Annons:
Etikettcorona
Läst 5435 ggr
[Göstage]
3/15/20, 5:29 PM

"Hur rädda är ni för viruset?" V. 2

Den 1 februari ställde Wildfire frågan "hur rädda är ni för viruset?" 79 svarade då,  resultat från den gången redovisas i svar 1. Nu föreslås det att samma fråga skall ställas igen för att se om inställningen ändrats.

  • Redigerat 11/18/20, 5:10 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
3/15/20, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Resultatet förra gången blev som nedan (observera att de svaren kommit in under ett spann av sex veckor, även om de allra flesta svarat tidigt).

[Göstage]
3/15/20, 5:36 PM
#2

Röstade som förra gången, som var "inte alls", men precis som då gäller det för den personliga delen. Däremot var jag då lite fundersam över följderna för samhället, och där har jag ändå blivit överrumplad och lite skrämd över konsekvenserna, både nationellt som globalt. Vem hade kunnat förutspå något sådant?🤔

Herveaux
3/15/20, 5:39 PM
#3

Håller fast vid mitt tidigare "Inte alls".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
3/15/20, 5:41 PM
#4

Jag är fortfarande rädd.

Stallmima
3/15/20, 5:48 PM
#5

Jag är inte rädd för egen del att bli sjuk men ser ju det som händer med massa företag som kanske går omkull. Jobbar själv extra med konsertsäkerhet och där är alla evenemang framflyttade så det påverkar endel.

[Jimmy.L]
3/15/20, 5:49 PM
#6

Inte rädd.

Annons:
FataMorgana
3/15/20, 5:54 PM
#7

Svarade med rädd. För min egen del är jag dock inte så rädd, tänker att jag klarar mig nog då jag inte hör till någon riskgrupp. Men då nästan alla mina nära och kära är äldre personer är jag väldigt rädd för deras skull.

Condor
3/15/20, 5:55 PM
#8

#5

Röstade förra gången "ja lite".  Den här gången "rädd". Det beror på att jag oroar mig för att hälsovården skulle kunna kollapsa. Jag läste att en läkare som var i Tirol på semester blev sjuk och innan sjukdomen bröt ut var han på konferenser med 60 - 80 andra läkare. Han jobbade också på sjukhus och deltog i operationer under den tiden.

Varje dag läser man att någon eller några läkare som jobbar på sjukhus testades positivt. Idag var det en läkare på sjukhuset i Baden och nu är 44 Medarbetare i karantän.

Herveaux
3/15/20, 6:02 PM
#9

#8 En uppgift om smittad läkare som sen deltog i operationer smittad har blivit dementerad. 
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/uppgift-opererande-lakare-coronasmittad


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emo
3/15/20, 7:18 PM
#10

Jag svarade likadant, som förra gången (jag är inte  alls rädd). Jag är rädd, men inte för egen del. Kommer ambulansen om min man behöver den? Hittills har vi varit mycket nöjda med sjukvården. Nu tror vi inte att han kan få hjälp. så våra barn ser till att vi får vad vi behöver om vi håller oss hemma.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VampireGirlElvira
3/15/20, 7:23 PM
#11

Jag är inte rädd överhuvudtaget även om jag har lågt immunförsvar.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Pyttelite
3/15/20, 7:25 PM
#12

Observera att 75 miljoner SEK ska läggas på att förhindra spridning av Fake News.

Kan vi inte gemensamt komma överens att inte bidra med spridning av information som inte är bekräftad eller om vi förmedlar osäker information så skriver vi det tydligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
3/15/20, 7:26 PM
#13

Inte alls rädd för detta virus. 

Jag motionerar när jag kan samt äter nyttig mat. Frisk luft och vitaminer tror jag är ett gott komplement till immunförsvaret.

Annons:
Sindri
3/15/20, 7:41 PM
#14

Jag är inte rädd för själva viruset, men väl för vad det gör med samhället. 
Jag har förståelse för att man inte vill att hela jordens befolkning skall bli smittade samtidigt, det klarar inte sjukvården, men de virusforskare som uttalat sig säger att virusets spridning inte avklingar förrän ca 60% av jordens befolkning blivit smittade, så de flesta måste räkna med att bli det. 
Under spanska sjukan gick viruset jorden runt trots att vi inte flög omkring, så att det sprider sig kan vi inte förhindra. Då tog det drygt två år innan det var över.  I Italien bor det drygt 60 miljoner människor, det betyder att 3,6 miljoner måste bli smittade om vi skall nå 60%-målet. Och vi förfasar oss över dryga 20 000! Även om inte alla testar sig eller ens märker att det är sjuka så ser vi ju att det r långt kvar tills det ebbar ut.

Det som är jobbigt nu är att flyg ställs in, folk blir fast på platser när de vill hem, mat och förnödenheter tar slut (heja svensk självhushållning 😣), en massa företag kommer att gå omkull  och sjukvården går på knäna, Om alla betedde sig vettigt och tvättade händerna med tvål (inte sprit) skulle vi kunna umgås nästan som vanligt. Själv skulle jag undvika stora folksamlingar, men alla tar ju sina egna risker. (Och varför just 500 skulle vara säkrare än 600….Men, men huvudsaken att regeringen  verkar handlingskraftig!)

[Göstage]
3/15/20, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Med 35 röster räknade i den nya mätningen har antalet som anser sig som "rädda" ökat kraftigt sedan mätning 1, antalet "inte alls" har minskat märkbart, medan antalet osäkra också har minskat.

flyingdragon
3/16/20, 9:08 AM
#16

Är inte särskilt rädd eller orolig för viruset, är betydligt mer orolig för konsekvenserna det får i samhället, nu och i framtiden.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Condor
3/16/20, 10:35 AM
#17

#9

Du refererar till en läkare i Norrköping,  men jag menar en läkare io Salzburg.

https://www.nachrichten.at/panorama/chronik/coronavirus-anaesthesist-im-uniklinikum-salzburg-erkrankt;art58,3240322

Herveaux
3/16/20, 11:41 AM
#18

#17 Okej, jag gick bara på vad som stod i #8 och gjorde en egen (felaktig) koppling. 
Ber om ursäkt för det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
3/16/20, 12:34 PM
#19

Valde Annat den här gången, istället för Inte alls. Är inte särskilt rädd för själva viruset, men följdverkningarna av det. Hela samhället världen över verkar kollapsa i ren panik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
3/16/20, 5:07 PM
#20

Röstade som förra gången Inte alls.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Shia1
3/17/20, 1:34 PM
#21

För egen del är jag inte orolig- men orolig som så många andra på konsekvenserna.

Just nu planeras det att skolorna här ska stängas. Går åk 1 på gymnasiet. 

det praktiska vi missar inom skola är inom bild/form men detta kommer kompenseras digitalt samt att vi gör eventuella skrivuppgifter osv det teoretiska inom ämnet hemifrån. 

Samt så är tempot inte lika högt i de övriga ämnena som på ex natur och samhälls. Vi har hittills haft ca 1-2 prov/månad till skillnad mot flertalet i natur som har 1-3 i veckan. 

Framförallt, okunskapen kring det mesta, eller rättare sagt - det ingen vet.

Om än vi har haft ett bra tag att förbereda oss på detta, så det kommer inte som en chock. Men ovissheten. Att inte veta - okej, är det här sista lektionen vi har nu på hur länge? i sig skapar stress för mig samt flertalet jag känner. 

OM någon kunnat säga att skolan är stängd i tre veckor - då har man en tidsram att hålla sig till. Nu vet ingen. 

Varav jag tror är en anledning till mångas oro. Är det lugnt innan sommaren? innan hösten? innan nästa år? 

Det finns de som anser skolan borde stängt tidigare- kan delvis hålla med, men förstår även att man så länge som möjligt vill undvika att stänga ned helt. Skolan är mer än betyg å fakta. Det är till stor del socialt. Tänker framförallt på de som utanför skoltid inte har något direkt intresse. Som nu kommer sitta hemma, m dator och tappa mycket socialt. På de som har det tufft hemma där skolan är en fristad från allt. 

Jag fick inte vara i skolan under ett antal veckor förra våren, och inte göra någonting alls ansträngande. dvs- låg i sängen/ritade hela dagarna = jag var uttråkad efter två dagar och blev rastlös och måendet blev väldigt mycket sämre. 

Lärarna gör nu sitt bästa för att lugna oss, de försöker var tydliga med att vi inte ska behöva känna stress över detta, att skolan inte kommer vara som vanligt men att vi ska försöka göra det här så bra det går och förlita oss och lyssna på myndigheterna osv. 

kl 17 idag ska vi få mail kring hur allt detta kommer bli, troligtvis skrivs det i tidning osv officiellt snabbare, men konkret rätt fakta får vi då iaf.

ska för egen del bunkra upp m oljefärger på väg hem från skolan så jag kan underhålla mig ett tag.

Carmarino
3/17/20, 2:21 PM
#22

Amerikanerna hamstrar inte bara toalettpapper.

http://www.news55.se/tt-nyheter/rusning-efter-vapen-i-virusradslans-usa/

Vet inte om det är en jättevanlig klädsel med huvjacka där, men det är märkbart många i kön som bär sådana.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
3/17/20, 2:28 PM
#23

Många, många kommer att bli smittade, och många kommer att dö av viruset innan epidemin har lagt sig. Det är oundvikligt, så är det med alla epidemier, de fortsätter tills det finns en flockimmunitet. Vilka åtgärder man skall ta och när, är inte så himla lätt att veta. Det viktigaste är att inte för många blir svårt sjuka samtidigt, då kommer fler människor än nödvändigt att dö. Vissa länder sätter folk i karantän för tidigt, då skjuter man bara ett stort problem framför sig. Den här videon tycker jag visa väldigt bra hur man skall tänka
https://www.facebook.com/watch/?v=524528838460809

Sydkorea har valt en helt annan väg, man sätter inte folk i allmän karantän eller stänger gränser, däremot testar man så mycket man kan, det finns t.o.m. drive in-ställen där man kan testa sig och svar kommer på sms. Så att det är väldigt många fall rapporterade i Sydkorea, behöver inte betyda att de är smittade i större utsträckning än andra länder. De har också en väldigt låg procentandel döda, vilket inte behöver betyda att förre dör i Sydkorea, bara att jämförelsetalet med antal smittade kanske är mer sant. Men de har också lättare att skydda riskgrupper eftersom de testar så många. Jag tror Sydkorea har mer koll. Skulle de närma sig en kritisk topp (den lilla hinken är nästan full) så kan de införa allmän karantän för att sakta ner spridningen.

Jag tror följdverkningarna av inskränkningar och allmän karantän kommer att bli värre än själva viruset. 
Positivt; Redan nu överstiger antal minskade dödsfall på grund av luftföroreningar antal ökade dödsfall av döda av själva viruset.

[Göstage]
3/17/20, 2:33 PM
#24

Tråd 1 (fullskriven) och diskussionen om den eventuella rädslan den gången finns här:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e35aab18e0e747f2c0025f1-coronaviruset?discussions-1

FataMorgana
3/17/20, 2:35 PM
#25

#23  

Det är det som är meningen, att skjuta fram problemet tills man har ett vaccin eller en medicin. Den österrikiska hälsovårdsministern är hoppfull över att det kommer att finnas en medicin snart.

Condor
3/17/20, 2:48 PM
#26

#23

"Redan nu överstiger antal minskade dödsfall på grund av luftföroreningar antal ökade dödsfall av döda av själva viruset"

Vem har på vilket sätt kommit fram till det?  Jag kan inte riktigt tro det, för skadorna pga luftföroreningar kan man jämföra med rökning. Vem som röker i 10 - 20 år och sen slutar att röka i ett par veckor har väl inte ännu minskat sin risk att dö så värst mycket.

Angående flockimmuniteten, så tar det nog längre tid att uppnå detta utan vaccin än att vänta på ett vaccin.  Men det var nån expert som sa att om de sociala kontakterna minskar med 25 % kan det minska hastigheten som det sprider sig med, med 50 %.

Shia1
3/17/20, 4:20 PM
#27

From måndag läser vi på distans. Då det ej är Ngn känd smittspridning i den kommun jag bor i - norra sverige--så stänger de ej imorn. Utan vi har vanlig skola veckan ut där lärarna får tid till att planera hur de ska lösa undervisningen över distans.

Annons:
[Göstage]
3/17/20, 4:31 PM
#28

Ytterligare en person, en äldre med underliggande symptom har avlidit i Sörmland meddelar regionens presstjänst. Det var det andra offret i Sörmland och det åttonde totalt i landet.

[Göstage]
3/17/20, 4:48 PM
[Jimmy.L]
3/17/20, 5:50 PM
#30

Finland stänger sin gräns.

[Jimmy.L]
3/17/20, 8:53 PM
#31

Resor till Sverige stoppas tillfälligt. Inreseförbudet gäller från och med den 19 mars och 30 dagar framåt. Beslutet innebär inte att alla resor till Sverige stoppas. Medborgare och andra personer som är bosatta i Sverige kommer att kunna återvända hem.

[Göstage]
3/17/20, 9:51 PM
#32

#31 Har jag fattat det rätt gäller det inresor från länder utanför EU, det vill säga det beslut som EU:s medlemmar tagit gemensamt.

"EU införde ett inreseförbud tidigare under tisdagen för alla som inte är EU-medborgare. Efter EU:s besked dröjde det 17 minuter innan regeringen hade fattat ett beslut om inresestopp från länder utanför Europa från och med torsdag och 30 dagar framåt"---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/regeringen-infor-inreseforbud-i-30-dagar/

[Göstage]
3/17/20, 11:29 PM
#33

Danmark tar till ytterligare metoder i försöken att bekämpa  virusspridningen.

"Danmark inför nya restriktioner för att bekämpa coronavirusets spridning. Bland annat får nu inte mer än 10 personer var församlade samtidigt."---

"Dessutom ska köpcenter stängas, restauranger får inte ta emot gäster. Frisörer och tatuerare måste stänga, detsamma gäller sporthallar och gym."---

SR

Emo
3/18/20, 7:09 AM
#34

Kolliderar den regeln med barnkonventionen, som nu blivit lag i Sverige? Får nu inte barn, som fått visa och betalt flygbiljetterna, resa hit för att besöka sin mor och sin bonusfar?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Jimmy.L]
3/18/20, 7:27 AM
#36

Matti Sällberg och Ali Mirazimi på Karolinska institutet jobbar för fullt med att försöka ta fram ett vaccin mot coronaviruset. Hör dem berätta om arbetet, om riskerna med nya vaccin och om när de tror ett vaccin kan finnas färdigt att användas brett i samhället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inom-tva-veckor-kommer-vi-prova-vaccin-pa-djur-1

[Göstage]
3/18/20, 8:05 AM
#37

#36 Fler försök med motmedel mot corona.

"Svårt sjuka coronasmittade patienter i Sverige har för första gången behandlats med ett experimentellt läkemedel som utvecklats mot ebola. Medicinen Remdesivir är inte godkänd, men kan ges efter att Läkemedelsverket gett sitt tillstånd. Professor Anders Sönnerborg, ordförande i Referensgruppen för antiviral terapi, är försiktigt optimistisk.

– Ja, man vet ju att Remdesivir har en väldigt bra effekt i provröret både på det här viruset och dess släktingar. Man vet också att läkemedlet har effekt på SARS-viruset och Mersviruset, säger han."---

SR

[Jimmy.L]
3/18/20, 8:09 AM
#38

#37 Håller tummarna.

[Göstage]
3/18/20, 8:15 AM
#39

#36 Ja, i båda fallen. 👍

[Göstage]
3/18/20, 8:37 AM
#40

Stockholm har högst antal rapporterade coronapositiva fall, även räknat  per 100.000 innevånare (16/100.000) Där har Dalarna minst (1/100.000). Minst fall totalt har Gotland med totalt två konstaterat smittade.

Källa

Annons:
[Göstage]
3/18/20, 8:52 AM
#42

#41 På länken nedan finns kameror med city- och trafikkameror från hela landet, både streaming och stillbild, där man kan se läget på gator och vägar.

http://www.webbkameror.se/

Och här kan man se hur det ser ut i övriga världen:

https://www.earthcam.com/

https://www.webcamgalore.com/

Sindri
3/18/20, 11:04 AM
#43

#40 av: Göstage
Bakom all statistik finns det mänskliga beslut. Vi vet inte hur det skulle se ut om exakt alla människor testades. Om man t ex bara testar de svårast sjuka så får man en väldigt hög procent dödlighet, medan många som är smittade knappt känner av några symptom.
I Sydkorea har man infört masstester av befolkningen och ser ut att ha en väldigt stor procentuell smittspridning, men däremot en liten procentuell dödlighet.
I tex Italien ser dödligheten ut att vara väldigt mycket större, det beror säkert dels på att man har en stor äldre befolkning, men också på att man inte vet  hur många som är smittade.

Och vi kommer nog aldrig att få reda på exakt hur stor andel av befolkningen som blivit smittad och hur stor andel som dött av viruset.
Det enda vi med ganska stor säkerhet kan få reda på när allt är över är antalet döda.

Skall vi uppnå s.k. flockimmunitet (60-70% smittade) måste minst 4,6 miljarder bli smittade och, som statistiken ser ut nu med 2,4% dödlighet, antagligen nästan 1 miljard dö. Men som sagt, vi vet inte. Många som blivit smittade är redan friska och finns inte med i statistiken.

[Göstage]
3/18/20, 11:20 AM
#44

#43 Eftersom du adresserar mig: jag har Inga invändningar,  förmedlade bara en nyhetsnotis, sedan är det i vanlig ordning upp till  var och en att ta till sig nyheten eller ifrågasätta den. 

Som synes markerade jag rapporterade fall, det är givetvis ingen heltäckande bild den statistiken ger, och jag tror inte artikelförfattaren gjorde anspråk på det heller.

Sindri
3/18/20, 11:22 AM
#45

Här kanske ett sätt att få reda på i efterskott hur det egentligen var, om nu alla länder vill det, jag tycker det vore bra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-nya-coronatest-om-nagra-veckor-har-vi-det

[Göstage]
3/18/20, 2:29 PM
#46

Finalen i ESC 2020 inställd (enligt SVT i direktsändning).

wildfire
3/18/20, 2:51 PM
#47

Känner ingen rädsla så samma svar gäller däremot tänker man på andra i sin omgivning och håller ett par meters avstånd när man är ut men för egen del är jag inte brydd det blir vad det blir och trillar jag dit då tar jag det när det kommer men hänsyn till andra det tänker jag på så klart.

[Göstage]
3/18/20, 3:39 PM
#48

#42 Tittade just in på kameran vid domen i Milano. Nästan helt folktomt…😮

https://www.skylinewebcams.com/it/webcam/italia/lombardia/milano/duomo-milano.html

Annons:
[Göstage]
3/18/20, 3:50 PM
#50

#49 😃

Och så skall man inte skaka hand heller. Eller?

[Jimmy.L]
3/18/20, 3:58 PM
#51

😃

[Göstage]
3/18/20, 5:05 PM
#52

Två dödsfall i corona i Sverige idag, vilket gör totalt tio hittills i Sverige. Expressen rapporterar:

"I Sörmland kom regionens tredje dödsfall. Det rör en äldre person som ska ha haft underliggande sjukdomar, enligt regionen. Senare under eftermiddagen bekräftade Skåne ett dödsfall. Enligt regionen handlar det om en kvinna i 80-årsåldern, som vårdats på Skånes universitetssjukhus. För regionen är det det första dödsfallet."---

"Kvinnan var i 80-årsåldern, hade en underliggande sjukdom och var allvarligt sjuk när hon kom till sjukhuset förra veckan. Hon testades då för corona och konstaterades vara smittad."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/karolinska-styrs-nu-enligt-system-hamtat-fran-nato/

"Siffrorna i världen just nu: 

Det totala antalet bekräftade smittade i världen är nu 206 845. 8 272 personer har dött. 82 889 personer har tillfrisknat."--- 

Källa Expressens nyhetsrulle i e.m.

[Jimmy.L]
3/18/20, 5:19 PM
#53
[Jimmy.L]
3/18/20, 8:46 PM
#54

Nu inför apoteken begränsningar när det gäller försäljning av febernedsättande läkemedel som innehåller paracetamol, rapporterar Dagens Nyheter. De uppger att från och med i morgon får ingen köpa mer än tre förpackningar per gång. Enligt Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening, som DN talat med är det för att förhindra hamstring.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e727172be53c70018636285

[Jimmy.L]
3/19/20, 7:16 AM
#55

Mer än 99 procent av de döda coronapatienterna hade en eller flera underliggande sjukdomar. Det visar en sammanställning av 355 dödsfall från Italiens hälsomyndighet. Två tredjedelar av de döda var män och medelåldern var 79,5 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/italien-mer-an-99-procent-av-de-doda-hade-tidigare-sjukdom

Annons:
[Jimmy.L]
3/19/20, 7:36 AM
#56

För första gången sedan coronaviruset började spridas i slutet av förra året rapporterar Kina att man inte har ett enda nytt inhemskt fall, skriver The New York Times. Däremot har 34 nya coronafall konstaterats i landet det senaste dygnet, men det handlar om personer som har rest till Kina från andra länder.

[Göstage]
3/19/20, 7:52 AM
#57

Det hårt drabbade Italien har nu hunnit sammanställa statistik över vilka kategorier som hittills varit värst drabbade, och siffrorna är väl de förväntade.

"Mer än 99 procent av de döda coronapatienterna hade en eller flera underliggande sjukdomar. Det visar en sammanställning av 355 dödsfall från Italiens hälsomyndighet. Två tredjedelar av de döda var män och medelåldern var 79,5 år."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/italien-mer-an-99-procent-av-de-doda-hade-tidigare-sjukdom

Vi känner ju igen bilden från våra mildare säsongsinfluensor, där det också är gamla och svaga som faller offer i huvudsak. En obehaglig men motiverad följdfråga nu är  om de svagaste drabbats först i coronan, eller om det stannar med dem som i fallet med de vanliga vinterinfluensorna?

[Göstage]
3/19/20, 8:28 AM
#58

#56 Dock ovisst läge i Asien fortfarande.

 "När nu centrum för Corona utbrottet flyttats till Europa från Kina så hoppades många asiatiska länder på att man skulle kunna få spridningen under kontroll. Men nu ser allt fler länder i Asien en ny våg av smittade.

Asiatiska länder står inför en växande kamp för att hindra spridningen av coronavirus. Länder som Hongkong, Singapore och delvis fastlandskina ser nu en ökning av smittade som alla har det gemensamt att de har tagit med sig smittan från utlandet. Det handlar om studenter och resenärer som återvänt hem när smittan har fått fäste i Europa och USA."---

"Med över 666 miljoner invånare i Sydostasien så kommer det att bli svårt att få smittan under kontroll inom överskådlig tid säger Världshälsoorganisationen WHO."

SR

[Jimmy.L]
3/19/20, 8:32 AM
#59

Jo utan ett vaccin blir det svårt.

[Göstage]
3/19/20, 8:35 AM
#60

"Malaysia och Indonesien är två länder där antalet rapporterade smittade har skjutit i höjden de senaste dagarna. De flesta fallen där kan kopplas till ett stort religiöst möte i en moské i Malaysia förra veckan med runt tiotusen besökare från hela världen."---

SR

Hoppas att delegater från Sverige har kollats efter återresan…

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/malaysia/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

[Jimmy.L]
3/19/20, 8:40 AM
#61

#60 Det tror jag inte tyvärr.

[Göstage]
3/19/20, 9:25 AM
#62

Coronakrisen har blivit ett slagträ i den internationella storpolitiken, och att Kina tillverkar 80% av ingredienserna i den medicin som förbrukas i USA låter inte kineserna passera förbi obemärkt… 

"Den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua kräver i en artikel att USA skall böja på nacken och be Kina om ursäkt. Om inte kan Kina `komma att förbjuda export av medicin och medicinsk utrustning till USA. Då kommer USA att drunkna i coronavirusets mäktiga hav´, kan man läsa i artikeln."---

https://www.nrk.no/urix/kina-truer-med-a-_drukne-usa-i-koronavirusets-mektige-hav_-1.14951583

Annons:
[Jimmy.L]
3/19/20, 11:08 AM
#63

”Ni som inte räds smitta kom och njut :-)”. Den formuleringen fanns med i ett utskick från Ytterjärna kulturhus på onsdagen. På torsdagen kom ett nytt utskick – med en ursäkt.

Betalartikel

https://www.lt.se/artikel/ytterjarna-kulturhus-gor-en-pudel-efter-nonchalanta-uppmaningen-om-att-trotsa-corona

Carmarino
3/19/20, 11:24 AM
#64

#54 Inte en dag för tidigt. När nu människor är så egoistiska och bara tänker på sig själv så behövs ransonering.

#62 Tror inte att det gör saken bättre att Trump envisas med att säga "the Chinese virus" hela tiden, istället för Corona eller Covid-19.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/19/20, 11:43 AM
#65

#64 Sant (om Trump). Men Kina är ju aktiva på flera fronter, och försöker bland annat slå in en kil mellan Internationella samfundet /EU och Sverige. Kanske gör de rätt bedömning eller kanske är det en hämnd för "bokhandlartvisten" - vem vet…

"Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset och uppmanar i en tidning knuten till det styrande kommunistpartiet det internationella samfundet och EU att fördöma Sverige som man menar ”kapitulerat” inför virusutbrottet. Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet, ser kritiken som allvarlig."---

SR

Carmarino
3/19/20, 11:47 AM
#66

#65 Kina kritiserar alla de har en konflikt med. Just nu är det väl rätt mycket fokus på Sverige, men det är med Kina som med kärleken; den är beständig, det är bara föremålen som växlar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/19/20, 12:20 PM
#67

#64 Skulle handla en ask idag vid min ICA Maxibutik slut, fick ta apoteket bredvid folk hamstrar,  tjejen bakom mig i kassan hade 3 paket.

[VSK]
3/19/20, 12:21 PM
#68

Framför allt så kanske man kan hoppas på att Kina hädan efter lär sig ta hand om djuren på ett bättre sätt.

[Jimmy.L]
3/19/20, 12:23 PM
#69

#68 Håller med, bara för man gillar kött ska man inte behandla djur som skit.

Annons:
[Jimmy.L]
3/19/20, 12:37 PM
#70

Många i Sverige kan vara smittade av coronaviruset utan att veta om det, tror Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO. Sjukdomen i sig och dess hälsoeffekter kan dock visa sig vara jämförbara med en vanlig influensa. – Jag tror att den är som en svår influensasäsong, säger Johan Giesecke.

https://www.svt.se/nyheter/inte-varre-an-en-svar-influensasasong

[Göstage]
3/19/20, 1:33 PM
#71

#62ff Gunnar Hökmark tycker att det är Kina som skall be om ursäkt.

"Kinas ledare borde be världen om ursäkt. Be om ursäkt för att epidemi efter epidemi kommer från Kina på grund av diktaturens förtryck av sanningen och nonchalansen inför livsmedelssäkerhet och vettig djurhållning", skriver Hökmark på Expressens debattsida.

Tidningen har "för säkerhets skull" översatt debattartikeln till engelska för att den skall nå ut ordentligt… 😎

[Göstage]
3/19/20, 2:11 PM
#72

”Stockholm har nu börjat ta höjd för att vi kanske får en enorm pandemi”, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyds sjukhus och ordförande i Stockholms läkarförening, enligt TT.

https://www.di.se/nyheter/stockholm-rustar-for-enorm-pandemi/

Man hajar ju till över uttrycket "enorm"- vad innebär det, egentligen?

[Göstage]
3/19/20, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Anders Tegnell sade på den dagliga presskonferensen "Res inte till och från storstadsregionerna", enligt TT.

SVT var på samma presskonferens och hur de uppfattade det ser vi nedan. Vad gäller - var de båda på samma presskonferens?🤔  (Oavsett vilket som gäller så känns det rätt obehagligt - i stil med "utegångsförbudet" för äldre.)

Carmarino
3/19/20, 3:23 PM
#74

Brottslingarna blir otroligt uppfinningsrika när de försöker utnyttja människors rädsla för att roffa åt sig pengar.

En av dem utgav sig för att vara smittskyddsläkare när han ringde en kvinna i 75-årsåldern och sa att hon kunde vara smittad. Han skulle dock skicka ett paket med skyddsutrustning och vårdpersonal hem till till henne. Hon behövde bara legitimera sig först.

Kvinnan blev oerhört skärrad och det slutade med att bedragaren lurade till sig 140.000 kronor. Jag är inte mycket för våld, men sådana personer skulle jag vilja låsa in i en bur på en öde ö och sedan kasta bort nyckeln. 😡

http://www.news55.se/tt-nyheter/smittskyddslakare-lurade-kvinna-pa-140%e2%80%89000/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/19/20, 3:26 PM
#75

#74 Fy fan. 😡

Ford -57
3/19/20, 3:52 PM
#76

#71 Inte bara be om ursäkt, d räcker inte, dom skulle tame fan få ta notan för va dom ställt till me, Asiaten på -50 talet, Hong-Kong -60 talet o.s.v, o.s.v.

Annons:
[Göstage]
3/19/20, 4:15 PM
#77

Ytterligare en person har avlidit i  region Sörmland, det elfte offret i landet som helhet. Från pressmeddelandet:

"Totalt i Region Sörmland fyra avlidna sedan i måndags, 16/3, tre män och en kvinna. Alla äldre personer med flera underliggande sjukdomar och tillhörande den riskgrupp som Folkhälsomyndigheten anger, det vill säga personer 70 år och uppåt."---

[Jimmy.L]
3/19/20, 7:35 PM
#78

På grund av coronaviruset ställer nu flygbolaget BRA in trafiken mellan Ronneby och Stockholm. Stoppet gäller från och med måndagen den 23 mars.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/stopp-for-flyget-fran-och-till-ronneby

Ford -57
3/19/20, 7:42 PM
#79

Ja va säjer ni här inne då om att Kina bör ta ansvaret fullt ut?

[Jimmy.L]
3/19/20, 7:50 PM
#80

#79 Ja det tycker jag.

[Jimmy.L]
3/19/20, 7:51 PM
#81

Under veckan har Folkhälsomyndigheten gått ut med rekommendationer till personer som är äldre än 70 år att hålla sig hemma och ha få sociala kontakter. Men flera äldre göteborgare vi träffat struntar i detta och väljer att gå i affären, till biblioteket eller föreningen- precis som vanligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aldre-trotsar-radet-att-stanna-hemma

Ford -57
3/19/20, 7:59 PM
#82

#80 Tack, då e ja inte ensam om att tycka rätt.👍

[VSK]
3/19/20, 8:13 PM
#83

#79

Svar nej, det tycker jag inte för det är faktiskt totalt fel. 

Kina tillsammans med alla andra globalistländer som blundat för det som sker i Kina bör ta ett gemensamt ansvar tycker jag. Hade vi haft en statsminister värd titeln så tycker jag att han skulle stå till svars han med. Då menar jag han* och inte skattebetalarna. 

* = Alla som är medskyldiga.

Annons:
[Göstage]
3/20/20, 7:23 AM
#84

Mats Reimer, barnläkare i Mölnlycke, skriver på Dagens Samhälle att samtidigt som den vanliga säsongsinfluensan falnat av så tilltar coronainsjukningarna. 

"I december lades 36 influensapatienter in på landets olika IVA, i januari 44 stycken, i februari 54, men nu i mars minskar influensan. Hittills har denna månad har bara 17 patienter lagts in på IVA på grund av influensa medan corona dominerar, i skrivande stund 36 inläggningar för intensivvård enligt Svenska intensivvårdsregistret. Imorgon är siffran högre. Det är tyvärr bara början på vad som kommer bli en förfärlig tid."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/alla-har-fortfarande-inte-forstatt-allvaret-31973

Någonstans mitt i all förståelig oro så bör vi ha i minnet att många av de i absolut sämst skick hade så här långt avlidit även av en helt vanlig förkylning. Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida om läget för säsongsinfluensan:

"Influensaaktiviteten nådde säsongens topp under vecka 10 och aktiviteten har sedan dess avtagit i samtliga landsdelar under vecka 11. Sammantaget är influensaaktiviteten fortsatt låg i Sverige och under kommande veckor väntas aktiviteten avta ytterligare. Under vecka 11 minskade antalet laboratorieverifierade fall och totalt rapporterades 694 fall av influensa varav 478 influensa A och 216 influensa B. Även i övriga Skandinavien och Europa avtar influensaaktiviteten."---

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

[Göstage]
3/20/20, 7:40 AM
#85

Norska sjukhus rapporterar att de i nuläget inte har fler coronapatienter inlagda än de brukar ha patienter i vanlig säsongsinfluensa så här års.

NRK skriver:

"Varje år dör cirka 1000 personer i influensa (i Norge). På världsbasis dör hela 650.000 i årlig influensa enligt WHO. Vad gäller corona närmar man sig 240.000 smittade just nu, medan 10.000 smittade avlidit så här långt."---

https://www.nrk.no/norge/nesten-like-mange-innlagte-med-influensa-som-med-koronavirus-i-norge-1.14953393

[Jimmy.L]
3/20/20, 8:44 AM
#86

På stränderna flockas skolungdomar på "spring break" – trots den pågående coronapandemin.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/308864/ungdomar-i-florida-kommer-festa--trots-corona

[Göstage]
3/20/20, 8:56 AM
#87

#62ff Apropå virushanteringen i Kina:

"I slutet av förra året dök de första fallen av corona upp i Kina – men smittan tystades ner. Det dröjde mer än sex veckor innan kraftiga åtgärder vidtogs. En ny studie från universitetet i Southampton visar att smittan kunde minskats med 95 procent om kinesiska myndigheter agerat tre veckor tidigare."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-dolde-coronautbrottet-morkningen-dag-for-dag/

Ford -57
3/20/20, 9:08 AM
#88

Desto större anledning till att Kineserna ska ansvaret.

Shia1
3/20/20, 9:49 AM
#89

Samtidigt… Kan jag anse att viktigaste just inte är att beskylla någon. Klart Kina kunde gjort mkt tidigare-försvarar inte de. Men det hjälper ingen att skylla på ex de. Blir ungefär som när alla efter första världskriget skyllde på Tyskland å det. Dålig jämförelse men läs just nu det i skolan och kunde inte låta bli att se skillnad. Risken jag anser - är att länder nu skyller på varandra å det blir än mer konflikter som trappas upp osv. Just nu. Är det viktigast länder SAMMARBETAR för att hitta medicin/lösning/vaccination osv. Istället för skylla på vem som gjort å kunaant göra vad. Folk hade kunnat undvika att åka Italien, folk hade kunnat sluta resa långt innan länderna stängde gränserna. Ex nu närmar det sig påsklov-läste artikel på aftonbladet om risken att åren kan bli nya smitto italien. Hur vet vi vad som är bäst att göra? Samhället kan inte stänga ned helt - drabbar ekonomin-stängs det inte ned helt- kommer smittan fortsätta spridas-vad är Eg rätt? Är det rätt att stänga in alla? Är kanske inte den som är mest insatt i allt det här. Men var bara en tanke som slog mig.

