Sverigedemokraterna

SD har breddat basen

2019-09-22 09:46 #0 av: Göstage

Novus konstaterar att SD ligger topp tre  i nio av de tio för väljarna viktigaste frågorna, och inte kan ses som ett enfrågeparti längre.

"Sverigedemokraterna är inte längre ett utpräglat enfrågeparti. Det konstaterar opinionsmätnings-företaget Novus i en mätning gjord för SVT. Sverigedemokraterna är nu topp tre i nio av väljarnas tio viktigaste politiska frågor.
– Det mest påtagliga som vi kan se i våra senaste mätningar är att Sverigedemokraterna har stärkts i många politiska frågor. Så nu kan man inte längre säga att Sverigedemokraterna är ett enfrågeparti som bara kretsar kring invandringsfrågan, säger Torbjörn Sjöström, som är vd på Novus, till SVT Nyheter."-
--

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-inte-langre-enfrageparti

"Jimmie Åkessons strategi att bredda bilden av partiet varit framgångsrik", kommenterar Mats Knutson. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiden-forbi-da-sd-kunde-avfardas-som-ett-enfrageparti

Så nu är det väl bara att vänta på nästa motkampanj från Expo och kvällspressen...Cool

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-22 10:05 #1 av: Jimmy.L

Ja det kommer väl en artikel om att dom inte har väljarnas förtroende .

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-22 19:09 #2 av: flyingdragon

#1 Tycker det verkar som om SD:s väljare har stort eller kanske till och med mycket stort förtroende för sitt parti.
Har regeringen det? Själv har jag ungefär lika stort förtroende för nuvarande regeringen som jag har för Postnord, med andra ord nästan noll....

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Anmäl
2019-09-22 19:14 #3 av: Jimmy.L

#1 Det jag syftar på är att media ofta kommer med en ledare eller  krönikör när SD har framgång med syfte att svartmåla SD.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-09-26 15:00 #4 av: Göstage

#0 #3 Ja, de lyckades hitta ett rötägg bland lokalpolitikerna.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-la-ut-vit-makt-propaganda-pa-facebook/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-26 15:06 #5 av: Jimmy.L

#4 Ja där kom det.

Anmäl
2019-09-27 10:05 #6 av: Rovfisk

Hmmm ...Undrar varför det bara är när det gäller SD, de gräver fram massa skit Funderar

Varför inte med de andra partierna. V borde ju ha ganska mycket i bagaget, samröre med terrororganisationer t.ex

Finns säkert en hel del i de övriga partierna också, men det kommer inte fram, inte som jag har sett i varje fall.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-09-27 10:14 #7 av: Göstage

#6 Ibland slinker det väl med ett och annat även om andra partiers mindre lyckadepolitiker. Det som är "märkligt men ändå inte" är att vid varje positiv nyhet kring SD så bläddras det febrilt på EXPO och vid vissa skrivbord på kvällspressredaktionerna efter motmedel. 

I takt med att SD mognat så har motattackerna blivit allt mer grynvälling, och jag tror att de numera snarast bidrar till SD:s ökande förtroende, eftersom väljarna alltmer ifrågasätter sjuklöversamhällets nyhetsförmedling.

Anmäl
2019-10-15 10:04 #8 av: Göstage

Mohamed Omar skriver på DGS om försöken från Anders Lindberg att hitta syndabockar bakom SD:s framgångar. (En annan korrekt debattör ser samhällsfarliga likheter mellan Wallander och Åkesson...) 

Den ”desinformation” som sprids av svensson på Facebook, som Lindberg anser är så farlig, kan väl inte vara värre än de mäktiga mainstreammediernas myter om så kallade ”apatiska flyktingbarn” och ”ensamkommande flyktingbarn”, eller?"---

https://detgodasamhallet.com/2019/10/15/mohamed-omar-anders-lindberg-ar-en-dalig-forlorare/#more-19232

Anmäl
2019-10-22 20:03 #9 av: Göstage

Verkar som om nyrekryteringen till SD från LO-medlemmarna nu rymmer allt fler kvinnor, och sannolikt sker samma sak i fler kvinnliga väljargrupper. 

"För Socialdemokraterna är väljarflykten till SD ett direkt hot mot partiets ställning. Och går man in och studerar siffrorna i detalj och delar upp dem även på kvinnliga och manliga LO-medlemmar framträder också ett nytt mönster: Det som i stor uträckning förklarar S kraftiga tillbakagång sedan valet förra året och SD:s uppgång är att även LO-kvinnorna nu överger S och går till SD. 

Bland manliga LO-medlemmar har SD varit stora länge, men Jimmie Åkesson och hans parti har haft stora svårigheter att nå kvinnorna, men nu tycks något alltså ha hänt.
Bara sedan i mars i år har S tappat över 10 procentenheter bland LO:s kvinnliga medlemmar, från 41,8 till 31,1 procent.
Samtidigt har stödet för SD i samma grupp ökat till 21 procent, en uppgång med 7,5 procentenheter under samma period."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/sd-for-forsta-gangen-ikapp-s-bland-lo-medlemmar/

Sannolikt har starka SD-kvinnor som  Paula Bieler, Julia Kronlid, Louise Erixon, Katja Nyberg, Jessica Stegrud med flera bidragit till att allt fler kvinnor kan tänka sig att rösta på SD.

Anmäl
2019-10-23 08:37 #10 av: Göstage

Sjuklöveranhängarna söker positiva förtecken i dessa dagar, och nu balanseras nyheten att allt fler LO-kvinnor söker sig till SD med mätningar om att yngre kvinnor istället söker sig till V och C.

Gissar att det bara är en tidsfråga innan unga kvinnor som inte törs gå ut på kvällarna inser att de inte har något stöd att få hos de partier som är delaktiga i orsaken till det.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-allt-storre-men-kan-inte-locka-unga-kvinnor/

Anmäl
2019-10-23 13:41 #11 av: Rovfisk

#9 Men, hur var det nu ......SD var ju ett kvinnofientligt parti enligt många  av våra andra politiker, och även väljare ....Det är ju isf totalt ologiskt att just KVINNOR går över till det partiet Funderar

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-10-23 14:33 #12 av: Göstage

#11 Ja, nu visar det sig vilken verkan de röda skrämskotten hade på de kvinnliga medlemmarna. Man har kastat kinapuffar och försökt att få det att låta som bangers...

Anmäl
2019-10-24 08:51 #13 av: Göstage

#9ff "Dessa kvinnor är välfärdens hjältar, de har dåligt betalt och allt för få arbetskamrater. Utan dem skulle samhället inte fungera men de blir ändå alltid tagna för givna. Om LO:s kvinnor har tappat tålamodet är Stefan Löfven på mycket djupt vatten."----

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJ178a/s-migrationsutspel-ar-akessons-drom

Anders Lindberg på Aftonbladet har fått kalla fötter.

Anmäl
2019-10-24 09:13 #14 av: Hayabusa

#13 Jag anser att hans resonemang är fyllt av falska jämförelser. Ta det här med asylsökande. Det må vara att antalet asylsökande är "som en rännil", men jag anser att landet bör beakta den totala migrationen i sin helhet. Hur många individer med lågt humankapital invandrar till Sverige? Och hur påverkar det landets ekonomi/välfärd?

Eller varför inte resonemanget kring Magdalena Anderssons vårbudget. Man kan ju tro att det enbart handlar om snålhet. 

Anmäl
2019-10-24 09:18 #15 av: Göstage

Upplever att Anders Lindbergs resonemang rätt ofta är fyllda av falska jämförelser. Just här fastnade jag dock för hans plötsliga insikt att man inte saknar kon (ursäkta damerna!) förrän båset är tomt.

Anmäl
2019-10-24 09:54 #16 av: Göstage

#9 Steget efter bildkommenterar.Skrattar

Anmäl
2019-10-24 09:56 #17 av: Hayabusa

Skämtar

Anmäl
2019-10-25 09:42 #18 av: Göstage

#9 Åkesson utesluter inte en "Louiseeffekt" när det gäller att locka kvinnorna till partiet.

"I en rad opinionsmätningar, bland annat från Aftonbladet/Inizio, är Sverigedemokraterna rekordstora. Partiet är på vippen att gå om Socialdemokraterna och bli största parti.
SD-ledaren Jimmie Åkesson ser flera förklaringar till varför, förutom missnöjet med regeringen.
Dels tror han att de välfärdssatsningar SD presenterade i sin budget spelat in. Partiet har under lång tid velat locka kvinnliga väljare från LO-kollektivet, något man nu gör.
Men dessutom tror Åkesson att uppmärksamheten kring hans hemstad, Sölvesborg, spelat in. Det är en av fyra kommuner där partiet är med och styr sedan valet och i toppen sitter Åkessons sambo, Louise Erixon.

– Det finns en ”Sölvesborg-effekt”. Vi har synts väldigt mycket kring kommunen. Det är på gott och ont, men mest gott. Där ser man att vi kan styra. Det har varit Louise som synts väldigt mycket, en ung kvinna. Jag tror att det kan bidra till att vi lockar kvinnor."--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0nO5MG/akesson-jag-ar-oppositionsledare

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.