Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebattbrottslighetsocialamedier
Läst 3442 ggr
[Göstage]
2018-10-16 08:50
7

"Spegel, spegel på väggen där..."

Varför tar man selfies och lägger ut på sociala medier? Patrik Wincent, beteendeterapeut,  författare och medverkande i TV-serien "Lyxfällan" funderar på Expressen debatt.

"Visste ni om att det fler människor som dör av selfies än av hajattacker varje år? En stor indisk studie som har publicerats i vetenskapstidskriften Journal of Family Medicine and Primary Care har kommit fram till att minst 259 människor i världen har dött när de försökt ta en selfie. I dag finns det en drös med forskning och studier som tyder på att användningen av sociala medier kan påverka vår mentala hälsa negativt. Vi lägger upp cirka 1 000 selfies på Instagram var tionde sekund och 93 miljoner selfies varje dag. Det har estimerats att en genomsnittlig person kommer att ta 25 000 selfies under ens livstid."---

"Vilka psykologiska faktorer driver oss till att ta selfies? Man vill få uppmärksamhet från så många människor som möjligt. Folk tycker om att få uppmärksamhet på sociala medier, och alla dessa gillaklick och kommentarer från vänner är ett snabbt och enkelt sätt att söka komplimanger. Man vill stärka sin självkänsla. Det hör till människans natur att vilja visa upp sina framgångar för andra, framgångar som också kan inkludera att man mår bra. Eller att man ser bra ut. Man vill stoltsera, helt enkelt."---

"En selfie är när du tar en attraktiv bild på dig själv och bara stirrar på den i tjugo minuter och beundrar hur ditt ansikte är sammansatt", fick jag som svar av en ung kvinna efter en föreläsning. Ett skämt? Ironi? Eller var det på allvar? Vad vet jag. Vad jag dock vet är att självupptagenheten och narcissismen har blivit ett problem, de dödar vår empati. Vi tenderar att hellre söka status och godkännande än att hitta vår egen individualitet. Självfallet är selfies i sig inte skadligt, men det är vår självupptagenhet och brist på närvaro som kan orsaka konsekvenser. Innan ni lägger ut en bild, ställ er först dessa tre frågor: 1. Lägger jag ut den här bilden för att jag vill må bättre genom andras bekräftelse? 2. Visar jag mitt riktiga jag? 3. Lägger jag ut denna bild av mig själv för att jag känner mig ängslig eller deprimerad?"

https://www.expressen.se/debatt/din-sjalvupptagenhet-kan-bli-en-dodlig-drog/

Instämmer du med Wincent?

Rubriken "Varför lägger man ut selfies på sociala medier?" ändrad 231214 på grund av vidgat trådämne.

Jakten på våghalsiga självporträtt med mobilen kan få ödesdigra konsekvenser när gränserna tänjs — ibland får fotografen
  • Redigerat 2022-01-24 10:22 av [Göstage]
  • Redigerat 2023-12-14 15:12 av Fornöga
[Hayabusa]
2018-10-16 09:19
6

Tar aldrig selfies. Ogillar överhuvudtaget att vara med på bilder. Instämmer med Patrik Wincent.

[Göstage]
2018-10-16 09:33
5

Nej, jag tycker att det finns många skäl att inte lägga ut selfies på nätet. Integriteten är ett av dem.

[Jimmy.L]
2018-10-16 12:14
6

Lägger inte ut sådana bilder jag trivs bättre bakom kameran än framför.

Stallmima
2018-10-16 12:54
4

Vilken tur att jag aldrig har gillat att bli fotad av någon annan så varför ska jag lägga ut selfies för "bekräftelse".  Såg en gång på pendeltåget en snoffsad kille  (satt ensam)  med väldigt uttråkad min som tog upp luren och fotade sig själv med brett leede utstrålandes, lägger sedan undan telefonen och ser mer uttråkad ut än innan!!

[Göstage]
2019-01-12 09:20
4

Ett näraliggande ämne: Christian Langelund Hansen, pedagogisk kandidat (?) i i pædagogisk sociologi, Nørresundby funderar i Jyllands-Posten om en god gärning måste synas på sociala medier för att räknas.

"Vad hände med den goda gärningen för den goda gärningens skull? Är det absolut nödvändigt att exponera sin godhet på sociala medier? Existerar fortfarande goda gärningar i sin rena, oförvanskade form, som inte nödvändigtvis skall exponeras i Facebookposter, Instagrambilder eller i pressmeddelanden?

Jag påstår, att det i och med intåget av sociala medier faktiskt kan ställas frågor om bevekelsegrunden för "den goda gärningen". Fundamentalt sett kan vi sätta frågetecken efter den goda gärningen när den person eller den verksamhet som utför den känner behov av att förkunna det offentligt i sociala medier. Därmed kan det vara svårt att fastställa huruvida den goda gärningen är baserad på reell medmänsklighet eller om man önskar få erkännande från omvärlden för att ha gjort en god gärning för utsatta människor."---

Om du väljer att berätta om din goda gärning på Facebook, bör du vara medveten om att motivet för din goda gärning inte endast är för att hjälpa nödställda människor utan även stärka din egen självbild och identitet. Dock är det viktigt att understryka att detta varken gör din gärning bättre eller sämre."---

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE11112269/taeller-en-god-gerning-kun-hvis-man-fortaeller-om-den-paa-facebook/

[Hayabusa]
2019-01-15 11:12
4

#5 En klar poäng där!

[Göstage]
2019-01-16 16:21
0

"Sjukt social". Delar vi bara de goda ögonblicken? Leo Ajkic undersöker värt beroende av mobilen.

Norskt program (om man använder textning går det lättare att följa).  39 min.

[VSK]
2019-01-16 22:18
3

Det är därför jag aldrig svara på dolda telefonnummer, för jag respekterar deras integritet.

😉

Herveaux
2019-01-16 22:55
2

Håller med Jimmy - trivs bäst bakom kameran.

// Harley

Emo
2019-01-17 06:46
2

#8 Dolda telefonnummer kan ju vara sjukvården. Jag har löst det problemet genom att alltid numera svara med hallå och om då då vill veta mitt namn så ställer jag frågan: "vem är det som vill veta det och vad gäller det?"

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
2019-01-17 10:05
3

Jag försökte bara vara rolig 😛

Gällande vården så är det tal om att de skall börja ringa från synliga nummer igen. Jag brukar påpeka detta med dolda nummer emellanåt till de läkare som ringer, men de vet om problemet men kan så klart inget göra än föra det vidare. Är på G som sagt var. 

På tal om telefonbedragare så om nån okänd ringer så skall man aldrig säga ja eller samt sitt namn vid "långt" samtal. Finns de bedragare som klipper ihop samtalet till sina egna fördelar, tex muntligt avtal för nåt krafs.

[Göstage]
2021-07-16 08:17
2

Karin Pihl i GP om utseendehetsen på sociala medier som i synnerhet drabbar unga kvinnor. Hon välkomnar ett norskt lagförslag som kräver att profiler och företag på sociala medier måste ange när (reklam)bilder är retuscherade. (Hur man skall lyckas övervaka att det efterföljs är dock en en öppen fråga…)

"Sju av tio tonårstjejer använder sociala medier i genomsnitt tre timmar om dagen, enligt en undersökning från Statens medieråd. Bildappen Instagram är mest populär.*

Där överöses tjejerna av bilder på kändisar som gör reklam för smink och mode. Så kallade influencers är på samma gång livsstilsförebilder och reklampelare. Riktad reklam av produkter som syftar till att förbättra utseendet har förvisso alltid funnits. Skillnaden i dag är att annonserna bakas ihop med övrigt innehåll.---

"Var femte kvinna uppger att sociala medier får dem att må dåligt över sitt utseende. De användare som redigerade sina egna bilder var särskilt missnöjda eftersom de upplevde responsen i form av gillanden och positiva kommentarer som en bekräftelse av att bilderna måste manipuleras för att uppfattas som vackra."---

"Att vara omgiven av manipulerade bilder skapar orealistiska utseendenormer som får människor att må dåligt.

Den norska lagen är därför ett steg i rätt riktning."---

Retuscherad reklam på sociala medier gör att unga kvinnor mår dåligt över sitt eget utseende. Nu är det slut för manipulerade reklambilder i Norge. Det lär åtminstone
[Jimmy.L]
2021-07-16 09:51
1

#12: Det tycks vara en stor gråzon där, dom hetsar varandra.

[Göstage]
2021-08-10 15:52
4

"Dagens liv är en så ohelig blandning av voyeurism och exhibitionism. Folk exponerar sig ständigt, både sitt innersta och sitt yttre."

Kriminalkommissarie Stella Gibson i "The Fall".

[Göstage]
2021-08-11 11:21
0

Trodde i det längsta att kulturposören Jens Liljestrand är ironisk när han på Expressen kultur recenserar en vulgärpodd, men uppenbarligen har han köpt paketet med hull och hår.

"Det är till hälften en skvallerpodd om saker som hänt i verkligheten, någon har hört ett fett rykte (med namnen utbeepade), har gått på ett party eller träffat sin granne eller sett en kändis på stan."---

"Allt förstås tryfferat med massor av svinrolig reklam för intimkrämer och brun utan sol-sprejer och försäkringsbolag och sexleksaker och nikotinprodukter, ständigt till ett rabatterat pris som påstås vara ”helt jävla, jävla, jävla sanslöst”.---

”Jag ska hångla, jag ska bli rövknullad, jag ska vara slamsor i anus” tjoar Edvin och Johanna skrattar och jag inser att det var just sådana vänner jag själv alltid längtade efter när jag var 15, eller 25, eller 45. Några som kan få mig att känna att livet, trots att det är det sjukaste jag varit med om, ändå är helt jävla sanslöst, jag skämtar inte, literally, gå in och köp, här är koden."

Johanna Nordström och Edvin Törnblom ligger bakom ”Ursäkta”. Jens Liljestrand lyssnar på poddprofilernas upptåg och återfår hoppet om den kommande generationen.
  • Redigerat 2021-08-11 11:22 av [Göstage]
[Göstage]
2021-11-17 17:24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så njutbart att läsa hur Jens Ganman gör slarvsylta av det svenska kulturkotteriet och deras "patologiska narcissism".

"I mina mörkaste stunder misstänker jag att vår kreativa klass skiter högaktningsfullt i hur det går för Sverige bara de får medverka i ”Parlamentet”, ”Let’s Dance” och “På Spåret."---

"I trettio år har vi skrattat pliktskyldigt åt Jonas Gardells grimaserande, åt Mia Skäringers dialekter, åt Soran Ismaels och Magnus Betnérs ”ståuppkomik” och kanske har deras apkonster till slut gjort oss dumma i huvudet? Om Karl-Gerhard levat i dag hade hans ökända häst från Troja gissningsvis passerat obemärkt."---

"Den som sett Annie Lööfs infantila YouTube-video där hon med upptänd blick ”reagerar” på sig själv; på sina gamla tal och teveframträdanden behöver inte fundera på vad ett uttryck som patologisk narcissism innebär.

Sverige 2021 är ett smörgåsbord för satiriker och bildstormare. Ändå ekar det märkvärdigt tyst i den kreativa klassens korridorer. Våra poeter håller inne med vad de tycker och tänker.

Vi bör fråga oss varför."

Varför är svenska musiker, författare och konstnärer så tysta när politikerna förstör vårt land? Är de blinda och döva? Eller bara rädda för att bli av med sina statsbidrag?
  • Redigerat 2021-11-17 17:29 av [Göstage]
[Göstage]
2021-11-29 10:44
2

#16 Apropå "På Spåret": "Pinsamt dålig allmänbildning av Carina Bergfeldt och Marcus Oscarsson i På Spåret", skriver K-G Bergström på Twitter, och Anders Björkman konstaterar i Expressen att "Bergfeldt & Oscarsson var en katastrof."

En hedersdoktortitel vid Umeå universitet ger nog ingen kunskapsgaranti.

Marcus Samuelsson, den glade krögaren från New York, kan bli säsongens tittarfavorit i ”På spåret”. Men hyllade journalistlaget Bergfeldt & Oscarsson var en katastrof.
[Göstage]
2021-12-11 09:05
2

Ytan betyder nog mer än vad vi tror, funderar Johan Hakelius i Expressen.

"Jag är nog sist på bollen här, apropå att vara långsam, men jag kan inte sluta fundera på dessa hjärnstarka kvinnor som grämer sig över sitt mogna utseende. Nina Björk, Ann Heberlein, Åsa Linderborg: alla har de på olika sätt berättat om hur det skär i kroppen att inte se ut som de gjorde för tjugo år sedan."---

"Här har vi tre av Sveriges tuffaste kvinnor. De har gjort karriär på att inte sitta snygga i ett hörn. Men när de kommit in en bit i medelåldern har de inte ens övertygat sig själva. Det är som om de bara kände sig fria att tänka offentligt så länge de tyckte att de såg bra ut.

Till och med en reaktionär som jag blir en aning förvånad."----

"Det är förresten samma sak med många män i offentligheten. Inte vad gäller utseende, men beteende. De kan ta pappaledigt och tala om sin mansroll och allt vad man nu ska göra, men likförbannat måste de officiellt skämmas för sitt kön. Manliga komiker bygger hela karriärer på att berätta om hur korkade och imbecilla män är. Tv-seriernas pappor är alltid idioter, mammorna är klippor."---

Allt går så inihelvete långsamt. Jag förstår hur ni tänker: vadå långsamt? Livet har ju blivit en enda lång räcka av omedelbar behovstillfredsställelse. Eller, kanske vanligare, omedelbar behovsotillfredsställelse. Det är ju sällan man får precis som man vill, men man får det direkt.
[Hayabusa]
2021-12-11 11:25
1

#18 Vad säger man? "Man saknar inte kon förrän båset är tomt".

[Göstage]
2021-12-11 11:33
1

#19 Ja, och kanske "igår var jag vacker och klok. Idag är jag bara"?😉

[Hayabusa]
2021-12-11 13:18
2

”Det är ju svinjobbigt med män som spanar in mig, men fan vad jag saknar det nu…”

Sagt av kvinna i min bekantskapskrets

[Göstage]
2021-12-13 22:22
0

#18 ff "Att sälja sitt utseende har aldrig varit lättare"- det har jag personligen inte märkt…🤓😁

Men, åter till ämnet- det motsatta könet och den falnande skönheten. "Det nya virtuella torget är hänsynslöst ointresserad av åldrande kvinnor", hävdar Nanna Olasdotter Hallberg på Expressen kultur:.

"Inte för att jag på något sätt är en sköna Helena men sedan mina tidiga tonår har jag hamnat i kretsar av exceptionellt vackra väninnor. De ser ut som avkomman efter att en älva legat med en påse glitter. Oemotståndliga skönheter som kunnat leva på sitt utseende, avbildats för pengar, dejtat världsartister, fått möjlighet till resor och sett dörrar öppnas till annars stängda rum. Samtidigt leder alla fördelar och öppna dörrar till sorger och en rubbad syn på det egna människovärdet."---

"Anna-Lena Laurén frågar sig i Dagens Nyheter om det verkligen är viktigt att beklaga sig över att inte längre vara vacker.

Nej, kanske är det inte viktigt, men det är oundvikligt i en värld som gjort yta och skönhet till allt viktigare dygder."---

Jag tycker att det låter som om vissa ser sig som produkter med passerat bäst-före-datum. Trist om den gamla hästmarknadsmentaliteten fortfarande lever- och kanske tilltar?

Modellen Emily Ratajkowski är en av de unga som fått erfara negativa konsekvenser av att leva på sitt utseende. Nanna Olasdotter Hallberg ser hur allt fler söker ett liv där allt värde ligger utanpå.
  • Redigerat 2021-12-13 22:38 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-17 12:54
0

"Vi som säger att vi sörjer hur våra ansikten förändras med åren anklagas för att svika feminismen. Som feminist ska man tydligen vara nåt slags övermänniska, nån som inte låter sig påverkas av den utseendefixering som feminister annars menar plågar halva mänskligheten", suckar Åsa Linderborg i en betalartikel i Aftonbladet. Jag säger som The Temptations: "Beauty Is Only Skin Deep".

Vi som säger att vi sörjer hur våra ansikten förändras med åren anklagas för att svika feminismen. Som feminist ska man tydligen vara nåt slags övermänniska, nån som inte låter sig påverkas av den utseendefixering som feminister annars menar plågar halva mänskligheten. 
[Göstage]
2021-12-17 19:37
0

Anna Björklund i GP konstaterar att det pågår en snygghetskapprustning mellan ledande feminister. "Utan särskilt mycket debatt är det ett enormt antal kvinnor som riskerar sin hälsa och betalar stora summor för att se lite yngre, piggare eller mer feminina ut," skriver Björklund. " De enda som skakar på huvudet åt ingreppen verkar vara killar, vi kvinnor diskuterar mest resultaten."---

Dagens feminister är sin generations snyggaste samtidigt som plastikindustrin boomar utan att någon ifrågasätter den. Anna Björklund skriver om hur relationerna
[Göstage]
2021-12-19 10:26
1

Härligt med utseendetrygga tjejer som Molly Sandén.👍

"Jag var så jävla tillrättalagd. Jag försökte tillfredsställa det jag trodde folk ville ha, skivbolagsfolk, mormors kompisar, de coola tjejerna i klassen och killen man var kär i. Nu med den senaste plattan har det här fått landa lite och jag har försökt ta reda på vem jag är."---

" Jag har fått skinn på näsan. Jag kommer fan inte ta vad som helst, jag vet hur man säger ifrån och jag vet var mina gränser går på ett sätt som jag inte gjorde när jag var 21."---

Efter Oscars-succén: Nu kan Molly Sandén sätta sina egna villkor. Under hösten har hon återigen jobbat i Los Angeles – s
  • Redigerat 2021-12-19 10:26 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-22 10:00
0

#23 Joel Halldorf på Expressen kultur tycker att kulturkvinnorna gråter över spilld mjölk:

"Visst gör åren att den yttre skönheten falnar, men i gengäld får de den inre människan att mogna. I andra kulturer är ålderdomen den tid då människan särskilt ska ägna sig åt själslig fördjupning, och här väcker årens mognad större vördnad än ungdomens blomstring."---

I den pågående skönhetsdebatten märks en stor frånvaro – själens. Joel Halldorf undrar om en kultur som bryr sig så mycket om erotiskt kapital ens är civiliserad.
[Göstage]
2021-12-25 08:06
0

"Hur känns det att vara en vit medelålders man med begynnande kulmage? Och hur ser de på debatten där många kvinnor uttryckt sin sorg över avtagande attraktionskraft?" Tidskriften Fokus poddpratare tar debatten.

Hur känns det att vara en vit medelålders man med begynnande kulmage? Kvinnor startade skönhetsdebatten - men vad säger de medelålders männen?
[Göstage]
2021-12-27 14:01
0

83% av svenska tjejer i ålder 16-25 är missnöjda med sina kroppar, enligt en färsk undersökning.

83 procent av tjejer i åldern 16-25 är missnöjda med sina kroppar. Det visar en ny studie från högskolan i Gävle.”Det är så sjukt. Det här ...
[GIKmio]
2021-12-27 22:54
4

Jag har konto på Facebook som är det enda sociala mediet jag använder och jag kan inte säga jag är speciellt aktiv där mer än att jag följer en del grupper som jag gillar och kommenterar ibland. Privat så skriver jag oftast en hälsning till jul, nyår, påsk och midsommar till släkt och vänner. Men det är mycket selfies för att bevisa att man är på semestern man skriver om eller att julgranen som är prydd står i ens vardagsrum. Ta gärna bilder från Grekland eller från det julprydda hemmet men skippa nunan som tar upp halva bilden. Folk känner förmodligen till utseendet ändå.

[Göstage]
2022-01-04 07:21
0

#0 ff "Det ständiga fotandet spär på utseendehetsen", konstaterar Karin Pihl på GP:s ledarsida. Sannerligen.

Aldrig förr har vi omgetts av så mycket bilder som nu. Inte konstigt att folk mår dåligt över sitt utseende. Det är hemskt att bli äldre och förlora sin skönhet.
  • Redigerat 2022-01-04 07:22 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-24 08:56
1

Sociala medier uppges som en orsak till att många unga genomgår skönhetsoperationer med motiveringen "upplevd fulhet".

Unga med diagnosen "upplevd fulhet" är överrepresenterade bland personer som vill göra skönhetsingrepp.Ofta tror de att de blir friska av att ändra sitt ...
[Göstage]
2022-03-03 15:21
2

Bra rutet!

"Vi är många som just nu förfasas över vad det Ukrainska folket får genomlida. Och jag vill vara tydlig här. Det är självklart att man ska stötta och sympati...
Cojimar
2022-04-18 06:56
1

Youseum- det senaste för den som vill sätta sig själv i centrum.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Konceptet “selfiemuseum” har fått internationell spridning och även hittat till Sverige. På det nya selfiemuseet Youseum i Solna kan besökare fotografera sig själva i rum med olika teman. Målet är att få coola bilder att publicera i sociala medier.
Cojimar
2022-05-14 19:33
2

Företaget By og Havn har börjat bygga ett nytt stadsrum för unga i Nordhavn i Köpenhamn, som särskilt ska rikta sig till tjejer i åldrarna 13-18 år, skriver Expressen.

"Området, som inte är förbjudet för killar, ska ligga under Orientkajs tunnelbanestation och väntas vara klart under nästa år.

Så, vad gillar tjejer att göra då? Jo, här ska det bland annat finnas speglar, dans, studsmattor och snygga miljöer som passar bra för att ta lite goa bilder till sitt Instagram-flöde."---

"Att ge flickor en trygg plats att få umgås och ta plats på är i grunden bra. Men att utgå från att alla unga tjejer är aspirerande influencers, och bygga nån form av kuliss där de kan få hänga och ta bilder på varandra känns inte som den piggaste lösningen på problemet med att tjejer inte får ta plats i samhället. Det är snarare att se ner på dem."---

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I Köpenhamn har man börjat bygga ett område i staden – för tjejer. Här ska det finnas studsmattor, speglar, och vacker estetik som lämpar sig för att ta bilder till sociala medier.
  • Redigerat 2022-05-14 19:33 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-15 08:49
0

#34 Tja, om det nu är vad tjejer, faktiskt, gillar att göra på sin fritid - är det då fel?

Cojimar
2022-05-15 09:04
0

#35 Nej, men vet man att det faktiskt är så, eller tar man det för givet? Typ "selfiestudio till tjejerna och e-spel till killarna så blir alla nöjda."

• Redigerat 2022-05-15 09:05 av Cojimar
[Toxin]
2022-05-15 09:10
0

#36 Det finns så klart alltid undantag, men jag vill påstå att det är så det är.
Kolla utfallet, vad tjejer respektive killar de facto väljer baserat på fritt val.

Cojimar
2022-05-15 09:18
2

#37 Som salig Kees uttryckte det re´n 64:

"Var och en får vad han behöver, detta kallas demokrati.

För var dag blir den bättre, men bra lär den aldrig bli."---

😉

Playlist:http://www.youtube.com/view_play_list?p=E0556837FFEB303CHär sitter jag på en soptipp och skådar mig dystert kringbland trasor och tombuteljer och må...
  • Redigerat 2022-05-15 09:18 av Cojimar
Fornöga
2023-12-14 15:12
0

2023

"Barn lägger alla sina pengar på avancerad hudvård," är rubriken på en GP-artikel som tyvärr är betalspärrad, men ingressen säger väl en del…

"Trenden med avancerad hudvård kryper allt längre ner i åldrarna. Så fort en produkt hyllas på Tiktok strömmar barnen till butikerna. På Sephora har sjuåringar frågat efter åttahundrakronorskrämer."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Tolvåringar lägger hela månadspengen på hudvård
  • Redigerat 2023-12-15 07:42 av Fornöga
Fornöga
2023-12-15 07:42
0

Den osminkade sanningen.😉

Förutom att inte sminka mig har jag slutat bry mig om hur jag ser ut på foton. Det är faktiskt befriande, även om det inte har varit helt lätt. Det kan gnaga i mig när jag ser en bild på mig själv som kanske inte är den snyggaste, men då inser jag att jag måste godkänna den, för vad spelar det för roll hur jag ser ut på bild egentligen, skriver Katarina Svensson Flood.
  • Redigerat 2023-12-15 07:43 av Fornöga
Fornöga
2023-12-16 08:44
0

Lenas läppar förstördes av injektionerna.

När Lina Als bokade läppförstoring fick hon adressen till en herrfrisörsalong.Behandlaren krävde kontanter.Sen förstördes Linas läppar på grund av injektionerna. ...
Fornöga
2023-12-16 08:46
0

#41 "Bara en bråkdel av de tips IVO får in om olegitimerade personer som utför botox- och fillerbehandlingar leder till någon åtgärd," konstaterar P4 Sjuhärad.

Bara en bråkdel av de tips IVO får in om olegitimerade personer som utför botox- och fillerbehandlingar leder till någon åtgärd. Det visar en granskning ...
Fornöga
2024-01-03 16:51
0

Barn använder anti-agemedel. 🙄

Det har blivit vanligt att barn använder starka hudvårdsprodukter som ska verka anti-age. Krämerna och serumen fräter bort det översta hudlagret och kan ...
Fornöga
2025-04-10 14:21
3

Åsa Linderborg skriver i Aftonbladet om realityserien ”Girls of Sthlm” och om influencersfenomenet i stort.

"”Girls of Sthlm” kan svinga hur många feministiska kampparoller som helst, i slutändan handlar allt ändå bara om att de ska kränga grejer till unga tjejer. Efter två avsnitt är jag så utmattad av förakt mot hela den där världen…"---

"Det är influencers på sociala medier som bestämmer vad som är rätt och fel: ju mindre kropp, desto större människovärde. Under woke-eran var det okej att vara kurvig, men pendeln har svängt tillbaka, i dag svälter sig barn för att klassas som snygga."---

" De kan beklaga sig bäst de vill, jag börjar lyssna den dan de kan förklara på vilket sätt deras cyniska ”arbete” bidrar till nåt vettigt över huvud taget."

Det är ”en klassiker att se ner på kvinnodominerade yrken”, säger Klara Elvgren, 34 år.
Fornöga
2025-04-30 16:40
4

Behöver vi en nationell krisberedskap inför vad som händer i klanen Wahlgren/Ingrosso? För vad är väl bombräder mot Kiev, stridigheter i Kashmir eller dödspatruller på våra gator mot konflikter i den familjesekten? Minsta slammer i dörrarna där utlöser larm och febril aktivitet på redaktionerna i Aftonbladet och Expressen. "Bli pluskund och se närbild på Biancas okända rynka under ögat." 🙄

Pernilla Wahlgren berättar om åldrandet och skönhetsingreppen, dottern Biancas ätstörningar och krisen med maken Christian Bauer.
Fornöga
2025-05-01 08:08
2

Steg 1: köp en kåk och fixa betalningen genom att göra ett program om det. Fixat! ✔

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mReJbl/carina-och-erik-berg-gor-dokusapa

Programidé, steg 2: Sälj kåken och gör ett program om det? Kommer kanske snart på en TV nära dig. 😏

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/GyAk9x/carina-och-erik-berg-saljer-lyxvillan-i-skargarden

Carina Berg och maken Erik gör en dokusåpa ihop. I ”Bergs drömkåk” följer tv-kamerorna parets husrenovering. – Vi är båda två bra på att kasta oss in i projekt,
[Hayabusa-0001]
2025-05-01 08:17
2

#46 Ja, jösses…

Fornöga
2025-05-07 19:12
2

Vad förenar Palestina- och våtmarksaktivister- idealism? Eller är det som många misstänker: självupptagenhet? Naomi Abramowicz på GP:s ledarsida tror det senare, och jag är benägen att hålla med henne.

"Det krävs ett stort mått av självupptagenhet för att bete sig som aktivisterna gör. De verkar anse att deras sak trumfar precis allting annat. Och de struntar fullkomligt i hur andra påverkas av deras aktioner. Det spelar ingen roll om deras rytande förstör politiska debatter, tv-program eller nationalklenoder. Deras sak är alltid viktigare."---

"De verkar tro att om de bara skriker lite högre, om de bara förstör lite mer, kommer de till slut att tvinga människor att göra som de vill. De borde inse att den taktiken har nått vägs ände för länge sedan. Att fortsätta att sabotera för andra kommer enbart att alienera potentiella meningsfränder, inte vinna nya."

Aktivisternas dominansbeteende leder inte till fler följare.
[Hayabusa-0001]
2025-05-07 19:18
2

#48 Argast vinner. Sanslöst tröttsamma.

Fornöga
2025-09-06 09:56
3

Influencer, modell 2050? 🙄

Eksem, puckelrygg och håravfall. Så här kan influencers komma att se ut – redan om 25 år.
Bo§e
2025-09-08 21:42
1

#50: Vid det laget kanske det har upphöjts till ett ideal…? 😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2025-09-09 15:25
1

#51: Det får vi verkligen inte hoppas. Det ser helt groteskt ut. 😱

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[solljust]
2025-09-09 16:05
4

Jag har aldrig förstått det här med Influencer och människor som vill visa upp sig på nätet som dom gör jag gör det inte och inte en bild finns på mig på nätet jag har hållit stora avståndet från det där för jag har sett utvecklingen och förstått att det här är gropar ingen av oss ska falla i.

Alla dom här selfies inser inte folk hur bilder kan nyttjas idag är det AI men innan också alla manipulationer av bilder som florerat och florerar och sen vad det här gör med människor folk blir som besatta som förbytta och tror sig nå en status av att visa upp sig istället är det en låg status att visa upp sig som man gör idag med sina bilder på sig själva som kan hamna varsomhelst på nätet i manipulerande syften.

Helt sjuka ageranden där bekräftelsebehoven är så enorma så dom inte ens inser vilken fara dom kan utsätta sig för det blir som en sjukdom som dom sen inte kan befria sig från och många har fått söka hjälp och psykologer för att ta sig ur sina sociala medier beteenden.

Jag blir inte förvånad om det ser ut så en dag där på 2050 talet som Fornöga länkar till gud bevare oss väl men ser vi oss omkring så är vi där redan så det har börjat det är inte sunt längre och värre kommer det att bli för en del Influencers ser inte kloka ut dom har redan drabbats och det är bara början på en grotesk utveckling som vår teknik för med sig.

Själv har jag ungefär två veckor kvar med internet jag är inte aktiv inom sociala medier mer än på i fokus och jag har i så många år sagt och predikat om det här hur skit och elände det är vad det gör med oss och jag har också sagt många gånger att jag avslutar internet men nu är det gjort och jag har inget som helst behov av en återvändo till det här det är avslutat.

Det jag ändå kan säga är att jag mött många bra människor men också motsatsen men dom flesta har faktiskt vart både mänskliga och trevliga men det finns alltid den där lilla droppen som för dom flesta av oss får bägaren att rinna över ni vet dom där som vi bara får nog av 😁 men i alla fall jag har ett par veckor kvar nu sen blir det helt analogt utan internet och jag känner hur rätt jag gör äntligen så gör jag mitt jag avslutar och låter inte mig påverkas av teknikens ondska mer 😎

Fornöga
2025-11-06 18:41
1

Alla sätt är bra utom de dåliga. 😏

Magge och Assaad slutade spegla sig. Du kan inte ana vad som hände sen.
Fornöga
2025-11-16 23:39
1

#54 En skakande berättelse (med lyckligt slut!) om flickan som befriade sig från demonen i spegeln.

Ej läslåst.

Tiktok-profilen tvångsvårdades för sin anorexi.
Fornöga
2026-01-18 10:59
2

Karolina Fjellborg i Aftonbladet ifrågasätter Sveriges Televisions närmande till livsstilsnasarna samtidigt som man försöker markera en sorts kritisk hållning till företeelsen.

"Influencers. De levande reklampelare som finns överallt, tjänar grova pengar på att helt ogenerat kränga det ena och det andra – inklusive sina privatliv och inte sällan till och med sina egna barn – och har blivit makthavare att räkna med, åtminstone bland unga. Hur ska SVT förhålla sig till dem?

De kan ju inte rimligtvis leva i symbios med dessa medieetiska anarkister, men de kan uppenbarligen inte leva utan dem heller, eftersom de är i desperat behov av genomslag hos den yngre publiken. Och de senaste åren har de därför växlat mellan att å ena sidan frottera sig med dem, för att dra nytta av deras status och deras följarskaror, och å andra sidan granska och ifrågasätta dem, som en sorts journalistisk gardering.

Man fattar att det här är en utmaning för SVT, och ibland blir det lite stökigt.
Som i höstas, när de först lyfte fram Joakim Lundell som en lyhörd och empatisk intervjuare i programserien ”Hudlös”, om unga med svåra livsöden. Och sedan chockade både honom och hela hans långa svans genom att ge honom en riktig tjottablängare mellan lysmaskarna när de ifrågasatte hans egen livshistoria i ”Dokument inifrån”-dokumentären ”Hatet”.---

TV-KRÖNIKA En realityserie som följer ett gäng influencers som har småbarn. Det är säkert en jättebra idé ur ett rent kommersiellt perspektiv, för alla inblanda
  • Redigerat 2026-01-18 11:00 av Fornöga
Fornöga
2026-03-20 09:22
2

Varför är en kategori åldrande kvinnor som klassa(t)s som "vackra" så besatta av det de själva upplever som sin flyktande skönhet att de måste föra ut det till debatt i offentligheten? Ungefär så funderar Marianne Lindberg De Geer på Expressen kultur.

Varför är äldre feminister så besatta av sitt åldrande utseende? Marianne Lindberg De Geer blir besviken på debatten.
  • Redigerat 2026-03-20 09:23 av Fornöga
Fornöga
2026-04-15 10:51
3

"En gång lovade jag mig själv att inte hacka på unga kvinnor när jag blev en äldre kvinna. När jag var ung råkade jag inte sällan ut för sura femtiopluskvinnor som, helt opåkallat, klankade ner på mig", skriver krönikören Ann Heberlein i Expressen.

"En av alla dessa influencers, Tilda Törnqvist, som tjänar pengar på att samarbeta med företag som säljer sockerfritt godis och energidrycker alltmedan hon pratar om sig själv, får mig att bryta mitt löfte att inte kritisera unga kvinnor."---

"Tilda Törnqvist menar att influencer är ”ett av de viktigare jobben vi har i samhället”: Tänk er en fjortonårig tjej med ångest som loggar in på Tiktok och ”upptäcker influencers och då blir inspirerad” säger Törnqvist och ”då får bort sin ångest”.

Jag vet inte vad som gör mig mest bedrövad: Fjortonåringen som söker ångestdämpning på Tiktok eller influerarna som exploaterar unga människors sårbarhet genom att sälja det som Nina Björk en gång kallade ”skitdrömmar” och som fortfarande är skitdrömmar, den där destruktiva idén att shopping är lycka."

Ann Heberlein: Nu bryter jag löftet att inte kritisera unga kvinnor.
Fornöga
2026-04-18 08:02
4

"Nog för att kvinnor alltid har sörjt förlorad skönhet och försökt bibehålla och återskapa utseendet från ungdomen, men i dag finns det nästan inga motkrafter", skriver Susanna Birgersson på GP:s ledarsida. "Marknaderna har fullständigt exploderat, med ständigt förbättrade krämer och kosmetika förstås, med injektioner och kemisk behandling, samt en alltmer förfinad kirurgi: fler men mindre ingrepp och smarta förflyttningar av fett – i stället för 80-talets drakoniska uppstramningslyft."---

"Även vi som inte badar i dollarmiljarder, duschas i ständiga påminnelser om allt vi skulle kunna göra för att revitalisera oss och se yngre ut: fräschare, starkare, vackrare.

Det finns en hel kontinent på internet som består av 45-pluskvinnor som berättar för andra 45-pluskvinnor hur de ska äta för att må bra och gå ner i vikt, hur de ska träna för att må bra och gå ner i vikt, hur de ska klä sig, hur de ska sminka sig, hur de inte ska sminka sig, hur de ska uttrycka sig och vad de ska intala sig själva när de stiger upp på morgonen."---

*Man är inte längre ung och lovande, om man någonsin var det. Attraktionskraften avtar, om man någonsin haft en. Hälsan är kanske inte vad den en gång var och det känns som att inget går av sig själv längre. Det är för sorgligt – eller?

Ja, det är det, men inte bara. En del av den du var har onekligen försvunnit, men samtidigt har det skapats plats för något annat: En möjlighet att tänka lite mindre på hur omgivningen uppfattar ditt yttre, en chans att få uppfattas som klok och erfaren."---

När skönhetsjakten gör åldrandet till en fiende riskerar hela livet att bli en kamp mot det oundvikliga. Vi måste lära oss att dö lite – och leva mer.
Fornöga
2026-05-25 09:09
2

Biaca Ingrosso som påverkar tankegången hos hundratusentals unga tjejer och killar (och en och annan gubbe) och tjänar en förmögenhet på dem "talar ut" på YouTube, vilket citeras av Aftonbladet.

*– Jag måste vara helt ärlig nu och säga att jag kan inte dejta någon som är ful, säger Ingrosso.

Influencern förklarar att man “kommer långt” med henne bara genom att vara snygg, och refererar till en konversation hon nyligen haft med sin mamma, Pernilla Wahlgren, om hennes make Christian Bauer.

– Jag vet att det är konstigt sagt, men min mamma och jag pratade om det i går, säger Ingrosso och fortsätter:

– Hon bara: ”Har Chrille en fuldag, då kan jag inte vara med honom. Då blir jag arg på honom, då gör han allting fel helt plötsligt”, säger Ingrosso."---

Så nu vet ni det killar- skönhetsoperera er och göm er under ett lager smink om ni skall ha en chans hos drottning Bianca och hennes hovdamer. 🙄

Humor, tajming och att inte ta sig själv på för stort allvar är egenskaper som Bianca Ingrosso värdesätter hos en man. Men framförallt ska han vara snygg. –
  • Redigerat 2026-05-25 09:10 av Fornöga
Fornöga
2026-07-03 09:07
4

#60 Småtjejer som köar i timmar för att handla svindyra Biancaprodukter skall veta att veckopengen går till meningsfulla ändamål. 🙄

"Det är i det senaste avsnittet av podcasten ”Högt i tak” med Rosanna Charles och Sanna Guidetti som Bianca Ingrosso berättar (här uppsnappat av Expressen) om de höga notorna på festön Ibiza, där hon befinner sig just nu.

– En kväll går ju på minst, ja nu är det high season, 200 lax. Det är helt sjukt, säger Bianca Ingrosso."---

"Men utgifterna stannar inte vid 200 000 kronor om dagen. Det gäller bara själva festkvällen – utöver det tillkommer lunch och taxiresor."---

"Samtidigt är Bianca Ingrosso tydlig med att hon älskar att lägga pengar på festkvällar på Ibiza.

– När jag blir full blir jag så här: ”Nu fucking kör vi”, det här är det enda jag ska spendera mina pengar på. Fuck väskor asså, för jag mår ju så jävla bra i klubbsammanhang. Jag älskar det, berättar hon i podden."---

Det är dyra festdagar på Ibiza för Bianca Ingrosso. En utekväll kan landa på 200 000 kronor, säger hon i podden ”Högt i tak”. – Nu låter jag ju vidrig som pratar om pengar och skryter, säger hon.
  • Redigerat 2026-07-03 09:27 av Fornöga
Bo§e
2026-07-03 14:26
3

#61:

– Nu låter jag ju vidrig som pratar om pengar och skryter.

Denna slutkläm slår in en vidöppen dörr…😁

• Redigerat 2026-07-03 14:34 av Bo§e
Vixxen
2026-07-04 03:26
1

#62: 😁

Fornöga
2026-07-17 09:47
4

Många i kändiskretsarna som på olika sätt tänder på VM-fotbollen:

"I en ny vlogg avslöjar Bianca Ingrosso vilka landslagspelare hon skulle ligga med", skriver Expressen. Bianca Ingrosso väljer mellan om hon skulle ”smash” (ligga med) eller ”pass” (dissa) olika spelare.

Nu är det bara att vänta och se om hennes bror skickas fram för att göra samma analyser när damlandslaget VM-kvalar senare i år. 🙄

I en ny vlogg avslöjar Bianca Ingrosso vilka landslaggspelare hon skulle ligga med. En av dem får tv-profilen att tappa hakan. – Wow, oj förlåt. Vänta. Wow, säger hon.
Carmarino
2026-07-17 11:46
4

#64: Nä, det kan jag väl aldrig tro. Det vore ju sexistiskt. 😉
Märkligt att det ena inte är sexistiskt när det andra är det. Det borde ju vara lika för alla.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2026-07-17 12:12
4

#64: Synd att inte expressen undersöker vilka spelare som skulle ge samtycke till Bianca.

Hon hade kanske blivit besviken…

Vixxen
2026-07-17 15:04
3

#66: Är vi verkligen intresserade?

Caeli
2026-07-17 19:11
3

#67: Nej, det är det nog väldigt få som är.

Fornöga
2026-07-17 22:15
2

#64 ff Bara som kuriosa: jag klickade på YT-länken ovan för att se hur många som besökt vloggen. Det var 151.000 på nio dagar.

• Redigerat 2026-07-17 22:27 av Fornöga
Bo§e
2026-07-17 22:28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#69: Litet mer kuriosa: Antalet besökare motsvarar, på ett ungefär, Liberalernas nuvarande väljarstöd….🙂

Fornöga
2026-07-18 08:25
4

#70 Hoppas att det inte innebär att Bianca Ingrosso skulle få lika många röster om hon kandiderade till riksdagen. Men inget syns omöjligt när det gäller dyrkandet av ytlighetsapostlarna…🤷‍♂️

• Redigerat 2026-07-18 08:26 av Fornöga
Fornöga
2026-07-24 15:53
2

"Aftonbladets Lina Stenberg har fel när hon påstår att Madonna visar att kvinnor får åldras. Tvärtom, genom att leasa ut sitt åldrande till skönhetsindustrin visar hon att det är förbjudet för kvinnor att åldras", skriver Caroline Hainer i GP.

"Förvånande så kallar Madonna själv sitt ”kreativa val” av ett kosmetiskt modifierat ansikte för ett ”subversivt ställningstagande mot patriarkatet” på Instagram. Det tangerar idén om att Madonna visar att ”en äldre kvinna får åldras”, som Aftonbladet skriver. Men hon får ju inte åldras, hon har leasat ut sitt åldrande till skönhetsindustrin. Hon har ju till och med ett eget hudvårdsmärke som riktar in sig på just anti-aging.

Hon utmanar därmed inget patriarkat så mycket som drar nytta av det och säger att den som vägrar åldras vinner."

Aftonbladets Lina Stenberg har fel när hon påstår att Madonna visar att kvinnor får åldras. Tvärtom, genom att leasa ut sitt åldrande till skönhetsindustrin visar hon att det är förbjudet för kvinnor att åldras, skriver Caroline Hainer.
Fornöga
2026-08-01 12:56
4

"Jag hade ju varit omslagspojke i Bildjournalen och synts överallt sedan 1965. För mig var det ingen jätteskillnad. Jag tyckte att det var kul att göra uppdragen, men fiskade inte efter intervjuer och att komma i tidningen. Det fanns ingen känsla då av att man måste synas för att finnas. I dag är det ju en jakt på det", säger Claes af Geijerstam till Expressen om kändisfixeringen och behovet av att bli exponerad.

Lasse Berghagen tog superstjärnor som Ricky Martin till ”Allsång på Skansen”. Men redan 30 år tidigare lockade ett annat program världsberömda artister till Sollidenscenen. – Elton John fick 1500 kronor i gage, berättar Clabbe om klassiska ”Opopoppa”.
Fornöga
2026-08-20 12:10
4

"Spegel, spegel på väggen där, säg vem som kändast i landet är?"

""Tio år efter sitt första bröllop säger Joakim Lundell och Jonna Lundell ja till varandra på nytt"*, skriver TV4 om en serie på TV4/TV4 play där kanalerna uppmärksammar att kändisparet upprepar sitt bröllop för tio år sedan.

"Säsongen kulminerar i ett storslaget jubileumsbröllop den 23 augusti, där Jocke och Jonna Lundell förnyar sina äktenskapslöften. Både ceremonin och hela bröllopsdagen kommer dessutom att sändas på TV4 Play i en tolv timmar lång livesändning, vilket ger tittarna möjlighet att följa ögonblicket i realtid."---

Ja, jag vet att det finns andra kanaler, och jag har givetvis ingen ambition att se tolv timmars direktsändning av reprisbröllopet (vilket väl får större bevakning än vilket kungligt förstagångsbröllop som helst). Känner bara att jag vill få utlopp för min avsmak inför jippot. 🤮

https://press.tv4.se/post/jocke-och-jonna-fornyar-sina-loften-ny-serie-med-ett-livesant-br

• Redigerat 2026-08-20 12:13 av Fornöga
Fornöga
2026-08-26 16:46
3

Staffan Ekberg på News55 tar upp kändisåtervinningen på TV och radio.

"Varför ska det vara kändisar i vartenda program? – undrade en lyssnare i i Ring P1.

De seglar på Atlanten, de sitter på bryggor och slott, dricker vin och gråter. Jag är så trött på det här”, sa inringaren.

Det räcker med en kort titt på veckans tv-tablå för att känna igen sig."---

"Sverige har hundratusentals människor med intressanta historier, erfarenheter och personligheter. Ändå är det ofta artister, influencers, tv-profiler, idrottare och personer som redan är en del av kändisvärlden som får frågan när nya program ska fyllas.

För den som tittar mycket på tv kan det därför uppstå en känsla av déjà vu.

Man har sett personen i ”Let’s Dance”. Sedan dyker samma person upp i ”Förrädarna”. Därefter i ”På spåret”, ”Masked Singer”, ”Bäst i test” eller något annat stort underhållningsprogram.

Och plötsligt är det inte längre särskilt många överraskningar kvar. Kanske är det dags för tv-kanalerna att våga ta en större risk?

För ibland är det mest spännande ansiktet i rutan faktiskt det som tittarna aldrig har sett tidigare."

Varför är det så ofta samma kändisar, profiler och familjemedlemmar som dyker upp i våra tv-program? Var finns alla nya ansikten?
  • Redigerat 2026-08-26 16:46 av Fornöga
Bo§e
2026-08-26 16:54
0

#75: Ja, så verkar det "alltid" ha varit.
I medie- och nöjesvärlden finns en tydlig tendens till "klanbildning".

Vet dock inte om det kan kallas något "typiskt svenskt". Jag tycker mig se att samma sorts lagar styr, varhelst i världen man tittar…

Fornöga
2026-08-26 17:19
2

#76 Vet inte om det "alltid" varit så. Det har på senare år växt fram en armé av yrkeskändisar med titlar som realitystjärna, influencer, youtuber och andra nymodigheter, plus alla dessa lycksökare som varit med i något program begåvas med artistnamn som "Bonde söker fru-Bertil", "Ensam mamma-Birgit", "Robinson-Robban", GVFÖ-Elsa o.s.v.- vår tids av media dubbade rubrikadel. Dessutom har vi ett antal självutnämnda "komiker" som oftast har det gemensamt att de inte är ett dugg roliga.

USA har sina Kardashians, vi har Wahlgrens/Ingrossos och "Jocke och Jonna", kändisar som följs av en samling troende i en tröstlös karavan.

”Sexvideon gjorde mig känd”
  • Redigerat 2026-08-26 17:20 av Fornöga
Bo§e
2026-08-26 19:19
1

#77: Jag tycker, trots allt, att man kan se "klanbildningar" långt bak i nöjeshistorien, men kanske inte i lika hög grad som det vi ser idag. Eller så har vi helt enkelt glömt, av den enkla anledningen att (som du antyder) att graden av begåvning/genomslag gärna tenderar att sjunka, i takt med att "successionen" fortgår…
Det finns gudbevars vissa undantag…

• Redigerat 2026-08-26 19:29 av Bo§e
Fornöga
2026-08-29 21:53
2

#46 ff Befriande att någon i media skriver om narcissismen på SVT.

2020-talets tv har handlat om äkta kött och blod, en anti-trend till 2010-talets välskrivna dramaserier. Kristin Lundell ser Carina Bergfeldts serie om sin adhd-utredning och inser att nu är allting över.