Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletövrigtsamhällsfunktionerpostnord
Läst 658 ggr
Lona
3

Postnords elände #1

Admin får gärna ändra, det finns tidigare trådar om Postnord men den ena var full/låst och det var lite luddigt med innehållet i de andra så jag startar en sprillans ny. Det lär ju komma fler inlägg om bottennapp hos Postnord, därav trådens rubrik. 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fornöga
3

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2024-12-13 11:16 av Fornöga
Lona
4

Postnord når nya bottennivåer:
Jag ska skicka ett brev på måndag, så sent som möjligt. På hemsidan finns inget schema för när de olika brevlådorna töms - det vet nämligen inte Postnord själva. Åtminstone inte om man kontaktar kundtjänst.
"Jaa" (lite svävande), "den brevlådan du syftar på töms idag kl 18."
Jo, det kan jag också se, men när den töms nästa gång vet de alltså inte.
Brevlådorna töms varannan dag och enligt den logiken så töms brevlådan förmodligen på tisdag kl 18 tror kundtjänst.

Så vilken brevlåda ska jag använda på måndag?
En som tömdes igår, enligt samma logik. Som alla vet så är varken logik eller logistik Postnords starka sidor.
Dock finns det ett företagscenter med hämtning på måndag kväll, på samma ställe som brevlådan som inte töms. Där ska det gå alldeles utmärkt att lämna mitt brev.
Fan tro't, vi får väl se vad som händer nästa vecka.

Bo§e
5

Hört nyligen:

• Jag hörde att Postnord skall börja med paketresor…
    😂
  • Ja, det borde passa den som längtar efter att komma bort…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
1

#3 😁

• Redigerat 2024-12-13 13:25 av Fornöga
Fornöga
2

#2 Typiskt att man kallar det för "effektivare insamling av brev". 🙄 Men tolkar jag deras hemsida rätt så töms lådorna samma dagar som posten delas ut i området (bortsett från "strategiska lådor" som töms varje vardag).

Vilka dagar som brevbäraren delar ut post kan man se här.

Med start den 6 maj 2024 börjar PostNord tömma merparten av de gula brevlådorna varannan arbetsdag i hela Sverige, i stället för varje dag som idag.
  • Redigerat 2024-12-13 13:32 av Fornöga
Herveaux
2

#3: Haha! 😂

// Harley

beem
2

#3: 😆

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Vixxen
3

Beställt paket som kommer till postterminalen 10 mil härifrån . Det tog en dag från Stockholm. Det omlastas och anländer hit till denna ort ett dygn senare.
Då tycker man att det borde kunna delas ut samma dag.
Men nej! Då får man meddelande om att man kan välja att hämta det själv direkt eller hemkörning två dagar senare.
Och en utkörningstid mellan 9-14.
Någon måste finnas hemma för att underteckna försändelsen.
Helt otroligt dåligt!

• Redigerat 2024-12-13 15:03 av Vixxen
Draken
3

Jag brukar alltid välja bort leverans med postnord om möjligheten finns. Då betalar jag hellre en högre fraktkostnad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
0

Portot idag dvs 1 frimärke kostar 18:- SEK
Hörde någon som påstod att det ska höjas till 22:50 SEK

Bo§e
2

#10: Det blir 22:- Se här .

Det blir en bra utdelning för den som råkar ha några rullar…🙂

Den 1 januari 2025 justerar vi priser och villkor för några av våra tjänster inom brev, paket och logistik. Här sammanfattar vi några av de större förändringarna som sker för våra privat- och avtalskunder.
[Hayabusa-0001]
0

#11 Tja, ingen bra investering i min värld.
En höjning med 22,2%…

Bo§e
0

#12: Beror på hur man ser det.
En 22,2% höjning av pensionen hade de flesta uppfattat som en vinstlott…🙂

[Hayabusa-0001]
0

#13 Absolut, men gäller det frimärke så gäller det att hitta en köpare som är beredd att betala 22:- st.
Såvida man inte är en storförbrukare av frimärke, men då är det en besparing vi talar om. Inte en höjning av inkomst.

Bo§e
1

#14: Storförbrukare av frimärken borde köpa sina nu, och inte efter nyår…..då är det en investering.

[Hayabusa-0001]
0

#15 Besparing.

Bo§e
0

#16: Om man så vill….det är ju jul….🎅🎅

[Hayabusa-0001]
0

#17 Någon avkastning är det inte tal om, jul eller ej.

[Hayabusa-0001]
0

Jag har precis spenderat 126:- SEK på porto…Julkort, men, det var nog sista gången.

Bo§e
0

Framtidsspaning:
Kommer man i en "skön ny värld" att även försegla brevinkasten, på samma sätt som man redan gjort med sopnedkasten….?

Bo§e
0

#18: Besparing och avkastning står inte emot varandra.
Vad som är en besparing, höjer den kommande avkastningen…🎅

[Hayabusa-0001]
0

#21 En besparing kan påverka det ekonomiska resultatet. En investering är något annat, det är något som förväntas leda till en framtida avkastning.
Så, ja att köpa t ex 1.000 frimärke för 18:- kan vara en investering OM föresatsen är att sälja dem till ett högre pris, i framtiden.
Dock vill jag hävda att det är en osäker investering. Finns sannolikt bättre saker att investera i.

[solljust]
2

Jag har faktiskt haft tur men i November sket det sig jag väntade på kattmat och sand som aviserats det skulle levereras hem som vanligt utan kvittens men så händer något med emballaget till kattmaten medan sanden kom fram som utlovat.

I appen stod det att det hade stoppats pga bristande emballage i Örebro men paketet har redan gjort en start resa från annan ort så det där emballaget hade posten själva ställt till med annars hade det inte godkänts att skickas vidare till Örebro och jag hade inte kunnat följa försändelsen dit och där är det stopp.

Tar kontakt med postens torra kundtjänst ja ni vet hur bra det går fick rådet att reklamera till avsändaren men dom hade ju inte gjort något fel tvärtom deras emballage brukar vara rejäla och jag har handlat av dom i många år utan några som helst problem dom sköter sitt galant.

Vänder mig till avsändaren och talar om vad som hänt och att det känns alldeles tokigt som posten svarade att reklamera och dom har vart med förr förstod jag för omedelbart kom ett mejl att dom skickar varorna på nytt utan kostnad och jag blev så klart tacksam och sa dyker dom upp hör jag av mig och ni skickar mig en faktura för saker och ting ska gå rätt till.

Paketet det ligger enligt appen fortfarande och trycker i Örebro ingen mer information på nästan en månad och man kan undra vad gör posten med dessa paket där emballagen är skadade slänger dom eller vart fan tar dom vägen ? jag kräver svar.

Jag nämner inte företagets namn som skickar kattmat och sand för dom har gjort allt rätt och mer därtill det här är posten som i hanteringen försummat så emballaget inte godkändes efter att dom själva transporterat det till Örebro och envis jag är och paragrafryttare ut i fingerspetsarna jag släpper inte sånt här posten måste ta ansvar för hur dom hanterar paket och i det här fallet är dom ersättningsskyldiga till dom som jag beställer kattmaten hos så jag driver ärendet vidare och kommer inte att släppa för det här ska gå rätt till.

Har man sönder emballagen i sin egen hantering så ska man också se till att antingen betala beställaren eller avsändaren och avsändaren gjorde allt rätt men hur länge kan det här ligga i Örebro för vid det här laget måste det ha slängts det har gått så pass lång tid så inte en chans dom har plats för trasiga emballage och kattmaten var är den nu är den slängd och kasserad ?.

Någon på post nord måste kunna ge mig eller avsändaren svar men enligt appen är det fortfarande i Örebro och stoppat men no no det här måste finnas någon annanstans förmodligen på soptippen och maten eller pengarna ska tillbaka till avsändaren som jag handlar hos jag kommer inte att ge mig innan posten tar sitt ansvar och gör rätt här om jag så ska åka till Örebro och själv forsla det tillbaka till avsändaren 😠

Oavsett det gäller posten eller andra företag eller något helt annat där vi vet att vi har rätten på vår sida vi ska aldrig släppa taget vi ska kämpa fullt ut, vi ska nyttja varenda laglig paragraf dom finns där av en orsak.

Lona
3

#20: Det är redan gjort på många ställen. I entrén på flerbostadshus sitter postboxarna där mottagarna får hämta sin post. Den bärs inte ut till "brevlådan i dörren" längre.
Samma sak i min mammas radhusområde. De har alltid haft sin brevlåda utanför respektive hus, nu ska postboxarna vara av en viss godkänd typ och stå samlade på ett ställe per länga.

Bo§e
1

#24: Ja, jag har också sett det på vissa ställen, men vet inte hur utbrett det har blivit.
Vi får väl kalla det "inverterat framåtskridande"….🙂

Lona
1

#5: Då vore det ju bra om de höll sig till sitt schema vilket de inte gör. Ibland kommer de tre dagar i rad, ibland kommer de en gång i veckan.
Dessvärre blir man irriterad på brevbäraren, det är ju inte hans fel att organisationen inte är organiserad.

Däremot är jag ganska förundrad över att inte brevbärarna/Postnord kräver att brevlådor ska sitta i nummerordning.
Våra sitter hipp som happ, kanske inte konstigt att brevbäraren blir less och lägger breven som hen själv tycker.

Maleficum
1

#24: Vi har haft så ganska länge nu. Förr delades det ut utanför varje hus (bor i radhuslängor) men eftersom det blev så jobbigt för posten behövde vi se till att fixa brevlådor nere vid parkeringen (där de då även hänger paket och liknande på brevlådan).

Och med det systemet är inte city mail något bättre, har vid flertalet tillfällen fått post i min låda som ska till husen på andra sidan parkeringen (som har en helt annan gatuadress) trots att gatunamnet står precis ovanför min brevlåda 🫣 Kan förstå om det skett enstaka gång men när det skre varje gång dem haft utdelning så börjar man ju undra hur mycket annan post som hamnar fel och kanske aldrig kommer fram (för att alla inte rokar posta om eller lägga post rätt om de hamnat fel i deras låda).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Gunvaldsmatte]
2

#23: Jag har också råkat ut för liknande av postnord i Örebro, men till mig sa de att de tappat bort paketer med 30 kg kattmat (10 kg torrfoder + 20 kg blötmat), undrar hur det kunde bli "borttappat" och i november för mig också..

Fornöga
2

Postnord Danmark (till 60% ägd av svenska staten sedan danskarna grundlurade Maud Olofsson) slutar med brevutdelningen vid årsskiftet. När följer Sverige efter? 🤔

Källa.

Postnord i Danmark kommer att sluta att dela ut brev efter nyår och fokusera på paket i stället, skriver företaget i ett pressmeddelande.<br/>Det innebär att 1 500 tjänster kommer att försvinna.
Bo§e
2

#29: Klockan tickar. Kanske är det hög tid att återupprätta brevbärarens forna status som vardagshjälte…?

Kanske något OT, men detta väcker svaga minnen av en sovjetisk filmkomedi på temat, som faktiskt sändes i svensk, svartvit 1-kanals-tv, för en förskräcklig massa år sedan:
Filmen beskrev en brevbärares arbetsdag, där han under sin dagliga runda, även hann med att reparera vattenkranar, hjälpa åldringar med praktiska bestyr, medla i gräl, rasta hundar, med mera, och handlingen kröntes av att han även förlöste ett barn… 🙂

[Hayabusa-0001]
1

#29 PostNord är inom en snar framtid ett minne blott.
December 2024 var sista gången som jag skickade en analog julhälsning.

• Redigerat 2025-03-08 15:03 av [Hayabusa-0001]
Fornöga
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Apropå konstruktiva brevbärare kommer jag osökt att tänka på Jacques Tati som brevbäraren François i "Fest i byn". 😊

Vixxen
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

😄

Bo§e
2

#32: Ferdinand Cheval får inte förbli oomnämnd i det här sammanhanget……🙂

Jag besökte detta spektakulära verk, för många år sedan.

I Hauterives i sydöstra Fankrike ligger ett av världens märkligaste byggnadsverk. Det är ett palats med spiror, djuransikten och korallformer. Men det var varken en kung eller furste som uppförde detta märkliga palats utan en brevbärare vid namn Ferdinand Cheval.
Fornöga
0

#33 😁

[solljust]
0

#33: Ha ha ha 😂👍

Fornöga
2

"Tusentals kunder fick aviseringar från Postnord om att de hade paket att hämta. Problemet var bara att paketen inte fanns.

– Aviseringen är felaktig, så finns det inget paket att hämta, säger presschefen Anders Porelius.

Postnord har under dagen skickat ut 150 000 fraktaviseringar om paket som inte finns, till sina kunder", skriver Aftonbladet.

Ja ja. 🙄🤷‍♂️

Tusentals kunder fick aviseringar från Postnord om att de hade paket att hämta. Problemet var bara att paketen inte fanns. – Aviseringen är felaktig, så finns d
Vixxen
1

#37: Så praktiskt!
Not!

Fornöga
2

Kanske lika bra för utländska Danmarkssemestrare att i fortsättningen att ta med vykorten därifrån och posta dem när man kommit hem, för någon postlåda lär man inte hitta på den danska sidan…📮🙄

PostNord slutar dela ut brev i Danmark efter 400 år
  • Redigerat 2025-12-30 18:47 av Fornöga
Bo§e
2

#39: Filatelisterna har säkert bråda dagar med att jaga "sistadagsstämplar", som kommer att få historiskt och ekonomiskt värde.

kamera0710
2

#39 Låter sårbart om det blir ett krisläge.

Bo§e
2

#39: Ett danskt uttryck för att vara litet bakom flötet, är att vederbörande är en aning "underfrankerad"…🙂

Kommer denna lustighet nu att tappa sin relevans, i takt med att ordet blir allt mindre begripligt för en ung generation…?

Fornöga
3

Snart dags att ta hjälp av Missing People för att hitta en brevbärare? 🙄

Kravet på Postnord om varannan dag-utdelning av brev slopas, rapporterar Dagens industri. I stället ska majoriteten delas ut var tredje dag.
Bo§e
3

#43: T.o.m. Ponnyexpressen hade en klar arbetsbeskrivning för ögonen, dvs att snabbt och tillförlitligt leverera post till medborgarna.

Maleficum
3

#43: Blir väl snart så att brevlådor slopas helt och man får åka och hämta sin post precis som man gör med paket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
2

#45: Förmodligen…

Carmarino
3

#45: Brukar alltid beställa mina paket med leverans till dörren om det är möjligt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vixxen
3

#47: Ja, om man inte måste vara hemma och signera. Det kan vara svårt att passa deras tider.

Carmarino
0

#48: Ja, det kan förstås vara ett problem. För min del är det oftast inte det, men förstår att för dem som jobbar kan det vara svårt att få ihop det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Draken
1

Tycker det är illa nog med varannan dag.😠

Förstår inte problemet ? Knappast personalbrist för brevbärare finns det gott om 😒

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis