Annons:
Etikettcorona
Läst 6763 ggr
[Göstage]
2020-04-06 12:28

Bär du munskydd utomhus?

Frågan om munskyddets roll som faktiskt smittskydd eller bara ett symbolladdat outfit bland allmänheten (ej inom sjukvården) fortsätter att väcka diskussion, men allt fler länder sägs kräva eller rekommendera munskydd hos sin befolkning.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-lander-rekommenderar-munskydd

Bär du munskydd när du rör dig utomhus?

  • Redigerat 2020-11-18 16:34 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-19 13:22 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2020-04-06 12:31
#1

Debatten går hög bland sakkunniga om munskyddets för- respektive nackdelar.

https://www.expressen.se/nyheter/landernas-forvirrande-budskap-om-munskydd/

Jag har inte använt munskydd och kommer knappast att göra det de få gånger jag är ute,  om det inte blir tvång på det.

Carmarino
2020-04-06 12:33
#2

Tror jag skulle få kvävningskänslor om jag skulle ha det på mig någon längre stund. Kan inte ens ha polotröja på mig utan att känna det som om jag skulle strypas. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-04-06 12:47
#3

Nej, ska jag bära mask vill jag helst ha en gummimask dom är bekvämare än engångsmask.

FataMorgana
2020-04-06 12:52
#4

#0  

Som jag skrev innan till dig i tråden som togs bort, använder jag inte munskydd för att skydda mig själv, utan för att skydda andra, ifall om jag skulle vara en av de många som bär på viruset utan att uppvisa några symptom, för att minimera risken att smitta ner andra. Du skrev som svar att du utgår från att den som bär munskydd är sjuk. Men vi har redan vetat om i flera veckor att många som bär på viruset inte uppvisar några symptom. Ser jag en med mundskydd tänker jag, inte som du, att människan måste vara sjuk, utan att det är en människa som bryr sig om sina medmänniskor och som gör allt för att inte smitta ner andra ifall om hon skulle vara en av de symptomlösa som bär viruset.

[Jimmy.L]
2020-04-06 12:57
#5

#4 Bär du inte gummimask så måste du byta mask ofta, dessutom måste du se till att masken sitter 100% rätt annars fyller den ingen funktion.

[Göstage]
2020-04-06 12:59
#6

#4 Det står dig ju fritt att bära munskydd av vilket skäl det än må vara. Känslan jag beskrev i skräptråden, om  att ett möte men en med munskydd föder tanken att det kan vara en smittbärare, är inte baserat på vetenskapliga grunder utan mer en "primitiv reflex" som jag är medveten om. Du verkar mer se det som en godhetssignal att bära munskydd, okej för det i så fall. 

Edit.

Annons:
[Göstage]
2020-04-06 13:29
#7

Kanske något att tänka på innan man gör egna skydd?

"På Arbetshälsoinstitutet säger Erja Mäkelä, sakkunnig i frågor om skyddsutrustning, att ingen kan förbjuda privatpersoner att sy egna munskydd, men att de hemtillverkade skydden officiellt inte kan kallas skydd.

– Problemet med alla munskydd är att de så lätt används fel. Om de ska vara till nytta ska de tas på med rentvättade händer och sedan ska man inte peta på dem alls medan man bär dem. Det här klarar folk sällan av, säger Mäkelä och påminner om att det finns forskning som visar att de flesta personer rör vid sitt eget ansikte 26 gånger per timme.

Om Mäkelä själv skulle sy ett munskydd skulle hon göra det av tunt lakanstyg. – Om tyget inte andas kan det i stället samlas för mycket koldioxid i det och andningen dessutom bli för tung genom tyget. Det är farligt särskilt för till exempel personer med högt blodtryck eller hjärtsjukdomar. "Mäkelä säger att inte heller den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC rekommenderar hemgjorda skydd."---

https://www.hbl.fi/artikel/fler-munskydd-eller-inte-fragan-delar-asikterna-skarpt/

Andra som är mer positivt inställda till munskydd kommer också till tals i artikeln.

FataMorgana
2020-04-06 13:39
#8

# 7 

Ja just den artikeln var det som jag länkade till tidigare. 

Jag citerar lite till: 

Docenten i klinisk epidemiologi, Kari Tikkinen, vid Helsingfors universitet och Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt är en av dem som engagerat sig i diskussionen om munskydd under de senaste dagarna. Han är övertygad om att smittspridningen skulle vara mindre om så många som möjligt skulle använda munskydd. Argumentet att folk ändå petar på sitt munskydd, skjuter upp det i pannan eller låter den hänga under hakan ibland är enligt honom ingen orsak att låta bli att försöka.

– Vi ger ju regler för handtvätt också och alltid finns det någon som slarvar där, men ju flera som gör rätt, desto bättre, säger han.

Menar du att den som går ut på stan med munskydd kan klara sig undan smitta?

– Nej. Vi vet fortfarande för lite. Mina kommentarer är därför spekulationer, men jag tror att också ett lite sämre munskydd kan hejda åtminstone en del av de droppar och virus som skulle flyga fritt i en nysning utan skydd, säger han.

Tikkinen ser munskydden som ett sätt att visa omsorg."

JRSN
2020-04-06 14:14
#9

Munskydd, eventuellt 'visir' kan vara verksamt för personal inom matbranchen som hanterar livsmedel; utandningsluften avleds åt sidan resp. neråt. För kockar, personal i caféer, skolbespisningar etc. Självklart även operationspersonal inom vården, vid såromläggningar etc. I övrigt ser jag munskydd som tämligen utan verkan och mer som en 'psykosocial markering' (att man bryr sig och gör något).

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Stallmima
2020-04-06 14:27
#10

Nej det gör jag inte, är försiktig ändå med de få jag träffar…

MonicaLagerquist
2020-04-06 16:26
#11

Nej.Jag går bara i skogen och om jag mot förmodan skulle möta någon så håller jag avstånd.

Stolt ägare till fem La permer

Ary
2020-04-06 16:33
#12

Jag har gummimask på mig i mataffären då jag har varit förkyld de senaste 3,5 veckorna. Rätt alarmerande i min lilla lokala coop tydligen då alla höll ordentlig distans. 😃 Jag vill inte smitta någon med förkylningen från helvetet och att få corona också när bronkerna redan är inflammerade verkar som en dålig idé..  Så fort jag kommer till bilen åker den av. 

Jag förespråkar mask i affären för släkt och vänner, på den tiden hinner ju inte masken bli fuktig/blöt. Man kan ju göra egna av glasfiberfria filter som filtrerar bort virus utan att ta något från vården.

Draken
2020-04-07 11:38
#13

Nej. Använder inte munnskydd utomhus. Skulle det dock bli lag på det, så kommer jag nog använda, men inte annars.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lona
2020-04-07 16:05
#14

#12, Är du testad för Covid-19? Skulle nog kunna vara det, många får inte så svåra symtom utan mer som just en utdragen och seg "förkylning". Det är ju svårt att veta hur många som haft viruset utan att bli rejält sjuka. De som hamnar på IVA eller ens behöver söka vård är förmodligen bara toppen på isberget. Krya på dig i vilket fall! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
2020-04-07 16:47
#15

Svarade nej men funderar 🤔

Har skaffat några i färger som matchar kläder, är lite petig med sånt 😊 men jag känner som så att sätter jag på mig så kanske jag skrämmer upp mer samtidigt som det också ger en trygghet hos andra att man tänker på sina medmänniskor så det där är både på ont och gott.

Än har jag inte mött nån här med munskydd så jag har inte heller burit nåt av mina men det kanske kommer. Jag såg en person men det var i ett väldigt tidigt skede av Corona och utanför en restaurang så det var nog mer inom jobbet han bar den än mot Corona.

Jag provade ett par av munskydden bland annat det svarta och jag såg ju ut som om jag vore värsta boven och banditen 😂 så det där med munskydd sitter långt inne och hur känner butiker om vi kommer in med dom där med tanke på så mycket brott som begås så det här är inte lätt men samtidigt är vi nog nu ganska så vana att det dyker upp mer och mer och blir som en del av vardagen.

Jag har funderat på att göra ett eget visir  eftersom jag är i riskgrupp så folk ser ansiktet det tror jag skulle kännas bättre för många för hur det är så är ett dolt ansikte inget som vi gärna vill möta.

Honestyisdead
2020-04-07 18:09
#16

Är bara ute på promenader med familjen och träffar endast familjemedlemmar som också isolerat sig så jag har inte det. Men skulle gärna använda det om jag måste någonstans, för att inte råka smitta andra. Har sett några få med mask och jag tänker inte att dom är sjuka utan att dom är rädda och eller inte vill föra vidare eventuell smitta. Går lika stor omväg oavsett om personen har mask eller ej.

FataMorgana
2020-04-08 11:02
#17

Med tanke på att det beräknas vara uppåt 10% smittade i Sverige kan man anta att åtminstone en av de alla som röstat för nej i den här tråden antagligen haft smittan, är smittad eller kommer att bli smittad, men det kan också vara fler än så, eller ingen alls förstås. Men helt statistiskt sätt så är det helt rimligt att åtminstone en eller två har burit på viruset eller gör den än. Eftersom det finns så många som inte uppvisar några symptom kan man också anta att möjligheten är stor att denna person inte ens vet om det själv och på så vis helt omedvetet smittat ner andra. Med munskydd minskar man  risken att smitta ner andra, så skulle alla 27 bära munskydd skulle smittan inte sprida sig lika mycket. 

Det är ju just de som inte uppvisar några symptom som är det största smittspridarna, alltså vi som sitter här och tycker oss må hur bra som helst. Vem som har symptom och vem som är positivt testad sitter ju hemma i karantän och kan därför inte smitta ner andra. Det är vi som smittar ner andra, vi som tror oss vara friska men inte är det. Och varför skriver jag vi? Jo, för att det kan vara jag som är denna person, men det kan också vara vem som helst av er andra som läser det här. Kan ni säga att ni vet till 100% att ni inte bär smittan? Har ni blivit testade? Det har i allafall inte jag och därför bär jag munskydd i mötet med andra människor, när jag går till affären för att handla. Inte bara för att jag måste det, utan även för att jag vill det. Även i mindre affärer där det inte är plikt på att bära munskydd bär jag munskydd och jag har sett att majoriteten av folket här var jag bor gör det. Jag vill inte smitta ner andra och jag är helt säker på att om alla bara skulle göra sina utomhus ärenden med samma vilja att inte smitta ner andra, att smittspridningen skulle minska.

[Göstage]
2020-04-08 11:10
#18

#17 Fast eftersom ingen valt alternativet "ja, alltid" så utgår jag att du är den ende av 37 som valt alternativet "ja, ibland".  

Du bär munskyddet vid möte med andra människor skriver du; när tar du av munskyddet eller lämnar det hemma,  hur förvarar du det när du inte använder det och hur snabbt hinner du ta på skyddet om någon dyker upp hastigt om du har det med dig? (Min frågor är grundade på intresse och inte menade som kritik!)

[Hayabusa]
2020-04-08 11:31
#19

Inget munskydd för min del. Håller avstånd och så länge jag är frisk & kry så känns det onödigt med munskydd. Men, vem vet?

kamera0710
2020-04-08 11:55
#20

Satte nej, man får hålla avstånd till de man möter.

Annons:
FataMorgana
2020-04-08 12:21
#21

#18  

Ja jag valde alternativet "ja ibland" eftersom jag inte bär munskydd när vi är ute i naturen och promenerar. Där finns det ändå så lite folk, ibland ser vi inte en kotte och möter vi på någon ser vi det från långt håll och kan gå åt sidan. Man kan ju använda sig av sitt sunda förnuft också och inte bära på munskydd när man är helt ensam i skogen. 

Att munskydd används i affärer i flera länder har ju att göra med att man måste vistas med andra människor i en och samma byggnad under en lite längre stund. Risken att man möter på någon i naturen som nyser eller hostar i samma ögonblick man går förbi varandra är mindre än att man har någon i affären som råkar nysa eller hosta när man befinner sig där. Det här med munskydd ska inte betyda att man hela tiden behöver bära ett, men speciellt på ställen där det samlas mer folk är det klokt, för allas skull. 

Sen måste man ju vara väldigt noga med hyginen även när man använder munskydd och alltid tvätta händerna innan man går ut och handlar och innan man sätter på sig mundskyddet och inte bara efteråt. I många affärer har dom desinfektionsmedel utanför så att man kan desinficera händerna innan man tar på sig munskyddet och efteråt när man går ut igen. Men själva har vi har alltid en desinfektionsflaska med oss, så att det ska bli så rätt som möjligt. 

I går när vi gick till banken och till apoteket i vår lila by satte vi på oss munskyddet redan hemma. När vi var hemma igen tvättade vi munskydden i hett vatten, men man kan lägga dem i ugnen i 120 grader för 20 minuter också. Så kan man  återanvända dem. Tar vi av oss dem utanför affären sätter vi dom direkt ner i en liten påse som vi knyter fast ordentligt som vi slänger i bilens bagageutrymme. Hemma tvättar vi dem med en gång. I bilen har vi ett par oanvända munskydd som vi kan ta på oss på en gång ifall vi t.e.x skulle bli stoppade av polisen eller för att kunna ta på det snabbt om man som du skriver möter hastigt på någon. Här var jag bor finns det ju ändå bara fyra grunder för att gå ut. Det är för att gå och handla, för att hjälpa andra, för att gå på jobb och för att gå ut i naturen och röra på benen eller ta en joggingrunda. Så att göra saker och ting med munskydd rätt är inte så svårt just nu.

FataMorgana
2020-04-08 12:30
#22

#19  

Ja vem vet vem som är helt frisk och kry? Det är ju just dom som känner sig helt friska trots att dom bär på viruset som är dom som går omkring och smittar andra. Dom sjuka ligger ändå hemma i sängen.

[Göstage]
2020-04-08 12:51
#23

#21 Fast om du möter någon i naturen behöver det ju inte vara så dramatiskt att de hostar eller nyser- som du själv konstaterade i ditt förra inlägg:  "eftersom det finns så många som inte uppvisar några symptom kan man också anta att möjligheten är stor att denna person inte ens vet om det själv och på så vis helt omedvetet smittat ner andra" - det kan ju även omfatta skogsvandraren du möter, och du kan även själv vara omedveten smittospridare. Sedan är det ju självklart att man möter färre människor i naturen än i affärerna.

Du skriver att "det här med munskydd ska inte betyda att man hela tiden behöver bära ett, men speciellt på ställen där det samlas mer folk är det klokt, för allas skull". Men innebär inte det ständiga avväganden - du skriver också tidigare att  du "bär munskyddet i mötet med andra människor". Även om det så bara är en person som man möter så finns ju den ömsesidiga smittorisken. Är inte valet i så fall att alltid bära mask om man ändå börjat - speciellt om man rör sig ute så mycket som du trots allt verkar göra?

Till sist en eloge för den omsorgsfulla skötseln av munskydden! 👍

FataMorgana
2020-04-08 13:32
#24

#23 

Naturligtvis kan det innebära att skogsvandraren och att även jag själv är smittospridaren utan att veta om det. Men i naturen är det lättare att gå omvägar och att hålla ännu längre avstånd än vad som är möjligt i affärer, förutsatt att där inte är mycket folk förstås. Men på ställen med mycket folk brukar vi ändå inte vara. 

I går när vi gick på en promenad i naturen lämnade vi våra munskydd hemma eftersom vi inte tog bilen utan gick omkring i våra trakter. När vi såg att det fanns ett par personer på den ena sidan av vägen gick vi över till den andra sidan för att inte behöva möta dem och så gick vi ända tills vi kom ut till vägen där vi brukar promenara. På så vis slapp vi att vara i närheten av andra människor.  

I naturen är det inte som i affären att man hela tiden har någon bakom sig, framför sig och brevid sig och om man skulle råka gå förbi någon i naturen tar det bara ett par sekunder tills personen passerat. I såna fall kan man också hålla andan. Risken att bli smittad eller att smitta ner en annan blir så mycket mindre på så vis, än om man är i affären. Och som som läget är nu ska vi ju ändå inte upprätthålla oss med andra människor utan distansera oss socialt, så det skulle hur som helst inte falla mig in att stanna en stund för att snacka om väder och vind med skogsvandraren just nu. Risken att vi smittar varandra är nog ganska minimal med andra ord. Skulle vi mötas i affären skulle risken vara mycket större, om någon av oss var smittad förstås. 

Att hela tiden bära mask är heller inte bra, för efter några timmar tappar masken sin funktion och det bildas fukt som gör det hela kontraproduktivt. Därför är det viktigt att fundera på när och hur man använder det och att inte använda masken där det inte behövs, som när man är ensam i naturen t.e.x. Men visst är det ett ständigt avvägande och jag gör nu allt jag kan för att göra det så bra som möjligt. Kanske jag inte lyckas göra allt rätt till 100%, men åtminstone försöker jag så gott det går och ju mer jag försöker ju mindre blir risken att jag smittar ner andra ifall om jag själv skulle bära på viruset utan att veta om det.

