dödades under natten av stick- eller skärskador i Ängelholm, dit polisen larmades på morgonen.

Någon misstänks ha tagit sig in i stallet där kaninerna var.

En anmälan om olaga intrång och djurplågeri är gjord.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kaniner-stickskadade--dog-under-natten/?referrer=todays-news

Tre kaniner dödades under natten av stick- eller skärskador i Ängelholm, dit polisen larmades på morgonen. Någon misstänks ha tagit sig in i stallet där kaninerna var. En anmälan om olaga intrång och djurplågeri är gjord.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-12-05 18:24
#203

#202: De kaniner som hittades döda i Munka Ljungby under lördagen har inte dött av stick eller skärsår som första rapporterades.

Efter närmare undersökning på plats så står det klart att skadorna kommer från bitmärken av ett mårddjur.

https://sverigesradio.se/artikel/kaninerna-blev-bitna-alla-brottsmisstankar-avskrivna--2

De kaniner som hittades döda i Munka Ljungby under lördagen har inte dött av stick eller skärsår som första rapporterades.Efter närmare undersökning på ...
[Jimmy.L]
2022-01-01 20:47
#204

Två svanar hittades döda i naturområdet Husie mosse i östra Malmö under luciahelgen. Nu visar röntgenbilder att fåglarna skjutits ihjäl med luftvapen, rapporterar Sydsvenskan.

Kenneth Bengtsson, ideell fågelrehabiliterare som lämnade honan till Statens veterinärmedicinska anstalt, berättar:

– Jag har fått muntligt besked om att hon är skjuten med ett luftvapen. Det gäller givetvis den andra också, för han hade liknande skador. De låg sida vid sida, och dog samtidigt, säger han.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/svanpar-skoets-till-doeds-i-malmoe.rdGAf1Nl3

Två svanar hittades döda i naturområdet Husie mosse i östra Malmö under luciahelgen. Nu visar röntgenbilder att fåglarna skjutits ihjäl med luftvapen, rapporterar Sydsvenskan.
[Jimmy.L]
2022-01-15 08:26
#205

Kvinnan arbetade som stallchef på en gård i Kalmar län.
Kolleger till henne märkte hur hon behandlade sina hundar och hästar illa. Bland annat ska hon ha sparkat på sin hundvalp med stålskodda skor.
– Hon sparkade och ryckte i sina hundar trots att hon visste att folk såg henne, säger en kollega i polisförhör.
Nu åtalas kvinnan för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/kvinna-sparkade-sin-egen--hundvalp-med-stalhatta-/

Kvinnan arbetade som stallchef på en gård i Kalmar kommun. Kolleger till kvinnan märkte hur hon behandlade sina hundar och hästar illa. Bland annat ska hon ha sparkat på sin hundvalp med stålskodda skor, enligt vittnesmålen.
Fornöga
2022-07-21 13:50
#206

#0 Igelkott sprängd till döds i Geneta, Södertälje.


Re:tired.

Tidigt på tisdag morgon larmade en person polisen angående höga smällar på Klockarvägen i det särskilt utsatta området Geneta i Södertälje. Inringaren hade även sett en man cykla från platsen. En h...
  • Redigerat 2022-07-21 14:00 av Fornöga
Fornöga
2022-07-24 09:36
#207

På dagarna gosar djuren på Nolhaga Lantgård med barnen, på nätterna hemsöks de av ungdomsgäng som skrämmer och plågar dem. En Sverigebild 2022.


Re:tired.

Nolhaga Lantgård i Alingsås har under sommaren haft problem med nattliga besökare som skrämmer djuren och utsätter dem för trakasserier och stenkastning. – De har blivit väldigt stressade och traumatiserade av folk ridit på dem och jagat dem, säger Tyra Severin Sterki, djurvårdare på Nolhaga Lantgård.
  • Redigerat 2022-07-24 09:37 av Fornöga
Draken
2022-07-26 11:21
#208

#207: Det är tragiskt att de skall ge sig på djuren 😡😥 Jag hoppas verkligen att de får tillstånd att sätta upp övervakningskameror.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
2022-08-09 08:48
#209

Kommunjägaren i Karlskoga larmar om att han på kort tid tvingats avliva ett stort antal fågelungar, igelkottar och andra djur som skadats av sadistiska barn och ungdomar.


Re:tired.

Under våren och sommaren har många smådjur i Karlskoga utsatts för djurplågeri. I vissa fall har barn och ungdomar använt dem som fotbollar, bland annat igelkottar.
Annons:
Draken
2022-08-12 19:36
#210

#209: Man vill ju bara ta ungd…..arna efter öronen och hänga upp dem efter tårna 🤬

Jag har aldrig någonsin lagt hand på mina barn, lika lite som mina föräldrar någonsin har lagt hand på mig. Men skulle jag komma på någon av mina ungar med något sånt här, då vette fan hur jag skulle reagera, de skulle nog förmodligen få så ont i baken att de inte kan sitta på en vecka….minst

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
2022-08-13 10:41
#211

Säg det i toner i varje barns öra.


Re:tired.

Fornöga
2023-10-04 08:54
#212

2023 "Hopkurade igelkottar som sparkats som om de var fotbollar, fåglar som stenats till döds och fågelungar som begravts levande. Frivilliga djurräddaren Eva-Maria Asplund i Helsingfors har sett de mest hårresande sidorna av djurplågeri, som barn i många fall ligger bakom", skriver HBL (premiumartikel).


Re:tired.

Hopkurade igelkottar som sparkats som om de var fotbollar, fåglar som stenats till döds och fågelungar som begravts levande. Frivilliga djurräddaren Eva-Maria Asplund i Helsingfors har sett de mest hårresande sidorna av djurplågeri, som barn i många fall ligger bakom.
  • Redigerat 2023-10-05 09:05 av Fornöga
Fornöga
2023-10-05 09:05
#213

Vi har nu (dessvärre, med tanke på ämnet) kommit upp i 212 inlägg, så det är dags att påbörja en ny tråd.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: