Annons:
Etikettcorona
Läst 943 ggr
[Göstage]
2020-04-06 10:48

Din coronapåsk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Påsken är ofta en högtid då man reser och hälsar på familjen, men i år är det ju annorlunda eftersom folk uppmanas att stanna hemma och inte besöka sina släktingar", påminner SVT.

Hur kommer du att fira påsken  detta minst sagt annorlunda år - skiljer sig firandet mot vad du egentligen hade planerat?

Och: Glad Påsk - trots allt…

  • Redigerat 2020-11-18 17:09 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2020-04-06 10:52
#1

Min påsk kommer att firas i all stillsamhet här hemma. Brukar ofta fira den tillsammans med äldre syskon med familjer, men eftersom min bror gick bort strax innan coronautbrottet och det andra syskonet bor trettio mil bort så blir det till att sitta av påsken i karantänen. Det kommer att fungera, det också.🙂

[Göstage]
2020-04-06 11:01
[Jimmy.L]
2020-04-06 11:15
#3

Blir hemma som  vanligt med lite påskmat.

Glad påsk

[Göstage]
2020-04-06 11:16
#4

Patrik Lundberg i Expressen tillhör en yngre generation, och han tror att påsken trots allt blir sig ganska så lik för många i hans ålder. Kanske är det så?

"För Socialstyrelsen riktar sig inte till hela befolkningen. Främst vädjar de till folk med pengar att en påsk av hundra stanna hemma, för att rädda människoliv. Jag tror inte att de påskhelger jag har firat har varit särskilt onormala, även om jag växte upp med begränsade medel. De flesta var hemma. Och de flesta har det bättre i dag, men kan bara drömma om mer än en sommarsemester. Däremot tror jag att välsmort folk kanske mår bra av att fira hemma och fundera över sina privilegier."

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/fa-av-mina-vanner-har-resepanik-infor-pasken-2020/

Carmarino
2020-04-06 12:00
#5

Det var längesedan jag firade påsk. Den traditionen dog sakta ut för många år sedan, så för min del blir det ingen skillnad. Fortsätter äta ett ägg om dagen som vanligt, och jag tänker inte färga dem under påsken heller. 🙂

Har dock som vanligt påskpyntat lägenheten, men precis som med julpyntet så gör jag det för min egen skull, för att jag tycker det är trevligt, inte för att jag räknar med att få besök.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cragan
2020-04-06 13:54
#6

brukar "fira" med far o syskonen o deras familjer  aka äta mat o diskutera div saker
i år biddar det inget av det 
blir o äta lite gott här hemma ist  det mest intressant blir dock o se hur många födelse dagar vi blir o fira på en o samma gång när detta har blåst över vi är en del som fyller april - augusti   får hoppas det inte blir att även yngsta syrran firas dock då hon fyller i januari

Annons:
Ary
2020-04-06 16:41
#7

Påsktraditionen har dött ut här men jag kanske köper lite rökt lax, ett glas rödvin till det. Katten och jag. Katten bojkottar dock rökt lax. 😎

Honestyisdead
2020-04-06 21:30
#8

Vi brukar bara vara familjen hos mina föräldrar. Så blir det även i år med skillnaden att vi kommer sitta utomhus med avstånd mellan oss och vi kommer grilla istället för att äta det traditionella inomhus.

Lia
2020-04-06 21:39
#9

Normalt hjälper jag mamma med hennes utställning, och på påskafton äter vi ihop med familjen. Men i år spenderar jag och sambon påsken själva för första gången, mamma sitter själv med vår hund och mormor sitter ensam på sitt boende. Men eftersom även mamma isolerat sig så kan vi nog träffas ändå en dag, om vi håller avstånd.

Draken
2020-04-07 11:33
#10

Vi "firar" hemma med barnen. De får sina påskägg på påskaftons morron som vanligt.

Vi hade tänkt åka till min bror på Levanger i Norge, men det får bli en annan gång.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2020-04-08 11:21
#11

"Ät ihop digitalt nu i påsk och kramas på distans", lyder regiondirektör Alf Jönssons tips på påsksamvaro 2020.

[Göstage]
2020-04-10 07:51
#12

#11 Verkar som om digitala gemensamma måltider får ett visst uppsving den här helgen - en del TV-reklam har till exempel ställt in sig på det.

"Många unga lever konstant uppkopplade och gör saker tillsammans med sina vänner, men för den äldre generation har barriären att ställa laptopen eller mobilen på köksbordet och koppla upp sig med vännerna varit lite högre. Något som Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen ser förändras nu.   

– Det vi ser i ökningen nu är att man vill se varandra. Det räcker inte med text längre. Man saknar varandra när man får inte träffas. Vi ser att man har med sig farmor eller mormor på middagen via videoverktyg. – Det vi lär oss nu kanske vi kan ta med oss framöver när vi inte längre behöver vara fysiskt distanserade, säger Deeped Niclas Strandh, expert på sociala medier. Just digitala middagar kan vara en lösning för de som brukar resa till nära och kära i påsk, men inte kan göra det i år på grund av coronasmittan."---

"Just digitala middagar kan vara en lösning för de som brukar resa till nära och kära i påsk, men inte kan göra det i år på grund av coronasmittan."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/allt-fler-haller-kontakten-digitalt-sa-firar-du-pask-tillsammans-pa-distans

Nej, någon digital påskmiddag blir det inte för min del- på sin höjd blir det en mejlad bild på påskmaten på tallriken. Men någon annan här kanske har kommit längre i det digitala matumgänget?

Carmarino
2020-04-10 10:34
#13

Ingen digital påskmiddag här heller. Ingen påskmiddag alls faktiskt, bara "vanlig" mat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2020-04-10 12:23
#14

Gissar att många hoppar över plockgodiset till påsk i år, men enligt Livsmedelsverket är smittorisken liten. En anledning uppges vara sockret.

"I påsktider är det många som ser fram emot påskgodiset, men just nu finns det en del som är oroliga för att bli smittade av corona via lösgodis. Den oron kan dock vara obefogad. – Det är viktigt att vi har god handhygien, men man måste inte vara extra noga just med godiset, säger Christina Lantz, mikrobiolog vid Livsmedelsverket."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-anledning-att-oroa-sig-for-paskgodiset

Ary
2020-04-10 14:44
#15

#14 Tror fortfarande inte det är ngn bra idé att springa omkring och använda samma spadar och ta o samma lock som alla andra så jag avstår, även om själva godiset kanske inte gör en sjuk…

[Göstage]
2020-04-10 14:52
#16

#15 Nej, jag avstår också att gräva i godisboxarna (dessutom har jag känning av tandvärk, så det är inte svårt att avstå…).

[Jimmy.L]
2020-04-10 14:59
#17

Åratal sen jag köpte lösgodis.

Honestyisdead
2020-04-10 15:53
#18

Jag har aldrig köpt lösgodis. Ser lagom mysigt ut när barnen stoppar den sina händer i det.

[Hayabusa]
2020-04-11 09:08
#19

Har aldrig firat påsk i bemärkelsen "fira". Det som skiljer sig åt i år, däremot, är att det inte spelas slutspel & kval i hockey….

[Göstage]
2020-04-11 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tog en bild till släkt och vänner för att visa att jag håller hungern på avstånd  i  min påskkarantän.

Annons:
Emo
2020-04-12 11:32
#21

#20 Det ser trevligt ut. Glad Påsk!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2020-04-12 11:37
#22

#21 God fortsättning! Ja, det var inte så dumt, och det räcker till ett mål också idag.🙂

Emo
2020-04-12 12:43
#23

#22 Praktiskt när det räcker mer än en dag. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2020-12-28 08:57
#24

Påsken 2021 infaller i början på april. Kommer utlandsresor att vara att rekommendera då?

Erna Solberg säger till norska TV 2 att norrmännen inte skall räkna med att kunna dra utomlands till påsken 2021.

"Kommer vi att kunna resa påsken 2021?

Till påsklovet kan barnfamiljer hursomhelst planera och använda röda dagar och klämdagar för att få längre ledighet.
För att ordna en påsksemester på tio dagar kring påsken 2021 räcker det att ta ut fyra semesterdagar."---

https://www.expressen.se/nyheter/pasklov-2021-ordna-tio-dagar-ledigt-med-barnen/

Norge statsminister Erna Solberg (Høyre) säger till sina landsmän att de på grund av coronapandemin inte ska räkna med att kunna resa utomlands den kommande påsken.
[Jimmy.L]
2020-12-28 09:01
#25

#24: Allt hänger på hur mycket vaccin dom hinner tillverka.

[Göstage]
2020-12-28 09:17
#26

#25 Och att det harmoniserar med resmålsländerna: ligger de inte i fas med Sverige med vaccinet så kanske det kvarstår karantänbestämmelser.

Draken
2020-12-30 19:20
#27

Är gränserna öppna, så kommer vi nog åka över till levanger och min bror.

Blir isf en sväng på kyrkogården också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Göstage]
2021-02-04 19:00
#28

Tegnell tror att man skall kunna träffa sina äldre släktingar i påsk - under förutsättning att de har hunnit ta båda vaccinsprutorna.

Nu kommer glädjebeskedet som många väntat på. I påsk kan vi nämligen träffa våra äldre släktingar igen, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. – Om de fått båda sina vaccindoser då, ja.
  • Redigerat 2021-02-04 19:01 av [Göstage]
Draken
2021-02-09 09:46
#29

Mina föräldrar vaccineras nu i andra halvan av Februari, men jag vet fortfarande inte när mina chefer får klartecken för att vaccinera oss.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-09 09:47 av Draken
Emo
2021-02-09 10:05
#30

Min man och jag var rörande överens om att livet inte var värt att leva om vi inte umgicks med barn , barnbarn och barnbarnsbarn.

Här stängs inte dörrarna för barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Vil de komma är de välkomna. Vi har gjort vårt.

De som lever till påsken kan umgås.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
2021-02-09 10:13
#31

#30: Båda mina föräldrar ligger i riskson, min far har hjärtfel och min mor har diabetes. Båda äter blodtrycksmediciner. Båda är 75 +

Visst det har varit jobbigt för dem att inte få träffa barn barnbarn och barnbarns barn- Men samtidigt har varken de eller vi velat ta den risken, framförallt eftersom både jag och 2 av mina syskon jobbar inom vården, 2 av mina pojkar och 1 av syrrans flickor samt brorsans fru och ena dotter jobbar inom vården.
Lillebror ligger ute på båt 2 månader i sträck.

Så ja, det har varit väldigt tråkigt och saknaden är ganska svår. Men det är inte värt risken att vi förlorar dem för gott. Det har vi alla varit överens om.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-09 10:16 av Draken
[Göstage]
2021-02-20 21:26
#32

Anders Tegnell tror på en påsk med ungefär samma begränsningar som i julas, det vill säga ett firande med de allra närmaste och med samma försiktighetsmått som då.

Beroende på hur det går med vaccinationerna tror han att det kan bli möjligt med firande med släktens äldre medlemmar till midsommar.

SVT:s nyhetstjänst med nyheter från hela Sverige och världen inom kultur, sport, opinion och väder.
[Jimmy.L]
2021-03-08 16:23
#33

Sigge Jungell, vd för Funäsfjällen, är optimistisk inför påsken om drygt tre veckor.

”Det är nästan helt fullt och mycket lite boende kvar att välja på. Under årets säsong har vi haft en låg avbokningsfrekvens.”

https://www.travelnews.se/sverige/turism/fjallen-laddar-for-pask-med-flexibla-avbokningsregler/

Sveriges största affärssajt för reseindustrin
[Jimmy.L]
2021-03-14 08:54
#34

Påsken är en populär hemvändarhelg och den närmar sig med stormsteg. Enligt Destination Gotland bidrar pandemin till att färre bokar resa till ön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/farre-har-bokat-gotlandsresa-i-pask

Påsken är en populär hemvändarhelg och den närmar sig med stormsteg. Enligt Destination Gotland bidrar pandemin till att färre bokar resa till ön.
Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-18 18:11
#35

Statsminister Stefan Löfven uppmanar till ett återhållsamt påskfirande.

– Coronaviruset tar inte hänsyn till våra högtider, vi måste se till att de inte blir tillfälle för ökad smittspridning, säger Löfven på en pressträff.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-fhm-haller-presstraff

Statsminister Stefan Löfven uppmanar till ett återhållsamt påskfirande. – Coronaviruset tar inte hänsyn till våra högtider, vi måste se till att de inte blir tillfälle för ökad smittspridning, säger Löfven på en pressträff.
[Göstage]
2021-03-21 04:10
#36

Precis som förra påsken tänker många fira påsken i den trängre kretsen.

Många planerar en påskhelg tillsammans med bara de allra närmaste i år.  "Vi ska fira i vår lilla bubbla", svarar flera av dem vi pratat med i Linköping ...
[Göstage]
2021-03-21 12:15
#37

Påskäggen verkar inte bli någon bristvara, trots fågelinfluensan.

Fågelinfluensatråd.

Först under maj månad förväntas fågelinfluensan, som slagit hårt mot hönsbesättningar i Sverige, att klinga av. Branschen är ansträngd och det kan bli ...
Honestyisdead
2021-03-21 12:32
#38

Bryr mig inte om påsk så det blir inget speciellt.

[Jimmy.L]
2021-03-21 13:03
#39

#37: Skönt att det inte blir en bristvara.

[Göstage]
2021-03-21 13:11
#40

#39 Ja, en påsk utan ägg skulle kännas lite trist.

[Jimmy.L]
2021-03-21 13:38
#41

#38: Inte jag heller, men lite god mat brukar det bli ändå.

Annons:
[Jimmy.L]
2021-03-23 16:36
#42

Antalet fall av covid-19 har ökat med 18 procent de senaste två veckorna.

– Inte hållbart, säger statsepidemiologen Anders Tegnell under dagens presskonferens.

Men några striktare restriktioner inför påsk är inte aktuellt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittspridningen-skenar-inte-hallbart

Antalet fall av covid-19 har ökat med 18 procent de senaste två veckorna. – Inte hållbart, säger statsepidemiologen Anders Tegnell under dagens presskonferens. Men några striktare restriktioner inför påsk är inte aktuellt.
[Göstage]
2021-03-29 08:41
#43

Vintersemestrarna i fjällen har inte inneburit någon ökad smittspridning visar en undersökning som Region Jämtland/Härjedalen har låtit göra, och man tror därmed inte heller att påsklovsturismen medför någon ökad risk, om turisterna fortsätter att visa samma ansvar.

Turismen har inte bidragit till någon utökad smitta på fjälldestinationerna i Jämtlands län. Det visar utvärderingar som Region Jämtland Härjedalen gjort ...
[Göstage]
2021-03-29 09:56
#44

För påskäggens vänner.

Det finns inte mycket som är så starkt förknippat med påsken som just ägget. Vi äter ägg, pyntar och målar dem och fyller dem med godis åt barnen – och vi skickar dem inte sällan som vackra påskkort till varandra. Men vad beror det egentligen på att ägget blivit en av påskens allra största symboler?…
[Jimmy.L]
2021-03-29 18:47
#45

Smittspridningen bland unga ökar sedan den brittiska mutanten av covid-19 fått fäste i länet. Flera skolor skickar hem eleverna och nu uppmanas de att stanna hemma på lovet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/stanna-hemma-med-familjen-smittskyddslakarens-rad-infor-pasklovet

Smittspridningen bland unga ökar sedan den brittiska mutanten av covid-19 fått fäste i länet. Flera skolor skickar hem eleverna och nu uppmanas de att stanna hemma på lovet.
[Jimmy.L]
2021-04-06 19:14
#46

Andelen resor mellan Stockholm och Jämtland ökade under påskhelgen med 959 procent jämfört med i fjol, det visar siffror från Telia. Men då ska man komma ihåg att skidanläggningarna höll stängt i fjol på grund av pandemin.

https://sverigesradio.se/artikel/nara-tusenprocentig-okning-av-stockholmare-i-jamtland-i-pask

Andelen resor mellan Stockholm och Jämtland ökade under påskhelgen med 959 procent jämfört med i fjol, det visar siffror från Telia. Men då ska man ...
Draken
2021-04-07 14:50
#47

#46: Och folk undrar hur smittspridningen kan eskalera så som det har gjort …😏

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2021-04-08 20:45
#48

Riksgränsens skidanläggning är välbesökt under påsklovet. Men alla liftar är inte öppna och klockan 9 i morse ringlade liftkön både lång och trång – nu varnar en fjällbesökare för ökad smittspridning.

'
'https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/enorma-liftkoer-i-riksgransen-fjallbesokare-varnar-for-smittspridning

Riksgränsens skidanläggning är välbesökt under påsklovet. Men alla liftar är inte öppna och klockan 9 i morse ringlade liftkön både lång och trång – nu varnar en fjällbesökare för ökad smittspridning.
Annons:
Upp till toppen
Annons: