Riksdagsvalet 2026-4
Lagom till valdagen har föregående tråd fyllts. Nu går vi vidare med de sista inläggen inför, och de första efter, valet 2026.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-09-13 11:53 av Fornöga
Det ser ut att bli ett jämnt val mellan blocken, och det är inte säkert att vi under kvällen får veta hur det gått, säger man från valmyndigheten.
"Först och främst finns det två resultat: ett preliminärt och ett slutgiltigt. Den preliminära räkningen görs så fort vallokalerna stänger klockan 20 på söndag", skriver Aftonbladet.
Ibland är det tydligt vem som vinner redan då. Men räkningen blir helt färdig först på onsdag eller torsdag nästa vecka, för att även sena förtidsröster och utlandsröster ska ingå.
– Om det är väldigt jämnt kan det dröja till dess innan man har ett tydligt preliminärt resultat, säger Lars Aden Lisinski, pressekreterare på Valmyndigheten."---
Var och röstade vid halvelvatiden. Ingen kö och det gick snabbt och lätt. Strax efter jag hade kommit hem ringde de från vallokalen och sa att jag hade tappat min plånbok. Någon hade lämnat in den. Så det var bara att traska dit igen och hämta plånboken. Den som hade hittat den hade redan försett sig med hittelön, så det behövde jag inte tänka på, men alla kort och körkortet var åtminstone kvar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Då har man gjort sin plikt och varit och röstat.
#2: jäkla dåligt att de hae tagit kontanterna. Hoppas du inte hade så mycket.
#3: Det var drygt 300 vill jag minnas, så ingen jättekatastrof, men irriterande ändå att de inte kunde låta dem vara.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Sorgligt! Hade du tappat den, eller kan det ha varit ficktjuvar i farten?
Puh då var det gjort nepp ingen blankröst blev det men jag får väl se i morgon vart det lutar om jag svär osar och exploderar eller jublar 😂
#2 Fy vad trist det låter som någon faktiskt norpat den och sen bara slängt men tur det finns bra folk som hörde av sig så du fick tillbaka körkort och andra kort. Hoppas du inte hade mycket kontanter i den i alla fall.
#5: Jag hade tappat den. Det var så varmt att jag tog av mig jackan och bar den under armen, och just den jackan har en öppen innerficka som inte går att stänga. Därför hade plånboken råkat trilla ut.
#6: Nej, det var några hundralappar och tjugor vill jag minnas. Mynten hade de lämnat kvar. 😁
Markus Allard ser till att det åter blir livat i Örebro-holken, med valfuskanklagelser.
"I ett Facebookinlägg med rubriken: ”VALSABOTAGE HITTILLS” namnger Örebropartiet fem vallokaler i Örebro län. Partiet anklagar valförrättare för att inte lägga ut Örebropartiets valsedlar, för att ”förhala” utläggningen och för att vara ”otrevliga”.
– Ordet sabotage förutsätter att det finns ett uppsåt. Visst kan det göras misstag, men då rättas det ju till, säger Johan Hellsten, valsamordnare i Örebro.
En av vallokalerna som pekas ut av Örebropartiet är Adolfsberg östra. När DN träffar vallokalens ordförande Åsa Enkvist Lenander några timmar efter Markus Allards inspektion säger hon att anklagelsen är felaktig.
– Vi har inte förhindrat eller förhalat. Vi lade ut Örebropartiets valsedlar så fort vi kunde.
Örebropartiets ledare, som även är både kommunalråd och regionråd i Örebro, kom in i vallokalen med inställningen att han ”ville hitta något fel i det hela”, enligt Åsa Enkvist Lenander.
– Han kom hit klockan 8.33 i morse. Det vet jag eftersom jag har skrivit upp det som en incident. Han var så upprörd. Han brydde sig inte om att lyssna. Jag vet inte ens om han hörde vad vi sa."
#9 Sorglig figur- Sveriges Trump?
#10 Minst lika sorgligt att han har ex-polisen Peter Springare vid sin sida.
#4: Oj…! Men, du kom nog trots allt lindrigt undan, med tanke på alla konsekvenser om du mist alltsammans…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nu har jag gjort min plikt. Hel och ren fick räcka….🙂.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Måste säga att statsvetaren Sören Holmberg ger intryck av en "trygg klippa" när han får frågor.
#14 Ja, han kan sin sak.
#12: Ja, det var verkligen en lättnad att det bara var pengarna som försvann - och att de faktiskt lämnade in plånboken.
Nu lägger jag mig. Örebropartiet låg när jag kollade runt sex procent i det egna länet. Har tyvärr ingen länk.