Partiet Nyans-2
Dags för ny tråd om partiet Nyans. Den tidigare fanns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Partiet Nyans misslyckades ju med att komma in i riksdagen, men nu kan den av Socialdemokraterna avpolletterade El-Haj bli deras gratisbiljett in i det sällskapet och förstärka partiets inflytande i Malmö. Partiledaren Yüksel gör förstås ingen hemlighet av att han välkomnar ett sådant nyförvärv.
#1 Personlig gissning är att de växer vid nästa val.
#2 Allt pekar på att den gissningen har bärighet, och kanske går man "all in" redan i EU-valet? Från en månadsgammal (låst) artikel i GP med partiledaren:
"Nyans vill ta sig till EU med hjälp av Gazakonflikten. Det har kallats för småpartiernas val. Nu siktar partiet Nyans på att ta sig in i EU-parlamentet.
– Det absolut viktigaste är att EU tar bort Hamas från terrorlistan och inför sanktioner mot Israel," säger partiledaren Mikail Yüksel där.
Ett Hamasvänligt svenskt parti i EU-parlamentet efter valet i sommar är ingen omöjlighet- kanske med en före detta socialdemokrat som förstanamn? Ovissheten känns inte bra … 🤔
- Redigerat 2024-02-10 09:47 av Fornöga
#1 Första steget? El-Haj blir politisk vilde i riksdagen.
#1 ff El-Haj uppges nobba Nyans.
#5 Hade han tackat ja, så vore det ett erkännande.
#6 Återstår att se vad som händer när uppmärksamheten har lagt sig.
#7: Ja, det vore inte första gången en politiker säger nej när de menar ja.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
2025 Någon som minns det här partiet? Senast de hördes av i media var när de ville ta bort terroristklassningen av Hamas.
Förmodar att de åter ger sig till känna i takt med att nästa val närmar sig. 🙄
- Redigerat 2025-03-26 08:50 av Fornöga
#9 instämmer. De vaknar nog till liv, lagom till valet.
#9: Jag trodde att Nyans hade självdött pga pyspunka…
Hoppas att medierna inte "återskapar" dem, i sin nit…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
S vill ha deras valboskap…
#12: Inte S, men kanske V, dvs om de inte tycker att de redan bränt sig tillräckligt på stollar…..
#13 Ah, jo.. det har vi nog sett.
S har inga skrupler när det gäller röster 😉
#14: Inget parti i hela världen har skrupler när det gäller rena röster…🙂
#15 Särskilt inte S 🤣
#16: Håller inte med dig. Här finns inga gradskillnader..
Matematik är klinisk och obarmhärtig….🙂
- Redigerat 2025-03-29 14:46 av Bo§e
#17 Däri ingår sannolikhetslära och där ser vi mycket som talar för S och Nyans i allians. Åtminstone vad det gäller röster…
September 2022:
”Socialdemokraterna är fortsatt stadens största parti i Malmö. Men i stadsdelen Rosengård har partiet tappat stort, framförallt till det nya partiet Nyans.”
Så nog finns det en symbios mellan S och Nyans. S gör nog vad de kan för att vinna tillbaka de rösterna…
Källa: SVT
#18: Den artikeln är från 220915.
Jag tror och hoppas att Nyans har spelat ut sin roll, vid det här laget.
#20 Den förhoppningen delar du sannolikt med S.
Time will tell…
- Redigerat 2025-03-29 15:25 av [Hayabusa-0001]
#9: Under rubriken "Vi måste försvara demokratin varje dag" intervjuas den nyblivne KD-medlemmen och forskaren Sameh Egyptson i Bulletin:
"Sameh Egyptsons första politiska handling inom Kristdemokraterna är en motion om att utesluta organisationer anslutna till Islamiska Samarbetsrådet (ISR) från offentliga bidrag." ---
"– De gav stöd till partiet Nyans offentligt, vilket innebär att de är anhängare till ett politiskt parti. Egentligen bör de gå tillsammans med parti Nyans och få bidrag som politisk organisation, inte som religiös organisation, säger han." ---
"Han beskriver hur situationen i vissa förorter som Rosengård nu är värre än förhållandena i hans forna hemland Egypten.
– Det skrämmande var att nästan alla där [i Rosengård] på caféerna och runt omkring var män. De sitter där under arbetstid på caféerna. Vi såg nästan inte en enda kvinna utan hijab som gick där. Det kändes på något sätt som om jag hade varit i Kairo i ett affärscentrum. Men Rosengård är värre än i Kairo idag, säger han."
https://bulletin.nu/nu-gar-egyptson-in-i-politiken-vi-maste-forsvara-demokratin-varje-dag
- Redigerat 2025-03-29 18:42 av [kommentar1]
2026 Partiet Nyans fiskar i Turkiet. Inte kräftor, utan röster…😏 Man satsar på kommunvalet i 14 kommuner, riksdagen har man givit upp (under 0,3% i opinionsmätningarna).
- Redigerat 2026-08-17 17:22 av Fornöga
Om man skall gå efter en aktuell väljarundersökning är Vänsterpartiet och Socialdemokraterna framgångsrika bland muslimska väljare (i frånvaro av Partiet Nyans), konstaterar Henrik Sjögren i tidskriften Fokus.
"Socialdemokraterna får i Novus-mätningen 61,6 procent av de muslimska respondenterna stöd och Vänsterpartiet får 18,7. Tillsammans samlar de båda partierna drygt 80 procent. Räknar man även in Miljöpartiets 4,9 procent så får de tre partierna 85 procent."---
"Noterbart hos Novus är också att SD får 10,4 procent av de muslimska sympatierna, alltså mer än dubbelt så mycket som övriga Tidöpartier tillsammans.
