Undersökning om politik
Hej!
Vilken attityd har du till samhällsfrågor?
Vi är två psykologstuderande som i vårt examensarbete studerar sambanden mellan personlighet och attityder till samhällsfrågor.
Vi är intresserade av och skulle vilja veta mer om just dig och dina åsikter i dessa frågor!
Alla som svarar är helt anonyma och du kan avbryta när som helst.
Vill du bidra till studien och forskning, tveka inte att svara på vår kortare enkät med kryssfrågor som tar ca 10 minuter att genomföra!
Enkäten hittar du på länken :
https://linnaeus.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_9Rfo85Yx4ZoPLjo
Tack på förhand och sprid gärna länken/inlägget!
Om detta inlägg inte är passande får det gärna plockas bort.
#0: information ur enkäten
Våra namn är Daniel Alexson Accaoui och Hampus Magnusson och vi delar ut denna enkät som en del av vår examensuppsats i psykologi vid Linnéuniversitetet. Studien undersöker sambanden mellan attityder till samhällsfrågor och personlighet.
Studien riktar sig till de som är 18 år eller äldre.
Det är anonymt att delta i studien: inga av svaren kan kopplas till enskilda individer eller IP-adresser och svaren kommer endast att användas i forskningssyfte.
Försök besvara frågorna utifrån vad du personligen tycker och tänker. Det finns inga rätt eller fel svar.
Deltagandet är helt frivilligt och får avslutas när som helst. Enkäten tar ca 10 minuter att besvara.
Fyllt i! Det är ju inga konstiga frågor men det får en att tänka till ibland.🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: Tack så mycket!
Jo vi har använt tidigare svenska formulär som vi också anser har brister samt fått översätta ett.
"Studerar sambanden mellan personlighet och attityder till samhällsfrågor"- vad har fått er att fastna för just det studieämnet, och tror ni att den empiriska undersökningen ger stöd för hypoteserna, som det brukar heta när resultat motsvarar förväntningar i liknande undersökningar?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-02-28 08:44 av Fornöga
#4: Jo, det var nog en kombination av ett intresse för socialpsykologi, bra handledare, intressant tidigare forskning. Sen är personlighet ett rätt stabilt begrepp inom psykologin (validitet, reliabilitet, replikerbarhet) och det spelar ju in i valet med.
Den tidigare forskningen till största delen är gjord i USA och vissa instrument inte använts i en svensk kontext. Sedan är hypoteserna snarare utforskande än att vi har satt upp att det kommer se ut så här då vi vill se hur det ser ut i en svensk kontext.
#5 Tack för svaret!
Startade enkäten, men avslutade den i förtid. Det blev för mycket ”å ena sidan, å andra sidan” alternativt ”det beror på”.
#7 Kanske är "knepet" att vara konsekvent- kan man förneka för en åskådning det man vill tillåta för en annan?
#8 Problemet, för min del, är att jag gärna vill se vissa frågor från mer än en synvinkel. Vilket i sig är ett konsekvent agerande 😉
#9 Någonstans känns det väl som att frågeställningen bottnar här någonstans.🤔
- Redigerat 2023-03-02 10:06 av Fornöga
Intressant formulär.
Kände också vid en del frågor att "det beror på" eller jag hoppas att jag inte skulle ta emot mutor eller nåt sånt men man vet ju inte förrän man hamnar i en sån situation.
Vad gör ni men svaren sen? Alltså, får vi ta del av någon sammanställning?
"I'm too old for this shit."
#7: Jag förstår hur du menar (tror jag), en fråga är ju oftast mer komplex men tanken är väl att man inte ska tänka för mycket.
Ungefär som när vi i samhällskunskapen blev tillfrågade om vi kunde tänka oss att slå någon annan. Några elever sade klart och tydligt nej - men under vissa omständigheter skulle de flesta sannolikt drämma till någon annan om det krävdes. (Inte för att det finns en sån fråga i enkäten men om man ser det hela mer komplext så blir svaren definitivt mindre självklara.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12 Så kan det vara, men då passar enkäten inte mig.
Vad är syftet med enkäten?
#11: Hej! Tack för att ni engagerar er!
Om intresset finns kan vi publicera länken till resultaten här. Alternativt kan de som är intresserade skicka ett mail till oss. Våra kontaktuppgifter hittar ni i enkätens introduktion. Arbetet och studien kommer färdigställas till slutet på maj.
#13: Det övergripande syftet är som det står under introduktionen, att titta på eventuella samband mellan personlighet och olika former av attityder till samhällsfrågor.
Vi tittar främst på samband mellan personlighet och i detta fall specifik mer mot tolerans och politiska ställningstaganden.
#15 Håller en hacka på att resultatet lever upp till förväntningarna och att resultatet 2023 blir det samma som 2013 (#10), allt enligt enligt principen "som man ropar i skogen får man svar".
- Redigerat 2023-03-13 09:46 av Fornöga
#16 För att vidare utveckla resonemanget: förutsättningen för enkäten är att man på tio minuter skall svara på ett antal frågor. Ämnets frågeställning borde istället ha inneburit uppmaningen att man bör ta god tid på sig. Den som nu besvarar frågorna snabbt "bara för att vara snäll" riskerar att snärja in sig i en försåtlig fälla som gör att man i hastigheten kan råka ge svar som man inte skulle ha stått för om man "givits tid" att tänka igenom sina svar.
Hayabusa såg bristerna (#7) och avbröt enkäten hellre än att slarva igenom den, men alla kanske inte har varit lika klarsynta. Därför tror jag att utfallet kommer att bli som förväntat. (#4)
- Redigerat 2023-03-13 10:40 av Fornöga
#15 Inte för att dissa er målsättning, men att definiera någons personlighet är väldigt mer komplext än att svara på några frågor/kryssa-i-frågor.
Åtminstone enligt min mening.
Och ja…jag såg vart hän det ledde, så det blev meningslöst för min del att avsluta enkäten.
Någon som minns den här undersökningen? Det blev ju ingen återkoppling, om man hade väntat sig det. Hur som helst, här kan den som så önskar ta del av det färdiga resultatet i pdf-format. (Har inte läst den för egen del ännu.)
- Redigerat 2023-07-25 20:10 av Fornöga
#19 Ögnade igenom texten, men blev inte så mkt klokare.
Inte mer än att personlighet påverkar hur olika individer reagerar/agerar.