"80 % av svenska muslimer röstar på V & S"
Såg den siffran scrolla förbi. Det förvånar mig inte, för det verkar se ut så i hela västvärlden. Kanske heller inte så konstigt, eftersom högerpartierna är mindre intresserade av att låta dom stanna.
Men min fråga är denna:
Om V & S vet om att muslimska invandrare i mycket hög utsträckning röstar på just dom, så har dom ett otroligt incitament att ta in så många av dessa säkra väljare som möjligt.
Hur påverkar det deras omdöme om att göra vad som är bra både för Sverige, befintliga svenska medborgare och dessa nya invandrare?
Hur stor är risken att det är "makten framför allt" som blir resultatet?
Mvh // Johan
#0 Ja, siffrorna förekomr i tråden om Partiet Nyans men förtjänar en egen tråd (även om debatten är nyväckt, den finns i gamla trådar både här och på Politik i Fokus).
TIdskriften Fokus har ägnat två fylliga krönikor åt ämnet, jag länkar till dem utan utdrag.
https://www.fokus.se/nyheter/ny-matning-s-och-v-far-80-procent-bland-muslimska-valjare/
https://www.fokus.se/sticket/sa-byggde-socialdemokraterna-sin-muslimska-valjarbas/
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-27 20:09 av Fornöga
#0: Utan att blanda in religion eller hudfärg, kan det väl bero på den närmast universella och eviga principen, att den som står lägst på samhällsstegen gärna söker sig till den politiska gruppering som framstår som mest inkluderande, (eller minst fientlig, om man så vill…) ?
Orsaken kan vara mer "sekulär" och mer allmänmänsklig än vi gärna vill skruva den till…
Ibland undrar jag vem som är mest religiöst biased…?
Om just siffran 80 procent är sanning eller lögn, överlåter jag till den som skapat den att ta ansvar för, men visst, jag kan absolut föreställa mig att en stor del av de utomeuropeiska immigranterna, varav en stor del har muslimsk bakgrund, faktiskt söker sig till S eller V, just av ovan nämnda skäl. Det är egentligen inget konstigt.
Och, visa mig gärna det parti som inte söker inflytande genom valprocessen.
Vad har vi annars val till…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-27 20:05 av Bo§e
#2: Jo det är klart dom vill ha väljare, men det blir något annat om man i praktiken kan importera väljare. Det har även visat sig att många som inte har fått svenskt medborgarskap ännu får rösta.
Det skapar incitament till märkliga situationer.
Rörande incitament kan man också tänka så här:
Om dom som har det svårast i samhället oftast röstar åt vänster, och ju bättre ställt man får det går rösterna mer åt höger, vad har V för incitament att faktiskt göra det bättre för folk?
Tvärtom blir incitamentet från höger att lyfta så många som möjligt ur fattigdom, för det ökar chanserna att dom får röster. Och för vänster ökar chansen att få röster ju fler som har det svårt.
Sedan finns det givetvis och alldeles självklart sten rika som röstar V, och fattade som röstar SD och M, men på det stora hela verkar det finnas en tydlig korrelation mellan inkomst och var hur man röstar.
Det betyder inte att jag tror att V i hemlighet sitter och smider planer om att göra det så dåligt som möjligt för folk. Jag tror dom genuint vill väl. Men om deras existensberättigande minskar ju bättre folk får det, skapar det tänkvärda situationer.
Mvh // Johan
#3: Jag tror inte att V bedriver någon "göra-folk-fattiga"-kampanj.
De håller ju ändå på att begå ett långsamt politiskt självmord, så varför uppfinna ännu en metod att förgöra sig själva…🙂
Konspirationsteorivarning på detta…!
Och detta med att "importera väljare" kan vi ju lätt balansera upp, då det samtidigt bedrivs en kampanj att "exportera" motståndarnas väljare. Dvs om vi ens vill föra diskussionen på den nivån…?
#4: Det tror inte jag heller. Men håll med om att incitamenten för partierna är motsägelsefulla?
Ju fler som får det bättre -> mer troliga mitt eller högerväljare
Ju fler som får det sämre -> mer troliga vänsterväljare.
Mvh // Johan
#5: Ja, om vi håller det riktigt förenklat, är det ju så.
Vad som i någon mån trasslar till den tesen, är t.ex. det faktum att det även bland de "bättre ställda" finns individer som värdesätter reformer som kan rubriceras "till det allmännas bästa", och som har nationen Sveriges bästa för ögonen (som ett gemensamt projekt), och inte bara har sitt eget välstånd som måttstock.
Här finns alla schatteringar, och samhällsbygget kan inte bara beskrivas i fyrkantiga, svartvita termer.
- Redigerat 2026-08-27 21:11 av Bo§e
Tittar man på undersökningen hittar man detta:
Enligt en Novus-mätning från augusti 2026 uppgav omkring 80 procent av de svarande som identifierade islam som sin religion att de sympatiserade med S eller V.
Siffran bygger dock på en liten undergrupp på cirka 146 personer och bör därför tolkas med försiktighet.
Vad som fascinerar mig är detta stora intresse för muslimer som dryftas på iFokus.
Och i det här fallet gäller det 146 personer och inga stora miljoner - hur många av dessa 146 som är tyska AfD -medlemmar framgår dock inte.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Absolut. Detta är generaliseringar. Både min fru, och svärföräldrar har det bra ekonomiskt och röstar vänster och har alltid gjort, så jag har på nära håll att det inte är en regel. Men på gruppnivå tror jag ändå trenden är tydlig.
Att "följa pengarna" och förstå incitament, är ändå rätt bra övningar för att förstå vad som driver förändring, eller brist på förändring.
Men det är inget absolut svar. Men ledtrådar.
Mvh // Johan
Än mer intressantare blir det när man läser att 10% av dessa muslimer röstar på SD.
Ett parti som inte vill att de ens ska finnas - undrar vad det betyder kan de vara köpta röster?
- Redigerat 2026-08-27 22:23 av Pyttelite
#9: En förklaring skulle kunna vara att dessa har flytt från islamism i sina gamla hemländer, och nu är rädda att det kommer till nya hemlandet om inflödet blir för massivt.
Eller så kanske det är klassisk NIMBY. Det är bra att det byggs tills man själv flyttat in i stadsdelen. Sedan är det nog. Då kan det byggas någon annanstans.
Eller både och.
Eller inget alls.
Mvh // Johan
#10: Ja så måste det vara - självklart!
Vad gäller den relativt höga sympatisiffran för SD så kan det ju vara så att många, åtminstone bland nyinflyttade, har svårt att namnmässigt hålla isär Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna. Bara en tanke…
#12: Fast för nyinflyttade rösta i valet till riksdagen?
#13 Artikeln i Fokus (tidskriften) är lite rörig, där talas det dels om valresultat, dels om Novus partisympatiundersökning, citat: "Noterbart hos Novus är också att SD får 10,4 procent av de muslimska sympatierna, alltså mer än dubbelt så mycket som övriga Tidöpartier tillsammans." Man behöver ju inte ha rösträtt för att ange partisympatier.
Edit: trodde jag, men uppenbarligen tillfrågas endast röstberättigade, och därmed faller kanske min lilla hypotes- röstar man kan man förhoppningsvis hålla isär partierna. 😏
- Redigerat 2026-08-27 23:01 av Fornöga
#3: Det kom en intressant studie inför förra valet, apropå incitament att förbättra för dem som lever på samhällets skuggsida.
"Under de senaste två decennierna har många demokratier sett populistiska högerradikala partier växa sig starkare. Forskarna utgår från två tydliga drag i dessa partiers politik: kritiken av samhällets etablissemang och av invandringen.
De ovannämnda resultaten rimmar väl med hypotesen att etablissemangskritiken underlättar för partiet att mobilisera politiker och väljare bland individer som själva står i samhällets utkanter vad gäller jobb och familj.
Däremot finner forskarna inget eller svagare stöd för en likartad hypotes: att SD:s kritiska hållning till invandring skulle göra att de som lever i områden med många utrikesfödda eller som arbetar inom yrken med många utrikesfödda i högre utsträckning röstar på SD."
https://forskning.se/2022/06/29/starkare-stod-for-sd-bland-valjare-i-samhallets-utkant/