Skolan

Skolan och arbetsmiljön

2018-09-21 13:16 #0 av: Göstage

Expressens ledarsida uppmärksammar den utsatthet som skolpersonal och skötsamma elever lever med i den miljö där de tillbringar sin arbets- och lärotid.

"Nyheten att en lärare ska ha blivit våldtagen av en elev på ett gymnasium i Småland fick inte Sverige att stanna i fredags. Våld och anarki i skolvärlden är inte "stoppa pressarna"-stoff längre.
Sverige stannade inte i fjol heller, när det blev känt att anmälningarna om allvarligt våld mot lärare ökat enormt. Arbetsmiljöverket rapporterade om lärare som fått sina tänder utslagna, skallats och fått håret avslitet av elever.
En gravid lärare blev knuffad i magen så att hon fick missfall.
Så det är lätt att förstå uppgivenheten hos den nykläckta lärare på Facebook som nyligen skrev om sin vardag: hot om våld och våldtäkt, verbala kränkningar, sextrakasserier. "Och senast i dag blev jag utsatt för fysiskt våld."
Nu funderar hen på att lämna sitt yrke: "Jag känner en förtvivlan för jag upplever inte att detta tas på allvar i skolan eller att vi som lärare blir skyddade."---

"Lärare måste få rätt att reda upp bråk och skapa lugn utan att riskera en anmälan. Varje våldsincident måste polisanmälas. Våldsamma eller aggressiva elever bör genast stängas av, tvångsflyttas eller placeras i specialklass. Enskilda elever kan inte ha rätten att förstöra miljön för lärare och klasskamrater.
Sverige står inför en lärarbrist som få förstår vidden av. Att lärare då lämnar yrket på grund av hot och våld från elever är ingenting annat än vansinne.
Sätt stopp för flykten från skolans slagfält."

https://www.expressen.se/ledare/elever-som-skallar-sin-larare-maste-stangas-av/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-21 13:22 #1 av: Göstage

Larmklockorna ringer:

"Anmälningarna om fysiskt våld i skolan har nästan fördubblats på fyra år, enligt Arbetsmiljöverket. Även de sexuella trakasserierna har blivit allt vanligare, enligt Lärarnas riksförbund.
– Det är svårt att mota de här problemen i tid, säger Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i SVT:s Morgonstudion."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sextrakasserier-mot-larare-okar

Anmäl
2018-09-21 13:52 #2 av: Jimmy.L

Jag tycker synd om dom lärare och skötsamma elever som sak möta detta varje dag. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-21 14:44 #3 av: eskils

I fb uppges nationaliteten på den elev som våldtog en lärare i Eksjö, Småland: statslös palestinier.

#0 Bra Expressen-ledare! "Sverige står inför en lärarbrist som få förstår vidden av. Att lärare då lämnar yrket på grund av hot och våld från elever är ingenting annat än vansinne."

Ja, den nya regeringen har en diger Att-göra-lista...……...

Anmäl
2018-09-21 21:55 #4 av: Göstage

Väsby: "Enligt den senaste Stockholmsenkäten uppger rekordmånga av killarna i årskurs 9 att de burit något slags vapen det senaste året. Även en tiondel av tjejerna säger sig ha burit vapen."---

"23 procent av killarna i Väsby uppger att de burit vapen, såsom kniv eller knogjärn, under det senaste året. Det är den högsta siffran i hela Stockholms län. Även tio procent av tjejerna uppger att de burit vapen.."---

Vi i Väsby (pdf)

Anmäl
2018-09-22 06:39 #5 av: Jimmy.L

Dyster läsning man får snart inskaffa larmbågar i skolorna.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-22 07:15 #6 av: Göstage

Ja, och det är uppenbart att problemen inte bara finns i utanförskapsområdena utan är spritt i olika delar av samhälle och land.

Anmäl
2018-10-21 09:37 #7 av: Göstage

Läraren Ola Alfredsson skriver på Expressens debattsida att ständigt när det diskuteras ordningsproblem i skolan så dyker det upp någon förälder till barn med NPF-diagnos och känner sig träffad. Alfredsson anser att man absolut skall ha respekt för barn med den problematiken, men att inte precis allt kan kretsa kring deras speciella situation. Barn med NPF-diagnos hör faktiskt till de som drabbas mest när barn utan denna diagnos missköter sig och stör undervisningen, hävdar Alfredsson.

"Varför måste alla frågor om kritik gentemot ett, för lärare, normbrytande beteende kokas ner till barn med NPF-problematik?
Enligt statistiken går det ca: 1,5 miljoner barn i den svenska skolan. Enligt annan statistik lider ca: 5-7% av dessa barn av problematik kopplad till NPF. Det blir ca: 75 000 barn. Sjuttiofem tusen barn av en miljon femhundra tusen.
Ska dessa 75 000 barn behandlas med respekt? Självklart! Ska de få de förutsättningar de behöver för att lyckas? Absolut! Ska barn och föräldrar visas förståelse för problemen i deras vardagsliv? Alltid! Ska dessa barn få ta över debatten om det svenska skolklimatet? Nej, absolut inte – de ska vara en del av det, men inte alltid mittpunkten.

Om vi i stället ser till flertalet av de 1,4 miljoner barn som inte lider av NPF-problematik, och diskuterar dem ett tag – så kanske vi faktiskt kan komma åt kärnproblemet. Störande moment i skolan är återkommande. Elever som kommer sent, som pratat oavbrutet, som inte lyssnar på tillsägelser, som vägrar lämna ifrån sig mobilen, som hotar lärare, ja listan kan göras lång."--- 

"Många elever med NPF-problematik har svårt i skolan för att andra elever inte kan sköta sig – de störs direkt av att andra pratar, de tappar fokus så fort en mobil plingar till eller en sen elev ramlar in genom dörren. Och det är de eleverna, och dess föräldrar vi vill komma åt.
Så därför, snälla NPF-föräldrar, sluta skrik hej varje gång någon faktiskt försöker lyfta problemet med skolan, ta inte över alla debatter som handlar om ordning och reda för kritiken mot elever med sämre uppförande handlar inte alltid, eller ens oftast, om er (och ska inte göra det heller)!"

https://www.expressen.se/debatt/larare-allt-kan-inte-handla-om-era-barns-diagnoser/

Anmäl
2018-10-26 09:43 #8 av: Göstage

Fredrik Zimmerman, forskare och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås skriver på Expressen debatt att killjargongen bidrar till en tuff miljö i skolmiljön, och att den så inrotad att även lärare stämmer in i den kören.

"Det finns situationer där det är gynnsamt att ha en aggressiv förmåga. Men att enbart ha utvecklat en aggressiv förmåga utan att kunna balansera denna med andra förmågor är ett problem för många pojkar, visar forskning återkommande. I min forskning om pojkar i skolan har jag sett lärare som kämpat för att ge elever som visar en låg studiemotivation en chans i livet. Lärarna måste säga till pojkarna högt och tufft vid vissa tillfällen, men visa omsorg för samma elever vid andra stunder. Dessa lärare har utvecklat flera förmågor och är ett exempel på vikten av detta.

När jag föreläser så talar jag ofta om betydelsen att lära pojkar utveckla förmågan till omsorg. Kritiken jag stundtals får är att pojkar behöver en aggressiv förmåga, man ska inte göra pojkarna till mesar och pojkar måste få vara pojkar. Många pojkar verkar dock kunna utveckla sin aggressivitet alldeles på egen hand. Det många behöver hjälp med är att utveckla andra förmågor för att kunna balansera sin aggressivitet och bara använda den när det verkligen behövs. Annars hamnar de i en allt mer våldsam och destruktivt nedåtgående spiral."---

"Flickor kan säga att de tycker om varandra och ge varandra komplimanger. Mats kan inte säga till Erik att "jag tycker om dig" utan en social kostnad. Mats går därför fram till Erik och hälsar på honom genom att säga "fan vad du ser ut i håret". Man bryter ett tabu när man hälsar på detta sätt och det gör man bara med kompisar. Därmed bevisar handlingen deras samhörighet. Det finns något motsägelsefullt i att det sätt som pojkar kan visa gemenskap på, samtidigt reproducerar att de ska visa sig tuffa och tåliga. Uppmärksamma att jag skriver visa sig, många pojkar har i intervjuer sagt att de mår dåligt av dessa skämt men visar inte detta. 

Jag ser ofta lärare som snabbt och tydligt avbryter när en kille skojretar en tjej och säger att så beter man sig inte mot en tjej. Men lärare brukar aldrig avbryta när en kille skojretar en annan kille, möjligtvis kan det ske om de stör andra. Lärare till och med hänger med i skämtandet om killarna för att vinna deras gemenskap."--- 

https://www.expressen.se/debatt/hej-kompis-fan-vad-du-ser-ut-i-haret/

Anmäl
2018-10-31 08:08 #9 av: Göstage

En kvinna i Helsingborg har dömts till villkorlig dom och 50 dagsböter samt ett skadestånd på 5000 kronor till en lärare efter att ha hotat henne.

"När dottern skickades ut ur klassrummet för att hon varit stökig på lektionen rann sinnet över på mamman. På kvällen fick läraren hotfulla sms. Nu döms mamman för hot mot tjänsteman.

Flickan kastade saker inne i klassrummet på en skola i nordvästra Skåne. Läraren tillkallade då biträdande rektor för ett samtal med eleven.
På kvällen fick läraren hotfulla sms och mail från flickans mamma. Läraren har vid rättegången sagt att hon blev så rädd att hon efter hoten ändrade sina dagliga rutiner."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mamma-doms-for-hot-mot-larare

Anmäl
2018-11-04 08:25 #10 av: Göstage

Ann-Charlotte Marteus har skrivit en insiktsfull krönika i Expressen om tillståndet i skolsalarna som man skulle bli tvungen att citera i sin helhet för att få med hela bilden. Nöjer mig dock med de sista raderna. 

"Bara en tanke; om lärare hade haft mer auktoritet och pli - och inte riskerade att anmälas till Skolinspektionen eller Barn- och elevombudsmannen om de hävdar sin makt - kanske det hade förebyggt behovet av kameror, väktare och utbildningsinsatser om hot och våld i skolan?"

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/tank-om-lite-disciplin-forebygger-vald-i-skolan/

Anmäl
2018-11-05 20:24 #11 av: Göstage

"Stefan Gustafsson berättar att det den senaste tiden varit allt fler bråk, hot och misshandel vid och i skolor, samtidigt som det också inkommer hot via sociala medier allt mer ofta.
– Vi läser om allt fler sådana händelser, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hot-och-misshandel-okar-vid-skolor

(Stefan Gustafsson är presstalesperson vid polisen i region Väst.)

Anmäl
2018-11-09 10:34 #12 av: Göstage

Expressen uppmärksammar vad som uppges som nedtystade otillbörliga närmanden från lärare mot elever på friskola i Stockholmsområdet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/skolan/

Anmäl
2018-11-15 18:24 #13 av: Göstage

"Våldet har blivit vardag. Var tredje skola får kritik från Skolinspektionen för bristande trygghet. Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har mer än fördubblats på bara fem år.
Och det handlar inte bara om struliga tonåringar.

En F-9-skola i Norrtälje stängdes av skyddsombudet i oktober. Två elever hade misshandlat lärare – och en av dem hade attackerat en lärare med kniv. Skolan vill inte uppge elevernas ålder, men det är "inte elever som går på högstadiet". Det är alltså barn vi pratar om, gissningsvis i mellanstadieåldern.

Skyddsombudet Stellan Armandsson säger till Skolvärlden att det vore bra om eleverna kunde omplaceras: "Man kanske måste se på en annan skolform för eleverna när det är så här pass." Men i Sverige är inkludering den pedagogiska överideologin.

Man kan inte låta bli att undra: vad har dessa barn fått med sig hemifrån? Tyvärr är föräldrarna ofta en del av problemet när barn inte visar respekt för vuxna.
I Aftonbladet beskrivs bygget av Norrköpings nya gymnasieskola: "Mötesrummen ska ha två utrymningsvägar så att lärarna kan fly om det blir bråk under samtal med – föräldrar." Bråkiga föräldrar har alltså blivit ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Det är oacceptabelt."--- 

https://www.expressen.se/ledare/ta-ert-ansvar-foraldrar/

Vansinnigt! Ledsen

Se även tråden  https://debatt.ifokus.se/discussions/5baf2f378e0e747dda368551-lara-for-livet-om-valdet-och-skolan?discussions-1

Anmäl
2018-11-24 07:45 #14 av: Jimmy.L

Tre fjärdedelar av kommunerna i Kalmar och Kronobergs län har vid något tillfälle under de senaste tre åren tagit in vakter i skolan. Vakter i skolmiljö blir i dag allt vanligare och beror dels på en ökad problematik men även på ett utökat säkerhetstänk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gymnasieskolan-i-kalmar-tar-ater-in-vakter

Anmäl
2018-11-29 12:42 #15 av: Jimmy.L

En högstadieelev i en kranskommun till Göteborg har knivskurits av en annan elev. – Eleven är gripen misstänkt för grov misshandel alternativt misshandel, berättar Peter Adlersson, polisens presstalesperson i region Väst.

https://www.expressen.se/gt/elev-knivskuren-pa-skola/

Anmäl
2018-12-06 09:29 #16 av: Göstage

Gymnasieläraren Henrik Helmér svarar på Aftonbladet debatt en gymnasieelev  som blir stressad av att hon måste förbereda sig för alla prov, bland annat utanför skoltid. Han undrar om inte elevernas upplevelse av att de blir uppjagade av skolarbetet i själva verket är att söka utanför skolans verksamhet.

”Författaren säger: ”Skoltiden räcker i många fall inte till för att slutföra uppgifter eller lära oss allt inför ett prov. Faktum är att det krävs att vi lägger ner tid på skolarbete utanför skoltiden.”
Jag vet inte vilket program som Melinda Olsson läser på, men på studieförberedande program är det självklart att elever lägger en del av studietiden utanför skolan. Jag blir orolig om den skola där Olsson studerar inte har förklarat det för sina elever redan i årskurs ett på gymnasiet."---

"Att elever som prioriterar sina fritidsaktiviteter mår psykiskt dåligt av skolarbetet som de därför inte hinner med, är inte skolans fel. Det verkar ha skett en samhällsförändring där ungdomar alltmer värdesätter sin ”egentid”. När detta får konsekvenser för studierna så ifrågasätter elever, föräldrar och politiker skolans sätt att lägga upp undervisningen.
Konsekvensen blir att skolan och lärarna minsann ska anpassa sig för att eleverna ska få tid att utöva sina fritidsaktiviteter.

Detta är en samhällsutveckling som skolan aldrig kan acceptera. Skolan ska dock inte motarbeta elevernas fritidsaktiviteter. Däremot ska skolan med tydlighet understryka att lärare aldrig lägger upp sin undervisning med elevernas fritid i åtanke. Jag kan tyvärr inte i underdånighet reflektera över hur ofta eleven Lisa tränar dressyr när jag lägger upp hennes undervisning i spanska."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KvgwpM/vi-kan-inte-anpassa-skolan-efter-er-fritid

Anmäl
2018-12-11 12:10 #17 av: Göstage

Skola och förskola i Eskilstuna stängdes efter hot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skola-i-eskilstuna-stangs-efter-hot

Anmäl
2018-12-13 10:27 #18 av: Göstage

#17 Polisen tror att hotet mot Kjula skola "inte var allvarligt menat" utan ett "busstreck". Kanske dags för en temadag för eleverna i den skolan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/polisen-om-hotet-mot-kjula-skola-troligen-ett-busstreck

Anmäl
2018-12-19 16:40 #19 av: Göstage

"Skolinspektionen återkallar tillståndet för den fristående Kilowattskolan i Malmö. Skolan måste stänga och dess 60-tal elever, som går i årskurs 4–9, måste börja på en annan skola efter jullovet."---

"Skolinspektionen har efterlyst förbättringar vad gäller själva undervisningen, särskilt stöd till behövande elever, elevhälsan, betyg och miljön på skolan. Det sistnämnda handlar om att det ofta förekommer stök, bråk och slagsmål i klassrummen. Såväl elever som personal har uppgett att det förekommer mobbning."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolinspektionen-stanger-malmoskola

Slut på bråket- åtminstone på den skolan...

Anmäl
2019-01-07 16:38 #20 av: Göstage

Nyanländas stök i skolbespisning belönades med pizza och kebab för kvarts miljon.

"Svenljunga kommun har ingen egen gymnasieskola, utan eleverna går vanligtvis i grannkommuner som Borås, Mark eller Tranemo. De gymnasieelever som det här gäller går på introduktionsprogrammet på Lärcentrum i kommunen. Där får elever chansen att läsa upp behörighet för att komma in på nationella program.

Det var tidigare få elever som läste introduktionsprogrammet. Men antalet elever ökade efter att det kommit många nyanlända under 2016 och 2017, enligt Tommy Fock. Och då kom matfrågan i fokus. För på Lärcentrum fanns ingen servering."---

"När gymnasieeleverna började äta i grundskolans matsal i Svenljunga i våras blev det så oroligt att kommunen inte såg någon annan lösning än att köpa lunchkuponger till gymnasieeleverna. Hittills har kupongerna på ortens privata restauranger kostat kommunen drygt 227 000 kronor.

– Om man tar in 100 elever där det redan går 400 elever så blir det rörigare situation. Vi kände att vi inte hade koll på vilka elever som var där och åt. Det här hade inte varit något bekymmer om vi hade någon gymnasieskola. Men nu har vi inte det, säger Tommy Fock."---

"– Jag kan förstå att man tycker att det känns som en belöning. Men jag har tänkt att jag vill ge de här ungdomarna en skollunch som de har rätt att få, säger Tommy Fock, barn- och utbildningschef i Svenljunga kommun."---

"Redan från och med nästa vecka är det tänkt att eleverna ska äta skolmat igen.
– De här ungdomarna äter mycket pizza och kebab. Det är bättre med skolmat. Då blir det mer enligt kostcirkeln. Det är en lösning vi har velat ha hela tiden. Men det har tagit tid att få till det, säger Tommy Fock, barn- och utbildningschef i Svenljunga."

SR och SVT

Anmäl
2019-01-08 09:46 #21 av: Göstage

En mamma har fått nog av att tvingas luskamma sin dotter flera gånger per termin och propagerar nu i en debattartikel om nationell avlusning i skolorna.

"När jag växte upp hade jag aldrig löss. Jag kan inte minnas att mina kompisar hade det heller. Löss var oerhört pinsamt och man trodde att bara smutsiga hår fick löss."--- 

"Nu måste en högre makt steppa in och ta kontrollen över denna epidemi som vi föräldrar inte verkar kunna rå på. Min uppmaning går direkt till kommuner och landsting: anordna en rikstäckande avlusningsvecka på samtliga skolor i hela Sverige där utbildad vårdpersonal och frivilliga föräldrar avlusar barnen på löpande band i skolan och det hela är obligatoriskt. Lössen måste attackeras från alla håll samtidigt. Detta är självklart subventionerat av Folkhälsomyndigheten så att alla har samma möjlighet till samma vård. Om vi inte genomför en sådan här gemensam aktion kommer lössen fortsätta spridas och kanske till och med öka i omfattning."--- 

https://www.expressen.se/debatt/skolorna-maste-infora-obligatorisk-avlusning/

Anmäl
2019-01-08 14:23 #22 av: Novachan

#21 Har hört rykte om att löss har blivit mer resistenta, men har ingen aning om detta är sant eller ej. De flesta har nog hört om bakterier och annat utvecklar resistens (t.ex. antibiotikabehandling), alltså ej behandla om det inte behövs... Så nej, hennes förslag kommer bara göra det hela värre om jag uppfattar förslaget rätt. Däremot skulle skolor kunna ha regelbundna obligatoriska kontroller av hår och hårbotten (minst 1 per termin). Låter också som att mamman saknar kunskap om många punkter smutsigt vs rent hår, hemmagjorda behandlingar. Jag skulle inte bli förvånad om skolor behöver vara mer aktiva  och tydliga med att (och hur de gör det) meddela/lära vårdnadshavare och elever hur man undviker att få löss (och hur man kan få löss) och hur det ska behandlas. Sen skulle jag också kunna tänka mig att många föräldrar inte följer instruktionerna om att luskamma sina barn hemma för lus-kontroll. Jag kan ärligt talat inte minnas att mina föräldrar någonsin gjorde det på mig. Har endast haft löss en gång, vilket skedde när jag var barn och provade en hatt hos en kompis och när kompisen såg att jag hade hatten på mig sa hon "senaste gången jag hade på mig den hade jag löss...". Berättade för mina föräldrar och de behandlade mig

Så jag tror orsaken handlar mer om okunskap och att man inte följer instruktionerna.

Upplever att folk är mer noga med hygien och duschar mer, kanske tvättar sina barn mer än vad som behövs. Löss dras till rent hår.... Just saying

Anmäl
2019-01-09 07:55 #23 av: Jimmy.L

Judy Jonsson är lärare i bild på en gymnasieskola i SVT Nyheter Smålands område. För drygt ett år sedan blev hon knivhotad av en elev under en lektion. Hör henne berätta om händelsen i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/eleven-till-lararen-jag-ska-skara-halsen-av-dig

Anmäl
2019-01-10 09:29 #24 av: Göstage

Staten tvingas tvångsförvalta problemskola.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/staten-tar-over-kritiserad-skola-i-botkyrka

Kompletterande uppgifter:

https://samnytt.se/staten-tar-over-problemskola-i-invandraromrade/

Anmäl
2019-01-10 12:55 #25 av: Carmarino

Ann-Charlotte Marteus, Expressen:

Dags att vrida tillbaka skolklockan till 1990?

Att jämföra skolan år 1990 med i dagens skola är nedslående. Någon som har en tidsmaskin i garderoben?

-----

Olikheterna mellan 1990 och 2018 är fundamentala. Då var skolan statlig, sedan 1991 är den kommunal. Då gällde regelstyrning: "Så här gör ni." Nu gäller målstyrning: "Det här ska ni uppnå, välj själva hur ni gör."
Då fanns varken skolmarknad, konkurrens eller skolpeng. Nu vet skolorna att en tappad elev ger ett hål i budgeten.

-----

Elevens status har samtidigt ökat dramatiskt.
1990 sågs eleven som en del i kollektivet, klassen, nu är det individualisering för hela slanten. Varje elev har rätt att bli undervisad på ett sätt som hen, och hens föräldrar, finner optimalt. Skolan, läraren, ska anpassa, anpassa, anpassa.
Elever misslyckas liksom aldrig, per definition - det är skolan som misslyckas.
Den här trenden har förstärkts av att elever och föräldrar nu är kunder. De kan ställa hårda servicekrav på lärare och skolledning, vilket också görs i form av betygstjat, krav på särbehandling och allmänt klagande, samt anmälningar till Skolinspektionen.
Lärare tycks alltså ha blivit både elevernas och de biologiska föräldrarnas extraföräldrar - och samtidigt deras tjänstefolk.
Det var bättre förr.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/dags-att-vrida-tillbaka-skolklockan-till-1990-/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-12 06:37 #26 av: Göstage

GP:s Alice Teodorescu tar i en ledarkrönika upp föräldrarnas ansvar för barnens och sitt eget uppträdande i skolmiljön..

"De vill prata med läraren och väljer att ta med sig flera vuxna, släktingar, vad som. De tar sin in på skolgården för att ta sig till läraren och prata. Det upplevs naturligtvis som en väldigt hotfull situation av läraren. /.../ Ju äldre elever desto mer fysiskt våld, ju yngre, desto mer hot. Och ju äldre eleverna blir desto värre blir hoten", menar Lundberg (SVT 9/1).

Situationen är dessvärre inte unik för den nämnda regionen (Västmanland). Också i riket som helhet har anmälningarna om hot och våld ökat stadigt under det gångna året. Totalt rör det sig om 845 stycken incidenter. Bland dessa återfinns 54 händelser där kniv eller vapenliknande föremål förekommit."---

"Arbetsmiljöverket och Lärarnas riksförbund lyfter vikten av att arbeta förebyggande för att få problematiken i landets skolor att minska. Och givetvis är sådana insatser av värde.
Men det talas alltför lite om föräldrarnas roll i detta. Barn gör inte som man säger utan som man gör. Om barn och ungdomar ser sina föräldrar och anhöriga storma in på skolorna i syfte att hota eller rentav bruka våld mot personalen sänder det en tydlig signal om vilket beteende som är accepterat."---
"Om föräldrarna inte hyser någon respekt för lärare och annan personal, och dessutom manifesterar det inför barnen, hur ska barnen då kunna förväntas göra annorlunda? Varifrån ska de lära sig sådant som civiliserad konfliktlösning och argumentation?"---

http://www.gp.se/ledare/normlösheten-slår-sönder-samhället-1.12259418

Anmäl
2019-01-16 18:43 #27 av: Göstage

"Narkotikahundar kommer under vårterminen att genomsöka några av Malmös skolor. Om projektet faller väl ut kommer alla Malmös skolor ges möjlighet att genomsökas av narkotikahundar.

Eleverna får inte i förväg veta vilka skolor som ska genomsökas eller när det ska ske, men det kommer inte att ske under skoltid. Om hundarna markerar inom skolans område kommer en förundersökning att inledas, vilket ger polisen rätt att öppna låsta skåp eller andra utrymmen där hunden har markerat."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6na8vL/narkotikahundar-satts-in-pa-malmoskolor

Ja, varför inte...?

Anmäl
2019-01-17 06:54 #28 av: Emo

#22 Om det stämmer som du skriver beror det på att nutidens människor litar på kemikalier. Förslaget att avlusa, kontrollera och se till att lössen kommer bort kan lösas genom att använda icke kemiska metoder, så som det gjordes på 40-talet. Allt har inte blivit bättre.
Att lösa problem var nog folk bättre på förr.

Här hittar du flera bra lösningar även flera utan att använda kemikalier, bara sunt förnuft:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-bekampar-du-lossen

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.