Ålderstigen
Detta är en fortsättning på tråden "Ålderism - ett faktum?" som startades i december 2018 och som nu nu blivit välfylld. Namnet är nytt, men ämnet detsamma.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-29 13:33 av Fornöga
#0 Kopierar det första inlägget i föregående tråd från 2018, eftersom det täcker in ämnet så bra.
PRO:s ordförande Christina Tallberg uppmärksammade då på Aftonbladet debatt att den dagen var sjuttio år sedan deklarationen om de mänskliga rättigheterna antogs i FN. Ändå såg hon dagligen politiker och samhället bryta mot den i bemötande och behandling av äldre.
"Den 10 december för exakt 70 år sedan samlades FN:s generalförsamling för att anta en deklaration om mänskliga rättigheter. Ett historiskt beslut som klargjorde att diskriminering inte längre skulle tillåtas.
Trots den historiska milstolpen fortgår diskrimineringen dagligen i Sverige. När jag som ordförande för PRO, Sveriges största pensionärsorganisation, konfronteras med flera av samhällets orättvisor tvingas jag konstatera att de mänskliga rättigheterna påtagligt försvagas när du blir äldre.
Ålderism, alltså diskriminering av äldre, finns nästan överallt i vårt samhälle, även om många förnekar det."---
"För att bekämpa ålderismen krävs åtgärder på en mängd olika samhällsområden och den första är att ta deklarationen om mänskliga rättigheter på allvar. Efter 70 år är det dags att förbjuda åldersdiskriminering."
- Redigerat 2022-09-29 13:38 av Fornöga
"Vi vet att ålderism finns på alldeles för många ställen i vårt land – i vården, i arbetslivet, i politiskt deltagande, social trygghet, försäkringar och, inte minst, i vardagen," konstaterar Eva Eriksson, SPF Seniorerna.
"Det är som om en grupp på dryga 2 miljoner människor bara dök upp i samhället en dag och buntades ihop till en homogen massa – utan hänsyn till alla våra unika personligheter, vår livskunskap och våra skilda preferenser. När samhället behandlar och bedömer oss främst efter vår ålder handlar det om ålderism.
Vi kanske inte alltid märker den och vi kanske inte alltid säger ifrån. Men även om ålderismen är svår att upptäcka och föra en kamp emot så måste vi göra det. Vi måste stoppa ålderismen. Visa på att samhället behöver seniorers kunskap och erfarenhet, tala mer om vad vi gör än vad vi inte gör. Säg ifrån, kräv att bli behandlad lika."
- Redigerat 2022-09-29 13:39 av Fornöga
#2 Törs man hoppas på att vi får en äldreminister nu?
Önska kan man ju.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2022-10-14 11:42 av Emo
#3 #4 Uppfylld önskan: äldreminister blir Anna Tenje.
Då får vi hålla tummarna för bra resultat.
"På många håll i landet är den kost som serveras på äldreboenden rakt igenom undermålig. Dessutom serveras ofta för lite mat. Det är inget mindre än en skandal", konstaterar Karin Pihl på GP:s ledarsida.
"Men inte bara det. Att äta handlar om mer än att få i sig det kroppen behöver. Måltider är en viktig del av livet. Smaker från förr kan väcka gamla minnen till liv. Nya rätter är ett sätt att stimuleras och upptäcka något nytt. Dessutom är måltiderna en central aspekt av mänsklig samvaro. Att äta tillsammans är något som människor har gjort i alla tider, i alla kulturer.
Det är därför omänskligt att servera undermålig, oidentifierbar kost på sladdriga papptallrikar. Det är dumsnålt och ovärdigt. Och det säger något om Sverige. Enligt World Value Servey är Sverige det fjärde sämsta landet i världen när det gäller synen på 70-plussares värde för samhället. Det syns på tallriken."
#7: Som många tidigare har föreslagit; låt de äldre och internerna på fängelserna byta plats. Då hade de gamla fått god mat och rätt till en timmes utevistelse varje dag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ragnar Dahlberg fyllde 80 igår. Ingen höjdare tycker han. *"Han är allt annat än förtjust i att åldras och blir också heligt förbannad över hur äldre människor behandlas", skriver Aftonbladet.
"– Yngre människor tenderar ibland att tala till en som om man vore en gamling. Det stör mig något så förbannat. Häromdagen var jag på Ica och de hade en ny betalterminal. Då fick jag höra ”du gör fel, förstår du. Gör såhär, lilla gubben. Nu var du duktig”. Jag vill inte vara elak mot dem, men det skär i hjärtat när de talar till mig som om jag vore 90 år. Det gör ont."---
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TV-programmet "Hotell Romantik" där insikten att även äldre människor kan finna behag i kopulerandets ädla konst verkar ha delat upp nationen i minst två läger: de yngre som med uppspärrade ögon konstaterar att det faktiskt förekommer sex mellan de gamla som fortfarande orkar med det, dels äldre personer som generat byter kanal när de ser hur generationskamrater låter sig utnyttjas som åskådningsobjekt.
Birgitta Sparf skriver om eländet på Det gamla… förlåt, goda samhället.
Nordea skrotar bankdosan.
- Redigerat 2023-03-08 09:57 av Fornöga
#11: Enligt svaret på insändaren så skulle den finnas kvar: 👍
Om du behöver en dosa att använda i nätbanken får du självklart en ny. Hör av dig till vår kundservice så ser de till att du får en.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12 Bra, då kan hon vara lugn- frågan är vad banken skickat ut för meddelande som kunde missförstås så? Tack för kompletteringen!
- Redigerat 2023-03-08 11:27 av Fornöga
#13: Tydligen har de bytt till en så kallad QR-läsare - som man själv får betala.
Kortläsaren för e-kod har utgått ur sortimentet. Om du inte har möjlighet att använda Mobilt BankID kan du beställa en QR-läsare till självkostnadspris (150 kr).
Om man har en fungerande kortläsare så går det dock bra att fortsätta använda den.
Aha! Jag skaffade en kortläsare på min bank för en massa år sedan. Den tog sig aldrig igenom min brandvägg, och deras IT-avdelning kunde inte lösa problemet, så läsaren har blivit liggande i en skrivbordslåda.
Och min gamla modell av mobiltelefon skulle nog inte gå att koppla upp till någon bank om jag ens skulle vilja försöka.
Ändå är jag inte teknikfientlig, jag varken vill ha eller behöver den här typen av tjänster. Däremot hade jag gärna sett ett bankkontor på närhåll, med en manuell betjäning värd namnet. Det verkar som om behovet finns, och att bankerna har råd med det.
- Redigerat 2023-03-08 14:03 av Fornöga
#15: Ja, banken kan ju börja med att betala tillbaka alla de pengar de fick när vi fick gå in och rädda dem från att gå under när de gjort dåliga placeringar för 20-25 år sedan (har jag för mig det var). Dem har vi aldrig fått tillbaka.
Sedan är vissa banker duktiga på att ta betalt för allt möjligt som vi måste ha för att sköta det jobb som de tidigare utförde. Kommer ihåg för länge sedan när jag var på PK-banken (har jag för mig). Minns inte varför, för jag hade inget konto där, men det kan ha varit något jag skulle fråga om åt min mor. Kassörskan ville absolut pracka på mig (eller min mor kanske) en dosa som kostade en bra slant, för att kunna utföra bankärenden på nätet. (Detta var dock rätt länge sedan, men det verkar delvis vara samma nu.)
Hon trodde mig inte när jag sa att jag inte betalade ett öre för samma tjänst i min bank, utan envisades med att NÅGONTING måste jag ju betala. När jag försäkrade att jag inte behövde göra det så tittade hon på mig som om jag var mindre vetande. Minns inte hur det fungerade då, men jag har för mig att jag fick ett kort med ett antal koder som jag skulle använda när jag loggade in på internetbanken.
Behöver för övrigt fortfarande inte betala något för att göra bankens jobb själv - men så har jag ju bank-ID också. 😁
Nackdelen är att min bank inte har några kontor. Därför har jag skaffat ett konto i ICA-banken också. Då kan jag åtminstone sätta in pengar på det - om jag någon gång skulle få en massa kontanter - och vid behov föra över till mitt konto i den andra banken.
Forskare vid Lunds universitet har tagit fram en snabbguide för att bland annat hjälpa journalister och kommunikatörer att motverka ålderism.
Snabbguiden vänder sig till alla som jobbar med ord och bild i någon form. Här bjuds på kärnfulla råd om hur vi kan tänka och uttrycka oss för att motverka ålderism. Framförallt är det viktigt att alltid undvika generaliseringar. Alla människor som är 60 år är till exempel inte lyckligt omgivna av barn och barnbarn.
https://news55.se/nyheter/artiklar/sa-bekampar-vi-alderism-genom-spraket/
https://news.cision.com/se/lunds-universitet/r/sex-skrivtips-for-att-motverka-alderism,c3787764
Här är guiden:
https://www.case.lu.se/sites/case.lu.se/files/2023-05/Snabbguide-for-att-undvika-alderism.pdf
#17 👍
Det är inte bara kring Medelhavet äldre människor lever farligt på grund av värmen. Håkan Boström på GP:s ledarsida uppmärksammar ett (betal)reportage i tidningen om 101-åriga Mary, som, trots att hon i övrigt verkar ha för åldern beundransvärd hälsa, säger att hon önskar att hon får dö snart. Orsaken är den olidliga värmen på hennes boende. Boström skriver:
"GP:s reportage i veckan om 101-åriga Mary Trygg som lider i värmen på Göteborgs stads nyaste äldreboende har med rätta väckt upprördhet (GP 16/7). Trots den kalla sommaren är det varmt och dålig ventilation på rummen. Under försommaren fick Mary och de andra på boendet stå ut med inomhustemperaturer runt 28-30 grader. Det är inte bara en plåga utan direkt hälsofarligt, ja faktiskt dödligt, för äldre med sådana temperaturer. Vad händer vid nästa ordentliga värmebölja?"---
"Det som gör den här historien extra moraliskt tvivelaktig är att Göteborgs stad inte bara försummat att kräva komfortkyla vid upphandlingen utan tvärtom krävt att det inte ska finnas någon kylanläggning – för klimatets skull! Det vill säga inte de äldres inomhusklimat utan den globala uppvärmningen."---
" I många fall är det bra att flytta ned politiska beslut till lokal nivå. Den globala uppvärmningen är inte en sådan fråga. Det som ska beslutas lokalt är hur man når de mål som satts på högre nivåer. Att besluta att inte installera komfortkyla på äldreboenden för att staden ska leva upp till sina egna mål är en miljöprioritering som bäst kan beskrivas som hål i huvudet.
Nu är det troligt att ren snålhet spelar en minst lika stor roll som förklaring till stadens agerande. Men girigheten blir inte vackrare för att den klär ut sig till miljöpolitik, det gör den bara ännu mer cynisk och hjärtlös."---
"De generationer, där många slitit hårt för vårt nuvarande välstånd, förtjänar faktiskt bättre än att möta en mix av ovärdiga floskler, byråkratisk tanklöshet och ren girighet."
En forskare på Uppsala universitet vill att äldre personer med villaboende lämnar sina fastigheter tidigare än vad som sker idag.
"I den bästa av världar skulle vi vilja se att fler andel äldre flyttar ifrån de här villorna", säger han enligt SVT.
"Den bästa av världar"- för vem? 🤔
#20: Ja, och till vad skulle de flytta? Det finns ju inga lägenheter med rimlig hyra längre. Klart man då sitter kvar i sin villa utan lån och med låga omkostnader.
I den bästa av världar får man bo var man vill, hur länge man vill.
En kartläggning genomförd av Region Stockholm om hälsoläget hos regionens 85-åringar ger nedslående resultat, konstaterar Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida.
De hurtiga tillropen om "seniormingel, IT-cirklar eller vattenschottis" klingar falskt, när det visar sig att själen i många fall inte mår bra: "nästan hälften anses löpa risk för depression och en av tio har haft självmordstankar de senaste två veckorna.
Åldriga män har högst självmordsrisk av alla samhällets befolkningsgrupper.
Det är välkommet att Stockholmsregionen har gjort denna kartläggning. Att så många numera blir så enastående gamla är ett tämligen nytt samhällsfenomen. Det är väldigt mycket vi inte vet och så viktigt att vi lär oss mer.
En del av de hälsoproblem som i dag avfärdas som ”naturligt åldrande” kommer säkert att visa sig vara behandlingsbara tillstånd när ny kunskap genereras."---
SVT- ett fall för DO?
"Efter att boende och hushållskostnader har betalats har en genomsnittlig nybliven pensionär 107 kronor per dag kvar av sin pension att leva på. Det visar en sammanställning som Folksam har gjort.
Nyblivna kvinnliga pensionärer har i genomsnitt 53 kronor per dag kvar av sin pension, motsvarande siffra för nyblivna manliga pensionärer är 157 kronor visar analysen, skriver Senioren."---
Det räcker väl?
#26 Det har jag inga synpunkter på, citatet är bara ett utdrag ur en längre länkad artikel. 107 kronor är alltså genomsnittet, inte vad alla får över.
- Redigerat 2023-10-22 20:54 av Fornöga
Samtidigt som debatten om de ålderstigna presidentkandidaterna i USA går vidare (även där) så är förbränningstiden kortare hos oss, såväl för politiker som för "vanligt folk". Men inte för alla, konstaterar Britta Svensson i Aftonbladet.
#28 Så är det, ”det beror på” som det brukar heta.
Den som inte hinner byta kanal när det blir reklam har nog inte kunnat undgå "den spillande mormodern" i IKEA-reklamen. Fast nu är hon bortklippt.
Britta Svensson skriver på Aftonbladet:
"Vad handlar det här om?
Enligt PRO är det fråga om ålderism, som enligt Äldrecentrum definieras som: ”Negativa uttalanden och åsikter som är accepterade på ett helt annat sätt när de är riktade mot äldre än om de vore riktade mot andra grupper”.
Min gissning är att Ikea inte skulle drömma om att i reklamsammanhang använda en homosexuell eller funktionsnedsatt människa, transperson, muslim, jude, mörkhyad person eller annan med uppenbart annat ursprung än svenskt, och sen koppla en förlegad fördom till den personen.
Det finns inte på kartan."---
Äldre är överrepresenterade i statistiken över omkomna i bostadsbränder.
"Om äldre i allt större utsträckning ska bo kvar hemma i sin bostad måste vi, förutom personlig omvårdnad och sjukvård, också kunna erbjuda ett brandsäkert boende", skriver Brandskyddsföreningen i en debattartikel i Aftonbladet.
Varför buntas äldre kvinnor så ofta ihop under namnet "Agda", undrar Britta.
I Tyresö driver SPF Seniorerna ett unikt projekt som heter Attityd65plus.
– Vårt motstånd bygger på egna insikter om diskriminering vi råkar ut för på grund av vår ålder. Det är viktigt att bena i den egna erfarenheten för att man ska bli mer medveten om problemet, säger Ewa Kardell som är ordförande för SPF Seniorerna Tyresö och leder projektets styrgrupp.
– Genom att vi talar med varandra om sådana här saker lär vi hela tiden mer om vilken diskriminering som ålderism leder till, säger hon till Senioren.
Som en grund för projektet har man bett alla intresserade medlemmar att skriva ner sina egna berättelser. Om allt – från att känna sig dumförklarad när man ska köpa en mobiltelefon till att nekas hyra bil för att man fyllt 72.
https://news55.se/nyheter/artiklar/har-tar-seniorer-kampen-mot-alderismen/
Anita Goldman i DN reflekterar över boken boken ”Come of age. The case for elderhood in a time of trouble time” av Stephen Jenkinson.
"Välståndet och den medicintekniska utvecklingen har medfört avsevärt längre medellivslängd. I de flesta traditionella samhällen har man satt likhetstecken mellan ålder och klokhet. Men i den postmoderna eran är rädslan för åldrande epidemisk, den har utvecklat sig till en fobi, menar Jenkinson. De äldre ses som ett växande problem, en stor grupp icke-produktiva medborgare som kräver resurser i form av vård och omsorg. Visst är det ironiskt. Å ena sidan ska livet förlängas så mycket som möjligt eftersom vi lever i dödsfobisk kultur, å andra sidan ses åldrande som något skrämmande som skall hållas borta från samhällets centrala arenor. Vi uppfattar inte längre åldrandet som ett tredje och betydelsefullt stadium i människans utveckling."---
"Jätteproppen Orvar", produkten av efterkrigsårens stora barnalstrande, börjar nu i ökande skara bli ett fall för sjuk- och åldringsvård. Det borde inte ha kommit som någon överraskning, det har ju bara varit att läsa födelsestatistiken för att inse vad som skulle komma. De som en gång satt i beslutande positioner hör nu till de som blir offer för sin (bristande) planering- fast många av dem såg kanske om "sitt eget hus" i god tid?
Susanna Birgersson tar på GP:s ledarsida upp hur de utgående årgångarna tas om hand, och hur den personal som skall utföra jobbet behandlas av samhället.
"Här kommer några nyckeltal: Fram till 2031 kommer antalet medborgare över 80 år stiga med 50 procent, från en halv miljon till 750 000. Till dess kommer äldreomsorgen behöva växa med 30 procent, närmare 60 000 anställda. Det larmade Sveriges regioner och landsting (SKR) om för några veckor sedan. Och eftersom nästan lika många kommer att gå i pension under perioden behöver sammanlagt ungefär 110 000 personer rekryteras."---
"Och det kommer bara att bli värre, med allt skralare bemanning när allt fler gamla behöver tas om hand. Om det inte blir bättre vill säga, väsentligt bättre, väldigt snart. 2031 är sju år bort. 110 000 personer ska rekryteras innan dess, merparten just undersköterskor."---
"Allt fler lever allt längre, men kvaliteten på de sista åren sjunker betänkligt när det inte finns tillräckligt med omsorg. Den här ekvationen går inte ihop. Och det krävs inget mindre än ett paradigmskifte."---
"När befolkningspyramiden vänds upp och ner knakar det i statsindividualismens bärande bjälkar. Förhoppningsvis tar vi chansen att skapa ett mänskligare samhälle, där omsorgen om de närmaste inte betraktas som ett hot, en kvinnofälla, eller ”obetalt arbete”, som det kallas av dem som bara tänker på pengar och pyramider.
Vi måste börja tänka i cirklar."
- Redigerat 2024-02-10 08:34 av Fornöga
Eftersom ingen lever för evigt så kan man tänka sig att det löser sig själv.
Därmed inte sagt att det inte är ett dilemma.
#36 Ur det perspektivet var ju ättestupan en rätt radikal lösning. 😉 (Fast ännu är det väl förhoppningsvis en bit kvar innan någon byråkrat föreslår ett återinförande…)
#37 De ålderstigna ska behandlas respektfullt och värdigt.
Men med det sagt, så tror jag att demografi har en viss självreglering i sig själv.
#37 Det lite otäcka är att det förefaller som om politiker och andra beslutsfattare arbetar enligt en sådan lösning (i fråga om demografin). Men om vårdpersonalen tackar för sig kan det bli ett långvarigt problem som räcker till dess planerarna själva tar plats i äldrevårdskarusellen. Fast när den tiden kommer kanske AI portionerar ut medicinen och önskar godnatt…😏
- Redigerat 2024-02-10 14:09 av Fornöga
Apropå demografi så kommer jätteproppen Orvar av naturliga skäl att tacka för sig inom en inte alltför avlägsen framtid, men "utmaningarna" upphör inte i och med det: i stället kommer medellivslängden att öka, genom sjukvårdens framsteg och en sundare livsstil hos befolkningen (med frågetecken för följderna av en alltmer stillasittande livsföring redan från tidiga år). Samhällsplanerarna har alltså en del att bita i, enligt nedanstående framtidsscenario.
I ett nationellt perspektiv förväntas individer 80 år eller äldre öka mellan åren 2021 och 2040. I hela riket beräknas 8% av folkmängden vara över 80 år eller äldre år 2040, jämfört med 5% idag.
Det som påverkar ökningen är att dödligheten minskar samt att stora kullar födda på 1940-talet passerar 80 års ålder de närmaste åren.
Med en kontinuerlig ökning av antalet seniorer i samhället de kommande 50 åren, till 2070, når antalet 65+ över 3 miljoner personer varav 80+ blir cirka 1,3 miljoner.
Källor
SCB (pdf)
#40 Kan en "japanisering" av äldrevården vara en hjälp i problemlösandet? 🤔
#40: Eller också kommer det ytterligare några pandemier som minskar folkmängden med några miljoner till, och kanske ett världskrig också.
Sign. Luttrad.
#42 Ja, "framtidsplanering" verkar inte vara någon framtidsbransch…😏
#42 Ett exempel från 2021 på vad en pandemi kan göra med ålderstrappan.
"Medellivslängden har under lång tid stadigt ökat i Sverige för både kvinnor och män, liksom i de flesta andra länder. Till följd av höga dödstal i covid-19 minskade dock medellivslängden i Sverige ovanligt mycket under förra året (2020). Särskilt drabbad var befolkningen över 64 år, och medelåldern för avlidna räknad från 65 års ålder sjönk från knappt 86 år till drygt 85 år för båda könen sammantaget. Det var den största minskningen sedan 1931."---
- Redigerat 2024-02-11 12:01 av Fornöga
#44: Ja, naturen brukar reglera det där själv, hur gärna vi än vill tro att det är vi som styr över liv och död.
#45 En än värre mardröm ur en mängd aspekter vore förstås en farsot som slog ut människor i nedre delarna av ålderspyramiden- just i detta sammanhang för att det är de som skall ta hand om föräldragenerationerna.
#46: Ja, en ny spanska sjukan hade varit förödande.
Kvinnojourer för äldre är välkommet, men kalla det inte "tantjourer", skriver Britta Svensson i Aftonbladet.
Allt fler pensionärer blir fall för Kronofogden. Senioren skriver (augusti 2024) att för gruppen 65 år och äldre är det sammanlagda skuldbeloppet på nästan 1,7 miljarder kronor 50 procent högre än motsvarande period 2023. "Sett över två år har skuldbeloppet fördubblats. Ingen annan grupp uppvisar en så dyster utveckling", konstaterar man.
Dansföreningen Club 13 har varje måndag sedan 1977 anordnat måndagsdans för seniorer i en lokal i Högsbo i Göteborg, men nu är det färdigdansat.
Föreningens ordförande säger att allt färre danslystna ansluter till föreningen, vilket är tråkigt.
"– Om vi förut var mellan 60 och 95 år, så är de flesta nu runt 80. De som idag går i pension vid 65 har fullt upp med annat, som att snickra på sommarstugan, passa barnbarnen och spela golf. De har inte tid att gå på dans," konstaterar han.
Källa.
Att det råder åldersgräns nedåt på vissa krogar är ju ett välbekant faktum, men Uven på Södermalm i Stockholm är nog rätt unika som satt den så högt som 55.
"– Jag ville skapa något för pensionärer som inte har så stark ekonomi, utan att unga personer kommer hit på grund av de låga priserna och förstör atmosfären", säger innehavaren Ahmet till Mitti.
- Redigerat 2025-01-23 10:02 av Fornöga
Vilken njutning att läsa ynglingen (90 i höst) Staffan Heimersons fuck-offbrev på Expressen kultur till Aftonbladets chefredaktör med anledning av hans tvångspensionering. 😊
Jennifer Wegerup rapporterar i tidskriften Fokus (förhoppningsvis ej låst) om hur de italienska "nonnorna" (italienska för mormor/farmor) erövrar sociala medier.
"De är i stort sett alla runt 80 år och lagar mat som i gamla tider samtidigt som de berättar om sina liv.
Alla är kvinnor som upplevt livets både ljusa och mörka sidor och som har något att berätta - för den som vill lyssna. Det vill många.
De 80-åriga sociala medier-profilerna lyfts fram som en befriande motvikt till den uppsjö unga kvinnor som fokuserar på sitt utseende, kläder, smink, resor och uteliv. Samt träning, inredning och barnen, när de blir mammor. Ytligt och egotrippat. Jag, mig och mitt. Dag ut och dag in."---
"Därför hyllas nonnorna, dessa äldre kvinnor som har något att säga, något att berätta som inte rör dem själva och deras frisyrer. Kvinnor som kan berätta om världskrig och nödår, om striden för rösträtt och rätten att arbeta utanför hemmet. Kvinnor som upplevt stora historiska skeenden, också speglat i enkla minnen som när byn fick en tågstation eller när de som unga fick gå ner till baren på hörnet för att telefonera. Kvinnor som levt och älskat, fostrat barn och slitit, vunnit och förlorat, jublat och sörjt, skött sin lilla värld och samtidigt sett den stora världen gå igenom omvälvande förändringar."---
"Vicky Bennison har i många intervjuer berättat hur hon vill lyfta fram nonnorna.
”Det här är inga gulliga små tanter, de är tuffa gamla damer. Framför allt är de överlevare. När de var runt 10 år tvingades de alla sluta skolan och arbeta i lantbruket. Flickorna skötte allt hushållsarbete. De fick tidigt lära sig laga mat och göra sin egen pasta. De här kvinnorna är en naturkraft och är så värda att lyfta fram. Vi kan alla lära oss något av dem”.
Kanske vore det även i det ungdomsfixerade, ängsligt trendkänsliga Sverige dags att satsa på det här konceptet? Ingen kan i alla fall tveka på att det är ett vinnande recept."
#52 No country for old men: Leif GW är, säkert tillfälligt, på väg ur rutan. 📺
#54 Inte sååå överraskande 😉
#55 Kom händelsevis att tänka på vad Messiah Hallberg spådde om Persson i Cyklopernas land 2021 (jag såg det på SVT Play för några dagar sedan): "Det kommer en tid när man hoppas att någon i hans närhet säger: ni får inte ringa längre, för han vet inte vad han uttalar sig om. Den tiden kommer att komma." Kanske har den kommit nu? 😉
- Redigerat 2025-05-01 08:59 av Fornöga
Den nya EU-lagen kräver att personer i alla åldrar och med alla fysiska utmaningar får tillgång till digitala hjälpmedel, webbplatser och appar. Och det är en stor uppgradering från innan, som ska motverka ålderism, enligt experten.
Många upplever att det är svårt att boka läkartid, betala räkningar eller kontakta myndigheter digitalt. EU-lagen kräver att det åtgärdas så att det blir mer logiskt för användare oavsett ålder eller funktionsnedsättning.
”Webbplatser och appar ska ha tydlig text, god kontrast och vara möjliga att använda med skärmläsare eller förstoringsprogram”, skriver Senioren.
Även banker, kortterminaler och bankomater ska få ett mer användarvänligt gränssnitt.
https://e55.se/hushall/nya-eu-lagens-krav-pa-din-mobiltelefon-forebygga-alderism/
https://www.senioren.se/nyheter/ny-lag-gor-vardagen-enklare/
Enligt en färsk rapport från Swedbank uttrycker allt fler äldre att de utestängs från jobbmöjligheter. Och dörrarna till arbetsmarknaden stängs tidigt.
En majoritet av svenskar över 55 år upplever svårigheter på arbetsmarknaden. Tre av fyra ser hinder om de vill byta jobb, och många beskriver hur orken tryter långt innan pensionsåldern – samtidigt som möjligheten att ställa om minskar.
https://www.news55.se/privatekonomi/nu-vaxer-radslan-fler-kan-tvangspensioneras-i-femtioarsaldern/
"Äldre ska inte behandlas som medel för att uppnå politiska mål", skriver Naomi Abramowicz på GP:s ledarsida.
"Många äldre saknar makt och möjlighet att göra sina röster hörda. För att de ska bli lyssnade på krävs ofta att de har en engagerad nära anhörig som är villig att föra deras talan. Men det är det långt ifrån alla som har. Därför är det också praktiskt att använda institutioner som för äldre till att uppfylla olika mål eller lösa politiska problem som inte har något med dem att göra.
De senaste decennierna har äldreomsorgen använts för att försöka lösa olika migrationsrelaterade problem som arbetslöshet och integration. Det har varit viktigare att nyanlända får arbetslivserfarenhet och chansen att lära sig svenska än att äldre får god omsorg. Trots att språkförbistringen inom äldreomsorgen har lett till situationer som inte har bara varit obehagliga, utan rentav farliga. Alternativet att förbättra personalens villkor och löner för att kunna rekrytera har fått stå tillbaka."---
Plötsligt börjar tydligen vissa arbetsgivare inse att det inte är hållbart att sparka ut alla äldre, och bli av med all deras kompetens. Nu vill Malmö stad försöka att få fler seniorer att fortsätta jobba.
Enligt stadens företrädare krävs ett förändrat synsätt på äldre arbetskraft. ”Vi måste våga tänka nytt kring hur arbete kan organiseras för äldre medarbetare”, framhålls i arbetet.
Särskilt inom bristyrken, som vård och omsorg, kan seniora Medarbetare spela en avgörande roll. Där kan möjligheten att arbeta färre timmar eller med mer avgränsade uppgifter göra det attraktivt att stanna kvar. Det meddelar Malmö stad Stadskontoret i en skrivelse.
https://www.e55.se/ekonomi/fler-ska-jobba-efter-65-sa-vill-de-locka-seniorer-tillbaka/
Det här med ålder ser så olika ut för oss jag är 60 och fortfarande vid full vigör jag hade en sjukskrivning där i min ungdom utbränd hette det då på 90 talet det visade sig vara giftstruma inget utbränt alls bara en trilskandes sköldkörtel som ställde till det.
Idag jobbar jag fullt ut jag är inom säkerhetstjänst med fysiska och mentala krav jag klarar jag fixar fortfarande som 60 år och dessutom är jag kvinna.
Jag är inte utspelad än det är många av oss inte vi har massor att ge och det ska vi stå upp för vi är inte ute vi har enorma resurser som en ung person kan ha.
65 är ingen ålder så länge man kämpar och står för sig själv då kan vi åstadkomma mycket 😎
Allt fler kommuner har börjat slopa lagad mat inom hemtjänsten. Istället får de äldre beställa färdigmat från affärerna. Köper själv det ibland, men det är inte många rätter jag tycker om, och tanken på att enbart få äta dessa sju dagar i veckan året om är fasansfull.
Kommuner som har slutat leverera lagad mat inom hemtjänsten hävdar att det utgör en skälig levnadsnivå för en hemtjänsttagare att äta butikernas mikrorätter varje dag.
Då tycker jag att de som bestämmer inom kommunen ska tvingas äta enbart butikernas mikrorätter under ett halvår, så får vi se om de då fortfarande tycker att det är "skälig levnadsnivå".
SPF Seniorernas förbundsordförande Maria Larsson som reagerar starkt på det här och menar att mikromat inte kan ersätta lagad mat inom äldreomsorgen.
"Vem vill leva på frysmat och mikromat sju dagar i veckan! Jag tror inte många av kommunpolitikerna skulle vilja göra det när de blir äldre", säger hon till Senioren.
"Utöver att det är mycket begränsade smaker så är det väldigt tveksamt om äldre kan få i sig rätt mängd protein och näring genom dessa rätter som ofta är fulla av fett och salt, fortsätter Maria Larsson i Senioren.
Risken är att maten orsakar undernäring och viktnedgång för hemtjänsttagarna och eftersom maten oftast inte är särskilt god vill de då inte äta den. På rätternas kartong står ofta att de kan kompletteras med grönsaker och bröd, men hur många av de äldre gör det? Jag gör det i alla fall inte de gånger jag äter färdigmat.
https://www.e55.se/halsa/aldreministern-ar-kritisk-till-mikromat-inom-hemtjansten/
#62 Instämmer! Jag brukar tillgripa färdigrätter som nödproviant högst en-eller två gånger i veckan, och det är ingen smakupplevelse. Eller kanske är det det, fast på fel sätt…🙄
Kul f.ö. att Mannerström hugger i om matbesparingar medelst färdigrätter. