Annons:
Etikettdebatt
Läst 429 ggr
[Göstage]
2020-02-19 08:01

Mobilen i kassakön - ett arbetsmiljöproblem

Inte svårt att förstå att kassapersonalen i butikerna kan känna sig nonchalerade av kunder som talar i mobilen och behandlar dem som en robot eller bara luft. En färsk svensk undersökning anger ett engelskt namn för företeelsen - "phubbing".

"Att kunden tittar i sin mobil istället för på kassapersonalen i butiken har negativ inverkan på arbetsmiljön för de anställda, visar forskning vid Karlstad universitet och Högskolan i Borås."---

"Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ned i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas för ”phubbing” och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone istället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson. Resultat från en enkät till 2 940 anställda i svenska butiker visar att situationen är vanligt förekommande och att många anställda reagerar negativt."---

"– Tidigare forskning har visat att detaljhandeln är en bransch med en hel del arbetsmiljömässiga problem i form av kränkningar, hot och våld från kunder. Den här studien visar hur ”mildare” former av besvärliga kundbeteenden också har en negativ påverkan på handelsanställdas arbetssituation."---

https://www.forskning.se/2020/02/17/mobilen-ett-vaxande-arbetsmiljoproblem-inom-handeln/

Talar du i mobilen medan du betjänas i kassan?

Annons:
[Hayabusa]
2020-02-19 08:05
#1

Nej, av alla möjliga skäl. Det finns tillfälle då man inte pratar i mobilen - detta är ett sådant.

[Göstage]
2020-02-19 08:06
#2

Jag använder min mobil så sällan att jag knappt skulle komma i en sådan situation, men man märker ju  att kassapersonalen ofta ser besvärade ut när kunder negligerar dem med mobilpratande eller -lyssnande.

[Jimmy.L]
2020-02-19 08:09
#3

Pratar jag i mobilen strax innan jag ska betala så säger jag att jag ringer upp eller ber personen ringa tillbaka om 5 min. Skulle det ringa när jag betalar så svarar jag efter jag har betalat eller så ringer jag upp personen.

Åsa S
2020-02-19 08:30
#4

Jag sitter i kassan och jag bryr mig faktiskt inte vill de hellre prata i telefon fine det finns andra trevliga kunder jag kan snacka med. Jag blir mera irriterad av att folk står och suckar i kön och sedan när de ska betala och kortet inte funkar så -oj jag måste visst stå och pilla och föra över pengar på kontot.

Namiko
2020-02-19 08:35
#5

Det har hänt några gånger att jag pratat i telefon när jag står i kön. Jag ber personen jag pratar med vänta och stoppar mobilen i fickan så jag kan fokusera på personen i kassan istället när det är min tur. Återupptar samtalet efteråt. Lyssnar jag på musik så tar jag alltid av mig hörlurarna när jag ska betala.

Numera är det här ett ickeexisterande problem för mig. Dels för att jag nästan alltid använder självutcheckning och jag brukar dessutom inte ha med mig mobilen när jag handlar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carmarino
2020-02-19 09:12
#6

Eftersom jag oftast självskannar så är det sällan det blir ett problem. Enda gången jag pratar i telefonen när jag står vid kassan (i butiker utan självskanning) är om det ringer precis då. Då svarar jag, men ber personen som ringt att vänta eller att jag får ringa upp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lona
2020-02-19 10:31
#7

Det har hänt någon enstaka gång när mormor levde, likaså när jag väntat ett viktigt samtal som jag måste ta. Jag är dock alltid noga med att heja på kassörskan och be om ursäkt för att jag pratar i telefon. Det ÄR oartigt, det gäller även om man är på kurs, föreläsning eller liknande. Stoppa undan mobilen, man måste inte vara tillgänglig eller uppkopplad 24/7. Det gick alldeles utmärkt för 20 år sedan, det går nu med!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
2020-02-19 16:06
#8

Har sällan mobil med mig mest i jobb men inte ens då okynnesanvänder jag den  och är jag ledig är den inte ens påslagen men har aldrig stått och pratat i den i kassan, tycker det är så mycket ohyfsat pratande i dom där oavsett var man är så sitter folk i telefon.

Är det inte allmänna platser och färdmedel så sitter folk i telefon fast dom är och hälsar på andra och minsta pling från nån social media är dom där och måste kolla kolla kolla. Ogillar det skarpt.

Tänk förr när vi bara hade fasta nätet det var så mycket lugnare än idag när det piper och blippar precis överallt 😓

På tal om telefoner, på den tiden innan mobilen fanns i min ungdom drog vi runt i kompisens pappas bil unga och tuffa tyckte vi och i baksätet där jag satt låg en telefon en sån där med nummerskiva som skulle lämnas in till dåvarande televerket.

Jag kunde inte hålla mig och ropade efter en tant som kom och gick på gatan i Mora , ursäkta damen men du har telefon och så räckte jag ut luren genom rutan och hon tog upp den och sa hallå men blev snabbt förbannad på mig som hade lurat henne och vi var oförskämda ungdomar som bara hittade på bus där vi drev runt på stan men kul var det för att hon gick på det och hon såg inte glad ut kan jag lova  😂📱

Upp till toppen
Annons: