Annons:
Etikettsamhället
Läst 687 ggr
[Göstage]
2019-10-05 08:08

Nyanlända i förorter vill se tuffare polis

Hamid Zafar, mera känd som "rektor Hamid", har läst en undersökning om attityderna hos nyanlända i de två stadsdelarna Hjällbo och Bergsjön i Göteborg, gjord av professorn i statsvetenskap Peter Eliasson och baserad på 500 intervjuer av boende i områdena.

Zafar skriver i GP:
"En spridd vanföreställning som förstärkts genom förortsaktivismen är att de boende har låg tillit till polisen och samhällsinstitutionerna. Detta tenderar att framhållas som en grogrund till framväxten av parallella samhällsstrukturer. 

Den bilden ifrågasätts genom forskningsresultaten som visar att de nyanlända har högre förtroende för polis och institutioner än den inhemska befolkningen. Esaiasson förklarar att de som har ett lägre förtroende för polisen gör det av en helt annan orsak än vad man kan tro. De boende upplever nämligen att polisen har en alltför mjuk policy som medför att myndigheten inte respekteras av gängen. 

Förortsborna misstror polisens kapacitet att ingjuta fruktan. De efterfrågar helt enkelt en tuffare polis som kan stävja stöket. Det går stick i stäv med bilden av polisen som en repressiv representant för statsmakten som odlas i vissa kretsar. Avogheten visar sig snarare vara en generationsfråga som handlar om ungdomskulturens inlärda synsätt och subkulturella värderingar."--- 

https://www.gp.se/ledare/förorternas-janusansikte-1.18860502

Annons:
Carmarino
2019-10-05 09:11
#1

Som vanligt tror politikerna att de vet vad befolkningen vill ha - utan att ens ha frågat dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2019-10-05 13:40
#2

#1 Så sant.

[Göstage]
2019-10-09 11:50
#3

Expressens ledarsida tar också upp Esaiassons bok "Förorten" och skriver bland annat:

"Folk som bor i förorten är vansinniga på dem som inte sköter sig, upptäcker statsvetarprofessorn till sin egen förvåning. Man ogillar vad man betraktar som en utbredd bidragsmentalitet. Man retar sig också på allt skräp som slängs och på föräldrar som inte håller koll på sina barn. Folk i förorten är som folk är mest, med andra ord. De har bara mindre egna resurser att göra något åt saken."---

"Studiens resultat bör också begrundas av de politiskt ansvariga. Det är inte ”snällt” mot de boende i dessa områden att ge unga brottslingar chans på chans. Tvärtom utsätter man majoriteten för en otrygg vardag där gängkriminella styr och ställer.

På samma sätt sviker man de skötsamma när man tillåter stök i skolan, nedskräpning i den offentliga miljön och att människor uppbär bidrag utan motprestationer. Det behövs gränssättare som markerar mot alla dessa beteenden i form av närvarande poliser, aktiva fastighetsbolag och en skola med rätt befogenheter och höga förväntningar på eleverna. Ett bidragstak och aktivitetskrav skulle ytterligare understödja skötsamhetslinjen.

Skolchefen Hamid Zafar har döpt den missriktade välviljan gentemot människor med en annan etnisk bakgrund till ”de låga förväntningarnas rasism”. Det är hög tid att lyssna på vad förortsborna själva har att säga."

https://www.expressen.se/ledare/nej-till-stoket-om-fororten-far-valja/

Fetstilen är ledarsidans egen.

#0 Rapportförfattaren heter alltså Esaiasson och inget annat.

[Jimmy.L]
2019-10-09 12:03
#4

Så är det men dom goda fortsätter lyssna på dom kriminella.