[VSK]
3/20/20, 9:57 AM
#90

#89

Förmodar de menar ekonomiskt ansvar när det gäller Kina.

Annons:
[Göstage]
3/20/20, 10:04 AM
#91

#89 Det är nog ofrånkomligt att politikerna grälar, tyvärr verkar inte smittan föra dem samman. Man ser ju hur EU nu närmast är lamslaget, när medlemsländerna helt naturligt är sig själva nog. Den europeiska tanken har fått sig ett grundskott, även om de till sist lyckades ena sig om att freda den yttre gränsen.

Sedan är det en annan sak att forskare och experter granskar hur länder har handskats med smittan, och vilka som redovisar korrekta uppgifter och statistik. Dels som ett led i bekämpningen, och dels för att skapa underlag för hanteringen av framtida pandemier. 

Kina verkar vara aktuella i båda fallen - både i utrikespolitiken och  i hanteringen av smittan. Att tiga nu är att gå deras ärenden - klart att de vill tysta all kritik…🤫

Sindri
3/20/20, 10:29 AM
#92

Trots att jag tillhör riskgruppen så tycker jag att den här nedstängningen av samhället är mycket farligare än själva viruset.

Det kan få ekonomiska konsekvenser för lång tid framåt. Vi kan förlora en hel generation ungdomar som just kommit ut på arbetsmarknaden, köpt bostad, skaffat barn etc. För många av dem kommer mattan att ryckas undan under deras fötter. 

Vi har redan problem med för lite skatteintäkter för dagens pensionärer och det förväntades blir sämre i framtiden innan coronan - och hur blir det nu?
Skall man vara helt krass så - vi kanske kan rädda några extra liv - men till vilket pris? Jag är som sagt var själv i riskgruppen, men hellre offrar jag några år av mitt liv än att mina ungdomar skall leva i kanske livslång fattigdom för att hela deras värld rasar nu.

Det är helt vansinnigt det som sker i Europa nu. Titta på Sydkorea, de har klarat av detta galant (i alla fall i denna omgång) genom att inte stänga av, utan testa, testa, testa. 
Här har medierna eldat på och pressat för att "göra nånting", och politikerna svarar räddhågset. Vi har ingen aning om vilka andra än ekonomiska konsekvenser detta får i framtiden, redan har vissa länder övervakning av medborgarnas mobiler.  Krissituationer brukar också bädda för nationalistiska strömningar, och redan talas det om ökat intresse för dessa.

Låt oss innerligt hoppas att jag har fel i alla mina dystra profetior!

Carmarino
3/20/20, 11:17 AM
#93

#92 Håller med dig. Tror också att det är farligare att i princip låta hela Sverige gå i konkurs än att riskera att smittan sprids. Om det - som det sägs - kan ta upp till 1,5 år innan smittan klingar av så kommer det knappt finnas något kvar av samhället. Och det gäller inte bara Sverige utan hela världen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/20/20, 11:17 AM
#94

Ja nu ser effekten av när samhället går på halvfart, en total nedstängning skulle vara katastrof.

Draken
3/20/20, 11:31 AM
#95

#92 Håller verkligen med dig. jag är inte själv i riskgruppen, men två av barnen har astma, äldsta pojken äter cellgifter och har inget immunförsvar alls, hans fru har svår astma.

Jag undrar hur länge hela sverige skall hållas nerstängd ? tusentals företag kommer gå käpprakt åt skogen, skolorna stänger ner undan för undan, affärer stänger.

Hur blir det med våra ungdomar som tar studenten i Juni etc.etc.  Allt känns väldigt osäkert överlag just nu.

Jag vill tro att dina profetier inte stämmer, men som det ser ut just nu, så kommer de slå in.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
3/20/20, 12:18 PM
#96

#92

Det är vid sådana scenarion du målar upp som Magdalena Anderssons lögner om att vi har råd, vi är ett rikt land, vi har vård i världsklass, det är ålderspensionärernas fel att det inte finns några pengar kvar, blir än mer skrämmande. 

Håller alla tummar och tår jag har att det inte ska behöva bli så där. 

Pratade för nån timme sen via chatt med en dansk företagare (ja, det går hyfsat att läsa danska, om inte så blir det engelska) och han var oerhört bekymrad över detta för han hade redan märkt av massor men lyckligtvis för han så har hans företag gått bra så han har en god ekonomisk buffert.

[Göstage]
3/20/20, 12:36 PM
#97

Coronavirusets tolfte offer och det första i Östergötland  kanske inte med säkerhet är ett solklart fall.

"Under torsdagen avled en person på Universitetssjukhuset i Linköping (US), som bekräftades vara positiv med covid-19. Det rör sig om en kvinna i 95-årsåldern med svår bakomliggande sjukdom.

– Det var väntat att vi förr eller senare skulle få ett dödsfall i Östergötland, även om det i det här fallet är osäkert att covid-19 är den direkta orsaken, säger biträdande smittskyddsläkare Magnus Roberg."---

Källa

Annons:
Sindri
3/20/20, 1:57 PM
#98

Nu låter jag säkert cynisk, men när blev det senast en nyhet att en gammal människa har dött? Det är alltid sorgligt när någon älskad person lämnar oss, men vi är väl såpass vuxna att vi vet att död är en förutsättning för liv. Jag är själv i riskgrupp, har flera anhöriga som är det, men jag saknar lite proportioner i debatten. Men vi pratar ju om det som media blåser upp och rapporterar om. 

Det kommer att dö massor av människor i varje län i Sverige i år, såväl av corona som andra influensor och andra orsaker. 
Jag tycker det är viktigare att tänka framåt och se hur vi kan minimera skadorna i samhället för de som är kvar när vi lämnat. Det tycker jag är landets största problem just nu. Om inte världens. 
Vi har redan förstört massor av infrastruktur och en del företag är nog förlorade. Det hjälper inte med stödmiljarder hit och dit. Se till att samhället fungerar istället. 
Våra rädda politiker vajar ängsligt efter det media rapporterar och "gör saker". Ingen kommer ändå att bli nöjd, för de kan inte "ta bort" viruset. Risken finns att andra krafter släpps lösa, krafter vi inte vill skall styra över våra vardagliga liv i fortsättningen.

Carmarino
3/20/20, 2:00 PM
#99

Tankeväckande artikel av Johan Anderberg i HD/Sydsvenskan. Läs gärna hela (än så länge inte betalartikel).

Dagens riskminimering kan få ödesdigra konsekvenser

Sverige har idag näst lägst antal intensivvårdsplatser per invånare i Europa. Bara Portugal har färre. Hur och varför bestämde vi att det skulle vara så?

De tre största regionerna – Stockholm, Skåne och Västra Götaland – har plockat bort kravet på att de ska hålla lager av skyddsutrustning. Varför blev det så?

Vi har tillsammans – medborgare och politiker – utformat det samhälle vi har. Vi har vägt kostnader och nyttor, skattehöjningar mot skattesänkningar.

Så varför är vi så besatta av att utkräva ansvar av den person som just nu råkar inneha titeln statsepidemiolog?

Tänker vi på rätt saker?

-----

När Europa och USA nu stänger ner all ekonomisk aktivitet kan det på ytan verka självklart: tusentals gamla människor riskerar att dö.

Men vad händer sedan?

Eftersom vi i snabb takt närmar oss en finansiell härdsmälta är det värt att studera vad som hände efter den förra finanskrisen – den som tog sin början 2008.

Enligt en studie som publicerades i The Lancet 2016 genererade den en halv miljon extra dödsfall i cancer runtom i världen – och det bara under de två år som följde krisen. När arbetslösheten steg minskade skatteintäkterna, vilket ledde till nedskärningar i vården.

-----

Det är nu vi fattar de beslut som leder fram till nästa kris. Det är nu vi fattar de beslut som avvärjer den.

Snart måste någon sätta sig ner och räkna lite.

https://www.hd.se/2020-03-20/dagens-riskminimering-kan-fa-odesdigra-konsekvenser


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/20/20, 2:05 PM
#100

Jo det dör ju flera i massa olika sjukdomar varje dag.

Sindri
3/20/20, 2:13 PM
#101

#99 av: Carmarino
Ja, precis det jag efterlyser. Proportioner och konsekvenstänkande. Jag tycker många skriker som bortskämda småbarn. "Ta bort, ta bort"

[Göstage]
3/20/20, 3:32 PM
#102

Ökad varubrist  i min ICA-affär idag. Förutom att pasta, toapapper med mera som saknas sedan tidigare fortfarande lyser med sin frånvaro var det soprent på frysta enportionsrätter (Findus/Dafgårds). Även andra frysvaror har minskat tydligt.

[Göstage]
3/20/20, 5:49 PM
#103

Något annorlunda bild än tidigare i senaste rapporten.

"Klockan 14.00 på fredagen kom Folkhälsomyndigheten med nya siffror: Totalt har 1 623 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige, vilket innebär 16 fall per 100 000 invånare. 53 procent av dem är män. Enligt Folkhälsomyndigheten är de drabbade mellan 0 och 99 år gamla, med en medelålder på 50 år."---

"Nationellt har 16 personer dött. Samtidigt har allt fler personer tvingats läggas in för intensivvård – enligt siffror från Svenska intensivvårdsregistret vårdades på fredagseftermiddagen 50 personer, i åldern 27 till 84 år, med covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar. Åtta av dem är kvinnor, och medelåldern ligger på 65,5 år."---

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-laget-hos-regionerna--stockholm-har-presstraff-/

[Hayabusa]
3/20/20, 5:57 PM
#104

Utan dra alltför stora paralleller med Corona/Covid-19….

"Säsongsinfluensan för två år sen hamnade aldrig på politikernas bord. I Folkhälsomyndighetens rapport, skriven i juni 2018, beskrivs den så här: "Influensasäsongen 2017–2018 dominerades av influensa B/Yamagata med en efterföljande våg av influensa A."

Totalt rapporterades 20 686 "laboratorieverifierade influensafall". Så många blev så svårt sjuka att de testades. I själva verket smittades långt fler, men sökte aldrig vård.

När säsongen var över hade 1012 svenskar dött i sviterna av influensan, de allra flesta gamla och sjuka.

Men ingen kom på tanken att kräva att samhället skulle läggas i malpåse och skolor stängas.

Olle Lönnaeus, HD/Sydsvenskan 20.03.2020

Annons:
Sindri
3/20/20, 6:07 PM
#105

En peak väntas  till helgen.  Att de flesta är män är inget nytt och vi får inte dra några slutsatser av att ett enskilt fall med en 27-åring  ligger inne. Vi vet inget om den personens bakgrund, hälsa, levnadssätt etc.

[Göstage]
3/20/20, 6:16 PM
#106

#104 Vi har skrivit lite grann om säsonginfluensastatistik från de senaste åren i andra trådar - det börjar bli många sådana nu att hålla koll på…

Här är lite av det som citerats där:

"Det värsta utbrottet i Sverige under de senaste fem åren var vintern 2017/18 då drygt 20000 människor rapporterades insjuknade i vanlig influensa med en topp i februari och mars. Den säsongen dog 1012 människor av sjukdomen, de flesta äldre. Hittills under vintern (vecka 44-03) har 65 personer registrerats som avlidna i den säsongsrelaterade influensan i Sverige."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

"Den vanliga säsongsinfluensan ser ut att vara mildare än de senaste vintrarna. – Det verkar inte bli en stor epidemi i år, säger epidemiolog Anna Sara Carnahan på Folkhälsomyndigheten. Hittills under årets influensasäsong (vecka 40 – vecka 10) har 6 660 fall av vanlig influensa registrerats. Under det svåraste influensautbrottet 2017-2018 rapporterades totalt drygt 20 000 insjuknade."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e35aab18e0e747f2c0025f1-coronaviruset?discussions-3#138

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e6766b3ce12c4572c00061b-sa-har-kan-vi-stoppa-corona?discussions-1#152

[Hayabusa]
3/20/20, 6:20 PM
#107

#106 Sorry, har inte läst igenom alla trådar. Lite svårt att överblicka. 

Men, oavsett "dubblering" så är det intressant fakta.

[Hayabusa]
3/20/20, 6:26 PM
#108

Bara som "by the way" så drabbades jag själv av en "dunderförkylning" i november förra året. Feber, trånga luftvägar och mådde allmänt jäkligt dåligt. Hade rethosta i 7-8 veckor. Gick till VC och de sa typ: "Drick mycket, vila och ta någon Ipren/Panodil etc då & då. Blir det sämre- kom tillbaka". 

Så här i efterhand så undrar jag vad det var jag drabbats av, men vem vet? Hade det varit idag så hade reaktionen blivit annorlunda.

[Göstage]
3/20/20, 6:28 PM
#109

#107 Nej, det är nog rätt hopplöst att dammsuga allt som skrivits, och det är ju bara bra att sådana här uppgifter återkommer! 👍

Draken
3/20/20, 11:42 PM
#110

Visst man skall vara försiktig pga smittan, det håller jag med om. Men vad är egentligen meningen med att stänga ner hela samhället, vad kommer de vinna på det, annat än konkurser, arbetslösa etc ?

Visst Corona är värre än en vanlig säsongsinfluensa, ja det är den men, som jag har fattat det, så är det just pga smittspridningen.

Oavsett om många har isolerat sig hemma, så går smittan vidare iaf.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sponny
3/21/20, 1:51 AM
#111

Hälften av patienterna på coronaintensiven under 65 år

Folkhälsomyndigheten har uppgett att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80-90 år”. Men siffror som SVT tagit del av visar att hälften av alla smittade som intensivvårdats i Sverige är under 65.

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att det går att dra några slutsatser av statistiken och säger att andelen yngre kommer att minska.

_Även i USA visar siffror att 47 procent av de som intensivvårdats varit personer under 65 år. I Nederländerna har hälften av dem som vårdats på intensiven varit under 50 år.
_

Ännu en sak att tänka på. Var försiktig, isolera er om ni känner er sjuka och nej, det gäller inte bara 80-åringar.

Annons:
[Göstage]
3/21/20, 7:03 AM
#112

#108 Vad skiljer den "vanliga" förkylningen från coronan? Det framgår säkert av något skrivet i andra trådar, men det skadar kanske inte att upprepa. Här är en artikel som hämtat sina uppgifter från Folkhälsomyndigheten och 1177.

https://www.femina.se/coronavirus-eller-vanlig-influensa-har-ar-skillnaderna/

[Jimmy.L]
3/21/20, 7:04 AM
#113

Om folk stannade hemma i stället för att gå ut när dom är sjuka hade vi nog sluppit att företag tvingas stänga.

Sindri
3/21/20, 10:49 AM
#114

Problemet är nog att man smittar som mest strax innan man blir sjuk, och många blir inte ens sjuka.

[Jimmy.L]
3/21/20, 1:43 PM
#115

Kjell Mo och hans fru Eva fick viruset under skidsemestern i italienska Canazei i februari. Sedan dess har de suttit i karantän hemma i Sigtuna. Eva vårdades på sjukhus i två dagar på grund av sin astma. Nu har paret varit symtomfria i två dagar och kan äntligen röra sig fritt igen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7435028

[Göstage]
3/21/20, 2:01 PM
#116

"Totalt har 20 personer dött av corona i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste rapport som släpptes klockan 13.30. Dessutom har 123 nya fall av coronasmitta bekräftats. Totalt har nu 1 746 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (17 fall per 100 000 invånare). 53 procent av de smittade är män."--- 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"61 patienter som är smittade av viruset har hamnat på intensivvårdsavdelningar i landet. Och de allra flesta är män, enligt data från Svenska intensivvårdsregistret. Av de är närmare 85 procent av dom män. Enligt de senaste siffrorna var 10 kvinnor och 51 män."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435196

53% av de smittade är alltså män enligt de här uppgifterna, men 85% av de som hamnat på intensivvård är män. Verkar på de siffrorna som att viruset tar hårdare på männen.

Carmarino
3/21/20, 2:35 PM
#117

Är det fler som får upp väldigt mycket reklam för munskydd här på iFokus numera? Kan inte minnas att jag har sökt på munskydd någon gång, men ändå får jag upp reklamen på nästan varje sida jag besöker. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/21/20, 2:48 PM
#118

#117 Nej jag har någon reklam för insektsskydd för dörrar och fönster eller kontorsmöbler.

Annons:
Carmarino
3/21/20, 2:54 PM
#119

#118 Just nu är det reklam för halsband och Jabra hörlurar, men det kommer ofta reklam för munskydd på alla reklamplatserna till höger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
3/21/20, 3:12 PM
#120

#117 av: Carmarino

Adblock!

Carmarino
3/21/20, 4:03 PM
#121

#120 Bryr mig inte så mycket om reklamen faktiskt. Tycker bara det är lite märkligt med reklam för munskydd nu när det sägs vara så ont om dem att inte ens sjukvården har så det räcker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Herveaux
3/21/20, 5:44 PM
#122

Intressant text om corona, skriven av en smittskyddsläkare. 👍

En infektionsläkares syn på Covid - 19.
Olle Karlström, utredare på Effekt och säkerhet på Läkemedelsverket och infektionsläkare på Karolinska, ger oss en lägesbild av Coronaviruset och hur vi bör tänka för att tillsammans hjälpas åt att förhindra smittspridningen.

Sjukdomssymptomen är milda för den absoluta majoriteten

Det faktum att spridningen av SARS-CoV-2 går så snabbt gör att flertalet som smittas borde ha milda symptom, och nu vet vi att så är fallet. De siffror på ”antalet smittade” och antalet döda som rapporterats dagligen på nyheterna är väldigt missvisande. I Wuhan där det hela startade kan man utgå ifrån att en mycket stor del av befolkningen (11 miljoner) är smittad, inte 80.000 som man uppger i nyheter; man har bara testat de med svårare symptom. Kanske har 3-4 miljoner smittats där, snarare. Antalet avlidna stämmer nog däremot ganska väl.

Wuhan är en tätbefolkad storstad, och min bild är att generationsboende är vanligt i Kina, dvs mormor/morfar bor tillsammans med barn och barnbarn. Ett effektivt sätt för snabb spridning till riskgrupperna, det vill säga de äldre.

Detta styrks av det vi hittills sett på Karolinska sjukhuset, där jag arbetar på infektionskliniken halva min arbetstid. Initialt uppmanades personer med luftvägssymtom som kommit hem från riskområde (framför allt Italien) att testa sig. Av de cirka 250 personer som testat sig positivt har i stort sett alla haft vanliga förkylningssymtom, eller symtom som vid lättare influensa. Av dessa har i stort sett ingen behövt läggas in av medicinska skäl i samband med testning, och av de som skickats hem för karantän har i stort sett ingen senare behövt söka vård på grund av svårare symptom.

Våra svenska data, som är hämtade ”från botten” av pyramiden som vi ser bilder från i Kina och Italien, visar att sjukdomssymptomen är väldigt milda för den absoluta majoriteten. Den stora majoriteten av de som fått svår sjukdom, och avlidit, i Kina och Italien, är gamla (80+) och oftast med viss grundsjuklighet.

Det är därför viktigt att förstå att kommande året kommer en stor andel av svenska befolkningen att ha fått smittan, de flesta utan att de märkt det annat som en vanlig förkylning. Det finns inget sätt att förhindra detta. En liten andel kommer att få svår sjukdom, och i stort kommer det att gälla de gamla och sjuka. Barn har inte drabbats av svår sjukdom trots att de säkerligen blivit smittade i hög grad utomlands i Kina och Italien.

Stanna hemma om du är sjuk.

Alla uppmaningar och åtgärder som görs nu har ett enda syfte: att få spridningen (som kommer att ske) att gå i långsammare takt så att den lilla andel personer som blir svårt sjuka kan tas omhand på ett bra sätt inom vården, och inte kommer in i för stort antal under kort tid.

Många är nu rädda att själva bli smittade med bilderna från Italien på näthinnan, och stannar hemma av denna anledning. Det är förståeligt, men fel tänkt. Vi skall fortsätta gå till jobbet, men gå hem när vi känner oss förkylda.

Barnen skall, åtminstone nu, gå till skolan, men vara hemma när de är förkylda. Då skall man inte heller gå till annat/affären och smitta där istället. Allt i solidaritet med de äldre sjuka, av nämnda skäl. Farmor/farfar eller mormor och morfar skall inte ta hand om barnen.

I Italien har spridningen säkerligen varit igång betydligt längre än vad som uppgivits, och spridning skedde tidigt (utan att man förstod det) även bland sjukvårdspersonal och på sjukhus. De åtgärder som görs nu i Italien har sannolikt liten påverkan på det fortsatta förloppet. Även här bor folk tätare än i Sverige, man umgås på barer, caféer och närheten till den äldre generationen kan nog vara annorlunda än i Sverige. Vårt glesa land, där våra äldre sköter sig själva eller bor inom omsorgsboende kan kanske vara till vår fördel den här gången, så länge omsorgspersonalen bara arbetar om de är friska.

Vad tror du är det mest effektiva sättet att förhindra smitta just nu?

Inte vara på arbete och skola om man är förkyld, och då är det Netflix som gäller – inte leka med kompisar hemma, eller slinka förbi ICA.

Vänta till och med två dagar efter att du känner dig frisk innan du återgår till arbete eller skickar barn till skolan.

Tvätta händerna när man kommer till jobbet, när man skall äta, och när man kommit hem från jobbet.

Undvika att träffas om man är förkylda. Vanligt sunt förnuft.

Man skall inte undvika att gå till jobbet, träffa vänner och leva som vanligt så länge man inte har såna besvär. Små barnbarn kanske skall säga hej till mormor via Skype snarare än att man träffas inomhus.

Ta chansen att börja cykla och gå till arbetet – det är toppen av fler skäl.

Det är viktigt att förstå, att den avancerade skyddsutrustning som används nu på infektionsklinikerna är till för att förhindra att smitta tar sig via personal till avdelning och andra patienter, inte för att skydda personalen i sig. Vi kommer i lika hög andel som andra att bli smittade. På ICA, bussen eller nåt annat ställe där vi plockar upp våra förkylningar.

En Medarbetare är konstaterad smittad på LV, behöver jag vara orolig för att gå till jobbet?

Självklart inte, och jag hoppas att beskrivningen ovan gör det begripligt. Observera att sjukvården nu ändrar sina provtagningsrekommendationer. Vi kommer bara att ta prover vid medicinska skäl till det. Det vill säga precis som vi brukar ta prover vid luftvägsinfektion, vid ställningstagande till behandling för eventuell lunginflammation och vid inläggning på sjukhus.

Sjukvård/omvårdnadspersonal kommer att testas redan vid förkylningssymptom, för att i möjligaste mån hålla bort viruset från omsorgsboenden och sjukhus, där riskgrupperna för svår sjukdom finns.

Skulle du själv resa utomlands just nu?

Nej, nu kommer ju svenska våren. Hörde första bofinken idag. Och det är nog tråkigt att åka utomlands i detta nu, med den påverkan på allt som råder. Men smittan, den kommer att rulla på även hemma. Långsamt om vi hjälps åt.

Vad är egentligen Covid-19?

Familjen Coronavirus (CoV) finns sedan länge i människa. Det finns ett flertal olika stammar och Coronavirus utgör en andel av de virus som ger oss vanlig förkylning. På senare tid har för människan tre nya Corona-stammar tagit sig över till människa från djurriket, virus som vi inte har någon immunitet mot.

2002 var det en mindre epidemi med Corona där sjukdomen benämdes SARS (Severe Acute Respitatory Syndrome) i fr.a. Kina, men även bl.a. Kanada hade ett antal fall. Detta virus, som kallas SARS-CoV, gav svåra symptom hos en stor andel av de som blev sjuka, och mortaliteten var hög. Viruset dog ut – ett virus som ger så svåra symptom sprids sällan effektivt i befolkningen (man går inte runt och smittar det i form av vanlig förkylning).

2012 kom nästa coronavirus, med ursprung i Saudiarabien. Smittkällan var kameler. Detta virus orsakar uttalad luftvägssjukdom, och människa-människa smitta har varit sparsamt förekommande, och egentliga utbrott har inte skett. Sjukdomstillståndet kallades MERS (Middle East Respiratory Syndrome) och viruset kallas MERS-CoV.

Nu har vi det tredje viruset här, där viruset benämns severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), och sjukdomen ”COVID-19” (COrona VIral Disease). Spridningen är helt annorlunda, och bilden har blivit väldigt skrämmande, med bilder från kaos i Kina och Italien. Sjukdomsbilden med de tidigare två virusen har förstås ökat oron. Den kliniska bilden är för den absoluta majoriteten helt annorlunda än för de andra två, oftast med symptom som vanlig övre luftvägsinfektion, men där en liten andel, framför allt äldre, får uttalad lungpåverkan.

Texten i sin helhet har spridits på sociala medier den senaste veckan och nu har även LKV postat den på sitt intranät. 

Maken som också jobbar på LKV, träffar på honom ibland och beskriver honom som en trevlig kille. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Jimmy.L]
3/22/20, 8:06 AM
#123

Dödssiffrorna i Italien fortsätter att stiga. Under lördagen rapporteras 793 döda – på ett dygn. Sammanlagt har nu närmare 5 000 personer dött av covid-19 i Italien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7kmL/793-doda-pa-ett-dygn-kommer-snart-inte-kunna-hjalpa-de-sjuka

[Göstage]
3/22/20, 1:38 PM
#124

#116  En manlig coronapatient i  i 80-årsåldern med underliggande sjukdomar avled under lördagen på Skånes universitetssjukhus. Det är det andra offret i regionen.

228 personer i Skåne har testat positivt för coronaviruset. Tolv av dem vårdas på sjukhus, varav fyra på intensivvården. 

Källa

[Jimmy.L]
3/22/20, 1:41 PM
#125

Får man ändra sig?

Tydligen är gröna bakpotatisar för 5 kr st ett större problem.☝️

Annons:
[Göstage]
3/22/20, 2:05 PM
#126

#125 😃

Men apropå mat då: man har ju läst* om hur medelhavsmaten är så bra för immunförsvaret- frågan är om vi kommer att få ompröva det påståendet? 

Den frågan är alldeles för tidigt väckt, men kanske den uppkommer senare om utvecklingen fortsätter som hittills i Italien och Spanien.

* Googla: Medelhavsmat immunförsvaret

Carmarino
3/22/20, 2:17 PM
#127

Ledare i HD/Sydsvenskan (ännu inte betalartikel).

Kampen mot corona kräver även källkritik.

Hoppet om en vändning har väckts. I torsdags rapporterade Kina för första gången sedan coronautbrottet att inte ett enda nytt fall av inhemsk smitta noterats. Hotet sades istället komma utifrån med 34 nya fall som smittats utomlands.

Det finns naturligtvis all anledning att hoppas att Kina verkligen börjar få stopp på smittspridningen. Men de officiella kinesiska uppgifterna kan tyvärr behöva tas med en nypa salt. För de passar väldigt väl in i Pekings pågående försök att korrigera historien.

-----

Faran är tydlig även med de desinformationskampanjer som EU slår larm om. Enligt en rapport från unionens utrikestjänst EEAS sprider statliga ryska och Kremlvänliga medier motsägelsefulla, förvirrande och felaktiga uppgifter om coronaviruset i avsikt att fördjupa hälsokrisen i väst.

Ryssland förnekar i vanlig ordning allt samröre med kampanjerna, men enligt EU-kommissionen är kopplingarna tydliga.

"Källorna finns antingen i Ryssland, eller så kan de knytas till tjänster som är eller har varit Kremlvänliga", säger kommissionens talesperson Peter Stano. Oavsett vilka som ligger bakom så leker de med folks liv.

Lägg därtill de självutnämnda experter som fyller sociala medier med konspirationsteorier och grundlösa hälsoråd. Även de som inte är så allvarligt menade skadar. Desinformationens syfte är att överösa oss med påståenden så att det till slut blir omöjligt att skilja det sanna från det falska, det rimliga från det orimliga. Och agera därefter.

https://www.hd.se/2020-03-22/kampen-mot-corona-kraver-aven-kallkritik


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/22/20, 2:22 PM
#128

#126 Kosten tror inte jag spelar någon roll. Men kan ha fel, visst jag gillar italiensk parmigiano reggiano och prosciutto.

[Göstage]
3/22/20, 2:35 PM
#129

#128 Jag gillar också sådan mat- jag tänker mer på försäljningsargumentet att den maten är bättre för immunförsvar och motståndskraft. 

Andra påståenden är att italienare lever längre efter pensioneringen, utan att man tar hänsyn till att de i regel går i pension tidigare. (Medellivslängden är ganska lika mellan Italien och Sverige.)

[Göstage]
3/22/20, 2:45 PM
#130

1 906 personer rapporterats idag smittade med covid-19 i Sverige, i går var det 1.770. Av de insjuknade är 53 %  män. Antal döda i corona är 21 personer enligt Folkhälsomyndigheten. Man påpekar att det finns en viss fördröjning i rapporterna.

Källa

[Jimmy.L]
3/22/20, 2:49 PM
#131

#129 Är just det jag inte vet om den kosten skulle vara bättre. Känns som vi i norden äter mer halv eller helfabrikat.

[Göstage]
3/22/20, 3:06 PM
#132

#131 Husmanskost är ju inte så pjåkigt heller…🤤

Men som sagt, än är det för tidigt att säga något om kostens betydelse i det här sammanhanget.

Annons:
[Jimmy.L]
3/22/20, 3:10 PM
#133

Så länge gröna butiken är öppen är det väl ingen kris.

[Göstage]
3/22/20, 3:53 PM
#134

Rökare löper större risk att få svårare symtom av corona, enligt en kinesisk studie som kommenteras av svensk expertis.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experterna-ar-du-rokare-ar-det-har-ett-bra-tillfalle-att-sluta

Sindri
3/22/20, 4:55 PM
#135

#134 av: Göstage
Förvånad? Någon?

[Jimmy.L]
3/22/20, 5:04 PM
#136

Ungdomar över hela världen festar hejvilt och vägrar acceptera deras länders tuffa förbud. I Tyskland håller ungdomar ”coronafester”, hostar på äldre och skriker ”corona”, rapporterar nyhetsbyrån AP. – Ovanpå det så är det ett otroligt antal sådana grupper som skapas, säger Markus Söder, ministerpresident i Bayern, till AP.

https://www.expressen.se/nyheter/unga-virusrebeller-festar-och-hostar-pa-aldre/

Condor
3/22/20, 6:26 PM
#137

#126

Den traditionella medelhasvkosten är bra för hälsan. Kanske det därför finns så många gamla människor i Italien. Men även i medelhavsländer sprider dåliga matvanor (Mc.Donalds, godis osv.) ut sig.

Traditionellt äter de mer omväxlingsrikt med mycket grönsaker, frukt, fisk och annat från havet. De äter mer nyttiga fetter som olivolja eller fettet i nötter och fisk.  Om man äter så omväxlingsrikt blir det automatiskt mindre av saker som inte är nyttiga, dvs. mättade fettsyror och rött kött.

Anledningen till att de har så många sjuka kan man inte leta efter i kosten. Italien var det första landet i Europa som drabbades och de underskattade situationen totalt.  Andra länder har lärt av det som hände i Italien och sen får man inte glömma att Italien är 2 veckor före de andra länderna i Europa. Vem vet hur det om 2 veckor ser ut i England, för Engländarna verkar att ha mest problem att lära av andra länder.

[Göstage]
3/22/20, 6:28 PM
#138

#136 Blir nog svårare nu, när högst två personer får delta i offentliga sammankomster tillsammans…

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskland-infor-nationellt-forbud-max-tva-personer

Vidrigt med hostande på äldre, något som jag själv blev utsatt för i fredags, medvetet eller ej…

Sindri
3/22/20, 6:31 PM
#139

Ojoj, det äts en hel del rött kött i Spanien, finns fortfarande många små slaktarbutiker De äter också en hel del charkuterier, vilket inte är nyttigt alls. Men tyvärr också mängder med vitt bröd och nuförtiden massor med söta bakverk. Haribo säljer lösgodis!

Annons:
[Göstage]
3/22/20, 6:32 PM
#140

#137 Jag avser inte driva den diskussionen vidare nu för egen del, jag tog bara upp det som något som kan aktualiseras senare. Kanske.

[Göstage]
3/22/20, 6:57 PM
#141

Angela Merkel är i karantän efter att ha varit i kontakt med en coronasmittad läkare.

https://www.vg.no/nyheter/i/kJjWJ9/afp-merkel-i-karantene

[Jimmy.L]
3/22/20, 7:01 PM
#142

Tyskland är nog bara i början av corona som vi är känns det som.

[Göstage]
3/23/20, 9:16 AM
#143

En coronasmittad äldre person med underliggande sjukdom har avlidit  i Region Uppsala.

[Göstage]
3/23/20, 9:26 AM
#144

Ingen nyhet, men det förtjänar att upprepas:

"Coronaviruset fortsätter att skörda hundratals liv varje dag i Italien. En ålderstigen befolkning är sannolikt en stor del av förklaringen till de höga dödsiffrorna, menar SVT:s utsände i Italien, Jennifer Wegerup. – Man kan nog tyvärr förvänta sig fortsatt väldigt höga dödstal från Italien eftersom man har en så åldrad befolkning, säger hon.

I lördags rapporterade Italien att man hade 793 nya dödsfall kopplade till coronaviruset bara det senaste dygnet. 85 procent av de avlidna är över 70 år. – Italien har äldst befolkning i Europa. 13,5 miljoner människor är över 65 år, säger Jennifer Wegerup."---

https://www.svt.se/nyheter/man-kan-tyvarr-forvanta-sig-fortsatt-valdigt-hoga-dodstal

Därmed är det som redan påpekats inte försvarbart att säga att det ju "ändå bara är gamla". Inte minst är det tragiskt när människor dör under omständigheter där anhöriga inte kan få ta farväl av sina kära.

[Göstage]
3/23/20, 9:40 AM
#145

#144 Twitter

[Göstage]
3/23/20, 11:40 AM
#146

#143 Även region Dalarna har fått sitt första coronarelaterade dödsfall. 

Två insjuknade på ett äldreboende i Skutskär har också avlidit. Därmed är antalet inrapporterade dödsfall i corona 25.

Annons:
Carmarino
3/23/20, 12:46 PM
#147

Som jag skrev i #19 är jag mer rädd för följdverkningarna. Rebecca Weidmo Uvell är inne på samma linje.

För är det något som oroar mig just nu är det ekonomin, både lokal, nationell och global. Vi står och balanserar på randen på total ekonomisk kollaps och när vi väl hamnar där finns det ingen återvändo.

Fler kommer dö i en global ekonomisk kollaps än i Covid19.

En halv miljon jobb försvann i finanskrisen 2008. 10 000 personer fler tog livet av sig i EU och Nordamerika. 260 000 extra personer dog i cancer globalt, vissa studier visar att siffran var det dubbla.  Enligt UNESCO orsakade krisen ytterligare en halv miljon barns död i Afrika.

Och detta kommer vara lindrigt jämfört med vad Coronas efterföljande ekonomiska kris kan bära med sig.

När jobben försvinner i västvärlden blir inte bara folk som bor här sjukare och dör. Jobb försvinner i fattiga underutvecklade länder. Och där drabbar det de svagaste först – barn.

Eftersom världens ekonomier hänger ihop orsakar konkurs av företag i väst minskad eller utebliven orderingång i fabriker och bönder i Asien eller Afrika och folk som inte har några valmöjligheter från början blir av med jobbet. Investeringar i länderna ställs in, fler länder som tampas med inhemsk ekonomi innebär mindre pengar att ge bort i bistånd. Utländska gästarbetare vars hemskickade löner är viktiga delar av länders ekonomi blir av med jobbet och få åka hem. Och så vidare.

En lång kedja av allvarliga händelser som tillsammans orsakar död, svält och lidande.

https://uvell.se/2020/03/23/slapp-bromsen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
3/23/20, 1:13 PM
#148

#147 av: Carmarino
kunde inte skrivit det bättre själv, exakt hur jag tänker. Men ingen politiker törs säga sånt. Då "rasar media", ser redan rubrikerna;  Är pengar viktigare än liv?
Men vilka liv?

[Göstage]
3/23/20, 1:16 PM
#149

 "Den yngsta som smittats av coronaviruset och som får intensivvård i Sverige är 21 år gammal, enligt Svenska Intensivvårdsregistret. Totalt 103 personer har fått eller får intensivvård. Runt 29 procent av dem tillhör inte någon riskgrupp. Med det menas att de inte är över 65 år, har kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma samt neuromuskulär sjukdom."

Expressens nyhetsrulle om Corona.

Draken
3/23/20, 1:47 PM
#150

#147 ja det är tragiskt.

Jag lär ju knappast bli utan jobb eftersom jag är undersköterska med specialkompetens och även gällande IVA vård, så jag får trösta mig med det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Carmarino
3/23/20, 2:42 PM
#151

#148 Samma här. Tycker inte man kan säga "är pengar viktigare än liv", för folk kan inte leva på luft. Precis som Uvell skriver så kommer det i förlängningen att leda till fler döda än de som kommer att dö av själva smittan.

Läste precis i tidningen om ytterligare ett litet företag här i trakterna, som har fått slå igen på grund av att kunderna har uteblivit - och det är bara början. Om en eller ett par veckor lär det bli mängder av konkurser.

Redan nu har ju det ju blivit rusning till Arbetsförmedlingen av alla de som blivit av med jobbet, även om kanske inte företaget de jobbade på gått i konkurs - än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/23/20, 3:59 PM
#152

En person i Norge som bekräftats vara smittad med corona gick i söndagskväll på fest. För det fick han böter på 20 000 norska kronor för brott mot infektionsskyddslagen, rapporterar VG. Om boten inte betalas riskerar mannen fängelse i 40 dagar.

Carmarino
3/23/20, 4:09 PM
#153

Artikel i HD/Sydsvenskan av Anne-Marie Pålsson (ännu inte betalartikel):

"Den svenska aningslösheten."

På en presskonferens nyligen klagade socialminister Lena Hallengren (S) över att medicinsk skyddsutrustning som beställts och betalats inte levererats. Hallengren hade anledning att vara arg för de uteblivna leveranserna berodde på att Tyskland, Frankrike och Tjeckien infört exportförbud på dessa produkter. Med ett penndrag demonstrerades att i krislägen gäller inte vanliga regler för ekonomiska transaktioner (avtal ska hållas). Då är det den egna befolkningens intressen som sätts främst.

Hallengrens indignation illustrerade samtidigt den svenska aningslösheten. Efter Murens fall invaggades vi i en känsla av säkerhet. Inga fler hot. Den liberala världsordningen hade segrat. Försvaret bantades – det militära såväl som det civila. Med det försvann ett 30-tal fältsjukhus med mer än 600 perfekt fungerande respiratorer. Vitala delar av brandsäkerheten slaktades och det operativa ansvaret flyttades till kommunerna. Med bränderna i Ljusdal sommaren 2018 fick vi facit av denna strategi. Våra resurser räckte inte för att släcka bränderna. För det krävdes massiva insatser från andra EU-länder. Inte minst saknades brandflyg. De som funnits tidigare hade sålts till USA.

-----

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har larmat om den svenska sårbarheten vad gäller försörjningen av just medicinsk utrustning. Den har pekat på det stora beroendet av privata företag – inte sällan i utländsk ägo. Något avtryck synes inte varningarna ha satt. Till nu. För nu måste väl ändå regering och riksdag inse att ansvaret för beredskapen inte kan delegeras bort. Den måste skötas centralt. Och vad som är billigast på kort sikt är inte nödvändigtvis så på lång sikt.

https://www.hd.se/2020-03-23/den-svenska-aningslosheten


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Herveaux
3/23/20, 4:10 PM
#154

#152 Sedärja, hoppas festen var värd den baksmällan och ev andras väl och ve. 😟


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Göstage]
3/23/20, 9:40 PM
#155

Trettio personer har avlidit av Corona i Sverige nu. Minst sex av de femton som avlidit i Stockholm är svensksomalier. En svensksomalisk läkare säger att kulturella aspekter kan ha vägt in:

 "I den somaliska kulturen är det viktigt att umgås, stötta och besöka varandra, speciellt om någon är sjuk. När viruset spreds till Sverige fanns det inte så mycket information på somaliska och många levde som vanligt."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier

Verkar ha varit si och så med informationen om smittan på främmande språk, Folkhälsomyndigheten…

hemul
3/23/20, 10:41 PM
#156

Läste det. Anser tyvärr att det är si och så med både det ena och det anra på Folkhälsomyndigheten. Och i regeringen. 😃

hemul
3/24/20, 12:13 AM
#157

Det här tycker jag var både skrämmande och trösterikt på en gång. På Island har man tydligen testat väldigt många. Det visade sig då att hela 50% av de smittade inte hade symptom! Vore ju bra om man fick det och blev immun utan att bli sjuk, men samtidigt betyder det ju att man kan bli smittad av vem som helst, inte bara av sjuka.

What percentage of carriers are asymptomatic?

Dr David Buchholz: Right now in New York, we’re only testing the sickest possible people. So we have no idea. However, there was a study in Iceland, which tested [a large segment of its] population, and 50% of the people who tested positive had no symptoms.

https://www.theguardian.com/us-news/2020/mar/23/have-i-already-had-covid19-coronavirus

[Jimmy.L]
3/24/20, 6:14 AM
#158
Sindri
3/24/20, 11:25 AM
#159

#157 av: hemul
kanske är därför Sydkorea har klarat sig så bra. De har masstestat med drive-in-mottagningar, 20 000 personer per dag.

Sindri
3/24/20, 11:31 AM
#160

#158 av: Jimmy.L
Ja, undra på det. Att tvinga spanska familjer som för det mesta bor väldigt trångt, och kanske med en farmor eller morfar, att vara inne och klättra på varandra är helt vansinnigt. Drygt två veckors karantän har inte minskat ett dugg på smittspridningen, jag tror snarare att det förvärrat den. Ut med människorna i friska luften istället. Folk får inte ens ta promenader i naturen, de är helt rabiata.

Annons:
[Jimmy.L]
3/24/20, 1:24 PM
#161

Caféer, restauranger, nattklubbar:

- Endast bordsservering kommer tillåtas!

[Göstage]
3/24/20, 2:15 PM
#162

Den befarade ökningen av antalet fall i Stockholm har ännu inte skett, konstaterades det vid dagens presskonferens med bl.a. Folkhälsomyndigheten.
Totalt är 36 personer smittade rapporterat döda, den senaste en patient i 80-årsåldern i "riskgruppen", inlagd på Kungälvs sjukhus. 

Sammanlagt har 2 272 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige, personer i åldrarna 40-70 år och könsfördelningen är oförändrad.

Källor SVT och Expressen

Condor
3/24/20, 3:20 PM
#163

#162

Hur mycket testas egentligen i Sverige?  För inte så länge sen var det inte en så stor skillnad i antalet smittade mellan Sverige och Österrike. Nu har Österrike dubbelt så många smittade som Sverige. Kan det bero på att det inte testas lika mycket i Sverige?  I Österrike har tills nu 28.391 tests gjort, varav  4.486 var positiva.

[Jimmy.L]
3/24/20, 5:12 PM
#164

Anna Starbrink (L), sjukvårdsregionråd i Stockholm, bekräftar nu för SVT att man har en stor smittspridning på Järvaområdet i Stockholm. Uppgifterna kommer efter att SVT under måndagen kunde berätta att ett flertal av de som avlidit till följd av coronaviruset var svensksomalier som alla bodde i just Järvaområdet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/toppolitikern-allvarlig-smittspridning-pa-jarva

[Göstage]
3/24/20, 6:12 PM
#165

#164 Skrämmande- på många sätt… 😮

Sindri
3/24/20, 7:28 PM
#166

Sverige testar väl bara de svårast sjuka och sjukvårdspersonal. Jag tror Sydkorea gjorde rätt som satsade på masstester, t.o.m. som drive-in. De säger att det testar 20.000 om dagen.

[VSK]
3/25/20, 6:11 AM
#167

#164

Har tagit upp vid några tillfällen riskerna med att låta visst folk flyga in i landet utan som helst kontroll. Sen kan man undra varför man här väljer att använda etniciteten men inte vid brott.

Annons:
Condor
3/25/20, 11:31 AM
#168

Österrike vill nu testa alla människor.  Socialisternas partiledare (Rendi-Wagner), som är utbildad läkare krävde detta redan tidigare, men den gröna social- och hälsoministern (vänstersta vänstern) Anschober, som inte har en medicinsk utbildning, ansåg att det inte är meningsfult och att Ösgerrike inte har resurser till det. Rendi-Wagner sa att man i så fall måste skapa resurser som behövs och diskuterade saken med statsministern Kurz. Han delade hennes åsikt och i April ska det bli tester för alla.  Det är en katastrof att ha en grön hälsominister mitt under coronakrisen.

Igår pratade en patient som överlevde corona på TV. Han är 50 år och har inga sjukdomar, dvs. tillhör ingen riskgrupp. Det var hemska saker som han berättade. Man ligger på sjukhuset och ser bara vårdspersonal ett par ggr om dagen komma in för kort tid. Annars var han ensam tillsammans med en annan patient brevid sig. Han sa att han hade över 39 grader feber. Halsen och bröstkorgen brännde som eld och han hade fruktansvärd huvudvärk. Han kunde inte äta någonting och blev svagare och svagare.  Han upplevde dödskampen av patienten som låg brevid honom och som dog senare. Han hörde hur han hade svårt att andas och hela tiden hörde han dessa andningsljud ända tils de slutade.

[Göstage]
3/25/20, 12:08 PM
#169

Hittills har 41 personer dött av coronaviruset i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten. 

Stockholm: 19
Södermanland: 8
Östergötland: 5
Skåne: 3
Uppsala: 3
Västra Götaland: 1
Dalarna: 1
Värmland: 1
Norrbotten: 1 

Totala vårdtillfällen på intensiven för corona i Sverige: 177
I Sverige har 16 personer friskförklarats, enligt WHO. 

Källa: Expressens coronarulle (SVT/IVA)

[Jimmy.L]
3/25/20, 4:12 PM
#170
Carmarino
3/25/20, 4:52 PM
#171

Den troligtvis mest kände som smittats med coronaviruset är den brittiske tronföljaren prins Charles.

http://www.news55.se/tt-nyheter/prins-charles-coronasmittad/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/25/20, 5:20 PM
#172

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/25/20, 5:22 PM
#173

Många patienter i Skåne struntar i besöksförbudet och väljer att träffa anhöriga på kaféer på sjukhusområdet. (Ännu inte betalartikel.)

https://www.hd.se/2020-03-25/skanska-patienter-bryter-mot-besoksforbudet-risk-for


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/25/20, 6:17 PM
#174

Medan Anders Tegnell betecknade läget som "rätt stabilt" på middagens presskonferens rapporterar region Stockholm mer alarmerande siffror vid en presskonferens kl. 18.00. "Stormen är här",  säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm.

Siffror från Region Stockholm:

 1070 personer är smittade, ökning med 111 personer sedan igår.
300 patienter vårdas på sjukhus, 64 fler än gårdagen.
65 på intensivvårdsavdelningen, 17 mer än igår.
37 har avlidit, därav 18 det senaste dygnet.

Annons:
[Jimmy.L]
3/25/20, 6:37 PM
#175

Vi är nog bara i början av stormen.

[Jimmy.L]
3/26/20, 7:09 AM
#176

Det kan fattas beslut om att sätta hela bostadsområden i karantän även om det inte är aktuellt just nu, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. – Eftersom man gjort det i många andra länder – bland annat i Italien – är det en sak man kan behöva titta på, säger Alexandra Nordlander vid MSB.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7eE75/tegnell-hela-omraden-kan-sattas-i-karantan--men-inte-aktuellt-nu

Condor
3/26/20, 9:17 AM
#178

#174

Då finns det i bara Stockholm fler avlidna än i hela Österrike, fast Österrike har mer än 5 ggr så många positiv testade som Stockholm.

Sverige verkar inte ta till sig vad WHO säger, att det testas för lite och de verkar inte att lära av andra länders erfarenheter, dvs. de  ländersom råkade mycket illa ut.  Medan nästan allt här i Österrike och de flesta andra länder i Europa har stängt och man knappt ser folk ute, är det i Sverige fortfarande nästan normalt. Inte ens skolorna har stängt! Har politikerna inte fattat att viruset sprids ut mest av unga människor, som själva ofta inte ens har symptom  och det är just skolorna som är  "smittfabrikerna"? Därifrån kommer viruset till de äldre.

Så här skriver utländsk media om Sverige:

https://www.zeit.de/politik/ausland/2020-03/coronavirus-schweden-stockholm-oeffentliches-leben

Efter Kina, Italien och Spanien kommer nog Sverige att vara ett av de hårdast drabbade länderna. Jag är rädd om mina släkingar som bor i Sverige och är glad att inte bo där själv.

Emo
3/26/20, 9:29 AM
#179

#178 Intressant att läsa.

Detta tyckte jag var bättre:

https://debatt.ifokus.se/discussions/5e6c0363ce12c479c2001aea-corona-ta-det-lugnt#75

Jag kollade att länken skulle fungera, men blev besviken. Det är inlägg 75 i den tråden, som innehåller en bra film. Testade du förra länken, så har jag lagt in en nu som fungerar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

FataMorgana
3/26/20, 9:58 AM
#180

#179   

När spanska sjukan härjade satte borgmästaren i St. Louis hela staden i karantän med de strängaste åtgärderna så fort det första fallet i den staden konstaterades. Det ledde till mycket mindre dödsfall och mycket mindre lidande än på andra ställen. Här kan man se statistik. https://qz.com/1816060/a-chart-of-the-1918-spanish-flu-shows-why-social-distancing-works/

[Jimmy.L]
3/26/20, 11:18 AM
#181

För fjärde dagen i rad minskade igår antalet nya bekräftade smittfall i Italien, rapporterar italienska nyhetsbyrån Ansa. 

Onsdagens siffra var 3 491, tisdagens 3 612, måndagens 3 780 och söndagens 3 957. 

Antalet döda följer dock inte samma raka nedgång. 

På söndagen var siffran 651, på måndagen 601, på tisdagen 743, på onsdagen 683. Antalet nya friskförklarade var på onsdagen 1 036, på tisdagen friskförklarades 894 personer.

Källa SVT

Annons:
[Jimmy.L]
3/26/20, 11:37 AM
#182

Med anledning av coronakrisen ställer Sociademokraterna in alla första maj-tåg, i hela landet. Det beskedet ger nu partisekreteraren Lena Rådström Baastad.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7438802

[Göstage]
3/26/20, 1:02 PM
#183

Hittills har 65 personer dött av coronaviruset i Sverige. 

Stockholm: 37, Södermanland: 8, Östergötland: 5, Skåne: 3, Uppsala: 3, Jönköping: 2, Västra Götaland: 1, Dalarna: 2, Värmland: 1, Norrbotten: 1, Gävleborg: 1,Blekinge: 1

Totalt har 168 personer vårdats på landets intensivvårdsavdelningar. 

Noterbart med endast ett dödsfall hittills i stora Västra Götaland - känns som lugnet före den "storm" man nu talar om i Stockholm…

Källa Expressen, uppdaterade siffror 26 mars 12:38

Carmarino
3/26/20, 1:05 PM
#184

Flockimmunitet – en oundviklig konsekvens

Flockimmunitet är ett epidemiologiskt begrepp om det fenomen som uppstår när en tillräckligt stor andel av befolkningen är immun mot ett visst smittämne. För om en viss andel av befolkningen är immun, kan de "skydda" de som inte är immuna, eftersom smittämnet inte längre kan orsaka långa och spretiga smittkedjor.

-----

Frågan är bara när denna immunitet uppstår och där har Anders Tegnell varit tydlig och sagt att man vill att denna immunitet ska byggas upp långsamt, eftersom man nu försöker dämpa och dra ut på förloppet så mycket som möjligt. Allt för att sjukvården ska hinna med och vårda alla som riskerar att bli svårt sjuka.

Huruvida en infektion med coronaviruset verkligen resulterar i en sådan immunitet är det dock ingen som vet.

Sverige har kritiserats för att ha en alltför "slapp" inställning, jämfört med många andra länder. Men att pressa tillbaka smittspridningen alltför hårt har också sina risker, eftersom smittan kan komma tillbaka. Det menar den brittiska regeringens vetenskapliga rådgivare Patrick Vallance.

– Om du trycker tillbaka något mycket, mycket hårt så kan smittspridningen – när du väl lättar på åtgärderna – studsa tillbaka vid helt fel tillfälle. Det är precis vad som har hänt vid tidigare epidemier, säger han till BBC News.

https://www.nsk.se/2020/03/26/flockimmunitet-en-oundviklig-konsekvens/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
3/26/20, 1:06 PM
#185

#179

Engländarna har ju insett att det inte går och även andra experter är skeptiska. Den österrikiska virologen Herwig Kollaritsch pratade på TV om det och han sa att  vid det nuvarande läget skulle leda till att sjukvården redan om 2 veckor inte skulle klara av att behandla alla sjuka och i slutändan skulle det leda till minst 60.000 dödsfall i Österrike. Men då räknade han med bara 1,4 % dödlighet, vad som dock skulle vara högre om många sjuka människor inte får vård.

[Jimmy.L]
3/26/20, 2:54 PM
#186

Just nu vårdas tolv personer som är smittade med coronaviruset i Södertälje. Sjukhusets vd Christophe Pedroletti berättar också att det finns ett fall där en person behöver intensivvård för covid-19. Någon information om personen, så som ålder eller underliggande sjukdomar, går dock inte sjukhuset in på i nuläget.

Betalartikel

https://www.lt.se/artikel/just-nu-en-person-intensivvardas-for-covid-19-forsta-fallet-pa-sodertalje-sjukhus

[Jimmy.L]
3/26/20, 3:05 PM
#187

Dödstalen i Stockholmsregionen ökar. Just nu pågår politiska diskussioner om hur man ska kunna isolera Stockholm om det blir nödvändigt, enligt uppgifter till Aftonbladet. – De är jätteoroliga att folk inte ska stanna hemma, säger en källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskuterar-isolering-av-stockholm

Condor
3/26/20, 3:52 PM
#188

#187

Nu måste Sverige snabba på med att införa strängare åtgärder, annars blir det som i Italien och Spanien.  Isolera Stockholm räcker inte, för om folk inte minskar deras sociala kontakter radikalt kommer Stockholm snart att bli Wuhan.

Italien ligger ju 3 veckor före de andra länderna i Europa, men om man jämför kurvorna i statistiken smittade och dödsfall, från och med att de hade 100 smittade, ser kurvan för Italien och Österrike ungefär lika ut. Tack vare åtgärderna har Österrike fått ner kurvan från ungefär 30 % ökning till ungefär 15 % ökning per dag den sista veckan. Det är fortfarande för mycket, men Sverige som inte gör mycket kommer att få en kurva som kanske är värre än Italien.

Sjukvården i Österrike har snart uppnått deras gränser. Otaliga sjukhus är i karantän, läkarmottagningar stänger för att det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning för läkare. Det är svårt att få behandlingar för icke brådskande saker och nästan omöjligt att gå till en tandläkare. Tandläkarna kräver att mottagningarna allmänt ska stängas för att de inte vill jobba utan skyddsutrustning. En massa läkare och vårdpersonal befinner sig i karantän eller är sjuka.

Smittan har spridit sig till fängelser, ålrdingshem och kloster.  I ett kloster var majoriteten av människorna smittade. Precis som ni i Sverige är vi i Östterike vana att ha ett tryggt socialsystem där hälsovård för alla är en självklarhet. Denna självklarheten finns inte längre till.

Annons:
[VSK]
3/26/20, 3:55 PM
#189

En undran jag haft ett bra tag. 

Följer inte rapporteringen gällande Corona 24/7 så jag undrar om det finns nån som hört nåt gällande om det kan skilja på en persons motståndskraft gällande detta virus om man har snabb, normal eller långsam tarmfunktion? Har man långsam tarmfunktion så torde det tyda på att kroppen tar upp vissa ämnen saktare eller inte alls (beror ju på hur motståndskraftigt ämnet är i denna miljön). 

Lika så om det kan skilja nåt mellan personer med normal mängd och funktion tarmludd mot de som inte har tarmludd?

Condor
3/26/20, 4:07 PM
#190

#189

Jag har inte hört att tarmfunktionen påverkar saken, men personer med snabbare ämnesomsättning brukar ha snabbare tarmfunktioner. Viruset tar sig ju in i kroppen genom hals, näsa och lungor, så tarmfunktionen borde inte spela en roll.

Men ett virus har ingen egen ämnesomsättning och tillgodogör sig cellernas ämnesomsättning för att föröka sig. De kidnappar så att säga cellen för deras egen förökning. Därför tänker jag att en snabb ämnesomsättning, som leder till snabbare tarmfunktion, även leder till snabbare förökning av virusar……… teoretiskt förstås. Jag känner inga undersökningar till saken.

[VSK]
3/26/20, 4:20 PM
#191

#190

Om så är fallet så torde jag vara ganska så immun (extremt långsam tarmfunktion). Om det visar sig stämma så är det tamejfan första gången som dessa skräptarmar gjort nån nytta.

Condor
3/26/20, 4:32 PM
#192

#191

Immun blir man inte, för viruset förökar sig ju ändå, fast en smula långsammare. För övrigt måste en långsammare tarm inte bero på en långsammare ämnesomsättning, men den KAN bero på det. Vem som t.ex. har sköldkörtelunderfunktion har också en långsammare tarm.

[VSK]
3/26/20, 4:47 PM
#193

#192

Jag uttryckte mig fel, sry. Menade mer motståndskraftig. 

Milt uttryckt så kan jag väl säga att min ämnesomsättning inte är direkt snabb, kvack kvack 😃

Däremot så är jag rätt tålig mot medicin/bedövningsmedel/alkohol (som man vet sen yngre dagar). Har gjort genotypning (minns inte namnen på generna) men hade de kvar i normal mängd så jag är bara 100% tålig helt enkelt. 

Standard sköldkörtelprover visar inga fel på mig.

[Göstage]
3/26/20, 5:02 PM
#194

#183 Rapport från Västra Götalandsregionen:

Totalt finns 297 bekräftade fall i Västra Götaland den 26 mars klockan 13:00, därav  36 inneliggande patienter med positiv covid-19, varav 19 på intensivvårdsavdelning (IVA):

NU-sjukvården (Trollhättan/Uddevalla): 2 personer, varav 1 på IVA
Sahlgrenska Universitetssjukhuset: 24 personer, varav 12 på IVA
Sjukhusen i Väster: 4 personer, varav 4 på IVA
Skaraborgs sjukhus: 1 personer, varav 1 på IVA
Södra Älvsborgs sjukhus: 5 personer, varav 1 på IVA

https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/regional-lagesrapport-covid-19/

Från Aftonbladets coronarulle:
"Smittspridningen har börjat öka (i VGR), men det är svårt att säga när peaken kommer, skriver regionen. I morgon kommer man att hålla en presskonferens om det regionala läget."---

Det anges en död i VGR av Corona, men enligt tidigare uppgifter är det två, en 85-årig kvinna på Östra sjukhuset den 14 mars och en person (könsangivelse saknas) i 80-årsåldern som avled på Kungälvs sjukhus den 22 mars. Båda hade underliggande sjukdomar.

Condor
3/26/20, 5:06 PM
#195

#193

Möjligt att din låga ämnesomsättning har genetisk anledning.  Men en låg ämnesomsättning innebär också att man har mindre energi och att man förbränner mindre kalorier. Det ska man inte sträva efter.

Blir man sjuk av en virus eller bakterier, så körs ändå ämnesomsättningen ner eftersom  inflammationsdrivande cytokiner minskar utsöndringen av TSH (styrningshormonet för sköldkörteln) så att i sin tur mindre sköldkörtelhormoner bildas. Kroppen koncentrerar så att säga sin aktivitet på att bekämpa fienderna i stället.

Annons:
[Göstage]
3/26/20, 5:15 PM
#196

Ytterligare tolv offer rapporterade under e.m. Sex från Sthlm, totalt 43 där nu och  tre från den näst mest drabbade regionen Sörmland, tolv totalt där.  

Dalarna har fått sitt andra dödsoffer,  och Halland som hittills varit förskonat från dödsfall har nu två (båda i norra delen av regionen). Samtliga ovanstående avlidna följer tidigare mönster, hög ålder och underliggande sjukdomar. 

Källa Aftonbladet.

[VSK]
3/26/20, 5:25 PM
#197

#195

Vi får starta egen tråd om mina hälsoproblem sen men tack för tipsen och info.

[VSK]
3/26/20, 8:34 PM
#198

Nu är det så snurrigt med alla trådar om Corona så jag vet inte ens om jag lägger in detta i rätt tråd men isf så får Jimmy.L flytta mitt inlägg till rätt plats.

New York Post skriver att isländska forskare har hittat 40 olika mutationer på Corona. 

https://nypost.com/2020/03/24/iceland-scientists-found-40-mutations-of-the-coronavirus-report-says/

[Jimmy.L]
3/27/20, 7:24 AM
#199

Fler smittas av det nya coronaviruset samtidigt som andra europeiska länder tillämpar allt striktare åtgärder för att stoppa spridningen. Men i Sverige grundar sig kampen mot viruset fortfarande på frivillighet och information. – Vi är övertygade om att det här är rätt väg, säger statsepidemiologen Anders Tegnell i Aktuellt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-ar-inte-orolig

[Jimmy.L]
3/27/20, 7:44 AM
#200

En ambulans blev bestulen på munskydd under en utryckning i Upplands Väsby. – Man tog operationsmunskydden, de som tandläkare har, säger sjuksköterskan Tomas Halin till Expressen.

https://mitti.se/nyheter/ambulans-bestulen-utryckning/?omrade=hela-stockholm&view=app

[Göstage]
3/27/20, 11:51 AM
#201

Västra Götalandsregionen höll presskonferens kl. 11.00 om coronaläget i regionen. Det finns 297 bekräftade fall av coronasmittade, av vilka cirka 60 procent finns i Göteborgsområdet. Det pågår en ökning av antalet insjuknande på flera håll i regionen, och  nu har flertalet smittats inom landet. Det är fram för allt äldre som insjuknar, och flera fall har konstaterats på äldreboenden. 

Tidigare har sagts att man beräknar man att man ligger 1-2 veckor efter region Stockholm i hastigheten av antalet insjuknade.

[Göstage]
3/27/20, 11:53 AM
#202

Ytterligare två avlidna i corona i Dalarna, vilket gör totalt fyra döda i regionen.

Annons:
[Göstage]
3/27/20, 11:59 AM
#203

"Region Skåne uppgav under torsdagen att 21 patienter testats positivt för covid-19 och nu vårdas på sjukhus i regionen, varav 5 i intensivvård. Hittills har tre personer med sjukdomen  avlidit i regionen. Antalet konstaterade fall i Skåne uppgick under torsdagen till 256 fall."---

"- Vi är fortfarande i ett tidigt skede när det gäller Malmö och Skåne. Bedömningen är att vi ligger fyra, fem veckor efter Mälardalsregionen och Stockholm, säger Per-Erik Ebbeståhl, ledningsstrateg på Malmö stads stadskontor, om smittspridningen i regionen."---

Från SVT:s nyhetsrulle om coronan i Region Skåne.

[Göstage]
3/27/20, 2:21 PM
#204

I den officiella statistiken anges 92 personer nu ha avlidit i coronapandemin i Sverige. Några av de tillkomna är sådana som man hittat vid en uppdatering av uppgifterna i Sthlm och inte sådana som dött senaste dygnet, framkom det vid dagens pressträff med FHM.

JMW
3/27/20, 2:59 PM
#205

Första dödsfallet i Kalmar län.
Det senaste dygnet fick länet sitt första dödsfall i covid-19. Det gäller en man i 85-årsåldern som avlidit.

https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/forsta-dodsfallet-i-covid-19-i-kalmar-lan/

Carmarino
3/27/20, 3:39 PM
#206

Under ebolaepidemin bodde Magda Gad i Liberia, som var det värst drabbade landet. Varning för otäck läsning, så jag citerar inte det hon skriver om Ebola.

Viruset kommer inte att vinna över oss

------

När ebolavården hade kommit upp i kapacitet som mer än väl motsvarade antalet sjuka kunde de vanliga sjukhusen arbeta som normalt igen. Man hade triage överallt – stationer för bedömning av patienternas tillstånd – utanför sjukhusen där man avgjorde vem som skulle till vilken avdelning och klinik.

Liberia är ett mycket fattigt och krigsdrabbat land där man bor tätt inpå varandra och dessutom litar mer på trollgummor och präster än läkare. I en by trodde de på djävulen och vägrade släppa in läkare och begravningsteamet. Omkring 5 000 dog totalt i ett land med knappt fem miljoner invånare. 

Och ändå klarade sig Liberia igenom detta.

Vi har enormt stort försprång jämfört med vad de hade. Sverige har redan byggt fältsjukhus. Om alla nu också följer uppsatta regler och hjälps åt så kommer detta att lösas. Människan har övervunnit alla epidemier i alla tider. 

Men om man inte följer reglerna utan sitter för nära på restauranger och så vidare så kommer fler saker att behöva stängas. Håll reglerna!

När det gäller landsgränser så förvärrar det ofta epidemier om man stänger dem. Läkare, hjälparbetare, sjukvårdsmaterial kan inte komma in. Ekonomier kraschar. Det är bättre att hitta system för att testa alla som ska flyga – så mottagande land vet att de som kommer friska. Jag är övertygad om att system för allt detta kommer sättas upp – att det är stängt och kaos nu är för att man blivit överrumplad och måste få stoppa på smittspridningen akut. Nu jobbar man ikapp. När man börjat komma ikapp kommer allt detta förändras. Så håll ut.

https://www.expressen.se/kronikorer/magda-gad/viruset-kommer-inte-att-vinna-over-oss/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/27/20, 4:59 PM
#207

Dansk region bekymrad över att corona orsakat "patientbrist".

"I Region Själland har beläggningsgraden sjunkit på sjukhus i relation till normaltillståndet. Normalt finns det patienter i 85-100 procent av sängarna på Nykøbing Falster sjukhus, men i mars fanns det endast patienter i knappt 80 procent av bäddarna, medan beläggningen på sjukhusen Næstved, Slagelse och Ringsted för närvarande ligger på 60 procent."---

https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-seneste-nyt-om-coronavirus

Condor
3/27/20, 5:07 PM
#208

#199

Man kan undra i vilken värld Tegnell lever i.  Kan han ta ansvar för de som dör pga hans övertygelse?  Det är ju rena rama galenskapet!

[Göstage]
3/27/20, 5:12 PM
#209

Under tiden som corona ökat gradvis så har den vanliga säsonginfluensan störtdykt med 70% i Danmark från vecka 11 till vecka 12, konstaterar Statens Serum Institut. Man vet inte orsaken, men en delförklaring tror man kan vara att den ökande medvetenheten om vikten av god hygien slagit igenom och nu ger effekt på den vanliga influensan. 

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/kaempe-fald-i-almindelig-influenza-tiltagenes-effekt-overrasker

Annons:
[VSK]
3/28/20, 11:44 AM
#210

Och på Di kan man läsa detta "Utrikesflygen fortsätter landa – ingen hälsokontroll på svenska flygplatser". https://www.di.se/nyheter/utrikesflygen-fortsatter-landa-ingen-halsokontroll-pa-svenska-flygplatser/

[Jimmy.L]
3/28/20, 12:15 PM
#211

Surrade med en polare idag som jobbar i en butik på Arlanda det är nästan tomt, Det är bara enstaka charter-plan som landar med svenskar.

Han hade 40-tal kunder igår på hela dagen mot normala 500+.

[Göstage]
3/28/20, 1:04 PM
#212

#204 Enligt FHM:s statistik publicerad kl. 12.46 på Expressens coronanyhetsrulle finns inga nya offer rapporterade i Sverige sedan igår, så totalantalet skulle då fortfarande vara 92.

[Göstage]
3/28/20, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

#212 Uppdatering klockan 14.00 (Källa FHM). 

 3447 sjukdomsfall (kvinnor 1642, män 1805)
Intensivvård 239 (63 kvinnor, 176 män)
Avlidna 102 (40 kvinnor, 62 män), regionfördelning enligt nedan:

[Göstage]
3/28/20, 3:36 PM
#214

#213 Kan vara intressant att jämföra med Danmark med deras strängare skyddsåtgärder. Danmark har ungefär halva Sveriges folkmängd. Så här ser det ut där:

65 personer har avlidit fram till idag, vilket är 13 mer än igår. (Dock att observera att de har avlidit just det senaste dygnet).

2201 danskar är konstaterat smittade, igår var det 2046.

459 personer är inlagda för vård, 121 på intensivvård och 104 i respirator. Igår var siffrorna 430-109-84.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/65-coronasmittede-er-nu-doede-i-danmark

sponny
3/28/20, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

#213 Hm, känner viss skepsis mot statistiken, tyvärr. I torsdags bekräftades det första dödsfallet i Blekinge. En åttioårig kvinna på ett äldreboende i Karlskrona. Och går man in på FHM och tittar på statistiken har vi en på intensiven och inga avlidna.

Säger som Di Leva: vem ska man tro på, tro på, tro på när….osv. Hoppas att det är ett misstag men det är i så fall rätt illa att det inte rättats till på två dygn.

[Göstage]
3/28/20, 4:47 PM
#216

I Norge har antalet inlagda coronapatienter minskat för första gången sedan utbrottet. Igår var det 303, idag 291. Däremot har antalet patienter som behöver respiratorvård ökat från 77 till 84. Avlidna fram till lördag e.m. i Norge är 22.

Källa

#215 Javisst finns det skäl att läsa statistiken med urskiljning!  Såg uppgiften om 102 avlidna tidigt i morse (WHO), samtidigt som FHM höll fast vid 92 långt fram på dagen. Och i förrgår förde FHM på "en drös" med tidigare avlidna som man inte hunnit med.

Annons:
[Jimmy.L]
3/28/20, 5:23 PM
#217

I Frankrike har polisen bötfällt omkring 100.000 personer sedan utegångsförbudet infördes. Nu stängs även utomhusmarknaderna, där många fransmän brukar handla mat. – En del av de här reglerna har jag svårt att förstå, säger parisbon Oussey Duiallo till DN.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/stangda-utomhusmarknader-vacker-kanslor-i-frankrike/

[Jimmy.L]
3/28/20, 7:02 PM
#218

Kina har gjort stor affär – i dubbel bemärkelse – av att erbjuda coronavirus-hjälp till andra länder som kämpar mot smittspridningen. Kinesiska tillverkare har sålt testkit och skyddsutrustning för flera miljarder svenska kronor – men nu rapporteras att de inte fungerar. I Tjeckien gav så många som 80 procent av de kinesiska mobila testkiten felaktiga resultat, skriver journalisten Jojje Olsson på sajten InBeijing.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-saljer-testkit-som-inte-fungerar-/

[Göstage]
3/28/20, 9:04 PM
#219

Sammanlagt har 5 690 personer dött i Spanien i covid-19, senaste dygnet 832.
Italien nu över 10.000 döda, senaste dygnet 889 avlidna.
Frankrike 2314 döda, därav 319 senaste dygnet.
 Storbritannien  1 019 personer totalt, 260 personer under det senaste dygnet.

Dystra siffror från Aftonbladets, Expressens och SVT:s rullande uppdateringar.

[Göstage]
3/28/20, 9:43 PM
#220

"Baserat på prognoser som Folkhälsomyndigheten tagit fram åt regionerna rapporterar tidningen Dagens nyheter att 22.000 svenskar väntas behöva sjukhusvård vid första coronavågen.

Folkhälsomyndighetens prognos är vid värsta tänkbara scenario och säger inget om var på kurvan regionerna befinner sig eller när en topp är att vänta. Men enligt Anders Tegnell kommer prognosen uppdateras fortlöpande i samband med att Folkhälsomyndigheten får in mer information från exempelvis den undersökning man nu genomför i Stockholm."

SR

Skulle den prognosen stämma så kommer det att bli 6,5 gånger fler insjuknade än vad som nu är. (#214) Sedan reagerar åtminstone jag på uttrycket "första vågen" - frågan är då om man redan räknar med en andra?

Sindri
3/28/20, 11:53 PM
#221

Det är svårt att räkna med något när det gäller det här viruset. Men man är nog beredd på att det kan komma. Spanska sjukan som man mest jämför med kom i tre, och på vissa ställen fyra vågor. 
Eftersom vi inte reste då som nu så kan hända att vi fått samma smittspridning två eller tre vågor redan, omöjligt att veta. Vi är också så många fler på jorden, vi bor i mycket större samhällen och rör oss på ett helt annat sätt.

Att smittan är så explosiv och skördar så många dödsoffer i Italien och Spanien beror nog mycket på att generationerna lever så nära inpå varandra, ibland med varandra, och trångbodda är man också. Därför är denna benhårda karantän så svår att förstå. Det måste vara hemskt att vara instängd i en liten lägenhet hela familjer - en dröm för viruset! Inte tal om att gå ut i friska luften och friskvårda sig här inte.
Politikerna som bestämt detta bor antagligen mycket rymligare.

[Jimmy.L]
3/29/20, 7:31 AM
#222

#221 Där sa du något intressant. Kikar man på utsatta områden i Sverige så bor många invandrare trångt, risken för corona som sprids snabbt är nog högre i utsatta områden.

[VSK]
3/29/20, 8:11 AM
#223

#222

Ja självklart är det ju så, bara kolla på alla charterplan dit "flyktingarna" åker på semester och sen när de kommer hem så är de noll kontroll om folk är smittade eller inte. Men det är lättare att skylla på skidåkande svenskar (inte för att det är speciellt klokt att vara i folksamlingar (liftköer mm) om man vill minimera risken för att smittas).

Annons:
Draken
3/29/20, 12:14 PM
#224

Litar inte på statistiken till 100%, men om den stämmaer någorlunda, så har vi i västernorrland mycket stor möjlighet att minska smittspridningen.

Sjukhuset har satsat stort. De har flyttat om avdelningar, eller rättare patienterna, och placerat ut  patienter till andra avdelningar.

Sundsvalls sjukhus har nu 3 avdelningar med nyupsatta väggar och ventilationer just för att kunna bemöta en kraftig spridning av Corona. Ska se om jag hittar länkarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
3/29/20, 12:27 PM
#225

#223 Vissa semesterresenärer är det extremt lite synd om…

https://www.expressen.se/kvallsposten/politiker-akte-till-spanien-mitt-under-coronakrisen-/

Carmarino
3/29/20, 12:41 PM
#226

Pollensäsongen rullar snart in med full kraft. Astma- och allergiförbundet får många frågor från pollenallergiker om symptom som inledningsvis kan väcka misstanke om coronasmitta.

En tredjedel av Sveriges befolkning har pollenallergi, enligt förbundet. Och ju närmare pollenstarten, desto mer växer oron kopplad till coronaläget bland allergikerna.

En vanlig fråga är om man ska stanna hemma även om man är säker på att det är pollenallergi, säger förbundets generalsekreterare Kristina Ljungros till TT.

Häromdagen uppdaterade Folkhälsomyndigheten sin information om pollenallergi:

"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen. Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma."

http://www.news55.se/tt-nyheter/corona-oroar-manga-pollenallergiker/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
3/29/20, 2:51 PM
#227

Åtta nya dödsfall har rapporterats sedan igår, däribland två i Region Skåne. Totalt uppges 110 människor ha avlidit i landet.

 I Jönköping har en man i trettioårsåldern avlidit i corona, men hälso- och sjukvårdsdirektören hänvisar till patientsekretessen beträffande om det fanns underliggande sjukdomar.

[Jimmy.L]
3/29/20, 2:59 PM
#228

Antalet som intensivvårdas sjunker vilket är en god nyhet.

[VSK]
3/29/20, 3:05 PM
#229

Inte busfärsk artikel utan några dagar gammal, men har missat om den lagts upp förut. 

"Forskare i upprop till regeringen.

Forskare i Sverige riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens strategi att möta coronavirusets utbrott. I ett öppet brev till regeringen kräver de striktare åtgärder.

– Det är många tunga namn inom forskarvärlden, säger Olle Kämpe som forskar inom immunologi vid Karolinska institutet."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-i-upprop-till-regeringen/

[Göstage]
3/29/20, 3:23 PM
#230

Danmark verkar för närvarande ha samma takt i ökningen avlidna som Sverige.

72 personer rapporteras nu avlidna i corona, en ökning med sju sedan lördag.
499 personer är inlagda, därav 131 på intensivvård och 113 vårdas i respirator.

Källa

Annons:
[Göstage]
3/29/20, 3:48 PM
#231

Fem av de döda senaste dygnet fanns i Stockholmsregionen. 

Positivt därifrån dock att 119 personer som tillkommit som bekräftat smittade av coronaviruset är nästan en halvering av  siffrorna för lördag, då 227 fall rapporterades i Stockholm.

Källa Region Stockholm.

Carmarino
3/29/20, 5:35 PM
#232

Säga vad man vill om Carl Bildt (och det gör man ju), men ibland har han en del vettiga idéer.

Det är värt att komma ihåg att när coronaviruset sars spreds i södra Kina 2002 höll de kinesiska myndigheterna tyst om utbrottet i mer än en månad innan de erkände hur allvarligt läget var. Likadant var det i början av covid-19-utbrottet då polisen i Wuhan tystade vårdpersonal som försökte slå larm, och stora folksamlingar tilläts ett bra tag efter att konsekvenserna var kända.

En ny forskarrapport som publicerats på medrixiv.org kommer fram till att om de kinesiska myndigheterna bara tre veckor tidigare hade informerat världen om det kritiska läget och agerat därefter, så skulle spridningen av covid-19 kunnat minskas med 95 procent. Lokala försummelser, slarv, okunnighet och censuren som rådde i det kritiska skedet gjorde att hela världen nu får ta konsekvenserna och betala ett mycket högt pris för dem.

WHO har länge haft en viktig roll i kampen mot globala hot mot hälsan, men organisationen har också kritiserats för att vara överbyråkratisk och reagera långsamt. Under ebolautbrottet var det USA, inte WHO, som förhindrade en än mer omfattande katastrof. Covid-19 är den värsta pandemin sedan spanska sjukan 1918 och den nästa kan mycket väl bli värre.

Även om det visar sig att WHO den här gången handlat oklanderligt behöver världen en mycket starkare global kraft för att möta hotet från pandemier, istället för att som nu stappla från en farsot till nästa.

-----

Idag ska varje nations regering rapportera smittsamma sjukdomsutbrott till internationella myndigheter som WHO. Den skyldigheten skulle kunna utvidgas till sjuk- och hälsovårdspersonal på alla nivåer, alltså en breddning från stat till individ. Det skulle snabba upp rapporteringen och frigöra tid för motåtgärder. En världsomfattande skyldighet att rapportera gör det också svårare för lokala och nationella myndigheter att stoppa den information de inte vill ha spridd.

Covid-19-utbrottet har lett till att landgränser stängts och en del hävdar att globaliseringens tid är förbi. Men befolkningstillväxten och urbaniseringen fortsätter och virus lär varken börja bry sig om gränser eller anmäla sig i passkontroller.

Bara under det senaste årtiondet har sjukdomar som hotat stabiliteten och välståndet i världen uppstått i Kina, Afrika och på den arabiska halvön.Nästa utbrott kan komma i stort sett var som helst. Det är hög tid att världen blir överens om nya och effektivare varnings- och samarbetssystem. Covid-19-pandemin hade kunnat undvikas. Därför måste vi göra allt som står i vår makt för att hindra att nästa utbrott blir en pandemi.

https://www.hd.se/2020-03-29/covid-19-pandemin-hade-kunnat-undvikas
(Än så länge inte betalartikel.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
3/29/20, 6:01 PM
#233

Mycket bra skrivet! 👍

[Jimmy.L]
3/29/20, 8:12 PM
#234

Smittskyddsexperten och WHO-rådgivaren Johan Giesecke blev tidigt fascinerad av epidemiologi. Han hymlar inte med det faktum att han ”går igång” på coronaviruset.

När tror du peaken kommer? 

– Jag tror det hela kommer att vara bättre i slutet av maj, så säg om två månader. Men när toppen kommer är svårt att säga. Men jag tror att man då kommer att börja släppa lite på regler och restriktioner. 

Hur bör svenska folket resonera angående årets sommarsemester? 

– Jag hade bokat en avbokningsbar resa. Jag kan bli så trött när jag kollar på tv och någon sitter på ett hotellrum och berättar via Skype att de inte kommer hem. Jag har upprepade gånger sagt att man inte bör åka iväg. Ni kanske inte blir smittade, men ni kommer inte hem! Gällande sommaren tror jag att man kan komma iväg, men risken finns att man inte kommer hem då man kanske hamnar i karantän på ett hotell eller att flyget slutar gå eller att flygplatsen stängs.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrWPk/johan-giesecke-da-lattas-restriktionerna

Honestyisdead
3/29/20, 8:40 PM
#235

Att ens fundera på att resa i år är idioti. I Kina har man tydligen fått för sig att faran är över och har öppnat djurmarknader igen.

[Jimmy.L]
3/29/20, 9:08 PM
#236

Ja att semestra utomlands i sommar är nog en risk.

Honestyisdead
3/29/20, 9:33 PM
#237

Ja och inte bara en risk utan direkt skadligt för Sveriges ekonomi. Nu gäller det att försöka rädda våra egna företag. De som fortfarande finns kvar.

Annons:
annia1
3/30/20, 1:50 AM
#238

Göstage i #220 så är du fundersam över att de sagt första vågen. 

Det som sagts förut. Eftersom virus normalt sett trivs när det är kallt och torrt (lika med vintertid) så har dom räknat med att även detta virus ska vara så och då skulle det börja klinga av nånstans i maj. För att sen komma på nytt i höst när det börjar bli kyligare igen. **

Sen kommer jag inte ihåg vart eller vem som sagt det. Men eftersom detta virus nu är etablerat över hela världen så räknar dom med att det kommer bli ett återkommande virus på ungefär samma sätt som vanliga influensan. Så jag gissar att det är en orsak till att de nu arbetar så hårt för att få fram ett vaccin. 

Innan nån frågar gällande vaccin. Så det som sagts att de räknar med att nån gång i början på nästa år så ska det finnas ett vaccin som är tillräckligt testat. Vet att det redan finns de som börjat testa. Men det som sagts är nästa år som det ska vara så testat så man vet inte bara att det funkar ordentligt utan även att det är säkert.

** Men det har nu börjat komma uppgifter att detta virus inte verkar bry sig om temperatur/väderlek. Sen en egen notering på det. Om det stämmer så kommer det sannolikt fortsätta även under sommaren,. Så vi får väl vänta och se.

Har tyvärr inga länkar då det skrivits så mycket och sagts saker på tv så vet inte vart jag läst/hört det.

.

annia1
3/30/20, 2:55 AM
#239

VSK #229 jag har läst den där DN artikeln. 

Några saker jag reagerar på. De skriver att FHM inte går på vetenskap. Nu är det ju så att det finns inget vetenskapligt när det gäller detta virus så alla länder lär sig under den här pandemin då detta virus inte beter sig som virus brukar göra. Så hur ska FHM kunna gå på vetenskap när det inte finns nån.

Sen som jag fattar så kritiserar dom FHM. Men det är ju regeringen som har ansvaret så det dom som ska kritiseras om nån.

Sen när det gäller hårdare restriktioner. Visst jag kan tycka att regeringen ska säga "att så här är det och det är det ni ska göra". istället är det ju rekommendationer vilket gör att man inte måste följa det.  Och tyvärr är det många som struntar i de rekommendationer som finns.

Sen skriver dom stänga skolor +några andra saker. Visst jag tycket förut när andra länder stängde sina skolor att vi också skulle göra det. Men som det varit hittills så har det inte varit just nå fall av drabbade i skolor. Så det har inte ju behövts. Dessutom om man ska stänga skolor så måste dom vara stängda åtminstone resten av terminen för att bara stänga ett par veckor innebär att man bara skjuter smittan framför sig för när skolan öppnar igen så börjar spridningen om. 

När det gäller nöjesställen och restuaranger så vet jag inte. Dom har ju fått en del restriktioner, vilket gör att många har det rejält jobbigt med ekonomin just nu och flera går i konkurs. Om regeringen stänger dom så kommer väl alla gå i konkurs, åtminstone antar jag det.

Sen tycker dom att man ska testa mer. På sätt och vis har dom fått gehör när det gäller det. Moderaterna ska lägga ett förslag om att man ska testa mer. För om man testar mer så ser man mer bla vilka som inte behöver vara hemma utan kan jobba vilket kan göra det lättare för en del företag, men framför allt för all vård/omsorgspersonal så är det ju bra om dom vet om dom är smittade eller inte.

Sen en egen liten fotnot. När det gäller det här att sverige går egen väg. Om man tittar på andra länder som stängt ner massor så verkar dom hittills inte klara sig bättre än sverige. Så hittills verkar det inte spela nån roll. Så det här viruset är verkligen lurigt. För sveriges del så räknar man ju med att det ska öka.

.

kamera0710
3/30/20, 5:56 AM
#240

Vacklade mellan några olika fågelskådarresor i vår, bland annat Armenien, men jag hann aldrig anmäla mig till någon. Bra, med tanke på läget.

[Göstage]
3/30/20, 7:38 AM
#241

#238 Javisst, uttrycket "första våg" har förekommit i diskussionerna på flera håll, nu verkar man ha markerat det tydligare.Tegnell har dock  redan tidigare sagt att en andra våg kan ske efter ett sommaruppehåll. Frågan är hur samhället skall förhålla sig till det - skall man ta en "time out", eller kommer beredskapen att finnas under hela sommaren?

Det är heller inte okänt att pandemier även tidigare återkommit i en andra våg,  kanske i muterad form. Därmed inte sagt att så sker denna gång.

[VSK]
3/30/20, 9:37 AM
#242

#239

Vet inte riktigt här vad du vill jag skall svara på, om jag ens kan svara. 

Frågar du mig så tycker jag att de styrande i det här landet gjort fel från första början. 

Nu är det så långt gånget så frågan är ju på vilket sätt fler tester skulle hjälpa för vi har ingen kapacitet i det här landet när det gäller vård och vårdplatser för Coronasmittade. 

Ett sätt som jag tror skulle vara effektivt är ju om folket kan få sina varor hemkörda istället för att folk ska ta sig till affärer och köpcentra, men såna resurser finns inte. 

Men så länge man inte stänger gränserna helt utan tar in folk från länder där smittan är mer utspridd så känns det lite som att pinka i motvind. Det minsta man kunde göra är att ta prover samt sätta folk i karantän om så behövs. Nu kan de ju traska omkring lite hur de vill även om de är konstaterade smittade (ska säga att jag inte är uppdaterad gällande hur det är idag).

Finns nog ingen som vågar tänka på vad som sen kommer ske om hela vårdapparaten själva blir smittade.

[VSK]
3/30/20, 9:41 AM
#243

#240

Du har ju massor med fina områden här i Sverige du kan åka till och fota. 

Är du intresserad av att sitta i gömsle här i krokarna så kan jag fixa såna kontakter åt dig.

[Jimmy.L]
3/30/20, 10:32 AM
#244

Blev lite förvånad idag vid apoteket, dom hade en skylt som det stod Max 10 kunder i taget i butiken, nu hade dom även fått in handsprit.

Annons:
[Göstage]
3/30/20, 10:55 AM
#245

Avstämning mätningen i ingressen.