Turbo10
2020-04-08 15:03
#25

Jag bär inte ansiktsmask eftersom fukten och värmen  är älskad av bakterier. Dom vanliga rekommendationerna om handtvätt, inte peta i ansiktet, hålla avstånd, dom klarar man sej långt på. Dessutom så tar jag inte i handtag med händerna utan använder papper eller en bit av jackärmen längst ner, t ex när jag trycker på hissknappar, håller mej i stänger i bussen, ska kasta sopor. Det krävs så lite för att skydda sej själv och andra ifrån smittan. Tyvärr har jag sett många som inte följer dom reglerna som är uppgivna. Det pussas och kramas, det picknickas, spring hem till andra, handhälsningar,  klungor som har nära kontakt.  Handlare som har noll koll.  Ja, sånt är livet i Nysverige.

[Göstage]
2020-04-17 11:01
#26

"I dessa tider har många sett skräckbilder om hur partiklar sprids med luftens hastighet över mer eller mindre stora ytor när personer hostar eller nyser. Forskare från Luleå tekniska universitet, Chalmers, KTH, Lunds tekniska högskola och Aalto-universitetet i Finland samarbetar för att få fram resultat som ska visa hur effektivt det är att sätta munskydd mellan den som hostar eller nyser och omgivningen."---

https://www.nsd.se/nyheter/lulea/pa-universitetet-hostar-folk-i-forskningens-tjanst-nm5340982.aspx

Blir väl inte färdigt innan den här smittomgången är till ända, men kanske användbar forskning på sikt.

Draken
2020-04-17 12:22
#27

Använder fortfarande inte munnskydd när jag visstas ute. jag anv'änder det, självfallet, på jobbet och om jag måste ha kontakt i någon form med läkare eller liknande.

Hittils har vi ju använt skydd som heter FFP2 eller FFP3. Men nu i förrgår sa chefen att vi skulle använda vanliga munnskydd i kontakten med misstänkta eller eller påvisade covid19 patienter.

Det kommer ju inte att hända. Jag har munnskydd hemma med filter, så jag tänkte ta med mig egna. Sen får cheferna säga precis vad de vill.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Vixxen
2020-04-17 13:49
#28

Det syns tydligt vad som händer!

Sindri
2020-04-17 16:02
#29

🤢 Det där får en ju att ständigt vilja bära ansiktsskydd. Gasmask!

[Göstage]
2020-04-18 11:24
#30

Respekt till alla munskyddsbärare (knappt någon här enligt vår inledande fråga), men kanske är avståndshållandet ändå det viktigaste och något som både munskyddsbärare och icke bärare bör ha i åtanke i första hand?  

"Det betyder att smittämnen överförs till slemhinnan i ögon, näsa eller mun via droppar från en smittad persons hosta, nysningar eller kräkningar. Dropparna faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter innan de faller till marken. Enligt Världshälsoorganisationen WHO kan det smitta inom en meters avstånd."---

 "Agnes Wold, professorn i klinisk bakteriologi, varnar också för spridning via utandningsdroppar. Att virus kan spridas genom, små droppar vid vanligt tal, skratt eller om man bara andas med öppen mun. Ungefär som ”röken” som kommer ur munnen när det är väldigt kallt ute, säger hon till GT. 

Spridningen är inte lika stor som vid exempelvis en nysning. Agnes tycker ändå att man ska vara försiktig och hålla avståndet för att inte andas in andras droppar. Var inte närmare varandra än en och en halv meter, rekommenderar hon."---

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/nu-maste-vi-alla-hjalpas-at-att-bromsa-smittan/

[Göstage]
2020-04-26 11:47
#31

"Bättre att hålla avstånd än bära munskydd", skriver TT i en utförlig artikel om för eller emot munskydd. (Sedan går det givetvis att göra bådadera.)

[Göstage]
2020-05-03 09:51
#32

Åsikten om munskyddets vara eller inte vara väcker fortsatt debatt, även på högsta nivå.

_"I Frankrike kommer det att bli obligatoriskt med munskydd för alla som rör sig i kollektivtrafiken och för högstadieelever som rör sig i skolan. Dessutom ges butiksägare rätten att neka kunder att komma in i butiken om de inte skyddar näsa och mun.
Det är nya krav som kommer införas i samband med att landet börjar släppa på andra restriktioner från och med den 11 maj, rapporterar bland andra BBC.
I Belgien införs liknande regler den 4 maj och i europeiska stormakten Tyskland, med totalt 83 miljoner invånare, råder munskyddskrav från och med denna vecka."---
_

"Men i Sverige eller övriga länder i Norden har hittills inget krav införts på allmänheten att bära munskydd ute i samhället.

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, kan inte säga huruvida synen på kunskap kring munskydds effektivitet skiljer sig åt mellan olika länder.

– Men den vetenskapliga kunskapen om detta är väldigt begränsad. Det finns viss vetenskap som talar för att om man är väldigt sjuk så kan man skydda sin omgivning genom att bära munskydd, säger han och fortsätter: – Det är väl där vi från svensk sida tycker att det blir fel. Vi säger att blir man det minsta sjuk så ska man stanna hemma, inte ta på sig ett munskydd och gå ut."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/alltfler-lander-i-europa-infor-masktvang

FataMorgana
2020-05-03 15:26
#33

#30 #31 #32 

Det ska man ju göra i alla andra länder också, stanna hemma om man känner sig det minsta sjuk och hålla avstånd när man är ute. Det är bara i Sverige det är en fråga om att välja mellan det ena och det andra. Det är snarare det som skiljer Sverige från andra länder, att man i andra länder förutom att hålla avstånd och stanna hemma om man känner sig sjuk även sätter på sig ett munskydd när man går ut bland folk, för alla smittade känner sig inte sjuka, men kan ändå sprida viruset vidare. I andra länder går man liksom ett steg längre än vad man gör i Sverige.

Honestyisdead
2020-05-03 16:38
#34

Önskar det var lag på munskydd även här i affärer, bussar och tåg och liknande.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-05-03 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Jag ser dagligen folk med munskydd som petar med händerna på den och tar av och på, dom varken använder handsprit eller tvättar händerna det ser meningslöst ut. Jag är trygg med handsprit.

Vissa invandrare tycks hålla halsduk över munnen med handen det är mer märkligare..

Åkte buss igår det var folktomt.

Honestyisdead
2020-05-03 17:00
#36

#35 Man önskar ju att folk förstod hur munskydd ska hanteras och förstod vanlig hygien.

[Jimmy.L]
2020-05-03 17:06
#37

#36 Det gör tyvärr inte folk, har till och med sätt folk sätta masken över huvudet när deras mobiler ringer och efter avslutad samtal stätta masken till rätta i en matvarubutik.

Honestyisdead
2020-05-03 17:14
#38

Sjukt!

[Jimmy.L]
2020-05-03 17:26
#39

#38 Är därför jag är skeptisk till att bära enklare mask, ända vettiga masker är skyddsmask 90 eller byggmask.

FataMorgana
2020-05-03 17:51
#40

Här finns handsprit nästan överalllt, i köpcenter och i affärer och i apotek osv. Klart att inte alla gör allt rätt gällande munskydden, men ju fler som gör det rätt ju bättre är det och här verkar många kunna använda dem utan att peta omkring på dem, enligt egna observationer. Meningen med dem är ju att om man hostar eller nyser och även när man talar helt vanligt med t.e.x kassörskan, att virus partiklarna inte ska sprida sig så långt. Med eller utan munskydd är det förstås väldigt viktigt med god handhygien just nu. Det finns inget som behöver utesluta något annat.

[VSK]
2020-05-03 22:23
#41

Vad då

Annons:
[Göstage]
2020-05-03 22:31
#42

#41 😃

Praktiskt- då kan man köra disken samtidigt som man åker säkert till jobbet! 👍

[VSK]
2020-05-03 23:12
#43

😂

Sindri
2020-05-03 23:43
#44

Nu köper jag ju aldrig PET-flaskor, men annars var det här väl en bra idé.
https://www.facebook.com/pilar.diezfernandez/videos/10214136412039196/UzpfSTExNTAyNDEyMjI6Vks6MTM4MjgyMTU3MTkwNDM4Nw/

Carmarino
2020-05-04 11:34
#45

#44 Undrar hur lång tid det tar innan det immar igen fullständigt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-05-04 12:21
#46

Lite lufthål borde funka, men jag skulle nog inte låta det gå så himla långt ner.

[Göstage]
2020-05-05 14:41
#47

Vid dagens PT utlovade FHM  att ett ställningstagande angående munskydd är att vänta från en arbetsgrupp inom myndigheten inom några dagar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndighetens-senaste-besked-folj-presstraffen-har/

[Jimmy.L]
2020-05-07 07:11
#48

Munskydd är effektivt i 15 minuter.

https://sverigesradio.se/artikel/7467903

Annons:
Carmarino
2020-05-07 10:10
#49

En intressant video om "… debunking misinformation about COVID-19 and dubious viral videos, plus looking at the latest scientific studies so you can make informed choices and be safe."

Lite drygt 13 minuter in i videon går hon igenom hur - och om - munskydd fungerar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-05-07 11:06
#50

De flesta stockholmare går på stan utan munskydd. Men här har vi träffat några som på olika sätt försöker undvika smittan genom att täcka ansiktet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ndWPo/har-ar-stockholmarnas-satt-att-skydda-sig

Honestyisdead
2020-05-07 12:07
#51

#49 Tack för videon.

[Göstage]
2020-05-07 12:31
#52

Noterar att vi efter 50 val av andra alternativ fått den första som valt alternativet "ja alltid" på frågan om man bär munskydd utomhus.

[Göstage]
2020-05-08 11:49
#53

Jennifer Wegerup har erfarenhet av hur det är att leva med delvis masktvång i ett av världens hårdast drabbade coronaländer. Där har personer som inte bär mask utsatts för fysiska angrepp. Wegerup har inte sett samma tendenser här hemma - däremot offentlig uthängning och angiveri mot masklösa.

"Om mask skyddar eller ej överlåter jag åt experterna att tvista om. Skyddsutrustning inom vård och omsorg är förstås också en sak, vardagen för gemene man en helt annan.

Efter att ha tillbringat stora delar av våren i Italien, där man måste bära mask på vissa ställen, har jag upplevt hur varm och obekväm den är. Det kan man leva med. Värre är den känsla av kristillstånd den skapar, hur den tar bort varje uns av normalitet från tillvaron."--- 

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/radslan-far-inte-styra-och-begransa-oss-andra/

Honestyisdead
2020-05-08 12:46
#54

#53 Vi har ett nytt "normalt" nu. Bara till att vänja sig.

hemul
2020-05-08 15:43
#55

Är lite svårt eftersom både mundskydd och handskar är slut överallt också nu. Funderade allvarligt på hanskar, när man handlar och så. Kundkorgar och vagnar är ju rätt äckliga även under normala omständigheter. Har sett en del som använder det faktiskt. Men tji fick jag. Slut!

Annons:
Honestyisdead
2020-05-08 20:17
#56

#55 Jag köpte mina hos en av de asiatiska affärerna, och handskarna var konstigt nog från Spanien. 100st för 70kr. Samma dag såg jag att någon internetaffär sålde 20st för det dubbla!

[Göstage]
2020-05-09 08:41
#57

Anders Tegnell anger för Vetenskapsradion orsakerna till att FHM inte rekommenderar allmänheten att bära munskydd.

Han berättar även att han under pressträffarna observerat att de journalister och fotografer som bär munskydd väldigt ofta petar sig i ansiktet.  

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/

Draken
2020-05-09 13:16
#58

Jag använder endast munnskydd på jobbet, därför att det krävs att vi har det. Använder aldrig när jag är ute eller hemma.

Man märker när man går in till Covidpatienterna och blir kvar där en stund, så vill man gärrna upp i ansiktet och peta, räta till munnskydd eller visir, man blir svettig och det börjar klia …Därför använder jag aldrig munnskydd annars.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2020-05-11 21:35
#59

En undersökning från Aftonbladet/Demoskop visar att "bara 18 procent vill se krav på munskydd på offentliga platser, till exempel butiker. Något fler, 32 procent, vill att man ska vara tvungen att täcka ansiktet i kollektivtrafiken, till exempel tunnelbanan, bussar och tåg. Fler män än kvinnor vill ha krav på munskydd."---

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2020-05-24 06:11
#61

#60 Skräp som inte funkar. Det krävs riktig filter för att skydda sig, varför inte lika bra ta en halsduk runt skallen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Jimmy.L]
2020-05-24 12:51
#63

**Det går bra att göra ett munskydd hemma, men ett hemmagjort skydd skyddar inte dig från coronaviruset utan dina medmänniskor från en eventuell smitta du bär på.
**

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring

Jag kommer plocka bort ditt inlägg, dina hemgjorda masker är inget som andra bör använda!

[Jimmy.L]
2020-05-24 12:53
#64

Munskydd klass 3 eller skyddsmask 90, eller mask med filter är det som gäller!

Caf_Roy
2020-05-24 14:43
#65

#63 Det stämmer som sagt att det inte ger ett fullständigt skydd och olika myndigheter baserar sina riktlinjer på olika studier, metastudier och uppfattningar. Men att många länder har lag på att munskydd ska bäras när man går ut och att WHO rekommenderar att friska som tar hand om coronasjuka bör bära någon form av munskydd tyder på att alla myndigheter inte delar samma uppfattning om vad som skyddar och inte, så varför direktiven i din länk från en myndighet skulle ogiltigförklara vetenskapliga studier begriper jag inte. Mitt användande av munskydd baserar jag på tre vetenskapliga grunder. Dels den här studien som visar att ett munskydd minskar (observera minskar och inte stoppar) spridningen av virus från bäraren, där en tygmask skyddar bättre än en kirurgmask: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-1342 Dels den här studien, som visar att bärandet av ett munskydd minskar mängden virus som når bäraren med i genomsnitt drygt 80% https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195670113000698?fbclid=IwAR3bNqveBI-eRpkzn_Cq3wPuzevk92Ue__7_1Eo7o2awnwDSiL0keDagc1M Och den tredje faktorn, att ingen vetenskaplig studie gjorts som kunnat visat på något som helst samband mellan ökad smittorisk och användning av munskydd (finns några hypoteser om att folk skulle sluta tvätta händerna om dom har munskydd men det är inte vetenskapligt testat). Kanske fel av mig att basera mitt agerande på vetenskapliga studier istället för att bara följa strömmen där jag befinner mig, men så länge olika myndigheter rekommenderar olika saker tänker jag fortsätta ifrågasätta vad de bygger sina rekommendationer på och leta reda på objektiva vetenskapliga studier att basera mitt eget agerande på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Jimmy.L]
2020-05-24 15:10
#66

#65 

  1. Jag har vänner som rört sig i buss, tunnelbanan och pendeltåg hela våren utan munskydd dom använder handsprit.
  2. Dina hemmagjorda munskydd ger inget skydd bakterier tränger igenom efter som det inte finns filter.
  3. Ingen vettig människa med lite innanför skallen kommer köpa din munskydd för den ger noll skydd!

Prova andra sajter för dina oseriösa produkter! 

Typ här.

https://utomjordiskt.ifokus.se/

Caf_Roy
2020-05-24 15:40
#67

#66 1. Många som blir smittade får inte symptom, handsprit är bra men om det hade gett ett fullständigt skydd hade inte vårdpersonal använt andningsmasker. 2. Coronavirus är ett virus och inte en bakterie, stor skillnad mellan dom. Angående huruvida munskydd av tyg kan minska mängden virus hänvisar jag till studierna, har du läst dom? Eller känner du till en studie som visar på motsatsen? Skulle vara väldigt intresserad av att läsa den i så fall! 3. Se 2.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2020-05-24 15:57
#68

Jag skulle också vara väldigt intresserad av att se en studie där man jämför en tättslutande tygmask, en korrekt använd kirurgmask, visir och kombinationer av ovanstående med att inte ha skyddsutrustning i ett rum med symptomfria smittbärare av Corona som andas normalt. Tyvärr verkar det inte vara någon som gjort en sådan studie, varför alla rekommendationer för liknande situationer för närvarande är spekulationer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Jimmy.L]
2020-05-24 16:07
#69

#67

Ge mig ett ja eller nej nu är ditt hemmagjorda munskydd godkänd inom vården?

Svarar du nej erkänner du att den inte håller måttet och är skräp!

Svarar du ja vill jag se vilken pappren på att den är godkänd.

Annons:
Caf_Roy
2020-05-24 16:53
#70

#69 Brist på test är inte samma sak som brist på resultat, på samma sätt som att personer som verkar friska kan bära på Coronavirus även om de inte har testats för det. Jag har inga papper på hur mycket fleecevästen jag sytt isolerar mot kyla heller, men jag lovar att man blir varmare av att ha den på sig ändå, även om den inte värmer lika mycket som en dunjacka. Givetvis bör vården i första hand använda godkända filtermasker som bevisat filtrerar bort 100% av viruset, vilket jag aldrig påstått att bomullsmasker gör. Men om de inte räcker till, som i exempelvis USA, kan en bomullsmask vara bättre än ingen mask, varför sjukvårdspersonal där använder bomullsmasker sydda av hjälpsamma medborgare när deras filtermasker tagit slut. Om det fanns något sätt för mig att vetenskapligt testa just mina masker skulle jag gärna göra det, men i brist på det får jag förlita mig på de vetenskapliga studier som finns. Du får gärna läsa dom, har länkat ovan. Och jag förstår inte varför du har snöat in på just de tygmasker jag syr istället för att diskutera effektiviteten av tygmasker generellt som jag försöker göra. Jag skiter fullständigt i var folk får sina masker från och har gett bort mer än dubbelt så många som jag sålt och tar bara emot pengar för dom så jag har råd att göra fler till dom som behöver.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Jimmy.L]
2020-05-24 17:01
#71

#70 Du försöker lura människor som är rädda. 
Det är dålig stil att försöka tjäna pengar på människors oro..

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2020-05-25 10:26
#73

#69Jag kan reda ut lite frågetecken för er.

Munnskydd av tyg, oavsett vilket tyg eller vem som har sytt dem, är ABSOLUT INTE godkänt inom covid-vården. Inte ens de munnskydd man använder vid influensa eller magsjuka inom vården, alltså de vanliga, är godkända när det kommer till Covid.

Jag jobbar inom vården, och har dessutom varit "utlånad" till avdelning Covid 2. ( Där har vi 9 konstaterade Covid-19 fall just nu) i helgen. Förutom munnskydd, så skall man dessutom ha visir som täcker hela ansiktet och en bit ner på halsen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-05-25 10:38
#74

#73 Jag pratade även med en vän som jobbar som forskare idag och hon sa det att egen tillverkade munskydd ger inget skydd det ger endast en falsk trygghet.

Mötte en gående idag med tygmunskydd som endast täckte munnen. 🤔

Taggeman
2020-05-25 10:52
#75

Vad jag förstått så är det att skydda andra från droppsmitta om man skulle vara smittad utan symtom.
Inte att skydda sig skälv från corona.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
2020-05-25 11:20
#76

#75 Tygmasker filtar inte bort viruset vilket gör att viruset ändå sprider sig. Det ger bara en falsk trygghet att man inte smittar andra.

Annons:
FataMorgana
2020-05-25 12:33
#77

#63 

Så man ska inte få skydda andra från en eventuell smitta som man själv bär på?

[Jimmy.L]
2020-05-25 13:26
#78

#77 Är man sjuk skall man hålla sig hemma! Är det så svårt att förstå?

Egentillverkade munskydd är värdlös inte ens vårdpersonal skulle ta det med en tång!

FataMorgana
2020-05-25 13:34
#79

#78   

Är det så svårt att förstå att inte alla vet om att dom bär på viruset?  Men jag undrar ju varför du länkar och citerar texter där det står hur bra det går med hemmagjorda munskydd för att skydda andra när du i nästa stund skriva hur värdelösa dom är?

Har du tänkt på att dom som använder hemmagjorda munskydd inte använder dom för sin egen skull, utan för att skydda dig och andra. Men vad gör du för att skydda andra?

[Jimmy.L]
2020-05-25 13:40
#80

#79 Var tycker jag det är okej med egentillverkad munskydd?

Har du tänkt på att dom som bär på dessa hemtillverkade munskydd är smittospridare!

FataMorgana
2020-05-25 14:05
#81

#80 

Jag skrev inte att du tycker det är okey med egentillverkade munskydd, utan jag undrar varför du inte tycker det är okey att skydda sina medmänniskor från en eventuell smitta med egentillverkade munskydd. Du citerar ju i inlägg #63  en text där det står att man med egentillverkade munskydd kan skydda andra från en eventuell smitta som man själv bär på och sen skriver du att det är inget som andra bör använda. Förstår jag dig rätt att du inte vill att vi ska skydda varandra? 

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring

[Jimmy.L]
2020-05-25 14:18
#82

#81 Läs igen 

Det går bra att göra ett munskydd hemma, men ett hemmagjort skydd skyddar inte dig från coronaviruset utan dina medmänniskor från en eventuell smitta du bär på. 

Sen för 10000000000000 gången du får inte röra ansiktet när du tar på dig och av masken.

Alla tygmasker så sitter snöret bakom öronen och då kommer du åt ansiktet.

En mask skall "snören sitta bak på huvudet.

Lär dig hur en skyddsmask ska tas av och på 9 av 10 gör fel. 

Att bära vanliga munskydd med snoddar bakom öronen utomhus hindrar inte viruset eftersom de inte sluter tätt, enligt experter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLapl0/battre-att-halla-avstand-an-bara-munskydd

FataMorgana
2020-05-25 14:29
#83

#82  

Ja men det det är ju just det som jag säger, att ska man inte få skydda sina medmänniskor? Är det din ståndpunkt? 

"Det går bra att göra ett munskydd hemma, men ett hemmagjort skydd skyddar inte dig från coronaviruset utan dina medmänniskor från en eventuell smitta du bär på."

Sen klarar jag riktigt bra av att göra allt rätt med mitt munskydd för dom 10-15 minuterna som jag användet det när jag är i affären och handlar. Det står ju i artikeln som du länkar till hur man ska göra allt rätt. Bara att följa instruktionerna.

 https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring

Annons:
[Jimmy.L]
2020-05-25 14:36
#84

#83 Skyddsmask 90,  byggmask med filter eller andningsskydd med hög skyddsklass FFP3-filter skall användas allt annat är skräp!

Fler och fler använder egentillverkade munskydd när bristen i samhället är stor. På gator syns människor ha allt ifrån blöjor, plastpåsar eller en vanlig halsduk eller annat tyg framför munnen. Dessa kan dock aldrig uppnå den skyddsklass som behövs för en bra mask, säger Per Follin, smittskyddsläkare och chef för Smittskydd Stockholm.

Man kan inte göra de här skydden på egen hand. Det som används i vården är medicinskteknisk utrustning som är godkänd och klassificerad.

Det finns samtidigt en risk att munskydd ger användaren en falsk känsla av trygghet, som gör att man tar risker man inte hade gjort annars och slarvar med viktiga hygienfaktorer.

FataMorgana
2020-05-25 15:33
#85

#84 

Ja om man vill skydda sig själv så är dom hemmagjorda förstås skräp, men nu handlar det om att skydda sina medmänniskor, om det som du citerade i ditt inlägg #63 . Jag frågar igen, är det din ståndpunkt, att vi inte ska skydda varandra?  

Mig har munskydden i allafall inte gett en falsk känsla av trygghet eftersom det inte är mig själv jag skyddar utan andra. Är det verkligen så främmande för dig att tänka på andra? Känns det inte tryggare för dig om andra skyddar dig?

[Jimmy.L]
2020-05-25 15:38
#86

#85 Egengjorda skyddar inte det är bättre med att vara utan mask då. Du ger en falsk bild av att du skyddar andra med en hemmagjord mask.,

Varför läser du inte artikeln för?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLapl0/battre-att-halla-avstand-an-bara-munskydd

FataMorgana
2020-05-25 16:01
#87

#86 

Så du håller inte med texten du själv citerade till i inlägg #63  att man skyddar sina medmänniskor från eventuell smitta med hemmagjort munskydd? Håller du inte heller med folkhälsomyndigheten om att ett munskydd kan ha viss effekt för de som redan är smittade och förhindra att viruset sprids i lika stor omfattning, som det står om i aftonbladet?

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:06
#88

#87 Du ställer hela tiden frågor men totalvägrar svara på mina varför gör du det?

Jag har svarat på dina nu vill jag ha svar!

[Hayabusa]
2020-05-25 16:07
#89

Personligen är jag skeptisk till hemmagjorda munskydd, men det ser ju bra ut…

Taggeman
2020-05-25 16:07
#90

Åker man buss eller är i annan trängsel skulle jag va glad om någon hostar i närheten bär mask som eventuell smitta kan stanna i.
Bättre än utan skulle jag säga..

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
FataMorgana
2020-05-25 16:12
#91

#87 

Vilka frågor har du ställt mig? När jag läser igenom de senaste inläggen är det bara jag som ställer frågor och du som inte svarar.

[Hayabusa]
2020-05-25 16:16
#92

#90 Det känns ju kanske bättre, men om det verkligen har någon effekt? Själv undviker jag trängsel.

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:21
#93

#90 Jag har börjat åka in till Stockholm igen med pendeltåg.

Detta noterade jag 19/5

Södertälje C - Stockholm City restid 45 min

3 st satt med hemmagjorda mask när det ringer i mobilen samtliga drog upp eller ner masken för att prata och sen drog upp den inga använde handsprit

En med visir petade sig i ansiktet utan att använda handsprit.

2 med köpta masker som dom pillade på ej handsprit.

Jag smetade in händerna före under och efter resan med handsprit och rörde inte ansiktet.

Jag känner mig säkrare att inte röra ansikte och tvätta ofta med handsprit.

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:24
#94

#91 Läs #86 och sen svara om handgjord mask ses som säker!

Taggeman
2020-05-25 16:26
#95

Finns det ingen fördel med munskydd?

Jo, det gör det. För en grupp kan de ha en viss effekt: de som redan är smittade. Då kan det skydda så att nysningar och hostningar från dig inte sprids i lika stor omfattning som annars. Röda Korset i USA rekommenderar till exempel därför alla med symptom att använda munskydd.
– Men om du är sjuk ska du framför allt hålla dig undan från andra.

https://www.svd.se/munskydd-hjalper--men-bara-for-de-redan-smittade

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

FataMorgana
2020-05-25 16:34
#96

#94    

Jag instämmer ju med vad som står i aftonbladets artikel, att egengjorda munskydd  kan ha viss effekt för en som redan är smittad och förhindra att viruset sprids i lika stor omfattning. Men jag undrar ju om du inte håller med och om du inte håller med i vad du citerade i inlägg #63. Dessa frågor har du ännu inte alls svarat på.

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:35
#97

#95 Tyvärr använder ju många fel typ av mask, dom sätter den inte rätt, och dom struntar i att tvätta händerna eller använda handsprit och undvika röra ansiktet.

Fråga Rovfisk hur tufft det är att bära munskydd på ett korrekt sätt.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-05-25 16:40
#98

#96 Jag har svarat i #84 och nej det står så här.

Citat

"Fler och fler använder egentillverkade munskydd när bristen i samhället är stor. På gator syns människor ha allt ifrån blöjor, plastpåsar eller en vanlig halsduk eller annat tyg framför munnen. Dessa kan dock aldrig uppnå den skyddsklass som behövs för en bra mask, säger Per Follin, smittskyddsläkare och chef för Smittskydd Stockholm. – Man kan inte göra de här skydden på egen hand. Det som används i vården är medicinskteknisk utrustning som är godkänd och klassificerad. Det finns samtidigt en risk att munskydd ger användaren en falsk känsla av trygghet, som gör att man tar risker man inte hade gjort annars och slarvar med viktiga hygienfaktorer."

Läs det understrykna!

FataMorgana
2020-05-25 16:46
#99

#98 

Men nu talar vi inte om masker som skyddar en själv, utan om masker som skyddar ens omgivning och jag undrar fortfarande om du inte håller med vad du citerade i ditt inlägg #63 och i det som kommer efter det som du citerade nu: "Munskydd kan ha en viss effekt för de som redan är smittade och som nyser eller hostar eftersom skyddet förhindrar att viruset sprids i lika stor omfattning, något Folkhälsomyndigheten håller med om."

Taggeman
2020-05-25 16:46
#100

#97 Bättre än att va utan alltid skyddar det något om någon hostar rätt ut.
O så ere sörru. 😂
Nog om detta nu drar jag mej ur diskussionen men läser vidare vad som händer.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:49
#101

#99 Läs  mitt inlägg #84 för där hittar du svaret.

[Jimmy.L]
2020-05-25 16:52
#102

#100 Bästa skyddet är att tvätta händerna enligt experter och jag har vänner som åkt med SL hela våren som använder handsprit och inga masker. 😎

FataMorgana
2020-05-25 17:25
#103

#101 

Jag håller med  vad du skriver i inläg #84  att allt annat än skyddsmask 90, byggmask med filter eller andningskydd med hög skyddsklass FFP3 filter är skräp om man vill skydda sig själv. Jag håller med om att allt från blöjor till plastpåsar inte kan uppnå den skyddsklass som behövs för ett bra skydd. Jag håller också med att man inte kan göra ett skydd som skyddar en själv på egen hand. Men det var egentligen inte det som vi pratade om.

Min fråga gäller helt vanliga munskydd och de hemmagjorda munskydden som du talade om i inlägg #63  som inte skyddar bäraren, men som enligt ditt citat skyddar dina medmänniskor från eventuell smitta som man bär på. Min fråga lyder, håller du med om att man ger sina medmänniskor ett visst skydd om man bär på ett hemmagjort munskydd eller inte?

 Vad som gäller en falsk känsla av trygghet så vet man ju att dessa munskydd bara skyddar andra. Det kan bara ge en falsk känsla av trygghet om man inte är medveten om det och om man tror att man själv har ett har ett skydd. Eftersom det stått tillräckligt ofta i media att man bara skyddar omgivningen så finns det väl verkligen ingen som tror att man själv blir skyddad.

[Jimmy.L]
2020-05-25 17:29
#104

#103 Läste du vad #60 skrev? Alltså inlägget jag tog bort?

Annons:
[Hayabusa]
2020-05-25 17:32
#105

Dilemmat, som jag ser det, är att som betraktare så vet jag inget om den som bär munskydd. Är personen i fråga förvisso frisk men tror på munskyddets betydelse? Eller är det en person som befarar att han/hon, i någon mån, är sjuk och vill skydda andra? Om det är den sistnämnde jag möter så är min reaktion: "håll avstånd, kom inte nära" - alldeles oavsett munskydd eller inte. Eftersom jag inte vet så måste jag ta det osäkra för det säkra. Så, i min värld blir det mer som en symbol - på vad, det vet jag inte riktigt.

FataMorgana
2020-05-25 17:35
#106

#93   

Med andra ord gör jag alltså mer än dig för mina medmänniskor som både smetar in mina händer med hansprit och inte heller rör mitt ansikte, samt använder mig av munskydd för att inte smitta ner andra vid eventuell smitta. Men vad får dig förresten att tro att handsprit skulle skydda folk mot andras hostningar och nysningar?

[Jimmy.L]
2020-05-25 17:38
#107

#105 Bra poäng.

Ska man röra sig bland folk och kollektivtrafiken  ska man vara frisk, ej i riskgruppen och hålla avstånd.. Då minimerar man risken för corona.

FataMorgana
2020-05-25 17:39
#108

#105 

Det handlar om personer som inte känner sig sjuka men som evntuellt skulle kunna bära på viruset. Väldigt många bär viruset i sig utan att bli sjuka, men som ändå smittar andra. Men även dom som blir sjuka kan sprida viruset ett par dagar innan de får symptom.

[Jimmy.L]
2020-05-25 17:42
#109

#106 Det där är ett angrepp på mig du vet inget om mig. 

Nu ber jag dig lämna denna tråd!

[Hayabusa]
2020-05-25 17:45
#110

#108 Jo, men som jag också skrev - dilemmat är ju att jag inte vet anledningen till att de bär munskydd. Jag har sett personer (kunder) som bär munskydd när de handlar i den lokala ICA-butiken. Vad vet jag om dessa personer? Inget. Är de symptomfri smittbärare eller "bara" lite småkrasslig? Eller rent av 100% frisk? Eftersom jag inte vet så agerar jag "better safe than sorry" - dvs precis som mot de som inte bär munskydd.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Draken
2020-05-26 10:46
#112

#97 Vi använder munnskydd med 2 snören som man knyter på baksidan av huvudet utanpå "huvan", över detta har vi visiret.

Det är jättesvårt att sätta på munn skydd på rätt sätt om man är ensam, om man har de som är de bästa, alltså med snören som man knyter. Vi brukar ta hjälp av kollegor för att de skall knytas såpass att de sluter tät om näsa och mun.

Vissa har även med band/resår bakanför örat, de funkar, men sluter inte tät om näsa och mun, och är alltså inte önskvärda att vi använder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2020-05-26 11:37
#113

Har gummimasker från Dräger. Både 1/2 och 1/1 masker.  Sedan får man väl använda rätt typ av filter. Skulle tro att partickelfilter (mot extremt fint damm/asbest funkar, Men dessa skulle jag bara använda i trånga utrymmen (tunnelbana/flyg) Bilen har filter för tilluften , Traktorn likaså..

Att ensam  ta av eller sätta på maskerna är inga problem. Skulle man varit inne i kontaminerat område så torkar man av masken med sprit innan man tar av den.

Annars är väl det bästa man kan ha , en ansiktstäckande mask som inte sitter åt. Utan en liten elmotor som hänger i en rygga förser masken med ett övertryck och den kan då förses med edekvat luftfilter.  Tck vare övertrycket så behövs inte masken att spännas fast så hårt. Luften försvinner ut genom ett antal hål nertill. Tunna gummiflärpar stoppar ev "backdrag"

[Jimmy.L]
2020-05-26 11:43
#114

#113 Det är bra masker.

Draken
2020-05-26 13:37
#115

#113 Den masken du skriver om som har en elmotor är riktigt bra, mot smitta utifrån. MEN den skyddar inte från smitta "inifrån" masken. Om den som hade masken före dig är frisk är det ingen fara, men om den föregående användaren är smittat, så är det stor risk att även du kan smittas.

Man kan göra ren hela masken både utvändigt och invändigt, MEN man kan inte göra ren slangarna, om det nu är flera som använder samma masker.

I dagsläget så finns det inte så många av dessa masker , i varje fall inte hos oss, så jag använder godkända munskydd och heltäckande visir, hellre än dessa masker, åtminstone tills dess att man har kommit på ett bra sätt att rengöra slangarna på masken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
2020-05-26 21:36
#116

#113  jepp. Har använt dem i verkligt farlig omgivning ( gas, klor, klordioxid) så jag litar på dem. Men för att de ska funka måste man dra åt spännbanden ordentligt och vara välrakad 😉

LBB
2020-05-26 21:43
#117

#115 Masker av alla slag är personliga. Och du har rätt, de syns sällan. Jag använde dem istället för Drägermasker när vi jobbade i utrymmen med risk för mögelsporer . I flisfickor där surt flis fått ligga och gottat till sig. Fördelen är att ens ansikte hela tiden spolas av ren luft, så även under hårt jobb immar inte glasögon h frontglas igen ,

Men så väl man kände igen rörelsen ( som sköterskorna gjorde) med att kolla om masken satt tätt, den att med handen hålla för filtret och samtidigt försöka dra in luft..innan innan går ut i det kontaminerade området

Draken
2020-05-27 16:51
#118

Jo de är bra på så vis, det blir otroligt varmt när man har munnskydd och visir.

Jag skulle välja att använda dessa masker alla gånger om jag kunde ha en personlig, men iom att det är många som använder samma masker, så vågar jag inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jimmy.L]
2020-05-30 10:35
#119

Social- och hälsovårdsministeriets utredning om ansiktsmasker är nu klar. Vid en presskonferens på fredag eftermiddag stod det klart att det inte på ett vetenskapligt sätt går att bevisa att ansiktsmasker har någon större betydelse för smittspridningen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/29/social-och-halsovardsministeriets-utredning-ansiktsskydd-skyddar-inte-mot

[Göstage]
2020-06-02 06:37
#120

En stor sammanfattning i den vetenskapliga tidskriften The Lancet av olika undersökningar uppges tala till munskyddets fördel. 

"Minst en meters avstånd, munskydd och även ögonskydd minskar risken att smittas av covid-19. Det slås fast i den största forskningsöversikten hittills av smittrisker och coronaviruset.

Översikten omfattar 172 studier i 16 länder och understryker också det absolut avgörande i att tvätta händerna ofta och länge.

Forskarna bakom översikten säger att de hoppas att den kan vägleda smittskyddsansvariga, som hittills gett motstridiga råd om skydd mot coronasmitta."----

SR

Carmarino
2020-06-02 11:11
#121

#119 och #120 Verkligen dubbla budskap. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-06-02 14:10
#122

#121 Ja, det är olika bud! Men egentligen var ju den enkla frågan från början "bär du munskydd utomhus?", och svaret på det behöver kanske inte med nödvändighet  ha med forskarnas utlåtanden att göra. Mitt eget svar är fortfarande nej.

Carmarino
2020-06-02 14:13
#123

#122 Samma här. Tar på mig vinylhandskar när jag går och handlar, men inte munskydd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-06-02 15:21
#124

#120ff SR har gjort flera ändringar i artikeln sedan den publicerades i morse - munskyddets möjliga betydelse har till exempel fått en mer undanskymd plats. Artikeln är nu borta från såväl nyhets- som vetenskapssidan.

[Shamanens Ljus]
2020-06-02 17:31
#125

Nej inget munskydd men handskar och jag kände mig lite löjlig idag för jag bar sidenhandskar i butiken men så såg jag att andra gjorde så det  var helt ok 😃

Vi måste vara rädda om varandra 🙂

Annons:
[Göstage]
2020-06-12 11:41
#126

Förbrukade munskydd tillsammans med handskar och tomflaskor från desinfektion  utgör en ny form av nedskräpning av haven.

"Snart flyter det fler munskydd än maneter i Medelhavet", säger en talesperson för den franska miljöorganisationen Opération Mer Propre.

https://www.theguardian.com/environment/2020/jun/08/more-masks-than-jellyfish-coronavirus-waste-ends-up-in-ocean

[Jimmy.L]
2020-06-12 11:55
#127

Folk begriper inte vad en papperskorg är för något.

[VSK]
2020-06-12 12:18
#128

Snart hittar MP på en ny straffskatt.

Vixxen
2020-06-12 12:23
#129

#128 Förmodligen!

hemul
2020-06-13 12:19
#130

Men bör man lägga ett förbrukat munskydd i en papperskorg? De kan ju potentiellt vara fullt med virus.

Det där är ytterligare en lustig grej när det gäller informationen kring covid. "De" säger att fel använda munskydd kan utgöra en större risk än inget munskydd alls. Men jag har då inte sett några instruktioner om exakt hur man ska hantera dem.

Igår eller förrgår läste jag om en studie som kommit fram till att munskydd var den enskilda åtgärd som gjorde störst nytta för att minska spridningen. Tyvärr bokmärkte jag inte. Någon annan kanske gjorde?

[Jimmy.L]
2020-06-13 12:28
#131

#130 Hanterar man inte munskydd 100% rätt så blir den värdlös att använda.

Den kommer skava och åka ner och man måste vara ren om händerna vid hantering.

Taggeman
2020-06-13 15:26
#132

Här studie om munskydd som minskar smittspridningen.

Ett tjugotal läkare och forskare kräver i dag att Sverige inför krav på munskydd. Det finns ingen ursäkt för att ”avstå från att rädda svenska liv med denna numera tydligt evidensbaserade och mycket billiga metod,” skriver de i en debattartikel i Aftonbladet.

Samtidigt visar en amerikansk studie på att munskyddskrav haft en enorm effekt på minskad smittspridning av covid-19.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/23-forskare-infor-krav-pa-munskydd-i-sverige/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2020-06-13 15:35
#133

Aftonbladets debatt artikel.

Det finns också arbeten där man studerat effekten hos hela befolkningar: I den tyska staden Jena infördes den 6 april munskyddstvång i affärer och i kollektivtrafiken, tre veckor innan detta infördes i hela Tyskland. Man kunde därför jämföra utvecklingen.

Man fann att spridningen av covid-19 i Jena i princip upphörde efter 6 april, men fortsatte att öka i de andra städerna.

Författarna skriver: ”Vi anser att en reducering av den dagliga ökningen av infektioner med 40 till 60 procent är vår mest tillförlitliga uppskattning av effekterna av munskydd.”

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
2020-06-13 15:43
#134

#132 igår såg jag en äldre herre som bar ett munskydd men den satt inte över näsan sen drog han upp den. ingen handsprit.

Munskydd kan säkert vara bra men när 9 av 10 skiter i att använda handsprit vid hantering av munskydd så kommer den skapa mer falsk trygghet.

Noterar på pendeltåget till Barkaby station  igår jag ensam använde handsprit ofta ingen med munskydd i vagnen Södertälje - Odenplan fast det var få som åkte.

Odenplan - Barkaby jag använde handsprit ingen annan gjorde det, två med hemmagjorda masker som drog ner dom när dom steg av..

Alltså munskydd kommer ju inte hjälpa om folk skiter i handhygien spelar ju ingen roll vilken mask man bär om händerna är orena.

[Jimmy.L]
2020-07-25 21:23
#135

Han borde studera folk hur dom använder munskydd då tror jag han inser hur värdlöst att införa krav.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsen-skarpt-kritisk-till-att-sverige-inte-infort-krav-pa-munskydd/

Draken
2020-07-26 11:04
#136

Det kommer inte hjälpa att införa krav på munnskydd, just pga det som Jimmy beskriver här ovan. Handhygienen är A och O, har man skitiga händer så spelar det egentligen ingen roll vare sig man har munnskydd, visir eller båda delarna samtidigt.

Proceduren när man tar av munnskydd och visir i slussen efter man har varit inne hos patienterna. Skyddförkläde heltäckande och handskar tas av inne på salen. Handsprit efteråt. Visir och munnskydd tas ALLTID av i slussen

Ute i slussen :

*Ny HANDSPRIT
*På med nya handskar
*Ta av visiret bakifrån, kasta
*Av med handskar
*HANDSPRIT
*Munnskydd och mössa av.
*HANDSPRIT
*Tvätta händer och underarmar med tvål och vatten inne på slussen.
*HANDSPRIT. På med handskar och sprita av handtaget till dörren
*Av med handskar, HANDSPRIT
*Lämna slussen
*Utanför, ytterligare en omgång med HANDSPRIT

Nu är det ju egentligen extremfall för mig, eftersom jag jobbar med covid positiva patienter. Men jag räknade upp listan ovan, så folk ser hur viktigt det är med handhygienen överhuvudtaget :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-07-30 09:12
#137

Att man kan vara helt symtomfri smittbärare. Det är något som nu har blivit väldigt tydligt. Det har vi sett i våra undersökningar och utländska undersökningar också. Man kan verkligen sprida smitta utan att ha symtom. Särskilt i trånga utrymmen. Det är där munskydd kommer in, säger han. – Det kan förhindra smitta. Inte till 100 procent, men kanske till 60 procent. Tillsammans med andra åtgärder kan det bli ganska bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EQR4/bjorn-olsen-jag-trodde-inte-pa-munskydden

Han är för munskydd men vet inte hur effektiv den är? Under våren berättade en ur SVTs Medarbetare att hon drabbas av corona trots både munskydd och handskar. Så länge folk inte vet hur man till 100 % vet hur man ska ta på och av munskydd så är munskydd säkert mer farligare än utan..

Draken
2020-07-30 12:06
#138

#137 Munnskydden kan bli en riktig bakteriehärd om det inte handhas på rätt sätt. De hemgjorda munnskydden av tyg är värdelösa, då de inte är vätskeresistenta.

Munnskydden skall ALDRIG tas av framifrån, man skall ALLTID ta av dem bakifrån i snören eller resårband, ALDRIG i själva munnskyddet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-07-30 12:59
#139

#138 Exakt 

Nu har jag upptäckt att vissa tar även handsprit i ansiktet, det kan vara farligt för ögonen.

Annons:
Draken
2020-07-30 13:10
#140

#139 😮 Handsprit i ansiktet 😮 varför gör man en sånn idiotisk sak 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-07-30 14:10
#142

#140 Första gången jag noterade det var i våras när en försäljare sålde rökt korv utanför min lokala ICA-Maxibutik. en invandrare i 55+ såg handspriten som korvförsäljaren hade. Han fick smaka korv men var mer intresserad av handspriten och spritade händerna och gnuggade händerna över ansiktet och nacken.

Nästa även med invandrarbakgrund som satte sig framför mig på pendeltåget, han tog upp handsprit tog massor på händerna och gnuggade och avslutade med hela ansiktet. 

Hört flera vänner som har sätt folk med invandrarbakgrund som smetar in ansiktet med handsprit.

Carmarino
2020-07-30 14:11
#143

#138 Det är ofta man ser hur människor med munskydd nyper tag i skyddet längst fram vid näsan och drar ner det när de ska prata, dricka något eller annat som de tycker de behöver ta av munskyddet för. Sedan drar de upp det igen - med händerna.

Vet själv hur lätt det är att "glömma sig", så därför använder jag inte munskydd. Försöker hålla avstånd och hålla munnen stängd istället de gånger jag vistas bland folk (vilket inte är så ofta). Visserligen har jag inga coronasymptom, men det är ju ändå onödigt att gå runt med öppen mun. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-07-30 14:19
#144

#143 Det är underhållande att se dom med mask som drar ner den på hakan eller ska prata i mobilen.

Bästa hittills måste vara tjejen på pendeltåg mot sthlm i våras med munskydd som drog ner den för att dricka kaffe samtidigt hon pratade med någon i mobilen hur rädd hon var att bli smittad. 🥵

Carmarino
2020-07-30 14:26
#145

#144 Ja, det ger en falsk trygghet om man inte gör på rätt sätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
cattisa
2020-07-30 17:35
#147

Det kan bli rätt dyrt för oss vanliga svenskar om det skulle bli obligatoriskt att ha munskydd utomhus. I alla fall om vi skulle följa alla instruktioner och byta munskydd så ofta som man ska om de ska skydda på rätt sätt… Efter användning ska de kasseras, inte återanvändas. Det lär ju gå åt ett antal per dag, dag efter dag…

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Jimmy.L]
2020-07-30 17:54
#148

Ja ska man använda dom på rätt sätt så kommer det bli dyrt och frågan är finns det så många munskydd av bra kvalitet till befolkningen. Hemgjorda eller enklare är värdelös att ha.

Carmarino
2020-07-31 10:02
#149

#147 Ja, och om det blir obligatoriskt så lär priserna gå upp rejält. Det såg man ju när handspriten tog slut i affären. Rena ockerpriserna på somliga ställen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-07-31 12:17
#150

De munnskydd som är godkända  är FFP2 och FFP3.

Skall det nu bli obligatoriskt med munnskydd, hur skall de lösa det ? Sjukhusen köper ju upp hela lager med dessa munnskydd, det kommer inte finnas kvar så varenda privatperson skall kunna köpa och handha på rätt sätt

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-08-01 06:47
kamera0710
2020-08-01 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Inlägg på facebook.

[Jimmy.L]
2020-08-02 16:08
#153

Krav på munskydd på offentliga platser finns i många länder. Men att bära mask ger inte särskilt effektivt skydd mot smittan. – Egentligen förhindrar det bara att man spottar på andra, säger Åsa Melhus, professor i klinisk bakteriologi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50Pv1z/munskydd-ar-inte-sakert

Annons:
Draken
2020-08-03 13:25
#154

Handhygienen skyddar förmodligen lika bra, om inte bättre , än  munskydden.

Vi använder både godkända munskydd och heltäckande visir när vi går in till patienterna, alla patienter, även negativa och post-covid patienter.

Men handhygienen är A och O.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kamera0710
2020-08-04 11:55
#155

Barbro Hedvall på DN:s ledarsida tycker (betalvägg) att munskydd borde bli höstens nya mode. På det svarar läkaren Sven Roman i kommentarsfältet:

"Kan inte DN:s okunniga skribenter lägga ner pennan? För situationen i Sverige finns i dagsläget inget som helst vetenskapligt stöd för användning av munskydd. Vi är duktiga på de tre viktigaste interventionerna, som alla har starkt evidens: tvätta händerna, hålla avstånd och att stanna hemma vid symtom.

Det borde tillsättas en kommission som granskar medias bedrövliga och infantila agerande i denna pandemi. Kritiken mot Sveriges tidigare flaggskepp skulle bli förödande. Det vägs i viss mån upp av en förnämlig vetenskapsredaktion, med vad skribenterna knutna till ledarredaktionen håller på med begriper jag inte. Där råder fritt fall."

https://www.dn.se/ledare/barbro-hedvall-munskydd-borde-bli-hostens-nya-mode/

[Jimmy.L]
2020-08-04 12:07
#156

Bra svarat

Draken
2020-08-04 12:33
#157

#155 Riktigt bra svarat

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2020-08-04 12:58
#158

Ja, DN:s ledarsida befinner sig ju på en allmän ökenvandring, så chansen är väl inte stor att de skulle råka vara på rätt spår just här.

hemul
2020-08-07 06:47
#159

Och vad gör man med sina förbrukade munskydd? Har sett instruktioner som säger att man ska slänga dem i en papperskorg. Men nån ska ju tömma papperskorgen och pantletare rotar runt där.

[Jimmy.L]
2020-08-07 06:51
#160

#159 Ja det är en sak som man måste lösas om man ska införa krav på munskydd.

Annons:
[Hayabusa]
2020-08-07 10:59
#161

"Anställda på pågatågen förbjöds bära munskydd när coronakrisen bröt ut i våras. Personal med skydd för ansiktet skulle bara oroa resenärerna, ansåg Arriva som kör tågen. Nu tillåter bolaget tåg- och kundvärdar och lokförare att bära munskydd. Men det som oroar personalen mest är trängseln på tågen."

Saxat från HD 07.08.2020

Betalartikel:

https://www.hd.se/2020-08-06/personalen-pa-pagatagen-far-bara-munskydd-men-trangseln

[Hayabusa]
2020-08-07 11:02
#162

"Sedan mitten av juli delar Skånetrafiken ut gratis engångsmunskydd till resenärerna för att, som det uttrycks, erbjuda en ”extra känsla av trygghet” eller visa medpassagerare ”hänsyn och omtanke”."

Från samma artikel som i #161

Draken
2020-08-07 12:08
#163

Använda munskydd kastas i försluten soptunna med lock. När skyddskläder, munnskydd,handskar och visir skall kastas, så skall säcken förslutas inne på salen, detta gäller handskar, mössa och skyddskläder. Visir och munskydd kastas  i slussen.

När man ska bära ut sopsäckar så försluter man säckar på salen eller inne i slussen. Sen tar man en ren sopsäck och trär över den "smittförande" innan man bär ut den till sopnedkasten.

Man använder skyddsförkläde, hansdskar och visir ( rena) vid hantering av sopor och tvättsäckar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-08-07 12:36
#164

Misstänker att de flesta som köper engångsmunskydd på nätet eller apoteket, kastar skydden i närmaste papperskorg när de kommer ut från lokalen de varit i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2020-08-07 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Har köpt 2 av dessa, som "bra-att-ha".

Draken
2020-08-08 11:50
#166

#164 Jo tyvärr, och det är helt fel sätt att handskas med dem. De skall kastas i smittförande avfall

#165 Är de i tyg, så är de tyvärr värdelösa efter ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
2020-08-08 13:01
#167

#165 Kanske, kanske inte. Även om de inte hjälper mot Corona/Covid-19 så kan jag använda dem till annat, som t ex airbrushing. Och där tror jag nog att de hjälper.

Annons:
Pyttelite
2020-08-09 09:58
#168

Har praktiserat masktvång ett par veckor nu och det finns både fördel och nackdelar med tvånget. En mask och glasögon samt 35-gradig värme är ingen favorit. Svetten rinner, irritationen ökat och glasögonen immar igen. Det ligger tappade masker lite varstans men det finns en stor poäng med masktvånget och det är en markering att det är allvar. Det blir inte slentrian att inte ta hänsyn till avstånd i en affär när man måste ha mask på eller att man måste anteckna namn och telefonnummer när man varit på restaurang.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-09 10:08
#169

#168 Jag ser ingen fördelar med mask om man inte vet hur man ska hantera den.

Pyttelite
2020-08-09 10:12
#170

#169 Nej det är möjligt att det inte hjälper men om du tvingas att bära mask för att t ex handla, tanka eller bara besöka affärer och det är lagligt påbud så argumenterar du inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-08-09 10:30
#171

När det gäller frågan om nerskräpning tycker jag i alla fall att de som använder skyddsmask sköter sig bra så till vida att de inte ligger slängda på gator och torg eller ute i naturen. Det slog mig i morse när jag tog en löprunda och för första gången såg ett slängt munskydd på trottoaren. 

Men de kanske inte bör kastas bland "vanliga" sopor heller. Bra i så fall om detta lyfts, för det har ju varit ganska tyst i den frågan.

Pyttelite
2020-08-09 10:34
#172

#171 Problemet är inte att de kastas utan att man faktiskt tappar munskyddet. Snart nog finns det säkert bättre konstruktioner om trenden fortsätter. Hänga runt halsen när det inte använts osv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-09 11:00
#173

#170 Jag är inte i mot munskydd i sig.

Det är hur folk bär den.

  • Munskyddet petar folk på utan göra rent händerna först.
  • Drar ner munskydd för prata i mobiltelefon.
  • Drar ner den för att äta eller dricka.
  • Sitter inte över näsan.
  • Skäggig får man inte vara.
  • Sätter munskyddet på armbågen.
  • Låter munskyddet sitta huvudet.
  • Byter inte munskydd utan återanvänder den.
  • Tror den ger 100% skydd.
  • Håller inte avståndet till folk.
[Jimmy.L]
2020-08-09 11:06
#174

#172 Hänga runt halsen ska den inte göra så fort du tar i den skall den slängas och du skall tvätta händerna noga innan du tar ny mask. Givetvis ska man även veta hur man tar på sig en mask.

Annons:
[Hayabusa]
2020-08-09 11:07
#175

Personligen vacklar jag i min inställning till ansiktsmask - bra eller mindre bra? Jag har ingen möjlighet att göra en egen evidensbaserad vetenskaplig kontroll för att se det faktiska utfallet. Men, tänker ändå att i vissa situationer & omständigheter kan det vara vettigt - eller åtminstone inte göra någon skada.

Pyttelite
2020-08-09 11:10
#176

#174 Det är inte krav på engångsmasker i de länder jag besökt som har masktvång. Min uppfattning är att man varje gång masken ska på tänker till - så är det inte i Sverige. På vissa håll har man glömt att viruset finns kvar och lever som vanligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-09 11:23
#177
Pyttelite
2020-08-09 11:36
#178

#177 Om du läser vad jag skrivit så blir det inte goddag yxskaft. Jag berättade om upplevelsen av att tvingas bära munskydd i offentlig miljö och krav på smittspårning när det gäller t ex restauranger. Jag har inga synpunkter på om det hjälper eller inte däremot så har maskskyddskravet en tankeväckande effekt - allt är inte som vanligt som i Sverige. Om de som smittats blivit smittade pga munskydd eller inte har jag ingen aning om men du trotsar inte de regler som gäller för samtliga medborgare i ett främmande land, speciellt inte om det visar sig att du är svensk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-08-09 11:41
#179

#177 Läser du i länken du anger i inlägget ser du oxå att smittade Olli Muurainen hoppas att det också blir masktvång även i Finland framöver. ”Hoppas det blir obligatoriskt att använda mask också hos oss, åtminstone inom kollektivtrafiken och inomhus på allmänna platser, skriver han som uppmaning på sin facebook-sida.”


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
2020-08-09 12:06
#180

#178 Men vem slappnar av och tror det är över?

  1. Jag åkte buss igår alla får gå av och på genom bakdörrarna och på skärmarna i bussen står det håll avståndet res bara om du måste
  2. Pendeltåget står det på skärmen  håll avståndet res bara om du måste även utrop.
  3. Tunnelbanan står det på skärmen  håll avståndet res bara om du måste även utrop.
  4. Waxholmsbåtar tar endast halv kapacitet ombord och nekade folk att gå ombord. Samt utrop håll avståndet 
  5. Siaröfortet endast bordsservering och borden stod med minst 3 m avstånd.
  • På gatorna i Stockholm sitter det klistermärken håll avstånd.
  • Handsprit hos restauranger, museum mataffärer.
  • Gröna lund, Liseberg m.m stängda!
  • Museum begränsad människor får komma in.
  • Utrop i mataffär håll avståndet.
  • Krogen bordsservering endast.
  • Inga marknader.
  • Inga demonstrationer 
  • Inga gatufestivaler
  • Inga möten över 50 personer 

Sluta upp med att sprida desinformation om Sverige!

Inget är normalt i Sverige.

Pyttelite
2020-08-09 12:23
#181

#189 Jag har inte spridit desinformation om Sverige utan jag har redovisat hur det är i andra länder. Allt det du redovisar ovan plus masktvång och krav på smittspårning har funnits i de länder jag besökt. Krav på smittspårning innebär att om du så ens ska ta en kaffe på café får du anteckna namn, adress, tel nummer. Sverige har inte ett jättebra rykte utanför Sveriges gräns avseende Corona med tanke på de dödssiffror vi har. Du får tycka vad du vill om masker och masktvång eller hur det är att bära mask eller om det är lämpligt att som svensk gå emot nationella riktlinjer i andra länder. Förresten besökte jag en affär igår med obevakad självskanning. Inget som skulle förekomma utanför Sverige. Jag delade med mig av mina upplevelser och behöver inte fler påpekanden om att de inte var sanna. Härmed avslutar jag min del i denna diskussion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Draken
2020-08-09 12:31
#182

#170 Jag ser inte nyttan med munskydden när man inte vet hur de skall hanteras. Det är flera olika moment innan man faktiskt kan ta av munskyddet, om man skall göra det på rätt sätt.

Har skrivit detta tidigare i tråden. Men det tål tydligen att upprepas.

Proceduren när man tar av munnskydd och visir i slussen efter man har varit inne hos patienterna. Skyddförkläde heltäckande och handskar tas av inne på salen. Handsprit efteråt. Visir och munnskydd tas ALLTID av i slussen

Ute i slussen :

*Ny HANDSPRIT
*På med nya handskar
*Ta av visiret bakifrån, kasta
*Av med handskar
*HANDSPRIT
*Munnskydd och mössa av.
*HANDSPRIT
*Tvätta händer och underarmar med tvål och vatten inne på slussen.
*HANDSPRIT. På med handskar och sprita av handtaget till dörren
*Av med handskar, HANDSPRIT
*Lämna slussen
*Utanför, ytterligare en omgång med HANDSPRIT

Nu jobbar jag med Covid positiva patienter, så det är ju lite extremt för min del. Men grunden är den samma. Man måste kunna handha munskydden på rätt sätt om de skall skydda

#171 Munskydden skall kastas i smittförande avfall.

#172 Hur kan man tappa munskyddet om det sitter som det skall ?

#173 Tyvärr är det väldigt många som handhar munskydden precis som du skriver i inlägget. och då kan man lika gärna vara utan.

#175 Alltså, de godkända munskydden är bra, om de används och hanteras på rätt sätt. De räcker dock inte till helt ensamma. Handhygienen är A och O. Och jag skulle tro att de som går med Visir istället för munskydd i butikerna, är bättre skyddade än de som bär endast munskydd.

#179 Jag har sagt det förr och jag säger det igen.  Masktvång kan vara bra, men då får man ju se till att befolkningen utbildas i HUR munskydd handhas. Det kommer inte funka om man inte handhar dem på rätt sätt, läser du ens vad jag skriver ? Jag jobbar mitt i skiten, och man MÅSTE handha munskydd på RÄTT SÄTT om d skall fungera .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-08-09 12:39
#183

Krav på smittspårning innebär att om du så ens ska ta en kaffe på café får du anteckna namn, adress, tel nummer.

I ett fritt land behöver man inte uppge anteckna namn, adress, tel nummer. Den dagen jag behöver skriva mitt namn och adressen så slutar jag fika. Det fattas bara att det hamnar i händerna på kriminella.

Sverige har inte ett jättebra rykte utanför Sveriges gräns avseende Corona med tanke på de dödssiffror vi har.

Alla länder utom vi i Norden har 40 -50 % högre dödssiffra än dom rapporter. Det känner ju alla till!

Förresten besökte jag en affär igår med obevakad självskanning. Inget som skulle förekomma utanför Sverige.

Va? Jag känner till flera affärer som säljer livsmedel utan personal utanför Sverige.

Du sprider visst desinformation om Sverige sluta upp med det genast.

[Göstage]
2020-08-09 12:42
#184

Överraskande livlig debatt i en tråd där hela 70% svarat nej på den raka frågan "Bär du munskydd när du rör dig utomhus?" 6% har svarat "ja alltid" och 3% bär det ibland. Däremellan står 20% som svarat att man "funderar på det". 

Jag tror att det är väldigt svårt att övertyga andra om att bära eller avstå från mask. Själv svarar jag fortfarande som jag gjorde för fyra månader sedan, att "jag har inte använt munskydd och kommer knappast att göra det de få gånger jag är ute,  om det inte blir tvång på det".

Sedan kan man ju lyssna på argument, men ett eventuell tvång måste komma ju från myndigheterna. Hoppas att det inte blir ett sådant, om inte situationen förändras dramatiskt till det sämre.

[Jimmy.L]
2020-08-09 12:48
#185

#184 Så länge myndigheter även kör även en kampanj hur man tar på sig den rätt så ser jag inga problem med mask.

Emo
2020-08-09 15:44
#186

Utbildning är viktig!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2020-08-10 07:41
#187

Jag håller inte med Tegnell här, ansiktsskydd kan vara bra att använda. Problemet är att inget land informerar hur man tar på sig masken korrekt och att man skall inte röra masken och tvätta händerna ofta.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-sagar-munskydd-i-tysk-intervju-farligt/

[Hayabusa]
2020-08-10 09:01
#188

Lustigt hur ett munskydd kan skapa så mycket rabalder.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-08-10 09:20
#189

#188 Känsligt ämne, visst jag förstår dom som vill ha munskydd och samtidigt måste dom som kräver munskydd förstå att hela befolkningen måste bära den korrekt hur nu det ska gå till.

Men dom som vill ha munskydd kan ju bära det, själv klarar jag mig på handsprit och håller avståndet när jag går och handlar, fikar, restaurangbesök och åker buss, tåg och Waxholmsbåt.

[Hayabusa]
2020-08-10 09:32
#190

#189 Jo, man kan vända och vrida på allt men personligen tycker jag att det spårar ur litet väl mkt ibland. Som jag skrev i #175 så vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Men, beroende på situation kanske det kan vara vettigt med munskydd? Det går att sätta frågetecken kring allt - det är bra att tvätta händer och använda handsprit, men gör du inte rätt så är det meningslöst. I Sverige ör vi generellt bra på att hålla avstånd men det dog ju folk ändå, så kanske är det skit samma?

[Jimmy.L]
2020-08-10 10:27
#191

#190 Fast hur hårt ska det vara då är frågan. #176 är tydligen ute och reser borde hon isoleras minst 14 dagar som Finland t,ex kräver.

Jag bor ju i Södertälje en kommun som var värst drabbat under våren och klarade mig på att tvätta händerna och använde handsprit och inte varit sjuk sen i december förra året. Jag rör inte heller ansiktet när jag åker buss och tåg.

Samtidigt läser jag om en SVT-medarbetare som bar handskar och munskydd som smittades i våras och en finsk medborgare som smittades i ett land med krav på munskydd. 

Dom som vill ha munskydd får ha det men det är ingen garanti att slippa covid-19.

[Hayabusa]
2020-08-10 10:39
#192

#191 "Dom som vill ha munskydd får ha det men det är ingen garanti att slippa covid-19."

Precis - var & en gör vad man tror är bäst, vettigt & rimligt. Men någon garanti, alldeles oavsett, finns aldrig. 

Däremot upplever jag att frågan om munskydd fått alldeles för stora proportioner.

[Jimmy.L]
2020-08-10 10:49
#193

#192 Jo alla tycker olika om munskydd vilket gör det till en känslig fråga.

Jag personligen tycker det är mer skrämmande och oansvarigt att man åker utomlands nu och sen klagar på att vi i Sverige inte har munskydd

[Göstage]
2020-08-10 11:12
#194

#193 Kanske tänker du bland annat på det här försöket till 15 minuter i strålkastarljuset? Även om den här individen bär munskydd -och tycker att det är snyggt (!) dessutom…

https://www.expressen.se/debatt/satt-ett-munskydd-pa-ditt-forbannade-ansikte/

[Hayabusa]
2020-08-10 11:12
#195

#193 "Jag personligen tycker det är mer skrämmande och oansvarigt att man åker utomlands nu och sen klagar på att vi i Sverige inte har munskydd"

Instämmer - det är inte rim & reson.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-08-10 11:17
#196

#194 Pyttelite är tydligen ute och reser är det jag reagerar på.

[Göstage]
2020-08-10 17:53
#197

Det har talats en del om konsten att anbringa munskyddet korrekt (och kanske har det varit någon länk också- jag har inte kollat). Här finns den ett inslag från norska VG, och det är textat för den som har det svårt med språket.

https://www.vgtv.no/video/200958/slik-bruker-du-munnbind-riktig

[VSK]
2020-08-10 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

#197

Jag hade bilden nedladdad tydligen 👍

[Göstage]
2020-08-10 18:21
#199

#198 Spidermans syrra? ☝️

[Hayabusa]
2020-08-10 18:29
#200

Get your dip on! 👍

[Jimmy.L]
2020-08-10 18:35
#201

#199 Är inte det där frun till Spindelmannen. 😃

[Hayabusa]
2020-08-10 18:48
#202

#201 Nä, det måste vara Pink… :)

Annons:
[VSK]
2020-08-10 19:11
#203

😂

[Jimmy.L]
2020-08-11 20:36
#204

Dom kräver munskydd.

