Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletukraina
Läst 1390 ggr
Draken
2022-03-15 17:38
6

Vill/kan du hyra ut boende till Ukrainska flyktingar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Stockholms stad har 600 boendeplatser redo för ukrainska flyktingar. Om många fler platser behöver ordnas snabbt, kan man behöva privatpersoners hjälp.Staden ...
  • Redigerat 2022-03-15 17:42 av Draken
Carmarino
2022-03-18 14:49
2

Hyresvärdarna har dålig erfarenhet av Migrationsverket som hyresgäster, och många av dem har sagt "aldrig mer". Fast nu har några av dem ändrat sig, men de kommer att se till att skriva ordentliga avtal som Migrationsverket inte kan slingra sig ur lika lätt.

Morgan Johansson sa i höstas att det inte gjorde något att hyresvärdar inte vill hyra ut längre – ”för vi ska inte ha en till flyktingkris”…

– Ha! Ja, så kan en arrogant Morgan Johansson säga. Men nu står vi här. Och jag vill poängtera att jag vill att folk hjälper till. Även villaägare. Öppna upp era hem och hjälp dem som behöver hjälp – men se till att ha ryggen fri. Ta bra betalt. För du hjälper inte flyktingar genom att vara snäll mot Migrationsverket. Utan då hjälper du en myndighet som är den mest oärliga part du kan möta och som nu faktiskt behöver få lära sig att ta konsekvenserna av sina tidigare handlingar, säger Hans Jonasson.

https://www.hemhyra.se/nyheter/mitt-i-pengabraket-nu-vantar-vardar-pa-nya-flyktingar-det-blir-dyrt-for-migrationsverket/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En granskning som Hem & Hyra publicerade i höstas visade att hundratals hyresvärdar runt om i landet kräver Migrationsverket på över 220 miljoner kronor för... Läs mer
Draken
2022-03-18 17:42
1

#1: Hade jag haft möjlighet så hade jag tagit in flyktingar från Ukraina.

Vad gäller flyktingkris, så har vi det fortfarande rent bortsett från Ukraina flyktingarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LiteAvVarje
2023-02-18 15:30
2

#1: Det är lätt att säga "öppna era hem" för de som har mycket plats! Öppnar Hans Jonasson och andra politiker som uppmanar till det själv upp sina hem? ? undrar jag…!
Många i Sverige bor inte såpass stort att det finns plats. Flyktingar som kommer hit med trauman från krig och är ledsna och förvirrade och befinner sig långt hemifrån behöver nog ha ett stort eget utrymme, åtminstone ett helt eget rum! Eller menar Jonasson mfl att de ska trängas i ettor och tvåor hos familjer och par?
Jag skulle inte våga ta hem främlingar och låta dem bo hos mig, och det tror jag inte att jag är ensam om! Spelar ingen roll om det är flyktingar eller rika svenskar. Man har ingen aning om hur det blir eller vad som kan hända, med dem man inte känner.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

• Redigerat 2023-02-19 11:40 av Draken
LiteAvVarje
2023-02-18 15:32
0

Sista raden skulle inte vara med, ignorera den!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Draken
2023-02-19 11:41
1

#6: Tog bort sista raden 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kalle Johansson
2025-06-07 17:40
3

Öland har ju haft MÄNGDER med ukrainska flyktingar sedan kriget startade eftersom väldigt många av öns fritidshusområden som sommartid är öppna för turister fick härbärgera flyktingarna. Och vad jag känner till har det aldrig varit några problem med dessa ukrainska flyktingar, enbart så gott som ensamma kvinnor och barn. Till skillnad mot för 10 år sedan när alla syrianska flyktingar kom och både polisbbevakningen var tvungen att mångdubblas och kriminaliteten ökade mångdubbelt.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

hemul
2026-08-07 21:41
1

Vad fint! Det visste jag inte. Stygbyar måste ju vara ett rätt bra alternativ också. Måste ju vara skönt att få ha sitt eget, även om det inte är stort.

Draken
2026-08-08 09:13
1

En av campingarna här huserade många flyktingar från Ukraina när den största flyktingströmmen kom. Det var också mestadels kvinnor och barn.

Samma camping blev också "läger" för tiggarna för några år sedan, men då var det jämt bråk. Det var slagsmål, misshandel, knivdråp, olaga hot m.m m.m. Och de svinade ner så det var en skam, det såg fördjävligt ut.

Tiggarna blev avhysta och man rensade upp och, ja faktiskt, sanerade många av stugorna. Sen då när kriget bröt ut och Ukrainarna flydde man ur huse så öppnade ägarna, visserligen motvilligt från början, upp igen. De fick ekonomisk bistånd både från kommunen och större företag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2026-08-28 08:48
1

"Ukraina uppmanar invånare i den sydliga staden Cherson att evakuera, skriver AFP. Detta på grund av intensifierade ryska attacker som riskerar att slå ut elen och värmen under längre perioder", skriver AFP/Omni.

Cherson hade 280.000 invånare innan den ryska invasionen. Vad uppmaningen kan ha för effekt på flyktingsituationen återstår att se.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Ukraina uppmanar invånare i den sydliga staden Cherson att evakuera, skriver AFP. Detta på grund av intensifierade ryska attacker som riskerar att slå ut elen och värmen under längre perioder.
  • Redigerat 2026-08-28 08:58 av Fornöga