Annons:
Etikettersamhälletcoronamedia
Läst 1720 ggr
[Göstage]
3/18/20, 9:20 AM

Följer du nyheterna flitigare nu?

Konsumerar du mer nyheter på TV/radio/nätmedia nu i dessa tider än annars? (Följdfråga: vad tycker du generellt om nyhetsförmedlingen kring coronapandemin?)

Edit: Frågan som ställdes i mars 2020 har med tiden även blivit intressant ifråga om krig i omvärlden. Ämnet lever alltså vidare, men frågedelen i ingressen angående coronarapporteringen är avslutad (även om den av tekniska skäl finns kvar.) Så här slutade den:

tlf0.jpg

  • Redigerat 11/18/20, 5:07 PM av [Jimmy.L]
  • Redigerat 3/2/22, 7:13 AM av [Göstage]
  • Redigerat 11/10/23, 2:02 PM av Fornöga
Annons:
JMW
3/18/20, 9:24 AM
#1

Jag är extra på nuförtiden. Tittar mycket på teve nu vilket jag aldrig gör annars. Det blir nättidningar men i högra grad nu mot annars.

Mia-45
3/18/20, 9:28 AM
#2

Kollar som innan. Knappt aldrig.

[Hayabusa]
3/18/20, 9:28 AM
#3

Ungefär på samma nivå som tidigare. Försöker sortera i bruset, men det är banne mig inte lätt alla gånger.

[Göstage]
3/18/20, 9:29 AM
#4

Ja, det gäller nog att sovra  i nyhetsflödet och inte tro allt vad man hör och läser. Gäller även i vanliga fall, men än mer  i dessa tider. Det känns extra viktigt att kolla källor, uppgifter om saker och ting som någon "hört" tar jag lätt på, om det inte är någon jag litar på fullt ut som förmedlar informationen.

Fördelen med internet är ju att man inte behöver vara beroende av andrahandsuppgifter i media, man kan söka själv även utomlands (så långt språkkunskaperna räcker). Jag brukar kolla de stora grannlandsmedierna, kanske mer för tillfället än annars.

[Hayabusa]
3/18/20, 9:33 AM
#5

#4 Så är det och syns definitivt i dessa Coronadtider. Det som gällde igår kan vara inaktuellt idag. Vad ska man tro?

Bra att lyssna brett, instämmer.

Carmarino
3/18/20, 9:50 AM
#6

Eftersom det känns som att bli tvångsmatad, med nyheterna nertryckta i halsen, så har det blivit så att jag följer nyheterna mindre än tidigare. Tycker det blir alldeles för mycket. Läser en del artiklar, men hoppar också över rätt många.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
3/18/20, 9:52 AM
#7

#6 Ja, den känner även jag igen. Igår em gjorde jag ett kort besök i "sta´n" - det var befriande att se och känna att världen fanns kvar :)

Namiko
3/18/20, 10:34 AM
#8

Med tanke på att jag undviker nyheter i vanliga fall så kollar jag definitivt mer, men det enda jag är intresserad av att veta är hur läget ser ut i mitt område så jag läser varken rubriker eller artiklar, bara direktuppdateringarna om antal smittade och åtgärder i länet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Draken
3/18/20, 10:59 AM
#9

Jag bukar bara strökolla lite då och då, och det gör jag fortfarande. jag får information dagligen om coronaläget i landet. Så jag orkar inte läsa nåt utöver det.

Är ganska less på all skrämselpropaganda som media kör.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
3/18/20, 11:33 AM
#10

Läser ofta media för att hänga med.

Sindri
3/18/20, 12:03 PM
#11

Är så trött på allt, och säger flera gånger om dan att jag skall sluta kolla och göra nåt vettigt, sen sitter man där och hänger i Coronadimman……

Har maken och flera vänner i Spanien så såklart måste jag hänga med vad som händer där också. Skulle åkt själv idag, men avvaktar……

kamera0710
3/18/20, 12:03 PM
#12

På min lediga tid följer jag nyheterna som vanligt. På jobbet har vi ganska tydliga instruktioner om vad som gäller, med reservationen att dessa kan ändras.

Herveaux
3/18/20, 1:54 PM
#13

Jag är inne på #6's linje. Urk. 🤮
De senaste dagarna har jag använt mig av Debatt som främsta nyhetskällan framför kvällstidningarna/SVT som jag annars svänger förbi iaf ett par gånger om dagen.
Ser jag något som låter intressant i flödet här så är ni oftast duktiga på att länka direkt, så tack för att ni är mitt sorl-filter just nu. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
wildfire
3/18/20, 2:49 PM
#14

Det blir mindre nu genom Coronahysterin så jag kikar ett par gånger bara för att hänga med om det sker nån drastisk förändring . I nuläget är man oerhört trött på allt i media men säger som andra här inne blir man uppdaterad och det är betydligt mer spännande att läsa trådar och inlägg 😎

Condor
3/19/20, 6:14 PM
#15

Jag kollar extra mycket nu, för att vara informerad om nya åtgärder eller beräkna vilka åtgärder som skulle kunna komma snart. T.ex. bunkrade jag saker som WC papper, pasta, öl och sånt som inte blir dåligt redan innan den stora flocken köpte upp allt.  Är man informerad om var det uppträder nya fall kan man också beräkna vilka byar/städer som snart hamnar i karantän. För tillfället är ungefär 20 % av hela Österrike i karantän.  T.ex. är hela Tirol i karantän.

[VSK]
3/19/20, 8:19 PM
#16

#15

Trodde man drack Stroh Rum 80% i alplandet men visst, öl är ju bra för hår och naglar har jag hört😃

(Skall läsas som ett skämt).

Condor
3/20/20, 2:06 PM
#17

#16

80 % Strohrum använder man bara som krydda för vissa rätter i Österrike. Annars är det bara luffare som dricker den, eftersom det är det billigaste alternativet för en fattig luffare att supa sig full. Smaken är ju inte toppen precis.

Själv dricker jag inte mycket alkohol, men jag gillar öl som jag i vanliga fall bara dricker till maten och då dricker jag bara en öl. Men det ska vara Gösser. 😃

[Göstage]
3/20/20, 2:17 PM
#18

Vaket av Com Hem att tillfälligt öppna CNN och BBC News  även för oss som inte valt de kanalerna i utbudet. Tittar i och för sig inte så ofta på dem, men bra att möjligheten finns.👍

[VSK]
3/20/20, 3:12 PM
#19

#17

Jag som trodde det var hårdingarna som drack 80% och amatörerna 60% men där ser man 😃

En öl till maten är nog helt ok.

Herveaux
3/20/20, 3:13 PM
#20

#19 😮😃
…undrar vad den burken ger i pant?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[VSK]
3/20/20, 3:15 PM
#21

#20

Sveriges BNP 😃

(ok ska skärpa till mig men lite bus dör ingen av).

Draken
3/20/20, 3:30 PM
#22

#19 😮…….😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
3/20/20, 3:31 PM
#23

😃

Condor
3/20/20, 5:20 PM
#24

#19

😂Den va bra. 😃 Var har du hittat den bilden?  En sån stor Gösser skulle jag vilja ha.🙂

Gällande brännvin och andra drycker, så väljer folk ut vad de dricker pga smaken. Ingen här tittar på procenten.

Själv gillar jag Gösser Märzen bäst, alltså den burken som finns på bilden. Sen finns det ett starkare dyrare Gösser (Gösser Bock), som  bara säljs till jultider.  Men den gillar jag inte lika mycket som Gösser Märzen.

Condor
3/20/20, 5:29 PM
#25

Mina Gösser

[VSK]
3/20/20, 8:03 PM
#26

#24

Bara så du vet så talar du med en nykterist. Kan ta nån nyårsdrink innehållandes 2-3 cl 40% sprit vartannat år i snitt. Så skall man översätta mina promillehalt till politik så skulle man kunna säga att min promillehalt är likställd med F!´s väljarkår 😂

Draken
3/20/20, 11:47 PM
#27

#26 Då kan du och jag ta varann i hand 😂 Dricker typ en drink på nyårsafton vartannat år ( jag jobbar varannan nyårsafton 😎)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
3/21/20, 7:06 AM
#28

#27 Man ska inte ta i hand, ju…😉😃

[Jimmy.L]
3/21/20, 7:13 AM
#29

😃

Condor
3/21/20, 11:29 AM
#30

Jag är också nykterist, för man blir ju inte full av att dricka en öl till maten.  Inte ens på nyårsafton drack jag mer än en öl och ett glas skumpa. Jag gillar öl, men jag gillar inte att vara full.

CasaRamon
3/21/20, 12:52 PM
#31

#30

Jag visste inte att man kan kalla sej för nykterist och ändå dricka öl och skumpa. Du menar alltså att man är nykterist, ifall man dricker utan att bli full? Ungefär som att vara vegetarian och bara äta  kött ibland.

Condor
3/21/20, 3:31 PM
#32

#31

Det är alltid mängden som avgör. Om jag dricker en öl är jag inte full utan fortfrande nykter och jag blir heller inte av med körkortet om jag sätter mig i bilen, eftersom jag inte överskrider 0,5 promille, vad som är gränsen i landet som jag bor i. Jag betraktas alltså som nykter enligt lagen. Skumpan dricker jag bara på nyårsafton och den dricker jag ungefär 10 timmar efter ölen till maten. Eftersom jag inte har varit full på minst 30 år betraktar jag mig som nykterist.

Condor
3/21/20, 3:35 PM
#33

Tillägg:

Vegetarianer som bara äter kött ibland kallas semi vegetarianer. Vegetarianer som äter ägg kallas ovo vegetarianer. Vegetarianer som äter mejerier kallas lakto vegetarianer.

Det finns beteckningar för allt och kallas fortfarande vegetarian.

JMW
3/21/20, 3:36 PM
#34

Seminykterist? 😃

Annons:
Condor
3/21/20, 4:24 PM
#35

#34

Nej, seminykterist kan man heller inte säga, för jag är ju aldrig full.  Snarare kan man jämföra det med att även veganer ibland sväljer insekter som landar i deras glas, mat, eller som de sväljer när de springer med öppen mun, eller i sömnen.😉

[Göstage]
4/2/20, 7:28 PM
#36

Börjar infinna sig någon slags rutin, där jag bara skummar av rubrikerna och ser de första fem minuterna på nyhetssändningarna. Siffrorna och uppgifterna känns svåra att hantera vid det här laget och ljusglimtarna är inte så många. Frågan man vill ha svar på är given - när vänder det? Det är nyheten med svaret på det många av oss förgäves söker varje dag…

[Jimmy.L]
4/2/20, 7:32 PM
#37

#36 Tänkte på samma sak jag ser bara presskonferensen kl 14 och läser vissa artiklar.