Mätning ett, 1/2-15/3, 79 röstande (avslutad)

Mätning två 15/3-30/3, 65 röstande (pågående)

Panik, oförändrad

Rädd, +12%

Ja lite, +8

Kanske, -4

Inte alls, -8%

Vet inte, -2%

Annat, -2%

De som är rädda eller lite rädda är fler nu, osäkra (kanske, vet inte, annat) har minskat,  liksom de som inte alls är rädda.

[Göstage]
3/30/20, 2:05 PM
#246

Antalet avlidna i Sverige är de officiella siffrorna 146, enligt FHM. Ökningen är dock inte fullt så dramatisk som +36 sedan igår, utan det inbegriper även en uppdatering för de 4-5 senaste dagarna enligt Tegnell.

[Göstage]
3/30/20, 2:29 PM
#247

Norge rapporterar 32 döda i corona, därav sex det senaste dygnet, enligt  NRK.

Danmark rapporterar 77 döda, fem mer än igår enligt DR.

Carmarino
3/30/20, 3:32 PM
#248

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
3/30/20, 4:30 PM
#249

Har för mig jag läste Finland hade 12 döda pga Corona. Möjligt jag minns fel men det var inte mer än 20 personer iaf.

[Jimmy.L]
3/30/20, 4:46 PM
#250

Ungdomar i Eslöv har medvetet hostat och nyst i närheten av äldre personer. Det uppger Ingrid Westerlund, verksamhetschef på Eslöv kommun. – Ungdomar kan gå förbi äldre i affärer och hosta och säga ”corona”.

https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-unga-hostar-och-skriker-corona-/

[VSK]
3/30/20, 6:35 PM
#251

#250

Inte bara där "ungdomarna" gör så. 

Vissa tror ju att de både är roliga samt immuna så vad ska man säga. Karmalagen kanske.

Annons:
Sindri
3/30/20, 7:32 PM
#252

Jag skulle hosta tillbaka! 😃

Honestyisdead
3/30/20, 7:41 PM
#253

Ja jag hade hostat tillbaka och sagt "aids och tuberkulos"

[VSK]
3/30/20, 8:48 PM
#254

👍

[Göstage]
3/30/20, 11:04 PM
#255

#215ff Statistiken över smittade och döda skall man ta med en inte så liten nypa salt, menar Aftonbladets kolumnist Wolfgang Hansson. "Vi har noll koll", anser han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb8bR4/statistiken-ljuger--vi-har-noll-koll

annia1
3/31/20, 2:07 AM
#256

VSK #249 jag funderade över om jag skulle tagga eller inte för det var ju inte dig jag ville få svar från. Men med tanke på så många inlägg så valde jag att tagga så man visste vilket inlägg länken låg.  Så här i efterhand så kunde jag skrivit på annat sätt.

Men en sak när det gäller det du skriver i #242 om vilken nytta fler tester skulle göra.  Det handlar inte om att fler ska få vård eller ens bättre statistik. Utan att man ska få veta vilka som inte har viruset utan kanske bara en vanlig förkylning och därmed kan gå till jobbet som vanligt.  Och det gäller ju då främst tex vårdpersonal som inte behöver vara hemma.

Fast när jag tänker på det så blir det ju tveeggat. Får man reda på att man bara har en förkylning så finns det ju inget som säger att man några dar senare har blivit smittad. Så idag vet jag inte om jag ska se det som bra eller dåligt. Snurrigt är väl det ord jag kommer att tänka på.

.

kamera0710
3/31/20, 5:26 AM
#257

#243 Ja, visst finns det mycket underbar natur här hemma! 

När det gäller gömslen brukar jag hålla mig till dem som är för allmänheten, men tack för tipset/erbjudandet!

[VSK]
3/31/20, 6:57 AM
#258

#256

Ok då är jag med.

Hamnade i polemik med en kompis förut som tydligen hade panik för Corona och ville alla som hade nån form av snuva eller liknande att de skulle testa sig (ja det är sant) och till slut så orkade jag inte med allt gnöt (jag har tex pollen) så jag ifrågasatte han hur länge ett sånt test är aktuellt (om man blir friskförklarad) och sa att det endast är grönt tills jag möter nästa person (rent krasst så behöver man tydligen inte ens möta en person utan smittan kan finnas ändå på dörrhandtag mm).

#257

👍

Annons:
[Jimmy.L]
3/31/20, 7:20 AM
#259

Dödligheten i coronaviruset är lägre än vad man tidigare räknat med. Det visar en studie som publiceras i den medicinska tidskriften the Lancet. Dödligheten är ändå betydligt högre än den är för en vanlig influensa.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

[Göstage]
3/31/20, 7:35 AM
#260

#255 Ett exempel: "Antalet dödsoffer för coronapandemin i Italien kan vara många gånger högre än rapporterat. Det hävdar två italienska läkare som jämfört dödsstatistiken för årets första kvartal med siffrorna för tidigare år."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodstal-i-italien-kan-vara-underskattade

[Jimmy.L]
3/31/20, 7:37 AM
#261

Hur ser kurvan över smittspridningen i Sverige ut i jämförelse med andra länder? Matematikprofessor Tom Britton jämför i klippet ovan antalet döda i olika länder. – Det är just nu som vi i Sverige kan minska smittspridningen med preventiva åtgärder, säger han i Aktuellt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-smittspridningen-ut-i-sverige-jamfort-med-andra-lander

[VSK]
3/31/20, 7:39 AM
#262

Här statistik över allt som rör Corona om nån är intresserad.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

[Jimmy.L]
3/31/20, 9:06 AM
#263

Över 4 000 fall av coronaviruset har konstaterats i Sverige. Men långt ifrån alla testas – och den verkliga siffran över smittade svenskar kan vara betydligt högre. – Jag skulle tro att det är mellan en halv och en miljon som är smittade. Men jag blir glad om det är två miljoner, säger matematikprofessorn Tom Britton. Samtidigt visar en ny brittisk studie att omkring 322 000 svenskar kan ha varit smittade den 28 mars.

https://www.expressen.se/nyheter/professorn-nara-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats/

[Jimmy.L]
3/31/20, 2:00 PM
#264

Väldigt oklart om fler tester från regeringen tycker jag.

[Göstage]
3/31/20, 2:05 PM
#265

#246 180 personer rapporteras nu avlidna i Sverige vilket är 34 mer än igår, enligt FHM:s presskonferens. 

"Av dessa var 105 män, och 75 kvinnor. Stockholmsregionen är fortsatt överrepresenterad i statistiken, med sammanlagt 103 av Sverige 180 dödsfall, efter att ytterligare 14 personer rapporterats avlidna i länet sedan i går", skriver Expressen.

Edit.

Annons:
[Jimmy.L]
3/31/20, 3:02 PM
#266

Stockholm säger piken kommer kring 13 april hörde jag från presskonferensen från en av Expressens journalist men hittar inget om det?

[Göstage]
3/31/20, 3:38 PM
#267

#277 I Danmark har ytterligare 13 personer med coronavirus rapporterats ha dött sedan igår, totalt 90 nu.  529 är inlagda, varav 145 på intensivavdelning. I går var det 533 inlagda.
131 av de på intensiven vårdas i respirator - i går var den siffran 119 av 137.

Källa DR

I Norge har 36 avlidit i corona, fyra mer än igår.  321 är inlagda, och 97 vårdas i respirator.

Källa VG.

[Jimmy.L]
3/31/20, 4:18 PM
#268

Vad är väl den gula högtiden utan påskägg? I coronavirusets tidevarv märks dock en minskad försäljning av lösgodis – fastän det inte finns något som tyder på att du kan bli smittad genom att äta det.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/godisforsaljningen-sjunker-i-coronatider/reptcy!4Ow6yH94Sk1BxUdxhcZRNw/

[Göstage]
3/31/20, 4:22 PM
#269

Region Skåne, uppdatering 31/3 13:00:

Antal konstaterade fall : 284

Totalt antal covid-patienter som vårdas på sjukhus: 29, varav 9 i intensivvård

Antal dödsfall: 8

Västra Götaland, uppdatering 31/3 15.30:

Antal konstaterade fall:  399 

Totalt antal covid-patienter som vårdas på sjukhus: 74, varav 37 på intensivvård

Antal dödsfall: 6

Sindri
3/31/20, 4:51 PM
#270

#268 av: Jimmy.L
Inte konstigt alls! Fastän butikerna försöker göra det fräschare med massor med skopor som man skall byta efter man använt dem, så känns det inte så aptitligt. Vissa stänger inte alls locken efter sig och virus kan komma med utandningsluften. Nu äter jag inte godis, men om jag gjorde det skulle jag aldrig handla det på det sättet.

[Göstage]
3/31/20, 5:12 PM
#271

#265 #267 Det bor 2,4 miljoner innevånare i region Stockholm, och det var där coronan först bröt ut på allvar. I återstoden av landet bor det knappt 8 miljoner innevånare.

Fram till idag har det officiellt dött 103 innevånare i region Stockholm, medan det i resten av Sverige har dött 77, vilket är färre än i Danmark med 5,6 miljoner innevånare. 

Det är förvisso tätt mellan människorna i Stockholm, men så är det även i Skåne, Göteborg - liksom i Danmark. Endera väntar en "storm" även delar av övriga landet, eller också är det något som gått fundamentalt snett i just Stockholm. Vad skall man tro?

[Göstage]
3/31/20, 5:22 PM
#272

#271 Leif Dotevall, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen om situationen i Göteborg:

"Det som har hänt i Stockholm kan hända här, men vi hoppas att utvecklingen blir mer utdragen så att intensivvårdsplatserna räcker. 

Varför har utvecklingen blivit annorlunda här än i Stockholm?

–  Dels tror jag att det ligger mycket i att Stockholm hade sitt sportlov någon vecka senare. Många fler var sjuka när de kom från Italien i vecka nio. Det var säkert full spridning i skidorterna redan då. En annan faktor är trängseln i till exempel kollektivtrafiken. Smittspridning är som en skogsbrand, när det börjar brinna på många olika ställen brinner det fortare, säger Leif Dotevall." 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-tva-doda-av-covid-19-i-vast

Annons:
JMW
3/31/20, 7:50 PM
#273

#270 Det är en myt att det skulle krylla av bakterier och virus i lösgodis. 😉

https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/testfakta-avslojar-myten-om-bakterier-i-losgodis

[Göstage]
3/31/20, 9:50 PM
#274

#266 Enligt ett dokument det hänvisas till i artikeln på länken beräknas kulmen i Stockholm infalla den 29 april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

[VSK]
3/31/20, 10:37 PM
#275

Cecilia Naucler, Läkare och professor vid Karolinska Institutet som forskar om virus, vårt immunförsvar och cancer skriver så här "Vi vill fortfarande veta vilka data som ligger till grund för att man vågar utsätta oss för detta experiment. -Jag vill inte vara med. -Eftersöker transparens, vad vet FHM som inte vi vet? Hur kommer Sveriges strategi att påverka vår ekonomi?".

https://twitter.com/cecilia_naucler/status/1244738756843896835

[Göstage]
3/31/20, 10:43 PM
#276

Ja, det är väl nu prövningens stund för den svenska strategin kommer? April riskerar att bli en pärs- bara att hoppas att de vet vad de gör…

annia1
4/1/20, 1:12 AM
#277

Göstage #271 du skriver om resten av landet. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sagts. Men att resten av landet ligger nån/ett par veckor efter stockholm. Så det räknas med att det kommer öka i resten av landet.

Och ja det har sagts från flera håll att vi ska ha det värsta under april början av maj.  Och  som jag fattat så gäller det inte bara stockholm. 

Men en ljusglimt i det hela. Vi kanske inte får så mycket extra spridning till olika delar av landet för skidorterna har stängt igen. Eller ja det stänger från den 6. Så det blir inga påskresor till fjällen, i alla fall inte de som tänkt sig tex till åre.

.

[Jimmy.L]
4/1/20, 7:10 AM
#278

#274 Tack d vet jag.

[Göstage]
4/1/20, 8:01 AM
#279

En smittspårning för Sverige som har gjorts visar det föga överraskande resultatet att viruset inledningsvis spreds inom det egna hushållet av de som först bar på smittan, skriver Sveriges Radio.

Annons:
[Göstage]
4/1/20, 8:09 AM
#280

"I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton.

– Om det är någon månad som man ska göra sig själv och andra en tjänst genom att stanna hemma så är det nu i april", säger han enligt TT.

Bara att bita ihop…

[Jimmy.L]
4/1/20, 9:03 AM
#281

#280 Låter mycket, då borde Italien ha minst 30 miljoner nu smittade och minst 5% av dom inlagda på sjukhusen.

[Göstage]
4/1/20, 9:05 AM
#282

"Sluta röka-linjen" har fått en ökning av antalet samtal med 25%  från oroliga rökare i dessa coronatider. Uppgifter som de från ett debattinlägg i Läkartidningen om den mindre lyckade kombinationen rökning och Corona bidrar nog till det.

[Göstage]
4/1/20, 9:17 AM
#283

#281 Britton har gjort modeller efter utvecklingen i Sverige vars säkerhet som han säger "inte är något han skulle pantsätta sitt hus på". Beräkningarna bygger på de icke officiella uppgifterna att mellan en halv miljon och en miljon svenskar skulle vara smittbärare i dagsläget. Hypotesens träffsäkerhet minskar förstås om antalet smittbärare är färre än så.

"Grunden för beräkningarna är hur smittsam coronaviruset är, en smittsamhet som har uppskattats till 2,5. Det innebär att en smittad person i genomsnitt smittar 2,5 andra personer."--- 

"– Om du går ut i april kanske en av tio personer är smittsam. Det innebär att du bara behöver träffa tio personer för att du ska löpa en hyfsat stor risk för att bli smittad. Om du gör samma sak i slutet av maj eller i juni, däremot, löper du inte alls samma risk, säger Tom Britton."---

Länk 

[Jimmy.L]
4/1/20, 9:21 AM
#284

#283 Jo det är en gissning.

Läste någon som gissade vi hade kring 7000 just nu i Sverige.

[Göstage]
4/1/20, 9:33 AM
#285

#284 Relevansen är det inget fel på, om grundsiffrorna stämmer. Då är frågan om Britton har tillgång till andra uppgifter än de officiella, annars faller det ju tvärt. 7000 är nog dock en ännu sämre gissning. 

Biträdande statsepidemiologen talade redan den 21 mars om runt 40.000 troligt smittade. Räknar man då med att de sedan dess  i sin tur har smittat 2,5 personer som sedan i sin tur kommer att smitta 2,5 personer o.s.v. så springer ju siffrorna iväg.

Sedan innebär förstås inte uttrycket "smittade" att alla är allvarligt smittade. Det har ju talats om att åtskilliga kanske inte ens märker att de har fått coronaviruset, och det är väl därför siffrorna är så diffusa. Mera omfattande tester  kommer nog att ge säkrare siffror.

Edit

[Jimmy.L]
4/1/20, 9:55 AM
#286

#285 40.000 låter högt det med med tanke på att 5% av dom behöver intensivvård.

Men som du nämner det gissas frisk.

Annons:
[Göstage]
4/1/20, 2:27 PM
#287

#265 +59 rapporterade avlida sedan igår. "Kurvan börjar stiga ganska brant uppåt" konstaterade Tegnell på dagens  pressträff. Expressen skriver: 

"Det senaste dygnet har antalet bekräftade coronasmittade ökat med drygt 500. Det innebär att Sverige har ungefär 5 000 konstaterade fall, uppger statsepidemiolog Anders Tegnell vid en pressträff. Nästan 400 personer intensivvårdas just nu.

Samtidigt ökar antalet döda. På onsdagen bekräftades ytterligare 59 personer avlidna till följd av coronaviruset. Den totala dödssiffran i Sverige landar därmed på 239."---

https://www.expressen.se/nyheter/sa-spreds-smittan-i-sverige/

[Jimmy.L]
4/1/20, 2:54 PM
#288

#287 Jag undrar om toppen kommer till påsk eller om det är nu kurvan stiger. 😕

[Göstage]
4/1/20, 2:58 PM
#289

Norge 4823 smittade, 323 inlagda, 43 avlidna (+7)
Danmark 3092 smittade, 535 inlagda,  104 avlidna (+24)

#288 Fara värt att det är bådadera…😕

[Jimmy.L]
4/1/20, 3:18 PM
#290

Kurvan över antalet coronafall i Sverige fortsätter att stiga efter helgen. Men att mäta och jämföra den svenska kurvan med andra länder är inte lätt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7443033

[Göstage]
4/1/20, 3:22 PM
#291

Region Stockholm redovisar 149 avlidna, 45 fall fler än igår. Innebär att de står för cirka 75% av de officiella coronadödsfallen det senaste dygnet.

Skåne och Västra Götaland verkar officiellt ligga kvar på 8 resp. 6 avlidna totalt (i så fall 0 sedan igår). Som tidigare är region Södermanland och Östergötland de näst mest drabbade regionerna, men jag har inte sett officiella siffror mer än från storstadsregionerna.

Maleficum
4/1/20, 4:04 PM
#292

Nåt jag funderar över med alla dödstal är hur många fler dör per dag än vad det normalt brukar dö under en dag?

Känner två som dött de senaste dagarna dock ingen av dem av coronan, men de hade ju lika gärna kunnat ha blivit smittade och då hamnat under coronastatestiken.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Göstage]
4/1/20, 4:14 PM
#293

#292 SCB har statistik över hur många som dör i landet varje år. Du har siffrorna för 2019 nedan, sedan kan du ju snitta det för en ungefärlig jämförelse.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Annons:
[Göstage]
4/1/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#294

Statistik regionvis från FHM i dag.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: