Riksdagsvalet 2026-4
Lagom till valdagen har föregående tråd fyllts. Nu går vi vidare med de sista inläggen inför, och de första efter, valet 2026.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-09-13 11:53 av Fornöga
Det ser ut att bli ett jämnt val mellan blocken, och det är inte säkert att vi under kvällen får veta hur det gått, säger man från valmyndigheten.
"Först och främst finns det två resultat: ett preliminärt och ett slutgiltigt. Den preliminära räkningen görs så fort vallokalerna stänger klockan 20 på söndag", skriver Aftonbladet.
Ibland är det tydligt vem som vinner redan då. Men räkningen blir helt färdig först på onsdag eller torsdag nästa vecka, för att även sena förtidsröster och utlandsröster ska ingå.
– Om det är väldigt jämnt kan det dröja till dess innan man har ett tydligt preliminärt resultat, säger Lars Aden Lisinski, pressekreterare på Valmyndigheten."---
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Var och röstade vid halvelvatiden. Ingen kö och det gick snabbt och lätt. Strax efter jag hade kommit hem ringde de från vallokalen och sa att jag hade tappat min plånbok. Någon hade lämnat in den. Så det var bara att traska dit igen och hämta plånboken. Den som hade hittat den hade redan försett sig med hittelön, så det behövde jag inte tänka på, men alla kort och körkortet var åtminstone kvar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Då har man gjort sin plikt och varit och röstat.
#2: jäkla dåligt att de hae tagit kontanterna. Hoppas du inte hade så mycket.
#3: Det var drygt 300 vill jag minnas, så ingen jättekatastrof, men irriterande ändå att de inte kunde låta dem vara.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 Sorgligt! Hade du tappat den, eller kan det ha varit ficktjuvar i farten?
Puh då var det gjort nepp ingen blankröst blev det men jag får väl se i morgon vart det lutar om jag svär osar och exploderar eller jublar 😂
#2 Fy vad trist det låter som någon faktiskt norpat den och sen bara slängt men tur det finns bra folk som hörde av sig så du fick tillbaka körkort och andra kort. Hoppas du inte hade mycket kontanter i den i alla fall.
#5: Jag hade tappat den. Det var så varmt att jag tog av mig jackan och bar den under armen, och just den jackan har en öppen innerficka som inte går att stänga. Därför hade plånboken råkat trilla ut.
#6: Nej, det var några hundralappar och tjugor vill jag minnas. Mynten hade de lämnat kvar. 😁
Markus Allard ser till att det åter blir livat i Örebro-holken, med valfuskanklagelser.
"I ett Facebookinlägg med rubriken: ”VALSABOTAGE HITTILLS” namnger Örebropartiet fem vallokaler i Örebro län. Partiet anklagar valförrättare för att inte lägga ut Örebropartiets valsedlar, för att ”förhala” utläggningen och för att vara ”otrevliga”.
– Ordet sabotage förutsätter att det finns ett uppsåt. Visst kan det göras misstag, men då rättas det ju till, säger Johan Hellsten, valsamordnare i Örebro.
En av vallokalerna som pekas ut av Örebropartiet är Adolfsberg östra. När DN träffar vallokalens ordförande Åsa Enkvist Lenander några timmar efter Markus Allards inspektion säger hon att anklagelsen är felaktig.
– Vi har inte förhindrat eller förhalat. Vi lade ut Örebropartiets valsedlar så fort vi kunde.
Örebropartiets ledare, som även är både kommunalråd och regionråd i Örebro, kom in i vallokalen med inställningen att han ”ville hitta något fel i det hela”, enligt Åsa Enkvist Lenander.
– Han kom hit klockan 8.33 i morse. Det vet jag eftersom jag har skrivit upp det som en incident. Han var så upprörd. Han brydde sig inte om att lyssna. Jag vet inte ens om han hörde vad vi sa."
#9 Sorglig figur- Sveriges Trump?
#10 Minst lika sorgligt att han har ex-polisen Peter Springare vid sin sida.
#4: Oj…! Men, du kom nog trots allt lindrigt undan, med tanke på alla konsekvenser om du mist alltsammans…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nu har jag gjort min plikt. Hel och ren fick räcka….🙂.
Måste säga att statsvetaren Sören Holmberg ger intryck av en "trygg klippa" när han får frågor.
#14 Ja, han kan sin sak.
#12: Ja, det var verkligen en lättnad att det bara var pengarna som försvann - och att de faktiskt lämnade in plånboken.
Nu lägger jag mig. Örebropartiet låg när jag kollade runt sex procent i det egna länet. Har tyvärr ingen länk.
Det blev visst stor total skillnad mellan blocken i SVT:s Valu och det faktiska resultatet när rösterna väl räknades. En överraskning kanske också är SD:s tillbakagång. Det brukar ju ofta sägas att deras väljare inte vill uppge att de röstar på partiet i opinionsmätningar och att de därför snarare ökar när vi går till valurnorna. I de flesta (alla?) opinionsmätningar har de ju också varit näst största parti.
Men regeringsbildandet kan säkert komma att ta sin tid, med tanke på oförenliga krav från centern och vänsterpartiet.
Blev så jämnt som vi trodde i föregående tråd, men just nu lutar det väl åt att Magdalena Andersson får försöka att bilda regering efter onsdagen.
Några noteringar: Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val på hundra år. Anderssons högerpåverkan och oklarhet om den egna politiken straffade sig, vilket V parasiterade på.
Vad gäller V så verkar det stå klart att de därutöver belönats för sina klavertramp i form av att ha mobiliserat i storstädernas förorter. Har inte sett några siffror på det ännu, men magkänslan talar för det.
SD däremot har i motsats till V sannolikt tagit stryk av de sena affärer som uppdagats, dessutom kan nog Åkesson hävda ett de "tagit en kula för laget" genom att hålla den Liberala grytan kokande. Varken SD eller M var särskilt hjälpsamma i det fallet. "Tacken" var att Kristersson i sin sammanfattning bara nämnde att de tre regeringspartierna är beredda att ta sitt ansvar för att bilda regering (om mandatfördelningen går deras väg), SD berördes inte- en bjudning med armbågen…
Ja, det väntar en intressant vecka, eller kanske två. 🤔
- Redigerat 2026-09-14 07:50 av Fornöga
Det är verkligen en riktig valrysare och spännande att se utgången med regeringsbildningen. Jag röstade annorlunda den här gången jag röstade med hjärtat rödgrönt för ärligt 4 år till med Tidö och ministerposter det kan slå illa hårt mot utsatta fattiga sjuka gamla.
Jag vill se mer medmänsklighet den svaga människan får inte förbises sen om dom kan leverera ja det återstår att se men först ska vi se utgången eller blir det som det talats om kanske ett nyval och vad blir det då ja vi kan bara hänga med och se vad närmaste tiden bjuder på.
#19 Mitt intryck är att SD ofta har haft glädjesiffror i opinionsundersökningarna men inte levt upp till det i valen, med undantag av 2022. Jag tror att många mellan valen "hotar med" att rösta på SD men sviktar när det är dags att lägga röstsedeln i kuvertet.
Undrar hur det gått om Örebropartiets röster i Örebro län gått till Tidö-partierna.
Det verkar luta mot att det blir Röd/Grönt de kommande 4 åren. Jag kan inte påstå att jag gillar det, men inte så mycket jkag kan göra åt det.
Sen får vi se om Centern kliver tillbaka till blått igen, då kan det bli intressant. Men min största skräck är att Vänstern skall få något att säga till om i riksdagen, det hoppas jag verkligen inte.
Efter en valrörelse där framför allt Liberalerna haft som strategi att varna för centern hoppas nu Kristersson och Busch på stöd från just centern, för att kunna fortsätta regera.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/kristersson-oppnar-for-att-regera-i-ny-konstellation-/
- Redigerat 2026-09-14 11:39 av kamera0710
”Grattis, alla mentalhandikappade småpartiröstare! Kul!”, skriver riksdagsledamoten Josef Fransson på X. En del i partiet tar dock avstånd från yttrandet.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-ledamoten-josef-fransson-mentalhandikappade/
28800 röster skiljer- v.g. vänta. 😉
Jag hade hoppats på C hårda ord i frågan regeringsbildning men men nu mjuknar tonerna tydligen upp så det här kan det bli vad som helst av. Det blir nog en lång höst.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/centerpartiets-vagmastarroll-i-regeringsbildningen-/
#24: Det är det jag har förhoppning om att Centern går tillbaka mot blått men skräcken om V kommer in nu när tonerna tycks mjukna upp vet man inte vilket håll det går åt.