– Jag har haft corona och förberedde mig på att dö, säger hon och tar i nästa ögonblick av sig munskyddet och tänder en cigg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/vQ4aJl/aven-denna-tisdag-skriker-coronademonstranterna-at-tegnell

Vilken stolpskott

[Jimmy.L]
2020-08-11 20:56
#205

Om du tittar på tv-inslag där folk bär mask så ser du hur många sitter och håller på och rättar till sina munskydd med händerna, drar ned dem när de inte vill ha på sig dem och drar upp dem igen. Då kommer viruset på händerna, och händerna är de bästa redskapen att sprida smitta med, säger Åsa Melhus, professor i klinisk bakteriologi vid Uppsala universitet

Åsa Melhus förklarar att du aldrig ska röra vid ditt munskydd, och att vid av- och påtagning endast röra remmarna eller öglorna. Efter en användning ska masken slängas, och direkt läggas i en plastpåse så att ingen kommer i kontakt med den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ska-du-tanka-pa-nar-du-valjer-munskydd

[Göstage]
2020-08-15 12:45
#206

Med start om en vecka inför Danmark munskyddskrav vid alla resor hela dygnet med kollektivtrafik. Under gårdagsdygnet hade 165 nya coronafall registrerats, vilket är mycket i Danmark.

Källa

[Göstage]
2020-08-15 23:00
#207

Efterfrågan på munskydd är större än tillgången redan i dagsläget, meddelar apoteken. Skulle myndigheterna klara av att distribuera munskydd så att det räcker till alla vid ett eventuellt beslut om tvångsanvändning utomhus, i kollektivtrafiken och vid butiksbesök?

Källa

[Jimmy.L]
2020-08-16 06:18
#208

#207 Man kan ju undra hur dom dom kräver munskydd ska lösa bristen på munskydd.

[Göstage]
2020-08-16 12:27
#209

#207ff Danmark upplever den rusningen nu:

"Lördagens besked om att Danmark inför krav på munskydd i kollektivtrafiken från och med 22 augusti, befaras skapa rusning till butikerna. 

Nu vädjar Coop till sina kunder att vänta med att hamstra munskydd, rapporterar BT. 

– De som är i störst risk för att drabbas av allvarlig smitta bör köpa munskydd först menar koncernen."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/coops-vadjan-till-danskarna-vanta-med-att-kopa-munskydd/

Annons:
kamera0710
2020-08-16 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

.

[Hayabusa]
2020-08-16 17:03
#211

#206 Hur kan danskarna införa ett sådant påbud - har de verkligen stämt av detta med Anders Tegnell?

[Hayabusa]
2020-08-16 17:28
#212

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-falsk-tryghed-til-krav-saadan-har-holdningen-til-mundbind-aendret-sig

"Vi har blivit klokare. Om man lägger användandet av munskydd ovanpå de generella riktlinjerna om att hålla avstånd och ha god handhygien, så ger det ytterligare något. Det erkänner jag, där var vi inte i februari eller mars. Där hade vi inte den kunskapen, säger  Søren Brostrøm"

"Søren Riis Paludan är professor i virologi vid Aarhus Universitet. Han menar att det kan vara en ganska effektiv strategi med munskydd - åtminstone då det finns många fall av smittade, säger han. Vid ett högt smittotryck så kommer många av de som bär munskydd vara smittade och kan därmed undgå att föra smittan vidare."

 PS Søren Brostrøm är direktör för Sundhedsstyrelsen

[Jimmy.L]
2020-08-16 18:59
#213

#212 Fast det råder stor brist på munskydd i Danmark, märkligt att dom inför krav innan dom har säkrat tillräckligt många till befolkningen.

[Hayabusa]
2020-08-16 19:40
#214

#213 Bra fråga, jag förmedlade bara info från dr.dk

Vi får väl se hur det utvecklar sig. Som regelbunden lyssnare av "andra sidan sundet" lär det visa sig under kommande veckor. Återkommer om jag hör något av intresse… :)

[Jimmy.L]
2020-08-16 19:44
#215

#213 Det var bara en allmän undran.

Finland tycks lida av samma brist på munskydd i affärer.

[Hayabusa]
2020-08-16 20:57
#216

#215 Jag förstår. Det är en berättigad fråga, vi får se hur det avlöper.

Annons:
Maleficum
2020-08-17 15:53
#217

Såg igår hemtjänsten till min granne komma med munskydd… nerdraget på hakan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-08-18 09:28
#218

Å där gör det ju mycket nytta 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-08-18 09:38
#219

#217 Allt för vanlig syn.

[Jimmy.L]
2020-08-19 06:31
#220

Frågan om munskydd eller inte är hetare än någonsin. SVT har frågat tre personer varför de väljer att använda munskydd.
– Det är inte så svårt att bara sätta på sig ett, så jag ser ingen anledning till att inte göra det, säger Jennifer Fager.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/darfor-anvander-vi-munskydd-trots-att-det-inte-kravs

I början av klippet så drar en av dom upp munskyddet utan rengöra händerna.

[Göstage]
2020-08-19 10:56
#221

Agnes Wold anser att det finns en övertro på munskyddets välgörande förmåga.

"Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, tycker att diskussionen om munskyddet som ett verktyg för att motverka smitta har blivit för stor.

– Jag blir så trött på det ämnet. Jag förstår inte att detta kunde bli en så stor fråga. Om man räknar på det kan munskydd knappast ha någon påtaglig effekt på smittspridningen i samhället. Det är svårt att få exakt data men av all smitta, så har den absoluta majoriteten skett i hemmet, på arbetsplatsen eller på fester och evenemang. Det vill säga där munskydd inte används, säger Wold.

Wold menar att det är en missuppfattning att munskyddets införande på bred front skulle göra någon större skillnad.

– I Israel har man uppskattat att mindre än en procent av all smitta sker i kollektivtrafik. Även om du skulle få bort den smittspridningen, har du ju 99 procent av tillfällena kvar. Det är en total missuppfattning, den tankegången, att något dramatiskt skulle ske om alla började använda munskydd."---

Wold får dock mothugg av Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi vid Göteborgs universitet, som säger att det finns en mängd vetenskapliga artiklar som tydliggör att munskydd är effektiva.

https://www.expressen.se/gt/professor-agnes-wold-om-munskyddsivrarna-blir-sa-trott/

Och som sagt, svårt att övertyga troende oavsett sida vilken tro som är den rätta. Fast jag ger Wold rätt i att diskussionen blivit för stor. Lätt komiskt blir det när ihärdiga journalister utan munskydd försöker pressa experterna på medieträffarna varför Sverige inte inför munskydd. Inget hindrar dem ju att föregå med gott exempel om de nu är så varma förespråkare för munskydden…

[Jimmy.L]
2020-08-19 14:43
#222

Jag är för munskydd men när folk bär och hanterar den fel är det meningslöst att ha krav på munskydd.

kamera0710
2020-08-21 06:50
#223

Smittskyddsläkaren Bert Karlsson har genomskådat en stor konspiration mot munskyddens fantastiska effekter, vid 12:30. Han är övertygad om att den som ligger bakom är Johan Giesecke och jämför honom med Ebbe Carlsson och hans privatspaningar i Palmeutredningen.

Själv tror jag inte att exempelvis Agnes Wold är någon kasperdocka åt Giesecke. Har själv inte twitter, men hennes inlägg läser jag regelbundet och tycker att hon verkar stå med fötterna på jorden, se länken i #221 till exempel.

Annons:
[Jimmy.L]
2020-08-21 07:09
#224

Det finns ett starkt stöd bland svenskarna för de som anser att munskydd hindrar smittspridning. Det här visar en ny undersökning från Novus. Klart fler tror att munskydd hjälper än de som tvivlar på att det påverkar smittspridning i samhället.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allmanheten-tror-att-munskydd-hjalper

[Göstage]
2020-08-21 07:19
#225

"224"Nästan hälften av svenskarna tror att det fungerar. Ändå är det bara 6% av dem som använder det."

Det står ju alla fritt fram att använda munskydd redan idag om man tror på det, ingen behöver invänta myndighetsdekret. Men förklaringen verkar vara denna:

"– Egentligen tror man att munskydd fungerar, men man vill inte ha det om inte alla andra har det. Lite av en skämsfaktor. Vi vill inte vara den enda med munskydd även om vi tror på det, säger Torbjörn Sjöström."

(Källa som ovan)

[Göstage]
2020-08-21 07:23
#226

I Norge har myndigheterna rekommenderat allmänheten att bära munskydd i kollektivtrafiken från och med denna vecka, men efterföljandet verkar vara dåligt, skriver GP.

"Rekommendationen började gälla i måndags, men när GP besöker Norges huvudstad är det långt ifrån alla som följer den. Faktum är att majoriteten inte gör det."---

"Några timmar senare, under rusningstrafiken, ökar andelen resenärer som använder dem. Men på flera av de bussar och spårvagnar som passerar Nationaltheatret under onsdagseftermiddagen överstiger munskyddsanvändarna uppskattningsvis inte en tredjedel av resenärerna."---

https://www.gp.se/nyheter/norrm%C3%A4nnen-struntar-i-munskydd-slappnat-av-1.32751242 (blir troligen betalartikel)

Edit

[Jimmy.L]
2020-08-21 07:42
#227

#225 Exakt dom som förespråkar för munskydd bär den sällan och sitter och beklagar sig att folk måste bära munskydd.

#226 Nu vet jag inte hur tillgången till munskydd i Norge är men det är ju en bristvara i Danmark, Finland och Sverige. Det är bara sjukvården som har gott om det och jag tror knappast att allmänheten får ta del av det lagret.

[Göstage]
2020-08-21 07:58
#228

#126ff"Ett nytt nedskräpningsproblem har uppstått i spåren av coronavirusets spridning.

Det är nu mer munskydd än plastpåsar på stränderna i Storbritannien.  

– Vi hittar mer engångsmasker än plastpåsar, säger Susannah Bleakly, ordförande för föreningen Morecambe Bay som städar och rensar stränder på plast, till BBC."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatlarmet-munskydd-skrapar-ner-pa-stranderna/

Trist…

[Jimmy.L]
2020-08-21 10:23
#229

#223 Första delen var mer intressant men det var väl tabubelagt?

[Jimmy.L]
2020-08-21 10:37
#230

Klagas på Jimmie Åkesson för han vill ha munskydd men Sveriges Statsminister lyser med sin frånvaro trots vi är i en kris så är han på semester snacka om att sila mygg. 😕

Annons:
[Hayabusa]
2020-08-21 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#231

"Nej, du Mette - jag tänker inte ta på mig munskydd."

"Åh, men Stefan… kunne du ikke vare så vaenlig og ta det på?"

"Nej!"

[Hayabusa]
2020-08-21 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

"Äh, skoja bara…"

[Göstage]
2020-08-21 11:24
#233

#232 Eller: "haha, nu kan inte grodorna hoppa ur munnen!"

kamera0710
2020-08-21 11:34
#234

TV 4-doktorn Mikael är inte heller positiv till munskydd, klipp på en knapp minut.

https://www.facebook.com/nyhetsmorgon/videos/vb.311258045770/306803407199697/?type=2&theater

[Hayabusa]
2020-08-21 11:41
#235

#234 Doktor Mikael är väl ingen Epidemiolog?  Han vet väl vem det är som bestämmer om frågor kring Corona.

Carmarino
2020-08-21 11:50
#236

#235 Nä, han är ju bara en vanlig överläkare som vet precis hur man ska hantera munskydd för att de ska vara effektiva, men det smäller ju inte så högt jämfört med Tegnell. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2020-08-21 11:53
#237

#236 Precis. Själv är jag redo med munskydd om Tegnell beordrar "munskydd på!".

Annons:
Draken
2020-08-21 12:05
#238

Varför skall regeringen få ha FFP3 munskydd, när det är bristvara på sjukhusen 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
2020-08-21 12:06
#239

#238 De gillar att flasha med sina FFP3 munskydd.

Draken
2020-08-21 12:16
#240

#239 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hayabusa]
2020-08-21 12:19
#241

#240 Fördelarna med att sitta i maktposition.

Carmarino
2020-08-21 13:17
#242

Skulle regeringen införa munskyddstvång utomhus så skulle det i princip innebära tvångskarantän för väldigt många människor. Det går ju inte att få tag i munskydd, så hur ska man då kunna följa direktiven?

Har försökt få tag i vinylhandskar i ett par månader nu, men det är helt tomt i hyllorna överallt där jag brukar handla. Använder vinylhandskar bl.a. när jag bakar, så jag har haft ett rätt stort lager sedan tidigare, men nu börjar det ta slut så jag får börja ransonera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2020-08-21 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

De tidigare 22 forskarna, som nu blivit 26, har ett nytt inlägg på DN-debatt, där de förespråkar munskydd. Agnes Wold har sina funderingar om en av dem.

https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/

[Hayabusa]
2020-08-21 16:03
#244

Vi avvaktar Herr Tegnells order.  Agnes Wold - är hon Epidemiolog?

Annons:
[Göstage]
2020-08-22 17:26
#245

En talesperson för de danska småfärjelinjerna skrattar åt munskyddsbeslutet för kollektivtrafiken.

"För tre veckor sedan stod folk som packade sillar  på färjorna, men då var det inget krav på munskydd", säger han. "Det här liknar kollektiv bestraffning." 

https://www.dr.dk/nyheder/indland/faergeselskaber-griner-af-mundbindskrav-minder-om-kollektiv-afstraffelse

[Göstage]
2020-08-26 14:43
#246

#126 #228 Munskydd hamnar inte bara i vattendrag, de utgör en skräpfaktor även på annat håll, skriver DR. Förutom nedskräpningen kan de utgöra en hälsofara i första hand för renhållningspersonal.

"Överfyllda papperskorgar och busshållplatser belamrade av små blåvita skydd.

Stadsbilden har ändrats på allvar runt om i landet, när flertalet danskar tagit regeringens senaste beslut i kampen mot corona till sig."---

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/brugte-mundbind-flyder-i-bybilledet-traefsikkerheden-er

[Göstage]
2020-08-26 15:10
#247

"Under sensommaren har försäljningen av munskydd ökat starkt på landets apotek. Det visar en kartläggning som SVT har gjort.

– Vi ser en planerad hamstring inför en möjlig förändring i Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Apoteas vd Per Svärdsson."---

"– Jag tror att många vill säkerställa att de har munskydd hemma om det skulle komma nya rekommendationer. Man vill inte riskera att stå utan, säger Jean Hussein på Apoteket AB."

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljningen-av-munskydd-okar-i-sverige

Nyheten innebär väl det vanliga när det gäller hamstringsartiklar - att hamstringen blir ännu större…

[Renif]
2020-08-26 17:53
#248

#0 Nej dom skyddar inte heter det så vad ska jag med dom till ?

Draken
2020-08-27 17:18
#249

#248  Jodå, de godkända munskydden ger ett ganska bra skydd om de används på rätt sätt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-09-03 12:25
#250

Från Aftonbladet 

"Använd munskydd vid sex och undvik kyssar. Det är rådet från Kanadas chefsläkare – en roll som har likheter med Sveriges statsepidemiolog – Theresa Tam för att förhindra spridning av coronaviruset under intima stunder."

[Göstage]
2020-09-03 12:30
#251

#250 Kanske kan helkroppskondomen vara lösningen? (Men glöm inte latexhandskar!)

Annons:
[Hayabusa]
2020-09-03 12:35
#252

Riskerna med sex är så stora att FHM borde gå ut med en "stark avrådan".

[Göstage]
2020-09-03 13:17
#253

"Munskydd är enbart till för hälso- och sjukvårdspersonal som jobbar med patienter och som vet hur och när de ska användas", skriver Nina Thool, distriktssköterska inom kommmunal hemsjukvård på Aftonbladet debatt under rubriken "krav på munskydd har blivit en masspsykos".

[Jimmy.L]
2020-09-17 11:23
#254

Hemmagjorda munskydd är tillåtet under pandemin.

Men den slingrande syn som nådde bussresenärerna i Manchester var inte vad man räknat med. Ormskinn duger nämligen inte.

– Speciellt inte när det fortfarande sitter på en orm, påpekar lokala myndigheter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgL5p8/vasande-munskyddschock-pa-buss-levande-jatteorm

Carmarino
2020-09-17 11:33
#255

#254: Det ser ut att vara en kungsboa (boa constrictor) och det är inte att rekommendera att ha dem runt halsen som mannen på bilden. De kan dra åt rätt ordentligt när de börjar förflytta sig, och även om de inte är ute efter att strypa någon så kan det ändå bli följden.