[Jimmy.L]
2019-11-03 18:54
#5

Maria fick ett dödshot i sin postlåda efter att hon på Facebook uttryckt att hon var trött på utvecklingen i Upplands-Bro och att det krävs hårdare tag mot kriminella.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-fick-hotbrev-och-pistolkula-i-postladan-efter-kommentar-pa-facebook

[Göstage]
2019-11-15 09:42
#6

Håkan Boström på ledarplats i GP om välviljans rasism:

"Kollektiviseringen har främst tagit sig uttryck i en förvriden rädsla, från officiellt håll, att tala om de problem som fått växa fram i decennier. En välviljans rasism som kan ses som en kvarleva från ett i hög grad etniskt homogent samhälle. Trots att de flesta invandrare länge krävt en tydligare markering mot de som inte sköter sig."--- 

https://www.gp.se/ledare/sluta-att-klumpa-ihop-alla-invandrare-1.20369222

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-15 10:01
#7

Ja många invandrare vill ju se strängare straff men inte lyssnar någon på dom med.

[Göstage]
2019-11-15 10:04
#8

Det är nog så det fungerar: de självutnämnt goda hånar de utpekat onda och slår dövörat till mot invandrare som samtycker med de senare.

[Jimmy.L]
2019-11-15 10:15
#9

#8 Så det ju dom goda kan och vet bäst.

[Göstage]
2019-11-15 11:49
#10

#0 Patrik Engellau på DGS har läst Esaiassons förortsskildring och konstaterar:  

"Den slutsats jag drar med ännu större kraft än innan jag läste boken är det är dags att tvärstoppa invandringen, ta ett djupt andetag och börja fundera på allvar vad Sverige ska göra med det jätteproblem vi satt oss i."

  https://detgodasamhallet.com/2019/11/15/patrik-engellau-ett-samhallsvetenskapligt-reportage-om-fororten/#more-19903

[Göstage]
2019-11-20 15:41
#11

Vid en skjutning på Länsmanstorget på Hisingen igår kväll avlossades omkring 45 skott mot människor utanför ICA. En ung pizzabagare som tog en rökpaus träffades i knät, men ingen vet vem som var målet för skjutningen.

"Offrets pappa berättar han efter händelsen kommer att flytta. Hans son arbetar på pizzerian och har gjort det i flera år. 

– Området är inte bra, det finns så många ungdomar som är kriminella och får tag i vapen. Jag har själv varit där på torget och sett ungdomar med pistoler i händerna. Jag var nere där och tittade i morse och räknade till 14 skotthål runt entrén, säger pappan och funderar kring risken för andra att vistas i området. 

Han har bestämt sig för att flytta och tittar redan nu på alternativ. – Området här är farligt. Polisen får inte vara för snäll – för de här killarna är detta normalt, att skjuta flera skott rakt in i en folksamling från långt håll. Det måste polisen förstå och agera därefter."---

 https://www.expressen.se/gt/krim/kollegan-forsokte-hjalpa-skjutne-mannen-utanfor-ica/

[Jimmy.L]
2019-11-20 15:53
#12

Han har rätt.

[Göstage]
2020-10-12 07:22
#13

I gårdagens partiledardebatt var den mest övertaggade något överraskande Per Bolund (MP), som med vilt uppspärrade ögon och en röst i falsett höll något slags helt onödigt försvarstal för alla hederliga invandrare i riktning Åkesson.

Det har ju visat sig att andra invandrare är just de som drabbas mest och som gärna vill se hårdare tag mot de kriminella, så de behövde knappast det där affekterade stödet.

Inte konstigt att den omedvetet tokrolige Bolund fick lägst betyg av alla från tittarna…

  • Redigerat 2020-10-12 08:21 av [Göstage]
Annons:
Fornöga
2022-09-03 17:11
#14

"Vad är du som väljare mest rädd för – ett Sverige där Sverigedemokraterna får ett direkt inflytande över politiken? Eller ett Sverige där samhällsutvecklingen fortsätter att gå åt fel håll på centrala områden som gängbrottsligheten och elförsörjningen?" Det är inte jag som undrar, utan Anna Dahlberg på Expressens ledarsida.

