Annons:
Etikettdebatt
Läst 1366 ggr
[Göstage]
2019-11-04 08:56

Törs du åka kollektivt?

 Samtidigt som myndigheterna uppmanar oss att av klimatskäl resa kollektivt så drar sig många för att utnyttja dessa färdmedel på grund av rapporter om återkommande våldshändelser mot resenärer på våra bussar, spårvagnar, tunnelbana och tåg. Dessutom utsätts bussförare och tågvärdar för attacker.

 I Göteborg har man sett det som nödvändigt att låta polis patrullera ett antal kollektivlinjer med början  i de nordöstra stadsdelarna.

Katerina Janouch uppmärksammar problemet.

"Nu ställer sig allt fler frågan om bussbolagen och samhället håller på att kapitulera inför det ökande våldet – håller svenska bussar på att bli rullande no go-zoner och särskilt utsatta områden?"--- 

"Frågan om huruvida bussar och andra kommunala färdmedel håller på att förvandlas till rullande no go-zoner är relevant. Ännu viktigare är hur samhället tänker agera för att stävja denna utveckling".

http://katerinamagasin.se/haller-svenska-bussar-pa-att-forvandlas-till-rullande-no-go-zoner-sa-kapitulerar-bussbolagen-infor-valdet/

Aktuell fråga: vågar du åka kollektivt?

Annons:
[Göstage]
2019-11-04 08:59
#1

Sena kvällar, speciellt under helgerna, undviker jag numera kollektivresande om det inte är direkt nödvändigt.

[Hayabusa]
2019-11-04 09:09
#2

Beror på plats, linje och tidpunkt. Jag gör en urskiljning, helt klart.

Herveaux
2019-11-04 09:42
#3

Dagtid reser jag ensam utan problem, men jag har absolut antennerna ute och håller mig alert. 
Kvällstid åker jag inte ensam. Resecentrum i Uppsala är rena…jag vet inte vad, numera när mörkret faller.😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JMW
2019-11-04 09:45
#4

Jag bor så att jag måste använda bil. Kollektivtrafik på landet är nästan obefintlig.

[Jimmy.L]
2019-11-04 09:49
#5

Jag undviker åka sena kvällar.

starhawk
2019-11-04 10:41
#6

Jag har åkt kollektivt hela livet och aldrig sett någonting. Jag har även åkt på natten, då känns det lite olustigt, men det har inte hänt någonting då heller. Kan vara områdena? Jag har rört mig i söderort och city

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Göstage]
2019-11-04 10:45
#7

#6 Visst har du rätt i att det kan bero på var man åker- lite svårt att klämma in det i alternativen  bara.

[Hayabusa]
2019-11-04 10:46
#8

För min del handlar det, kanske, inte om jag törs utan mer "better safe than sorry". Man behöver inte utmana ödet mer än nödvändigt. Vissa linjer kan vara jäkligt stökiga vid vissa tidpunkter, de undviker jag.

[Göstage]
2019-11-04 10:59
#9

#3 Just Uppsala verkar vara rätt utsatt i dessa sammanhang för tillfället (?) enligt artikeln i TS.

kamera0710
2019-11-04 12:29
#10

Satte första alternativet, har aldrig varit med om några incidenter när jag åkt kollektivt. Inte heller under sena kvällar.

Herveaux
2019-11-04 18:33
#11

#9 Usch ja. Tycker det har eskalerat rätt ordentligt de senaste åren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Göstage]
2019-11-12 17:59
#12

Kunde i och för sig ha hänt "varsomhelst", men ändå- ett exempel på en sådan plats där jag hade undvikit att åka buss vid den tiden en helgnatt:

"Kvinnan väntade på bussen när mannen plötsligt gick till oprovocerad attack. Enligt Aftonbladets uppgifter slog han henne så svårt med en bräda att hon var nära att mista livet.

– De var obekanta för varandra, säger Calle Persson på polisen i Skåne."---

"Kvinnan som är i 25-årsåldern väntade på bussen i Malmöstadsdelen Persborg, när hon plötsligt attackerades i natt klockan 00.45."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpXJEq/attacken-forsokte-doda-kvinna-med-brada-vid-busshallsplats

[Göstage]
2019-11-12 21:21
#13

En spårvagnsförare träffades av en sten i ansiktet  vid Opaltorget i Göteborg vid 20.30-tiden på tisdagskvällen och vagnen utsattes för vandalisering genom ytterligare stenkastning. Anledningen skall ha varit att föraren missat en hållplats. Polis genomför sökning efter gärningsmannen.

Källa.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-11-13 07:17
#14

😕

[Göstage]
2019-11-13 13:54
#15

Mer "kollektivt våld":

"Strax innan lunchtid på onsdagen larmades polis till Eketrägatan på Hisingen där två unga män ska ha blivit knivskurna på en spårvagn, detta skriver polisen på sin hemsida."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-man-knivskurna-pa-sparvagn-pa-hisingen

[Jimmy.L]
2019-11-13 14:17
#16

Inte ens mitt på dagen går man tryggt

[Göstage]
2019-11-15 11:12
#17

Aktuellt förslag (i Blekinge):

"Nu kan det bli svartlistning av stökiga resenärer i kollektivtrafiken. Detta om Sverigedemokraterna får igenom sitt krav på att stoppa personer som vägrar betala eller antastar andra från att åka med kollektivtrafiken. – Det ska inte vara möjligt att bete sig illa och fortsätta åka, säger Björn Nurhadi, gruppledare för Sverigedemokraterna i Region Blekinge. Men Blekingetrafikens egna undersökningar visar att de flesta som åker med tåg, buss och båt känner sig trygga."---

"Olle Lundin, som är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, menar att svartlistning är en knepig fråga, men han tror att det skulle gå att genomföra. – Eftersom regionen är ansvarig både för arbetsmiljön och passagerares säkerhet så har man skyldighet att agera mot de här som stökar och håller på, säger han."

SR

micki78
2019-11-15 11:30
#18

Förut tyckte jag det var läskigt att åka på kvällarna, jag har vi 2 tillfällen blivit jagad nattetid när jag stigit av tåget av vid båda gångerna 2 män. Så det satte en skräck som sitter i än idag.

Med all brottslighet som ökat så tycker jag det är obehagligt att vara ute själv när det blivit  mörkt. Att åkta kollektivt känner jag ingen rädsla för, det är mest när man stiger av och ska gå hem själv i mörkret som är läskigt. Jag kan tycka det kan vara obehagligt dagtid oxå, på platser där det inte finns folk ute.

[GIKmio]
2019-11-15 11:58
#19

Har varit med om flertal gånger att fyllon bråkat och blivit varnade att tvingas kliva av. Men det obehagligaste jag varit med om var en sen fredagskväll när en man i 20-25 årsåldern klev på för att betala med en 1000-lapp. Det var på den tiden man kunde betala kontant. När busschauffören sa att han inte tar emot så stora sedlar för att han inte hade växel så började han skrika om "märka" och hämta polare. Jag åker sällan buss till och från Karlstad eller stadsbuss. Men flera av dom jag känner som är tvingade att göra det har istället börjat samåka med bil..

[Göstage]
2019-11-16 10:27
#20

En nittonåring i Malmö transporterade en bomb som var lika kraftig som de som användes vid terrordåden i Londons tunnelbana 2005 på resa med buss, promenad genom centralen och ombord på ett tåg. Åklagaren säger att bomben hade kunnat detonera vid en häftig stöt, till exempel  om han hade tappat ryggsäcken i bussgolvet. Konsekvenserna av det är inte svårt att inse…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-bar-mannen-runt-pa-en-bomb-inne-pa-centralen

"När en expert vid Försvarsmakten undersökte sprängladdningen slog han fast att om den detonerat i en tågkupé hade flera personer avlidit. I ett utlåtande skriver Försvarsmakten att följande hade kunnat hända om den apterade sprängladdning detonerat på tåget: ”I tågkupén och dess direkta närhet bedöms alla personer därför kunna få livshotande lungskador.”---

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/19-aring-greps-med-skarp-sprangladdning-pa-tag/

Annons:
[Göstage]
2019-11-17 10:34
#21

#20 Paulina Neuding tänker i liknande banor:

"Hade nyhetsläget inte varit som det för närvarande är, hade bomben på Sveriges mest trafikerade tågsträcka förmodligen följts upp med ytterligare rapportering och debatt om säkerhetsläget i våra offentliga miljöer – givet blotta mängden sprängmedel som finns i kriminella miljöer, och kriminellas bevisade benägenhet att använda dem. Är det rimligt att det fortsatt saknas säkerhetskontroller på tågen, givet hur det ser ut om man i stället väljer att flyga?

