Debatt iFokus

Debatt

Etikettpolitikerna
Läst 282 ggr
[Rose-girl]
6

När SD blir angripna i debatter..

.. handlar det många gånger om gamla synder, ibland sånt som personen gjort innan han eller hon började med politik.
Samtidigt är det märkligt hur mycket t.ex. Vänsterpartiet kommer undan med inom samma ämnen.
Såg ett inlägg på politik nu t.ex. där två SD-politiker namnges indirekt som nazister varav en hänvisades till ett Facebook-inlägg från 2015.
Ska man ha en måttstock för Sverigedemokraterna är det väl rimligt att ha samma måttstock för samtliga partier?

• Redigerat 2022-09-08 12:55 av Draken
Pyttelite
1

#0: Jag kan komplettera inlägget på Politik med mer saxat från expressen.

Nu är det väl så att Vänsterpartiet inte gått ut med samma tydliga mål som SD.

Visst är det oväsentligt om SDare varit medlem i nazistpartier 2015 det var ju då.

Nu är det ju en helt annan sak ..,

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
6

#0 De rödgröna tömmer loppet på sin sista valammunition innan det är dags att kasta in bössan.

https://debatt.ifokus.se/discussion/1463808/(s)tora-(s)kalvan

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-09-08 09:22 av Fornöga
[Landsort]
3

Är ju så att Vänsterpartister aldrig någonsin gör något fel. När man väl gör något olagligt så är det samma visa varje gång man förnekar.

[Rose-girl]
3

#1 SD har förfärliga rötter, det kan jag hålla med om. Något som de delar med Vänsterpartiet (tidigare Vänsterpartiet Kommunisterna, VPK) och Centerpartiet (läs deras tidigare partiprogram). Kommunismen har historiskt varit en ideologi som orsakat flera människors död än nazismen. Detta förminskar inte de illdåd som nazister har gjort.
Vad gäller Björn så är det en politiker som jag, trots att vi är med i olika partier, är bekant med. Jag litar mer på vad det är för person jag möter mellan fyra ögon än vad jag läser att Expressen påstår att han skrev på Facebook för 7 år sedan. För mig är det logiskt.

• Redigerat 2022-09-08 09:17 av [Rose-girl]
Pyttelite
2

#4: Fast nu gäller det nutiden och inte forntiden.

Huruvida högern, vänstern var kopplade till nazism, östliga riktningar och annat skit ursäktar inte att SDare profilerar sig med obskyra verksamheter.

Det bli varken mer eller mindre dåligt för att andra gör något sjukt.

[Hayabusa-0001]
6

Berättelsen som, från vänstern, målas upp är om SD (eller högersidan, rent generellt) får politisk inflytande i Sverige så skapas någon form ”30-talets Tyskland”.
Personligen anser jag att det är en grov överdrift samtidigt som demokratin måste ta hänsyn till vad väljarna väljer.
Om det är så folket röstar, så är det så.

Pyttelite
1

#6: Nä det är ju klart att medlemmar från nuvarande nazistforbund inte har ngt med 30-talets Tyskland att göra.

Vet du vilka nuvarande moderna nazister de hyllar?

• Redigerat 2022-09-08 10:12 av Pyttelite
[Landsort]
3

#7: Vilket Naziförbund syftar du på?

Pyttelite
1

Här är politikerna i valet som vill utrota muslimer, som sprider antisemitiska konspirationsteorier och som hyllar nazister. Flera av dem har varit medlemmar i den högerextrema organisationen Det fria Sverige. Expo har tillsammans med Expressen kartlagt kandidaternas högerextremism. En av de konfronterade politikerna har redan meddelat att hon avgår.
  • Redigerat 2022-09-08 10:10 av Pyttelite
[Landsort]
5

#9: Först säger du " medlemmar från nuvarande nazistforbund". Sedan " De SDare som.varit medlemmar enligt artikeln".

Hur ska du ha det?

Är dom medlemmar eller inte?

Pyttelite
1

Om SvP (Svenskarnas Parti)

SvP beskrev i partiprogrammet sin vision för Sverige som ett ”etniskt homogent livsrum”. Termen livsrum (Lebensraum) var en central del av Adolf Hitlers ideologi. Begreppet förenade imperialistisk expansion med tanken på den påstådda ariska rasens överlägsenhet. Expansionismen syns inte i SvP:s retorik, men idén om ett territoriellt område, rensat på människor av fel ”ras”, är densamma.

Läs mer här:

https://expo.se/fakta/wiki/svenskarnas-parti-svp

[Hayabusa-0001]
0

#0 & #2
Det är dessutom tämligen verkningslöst.
Det blir lite som ”pojken som skrek: Varg!”.

[Landsort]
5

Ja samma sak dom påstår att SD är ett hot Sverige. Dom rödgröna får en att tänka på Kina, där man bara har ett parti att rösta på.

[Hayabusa-0001]
4

#13 Sant. Vill de vinna tillbaka väljare så är det ett jobb som ska göras med argument FÖR och inte med hot. Hot som till slut blir urvattnade och meningslösa.
Men, visst DDR och Kina är möjligen förebilder för vänstern.

[Landsort]
2

#14: Man försöker med skrämselpropaganda för att bita sig fast vid makten och det har man sysslat med dom 2 senaste valen. Kortsiktigt kan det fungera men hur länge då?

Pyttelite
0

#15: Det är inte skrämselpropaganda utan faktum.

Se till att rensa ut all skit från SD och fortsätt sedan.

• Redigerat 2022-09-08 10:47 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
4

#15 Jag gissar att det finns en klar majoritet av väljarna som är jäkligt trötta på käbblet.
Typ: Sluta med käbblet och lös problemet, det är DET som jag betalar er för.

[Landsort]
5

#16: Hos Miljöpartiet då eller Vänsterpartiet eller hos Socialdemokraterna eller Centerpartiet.

Det är fakta att Socialdemokraterna samarbetar med mörka krafter i bakgrunden.

Vänsterpartiet tågade med Sovjetiska flaggor i Stockholm 1 maj i år.

Kommunismen har mördat mer människor än nazismen!

[Hayabusa-0001]
3

#15 …makten som hägrar är värt oerhört mkt för S & Co.
Tänk bara att vi skattebetalare finansierar Strandhälls lön på 145.000:- i månaden.

Calcifer
5

What about-ism kallas det på engelska, det som är otroligt populärt bland SD och dess anhängare. Extremt populärt bland Trump och hans högergäng också. Så fort de fick kritik var det direkt "well, what about Hillary Clinton when she…" eller "well, what about Barack Obama when he…" osv. I SD och dess anhäng är det direkt "men hur är det med vänstern då när de…"

Alla partier har sina svagheter, alla partier har sina medlemmar som inte direkt är ideala eller har så snälla åsikter. Men att tro att sitt egna parti ska förlåtas bara för att andra partier har sina misstag är löjligt. Det är inte så det fungerar. Istället för att ställa sig och gallskrika "MEN VÄNSTERN DÅ!" så fort SD får kritik så får man starta en ny diskussion där man lyfter upp dessa problem. I stället för att ta upp det i samma anda som att de på något vis jämnar ut varandra = vi kan ignorera båda för det blir plus/minus noll på sikt.

Om jag slår ihjäl någon kan jag inte direkt säga till polisen "men Jeffrey Dahmer då!!!" och tro att jag inte ska åka dit för mord för att någon annan också gjort nåt hemskt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pyttelite
0

#18: De får göra sina utrensningar - nu gäller det SD.

[Landsort]
5

#21: Fråga judarna i Malmö vad dom tycker om SSU/Vänsterpartiet dom lämnar Malmö tack vare dom.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ssu-krossa-sionismen-kritiseras-efter-1-maj-tag-/

Socialdemokraterna stödjer bland annat den islamistiska organisationen Ibn Rushd som haft homofobiska och antisemitiska talare.

Socialdemokraterna vågade inte lämna Socialdemokrater för tro trots alla varningar om deras samarbeten med främmande makt.

https://www.expressen.se/debatt/tro-och-solidaritet-kollaborerar--med-qatar-och-turkiet/

Kasta inte sten i glashus!

Följetongen med personliga påhopp och smutskastningskampanj fortsätter mot mig med oförtruten styrka. Det handlar om att sabotera för oss forskare som studerar islamism. Men denna gång har nog avsändaren inom Socialdemokrater för tro och solidaritet gått lite väl långt, skriver Magnus Ranstorp.
Calcifer
5

#23: Återigen om du vill kritisera något ett annat parti gör eller gjort så är det fullt förståeligt. Jag skrev själv väldigt tydligt att ALLA partier har sina brister. Men att ett annat parti gjort fel raderar inte vad ett första parti gjort fel. Så fungerar det inte.

Vet inte vilket glashus du tror jag befinner mig i, du får nog läsa mitt inlägg igen.

[Landsort]
1

#24: Nu gör du exakt det du beskyller oss andra för!

Eller som komminister i alla tider gjort **förneka **.

Vadå gör vi fel näääääääää. inte vi vi är oskyldiga.

Calcifer
3

#25: Okej, och med den kommentaren om att jag tydligen är kommunist beger jag mig. Sånt tolererar jag inte i vad som borde kunna vara en mogen diskussion om alla läste ordentligt det som faktiskt skrivs. Ha en trevlig dag.

[Landsort]
3

#26: Men att använda "What about-ism" går bra?

Törs du inte kritisera dom som hatar judar? Eller blev det för mycket att Socialdemokrater hatar judar?

SSU i Malmö hatar ju judar det är ju fakta.

Calcifer
3

#27: Jag har inget problem med att kritisera människor som hatar någon folkgrupp. Jag är inte socialdemokrat heller så är det ett faktum att de hatar judar har jag inget problem att kritisera det. Däremot har jag själv kanske bara missat bevisen för detta, men stämmer det är det såklart vanskligt.

Det gör mig fortfarande inte till kommunist att jag påpekar att något som "what-about-ism" är ett problem. Det är inte bara de åt höger som använder sig av det heller, säkert finns det i viss utsträckning i alla partier. Jag sa aldrig att det var BARA högern som använde det. Däremot är det populärt just i den riktningen.

Sen att jag inte från ingenstans började kritisera socialdemokraterna för något jag själv inte visste om betyder det inte att jag är feg eller inte törs något. Jag är inte rädd för att ha åsikter, det vet varenda kotte som någonsin sett mig på iFokus. Däremot om jag inte vet om något så kan jag inte heller uttala mig om det, det vore oansvarigt.

Du får fortsätta ditt på egen hand. Att kalla någon feg och kommunist utan grunder är inget som ger någon något öht. Det bidrar inte till en konstruktiv diskussion för någon part.

[Landsort]
2

#28: Vänsterpartiet är ju delaktig i judehatet kommer du kritisera dom här och nu?

https://www.gp.se/kultur/kultur/vi-m%C3%A5ste-kunna-prata-om-v%C3%A4nsterns-antisemitism-1.48040534

Innan man börjar gapa om "What about-is" hur vore det att följa vad som händer i Sverige.

Under den senaste konflikten mellan Israel och Hamas blommade antisemitismen i progressiva kretsar upp på nytt. Som den gör varje gång det sker en våldseskalation.
Pyttelite
3

#29: Varför ska det kritiseras här skapa en egen tråd för det.

Calcifer
3

#29: Skapa en ny tråd om det och jag kommer glädeligen ge min ärliga åsikt om det. Men det du gör nu är fortfarande bra exempel på just det problem jag tog upp till att börja med. Länka gärna till tråden när du gjort den.

[Landsort]
3

#30: Ja varför kritisera judehat det är ju idiotiskt låt judarna fly från Malmö vem bryr sig då blir ju Vänsterpartiet och Socialdemokraterna lyckliga i mångkulturella Malmö.

Pyttelite
3

#32: Nu förstår jag inte din kommentar. Vad ville du förmedla med den?

• Redigerat 2022-09-08 12:31 av Pyttelite
[Landsort]
3

#33: Det jag vill få fram att flera inte törs, ni törs inte kritisera rödgröna som begår brott eller hatar judar eller vågar kritisera kopplingar till tvivelaktiga föreningar.

Vadå begår socialdemokrater eller vänsterpartister brott oj det kan inte stämma.

Pyttelite
1

#34: Jag tror nog att det finns mängder av den sortens hat på denna sajt.

Här har du en:

https://debatt.ifokus.se/discussion/1456577/vansterpartiets-smutsiga-byk

Känner mig inte träffad av vare sig vänster, blå eller rödgrön kritik.

Varje parti har sina svagheter.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Landsort]
1

#35: Vilket hat då?

Gillar du inte sanningen?

Pyttelite
0

#36: Det var du som började med hat inte jag - har inget emot sanningen men oftast finns det flera.

• Redigerat 2022-09-08 12:56 av Pyttelite
[Landsort]
3

#37: Alla vet ju att inte SD har ett fläckfritt bakgrund, tyvärr när man nämner dom rödgrönas historia viftar man bort det varför är det så, är det något man skäms för eller vågar man inte diskutera det dom rödgröna ställer till med idag?

Har SD styrt landet?

Vilket parti har styrt Sverige nu i 8 år?

Varför angriper man ett parti som aldrig styrt Sverige istället för att våga kritisera regeringen?

Draken
4

Tråden har nu spårat ur såpass att jag väljer att stänga den. Dylika påhopp och kommentarer som återkommer i tråden är inte tillåtet på siten.

ALLA har rätt till sina åsikter utan att man skall bli idiotförklarad eller nertrampat under dörmattan.

SKÄRPNING !!!!

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inlägget är låst för nya kommentarer