Debatt iFokus

Debatt

Etikettövrigt
Läst 127 ggr
Fornöga
2026-08-14 17:29
2

Guld och grus- vassa och kassa citat #6

Tråden "Guld och grus, vassa och kassa citat" är en lite annorlunda trådserie, med de speciella förutsättningarna att samla citat som är så bra, intressanta, roliga, spännande och kanske till och med så kassa att de står för sig själva, utan kommentarer i efterföljande rutor, något som var tänkt att göra flödet rakare och snabbare. Oftast respekteras faktiskt förutsättningarna. 😉

Föregående tråd här:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1604449/guld-och-grus--vassa-och-kassa-citat-5?postId=20704478

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-08-14 17:33 av Fornöga
[kommentar2]
2026-08-14 17:41
4

"Kan du tänka dig att regera ihop med S?

– Nej, säger Ebba Busch."

S vill öka statens ansvar för vård och skola – och fortsätter sin flört med KD. Magdalena Andersson säger att hennes dörr står öppen ”om Ebba Busch vill kroka arm”. KD-ledaren kontrar med en egen invit.
  • Redigerat 2026-08-14 17:53 av [kommentar2]
Fornöga
2026-08-16 09:54
4

"Jag har levt genom 1960-talet och mycket annat, men jag tror aldrig att jag har varit mer oroad över demokratin och för mitt land än jag är just nu. Splittringen är så djup."

Emmylou Harris i DN-intervju.

Nästa år fyller hon 80. Just nu är countryikonen Emmylou Harris ute på sin sista Europaturné – ett farväl till en publik som tidigt omfamnade hennes musik.
Fornöga
2026-08-17 08:30
3

"Jag antar att de protesterande forskarna tycker sig stå upp mot makten. Mitt intryck från mandatperioden är dock att kritikerna snarast bildat en klagande väninnekör. Snarare än moralisk resning har det samhällsforskande kollektivet visat bristande ödmjukhet, ett oreflekterat försvar av status quo och, faktiskt, ett dåligt vetenskapligt hantverk."

Gästkolumnisten Peter Esaiasson i GP om vissa samhällsforskare kritiska till Tidöreformer.

Tidöregeringens reformer har mötts av hård kritik från samhällsforskare. Men forskarnas tvärsäkerhet avslöjar bristande ödmjukhet, ett försvar av status quo och ett svagt vetenskapligt hantverk.
[kommentar2]
2026-08-17 10:49
4

"SD är sedan många år klart största parti hos lantbrukare och partiet växer som en bördig majsåker i Skåne."

Centern har släppt rollen som bondeparti, konstaterar PM Nilsson.

Centerpartiet säljer ut sig till S, V och MP. Partiets strävan är obegriplig, skriver PM Nilsson.
  • Redigerat 2026-08-17 11:00 av [kommentar2]
[kommentar2]
2026-08-18 23:39
5

Om försvarsministerns viktiga insatser för det nordiska försvarssamarbetet.

"Några av oss önskar att det faktiskt var Pål Jonson och andra av hans kaliber som fick dominera valrörelsen. De vuxna i rummet får hursomhelst gärna kliva fram."

Regeringens dolda styrka förtjänar att lyftas.
kamera0710
2026-08-20 11:56
4

"Jag bad min dotter om en tidning. Hon sade att jag skulle hänga med i utvecklingen och gav mig iPaden. Hur som helst, flugan är död nu…"

Från facebook-gruppen Kloka ord & citat & tankar

Fornöga
2026-08-20 16:55
3

"Ska Dadgostar & co bära sig åt som ett efterhängset kvart i tre-ragg hela vägen fram till valdagen?"

Oíson Cantwell i Aftonbladet

Den rödgröna röran blir bara rörigare
  • Redigerat 2026-08-20 16:55 av Fornöga
Fornöga
2026-08-21 09:41
5

"När terrängen förändras vill man ha en försvarsminister som förmår att kasta kartan och tänka snabbt. Inte en som krampaktigt håller sitt partiprogram som en snuttefilt, oavsett vad som händer i omvärlden."

Linda Jerneck i Expressen fruktar att Hultqvist gör comeback vid rödgrön valseger.

Ryssland planerar för en attack mot Europa. Vill du verkligen att Peter Hultqvist, S, ska leda försvarsdepartementet då?
kamera0710
2026-08-29 19:28
0

"Politik handlar om hot. Att sätta den jävla revolvern mot tinningen på dem."

Markus Allard
Kanske snart i vår lagstiftande församling

https://www.dn.se/sverige/politik-handlar-om-hot-att-satta-den-javla-revolvern-mot-tinningen-pa-dem/

Han var för vänsterextrem för Vänsterpartiet. Nu är han mer nationalistisk än Sverigedemokraterna – vill ”rena nationen” och sparka ut…