Stora starka ord från C partiledaren aldrig V i regering men vilken väg kan det ta nu när dom kan bli den tunga vågbrytaren det är bara att hoppas att Thand Ringqvist står för sina starka lovande ord till folket och inte släpper in V.
Jag röstade rödgrönt( nej inte V så klart ) inte alls likt mig men några frågor kändes viktiga men jag ifrågasätter nu om jag faktiskt gjorde rätt jag röstade med hjärtat tyckte jag men kanske röstade jag med röven istället och visar den här soppan sig leda till nyval ja då får jag chansen att rösta om och rösta rätt.
Just nu är jag inte nöjd mest bara arg och besviken samtidigt som jag ser till den svaga människan och hur viktigt det är men mycket hänger nu på Thand Ringqvist och hennes agerande framöver om hon väljer höger eller vänster.
Ser nu om SVT:s Valu, det var visst bara omkring en halv procentenhet fel hos varje parti i genomsnitt.
Farhågorna om cyberattacker och påverkanskampanjer på nätet inför valet tycks ha kommit på skam, enligt Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF).
- Redigerat 2026-09-14 23:35 av Fornöga
Den som hoppas på det slutliga utfallet av Riksdagsvalet skulle komma imorgon får ge sig till tåls ytterligare en dag.
"Ett stort antal sent anlända förtidsröster i kombination med ett ökat antal utlandsröster gör att uppsamlingsräkningen förväntas vara helt klar först under torsdagen", säger man på Valmyndighetens hemsida.
#20 Klas Hjort gör i en ledare i Bulletin samma iakttagelse, att V belönats istället för bestraffats för sin antisemitism och terrorromantiserande hållning.
"Vänsterpartiets framgång i valet är djupt oroande. Partiet hade under lång tid före valet gång på gång skandaler som borde ha kostat mängder av röster, men i Vänsterpartiets fall verkar det snarare ha lyft partiet. Vänsterpartiet verkar ha gjort ett starkt val, inte trots problemen med antisemitism utan på grund av dem.
Ett parti som hade djupa problem med rasism, förnekande av Förintelsen, homofobi, stöd för terrorism och diktatur borde rasa. Det borde sjunka ihop och få punktering. Kontrasten mot valstugereportaget som fick Moderaterna att sjunka ihop 2002 är enorm."---
"Det borde finnas ett brett stöd mot Vänsterpartiet där alla är ense om att det inte är ett parti som ska få någon som helst makt. Utnyttjar man rasism, hat och underminerar demokratin så förtjänar man inte att vara en del av den rumsrena politiken. Vi kan inte ha antisemitism som en valvinnare. Risken är att det här biter sig fast så att problemet inte är att Vänsterpartiet har antisemiter som är aktiva. Problemet blir att Vänsterpartiet inte har råd att förlora antisemiterna."---
- Redigerat 2026-09-15 10:40 av Fornöga
#33: En tråkig utveckling.
En gång hade partiet ett klart sverigefokus, och vars plattform utgjordes av delar av Arbetarrörelsen, som drev sina aktuella frågor.
Möjligen finns fragment av denna kärna fortfarande, men som nu får finna sig överröstad av ett helt annat brus……
Har aldrig röstat V, så detta är sagt från åskådarplats…
#33: Vänsterpartiet har ökat starkt i Malmö, och även grannkommunen Burlöv. Kanske inte så förvånande.
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-rusar-i-malmo-socialdemokraterna-tappar
https://www.sverigesradio.se/artikel/socialdemokraterna-storst-i-burlov-v-okar-mest
Flyttat till annan tråd.
- Redigerat 2026-09-16 06:25 av kamera0710
Jag tycker det är dags för Ulf att avgå nu det skulle visa på mognad men här är han tydligen lite som ett trotsigt barn som inte vill släppa ifrån sig en leksak.
Det här är jämmerligt invecklat jag får inte ihop det att Ulf skulle kunna sitta kvar, att talmannen inte får sparka honom hur bra än Mats Knutsson med sin gedigna kunskap än förklarar så är det här oerhört svårt att förstå.
Men Ulf bör visa mogenhet lämna det skulle se mycket snyggare ut för M än att klamra sig fast som han just nu gör i ren trots känns det som det är som om han är rädd att släppa taget och släpper han taget men M tar hem mandaten efter resten av rösterna som räknas så ser det betydligt snyggare ut för hela partiet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/da-tvingas-kristersson-avga
Från oväntat håll Göran Greider vänsterdebattör anser att V ska skjuta ut sig :
Greider om regeringsbildningen: Kräver att V skjuter ut sig
Vänsterpartiet bör ompröva sitt beslut att kräva ministerposter och i stället stödja en regering bestående av S, C och MP, anser vänsterdebattören och författaren Göran Greider.
– Nu hänger ju allting på att Vänsterpartiet backar på beslutet, och får något saftigt köttben i utbyte, säger Greider till Expressen.
Ett exempel på ”saftigt köttben” kan vara slopad karensdag, enligt Greider.
Eftersom beslutet om att V ska ingå i en regering har fattats av kongressen krävs en extrakongress för att ändra det.
Greider kallar beslutet för ”idiotiskt”, men säger att han samtidigt förstår draget.
– De har kämpat länge för att få bli ett parti som är inne i värmen.
Han tror även att Centerpartiet måste vika sig på någon punkt, såsom skattefrågan, för att samarbetet ska funka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=f78ec6d73045f2850fc8445ab95d30e2
Som omväxling håller jag med en liberal. Gulan Avci skriver på X:
"Efter årets val tycker jag att vi på allvar behöver diskutera skilda valdagar. Riksdagsvalet är viktigt, men kommuner och regioner fattar beslut som påverkar människors vardag mer direkt. Ändå hamnar dessa val ofta i skuggan av rikspolitiken. Det är värt att fundera över ur ett demokratiskt perspektiv."
En klok liberal till, i Dorotea, intervjuas:
"– Varken Liberalerna eller något annat riksdagsparti erbjuder lösningar på våra faktiska problem. Alla har flyttat till stan. Det råder ett totalt politiskt vakuum på landsbygden.
Han nickar mot Systembolaget på andra sidan vägen från kommunhuset.
– Där har vi vår enda statliga närvaro i Dorotea. Och visst, polisen har öppet två timmar på tisdagar också, men vi har väl ungefär ett bostadsinbrott vartannat år så det är knappast det största problemet.
Dorotea tillhör landets allra minsta kommuner sett till befolkningen – utspridd över en yta lika stor som Blekinge.
Här fokuserar man på rätten till grundläggande samhällsservice, förklarar han. Inte nationella valfrågor som valfrihet i skolan, gängbrottslighet och vinster i välfärden.
– Man vinner inga röster genom att prata högtravande om människosyn och ideologier med någon som saknar tillgång till ambulans och mobiltäckning för trygghetslarmet, eller som inte kan skjutsa ungarna till träningarna.
– Det bästa sättet att ta bränslet ur populistiska partier är helt enkelt att erbjuda basal service. Om samhället fungerar så förlorar de sin grogrund."
https://www.dn.se/sverige/l-topp-missnojet-kokar-nytt-parti-kommer-starta/
- Redigerat 2026-09-16 17:23 av kamera0710
#39 Kanske en naturlig insikt när man lämnat riksdag och partiledning] för lokalpolitiken?
(Bra dock att hon ersatt Jönsson.)
#40 Lokala missnöjespartier kommer eller går i valtider, det är se´n gammalt. 🤷♂️
- Redigerat 2026-09-16 17:47 av Fornöga
#27 175-174 just nu.
#42: Rysare.
Oavsett hur mandatfördelningen slutar blir det svårt att bedriva regeringspolitik med så svag majoritet. Det lär bli mycket kvitteringar när någon är frånvarande på endera sidan vid omröstningar. (SD-kuppen i färskt minne.)
