Almedalsveckan 2023
Almedalsveckan 2022 fick en sorgkant efter mordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren. Händelsen innebär också att säkerhetsarrangemangen kommer att skärpas under evenemanget, och möjligen att fler föredrar att följa utbudet på sändningar i sociala medier istället för att vara på plats.
Kanske kommer det den här gången att bli en form av partiupptakt inför nästa års EU-val, vilket ändå inte kan dölja intrycket att det allmänna intresset för veckan nog har minskat.
I år äger Almedalsveckan rum 27 juni - 1 juli. Här finns program och övrig information.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-05-19 13:38 av Fornöga
Jimmie Åkesson väljer att avstå från närvaro vid Almedalsveckan, istället kommer partiets gruppledare Linda Lindberg att representera SD.
- Redigerat 2023-05-19 13:37 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hanif Bali skippar Almedalen. Han besöker den riktiga Bullerbyn istället, meddelar Expressen.
"Hanif Bali är inte i Almedalen. Han är på Astrid Lindgrens värld. ”Det är på riktigt magiskt här. Rent, lugnt, lummigt, otroliga föreställningar”, twittrar han lyriskt.
Ett Bullerbyn, på riktigt. Till skillnad från politikerveckan i Visby."---
- Redigerat 2023-06-27 18:57 av Fornöga
Nä, vem orkar med mer tjat och käbbel?
#3 Och inte får de ha sitt knattedisco heller. Stackars politiker! 😢
Almedalsveckan 2023 är slut, sörjd och saknad endast av de som kan stämma in i poplåtsraderna "All I ask you is let me be there".
"Att det ekonomiska läget fått många företag, kommuner och organisationer att skala ner sin närvaro är självklart och inte alls bara dåligt. Särskilt inte för berörda ägare och skattebetalare", skriver Viktor Barth-Kron i Expressen, och det får bilda slutomdöme.
"Skrikiga bebisar i Almedalsrummet"- Carolin Dahlman i Expressen sammanfattar partiledarframträdandena i årets Almedalsspektakel:
"Jag hoppas innerligt att nästa års Almedalstal innehåller färre tomma formuleringar och fler reformförslag. Jag vill se större omsorg om Sverige än om den egna imagen. Och jag önskar ett debattklimat mer sofistikerat än ”du är dum din dumbom.”
"Jag har en dröm."
#6 2024 Hoppas Dahlmans önskan från i fjol slår in. 😏 Men Almedalsveckan-24 förefaller i år mer reservat än någonsin. Fast vissa saker är sig likt- rosévin och DJ battle är högprioriterat…
#7 Jag har inte så höga tankar om evenemanget.
Läser att Helsingborg lägger 1 miljon på Almedalen. Oklart vad man vill uppnå, om någon frågar mig.
”För en miljon kronor ska 21 personer från Helsingborgs stad visa upp innovation, nätverka och göra sin röst hörd under politikerveckan i Almedalen.”
Saxat från HD 24.06.2024
”Resumé har talat med några av kommunerna. Helsingborg presschef Göran Skoglund säger att kostnaden – en miljon i år – är “motiverad” utifrån kommunens utmaningar.
“Vi har identifierat tre tydliga områden: social, grön och teknisk transformation. De utmaningarna klarar ingen stad ensam, och då vill vi sträcka ut en hand och samarbeta. Nu har vi fått kvitto på att vi är helt rätt på det, och att andra vill vara med för att hitta lösningar. Det andra handlar om att sätta Helsingborg på kartan, vi är bra på mycket och det vill vi uppmärksamma.””
Vilket j-a slöseri med pengar!
Jösses, sätta Helsingborg på kartan? Seriöst…
”Marknadsliberale Hugo Barklund gör på X en mer cynisk tolkning av de kommunutsändas nyttokalkyl: “De får umgås med likasinnade. Testa jobb-pitchar. Får lite flärd och lyx.””
#10: Senast jag kollade kartan var Helsingborg redan med där - och det var långt innan Almedalen. Har till och med sett Helsingborg på kartor som är flera hundra år gamla. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#12 Ja, det får vi väl ändå påstå..🤣
Ett mästerskap i slöseri.