Mattias Karlsson (SD) avgår som gruppledare i höst
Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.
Mattias Karlsson, som ofta nämnts som Jimmie Åkessons blivande efterträdare, slutar som partiets gruppledare i höst, men kvarstår som riksdagsledamot.
"Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, lämnar sitt nuvarande uppdrag – av familjeskäl. Det avslöjar han nu i en intervju med Expressen. – Jag väljer att försöka bli en bättre pappa, säger han och stänger samtidigt dörren för att i framtiden ta över som partiledare. – Det kommer jag aldrig att bli."---
"Riksdagsledamoten Henrik Vinge blir den som tar över i samband med partiets landsdagar i höst. – Det är ett beslut som har mognat fram hos mig under ett par års tid och som har flera olika grunder, säger han till Expressen. – Det viktigaste är att jag har en ganska speciell privatsituation. Jag är ensamstående far, samtidigt som jag har det primära omsorgsansvaret för barnen. Det blir väldigt svårt att kombinera det med ett så pass händelsestyrt och reaktivt arbete som gruppledarrollen innebär."---
https://www.expressen.se/nyheter/sd-toppen-mattias-karlsson-hoppar-av-/
- Redigerat 2023-08-02 08:33 av Fornöga
Dokumentär om Karlsson på SVT1 ikväll kl. 21.00. Kan även ses på SVT Play. Gissar att David Baas, Anders Lindberg med flera slipar knivarna för att komma med några "nyheter" om Karlsson och/eller SD i morgon…
😃
Personlig intervju med Mattias Karlsson i Expressen inför hans förändrade roll i partiet.
https://www.expressen.se/nyheter/sd-toppen-om-rasismen-mot-flickvannen-frustrerad/
#4 Aagård på Aftonbladets kultur håller sig (förstås) illa för att Expressen genomförde en vänligt intresserad intervju med Mattias Karlsson istället för att slita honom i stycken. Hade man blivit lika indignerade över vardagstonen i reportaget om intervjupersonen varit Stefan Löfven?
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/WbWQMr/varldens-basta-karlsson
Och Aftonbladet frågar sig varför folk tröttnar på dom. Tänk om dom vågade ställa kritiska frågar till Statsministern istället.
#5 Karin Olsson, kulturchef på Expressen och trolig aspirant att efterträda Thomas Mattsson som tidningens ansvariga utgivare, slänger även hon en skopa ovett efter Mattias Karlsson efter hennes egen tidnings presentation av honom. Dick Erixon kommenterar.
https://samtiden.nu/2019/10/den-fordomsfulla-bild-av-sverigedemokraterna/
Mattias Karlsson väcker Expressens nyfikenhet (men knappast deras omtanke…):
"SD-toppen Mattias Karlsson har framgångsrikt marknadsfört sin nya tankesmedja i medierna, men samtidigt fått kritik för att ännu inte ha gjort några riktiga avtryck.
Nu sjösätts Oikos konservativa ledarskapsprogram för unga – den så kallade Skoklosterakademin – som är tänkt att utmana liberala Timbros mytomspunna politikerutbildning.
Expressen har pratat med några av nyckelpersonerna runt projektet.
– Jag bidrar gärna till att Oikos kan bli det många av oss hoppas på, säger skribenten och debattören Ivar Apri, som är inbjuden att föreläsa för studenterna."---
https://www.expressen.se/premium/politik/sd-toppens-plan-locka-unga-till-sin-tankesmedja/ Premiumartikel
#8 Se där…
Mattias Karlsson var gäst i SVT-programmet "Min Sanning" i söndags. Programmet kan ses till den 27 augusti på SVT Play.
Som väntat spretar åsikterna om programmet, från DN:s Johan Cronemans indignation över uteblivna ifrågasättanden till Samtidens Dick Erixons välvillighet.
Cronemans ilska är nu betalbelagd.
- Redigerat 2021-01-12 12:24 av [Göstage]
#10 "Jag har stor tilltro till tittarnas förmåga att dra egna slutsatser och jag har noll intresse av att uppfostra tv-publiken. Det synsättet borde vid det här laget tillhöra en förgången tid."---
Anna Hedenmo efter kritiken mot TV-programmet "Min Sanning" med Mattias Karlsson.
#11 Så sant. Uppfostrande Bildningsläger är en dröm för vänstern. Men inte för min del, tack.
#10 ff Håkan Boström om Cronemans försök att inta opinionsmässig matchdomarroll.
"Dagens Nyheter har den senaste veckan gått till hårt angrepp mot Sveriges Television. DN:s Johan Croneman skåpade ut Anna Hedenmos timslånga intervju med SD-toppen Mattias Karlsson i SVT-programmet Min sanning som ett ”haveri” (DN 12/1). Hedenmo hade inte ställt tillräckligt kritiska frågor, hävdade han. Nu var dock inte detta något utfrågningsprogram utan tänkt som ett mer personligt samtal. Ofta kan den typen av mjuka samtal avslöja mer om en makthavare än konfrontativ skjutjärnsjournalistik – även om sådan självfallet också har sin plats.
Annorlunda lät det när den tidigare S-ministern Annika Strandhäll intervjuades av Hedenmo i samma program i december. Då skrev Croneman – under rubriken ”Annika Strandhälls mänskliga framtoning gör sig väldigt bra i tv” – en rent devot hyllningstext till S-politikern och klagade över att Hedenmo överhuvudtaget ställt frågor om Strandhälls provocerande ton på Twitter (DN 8/12)."---
#10 ff "Så fort en SD-företrädare dyker upp i SVT kommer kritiken som ett brev på posten. De anses vara med för ofta, få för snälla frågor och så vidare trots att det snarare förhåller sig på det omvända sättet.
Är det verkligen att kämpa för demokratin att förneka SD rätten till likabehandling i olika plattformar?", undrar Anna Dahlberg på Expressens ledarsida.
- Redigerat 2021-01-23 18:36 av [Göstage]
#14: SD är ju slagpåsen.
Karlsson blir ny talesperson i SD för landsbygdsfrågor.