Dessutom: kommer verkligen det rödagröna block som nu kan tänkas få den majoritet som TV-Fouad nu utropat verkligen prata sig samman och sedan hålla ihop någon längre tid? 🤔
- Redigerat 2026-09-16 18:54 av Fornöga
#44: Tveksamt. Det kommer förmodligen att bli fyra röriga år, fyllda av käbbel.
Moderaterna kallar till sig mätinstituten, eftersom de anser sig ha missgynnats av opinionsmätningarna.
Lite skrattretande i mina ögon. Opinionsmätningar är ju ingen exakt vetenskap.
"– Sannolikheten för en vändning i det här läget är så låg att vi vågar slå fast att oppositionen får flest mandat i det här valet, säger SVT:s reporter Fouad Youcefi", enligt SVT Nyheter.
Enligt min uppfattning känns det tvivelaktigt ur både demokratiskt och journalistiskt perspektiv när SVT gör sig till kungamakare och åberopar sin prognosmakares slutsats som något av en absolut sanning; som det sägs i föregående inlägg är inte opinionsundersökningar någon exakt vetenskap, och det samma borde gälla prognosmetoder, hur tillförlitliga de än synes vara.
Valresultatet skall inte fastställas av SVT, det är valmyndigheten och Riksdagen som måste ha sista ordet där, annars kan vi slopa rösträkningen och låta SVT:s prognosmakare sköta den proceduren.
"Under torsdagsmorgonen stod det klart att valdeltagandet i årets riksdagsval har passerat valdeltagandet 2022", skriver GP.
"När det fortfarande återstår några distrikt att räkna röster i ligger valdeltagandet just nu på 84,4 procent. I förra riksdagsvalet röstade 84,2 procent av de röstberättigade.
Riksdagsvalet 2026 är också det val där flest personer har röstat någonsin. Under torsdagsmorgonen hade över 6,7 miljoner röster räknats. Det är omkring 200 000 fler än 2022, då omkring 6,55 miljoner personer röstade i riksdagsvalet."---
Rösterna är räknade, 176-173 blir mandatfördelningen till de rödgrönas favör (drygt 50000 röster skilde), och Ulf Kristersson har lämnat in sin avskedsansökan till talmannen.
Peter Kullgren (KD), landsbygdsminister i avgående regeringen och Martin Melin (L) ser i nuläget ut att få lämna sina riksdagstaburetter. Speciellt för den senare som var så uppspelt i valvakan på TV kanske det känns rätt snopet…
Då kan väl Kullgren kulturkriga om köttätande på heltid. Han kanske rentav kan få någon form av PR-jobb i branschen?
Örebropartiet och Alternativ för Sverige fick sammanlagt drygt 52 000 röster. Det är mer än de drygt 50 000 som skiljer mellan blocken.
https://www.dn.se/sverige/smapartier-pa-hogersidan-nastan-lika-stora-som-blockskillnaden/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Från SD:s valfinal. Det har kommit en del kommentarer från tidigare SD-väljare som verkar ha stötts bort, bland annat på grund av Fröken Snusk. (Kan ses efter 1:08.)
#53 För min del är jag övertygad om att det är Expo som i första hand kan fästa SD-skalpen i sitt bälte, med sitt avslöjande "i sista minuten" om den ryssvänliga tjänstemannen i SD fick tillräckligt många av partiets väljare att stanna på sofflocket eller söka sig till andra partier. SD stod inte pall för den vänsterkroken. 🥴
Alice Teodorescu Måwe kommer inte heller till riksdagen. Av Stockholms Kd-väljare var det inte ens en procent som kryssade henne. Kanske blev det FÖR mycket Israel. Hon ville till och med att den som vill bli svensk medborgare ska erkänna Israels rätt att existera.
Leijonborg tillbaka i riksdagen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bxaj4e/leijonborg-gor-comeback-i-riksdagen-chockad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#56 Lejonkungen ryter igen! 😁
Mer om politikens svängdörrar, från toppolitiker till lobbyist.
Förra valet var det endast två kandidater som lyckades kryssa sig in i Riksdagen genom personval, den här gången blev de åtta.
#60: Det verkar lite underligt.
#60: Nästa vilde eller nästa minister?
#60: Det låter ju helt fel. Vad fasiken har han i riksdagen att göra 🤬
"Enligt en polisanmälan ska personer ha delat ut förkryssade riksdagsvalsedlar för Vänsterpartiet, rapporterar Dagens Industri", vilket SVT Nyheter återrapporterar.
"Brottet ska ha skett i Borlänge i Dalarna, enligt källor till tidningen.
Riksenheten mot korruption ska nu utreda händelsen."---
#64 Visar det sig att vänsperpartisten från Dalarna kryssats in i Riksdagen på bedrägliga grunder kan det få allvarliga konsekvenser, enligt Expressen
"Riksenheten mot korruption utreder misstänkt valfusk i Dalarna. Stämmer misstankarna kan leda till att det blir omval.
– Det är atombomben i arsenalen, säger Hans Ekström (S) i valprövningsnämnden.
Vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali, 30, personkryssades in i riksdagen. Nu utreder riksenheten mot korruption misstänkt valfusk i Borlänge i Dalarna där han är hemmahörande."---
- Redigerat 2026-09-21 18:11 av Fornöga
#65 Aftonbladet fyller på:
"Enligt Aftonbladets källor ska polisen ha haft en spaningsinsats mot en bil som skjutsat väljare till och från röstningslokaler.
Spaningen inleddes efter att polisen fått in tips om misstänkta omständigheter.
En person har vid flera tillfällen fångats på bild när den tagit ut kontanter från en bankomat, enligt källor. Personen har senare setts dela ut pengar och valsedlar till väljare, enligt Aftonbladets källor. Omständigheterna kring det är också något som utreds nu.
Ingen i ärendet har ännu delgivits brottsmisstankar."---
Åklagaren säger enligt tidningen att det kan ta några veckor att komma fram till ett resultat av utredningen.
Varför är jag inte förvånad 😠
#65, 66, 67: Är inte heller förvånad, och om allt är sant, har vi nått en ny (botten)nivå….
Elsa Widding som blev politisk vilde 2023 har återkommande benämnts "f.d. SD", inte minst i denna sajt. Nu är i och med valet hennes vilda period slut, kanske kan hon bli benämnd AFS-are i fortsättningen? 😏
- Redigerat 2026-09-22 10:25 av Fornöga
#69: Inte heller detta, var någon stor överraskning….
Det kan bli intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror, om de ska samarbeta med andra partier och måste kompromissa.
"Men sedan valet 2022 har tonen skiftat i delar av den digitala ytterhögern. Inflytelserika profiler har under mandatperioden gått från att hylla SD och Jimmie Åkesson, till att kritisera partiet och uppmana följarna att lägga sin röst partier längre högerut – inte minst Örebropartiet.
– SD har varit tvunget att kompromissa som ett helt vanligt parti. Vi har sett liknande i Miljöpartiet och Vänsterpartiet som också har starka gräsrotsrörelser. Det blir som bokstavsvänstern på 70-talet, ingenting är tillräckligt radikalt utan man måste hela tiden hitta nya sammanhang där man kan säga mer extrema saker, säger Nils Gustafsson.
Ett X-konto med drygt 20 000 följare, som inför EU-valet för två år sedan höll en livesändning tillsammans med SD-topparna Charlie Weimers, Maria Rosander och Dick Erixon har gett sitt stöd till Örebropartiet och gått till hårt angrepp mot SD-politiker inför årets val."
"Besvikelse över att invandringen inte minskat mer, skärpta vapenlagar, könstillhörighetslagen och återvandringsbidrag återkommer på sociala medier och i forum som Flashback, bland de som valt bort SD.
– Det är ett klassiskt dilemma för proteströrelser. Den radikala flanken tycker att de blivit en del av etablissemanget som man tidigare mobiliserade emot, säger Anton Törnberg."
https://www.dn.se/sverige/hogerkonton-har-vant-sd-ryggen-inte-tillrackligt-radikalt/
#71: Japp, det är en "klassiker" som går i loopar genom historien.
I somligas ögon kan "bolsjevikerna inte banka nog hårt på stadsporten", när själva bankandet är det primära…🤔🙂