Draken
4/3/20, 9:54 AM
#38

#36 Gör som du numera, och har ju samma förhoppning om att en vändning av utvecklingen skall stå i rubrikerna ;)

2 av pojkarna följer dagligen, de tar studenten i juni, men de har inget hopp ,om att den blir av, därför kollar de också efter en vändning ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
4/16/20, 12:16 PM
#39

Efter att ha ledsnat en period börjar jag att lite ivrigare spana efter de där tecknen på att det är på väg att vända. På gårdagens pressträff talade FHM om "en viss ljusning" - återstår att se om det håller i sig idag…

[Hayabusa]
4/16/20, 12:26 PM
#40

#39 Personligen lider jag nog av lite "nyhetströtthet".

Draken
4/16/20, 11:10 PM
#41

Jag undviker nyheterna så mycket jag kan. Jag blir så förbaskat på media, de tar upp hur många som insjuknar och hur många som dör i Coronan, men de som tillfrisknar då ? De sägs det ingenting om.

Jag arbetar inom akutsjukvården, har gjort under hela tiden som coronan har visat sitt fula plyte. Visst jag har sett mycket tragiska dödsfall och människor som har insjuknat. Även bland mina egna kollegor.

Men jag har också sett de som tillfrisknar och faktiskt kommer hem till sina familjer efter respiratorvård. Inte bara unga och friska, utan även gamla.

Jag , och de flesta av mina kollegor, grät nu i veckan. För nästan en månad sedan fick vi in en patient som hade hjärtinfarkt , h*n var jättedålig, vi trodde inte h*n skulle klara sig genom infarkten, men det gjorde h*n, bara för att några dagar senare insjukna i Corona, det tog ett dygn så låg h*n i respirator. H*n hade då legat inne nästan en månad, inga besök överhuvudtaget, eftersom det är besöksförbud.

Nu i början på veckan kom IVA-personalen och hämtade in oss de ville visa oss en sak. Vi gick in (det är bara en dörr mellan oss och IVA) vad fick vi se där ? Jo våran hjärtinfarktspatient. H*n var extuberat och skulle flyttas till "transit" avdelningen, för att färdigvårdas.

Den patienten var så lycklig, h*n kunde fira sin 95 års dag hemma med barn och barnbarn……h*n fyller 95 på Lördag.

Då grät vi, inte ett öga var torrt .

Varför skriver inte media om dessa patienter också ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
4/17/20, 7:05 AM
#42

#41 Ja, det är ju sådana berättelser man längtar efter! 👍Vi hittar ju en åtminstone en del sådana i "ljusglimttråden".

En delförklaring till att inte fler positiva rapporter når ut gissar jag är dels tystnadsplikten, dels att personalen har för mycket att göra just nu för att kunna dela med sig till media. Jag har verkligen begränsat förtroende för media i allmänhet, men en sådan här historia tror jag nog att de skulle nappa på. Kanske kommer det något i tidningen på lördag?

Instämmer med dig att återrapporteringen av tillfrisknade är för dålig. Det hade varit något för FHM att ta upp på sina pressträffar, men det verkar som om de tror att folk då kommer att tro att det är över nu.

Draken
4/17/20, 10:22 AM
#43

#42. Jo det är dessa historier man vill höra o dessa tider. Tror knappast det kommer i nån tidning, det är "fel" rubrik.

Ska isf. vara att anhöriga skriver några rader.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
5/17/20, 1:25 PM
#44

Jag tycker att nyheterna och informationen bli alltmer spretig och förvirrande ju längre tiden går. Det är inte ovanligt att man kan läsa helt olika besked från olika håll i samma tidningar, och experterna verkar lika splittrade som vi utomstående.

[Hayabusa]
5/17/20, 3:29 PM
#45

#44 Alla (fysiska) löpsedlar kommer från "gammelmedia" :) Traditionsenligt så försöker man locka läsare med sensationer och överraskande avslöjande. Typ: "Så blir din semester under Coronan!!!" , "Prinsens tragiska besked" etc.

[Jimmy.L]
5/17/20, 3:44 PM
#46

#45 Man kan lika bra fråga Huygens om man kan semestra i sommar.

[Sun Martinique]
5/17/20, 4:37 PM
#47

Strö scrollar mest  men från början var jag med mer men det blir lite samma och samma så jag har slappnat av lite.

[Göstage]
8/22/20, 4:18 PM
#48

En brittisk tidningskrönikör åker på semester till Sverige och berättar om upplevelsen i sin tidning.

 Expressen:

"Efter den massiva kritiken mot den svenska strategin frågar sig nu Daily Mail-kolumnisten Dominic Sandbrook om Sverige kan ha gjort rätt.

”Borde Storbritannien ha följt Sveriges exempel?”, skriver han i en lång artikel efter en Sverigesemester."---

https://www.expressen.se/nyheter/brittiska-vandningen-om-svenska-taktiken/

 Detta väljer tidningen att rubriksätta:

Proportioner?

Annons:
[Jimmy.L]
8/22/20, 4:38 PM
#49

Snacka om överdrivet 😃

Draken
8/23/20, 10:50 AM
#50

Storta rubriker ;) Men kan det finnas en uns möjlighet att Sveriges regering för en gångs skull har gjort rätt 😮 Jag har väldigt svårt att tro det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
10/13/20, 12:09 PM
#51

Svenska folket följer nyheterna flitigare sedan coronautbrottet, visar en undersökning från SOM-institutet.

"Nyhetsanvändningen har ökat i Sverige under coronapandemin. 80 procent har följt riksnyheterna i radio eller tv minst tre gånger i veckan. 43 procent har regelbundet tagit del av morgontidningarnas nyhetssajter och 57 procent har regelbundet besökt svt.se, sr.se eller tv4.se. Detta är nästan en fördubbling av publiken för de sistnämnda webbsidorna."---

https://www.gu.se/som-institutet/resultat-och-publikationer/som-undersokningen-om-coronaviruset#Nyhetskonsumtion-och-bed%C3%B6mningar-av-informationskanaler

Undersökningen "Nyhetsvanor under coronapandemin" kan laddas ner i pdf på ovanstående länk.

[Göstage]
10/20/20, 1:53 PM
#52

Väntad nyhet…

"Unga vuxna börjar tröttna på coronaviruset. Men även äldre visar mindre intresse för nyheter om coronaviruset nu jämfört med i våras. Det visar nya siffror från Vetenskap och Allmänhet.

Var sjätte person mellan 18 och 29 år tog inte del av någon nyhetsrapportering alls om coronaviruset under två dygn i september. Det kan jämföras med i mars när i stort sett alla följde nyheterna, enligt en opinionsundersökning från Vetenskap & Allmänhet."---

"Just i den åldersgruppen 18 till 29 ser vi den största procentuella ökningen av de prover vi får in, framförallt i Stockholm."---

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/unga-tappar-intresset-for-coronaviruset

[Jimmy.L]
10/20/20, 2:04 PM
#53

Ja det märks.

[Göstage]
12/23/20, 7:20 PM
#54

Corona och året som gick, nyheter vi minns men helst skulle vilja glömma...

Värre och värre, men lite bättre i somras. Fast det visade sig bara vara en tillfällig paus. Under hösten har coronaviruset skakat om vårt samhälle i grunden
[Göstage]
12/24/20, 7:42 AM
#55

#54 Några allvarstankar när vi skall summera det gångna året finner man på Paulina Neudings ledarsida i Bulletinen. Även om vi uppslukats av allt som skrivits om covid-19 så händer det även andra saker i vårt samhälle.

"2020 har för Sveriges del inte präglats av en epidemi, utan av två. Antalet döda i Covid passerade i veckan 8 000 människor. Vi vet att många av dem har dött i onödan.

Sedan har våldet, i stort och smått, utmärkt också det här året. Sverige fortsätter att sticka ut i förhållande till jämförbara länder ner det gäller gängmord och sprängdåd mellan kriminella. Och en våg av rån mot barn och unga håller på att sätta sin prägel på en hel generation pojkar."---

https://bulletin.nu/nyheter/all/vi-var-sorglosa-men-visste-inte-om-det

Annons:
[Göstage]
12/31/20, 8:19 AM
#56

Coronaåret 2020 i siffror.

Coronapandemin har påverkat allt och alla under det gångna året. Här är några siffror från ett år som ingen lär glömma. ... är antalet människor som rapporterats
[Hayabusa]
12/31/20, 9:25 AM
#57

Personligen har jag fått en överdos av nyheter.

kamera0710
12/31/20, 10:03 AM
#58

Under två veckors julledighet har jag kopplat av från mycket av detta, främst vad gäller lagstiftningen. Får uppdatera mig när jag är tillbaka på jobbet, har ju fördelen att vi mejlas om de lagändringar som kommer.

[Göstage]
12/31/20, 11:11 AM
#59
På nyårsafton 2019 står statsepidemiolog Anders Tegnell på en takterrass i Spanien och skålar in det nya året i champagne. Där och då får han för första gången höra om det nya viruset i Kina och en mystisk lunginflammation, som drabbat människor i staden Wuhan. Då kan han inte ana vad som väntar – inte vi heller. Ett år senare har över en och en halv miljon människor i världen dött, bara i Sverige fler än 8 000. 2020 är året när allting ställdes in. Året när allting ställdes på sin spets. Corona-året vi som var med aldrig kommer att glömma.
  • Redigerat 12/31/20, 11:11 AM av [Göstage]
kamera0710
12/31/20, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

#59 Tack för tipset. Satt just och kikade bakåt via källhänvisningar i färska artiklar av DN:s vetenskapsskribenter. Blev där påmind om (kritiserade) beräkningar om att närmare 100 000 personer kommer att ha dött i covid-19 bara i Sverige fram till halvårsskiftet i somras. Och att uppåt 16 000 personer kunde hamna i behov av intensivvård under maj.

Ser att artikeln du länkar till också påminner om Peter Wolodarskis tweet, som han själv tydligen valde att radera…

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/modellerna-visar-hur-svart-det-ar-att-rakna-pa-en-pandemi/

Två uppmärksammade beräkningsmodeller förutsade enorma vårdbehov och tiotusentals döda i covid-19.
[Hayabusa]
12/31/20, 11:33 AM
#61

#60 Vem bryr sig..? Vi ska ju alla ändå dö en gång.

[Göstage]
3/31/21, 8:43 AM
#62

Nicholas Loubere, Paul O’Shea och Markus Balázs Göransson anför på Kvartal att SVT/Vetenskapens världs uppgifter om att fler dött av coronarestriktionerna än av själva farsoten saknar faktisk grund.

Centralt att SVT ger vederhäftig information i kriser. Spektakulära påståenden riskerar att försvåra smittskyddsarbetet.
Annons:
[Göstage]
4/18/21, 11:11 AM
#63

Samtidigt som nyhetsintresset har stärkts i de nordiska länderna under pandemin så har medias annonsintäkter minskat, konstateras i en färsk rapport beställd av nordiska ministerrådet.

Ett år sedan idag frågan i ingressen ställdes.

Coronapandemin har haft stor inverkan på de nordiska nyhetsmedierna. Samtidigt som annonsintäkterna har fallit kraftigt har intresset bland publiken för den professionella nyhetsbevakningen ökat. Flera nordiska medieföretag har rapporterat en rekordhög försäljning av digitala prenumerationer som en följd av pandemin. Det visar en ny rapport från Nordicom som gjorts på uppdrag av Nordiska ministerrådet.
  • Redigerat 4/18/21, 11:12 AM av [Göstage]
[Göstage]
5/27/21, 6:55 AM
#64

Enligt senaste mediebarometern från Göteborgs universitet har nyhetskonsumtionen ökat stort under 2020, vilket förstås huvudsakligen tillskrivs rådande pandemi.

Medieanvändandet ökade med en timme under pandemins första år – rekordstor ökning.
[Göstage]
2/26/22, 6:42 PM
#65

Idag har väl nyhetskonsumtionen kring coronapandemin ebbat ut, nu dominerar förstås Ukrainakriget. Och det råder ingen brist på nyhetsförmedlare, varken svenska eller utrikes. För min del försöker jag sovra, det är risk för att nyhetsflödet blir övermäktigt annars. Och även om jag förvisso är kritisk till public service så förlitar jag mest till dem just i dessa sammanhang.

Ryssland har startat en fullskalig militär invasion av Ukraina och nu utökar SVT Nyheter bevakningen ytterligare med extrasändningar i SVT1 i och SVT2.
  • Redigerat 2/26/22, 6:52 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
2/26/22, 7:12 PM
#66

#65: Ja man hinner knappt med nu.

[Göstage]
3/2/22, 7:01 AM
#67

Lars Wilderäng som driver bloggen Cornucopia och twittrar som @cornubot är en nyhetskälla som för många blivit ett komplement och alternativ till trög svensk nyhetsbevakning om kriget i Ukraina. Men vem är han? SNB har talat med honom. Om den svenska nyhetsbevakningen säger han:

"– Svenska media och annan etablerad media är hopplöst efter och kommer inte med någonting nytt, ur mitt perspektiv. Det finns förstås journalister som kan mer än mig. Men det finns också många som har svårt att sålla bland informationen. Det tar också längre tid för etablerade media att göra klart nyheten. Jag har ett bra kontaktnät i Ryssland, Ukraina och i den svenska försvarsmakten. Och jag följer olika trovärdiga konton med så kallad open source intelligence."---

Jag tror att Putin som många diktatorer omger sig med dåliga rådgivare som säger vad han vill höra. Han trodde att det skulle gå snabbare och att Ukraina skulle ge sig, säger Lars Wilderäng.
[Jimmy.L]
3/2/22, 7:06 AM
#68

#67: Bästa stället att följa kriget i Ukraina.

[Göstage]
3/2/22, 7:15 AM
#69

#68 Ja, det händer att jag tar del av flödet på Militärhistoria iFokus.

  • Redigerat 3/2/22, 7:16 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
3/2/22, 7:20 AM
#70

#67 Tycker att Wilderäng har rätt om trögheten i den svenska rapporteringen. Jag kollar in direktsändningarna på TV, men ibland blir det rent plågsamt när vissa studioreportrar inte klarar av att hålla flera bollar i luften samtidigt utan hemfaller åt något slags introvert svammel. Gäller givetvis inte alla, men vissa tycks oförbätterliga…🙄

[Jimmy.L]
3/2/22, 7:26 AM
#71

#70: Ja speciellt om hur striderna går, vanlig medias rapporterar om 64 km rysk trupprörelse som dom målar upp som slutet för huvudstaden medans han berättar det rör sig om säkerhetsstyrka som inte är en frontstyrka som inte utgör ett större hot.

[Göstage]
3/2/22, 7:38 AM
#72

Johan Westerholm på Ledarsidorna är starkt kritisk till nyhetsförmedlingen på SVT. Han skriver:

"För egen del har jag tills vidare valt bort Sveriges Televisions rapportering och tittar endast på den vid direktsändningar"---

"Mina huvudsakliga källor för att följa kriget i Ukraina bygger främst på Sveriges Radio (både P1 och P4), Deutsche Welle, France 24 samt BBC. Jag kompletterar nyhetsflödet med al Jazeera, väl medveten om den propaganda som från tid till annan finns i kanalen. Al Jazeera kontrolleras av Qatar och dess arabisktalande kanal al Jazeera Arabic utgör Muslimska brödraskapets kanal för mission och propaganda.

Turkiska TRT World följer jag uteslutande för att följa hur Turkiets president Erdogan beskriver situationen. TRT World har tidigare deltagit i omfattande desinformationskampanjer, bland annat den som riktades mot Sverige och svenska socialtjänster som anklagade Sverige för att kidnappa muslimska barn. Turkiets hållning i kriget är tillsvidare oklar. Erdogan har kommunicerat att han inte vill se några egentliga förändringar av de regionala maktförhållandena."

Vi, och Europa, går nu in i mörka tider. Mörka tider där information och desinformation kommer blandas med varandra i syfte att styra opinionen i olika riktningar. Statsministern har helt rätt sin ...
[Göstage]
3/2/22, 1:17 PM
#73

#67 ff Författaren Lisa Bjurwald påminner på Expressen kultur om att Wilderäng sedan tidigare har motståndare i Putinvänliga kretsar.

"Också i bredare kulturkretsar, inte bara i uttalat vänsterlutande sådana, har förlöjligandet av Kremls kritiker pågått under många år (minns att Vladimir Putin kom till makten redan år 2000). Bästsäljande författaren Lars Wilderäng använder sig ofta av verkliga säkerhetspolitiska spänningar i sina thrillers. Om hans böcker kan svenska recensenter raljera så här: ”Kvar finns ändå den nästintill patologiska rysskräcken – och jag är så trött på den! Har vi hört det förut? Vi vet att Putin alltid, säger alltid, framställs som ett makthungrigt monster (sic!) vid det här laget!” (Per-Axel Svensson, syndikerad recension i bland annat Kristianstadsbladet, 17/11-2021.)"---

Att förminska allvaret i hotet från Ryssland och Putin har varit en paradgren i svensk offentlighet under många år. Lisa Bjurwald beskriver ett mönster som borde mana en och annan till eftertanke.
  • Redigerat 3/2/22, 1:18 PM av [Göstage]
Draken
3/3/22, 9:55 AM
#74

Jag har ComHem i huset, så jag har full tillgång till CNN och BBC. Jag brukar titta på de kanalerna lite då och då.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 3/3/22, 9:55 AM av Draken
[Göstage]
3/7/22, 8:30 AM
#75

Känner du skuld för att du tar in mycket nyheter från kriget? Gör inte det: att söka information om kriget kan vara en sund reaktion, menar Jan Antfolk, biträdande professor i tillämpad psykologi vid Åbo Akademi.

Ordet domedagsskrolla tog sig in på svenska Språkrådets nyordslista i fjol – under den senaste veckan har många haft orsak att använda det. Att känna ångest av nyhetsflödet kan vara ett sundhetstecken, säger psykologiprofessorn Jan Antfolk.
  • Redigerat 3/7/22, 8:30 AM av [Göstage]
[Göstage]
3/7/22, 11:42 AM
#76

DN erbjuder på grund av kriget i Ukraina gratis upplåsning av digitalnyheterna till den 10 april i ett självupphörande prenumerationserbjudande där man inte behöver lämna några betaluppgifter.

Den 24 februari påbörjade Ryssland en fullskalig invasion av Ukraina. Med anledning av kriget i Europa låser DN upp sajten för nya läsare till 10 april.
Annons:
kamera0710
3/7/22, 12:35 PM
#77

Själv har jag valt att hålla en viss distans till det som händer i Ukraina. Fortsätter att plöja en del böcker om helt andra ämnen. Har just läst ut Emma Leijsnes bok om skolan, "I en annan klass". Började efter det med nyinköpta reaboken "Lagom finns bara på svenska - och andra myter om språk".

Men en bekant verkar må riktigt dåligt och har svårt att sova på nätterna.

  • Redigerat 3/7/22, 12:36 PM av kamera0710
[Göstage]
3/7/22, 1:19 PM
#78

#77 Jag reagerar ungefär som under pandemin, att jag försöker få ett grepp om det ogripbara genom att följa med genom vissa källor, men det får inte gå till överdrift. Det måste bli paus då och då, och känner jag att jag mår direkt illa av det som händer så blir det förstås att minska nyhetskonsumtionen.

[Göstage]
3/7/22, 1:28 PM
#79

Många så kallade influencers får i dessa dagar kritik för att de skjuter in små brasklappar om kriget men i övrigt går på som vanligt. "Men med de stora följarskarorna kommer en särskild makt som fordrar ett större ansvar", som en mediaexpert uttrycker det. Tyvärr är det nog rätt många som lever sitt liv med att forma sin världsbild efter det som kändisarna förmedlar.

"Att man i sina sociala kanaler njuter av ett spabesök eller visar semesterbilder innebär naturligtvis inte att man inte känner för de drabbade. Men en viss känslighet och eftertanke behövs för att nå fram med sitt budskap – om man vill uppfattas som godhjärtad och sann", påpekar krishanteraren Jeanette Fors-Andrée.

"– Alla hanterar krig och katastrofer på olika sätt, det är viktigt att komma ihåg. Problemet uppstår när du framstår som tondöv och världsfrånvänd. Du förmedlar bilden av att du lever i en egen bubbla där allt är guld och gröna skogar. De som följer dig har läst nyheterna, känner oro och sorg, och ser samtidigt att i vissa flöden är det precis som om ingenting har hänt, säger Jeanette Fors-Andrée."---

"Det är viktigt att påminna oss själva om att vi alla, i någon mån, är mikroinfluencers. Vad vi publicerar i sociala kanaler och säger till varandra har betydelse. Att tänka ett extra varv är i dessa dystra desinformationstider viktigare än någonsin.

– Sunt förnuft och källkritik är av stor vikt för var och en som delar eller sprider bilder eller annan information om invasionen i Ukraina, men också i andra sammanhang. Det handlar om att alltid göra sin egen bedömning, att inte bara låta sig dras med, säger Jeanette Fors-Andrée".---

Influencers har fått kritik för hur de skriver om kriget i Ukraina. Carolina Gynning är en av dem. Men enligt krisexperten kan inläggen rädda liv.
  • Redigerat 3/7/22, 1:41 PM av [Göstage]
[Göstage]
3/8/22, 9:16 AM
#80

#79 Apropå influencers och kriget - Camilla Gervide som driver bloggen Bloggbevakning skriver på Expressen kultur om försvarsmekanismer från influencers som vi känner igen från annat opionsbildande.

"I samband med att nyheten om en rysk invasion kablades ut i medierna, så började det även dyka upp reklaminlägg från influencers, som använde sig av kriget för att göra följarna lite extra shoppingsugna.

När jag kritiserade det osmakliga i att slå mynt av människors tragedi på det här sättet, så fick jag höra hur fruktansvärd jag var, och att jag minsann enbart borde sprida kärlek och värme i denna mörka stund, i stället för att lyfta fram dessa reklaminlägg. (Som de allra flesta tog ner och bad om ursäkt för på sina plattformar.)

Logiken är alltså att influencers ska kunna göra smaklösa reklaminlägg med kriget som ”usp” för att kränga prylar, samtidigt som de använder samma krig som ett argument för att tysta kritiken om just dessa inlägg.

*Herregud, Camilla, det pågår ju faktiskt ett KRIG där ute och vi förstår inte hur du kan sprida någonting annat än kärlek och värme just nu, i denna mörka stund. Hur har du MAGE att kritisera att jag använder kriget i mina inlägg för att försöka kränga fler prylar? Sluta utnyttja kriget för att kritisera oss!”

Hmmm… Vilka är det egentligen som utnyttjar kriget här?

"Om de inte får ifrågasättas, granskas eller kritiseras utan att det ska kallas för mobbning, hatsvans eller häxjakt så tror jag att den här branschen går ett dystert och osäkert öde till mötes."*---

Influencers omsätter miljoner på att påverka sina följare och är en av vår tids nya makthavare. Camilla Gervide ser hur branschen måste kunna granskas utan att det ska kallas för mobbning eller häxjakt.
Cojimar
5/19/22, 8:14 AM
#81

Enligt den årliga mediebarometern har den ökade nyhetskonsumtionen under pandemin hållit i sig, och den dagliga användningen av nyhetsmedier ligger kvar på höga sju timmar om dagen per person, rapporterar SVT.

"Preliminära siffror från februari, mars och april 2022 visar även att svenskarnas nyhetskonsumtion steg efter Rysslands invasion av Ukraina. Här ökade framförallt SVT och TV4 mest, med 4 procentenheter vardera. Medan andelen som tar del av nyheter via Facebook minskade med 3 procentenheter jämfört med 2021."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Svenskarnas nyhetskonsumtion ökar och i synnerhet de professionella nyhetskällorna, det visar 2021 års Mediebarometer som mäter svenskarnas medievanor.
Cojimar
6/4/22, 12:21 PM
#82

#75 Vissa av oss avskämar sig från omvärldens obehagligheter, andra jagar information, och någonstans ligger domedagsskrollandet på lur...

"Domedagsskrollande är när vi kontinuerligt skrollar bland negativa nyheter och negativ information. Även om informationen känns deprimerande eller upplevs som plågsam och smärtsam så fortsätter vi ändå, säger psykologen Suzan Mobarke Hall."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Domedagsskrolla innebär att du läser negativ nyhet efter negativ nyhet utan att kunna sluta, trots att det gör att du mår dåligt. Psykologens råd för att sluta.
  • Redigerat 6/4/22, 12:22 PM av Cojimar
Fornöga
9/21/22, 8:42 AM
#83

Den uppgång i nyhetskonsumerande som konstaterades under pandemin har fortsatt, vilket kanske är förståeligt med tanke på världssituationen och valrörelsen bland annat.

Det är traditionella medier som fått ökat intresse, medan nyhetsföljande på sociala medier minskat, säger en rapport från Myndigheten för press radio och tv.


Re:tired.

Svenskarnas nyhetskonsumtion ökade under pandemin och trenden håller i sig, visar en rapport från Myndigheten för press radio och tv har sammanställt.Traditionella ...
  • Redigerat 9/21/22, 8:46 AM av Fornöga
Annons:
Fornöga
5/16/23, 8:37 AM
#84

#83 Trenden med ökad nyhetskonsumtion som konstaterades i höstas verkar hålla i sig, enligt mediaforskare.


Re:tired.

Svenskars mediekonsumtion är rekordhög, enligt siffror i årets Mediebarometer från Göteborgs universitet.”Ett överraskande resultat”, säger Tobias Lindberg, ...
Fornöga
11/10/23, 2:01 PM
#85

#83 Fast nu har kanske ett övermättnadstillstånd infunnit sig: BBC skriver om en färsk rapport som visar att nyhetskonsumtionen minskat globalt, vilket förknippas med alla nedslående nyheter vi nåtts av under senare år.

"Antalet personer som är starkt intresserade av nyheterna har minskat med cirka en fjärdedel under de senaste sex åren, visar en global studie.

En rapport från Oxford Universitys Reuters Institute säger att 48% av människor runt om i världen är mycket eller extremt intresserade av nyheterna - en minskning från 63% 2017.

Mer än en tredjedel av människorna (36%) världen över säger att de ibland eller ofta aktivt undviker nyheterna.

Författarna till institutets rapport säger att det finns bevis för att publiken "fortsätter att selektivt undvika viktiga berättelser som kriget i Ukraina och levnadskostnadskrisen när de skär ner på deprimerande nyheter och försöker skydda sin mentala hälsa".---


Re:tired.

There's been a sharp decline in the numbers taking a strong interest in the news in recent years.
Fornöga
11/11/23, 7:19 PM
#86

#85 TT har också tagit del av Reuters rapport om uppgivenheten inför alla negativa nyheter, och har frågat psykologen Filip Arnberg hur man skall tackla sin nedstämdhet därvidlag.


Re:tired.

Känns det tungt när nyheterna präglas av krig, kriser och konjunkturnedgång? Det finns konkreta verktyg att ta till för att hantera mörkret i vardagen. – Höj
Carmarino
11/12/23, 3:23 AM
#87

#86: Människan är inte skapad för att matas med elände dygnet runt. Eftersom det som räknas som nyheter oftast är av negativ karaktär (krig, våld, mord etc.) så orkar vi inte med att ständigt höra detta.

Vi måste få lite positiva andningspauser också. I bästa fall smygs det in en mycket kort notis av positiv karaktär i slutet av en halvtimmes nyhetssändning. Det räcker inte när resten av tiden är negativa nyheter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/12/23, 8:08 AM
#88

#87 Ja, många mer eller mindre bågnar väl under alla förfärliga nyheter som når oss, sedan är frågan vad som kom först- eventuellt hårdare vinklingar av nyheterna eller ett allt instabilare världsläge? För att vi skall förstå samtiden känns det nödvändigt att tömma den bittra bägaren, men lite socker i botten skulle förvisso inte skada någon gång!

Även Debatt iFokus har slagsida åt otäckheterna, då hjälper inte alltid små andningshål som tråden "I marginalen", tänkt för lite lättsammare anslag. Psykologens tips om att "höja blicken ibland" känns ändå värd att ta vara på.

Sedan är det ju intressant att höra förklaringen till "Det stora eländet" som det länkas till här ovan. Texten skrevs av Povel Ramel 1966, och Povel Ramelsällskapet skriver den här intron:

"Monologen framfördes av Lars Ekborg i revyn På Avigan, 1966-67. Den ingick i revyns avdelning "Språklådan" och representerade "Dagens vuxnas språk". Lars Ekborg fungerade som nyhetsuppläsare, och hade bara hade en massa eländigheter att berätta. Detta tröttnade han på (och ……..)"---

Redan då alltså…🤷‍♂️


Re:tired.

kamera0710
11/12/23, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#89

Avnjöt dessa ljuva varelser på Skansen i går. Då glömmer de många deprimerande nyheterna för ett tag. Och det kan man behöva. På jobbet påminns man ganska frekvent om framför allt den bistra ekonomiska verkligheten, när man är ute hos restaurangägare som sliter för att få verksamheten att gå runt. (För min privata ekonomi känner jag mig inte särskilt orolig i dagsläget, men det kan ju ändras fort i en osäker tid.)

Fornöga
11/12/23, 8:47 AM
#90

#89 Önskar att vår tillvaro var lika rofylld som det lugn som de fina djurbilderna förmedlar. 😏


Re:tired.

Annons:
Fornöga
11/12/23, 9:28 AM
#91

Lika sorgsen jag kan bli över alla hemska nyheter, lika förbannad blir jag över kvällspressens rubriker om biancisterna, influencare och YouTubare och "bonde i sängen-Hilma" och jag vet inte allt som media och branschföretagare samarbetar i symbios om. (Nej, jag läser inte artiklarna- det räcker med att utsättas för rubrikerna…)😣 En god anledning till att dra ner på nyhetskonsumtionen!


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: