Debatt iFokus

Debatt

Etiketterpolitikernapolitiska-grupper
Läst 1043 ggr
Fornöga
2026-06-07 14:15
2

Vänsterpartiet #4

Ny tråd, den föregående här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2026-06-07 14:19
5

Den nya tråden inleds just som Vänsterpartiet skakas av Expressens avslöjanden om 25 partimedlemmar som "förnekar Förintelsen, sprider hat och antisemitism, firar terrordåd och hyllar Irans och Ryssland ledare – men ändå fått platser på partiets vallistor".

Här är 25 vänsterpartister som förnekar Förintelsen, sprider hat och antisemitism, firar terrordåd och hyllar Irans och Ryssland ledare – men ändå fått platser på partiets vallistor.
  • Redigerat 2026-06-07 14:23 av Fornöga
Bo§e
2026-06-07 15:40
2

Det är tvärstopp (och öppet mål).
Nu kan inte ens partiets namn nämnas, utan att hela mellanösternkonflikten rullas ut och fyller hela synfältet.
Vänsterpartiet är, 98 dagar före valet, helt låsta från att föra ut sin politik, och det är självförvållat.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-06-07 16:02 av Bo§e
Bo§e
2026-06-07 19:59
2

På SVT 2 Agenda i kväll kl. 21.15:

"Nooshi Dadgostar om avslöjandet att vänsterpartistiska kandidater till höstens val har hyllat terrororganisationen Hamas. Varför har inte partiet koll på vilka som sätts upp på listorna?"

[Vargnatt]
2026-06-08 03:12
5

Här får man ge en tumme upp för Stadsministern det är väl talat han har alldeles rätt medan Dadgostar är för "god" att själv slänga skit på andra partier dom är kort och gott oerhört bortgjorda frågan är om dom på många år kan återhämta sig efter det här.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsministern-vansterpartiet-ar-infiltrerat-av-islamister

Hela den här soppan kan göra att väljare i höst inte vågar rösta på S för dom vet inte vad dom får det kan ge Tidöpartierna en rejäl knuff fram i valet.

I söndagens Agenda möttes statsminister Ulf Kristersson (M) och Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar i en debatt i kölvattnet av Expressens avslöjande om att ett 20-tal V-kandidater uttryckt antisemitism och hyllat terrordåd. Ett ”mönster” enligt statsministern. – Desperat från en statsminister som håller på att förlora jobbet om tre månader, kontrar Dadgostar i söndagens Agenda.
Caeli
2026-06-08 09:10
4

Dags för debatt i riksdagen om ämnet? Lagom till valet kanske?

https://www.expressen.se/nyheter/politik/moderaterna-begar-sarskild-debatt-i-riksdagen/

Efter Expressens granskning har 22 personer på Vänsterpartiets vallistor petats. Nu kräver Moderaterna att frågan lyfts på riksdagsnivå.
Fornöga
2026-06-11 17:33
6

"I flera dagar har Vänsterpartiets ledning duckat", skriver Johan Romin i tidskriften Fokus om skandalen med de 25 olämpliga Vänsterpartipolitikerna.

"Men så helt plötsligt händer det. Vid halv elva i går kväll kliver helt plötsligt partiets vice ordförande Ida Gabrielsson fram och levererar ett osande argt inlägg på plattformen X, där hon försöker släta över det som hänt men även gå till angrepp mot journalisten som grävt fram skandalen om de 25 kandidaterna, Expressens reporter Inas Hamdan.

Inlägget är faktiskt något som kommunikationskonsulter i framtiden kommer kunna använda som exempel på hur politisk krishantering inte bör gå till. Skrivet i affekt, av allt att döma sent på kvällen, där man försöker gå till angrepp där man egentligen borde pudla, där man förringar och tonar ned allvarliga omständigheter på ett sätt som gör att det framstår som att man bagatelliserar antisemitism och terrorstöd."---

Skrivet i affekt, av allt att döma sent på kvällen, försöker man gå till angrepp där man egentligen borde pudla.
Fornöga
2026-06-13 09:46
6

Henrik Jönsson ägnar sin veckokrönika på YouTube åt ett befarat valutfall i höst som resulterar i att Hamassympatisörer kommer att finnas representerade i maktens korridorer.

Vänsterpartiet är fullt av antisemiter och terroranhängare, vilket externa granskare avslöjar gång på gång.Men varför har just vänsterpartiet infiltrerats av...
  • Redigerat 2026-06-13 09:47 av Fornöga
Fornöga
2026-07-05 10:04
7

”Hela Malmö hatar poliser” ropades det i Vänsterpartiets del av Pridetåget i Malmö igår, något som Vänsterpartiet nu centralt tar avstånd från. "Hela vänsterpartiet i Malmö hatar poliser" hade nog stämt bättre med verkligheten… 🤔

Källa.

I en video från lördagens prideparad i Malmö hörs hur det ropas ”Hela Malmö hatar poliser” i Vänsterpartiets del av tåget. ”Jag tycker att det är ett klart olämpligt sätt att uttrycka sig”, skriver Jonas Lindberg i V:s ledning till TT.
Bo§e
2026-07-05 13:10
0

#8: Ja, släpper man ratten……så kör man i diket….

Caeli
2026-07-05 19:56
6

#8: Mer om vänsterpartiets deltagande i pridetåget i Malmö.

"– Jag tycker att det är respektlöst och provocerande. När jag tänker ett varv till blir jag också väldigt ledsen, för jag tycker att det är ett så konstigt forum för att gå runt och sprida hat, säger Martin Melin till TV4 Nyheterna."

https://www.tv4.se/artikel/3JfsJoxs0Qb0feK9cdiufa/l-toppen-det-haer-aer-att-spotta-polisen-i-ansiktet

"– Problemet med vänstern är att varje gång det kommer fram någonting liknande så säger de ”ojdå, det här måste vi ta tag i”. Men sen händer det något nytt igen, och igen. Det här är strukturellt. Om de verkligen vill gå till botten med det här får nog Nooshi sätta ner foten ordentligt, säger Martin Melin."

V-företrädare ropade ”Hela Malmö hatar polisen” i pridetåg • V: För diskussion internt
Bo§e
2026-07-05 20:16
1

#10: Javisst. Om man inte kan styra ekipaget, måste man självklart sätta ner foten ordentligt.

De verkar inte ha förstått vidden av sitt problem, trots att alla ytterkantspartier har en svans av stollar, som i sin tur inte förstått den spelplan de befinner sig på….

Och, sett under inverkan av valkampanjens starka lins, blir dessutom minsta nysning en en smärre atomexplosion….

🗹 Inte avundsjuk på Nooshi….

Caeli
2026-07-05 20:36
5

#11: Vet inte om man kan kalla det "minsta nysning"?

Och till råga på allt, bara dagar efter att en svensk polis blivit mördad några få mil därifrån.

• Redigerat 2026-07-05 21:36 av Caeli
Bo§e
2026-07-05 20:53
0

#12: Att ropa ramsan var naturligtvis extremt tondövt och meningslöst. Tro inte att jag tycker något annat.

Själva tilltaget, som förefaller ligga på "fjortisnivå" (oavsett åldern på de inblandade), känns dock inte som någon uttänkt strategi….och om så trots allt var fallet, skulle jag gärna, nyfiket vilja höra hur de tänkte….🙃

loppan92
2026-07-08 20:55
1

#8: Det är helt sjukt att Ung Vänster för några dagar sedan sa att "hela Malmö hatar polisen". Det är en grov generalisering som inte stämmer. Visst finns frustration, men hela Malmö hatar inte polisen.
Jag vill dock påpeka att vänsterpartiet faktiskt gör skillnad för polisen. Vi har kämpat för fler resurser, bättre arbetsvillkor och ökad trygghet. Under vår tid har vi drivit igenom satsningar som gör att polisen kan göra sitt jobb bättre.
Jämfört med tidöpartierna, som minskat resurserna, skurit ned på polisens budget och gjort det svårare att bekämpa brott, är vänstern på rätt sida. De har också försämrat insatser mot nedskräpning och otrygghet, medan vänstern arbetar för att skapa ett tryggare samhälle för alla.
Jag håller inte med Ung Vänster om att hela Malmö hatar polisen, men det är tydligt att vänsterpartiet står på folkets sida och gör skillnad.

Fornöga
2026-07-09 08:54
5

14 "Jag vill dock påpeka att vänsterpartiet faktiskt gör skillnad för polisen. Vi har kämpat för fler resurser, bättre arbetsvillkor och ökad trygghet. Under vår tid har vi drivit igenom satsningar som gör att polisen kan göra sitt jobb bättre."---

Är du företrädare för både MP och V? Jag undrar därför att du i en annan tråd talar i "vi"-form, och där gäller det MP. 🤔

Citat därifrån (länk nedan): "Miljöpartiet vill göra skillnad. Vi vill satsa på förnybar energi, bygga ut vind- och solkraft och ställa om till ett hållbart samhälle. Vi vill skydda våra regnskogar, bevara våra hav och säkra en hållbar framtid för kommande generationer."----

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-07-09 09:05 av Fornöga
Caeli
2026-07-09 14:06
4

#15: Skumt och inte speciellt trovärdigt.

Fornöga
2026-08-03 07:32
6

Vänsterpartistisk riksdagsledamot hyllar terrorist bakom några av den andra intifadans blodigaste terrordåd, enligt Sofie Löwenmark på Expressens ledarsida.

Vänsterpartiets riksdagsledamot Ilona Szatmári Waldau hyllar massmördaren Ahmad al-Moghrabi.
[kommentar2]
2026-08-03 12:25
5

#17: V = VIDRIGA partiet. Hur kan någon överhuvudtaget tänka sig tanken att samarbeta med dem?! 😡

Ur artikeln:
"Det hör inte till vanligheterna att en svensk riksdagsledamot offentligt hyllar en man dömd för att ha organiserat självmordsattentat där spädbarn, barn, tonåringar och andra civila dödades.

Men det är precis vad Vänsterpartiets riksdagsledamot Ilona Szatmári Waldau gör.

I ett öppet brev på sociala medier från ifjol vänder sig Ilona Szatmári Waldau direkt till Ahmad al-Moghrabi, som avtjänar 18 livstidsstraff i israeliskt fängelse, och hon sparar inte på lovorden:

”Ditt mod och din uthållighet i kampen för frihet och värdighet berör och inspirerar långt utanför Palestina”. Hon försäkrar honom att han inte är bortglömd, att Vänsterpartiet kommer att fortsätta att ”föra er röst vidare i vårt politiska arbete” och avslutar: ”Din kamp är också vår kamp. Med respekt och solidaritet.”

"När Ahmad al-Moghrabi greps 2002 var han lokal ledare för al-Aqsamartyrernas brigader, Fatahs terrorstämplade väpnade gren. Han dömdes till 18 livstidsstraff för att ha organiserat attentat i några av den andra intifadans blodigaste terrordåd.

I ett av dem hade han skickat en självmordsbombare till ett bar mitzva-firande i Jerusalem våren 2002. Att det var just en konfirmationsfest som blivit måltavla framgick av dödslistan, för bland de elva mördade fanns två spädbarn, två tonåringar och tre andra barn.

Några veckor senare organiserades ännu ett självmordsattentat, den här gången mot en stormarknad dit en 17-årig palestinsk flicka skickats med en bomb för att spränga sig själv bland kunderna. Dagen före attentatet spelade Ahmad al-Moghrabi in en avskeds- och bekännelsevideo med flickan och ska personligen ha överlämnat bomben vid hennes skola."

"Nooshi Dadgostar har återigen frågor att besvara."

Återigen var ordet!

Fundering: Om V slängde ut alla anti-demokrater, islamister, judehatare, våldsbenägna intoleranta fanatiker och terroristkramare -- hur mycket skulle det bli kvar av partiet…?

Fornöga
2026-08-03 13:01
5

#18 Ja, jag kan inte på rak arm komma på någon hedervärd vänsterpartist.🤔

• Redigerat 2026-08-03 13:01 av Fornöga
Bo§e
2026-08-03 13:10
4

#19: Hedervärda vänsterpartister har funnits (sagt, trots att jag aldrig röstat på V), men dessa står att finna bakåt i historien.
Dagens V trampar i den gegga som de själva skapat.

Fornöga
2026-08-03 13:15
3

#20 Ja, jag tänkte mer på dagens laguppställning.

Lasse Werner och C-H gillade jag, jag tror t.o.m. att jag röstat på partiet någon gång i min tanklösa ungdom….😳 Förfallet kom med Gudrun.

• Redigerat 2026-08-03 13:16 av Fornöga
Fornöga
2026-08-03 17:06
2

#17 ff Vänsterpartiet säger att man medverkat i en kampanj från Palestinska riksförbundet och inte gjort någon egen faktagranskning av materialet. Man tar nu ner ytterligare inlägg och brev som lagts ut i kampanjen, enligt Expressen. ♻

Källa.

Vänsterpartiets Ilona Szatmári Waldau hyllade en lokal ledare för al-Aqsamartyrernas brigader och skrev ett brev till stöd för den fängslade terroristen. Det blev ”fel i faktagranskningen”, kommenterar nu partiet. Samtidigt raderar man flera inlägg med stöd för palestinska fångar.
  • Redigerat 2026-08-03 17:07 av Fornöga
Bo§e
2026-08-03 17:10
2

#22: I deras situation, borde just "faktagranskning" vara en prioriterad del av arbetsbeskrivningen.
V håller inte jämna steg med sin egen dystra utveckling….

Caeli
2026-08-03 17:25
3

🎼"Oops!… We Did It Again" 🎶

Fornöga
2026-08-03 17:37
3

#23 Ett ganska tänkbart alternativ är att de faktiskt hade faktagranskat, men drar ännu vals när de blivit påkomna. Det verkar ju inte kosta något i deras väljarunderlag…🤨

Bo§e
2026-08-03 17:41
2

#25: Möjligt, men det höga priset de får betala, är att prognosen att som ett "moget" parti erhålla ministerposter i en eventuell kommande regering, sjunker som en sten…..!
Deras förhandlingposition därvidlag närmar sig botten som ett blysänke….

• Redigerat 2026-08-03 17:43 av Bo§e
Fornöga
2026-08-03 17:45
3

#26 Hoppas det, men osvuret är bäst.🤷‍♂️

Fornöga
2026-08-03 20:54
4

#22 ff Förståelsen är begränsad hos andra partier. 😉

Riksdagsledamoten Ilona Szatmári Waldau (V), skickade ett öppet brev till en dömd terrorist – vilket partiet förklarar som ett ”fel i faktagranskningen”. Nu rasar regeringen. – Jag blir djupt provocerad av Vänsterpartiets bortförklaringar, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard(M).
Fornöga
2026-08-04 13:12
3

#22 ff Nooshi Dadgostar "känner sig väldigt trygg" över partikamratens hyllning av en terrororganisatör, liksom hon känner sig "väldigt trygg" över var partiet står i Palestinafrågan.

Frågan är om Magdalena Andersson känner sig lika trygg med sin blivande regeringskollega/samarbetspartner?

Och nästa fråga är hur tryggt svenska folket skall känna sig, nu när en ny tid randas?

Källa

Nooshi Dadgostar anklagar statsminister Ulf Kristersson för att gynna rika – och för att göra livet dyrare för barnfamiljer. V-ledaren kommenterar också sin partikollega Ilona Szatmari Waldaus hyllning av en terrordömd palestinier. – Det hon ville säga var att man måste få en rättvis rättegång enligt Genèvekonventionen. Jag känner mig väldigt trygg med hennes värderingar, säger Nooshi Dadgostar.
Vargnatt
2026-08-04 14:15
3

Jag minns också Lars Werner då på den tiden var jag inte alls insatt i politik men att han hade en del bra att komma men lite kommer jag ihåg och tog in. Det var ett helt annat vänsterparti då än nu och visst var det under Werners tid partiet bytte namn någonstans under tidigare 90-tal 🤔

Det som sker i partiet nu förlorar dom stort på det V ska stå för alla människors lika värde oavsett vem man är vart man kommer från så ser det det inte ut idag det var starkare förr som under Werners tid mer rejält och stabilt.

Fornöga
2026-08-05 17:19
4

#17 ff "Nu skriver Kvartal att ytterligare ett hyllningsbrev skrevs till en dömd mördare.

Det är Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling som la upp ett öppet stöttande brev till Ibrahim Abu Mokh, livstidsdömd 1994 för att ha kidnappat, torterat och mördat en nittonårig israelisk värnpliktig, rapporterar tidningen", vilket uppmärksammas av Expressen.

Samuel Gonzalez Westling (V) skrev ett stöttande brev till palestiniern Ibrahim Abu Mokh, livstidsdömd för att ha kidnappat och mördat en nittonårig israel.
Bo§e
2026-08-05 17:23
3

V trampar i så djup dy, att en "normal partipiska" inte längre hjälper.
Ett omtag av större format krävs, men det vore orealistiskt att förvänta sig något sådant före valet….

Fornöga
2026-08-05 23:22
4

#31 Listan förefaller växa. 🤔

Samtliga riksdagsledamöter och EU-parlamentariker för Vänsterpartiet skickade brev till fängslade palestinier för att visa solidaritet med dem, enligt Palestinska myndigheten. Vänsterpartiet nekar till att det har skett. En av fångarna låg bakom två självmordsbombningar för Hamas där drygt 20 människor dödades och över 350 skadades. Texten har uppdaterats sedan första publicering.
  • Redigerat 2026-08-05 23:22 av Fornöga
Fornöga
2026-08-06 14:40
3

Panik!😁

Vänsterpartiet i Sävsjö håller under torsdagskvällen årsmöte för att välja en ny kommunlista efter att flera kandidater visat sig vara olämpliga. – Vi vill få ihop så många namn som möjligt på den nya listan, säger Kristoffer Wolke (V).
  • Redigerat 2026-08-06 14:42 av Fornöga
Vargnatt
2026-08-06 17:06
7

Det här är en sådan skam för partiet så jag undrar kan dom någonsin hämta sig kan dom någonsin få förtroende det ligger jäkligt långt bort.

Det här är ett parti jag absolut inte vill se i varken regering eller riksdag dom ska ut en gång för alla så mycket hat så mycket uppmuntran till våld och terror fy F jag säger inte mer för då flödar svordomarna hela tråden igenom.

Det här förbannade partiet går ju helt emot sin egen politik och vad dom säger sig ska stå för hur har dom mage att ens visa sig med sin politik som dom uppenbarligen inte lever upp till.

En stor skamfläck som ska bort ur hela politiken dom har inte där att göra med sina värderingar om människor den går emot allt vad partiet säger sig stå för.

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Nu är det väl dags för gamla komunistpartiet dvs nuvarande Vänsterpartiet och gräva en rejält stor grop och begrava sig själva i så slipper vi både se trollen och höra trollen och deras fula nyllen några år framöver. Hoppas att även sossehoran Magdalena för avstånd från slöddren.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Vargnatt
2026-08-07 08:51
7

Värre och värre. Det är statsminister Ulf Kristerssons ord om Vänsterpartiet och vad han menar är en ”besvärande” utveckling i partiet.

– Det går i precis den riktning som jag tycker att ganska många har varnat för under en tid. Jag brukar normalt använda begreppet terrorromantik. Men det finns mer aktivism i detta och det de gör närmar sig terrorhyllningar.

Moderatledaren kräver att Nooshi Dadgostar, som högst ansvarig, går till botten med vad som gått fel, och vad han kallar för ”antisemitiska drag” i partiet.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/kristerssons-kritik-mot-v-kan-inte-fly-ansvar/

V-ledaren Nooshi Dadgostar måste agera efter avslöjandena om stödbrev som skickats från V-toppar till dömda terrorister. Det menar statsminister Ulf Kristersson (M). – Det är klart att man inte kan fly sitt ansvar, säger han.
Fornöga
2026-08-07 16:15
5

#37 "Det blir ju bara värre och värre i Vänstern", suckas det även på Expressens ledarredaktion.

"Man agerar först när medierna avslöjar missförhållandena. Och då högst motviligt.

Vänsterpartiet har som krav att sitta i nästa regering om Socialdemokraterna vinner valet. Men den senaste veckan visar att partiet inte är i närheten av att vara moget för det."

Veckans skandaler kring Vänsterpartiet visar en sak: partiet är inte moget för Rosenbad.
  • Redigerat 2026-08-07 16:16 av Fornöga
Bo§e
2026-08-07 16:20
0

#38: Ja, detta är vådan av att bjuda in fel gäster till partyt.
Och att det dessutom är föräldrafritt, krattar manegen för en katastrof…

• Redigerat 2026-08-07 16:43 av Bo§e
Vargnatt
2026-08-08 15:45
5

#38: Jag såg det inslaget med Forsberg och tycker det var det absolut mest lama ingen pondus ingenting jag hade ändå väntat mig mer försvar i frågan men dom är väl både medvetna och tagen på sängen att det här uppdagas och att det inte finns något försvar.

Jag har funderat tanken på dom som röstar på partiet en del kanske tänker om och röstar på något annat parti vi kan hoppas på den insikten men dom som inte gör dom stödjer terrorism dom stödjer våld hat mot både barn och vuxna i både Palestina och Israel ett parti som ska stå på allas lika värde och sida.

Personligen tar jag ingen sida men jag tar sida och försvarar dom oskyldiga människor som utsätts för det här våldet både i Palestina och Israel och övriga världens krig dom har inte bett om det här helvetet helt vanliga människor som vill leva sin vardag och liv i fred.

Vänsterpartiet har uppenbarligen inte förstått sitt eget budskap om människors lika värde oavsett kultur religion eller annan tillhörighet.

Vi får inte heller glömma vilka som startade det här det var Hamas så dom i sin tur bär ansvaret för sitt eget folk för den här tortyren och hade dom inte den 7 oktober 2023 utfört sin terrorattack där 1200 dödades och hundratals tagits som gisslan så hade kanske förhoppningsvis Gaza sett annorlunda ut idag kanske hade folket levt där som vanliga människor men det här såg Hamas till att utsätta sitt eget folk för dom bär helt och hållet ansvaret för vad dom utsatt sitt eget folk för.

Vänsterpartiet hänger på var finns känslan för medmänsklighet var finns känslan för att alla har lika värde här tappar dom mig totalt när dom uppmuntrar till terrorism samtidigt som alla har lika värde.

Klent, uselt och en oerhört falsk politik där alla uppenbarligen inte är lika värda.

Fornöga
2026-08-10 14:33
6

"Vänsterpartiet har gång på gång tvingats utesluta företrädare efter externa avslöjanden. Problemet är inte bara bristande kontroll, utan en politisk kultur som låter skandalerna fortsätta", konstaterar Adam Cwejman på GP:s ledarsida.

"Det avgörande är inte bara vad granskningarna har visat, utan också hur uppgifterna har kommit fram. Ingen av dem har byggt på internt material eller sådant som krävt interna tips från V: allt har varit öppet material som varit åtkomligt i V-politikers öppna kanaler i sociala medier. Det har således inte varit något partiföreträdarna aktivt försökt dölja. Dessutom har samtliga uppgifter kommit utifrån: det är inte V som själva identifierat olämpliga företrädare som uteslutits, utan andra har behövt göra V jobb åt dem."---

"Så länge partiledningen inte inser vilken politisk återvändsgränd det här innebär kommer avslöjandena bara att fortsätta. Då spelar det mindre roll hur många gånger Dadgostar försäkrar att ”arbetet pågår.”

Vänsterpartiet har gång på gång tvingats utesluta företrädare efter externa avslöjanden. Problemet är inte bara bristande kontroll, utan en politisk kultur som låter skandalerna fortsätta.
Caeli
2026-08-11 15:57
6

– Det är under all kritik. Gör man anspråk på att sitta i en regering kan man inte hylla islamister och terrorister, säger Svantesson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=fc177eab620ce4c57aac76247761cb0a

Söndagen den 13 september 2026 är det val i Sverige och maktkampen är igång. Här kan du följa senaste nytt inom svensk politik
[kommentar2]
2026-08-12 18:01
5

#41: Upprepar: "Dessutom har samtliga uppgifter kommit utifrån: det är inte V som själva identifierat olämpliga företrädare som uteslutits, utan andra har behövt göra V jobb åt dem." Det är nog så att Vänsterpartiet helt enkelt saknar den moraliska kompass som behövs för att inse vad olämpliga företrädare är för något…

Lars Adaktusson (KD) skriver i SvD:

"Att gränsen mellan att uttrycka solidaritet och legitimera våld försvinner när terrordömda förvandlas till symboler och hjältar, är ett faktum. På samma sätt är det ett faktum att hopen av vänsterpartistiska politiker som på senare tid strukits från partiets valsedlar eller lämnat förtroendeuppdrag är betydande. Inte som resultat av interna rutiner och ifrågasättanden, utan för att granskande medier slagit larm om djupt antisemitiska föreställningar och konspirationsteorier." ---

"Särskilt tydligt är detta i Vänsterpartiets förhållningssätt till auktoritära regimer, terrorstämplade organisationer och icke-demokratiska grupper. Det är inte någon tillfällighet att partiet samarbetar med kommunister i Europaparlamentet, eller att Jonas Sjöstedt gratulerade despoten Nicolás Maduro när han stärkte sitt auktoritära styre i Venezuela. Det var heller ingen slump att Vänsterpartiet, som enda parti, direkt efter den ryska invasionen motsatte sig svenska vapenleveranser till Ukraina.

Vad detta sammantaget handlar om är ett parti vars agerande och verklighetsuppfattning präglas av dess egna politiska historia och auktoritära tankegods. Genomgående och gemensam nämnare är avsaknaden av värderingar, fungerande moralisk kompass och en etiskt förankrad människosyn." ---

"I varje demokratiskt förankrat parti måste det vara en självklarhet att antisemitism är antisemitism, terrorister är terrorister och diktaturer är diktaturer – oavsett förövare och de intressen vederbörande säger sig företräda."

Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar bör nu göra det som borde ha gjorts för länge sedan: erkänna att partiets problem är strukturella. Det skriver Lars Adaktusson (KD).
  • Redigerat 2026-08-12 18:03 av [kommentar2]
Bo§e
2026-08-12 18:12
0

#43: Ok, men att "samtliga uppgifter kommit utifrån: det är inte V som själva identifierat olämpliga företrädare som uteslutits, utan andra har behövt göra V jobb åt dem", är inget unikum, som de är ensamma om.

Det gäller inte minst SD, som också - varje gång - agerat först när ett fall blivit avslöjat i medierna.

Det är så det går till, och det ena är inte konstigare än det andra…

• Redigerat 2026-08-12 18:15 av Bo§e
[kommentar2]
2026-08-16 22:01
4

Dadgostar - en sällsynt usel chef

"Vänsterpartiet beskriver sig gärna som arbetarnas bästa vän. Men partiledaren Nooshi Dadgostar framstår som en sällsynt usel chef för sitt eget arbetslag.

I Ekots utfrågning av Dadgostar i Sveriges Radio (10/8) slängdes partikollegor och samarbetspartners under bussen i parti och minut.

”Man”, ”vi” och ”dom” borde, enligt Dadgostar, ha gjort bättre bakgrundskontroller av de palestinska terrorister och mördare som fick styrkekramar av partiets riksdagsledamöter.

Men när utfrågarna tvingade Dadgostar att konkretisera, ingick hon själv inte i detta kollektiv som borde lagt en minut eller två på en internetsökning. Hon lade hela ansvaret på ledamöterna i fråga. Liksom på den palestinska förening som påstås ha försett V med förslag på blodbesudlade fängelsekunder som förtjänade kärleksbrev.

De, hävdade Dadgostar, hade begått misstag. Samtidigt kunde hon inte berätta vilka misstagen var, eftersom hon var ovetande om vilka efterforskningar som faktiskt hade gjorts.

V-ledaren har, vilket bland andra Expressens politikreporter Viktor Barth-Kron har noterat, gjort sin egen okunskap till en konstform.

Trots att hon rört sig i partiets inre kretsar i snart två decennier, uppträder Dadgostar som att hon just klev in från gatan. Ingen tycks veta mindre om vad som försiggår i partiet än partiledaren själv. Varje avslöjande om antisemiter och terrorkramare i partiet tas emot med samma fiskögda förvåning."

Dagostar bjuder sina underhuggare på skitmackor.
Caeli
2026-08-20 19:02
5

"V-ledaren Nooshi Dadgostar hävdar att företagarna hejar på Vänsterpartiet. Vilken värld lever hon i?"

https://www.expressen.se/ledare/lat-dig-inte-luras-av-nooshis-fantasier/

V-ledaren Nooshi Dadgostar hävdar att företagarna hejar på Vänsterpartiet. Vilken värld lever hon i?
[kommentar2]
2026-08-20 19:22
5

#46: Bra fråga. 🤔 Ett citat till:

"V var det minst populära alternativet bland företagare och jordbrukare i SVT:s vallokalsundersökning från förra valet. Tre procent i gruppen röstade på Dadgostars parti. Sämst av alla partier."

Fornöga
2026-08-25 09:57
5

Så var det med det kravet på ministerposter…🤨

Som Groucho Marx uttryckte det: ""Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra."

Vänsterpartiet har krävt ministerposter och hotat att fälla en regering utan V. Nu säger Nooshi Dadgostar att partiet inte fäller S.
Bo§e
2026-08-25 10:25
0

#48: Väntat.

Fornöga
2026-08-28 08:29
4

"Vänsterpartiet måste hållas borta från Rosenbad", skriver Expressens ledarsida, och exemplifierar:

"I veckan har det snurrat klipp från en debatt i Youtubekanalen Studio 3. Där frågar finansminister Elisabeth Svantesson, M, om V-ledaren Nooshi Dadgostar vet hur stor statsbudgeten är. Och hur stor andel som går till kommuner och regioner.

– Ja, en väldigt stor andel av budgeten, hoppas jag, svarade Dadgostar.

Det var uppenbart att V-ledaren – som länge klagat på att kommunerna får för låga bidrag – inte hade en aning.---

Och inte blev det bättre i TV4:s utfrågning, suckar ledarskribenten vidare.

"Men Dadgostar försökte varken förklara eller försvara. Hon hade inte kunnat se mer frågande ut om hon hade fått frågor om familjepolitiken i Tennessee."---

Nooshi Dadgostar vill möblera om hela samhällsekonomin, näringslivet och välfärden. Utifrån en vag magkänsla.
Caeli
2026-08-28 15:55
4

#50: Skrämmande! 🫤

Vargnatt
2026-08-29 16:26
3

#50: Vekaste partiet som någonsin funnits.

Skam.

• Redigerat 2026-08-29 16:28 av Vargnatt