Lärde mig själv rätt snabbt att det gällde att sätta handen emellan när ormen ringlade sig runt halsen på mig - och då var ändå inte min orm lika kraftig som den på bilden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-09-17 13:14
#256

#254 MEH jag som tänkte använda Kami som munskydd. Han tycker om att slingra sig kring huvudet på mig 😂

#254 Jag skulle nog heller inte villa ha en constrictor runt halsen, men det finns vissa fördelar med det, man behöver inte skydd, folk håller sig på bra avstånd misstänker jag 😜

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
2020-09-17 15:14
#257

#256: Ja, ser man bara till att hålla emot med handen, så att inte "halsbandet" stramar åt för mycket, så är det ett perfekt sätt att få folk att hålla avståndet. 😂

Mina ormar tyckte också om att klättra på mig, men deras rörelsemönster gör ju att de "drar åt" när de håller sig fast, så det är lätt hänt att de drar åt för hårt runt halsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2020-09-19 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

.

Annons:
kamera0710
2020-09-19 12:40
#259

Är det så här det kommer att se ut på danska restauranger den kommande tiden??

https://twitter.com/BetteMidler/status/1273683685309444096

Carmarino
2020-09-19 12:51
#260

Det är många som håller munskyddet i handen när de ska prata med någon, eller drar ner det på hakan. Sedan sätter de på sig munskyddet igen. Gör man så är det i princip värdelöst att använda munskydd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-19 13:15
#261

#260: Ja det är en vanlig syn.

kamera0710
2020-09-19 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Från facebookgruppen Fåglar inpå knuten

[Göstage]
2020-09-19 16:59
#263

Näbbig fågel. 😁

Carmarino
2020-09-19 17:10
#264

#262: Tänk om fågeln blir smittad - då muterar kanske viruset till en ännu värre variant av fågelinfluensan. 😱😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-23 10:03
#265

Munskydden som näringsminister Ibrahim Baylan, S, hyllade visade sig i verkligheten vara bristfälliga.

Socialstyrelsen försökte länge undvika att teckna avtal med miljardbolaget Essity, kan Expressen avslöja.

Trots det köpte Socialstyrelsen in miljoner munskydd – en månad efter ministerns pressträff.

I dag ligger nästan alla kvar i Socialstyrelsens lager.

– Ministrar får inte gynna vissa företag över andra, säger professor Joakim Nergelius, expert på konstitutionell rätt.

https://www.expressen.se/nyheter/baylan-s-hyllade-munskydd-trots-experternas-kritik/

Annons:
Carmarino
2020-09-23 10:24
#266

Hittade en 5-pack munskydd i affären, till ett rimligt pris. Vad jag förstod av informationen på paketen så är de godkända. Kommer dock inte att använda dem om det inte blir tvingande, men det kan ju vara bra att ha hemma om det skulle behövas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2020-09-23 11:29
#267

Såg igår att Jula säljer FFP2 munskydd. De säljs i singelpack och kostar 49,90 😳

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/korttidsmask-ffp2-012367/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2020-09-23 11:31 av Draken
Carmarino
2020-09-23 12:37
#268

#267: Då kanske det var ett tvättbart munskydd? Jag köpte mitt 5-pack engångsmunskydd för 45 kronor, men jag såg att det även fanns förpackningar med ett tvättbart munskydd för ungefär samma pris.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2020-09-24 11:51
#269

Institutet för hälsa och välfärd har uppdaterat sina rekommendationer om användningen av munskydd. När coronavirusepidemin accelererar rekommenderar THL användning av munskydd i kollektivtrafiken, på allmänna platser inomhus och vid publikevenemang där det inte går att undvika närkontakt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/24/ny-rekommendation-anvand-munskydd-pa-gymnasiet-yrkesskolor-i-butiker-och-pa-andra

[Göstage]
2020-09-29 10:39
#270

Två svenska medborgare blev avvisade från ett tåg i Danmark och kan nu räkna med böter i storleksordningen 2500 DKR då de inte bar munskydd under resan.

Källa

  • Redigerat 2020-09-29 10:44 av [Göstage]
[Göstage]
2020-09-29 11:47
#271

Med anledning av att smittosiffrorna skenar i Danmark överväger man nu att införa krav på bärande av munskydd även i livsmedelsbutiker.

Källa

  • Redigerat 2020-09-29 11:47 av [Göstage]
kamera0710
2020-09-29 12:16
#272

Så det var inte redan krav på munskydd i danska livsmedelsbutiker, lite överraskande när de redan haft krav på att det ska bäras på restauranger.

Annons:
[Göstage]
2020-09-30 20:20
#273

Sedan i mars har Region Syddanmark kasserat 9.250.000 masker och munskydd. Munskydden skall ge skydd mot sekret från hostande, nysningar och blodstänk, men stickprov visar att de inte erbjuder tillräckligt skydd.

Den största enskilda annullerade ordern var på 3.150.000 munskydd.

Källa

[Göstage]
2020-10-01 13:29
#274

#270 Ännu en svensk bötfälld för att ha brutit mot munskyddsförordningen i Danmark. Det lär komma att kosta honom 3200 svenska kronor att inte bära munskydd på färjeterminalen i Helsingör.

Källa

  • Redigerat 2020-10-01 13:31 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-10-01 13:34
#275

#274: Jag förstår inte varför man ens vill resa utomlands nu.

[Göstage]
2020-10-03 11:51
#276

En form av hudutslag ("maskne") har följt på munskyddsbärandet, vilket medfört 47.000 poster på Instagram och uppmärksammas i New York Times,
som kallar företeelsen "de nya kvisslorna".

Källa

  • Redigerat 2020-10-03 11:59 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-04 10:59
#277

Munskydd och plasthandskar som slängs i naturen är ett miljöproblem har redan konstaterats, men den stora mängd skyddsutrustning som hamnar i sopbingarna är heller inte oproblematiskt. "Vi använder miljoner munskydd: `Det får oönskade konsekvenser för miljö och hälsa", skriver DR.

"Munskydden, som tillverkas av plast, aluminium och spandex, blir nämligen hanterade som restavfall. Plasten blir alltså inte till nya trädgårdsstolar, och aluminiumet blir inte till nya läskburkar. I stället bränns de tillsammans med förbrukade blöjor, gammal leverpastej och cigarettfimpar.

Och det till skada för miljön och naturen, konstaterar Marianne Thomsen, professor på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet. När plast och aluminium bränns bildas det nämligen luftföroreningar och det hormonförstörande och cancerframkallande ämnet dioxin, som tränger ut i atmosfären."---

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-bruger-millioner-af-mundbind-det-faar-uoenskede-konsekvenser-miljoe-og-sundhed

  • Redigerat 2020-10-04 11:00 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-09 12:03
#278

Förlåt mig, men jag har syndat: jag har införskaffat ett munskydd (mun och näsa), men enbart av taktiska skäl, om det blir tvång senare. Hoppas verkligen att slippa använda det!🤢

  • Redigerat 2020-10-09 12:29 av [Göstage]
Maleficum
2020-10-09 12:26
#279

Har igen stött på flera av grannens hemtjänst personer med munskydden neddragna på hakan…

Jag hoppas verkligen inte det blir krav med munskydd för jag vet att jag inte skulle klara gå med ett på korrekt sett för jag tycker det är så obehagligt att ha nåt i ansiktet för munnen och näsan (använder munskydd när jag rakar hunden och kaninen för att slippa andas in småpartiklar av hår).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-09 12:30
#280

Har inte köpt munskydd än men lär göra det om krav kommer.

[Göstage]
2020-10-09 12:34
#281

#280 Funderade på samma sätt, men kom att tänka på "lex toapapper" - blir det krav kommer det att bli rusning. Liedl hade en förpackning för 39 spänn, så jag slog till.

[Jimmy.L]
2020-10-09 12:50
#282

#281: 😁

[Jimmy.L]
2020-10-09 12:57
#283

På tunnelbanan, bussen och pendeltåget ser man allt fler som använder munskydd, även om det inte finns någon rekommendation om att använda dem.
Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm, säger att det är viktigt att använda munskydden på rätt sätt.
"De ska ju sitta över näsa om mun, men det är inte alltid dem gör det. Jag har sett alla möjliga varianter", säger hon.

https://sverigesradio.se/artikel/7568221

[Göstage]
2020-10-10 13:34
#284

En kanske förbisedd aspekt: personer med hörselnedsättningar upplever problem att kommunicera med munskyddsförsedda.

Källa

Draken
2020-10-10 14:04
#285

Jag har inte använt munskydd utomhus sdan jag var till Zoobutiken här om veckan ;) Hoppas jag inte behöpver det heller.

Däremot så snubblade maken över munskydd när han googlade och köpte hem en förpackning på 100 stycken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2020-10-16 16:42
#286

Amerikanska gymnasiet i Göteborg inför krav på munskydd.

Det omdiskuterade tygstycket ska användas i matsal, korridor och andra offentliga platser.

– Utgångspunkten är att inte smitta andra, säger rektor Peter Hedelin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eK8vjR/amerikanska-gymnasiet-blir-forst-att-krava-munskydd

Annons:
[Jimmy.L]
2020-10-17 19:19
#287

Jag märker att fler bär munskydd, men den sitter ofta på hakan eller så sitter dom och rättar till den.

Honestyisdead
2020-10-17 19:54
#288

Utanför mig gick vårdpersonal pet patient framför dig i rullstol och personalen hade visitera upp över pannan

[Göstage]
2020-10-20 11:29
#289

Värt att notera:

"Hälften av dem som köpt skydd mot covid-19 på nätet kan ha köpt falska produkter, enligt tre nya undersökningar. Det skulle betyda att de använder munskydd och handsprit som inte fungerar."---

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-en-miljon-svenskar-kan-ha-kopt-falska-covid-19-skydd

[Jimmy.L]
2020-10-20 12:24
#290

#289: Ja det förvånar mig inte.

[Jimmy.L]
2020-10-21 07:12
#291

Slalombackarna i Kåbdalis har redan öppnat för säsongen, vilket är rekordtidigt. I år gäller också ett lokalt munskyddskrav inom anläggningarna för alla som inte vistas direkt i backarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/rekordtidig-oppning-av-kabdalis-kraver-munskydd-pa-besokare

[Göstage]
2020-10-21 07:28
#292

#291 Undrar vilka resurser och befogenheter de har att övervaka efterlevnaden av kravet på att bära munskydd och att ingripa mot syndare?

"Vi kommer inte att avvisa någon som inte bär munskydd på flygplatserna”, sade Lovisa Ernestam, presskommunikatör på Swedavia i somras till SR angående sådana som bryter mot munskyddskravet på flygplatserna. Kommer skidbacksföretagen att vara restriktivare?

[Jimmy.L]
2020-10-21 07:37
#293

#292: Och hur dom ska kontrollera rätt typ av munskydd används och att folk tar på sig munskydd på rätt sätt.

Annons:
[Göstage]
2020-10-21 07:44
#294

#293 Precis.

kamera0710
2020-10-22 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#295

En annan diskussion om munskyddens nytta. Länkar till tweetens källhänvisning, som dock betonar att nya studier kan ha gjorts. Den är från 2009, men twittraren verkar vara läkare och borde ha koll på detta.

https://www.sbu.se/sv/publikationer/sbus-upplysningstjanst/vad-ar-effekten-av-att-personalen-bar-munskydd-i-operationssalen-pa-forekomst-av-postoperativa-infektioner/

  • Redigerat 2020-10-22 12:18 av kamera0710
[Jimmy.L]
2020-10-22 12:44
#296

I Danmark är det krav på munskydd i kollektivtrafiken och på restauranger – nu varnar hälsoministern för att kraven ska utökas till andra delar av samhället.

Men i Sverige är det inte aktuellt – trots den ökade smittspridningen.

– I värsta fall kan det faktiskt skapa mer smitta om det används på fel sätt vilket man ser ganska mycket runtom i världen, säger smittskyddsläkare Eva Melander.
https://www.expressen.se/kvallsposten/okade-danska-krav-pa-munskydd-darfor-tanker-sverige-tvartom/

kamera0710
2020-10-24 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#297

Läkaren Sven Román har fortfarande inte mycket till övers för de danska kraven på munskydd.

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1319691867169165315

[Jimmy.L]
2020-10-27 15:33
#298

Fler med munskydd senaste tiden i SL-trafiken. Noterade;

  • Två med munskyddet ej över näsan.

  • En satt och pillade i ansiktet.

  • En med mask kollade konstigt på mig när jag använde handsprit.

Jag håller mig till handsprit och rör inte ansiktet.

Emo
2020-10-28 07:18
#299

Hurdana munskydd använder ni, som använder sådana?

Jag läste nyss en annons där det skrevs att deras godkända munskydd filtrerade bort en stor mängd bakterier (över 99%). Det stod inget om virus, som ju är så mycket mindre än bakterier.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2020-10-28 07:32
#300

#299: Det är vilken skyddsklass munskyddet är i som du ska titta på det finns 3 klasser. 1-3 där 3 är den man bör ha men mask är värdelös att bära om du inte tvättar/spritar händerna innan och efter användning och du måste se till den sitter tätt och måste byta mask så fort den blir fuktig.

Annons:
[Göstage]
2020-10-29 13:58
#301

"I dag, torsdag, utvidgas kravet på att bära munskydd till att gälla även i butiker, biografer, teatrar, körskolor och gymnasieskolor i Danmark. Den som bryter mot munskyddskravet riskerar böter", rapporterar SVT.

kamera0710
2020-11-01 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#302

.

[Jimmy.L]
2020-11-01 14:43
#303

#302: Folk får bära mask för mig, det är handhygien som dom tycks inte fatta är viktig med.

[Jimmy.L]
2020-11-01 15:07
#304

– Om man inte har antikroppar så tycker jag att man ska vara orolig. Munskydd ger en falsk trygghet och vi har sett folk i riskgruppen på planet. Vi vet folk som har blivit jättesjuka i vår ålder.

– Man är rädd för att smitta någon annan. Jag tycker det handlar om respekt för sjukdomen och andra människor. Även om du har antikroppar kan du föra vidare smittan genom händerna. Jag är rädd att svensken blir slarvigare med hygienen. Det spritas inte lika mycket som i våras, det var som om inget hade hänt i augusti.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hemma-anses-man-vara-idiot-om-man-har-mask/

[Jimmy.L]
2020-11-04 07:19
#305

På reningsverket i Göviken i Östersund har det dykt upp plasthandskar och munskydd i avloppsvattnet. Det här kan orsaka stora problem för reningsverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/munskydd-och-plasthandskar-spolas-ner-i-toaletten

Draken
2020-11-04 07:32
#306

Har Danmark även gått ut med utbildning hur munskydden skall handhas ? har dom inte det, så är munskydden helt värdelösa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2020-11-04 08:45
#308

Vad bra, då kanske munskydden kan fungera om folk följer anvisningarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2020-11-04 08:55
#309

#308 Ja, det är nog det som är problemet - en del kan nog inte ta till sig information, eller bryr sig inte om den. Många bär säkert skydden bara för att de måste, och då blir det väl möjligen även något slags protest att bära det slarvigt.

[Göstage]
2020-11-07 09:33
#310

Vissa kretsar förvånar med att för en gångs skull ta till sig myndigheternas rekommendation i åtminstone ett hänseende.

"Strax efter klockan två inatt kallades polis till centrala Falkenberg med anledning av ett bråk.

– Det var ett vittne som vaknat av han hörde ett bråk. När han tittade ut såg han att tre pojkar bråkar och att två av dem ger sig på den tredje, säger Stefan Gustavsson, presstalesperson på polisen region Väst.

De misstänkta gärningsmännen bar munskydd. Det är oklart om det var med anledning av covid-19 eller för att maskera sig och dölja sin identitet."---

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/pojkar-med-munskydd-attackerade-pojke.OlpoJ2Nif

  • Redigerat 2020-11-07 09:34 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-07 14:47
#311

Många länder runtom världen har infört munskydd som ett sätt för att skydda mot coronaviruset.

Men det är inte lösningen enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Att tro att munskydden ska vara räddningen är nog farligt, säger han till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-munskydd-ar-inte-raddningen/

[Göstage]
2020-11-09 09:07
#312

#276 Fler råd till munskyddsbärare som råkat ut för "maskne". (Norska.)

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24899308/maskne-slik-kan-du-unngaa-kviser-etter-bruk-av-munnbind

Maleficum
2020-11-09 11:37
#313

Börja fundera i morse när jag höll på att vakna om det där med munskydd och att många bär dem fel tex bara över munnen och inte över näsan. Undrar om fler skulle bära dem mer korrekt om man bytte namn på det och kalla det mun- och nässkydd istället?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2020-11-09 11:49
#314

#313: Kan man inte kalla dom för ansiktsvärmare

Annons:
Honestyisdead
2020-11-09 12:24
#315

Jag kör nu med munskydd

[Göstage]
2020-11-09 15:16
#316

#315 Jacke Sjödin också! 😉

Sindri
2020-11-09 19:15
#317

Åh, han igen! Vi såg mycket kul med honom i början på pandemin. Duetten med Helen Sjöholm är underbar. (Kärlek in the stream?)
Hur nominerar man någon till Karamellodiktstipendiet? Han är en värdig pristagare nästa år.

[Jimmy.L]
2020-11-09 19:31
#318

#316: 😁

Moon AppleGrey
2020-11-09 19:38
#319

Måste ner till stan nu i veckan för intyg om körkortstillstånd + vanlig synundersökning, så funderar på att ha munskydd eftersom man inte lär kunna hålla avstånd då.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Taggeman
2020-11-10 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#320

Det är väl ungefär så här munskydd fungerar!

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
2020-11-10 18:15
#321

Idag såg jag en ny grej, bära ansiktsmask, dra upp den för att snyta sig. Kvinnan upprepade det 5-6 gånger.

Man får verkligen uppleva alla varianter i kollektivtrafiken.

Annons:
Moon AppleGrey
2020-11-10 19:13
#322

#321: vad? Menar du att hon snöt sig i munskyddet? 😶
Nog för att man hört om folk som tillfälligt drar ned dem för att hosta rakt ut, men ändå.

Tycker det känns mer provocerande med folk som använder dem felaktigt och på detta vis, än de som tror att viruset aldrig skulle kunna drabba dem.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[Jimmy.L]
2020-11-10 19:39
#323

#322: Hon drog upp munskyddet och snöt sig med papper och satte tillbaka munskyddet som ger falsk trygghet.

Moon AppleGrey
2020-11-10 19:41
#324

#323: okej. Som de som gör det för att hosta då. Icke desto mindre äckligt och frustrerande.

Förstår inte varför man gör så. Står ju klart och tydligt i instruktionerna att man inte ska röra vid masken när man har den på sig, och att man får byta ut dem. 🤔


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2020-11-10 19:53 av Moon AppleGrey
[Jimmy.L]
2020-11-10 19:44
#325

#324: Folk begriper inte hur man ska göra med munskydd är därför jag är i mot ett krav på att bära munskydd.

Moon AppleGrey
2020-11-10 19:52
#326

#325: Man kan ju tycka att vanligt sunt bondförnuft borde räcka, men det är uppenbart att så inte är fallet.
Jag är inte emot att folk använder munskydd om de vill - så länge de används på rätt sätt.
Tycker dock inte, i dagsläget, att det ska vara krav på det.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2020-11-10 19:52 av Moon AppleGrey
[Jimmy.L]
2020-11-10 19:56
#327

#326: Ja folk får bära munskydd för mig det lägger jag mig inte i.

[Göstage]
2020-11-13 17:54
#328

Var tionde dansk använder samma engångsmunskydd minst fem gånger, och var femte brukar sitt 3-4 gånger, enligt en opinionsundersökning.

"- Det är riktigt ohygieniskt att återanvända ett engångsmunskydd", säger professor Lars Jørgen Østergaard på institutet för infektionssjukdomar på Aarhus Universitetshospital till DR.

  • Redigerat 2020-11-13 17:55 av [Göstage]
Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-13 17:58
#329

#328: Ja men folk vägrar lyssna tyvärr.

Honestyisdead
2020-11-13 18:01
#330

Alltså hur ian man vara då dum att man återanvänder ENGÅNGmunskydd.
Jag kan inte förstå vad folk sysslar med. Idiotin vet inga gränser.

Var tvungen att hämta paket på maxi idag. Massa människor och jag plus endast 2 andra hade munskydd av alla jag såg under 30 min. Få höll några 2 meters avstånd. Många höll vagnarna handtag med bara händer och tog sig i ansikte och på sina barn.

Såg ett foto taget på en fullproppad buss idag. Ingen hade munskydd, stod ihoppackade som sillar och flera personer log. Vem fan är så dum att den ler i en situation som är livsfarlig?

[Jimmy.L]
2020-11-13 18:18
#331

#330: Finns ju vissa på iFokus som tvättar sitt engångsmunskydd eller tipsar om det.

Jag har tjatat om handsprit men når inte fram. Vissa tror ju munskydd är lösningen. Handsprit måste ju användas ofta vid hantering av munskydd.

Honestyisdead
2020-11-13 18:21
#332

#331: men fy vad illa!
Ja handsprit är viktigast. Jag har alltid med mig egen handsprit och spritar så fort jag rört något, även om jag aldrig tar på något med bar hand.

Moon AppleGrey
2020-11-13 21:37
#333

#331: tvätta engångsmunskydd?? 😲
Finns ju munskydd som är särskilt gjorda för att tvättas, så varför satsar man då på engångs? 🤔


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Honestyisdead
2020-11-13 21:38
#334

#333: dumhet och snålhet?

Moon AppleGrey
2020-11-13 21:39
#335

#334: ja, antingen det ena eller det andra…eller som du skriver bägge delarna.
Vet inte riktigt. Tycker det inte låter riktigt klokt iallafall.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2020-11-13 21:40 av Moon AppleGrey
Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-14 06:21
#336

#333: Vissa läser artiklar där det står att det är okej att tvätta engångsmunskydd och blir helt övertygad om det oavsett vad man säger.

Honestyisdead
2020-11-14 06:28
#337

#336: återanvänder säkert dasspappret och näsdukar också.

[Jimmy.L]
2020-11-14 06:49
#338

#337: Jag vet inte vad jag ska tycka, försökte förklara för Staffan här på iFokus att munskydd måste användas med god handhygien men han blev arg. Det är tydligen en känslig fråga.

Honestyisdead
2020-11-14 06:50
#339

Staffan arg? Det här jag svårt att tro haha

[Jimmy.L]
2020-11-14 07:02
Honestyisdead
2020-11-14 07:11
#341

Ja inte ser jag det som arg. Bara olika åsikter :)

[Jimmy.L]
2020-11-14 07:14
#342

#341: Tolkningsfråga det med. Men jag kommer undvika deras sajt "corona".

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-14 08:47
#343

Just nu på pendeltåget mot Stockholm en kvinna sitter och pillar på sin munskydd. Är just detta som både jag och experter varnar för. Hur ska man få människor att hantera munskyddet på rätt sätt när folk hela tiden gör fel?

[Jimmy.L]
2020-11-14 08:49
#344

#343: Även vanligt utomlands att folk gör så här trots alla varningar att stor del bär och hanterar masken fel.

[Jimmy.L]
2020-11-14 08:51
#345

#343: Och nu tog hon av sig den utan att handsprita händerna.😟😫😱

[Göstage]
2020-11-15 15:42
#346

"Trots flera nya vetenskapliga studier på hur munskydd påverkar smittspridningen av covid-19 är forskningen fortfarande inte glasklar. Munskydd kan stoppa spridningen i den närmaste omgivningen om de används rätt, visar flera studier. Men det saknas fortfarande bevis på att ett allmänt krav på munskydd stoppar smittspridningen i samhället", skriver SVT Nyheter.

  • Redigerat 2020-11-15 15:42 av [Göstage]
[Göstage]
2020-11-16 07:57
#347

#346 Expressens ledarsida manar trots det Tegnell "att släppa motståndet mot munskydden".

  • Redigerat 2020-11-16 07:58 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-16 08:06
#348

#347: Inget i artikeln som berättar hur viktigt det är med handhygien den detaljen tycks inte vara viktig.

[Göstage]
2020-11-17 08:33
#349

Bra att det inte finns något allmänt munskyddskrav i Sverige, anser en professor vid Sahlgrenska sjukhuset.

"Kjell Torén som är professor och överläkare vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg tycker att det är bra att det inte finns något sådant krav i Sverige.

– Munskydd är väldigt effektivt i sjukhusmiljö och labbmiljö, när man sedan går över till att använda det bland den allmänna befolkningen är kunskapsstödet väldigt lågt, jag skulle säga obefintligt.

Kjell Torén menar alltså att det saknas vetenskapliga belägg för att munskydd hjälper om de används brett av allmänheten, därför vore det inte lönt att lära hela befolkningen hur de ska användas på rätt sätt.

– Det är en för stor utmaning i relation till andra åtgärder som är mycket mer effektiva."---

SR

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-17 18:09
#350

Både Moderaterna och Kristdemokraterna kräver nu att statsminister Stefan Löfven ska redogöra för varför Sverige inte rekommenderar att medborgarna bär munskydd, för att minska spridningen av coronaviruset.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7601975

kamera0710
2020-11-18 06:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#351

Varför tar du då inte själv på dig masken Uffe? Måste det vara order från ovan?

kamera0710
2020-11-18 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#352

Steget efter i Uffes fotspår

[Hayabusa]
2020-11-18 12:05
#353

Fast nog är det Anders Tegnell som sitter och tjurar på golvet?

[Jimmy.L]
2020-11-18 12:15
#354

Jag har inget i mot munskydd.

Jag retar mig på alla som inte tvättar händerna innan man tar på munskydd och pillandet på masken.

[Hayabusa]
2020-11-18 12:16
#355

En grå onsdag i november…då kan ett gott skratt liva upp tillvaron lite.

[Hayabusa]
2020-11-18 12:19
#356

#354 Nej, jag tänker inte uttala mig om det är bra eller mindre bra. Däremot blir debatten så jäkla märklig.

Saxat från HD, betalartikel:

"Men frågan är om det någonsin ansetts lätt att ifrågasätta en expertmyndighet i Sverige. På gott eller ont är journalister i Storbritannien inte alls lika rädda att ge sig på vetenskapliga utsagor. Kanske skiljer sig svenska journalisters yrkesetik från sina brittiska kollegors också genom att de tycks känna ett större ansvar för att samhället ska klara krisen på bästa sätt – och att befolkningen därför inte ska oroas."

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-18 12:27
#357

#356: Jag vet inte om mask hjälper det låter jag vara osagt.

Media borde fokusera mer på hur en mask ska hanteras, som läget är nu skriver dom bara om ja eller nej till munskydd.

[Hayabusa]
2020-11-18 12:35
#358

#357 Är det inte så att även vetenskap & expertis till stora delar famlar i blindo? Som sagt:

"Men frågan är om det någonsin ansetts lätt att ifrågasätta en expertmyndighet i Sverige."

[Göstage]
2020-11-18 12:37
#359

#353 Ja, ingen i Steget Efters kommentarsflöde verkar ha gjort någon association till moderatledaren.

https://twitter.com/StegetEfter/status/1328687573099819008

  • Redigerat 2020-11-18 12:39 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-18 12:39
#360

#358: Ja vem vet det är mycket som gissas som du säger.

kamera0710
2020-11-18 16:31
#361

#353 Javisst, och Steget efter verkar gilla Uffes/moderaternas linje och ogilla Tegnell/FHM:s linje.

[Hayabusa]
2020-11-18 16:47
#362

#361 Det kan hända, men Steget efters teckning förmedlar något annat = Tegnell vs Övriga (WHO, EU m.fl.)

  • Redigerat 2020-11-18 16:47 av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
2020-11-18 17:22
#363

En ny forskningsstudie som utförts av danska Rigshospitalet visar nu att munskydd inte ger någon särskild effekt för att minska smittspridningen.

Mer än 6 000 danskar medverkade i studien som testade hur effektiva skyddsmasker är.

Skyddsmasker användes som ett komplement till myndighetens andra rekommendationer så som social distansering, handhygien och isolering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/munskydd-funkar-inte-enligt-ny-studie/

Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-18 18:01
#364

De senaste veckorna har försäljningen av munskydd ökat drastiskt i Blekinge. Allt fler vill bära munskydd när de är ute bland folk – för att skydda sig själv och andra.

– Folk köper mer munskydd än handsprit, säger Magdalena Stencel på Kronans apotek i Lyckeby i Karlskrona.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/munskyddsforsaljningen-okar-drastiskt-mer-an-handsprit

kamera0710
2020-11-19 06:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#365

#358 "Men frågan är om det någonsin ansetts lätt att ifrågasätta en expertmyndighet i Sverige."

Kanske är det så enkelt att Uffe K och hela hans parti är helt skräckslagna av den hemska Folkhälsomyndigheten och behöver Löfvens stöd för att våga ta på ett munskydd? Kanske är det av samma anledning som personen på bilden festar utan munskydd, men nu vill att regeringen tar tag i saken?

kamera0710
2020-11-19 06:11
#366

#363 Kommer än en gång att tänka på Agnes Wolds ord om att munskyddens effektivitet ligger på 20-40 %.

[Jimmy.L]
2020-11-19 06:31
#367

#365: Varför skulle Ulf Kristersson ta stöd av ett parti som inte klarar av att styra Sverige? Dom misslyckas med att köpa in sjukvårdsmaterial, stängde ner skolor och vårdhem för sent.

[Hayabusa]
2020-11-19 08:11
#368

#365 Du missar, som så ofta, poängen helt och hållet och försöker blanda bort sakfrågan genom att ta upp något annat. Ifrågasätt Tegnell eller FHM - då slänger du upp en raljerande bild på Ebba Busch, Ulf Kristersson eller Jimmy Åkesson.

"Men frågan är om det någonsin ansetts lätt att ifrågasätta en expertmyndighet i Sverige."

Nej, det är du kamera0710 ett praktexempel på. Våga ens tänka ett frågetecken kring din expertmyndighet - då jäklar blir du sur och börjar med din "men du då-teknik". Är det en seriös diskussion?

Citatet är taget ur en artikel som inte har med dina ärkefiender att göra överhuvudtaget. Det är en artikel skriven av Richard Orange och publicerad på HD/Sydsvenskan (betalartikel). I ingressen skriver han: "Varför dröjde granskningen av Sveriges coronastrategi så länge?"

"Kritiker avfärdades som ”coronahaverister” medan svenska medier jobbade i flock. Först nu – i den andra vågen – har medierna började granska Sveriges coronastrategi, menar Richard Orange."

"SVT-chefen Charlotta Friborg erkände under seminariet i Stockholm att det inte hade varit lätt att granska frågor ”i ett ganska smalt fält som forskarna har ägnat sig åt i kanske 40 år”. "

"Den här månaden har något så till sist börjat hända. Vi har sett granskningar av den svenska strategin i Svenska Dagbladet, Sveriges radio och i SVT:s ”Uppdrag granskning”. Men vi fick vänta tills Sverige var inne i sin andra coronavåg."

För att återknyta till din (kamer0710) "men du då-teknik" så skriver Richard Orange träffsäkert följande:

"Jag hävdade att Sveriges mediebevakning kändes lite som Östtyskland under slutet av 80-talet – där journalisterna kunde granska brister inom enskilda myndigheter ganska fritt, men inte ifrågasätta systemet i stort."

kamera0710
2020-11-19 11:19
#369

#368 Du verkar också missa min poäng: Det har ifrågasatts och kritiserats åtskilligt när det gäller Folkhälsomyndigheten. Bland annat i Sveriges största morgontidning. Och det har de självfallet all rätt i världen att göra. Men jag kan bli trött på alla de kritiker som klär sig i offerkofta och hävdar att de skulle vara tystade.

[Hayabusa]
2020-11-19 11:51
#370

#369 Om man läser det som Richard Orange skriver så har han definitivt en poäng. Tänk på hur Christian Stichler bemöttes i våras - det säger en hel del. Man ska inte avfärda de som vågar ifrågasätta med att kalla dem "offerkofta".

De som i DDR vågade lyfta Tjernobyl avfärdades med "offer för västpropaganda" vilket enbart var en annan "kofta".

Annons:
kamera0710
2020-11-19 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#371

Mer intressant om munskyddsfrågan.

[Jimmy.L]
2020-11-19 12:11
#372

#371: Tack vare socialdemokraterna inte vill skjuta till pengar till kollektivtrafiken så måste man dra ner på trafiken.

[Hayabusa]
2020-11-19 12:55
#373

"Skånetrafiken fortsätter att blöda pengar. Inkomsterna ligger nu nästan en miljard efter i intäkter. Antalet passagerare är färre och de som åker betalar i mindre utsträckning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/gratisakandet-okar-pa-tag-och-bussar-i-skane

Är det så att "gratisåkandet" ökat pga Alliansen (finns Alliansen ens?)? Kostnadsfritt åkande med kollektivtrafiken är väl dessutom en vänsterfråga?

  • Varför vill du inte betala din resa?
  • Öh, det har med Alliansens nedskärningar att göra.
  • Ok, så därför anser du att du inte ska betala?
  • Just precis. Dessutom förespråkar de munskydd.
  • Ok, det verkar ju logiskt (inte).
  • Verkligen, är nedskärningar & munskydd på tapeten, då ska jag inte
    betala min resa.
  • Redigerat 2020-11-19 12:56 av [Hayabusa]
[Göstage]
2020-11-19 13:21
#374

Frågan har ställts om i en ny tråd, så vi kanske kan fortsätta diskutera där?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: