samhället

Var det bättre förr?

2019-12-14 11:01 #0 av: Hayabusa

Bra fråga. Den dyker ju upp lite titt som tätt - från höger till vänster, fast med lite olika agenda. Vad anser jag själv? Tja, det beror ju på exakt vad man jämför med. Teknisk utveckling har gått framåt och nivån på teknik och vad den kan prestera har tagit stora steg framåt. Vetenskapliga upptäckter, framsteg inom medicin etc måste ses som förbättringar, men...är allt bättre idag?  Verkligen? 

Jag har tillgång till oändliga mängder musik och film till nästan inga pengar - men är "mer" detsamma som "bättre"?

Ställer någon frågan: "Var det bättre förr?" anser jag att man gott bör fundera över frågeställningen: "Är det bättre idag?"

Anmäl
2019-12-14 11:25 #1 av: Göstage

Inte lätt att svara på! På det personliga planet, rent fysiskt och själsligt, var det i alla fall lättare att leva förr, när man kunde böja sig ner och knyta skorna.

Men om det är bättre eller sämre på det hela taget, "det beror ju på exakt vad man jämför med", som du själv uttrycker det. Frågar man Michael B. Tretow så är svaret givet: "Det var bättre förr"...Skämtar

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-14 11:43 #2 av: Jimmy.L

Bättre tror jag det inte var men man kände sig mer tryggare när det var mörkt ute. Många idag tittar över axeln när man hör någon komma.

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-14 12:07 #3 av: Maleficum

Allt är ju relativt, och hur långt bak i "förr" ska man gå för att anse det var bättre då?

Sjukvård, hygien och dem bitarna är ju helt klart bättre nu än "förr".

Men tror också dagens stressade samhälle där mycket ska bli mer och man hela tiden ska bli bättre och bättre och man blir överstimulerad var man än går är sämre än förr när man mer rätta sig efter det naturliga ljuset och det inte fanns miljoner "måsten".

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2019-12-22 08:46 #4 av: Göstage

Nej, det var inte bättre förr - åtminstone inte betraktat ur flyktingperspektiv. Det skriver barn- och ungdomspsykiatrikern Salomon Schulman, vars släkt till stor del föll offer för förintelsen. 

Han påpekar att den uppväxt han och hans generations flyktingar från dödslägren hade var långt knappare än dagens flyktingars, ändå lyckades många av de dåtida flyktingarna väl i Sverige. "De invandrare som bor i så kallade utanförskapsområden i dag lever materiellt sett i en välfärd som min generation aldrig fick åtnjuta", skriver han i en debattartikel på Expressen:

"De senaste flyktingvågornas debacle förvånar mig. De serveras trygghetspaket, svenskundervisning och inte sällan ett fint bemötande från delar av den inhemska befolkningen, betydligt mer engagerat än min föräldragenerations.

När jag professionellt träffar ungdomar som i motsats till mig då, envisas med att tala en bruten svenska, tycks ha svårt att avläsa de sociala artighetskoderna eller skyller sina tillkortakommanden på skolan, blir jag beklämd.
Sociologiskt kommer det att gå illa för dem."---

https://www.expressen.se/debatt/dagens-invandrare-har-en-valfard-jag-aldrig-fick/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.