– Det kan verka förvånande, men det är också ideologiskt. Det finns utomeuropeiskt födda, många med muslimsk identitet, som inte heller tycker att Sverige ska öka flyktingmottagandet och som gärna ser en stramare migrationspolitik, säger Henrik Ekengren Oscarsson."(valforskare och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.)
- Redigerat 2026-08-26 13:38 av Fornöga
Det är ganska enkla och basala lagar som styr.
Var, i S & V:s programförklaringar hittar man några "sakrala" inslag, som skulle kunna attrahera just muslimer…?
Är det inte snarare så, att den samhällsgrupp som står lägst på den sociala stegen, attraheras av partier som i sin politik omfattar ett brett spektrum av medborgare, där de kan känna sig mer inkluderade än annorstädes…?
Det faktum att den aktuella gruppen just nu består av många med muslimsk bakgrund, kanske inte är så hårt kopplat till tro, som debattdrivande retoriker vill få oss att tro…?
Kanske upplever Sverige just nu samma sak som de flesta nationer med hårt immigrationstryck gör, och har gjort, och att göra det till ett "religionskrig" kanske bara trasslar till begreppen, och gör oss alla till förlorare…?
Ja, ni såg alla mina frågetecken…🙂 Det är frågor.
- Redigerat 2026-08-26 17:29 av Bo§e
#25 Socialdemokraternas medvetna satsning på denna grupp framgår av gamla urkunder på Politik iFokus och Debatt iFokus, här en länk till en tidning anno 2014 som exemplifierar en typ av "programförklaring" om du så vill.
https://www.expressen.se/nyheter/s-lovar-att-samarbeta-med-sveriges-muslimska-rad/
Och kontaktsökandet var inte enkelriktat, här är en artikel från SvD 2018 om påverkan i andra riktningen:
https://www.svd.se/a/MgG4Lm/sa-infiltrerades-socialdemokraterna-av-muslimska-brodraskapet
Det här är ju så genomlyst och diskuterat att det väl i dag närmast framstår som självklart hur dessa vänskapsband knöts och hur det kommunicerats ut i berörda befolkningsgrupper.
- Redigerat 2026-08-26 17:41 av Fornöga
#26: Om initiativet syftar till att inlemma medborgare med muslimsk bakgrund till en svensk "normalitet" med fredliga förtecken, samt att rådet som motprestation åtar sig att att "hålla rent" från ultrakonservativa och extrema strömningar, stöder jag den tanken.
Om det inte fungerar som ovan beskrivits, ställer jag mig frågande, och stöder inte vad jag då anser vara ett misslyckande.
#27 Socialdemokraternas ursprungliga syfte tycker jag framgår av det som Per Gudmundsson citerar från nummer 13/98 av (S) Broderskaps tidning i slutet av sin ledare: ”Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige – de skulle tillsammans kunna lyfta vilket parti som helst till oanade höjder.” Alltså med ett annat ord: "valboskap".
#28: Ja, så ser det oundvikligen ut. Gruppen finns här, och har rösträtt, och är ett begärligt "byte" för alla politiker med kunskap i matematik.
Sedan finns det mer/mindre hederliga, och mer/mindre intelligenta metoder att skapa önskat utfall.
Själv har jag inte speciellt höga förhoppningar om någotdera, men sitter på min läktarplats med en popcornpåse….🙂
Dessvärre visar väl Novus mätning (#24) att "hut gått hem" - 28 år senare. Och idag är det potentiella väljarunderlaget inte en halv miljon utan mellan 850.000 och en miljon (källa).
- Redigerat 2026-08-26 18:22 av Fornöga
Det är långt från belagt att "alla" kommer att rösta likadant. Sådana spekulationer häller bara bensin på brasan, att "de är likadana allihop", vilket somliga politiker drivit som ett evangelium, i decennier.
Dock kanske jag har fel; de kanske är "likadana allihop"…?
Jag tror dock inte att det är fullt så enkelt (killgissning)….
- Redigerat 2026-08-26 18:36 av Bo§e
#31 Tror ingen här har talat om att alla skulle rösta likadant (jag talade om potentiella väljare i #30), några "spekulationer som bara häller bensin på brasan" kan åtminstone inte jag hitta i tråden. 🤔
#32: "Potentiella väljare" har en klar avsikt: att få våra hjärnor att spinna vidare mot den "kollektiva" tanken, möjligen i avsikt att få oss att marschera i önskad riktning.
Ja, även jag påverkades av skrivningen…för ett ögonblick…
Allmänt: Vi skall väl snarast vara glada för att Nyans dött sotdöden.
I stället för att spekulera om eventuella följdkatastrofer, kan man ju se händelsen som att något rört sig i en positiv riktning för Sveriges vidkommande; att det, trots allt, finns något slags "kollektivt förnuft", som nu gjort ett av sina sällsynta framträdanden…
?
#24 ff Ämnet vänstern och det muslimska väljarunderlaget har nu en egen tråd
- Redigerat 2026-08-27 20:07 av Fornöga
"Socialdemokraterna har hållit internt stormöte om hur man ska hantera partiet Nyans i årets valrörelse", skriver TV4 Nyheterna.
Nyans tog väljare från S i valet 2022 och enligt mejl som TV4 Nyheterna tagit del av har interna diskussioner om Nyans förts mellan partitoppar i S ute i kommunerna.
– Det är självklart så att vi ägnar oss åt omvärldsbevakning, säger S-toppen Emilia Bjuggren."---