NATO
NATO är ett försvarssamarbete med principen en för alla, alla för en.
Om ett medlemsland attackeras har övriga medlemmar förbundit sig att försvara det. Ifall Ukraina hade varit medlem i NATO när Putin attackerade dem, hade övriga NATO-länder försvarat dem. Det gör de inte nu.
Bland medlemsländerna finns bland andra USA, Norge, Danmark, Baltstaterna, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Italien, Kanada, Spanien och Grekland.
Nato är en mäktig bundsförvant att ha.
Jag är uppvuxen i Nord Norge och kommer ihåg när de hade stora NATO övningar. Vi ungdomar hängde kring båtarna och flygplatsen där NATO har en av sina huvudbaser i Norden. Vi var alldeles hänförda av de tuffa stiliga soldaterna. Men det var inte det jag ville komma fram till.
När de hade övningar så körde de med långa konvojer av stridsvagnar och andra militärfördon. Soldaterna var rustad, som det skulle vara krig och det var också stridsvagnarna. Vid nåt tillfälle, kommer jag ihåg att svenska Viggen flög lågt över stan. De skulle "skydda" det norska flygvapnet, som var utslaget.
Dessa övningar var så verklighetstrogna att man nästan kunde se och höra hur det skulle bli om det blev krig. Dessa övningar som jag är uppvuxen med, gör att jag känner en stor trygghet genom ett medlemskap i NATO 🙂
#1: Intressant att höra om din erfarenhet. 👍🏻
Jag ville gärna förtydliga varför jag personligen känner en stor trygghet genom ett medlemskap i NATO.
Jag hade en väldigt lugn och fin uppväxt, och just NATO är en av de saker som verkligen har bränt sig fast i mitt minne 🙂
Det fanns ju andra sakar som inte var lika roliga som jag också mins tydligt. Efter dessa övningar så var det väldigt många ensamstående mödrar i stan 😉 Jag är inte en av dem, men två av mina väninnor blev det, 9 månader efter en av övningarna 😉
Sanna Marin som nästa Natochef? Jonas Gummesson är en av förespråkarna för det, framkommer det i en debattartikel i Expressen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
2024 Det blev Mark Rutte som efterträdde Stoltenberg.
- Redigerat 2024-11-17 09:27 av Fornöga
Natolandet Polen höjer beredskapen efter stor rysk offensiv mot Kiev och andra större städer i Ukraina.
Använder den här tråden eftersom övriga trådar om NATO är låsta.
Natomedverkan på Folk och försvars rikskonferens 2025 till helgen. Hur kommer man att förhålla sig till Trumps Grönlandsutspel? 🤔
#7 Inte speciellt, USA har militär kontroll över Grönland sedan 40-talet.
Frågan är, väl, om Grönland ska bli en självständig stat (från Danmark)? Om ja, hur ska det gå till?
Men, det är en annan femma…
Kommer att tänka på Stellan Sundahl i Helt Apropå-gänget, när de gjorde parodi på Siewert Öholms Svart direkt, med Ny demokratis pajasar Bert och Ian. Sundahl imiterade Ian Wachtmeister och uttalade: "Och för att få fart på försvarsindustrin tänkte vi starta krig mot Färöarna! Som ett practical joke alltså!!"
”Sverigedemokraterna är det mest Rysslandskritiska svenska partiet i EU-parlamentet medan Vänsterpartiet det klart minst kritiska. Det visar en stor genomgång av hur alla EU-parlamentariker röstat i frågor som rör Ryssland sedan 2019.”
"Europaportalen har försökt få ut hela omröstningslistan från Votewatch utan framgång. Organisationen skriver dock att man bara tagit med omröstningar vars politiska inriktning 'kan avgöras utan någon form av tvetydighet'."
https://www.europaportalen.se/2022/06/undersokning-mest-och-minst-rysslandskritiska-i-eu-parlamentet
- Redigerat 2025-01-08 14:57 av kamera0710
”Det klart minst Rysslandskritiska svenska partiet är enligt organisationens genomgång Vänsterpartiet vars ledamot Malin Björk i knappt 55 procent av fallen röstat för en mer kritisk hållning.”
”I EU-parlamentet är samarbetena inte de samma som i Sverige. Vänsterpartiet samarbetar med gamla sovjetkommunister från Öststaterna och MP delar grupp med cannabisivrare.”
SVT 2014
Så, att V inte gillar NATO är inte så förvånande.
Med Trumps tillträde är jag ännu mer kritisk till Nato. Jag skulle inte bli överraskad om det med hans åsikter om Grönland blir interna slitningar i denna allians.
#16 Ni på vänstersidan har aldrig gillat NATO…eller USA, för den delen.
#17 Och inte blir man mindre kritisk nu, när det pågår krismöten i Natolandet Danmark efter Trumps senaste utspel om Grönland.
https://www.dn.se/varlden/danska-partiledare-i-mote-sjalvklart-kris/
#18 Ni är motståndare till allt vad som heter NATO, väst osv…
Det vill säga, det ligger i ert dna att stå på den sidan stängslet. Alldeles oavsett.
”Här erkänner han att Danmark länge har försummat att investera tillräckligt i Arktis – därför behövs ett nytt avtal.
– I regeringens förslag till delöverenskommelse om Arktis och Nordatlanten förstärks några av satsningarna från Arktiskt kapacitetspaket från 2021 ytterligare, så att kapaciteterna blir mer robusta. Det gäller bland annat tillhandahållandet av ytterligare långdistansdrönare, säger han.”
Han = Försvarsminister Troels Lund Poulsen
De nordiska och baltstaterna drar nytta av Jens Stoltenbergs kompetens för att utreda ett närmare samarbete kring försvar och säkerhet i Östersjöområdet, skriver SVT Nyheter
"Norrmannen Jens Stoltenberg, som i höstas avgick som Natos generalsekreterare efter tio år på posten, har fått i uppdrag av de åtta nordiska och baltiska länderna att se över hur man kan samarbeta närmare i frågor som rör försvar och säkerhet.
– Det är första gången i historien som alla länder i Norden och Baltikum är i samma säkerhetspolitiska struktur, i Nato. Det öppnar upp för några unika möjligheter till närmare samarbete, säger Stoltenberg till VG."---
- Redigerat 2025-01-15 15:32 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En intervju med Bo Theutenberg:
”Hur djupt gick Sovjets inflytande i UD och politiken? Var Sverige verkligen neutralt – eller i hemlighet en del av NATO? Boforsskandalen – vad döljer sig bakom vapenaffärerna? Mordet på Palme – en ensam gärningsman eller en större operation?
Trådarna i mordutredningen sträcker sig som ett spindelnät. Kan vi komma närmare sanningen? Veckans gäst Bo Theutenberg, fd ambassadör, UD:s och ÖB:s folkrättssakkunnige, professor emeritus, var faktiskt på plats när Palme levde.”
"Ryssland kan ställa nya villkor i förhandlingarna med USA om ett slut på kriget i Ukraina. Den ryske presidenten Vladimir Putin kan kräva att både Sverige och Finland går ur Nato, varnar Jussi Lassila, forskare på Utrikespolitiska institutet i Finland.
– Vi måste vara beredda på det och hålla huvudet kallt, säger han till nyhetsbyrån STT."---
Inget tycks omöjligt i dessa tider, men…🤔
Hela havet gungar…
#27 ff "Förra veckan varnade både den danska och den lettiska underrättelsetjänsten för att Ryssland kan utnyttja en fred i Ukraina för att bygga upp sina styrkor och anfalla ett EU- eller Nato-land inom fem år. Risken ökar om Nato uppfattas som splittrat", skriver Expressens ledarsida.
Det är så uppenbart vad som sker Putin vill ha hela Europa och Europa håller på att falla men kan han eller Trump ha något inflytande över Nato var min första tanke när jag läste det där har dom den makten att tvinga oss och Finland att lämna ?
Personligen var jag ambivalent där en tid när vi skulle med i Nato jag såg både bra och dåligt idag känner jag vi ska slåss vi ska fajta vi ska vara kvar i Nato till varje pris det ska varken Putin eller Trump ta ifrån oss.
Zelenskyj sa också i något tal att han kan vara beredd att avgå mot att Ukraina får gå med i Nato vart lämnar det då oss i Sverige och Finland och våra medlemskap 🤔
Zelenskyj jag tycker inte han ska avgå av flera skäl inte enbart Natofrågan jag tycker han ska stanna kvar och kämpa för sitt land fram till att Ukraina kan ha ett nyval när kriget är slut och visst jag håller inte med honom i allt men han har verkligen skött sitt så enormt jäkla snyggt och behållit ett lugn hela tiden under dom här tre åren sen Ryssland anföll hans land så oavsett om han blir omvald eller inte så ska han inte ge upp han ska inte ge vika han behövs för sitt land.
Det är också en självklarhet att Ukraina ska få medlemskap både i EU och i Nato och det är hög tid att världens ledare sätter en sabla press på det här sätter stopp för Putin och hans geopolitiska förbannelser han ska inte ta Europa från oss han ska inte ta något land mer han ska inte lyckas att återskapa Sovjet och nu är det upp till alla politiker både i Europa och världen att agera och gör dom inte det då är dom inga världsledare att ha om dom inte kan klara av att motsätta sig tyrannen i Ryssland.
Trump och Putin hand i hand.
”…Putin kan kräva att både Sverige och Finland går ur Nato…”
”Ett Nato-medlemskap ökar osäkerheten.”
Är V och Putin inne på samma linje?
Dags att kapa den transatlaniska länken, anser August Danielson, doktor i statsvetenskap. Jag tror att han är rätt. Tror för övrigt inte heller att vi kan ta för givet att Trump verkligen lämnar Vita Huset 2029.
"Sedan mindre än ett år tillbaka vilar Sveriges territoriella säkerhet på artikel 5 i Nordatlantiska fördraget. Men det finns inget automatiskt med denna artikel – dess aktivering kräver ett enhälligt beslut av medlemsstaterna. Nato och artikel 5 bygger ytterst på ett förtroende om att övriga allierade ska rösta ja, och därefter komma till undsättning i händelse av en attack mot ens territorium.
Samtliga Natoallierade vet även att det inte finns några självklara eller förutbestämda utfall i säkerhetspolitik, endast mer eller mindre troliga scenarion. Under den senaste månaden har dock Washington visat sig vara en djupt oberäknelig partner. Trumpadministrationen har exempelvis hotat ett Natoland i syfte att annektera dess territorium, konstaterat att det är mer eller mindre en tidsfråga innan amerikanska trupper dras tillbaka från kontinenten och deklarerat att samtliga europeiska länder ska hållas utanför fredssamtal som direkt berör deras säkerhet.
Förtroendet för den transatlantiska länken bör därför anses vara skakat i grunden, och det är inte längre en överdrift att påstå att ett scenario där en Natomedlem angrips utan enhälligt stöd från alliansen har gått från helt otänkbart till fullt möjligt. Givet detta kan det inte längre vara en seriös säkerhetspolitisk strategi att blunda för verkligheten och hoppas att världen återgår till det normala efter att Trump lämnar Vita huset i januari 2029.
Mot denna bakgrund måste Sverige och Europa snabbt definiera vad som bör utgöra en framtida europeisk säkerhetsstruktur. Detta är inte en fråga som ska avgöras i Washington eller av våra europeiska grannar utan vår medverkan. Det är därför oroande att Sverige, som EU:s åttonde största ekonomi, inte var närvarande vid måndagens extrainkallade möte i Paris. På samma vis som Ukrainas säkerhet inte kan beslutas över dess huvud, ska inte Sveriges säkerhet beslutas över vårt."
https://www.dn.se/debatt/det-ar-dags-att-kapa-den-transatlantiska-lanken/
Ett ”NATO 2.0”, med andra ord. Vilket inte är en dag för tidigt och som dessutom poängterats förut. Men få lyssnat på…
Ovissheten breder ut sig…🤷♂️
"Är Trump nyckfull ibland? Det hade jag ingen aaaning om."
#35 Det är en fråga som varit aktuell länge, ända sedan muren föll.
Ett försvar som är värd namnet är nödvändigt och som följer med i tidens förändringar. Sedan 2:a världskrigets slut så har världen förändrats väldigt mycket, spelplanen ser annorlunda ut.
”Den mest senfärdige europén har just insett allvaret. Tysklands nye förbundskansler Friedrich Merz talar nu om att ”snabbt utveckla egen europeisk försvarsförmåga” och förhandlar redan med andra partier om hur Tyskland ska kunna investera stort i försvaret.
Inte bara Tyskland, européerna höjer försvarsanslagen nationellt sedan flera år och i ökande tempo. De senaste veckorna har möten i olika formationer om Europas försvar avlöst varandra. Britterna tycks vara ombord.”
Frågan om Europas förhållande till NATO är i grund och botten inte något som har med Trump att göra. Dock drog han frågan till sin spets.
#38 Jag skulle säga att det i allra högsta grad har med Trump-administrationen att göra.
#39 Europas förhållande till NATO dvs där man gjort sig själv maktlösa började långt före Trump kom in i bilden.
NATO utan USA -verkningslöst?
"Nato i dag är ”egentligen ett tomt skal” Det säger tidigare statsminister Carl Bildt (M) i SVT:s ”Utrikesbyrån”.
– Styrkan och trovärdigheten i Nato ligger i tilltron till den individ som sitter i Ovala rummet i Washington. Nu har vi en vilde i Vita huset", säger Bildt enligt Expressen.
#41 Ja och nej, vill jag påstå. Visst är USA en viktig del av NATO, men även utan dem så är ett militärt samarbete inom Europa väsentligt. Kalla det NATO eller vad som helst, men ensam är inte stark.
Bildt har mycket klokt att säga han är en mycket god man som jag i alla år uppskattat och beundrat men vi ska komma ihåg att vi är långt fler Natoländer med eller USA.
Idag är det på dagen ett år sedan Sverige upptogs i försvarsalliansen- föga visste vi då vad som komma skulle. 🤔
Istället är det inom den europeiska gemenskapen försvarssamarbetet utvecklas, vilket inte minst redovisningen av rekordsatsningen på det gemensamma försvaret som EU presenterar just denna dag är ett utslag av.
- Redigerat 2025-03-07 07:17 av Fornöga
Medan en del frågar sig "var det värt det" om den svenska kampen för medlemsskap i NATO nu när Trump tycks nedprioritera pakten så säger Ann-Sofie Dahl, docent i internationell politik och Nonresident Senior Fellow vid Atlantic Council (US), att vi är trots allt är säkrare i dag.
"Trump tycks av oförklarliga anledningar fast besluten att nedmontera såväl den liberala världsordningen som den egna Pax Americana.
Men för Sveriges del är vi trots det tryggare och säkrare än någonsin förut," skriver Dahl på Altinget.
NATO förstärker i snabb takt på östflanken, enligt SVT Nyheter.
Är det risk för "inbördeskrig" i Nato, om Trump står på sig om Grönland? Vad händer med alla vackra ord om "en för alla, alla för en", med en jätte-baby i Vita Huset?
- Redigerat 2025-12-22 17:05 av kamera0710
Trumps sändebud meddelar att det ska bli en ära att få göra Grönland till en del av USA.
Den historiskt så orienterade Trump hälsar också att både danska och amerikanska båtar varit där för 300 år sedan, därför måste det lösas.
https://www.dn.se/varlden/trump-om-gronland-vi-maste-ha-det/
Vad tror ni om framtiden för NATO, nu när Trump blir alltmer aggressiv i sin retorik mot NATO-landet Danmark och verkar tro att det är hans mänskliga rättighet att ta kontroll över Grönland?
#49 Svårt att tro annat än att det skulle innebära slutet på NATO-samarbetet i nuvarande form, en uppfattning som verkar råda bland statsmän, diplomater och experter.
"För vad gör Nato och EU om USA faktiskt gör slag i saken och annekterar Grönland? Inte mycket menar en del, skilsmässan USA-Europa skulle i så fall vara definitiv", skriver en utrikesreporter på SVT Nyheter.
- Redigerat 2026-01-06 12:43 av Fornöga
#50 Inte ens Natovännen Carl Bildt verkar längre ha någon tilltro till Atlantpakten, i en artikel i Expressen kan man läsa att han ser det som nödvändigt att Europa åtminstone bildligt "laddar sina vapen".
"Tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt kommenterar på X intervjun1 med att USA:s hot nu blir mer specifika.
”Det ser nu troligt ut att vi kommer se USA använda rå styrka mot Danmark inom de kommande sex månaderna”.
I en text för tankesmedjan European Council on Foreign Relations utvecklar han sin syn på Donald Trump och den nya säkerhetsstrategi som nyligen presenterades. Presidenten anser inte att det finns utrymme för internationell rätt när det kommer till utrikes- och säkerhetspolitik, enligt Bildt.
”Europa måste vara förberett på en konfrontation med Trump om Grönland. Han är besatt av västra halvklotet; grovt okunnig om relevanta fakta, men i krigarläge efter den inledande framgången i Venezuela. Europa behöver – bildligt talat, om inte annat – ladda sina vapen”, skriver Carl Bildt.
1/Intervju med Donald Trumps vice stabschef Stephen Miller på CNN.
#49: Det känns oerhört oroande för Natos framtid och om ett Natoland ska ge sig på ett annat Natoland känns främmande något jag aldrig kunnat tro så vad som sker är nog svårt för alla att svara på men oroväckande till tusen är det.
Alla för en heter det och så gör USA så här det är bara att hoppas på att lösningar finns så Danmark får behålla Grönland men det ser i nuläget väldigt mörkt ut.
Skulle Grönland anfallas militäriskt av USA har vi övriga Natoländer inte en chans mot USA-s resurser jag vill ärligt inte ens tänka tanken vilken eskalering det här skulle kunna få och Trump agerar exakt som Putin med Ukraina samtidigt som han fredsförhandlat med Putin men är på väg att göra exakt samma sak annektera Grönland.
Det hela är så ofattbart konstigt om övriga Natoländer skulle behöva ge sig in och försvara Grönland mot ett annat Natoland det går inte ihop för mig så vad händer med Nato ja vi får nog invänta och se utvecklingen var det här tar vägen innan svar kan finnas men Trump ville ju lämna Nato så nä ingen vet egentligen ett riktigt svar bara framtiden och utvecklingen kan ge oss svaren.
Här är några ord från oroade Danskar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K83wlo/krismote-om-usa-danskarnas-oro-riskerar-krig
Han kan väl inte vara så jävla dum att han startar nån form av krig för att få sin vilja genom ?
Han blev ju inte lyckligare av att både Norge, Sverige och Finland sa ifrån att de inte tänker gå emot Danmark. De står helt och fullt på Danmarks sida.
Det här har ni säkert redan läst hur Danmark kommer att agera vid ett angrepp det skrevs i går kväll men Danmark kommer inte att ha mycket att komma med när det gäller försvar mot USA och gud förbjude att det blir ett militärt krig då får vi hoppas att alla Natoländer verkligen ställer upp.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/danmark-skjuter-forst-pratar-sen/
Det ser väldigt mörkt ut det här och Trump vill muta Grönlänningarna.
https://www.dn.se/direkt/2026-01-08/uppgifter-trump-vill-muta-gronlanningarna/
Något som jag funderat över är om USA går till attack rent militärt på ön men hur länge kan det dröja innan USA går in i själva Danmark om dom får motsättningar och inte får som dom vill, finns ens den risken ? någon som har någon koll på det där.
Ja men visst ja den här länken skulle jag också lagt in i inlägget ovan och ja vi kan väl hoppas men jag tror inte det här kommer att ge ett endaste dugg.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/europas-plan-fyra-satt-att-stoppa-trump/
#53 Tror vi får vara beredda på det mesta från den mannen och hans "fan club", utifrån dagsform och humör. Vem hade till exempel för 10 år sedan väntat sig det som hände vid Kapitolium i januari 2021? Eller att han skulle bli sjukligt besatt av påståenden om att Obama inte är född i USA och därför inte en legitim president?
- Redigerat 2026-01-09 15:55 av kamera0710
Det här var förstås inte vad vi tänkte oss när vi brådstörtat störtade in i, vad vi trodde, Natos trygga famn för en så kort tid sedan…🙄
- Redigerat 2026-01-11 09:19 av Fornöga
Det här kan vi tacka Trump för han förstör något förbannat jäkligt bra men han inser det inte själv allt han vill är att styra hela världen och tar han över Grönland han lär inte nöja sig där sen blir det Danmark i Skandinavien och så kommer han att beta av land efter land allt handlar om ett krig mot Ryssland och Kina vem kommer först vem vinner och Europa får betala priset .
Trump har en hel del bra också att komma med han har åstadkommit mycket men sen har vi den där galna sidan den där som slinter som han själv inte tycks ha kontroll på.
Är det så att han förstör NATO då jäklar och förbannelse hoppas jag att alla NATO länder går samman och kämpar emot jag är negativ till EU soldater på Grönland som SSU jollar om men fan så här kan vi inte ha det USA ett land som vi haft så mycket bra relationer till det måste få en upprättelse vi ska tillbaka dit ett samarbete som vi hade med Biden Obama och förhoppningsvis ,,,,,,,,jag vet inte vad man ska kalla Trumpeten 🎺
NATO är en stolthet vi har ett samarbete som ska tas på största allvar det ska vi aldrig ge upp 😎
Bollen tycks vara i viss rullning och man ska naturligtvis ställa sig positiv till att något görs och ageras från Europa men den stora frågan blir vart går gränsen när det blir en provokation mot USA vad tar Trumpeten sig till då för att ta över ön där står vi noll vi har inte dom resurserna som USA har vid ett militärt anfall och framför allt ska vi tänka på Grönländarnas säkerhet.
Bra sammanfattning av rådande läge.
"Att Trump ifrågasätter Nato och hotar att använda militära medel mot andra Natomedlemmar betraktas som jobbiga men tillfälliga avvikelser, något slags ond dröm som vi ska hoppas går över snart. Ingen vill ta in att USA:s strategi är det nya normala. Det är alltför smärtsamt att se den gamla Natodrömmen spricka inför våra ögon.
Förra gången det europeiska säkerhetsläget skakades i grunden var när Ryssland gick in i Ukraina 2022. Då öppnade de svenska partierna en stor diskussion om säkerhetspolitiken.
Alla alternativ kastades upp på bordet och det hela landade i den största omläggningen av svensk utrikespolitik sen 1800-talet. Den välkomnades av dagens regeringspartier. Nu ”hade vi kommit hem”, som Ulf Kristersson sa när han talade till svenskarna från Washington.
I dag vill Ulf Kristersson snarare undvika en säkerhetspolitisk diskussion. Vi ska ”inte spekulera”. Vi ska ha ”is i magen”.
”Vi betraktar Natos samarbete som starkt” säger utrikesministern.
Det obehagliga intrycket blir att det är farligt att öppet diskutera hur Sverige och EU ska hantera hoten och förolämpningarna från andra sidan Atlanten. Som om situationen är så ömtålig att en debatt om vilka motåtgärder och alternativ som finns vore skadlig i sig."
https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-regeringen-ar-vilse-i-trumps-varld/
- Redigerat 2026-01-14 14:53 av kamera0710
Nu vill han ha Nato på sin sida mot Grönland har han skrivit nu hittar jag inte vart jag läste det där men det har ni säkert koll på redan 😎
Danmark skickar militär förstärkning till Grönland.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-danmark-skickar-militar-forstarkning-till-gronland
Vi kan hoppas på att USA militär gör som den här mannen skulle ha gjort vägrat lyda order.
#57 Trumpadministrationens anspråk på Grönland har utlöst den värsta krisen i Natos historia, säger Jacob Westberg, docent i krigsvetenskap.
- Redigerat 2026-01-15 21:42 av Fornöga
Vi får välan se vi får hoppas för Grönlands skull.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/republikanernas-hot-mot-trump-lovar-att-stoppa-honom/
Har du Niklas, som startade tråden, några tankar om NATO under nuvarande situation?
#5 Nu lär det vara läge för "Teflon-Mark" att använda de där diplomatiska talangerna han sägs besitta. 🤔
#65: Man saknar verkligen Stoltenberg han kunde sin sak medan Rutte har jag aldrig tyckt passat på den posten.
Rutte hyllar Trump.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/natochefen-hyllar-trump/
Ni har väl sett de lismande SMSen (nån slags privata meddelanden ivf) som han skickat till Trump och som Trump läckt?
Allt det här gör ju att vårt avtal med USA i samband med vårt NATO-inträde känns ännu mer otrevligt. Minns inte vad avtalat heter nu, det där som ger USA rätt att utnyttja mark och egendom efter eget gottycke, gör amerikansk personal skattebefriad och ställer dem utanför svensk rätt, de kan inte åtalas och dömas i Sverige efter svenska lagar.
Finland såg istället till att skydda sig mot amerikansk övermakt när de gick med. Vi gjorde tvärtom.
Mer intressant, med anledning av snacket från Donald Den Store:
"Donald Trump påstår att det bara är USA som kan försvara Grönland och Arktis, men en av källorna målar upp en annan bild med ett exempel från förra årets Nato-gemensamma övning Joint Viking i Nordnorge. Där ställdes amerikanska styrkor mot finländska reservister i en simulerad krigsövning och blev helt utklassade.
– Övningsgledaren fick till slut säga till finländarna att de måste sluta köra över amerikanerna, eftersom det var för pinsamt och demoraliserande för dem, säger källan."
Bara en fjärdedel av svenska folket tror att USA skulle försvara ett annat NATO-land som attackeras.
Å andra sidan kanske den siffran är oväntat hög, under rådande omständigheter.
https://omni.se/bara-26-procent-tror-att-usa-skulle-forsvara-allierade/a/2p3XKl
Natos generalsekreterare Mark Rutte visar gång på gång sin underkastelse för Trmpadministrationen, vilket fått europeiska försvarspolitiker i Natoländerna att söka sig till överläggningar utan amerikansk och Ruttes närvaro, skriver Expressens krönikör Ylva Nilsson.
"Rutte kan dock inte sparkas. Därför måste europeiska ledare söka andra rum än Nato för att tryggt kunna diskutera säkerhetspolitiska kriser. Utåt låtsas man att Nato fungerar men under hela 2025 har försvars-överläggningar förts i olika europeiska huvudstäder mellan mindre grupper av Natoländer som bara kan tala fritt utan USA eller USA:s handgångna män närvarande", konstaterar Nilsson.
Jag upplever Rutte som en enda stor Donald Trump rövslickare han är inte lämpad för sin position annat var det under Stoltenbergs tid då var det ordning och reda i Nato det fanns hopp det fanns stabilitet den mannen kunde sitt jobb.
#71 Är de europeiska NATO-medlemmarna på väg att "starta eget"? 🤔
#73: Det kanske är lika bra med tanke på hur Trumpen håller på. Han är ju helt galen. Han kan nog tom bli farlig om han får fortsätta som han gör nu.
#74 Jag tycker faktiskt att han redan är farlig, och jag högaktar idag de som varnade oss redan för tio år sedan vad som var på väg att inträffa. Som Olof Ehrenkrona, som i Utrikespolitiska Institutets nättidning i augusti 2016 bl.a. skrev:
"De senaste månaderna har vi läst det ena öppna brevet efter det andra undertecknade av gräddan av USA:s säkerhetspolitiska aktörer och bedömare. Republikaner har såväl som demokrater samfällt dömt ut Trumps utrikes- och säkerhetspolitik som inte bara olämplig utan som direkt farlig för nationens, ja hela världens säkerhet.
Kritiken har följt på två spår: Det ena spåret är isolationismen och protektionismen och hoten att riva upp inte bara ingångna handelsavtal utan också mot att i praktiken riva upp Nato-fördraget genom att villkora utlösningen av artikel 5 med storleken på det angripna medlemslandets försvarsbudget.
Det andra spåret har handlat om Trumps personlighet, hans karaktär – eller snarast brist på sådan – hans lynnighet och oförmåga att behärska sig när han provoceras.
Redan ett av dessa spår vore tillräckligt för att diskvalificera Trump i kampen om världens mäktigaste ämbete och som överbefälhavare för den starkaste krigsmakt som något land någonsin har kunnat mobilisera. Och den dubbla fara, som kombinationen av politik och karaktär innebär, har fått omvittnat seriösa och balanserade personer i båda läger att i ett närmast desperat tonläge vädja till det amerikanska folkets förnuft och ansvarstagande. Det sägs numera helt öppet att det vore ett mardrömscenario om USA:s kärnvapenarsenal skulle hamna i händerna på en president med ett instabilt psyke och som saknar all respekt för de etablerade avskräckningsdoktriner som hittills har stoppat kärnvapenkriget."---
Och nu sitter vi där och tycker att skjortan är trång…🤔
#75: Inte för att jag är någon expert direkt, men jag varnande själv för hur farlig Trump är redan första gången han blev vald. Fick rätt mycket kritik och hån för det då. Nu är det inte lika mycket, men det finns fortfarande vissa som hånar kritiken mot honom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#76: Jag tyckte ju i min enfald att han gjorde mycket bra för USA när han satt första perioden. Jag blev chockad när han visade sitt sanna ansikte efter att han blivit vald denna gång.
##77 Ja, även jag var naiv nog att tro att hans andra ämbetsperiod skulle bli bättre än den första, vilket jag konstaterat mer än en gång var fel. Å andra sidan är det ju inte vi som röstat fram honom, de som ställt till det är de som inte lyckades få fram dugliga motkandidater (demokrater såväl som republikaner), och de som givit honom sin röst.
Vi andra kan bara se på när han utfärdar godtyckliga straff, kräver få makt över landområden och naturtillgångar och jollrar med Natobossen.
Trump lurade oss alla han var galen redan första mandatperioden men inte alls som nu nu är det utom sig och jag var själv då på den tiden öppen för dom bra saker han gjorde men nuvarande Trump har eskalerat något vansinnigt.
Taktik absolut invagga i falsk säkerhet med manipulation det ser vi med vår egen nuvarande regering med alla sina morötter till folket om än det inte kan jämföras med den orange bollen i vita huset så är det taktik och blir det samma regering kommer vi att få det betydligt sämre än dom visat under den här mandatperioden.
Moderaterna och Kristdemokraterna är inte i närheten av vad dom en gång var och nu kör dom med manipulationer lockelser vilket dom har gjort under hela mandatperioden allt för att lura in svenska folket i en tro att dom gör något bra och ja kriminaliteten där har dom agerat men allt annat då för det vanliga skötsamma folket och sitter dom kvar i höst så är det slut på morötterna då träder allvaret in och folket blir besvikna.
Jag har vart för en högerregering M men det är inte alls vad det en gång var idag vete sjutton vart jag står varken höger vänster och inte mitt emellan heller inget parti duger det är bara skrutt och skit alltihop.
#73 Läste om det där och som jag förstår det handlar det om att skapa ett starkt Europeiskt försvar den dagen USA sviker och det här gör dom nog rätt i om Trump lämnar Nato men så lätt och enkelt tycks det ändå inte vara för honom.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-laset-kan-hindra-presidenten-fran-att-lamna-nato
#79: Han lurade inte mig. Jag insåg redan från början hur han var och hur mycket skada han skulle göra. Dock trodde jag inte att han skulle orsaka fullt lika mycket skada som han gjort - och det kommer bara att bli värre ju längre han får hållas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#71 ff För att återgå från orsak till verkan: vad händer nu med NATO?
"Samtal har tagit fart om ett ”europeiskt Nato” – en plan B om USA skulle lämna militäralliansen, rapporterar Wall Street Journal. Sverige uppges sitta med vid bordet", skriver TT(/GP).
"Informella samtal förs och planerna har blivit mer konkreta sedan Tyskland har svängt i frågan om hur avhängiga europeiska Natoländer bör vara av USA. Den tyska regeringen sägs ha tänkt om när USA:s president Donald Trump har hotat att ta över Grönland, sluta stödja Ukraina och lämna Nato helt.
Det beskrivs som att en bredare samsyn har växt fram efter den tyska svängen, inklusive de nordiska länderna."---
Jag skulle inte bli överraskad om det går så långt som till ett krig på Grönland, mellan USA och övriga Nato-länder. Men jag hoppas att jag har fel.
Har ibland funderat på om norrmännen borde ha fjäskat för Trump och gett honom Nobels fredspris, om det kanske inneburit ett bättre säkerhetsläge. Även om det naturligtvis hade varit högst motbjudande.
#82: Nej, att ge Trump Fredspriset som "offergåva", skulle bara pumpa upp hans ego ännu mer.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#82: Har vandrat i tankarna åt det hållet jag med USA mot övriga Nato på Grönland eller som Trumpen kallar ön den misskötta isbiten tror jag det var.
Nej fy tack och lov att Norge inte fjäskat och gett honom priset tror som Bosse där hans ego skulle pumpas upp ändå mer och etter värre än så .
USA överväger uteslutning av Nato-landet Spanien.
"Irankriget har kritiserats av ett stort antal länder för att bland annat inte ha varit motiverat enligt FN-stadgan. Även av allierade, i synnerhet Spanien, som president Donald Trump i sin tur anklagat för att inte ställa upp trots att USA har en huvudroll i försvarsalliansen Nato och att länderna har flera andra samarbeten.
I ett intern mejl som cirkulerar på hög nivå inom försvarshögkvarteret Pentagon listas en rad förslag som ska sätta press på de som misshagat USA. Det mest slående är ett uteslutande av Spanien i Nato för att man inte fått använda sina baser Rota och Morón för att attackera Iran – men hur det skulle gå till i praktiken är oklart eftersom alliansen saknar sådana skrivningar."
https://www.dn.se/varlden/usa-overvager-uteslutning-av-spanien-i-nato/
- Redigerat 2026-04-24 15:43 av kamera0710
Spanien gör ju rätt eftersom NATO handlar om försvar inte om attack …Eller har jag misuppfattat något 🤔
#86 Trump skulle nog tycka att du missuppfattar det hela rejält, om vi frågade honom…
#87: Ja det förstår jag 😉 Men skulle jag fråga alla andra så har jag uppenbarligen förstått rätt 😉
#88: Du har förstått helt rätt 😎 Nato är en transatlantisk militär, politisk försvarsallians där medlemsländerna garanteras kollektivt försvar om något av medlemsländerna anfalls.
#85: Är det någon som skulle kastas ut är det USA så länge Trumpen sitter vid makten men det jäkliga är vi behöver USA och får innerligt hoppas på ett maktskifte där demokraterna tar över taktpinnen igen.
Det är väl inte bara att utesluta ett land, vet inte hur det går till men vetgirig jag är ska jag läsa på om det men Spanien har agerat alldeles korrekt.
Nato borde jaga Trumpen med blåslampa sen kan dom sparka ut Rutte med på kuppen det var förbaskat tragiskt att Stoltenberg försvann han kunde sitt jobb och föra sig snyggt och korrekt i salongerna Rutte blev en förlust för Nato.
Den 21–22 maj samlas Natos utrikesministrar i Helsingborg. SVT Nyheter skriver: "Det är första gången som Sverige står värd för ett Natomöte på ministernivå och det sker i ett pressat läge. Utöver det försämrade säkerhetsläget finns det ytterligare punkter som pressar Nato, bland annat de interna konflikterna som präglat försvarsalliansen under 2026.
På måndagen kommenterar utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) den hårda retoriken inom alliansen.
– Det är det sista vi behöver i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan slutet av andra världskriget, säger hon."---
- Redigerat 2026-05-19 10:26 av Fornöga
#91: Kommer att hamna nästan "mitt i smeten" imorgon kväll, för jag ska på AW på en restaurang vid Sundstorget. Det ligger knappt 300 meter från konferensanläggningen där mötet kommer att äga rum. Vägarna runtomkring är redan avstängda, men det går att komma till och från Sundstorgsgaraget åtminstone.
#92 Lycka till! 😊
#93: Tack. Ska ge mig iväg om drygt en halvtimme. 😊
#94: Stan kryllar av poliser, särskilt MC-poliser. De står överallt, på de konstigaste ställen ibland. Bilden visar Sundstorget med Dunkers kulturhus (vitt) i bakgrunden.
Framför Dunkers är det framkomligt med bil, även om man får köra lite slalom mellan stora väghinder. Gatan till vänster om Dunkers är helt avstängd, med flera poliser som vaktar. Men så är det också där Clarion Hotel Sea U ligger, där mötena imorgon och på fredag äger rum.
- Redigerat 2026-05-20 20:17 av Carmarino
#95 Spöklikt tomt. Fast i morgon lär det väl dra fram demonstranter i omgivningarna…😏
#96: Det är för det mesta spöklikt tomt på Sundstorget, så det brukar se ut så där. 😊
Sverige berett gå i bräschen för Ukraina i Nato?
Ja, kommer Nato att bestå??
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10163161671327858&id=576437857
⬅