Nu drunknar även en sådan sak i flödet, bland barnrån, skjutmord, sprängningar och i övrigt besinningslöst våld."---

https://www.gp.se/debatt/ökat-våld-kräver-mer-skydd-i-våra-offentliga-miljöer-1.20387537

Tåg som båt som flyg som buss - "i trygga händer, om det händer?" (för att låna en gammal slogan för ett försäkringsbolag).

[Göstage]
2019-12-07 21:59
#22

Seko kräver stopp för ensamarbete ombord på tågen, sedan en enkät bland medlemmarna visar att hot och våld ombord blivit ett större problem bara under det senaste året. 

"Hotfulla eller våldsamma resenärer har blivit ett stort problem för tågpersonal. Samtidigt förekommer mer ensamarbete ombord på tågen, enligt en ny rapport från fackförbundet Seko. – Problemet har eskalerat så nu måste man göra något åt det, säger Sekos ordförande Valle Karlsson."---

"Drygt 3 200 medlemmar svarade på enkäten, varav ungefär 1 000 personer är ombordpersonal. Av dem är det 70 procent som säger att hot och våld är ett allvarligare problem i dag än för ett år sedan."---

TT

[VSK]
2019-12-08 07:10
#23

#22

Av dem är det 70 procent som säger att hot och våld är ett allvarligare problem i dag än för ett år sedan.

Vet man varför?

[Göstage]
2019-12-08 08:12
#24

Som det verkar så har dubbelbemanningarna minskat, och istället ersatts av kameror. Gissningsvis är det fler stökiga resenärer som tar chansen att hota och bråka, särskilt om det råkar vara en ensam kvinna som är tågvärd. Samtidigt känner kanske personalen av ökad otrygghet på ett annat sätt när de är ensamma och har mindre chans att få assistans.

Som det sägs i reportaget - man kan kanske dokumentera ett händelseförlopp med kamera, men den är ju inget stöd i den direkta situationen.

Lona
2019-12-08 12:56
#25

Jag åker inte av andra skäl, annars hade jag kunnat tänka mig att åka dagtid. Kvällstid/natt har jag aldrig åkt kollektivt, men det gäller inte bara åkande utan jag är sällan ute öht då. (Förutom några ansvarslösa år i min ungdom. 😏)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
2019-12-08 18:05
#26

Övervakningsfilm som visar hur en busschaufför blir misshandlad av två ynglingar som tydligtvis inte ville betala för sig…OBS! Starka scener.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tva-misstankta-for-misshandel-av-busschauffor-overvakningsfilmen-hjalpte-polisen

[Göstage]
2019-12-30 07:34
#27

"Jag åkte minsann buss igår, och det var hur lugnt som helst", uttrycker de som tycker att andras osäkerhet bara är "alarmism". Vad man i själva verket då  gör sig skyldig till är att förklara det normala som något exceptionellt. Vore det alltid lugnt skulle man inte behöva framhålla att man inte råkat ut för något under sin resa.

Inledning och avslut i en dagsfärsk debattartikel på Dagens Samhälle: "Enligt brottsförebyggande rådet väljer 42 procent av kvinnor mellan 20–24 år ett annat färdsätt till följd av oro för att utsättas för brott och ungefär 40 procent av kvinnor som reser med Stockholms kollektivtrafik uppger att de är otrygga till och från kollektivtrafiken. Trygghet ska vara en självklarhet – både i kollektivtrafiken och utanför. Vare sig du är man eller kvinna ska resan vara trygg, dörr till dörr. Inget annat duger."---