"De människor som lider allra mest av gängvåldet och otryggheten är personer med utländsk bakgrund som själva bor i de utsatta områdena. Det är där som rättsstaten har retirerat som mest.

Dessa människor ropar ofta efter fler utvisningar, fler poliser och hårdare straff. Många ser också att Sverige har tagit emot många fler migranter än vi har klarat av att integrera. Trångboddheten, de ständiga flyttarna, den överansträngda socialtjänsten och skolan är en del av vardagen.

Som liberal ser jag med betydligt större oro på att vi låter denna utveckling fortsätta – och att vi aldrig hinner jobba ikapp den växande problembilden – än att en borgerlig regering gör sig beroende av SD.

Även goda liberaler och anständiga mittenväljare kan rösta höger i detta val – trots att man från vänsterhåll envist hävdar motsatsen."


Re:tired.

Hur kan man som liberal föredra en högerregering, trots att en sådan kommer att ge SD stort inflytande? Här är mitt svar.
[Fredrika00]
2022-09-04 16:57
#15

#14: Bra artikel!

Våldet och kriminaliteten i de ca 60 utsatta områdena skadar och påverkar hundratusentals människor, direkt eller indirekt.

"Aftonbladet når en annan mamma när hon sitter i bilen, på väg hem från jobbet.

– Jag är rädd varje kväll, och sitter och ber till min gud att min son inte ska bli skjuten. Det gör ont i mig. Jag bara hoppas att min son och andra barn som är vilse går tillbaka och kommer på rätt spår. Jag vet inte hur, men nånting måste ske i Sverige.

Hennes son har nyligen blivit myndig. I unga år började han sälja narkotika, och konstaterades befinna sig i kriminella kretsar. Inget mamman gjort har kunnat sätta sonen på rätt spår, inga löften om bättring har hållits.

Polisen har kommit på regelbundna visiter, ibland mitt i natten.

– Jag var tvungen att städa varje gång polisen kom, med sina leriga skor. Alla kläder var på golvet, jag fick tvätta allting. Jag har ont i kroppen.

Till sist såg hon ingen annan utväg än att kasta ut sonen. Främst för att hennes yngre barn påverkades mycket illa av all uppståndelse.

– Jag sa till min son att du måste byta adress, jag orkar inte med dig. När han kom ut från häktet flyttade han till sin kompis. Och jag sa tack och lov, jag behöver inte vakna mitt i natten av att polisen står vid min säng.

Mamman är förtvivlad och uppriven. Det är sällan hon ventilerar sina tankar.

– Vem ska jag prata med, liksom?

Hon har också funderat på att flytta.

– Jag satt en kväll och tänkte om man skulle från Eskilstuna till en annan stad. Men var? I hela Sverige är det skjutningar. Kriminaliteten finns i Norrköping, Linköping, Malmö, Göteborg, Stockholm… det finns inte en enda stad dit man kan ta vägen."

I år har en mamma, ett barn och en hemtjänstarbetare träffats av förlupna kulor i Eskilstunas gängkrig. Oron är stor för
  • Redigerat 2022-09-04 17:15 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-09-05 07:06
#16

Sofie Löwenmark på Expressens ledarsida har i likhet med många andra som besöker våldstyngda områden hört åsikter som ofta förträngs i debatten:

"Ingen annanstans hör jag heller fler rop på hårdare tag än i utsatta områden. Framförallt gäller det skärpta straff och fler utvisningar. Det är många som har svårt att förstå varför så få utvisas även i de fall där lagen gör det möjligt."---


Re:tired.

Jag möts ofta av en uppgivenhet när jag talar om skjutningarna med boende i utsatta områden. Det är många som har svårt att förstå varför så få utvisas?
  • Redigerat 2022-09-05 07:07 av Fornöga
H
2022-09-05 07:14
#17

#16 Min grannfamilj, från Syrien, frågar mig detsamma. Varför gör Sverige inget?

Upp till toppen
Annons: