Socialdemokrater med fundamentalistiska åsikter- 2
Fortsättning på tråden "Socialdemokrater med fundamentalistiska åsikter" som blivit lång.
Edit: Tråden stängd 230820. Diskussionen fortsätterhär.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-08-20 11:27 av Fornöga
I slutdelen handlade föregående tråd om det aktuella fall i Malmö där den socialdemokratiske riksdagsledamöten Jamal El-Haj deltagit i en konferens med Hamaskopplingar. Expressens ledarsida skriver idag:
"Socialdemokraterna har ju tyvärr en föga hedervärd historia när det kommer till att agera mot sådana tendenser. När SSU i Malmö år 2019 skanderade ”Krossa sionismen” i första maj-tåget var reaktionerna från partiledningen lama.
Om inte Jamal El-Haj har vett nog att inse allvaret i vad han gjort måste Magdalena Andersson sparka ut honom ur partiet.
Annars förlorar Socialdemokraterna all sin trovärdighet i de här frågorna."
"Jamal El-Haj (S) fraterniserar med mördarna i Hamas. Det hotar inte bara S trovärdighet utan även Sveriges säkerhet.
El-Haj måste uteslutas ur sitt parti och lämna sina uppdrag", skriver Joar Forssell (L) på Expressen debatt.
"Om Socialdemokraterna vill behålla någon som helst trovärdighet i frågor som rör demokrati, Mellanösternpolitiken eller kampen mot antisemitism måste El-Haj omedelbart lämna alla uppdrag och uteslutas ur partiet.
Hans närvaro vid utrikesutskottets möten – där han arbetar – hotar dessutom inte bara Socialdemokraternas trovärdighet utan riskerar även att hota Sveriges säkerhet och trovärdighet internationellt. Därtill riskerar det att elda på antisemitismen i Malmö och Sverige."---
"Det är känt att islamister under åratal använt Israel-Palestinakonflikten för att elda på och piska upp en hetsjakt mot judar. Att en riksdagsledamot deltar i en konferens där det här hatet sprids tillsammans med Hamas och därtill i Malmö som varit ett centrum för detta i Sverige är bortom oansvarigt. Det legitimerar antisemitiskt våld, hat och terror.
Att El-Haj menar att han deltagit som ”privatperson” är verklighetsfrånvänt, ledamot är man dygnets alla timmar. Socialdemokraterna måste förstå allt detta.
Jamal El-Haj måste avgå från alla uppdrag och uteslutas ur sitt parti."
Jamal El Haj får ta en paus (förlängt sommarlov?) från utrikesutskottet men förblir riksdagsledamot beslutar partiet. En synnerligen lätt luggning alltså.
Källa.
"Varför tar inte Magdalena Andersson itu med partiets ständiga skandaler kopplade till antisemitism? Att riksdagsledamoten Jamal El-Haj inte får någon annan bestraffning än en paus från arbetet i utrikesutskottet är ett skämt," skriver Gulan Avci (L) på Expressen debatt.
#4: Anmärkningsvärt och obehagligt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Jamal El-Haj förstår tydligen inte att Hamas inte är vilken liten förening som helst. På Facebook skriver han:
Jag beklagar att mitt parti satte mig i en position som tvingade mig att välja mellan partiet, mitt folk och min familj.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Han kanske ska välja ett nytt parti som kan stötta.
Kan SD vara ett bättre parti? 😏
#7 Ja, de är ju kända för att stötta Hamas. Eller?
#8: Nej men de har ju stöttat likvärdiga extremister så som Nazister så varför inte?
#9 Okej, du är på det humöret. Då ska jag inte störa. 🤷♂️
#10: Tycker faktiskt att Hamas och Nazister är tämligen likvärdiga men det får stå för mig.
#4 Avcis debattartikel föll inte i god jord…😏
Vänstern, Hamas, Arabländer, Palestina…
#13: och Nazismen … cirkeln är sluten.
- Redigerat 2023-06-03 12:27 av Pyttelite
#14 Araber och Nazism:
- Redigerat 2023-06-03 12:42 av [Hayabusa-0001]
#4 #12 m.fl. Vid den omtalade Europeiska palestinska konferensen i Malmö satt Jamal El-Haj (S) bredvid konferensens ordförande Amin Abu Rashid. Nu har den senare gripits i Nederländerna för att ha skickat pengar till den terrorstämplade organisationen Hamas. Liberalerna kräver nu att El-Haj skall lämna riksdagen, men Magdalena Andersson går istället till angrepp på Liberalerna och anklagar dem för att löpa SD:s ärenden.
- Redigerat 2023-06-30 19:05 av Fornöga
#16: Hade det varit någon från Liberalerna som varit på konferensen och suttit bredvid Amin Abu Rashid, så hade hon utan tvekan skrikit i högan sky och krävt uteslutning ur både partiet och riksdagen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