"Ingen ska behöva skynda hem från sista bussen med nyckelknippan mellan fingrarna och andan i halsen. Det är vårt ansvar att se till att människor känner sig trygga från dörr till dörr, på gator och torg dygnets alla timmar", skriver Johan Pehrson och Sara Svanström från Liberalerna. Återstår att se  vad de om de och andra politiker kan leva upp till det ansvaret för att åter ge de osäkra den tryggheten.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/l-den-som-ar-radd-att-rora-sig-i-staden-ar-inte-fri-30808

Annons:
Herveaux
2019-12-30 11:05
#28

I söndags morse vart ytterligare en bussförare slagen i ansiktet. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/misshandlade-busschaufforen-mar-bra-efter-omstandigheterna

#27 Busschaufförernas fack har en annan uppfattning om hur vardagen i kollektivtrafiken ser ut… 
…och jag håller helt med dig om att när man känner att man behöver understryka att man inte själv vart utsatt för, eller vittne till våldsamheter under t ex en bussresa så är något väldigt, väldigt skevt i samhället. 
En resa med kollektivtrafiken ska vara fri från hot och våld, det är iaf min "norm" och när den normen följs så har jag aldrig känt behov av att påpeka det. 🤔

_Facket om hot och våld mot busschaufförer: ”Har blivit vardagsmat” _Att en busschaufför utsätts för våld är inget nytt – samtidigt görs inte tillräckligt från arbetsgivaren och politiken för att förebygga problemen. Det menar Jafar Sarehkhani, busschaufför och facklig samordnare på Gamla Uppsala buss. – Det här har blivit vardagsmat för busschaufförer som vill göra samhällsnytta. De förtjänar inte det.
https://www.svt.se/nyheter/facket-om-misshandeln-av-busschaufforen-vid-resecentrum-i-uppsala-vi-har-patalat-problemet-lange-men-inga-atgarder-har-gjorts


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Jimmy.L]
2020-06-28 10:05
#29

Lite folk på pendeltågen i Stockholm på morgonen fortfarande, lite fler under eftermiddagen men ingen större trängsel utom vid rusningstrafik.

[Göstage]
2020-06-28 10:50
#30

#1 Coronan har ju givit ytterligare en aspekt på ämnet. Som riskgruppare har jag inte åkt kollektivt hittills i år och räknar helt kallt med  att inte kunna göra det under resten av året.

[Göstage]
2021-06-17 09:55
#31

Kan man, får man, törs man säga ifrån till störande under resan med kollektivtrafiken?

Häromdagen (13/6) skrev Josefin Utas ett inlägg på Facebook om hur hennes Sverige, det svenska Sverige, krymper. Josefin är liksom jag född 1976. Utas var tidigare medlem i Miljöpartiet och kommunalpolitiker i Sollentuna. Hon lämnade partiet 2016 och övergick till Medborgerlig samling. Hon inleder sin reflexion med att beskriva en händelse på tunnelbanan i Stockholm: Häromdagen åkte jag…
[Jimmy.L]
2021-06-17 10:08
#32

#31: Nog få som vågar säga till i SL-trafiken. Nog tur att TC finns att kontakta.

Jag har kontaktat dom några gånger.

https://sl.se/kundservice/trygghetscentralen/

[Göstage]
2021-06-17 10:21
#33

För några år sedan mitt på dagen i vardagen åkte jag på en västtrafikbuss när det blev en våldsam palaver bak i bussen. En medelålders man var i fullt slagsmål med ett gäng skolkillar - både mannen och ungdomarna var invandrare. Jag insåg att jag nog var den ende som kunde hjälpa mannen göra något så jag gick emellan så gott jag kunde medan gänget lämnade bussen under gap och skrik.

När det lugnat ner sig och mannen torkat av sig näsblodet frågade jag vad som hänt, och han berättade att han sagt till en av killarna att han inte skulle kasta jordnötsskal på bussgolvet, och det räckte för att han skulle bli överfallen.

[Jimmy.L]
2021-06-17 10:23
#34

#33: Ja det är sjukt.

Annons:
[Hayabusa]
2021-06-17 15:24
#35

"Vad är egentligen värst, att ha fördomar eller att bli rånad eller misshandlad? Jag tror faktiskt att fördomar kan skydda oss från att drabbas av många olyckor."

Saxat från #31. Kan bara hålla med, dessvärre.

Upp till toppen
Annons: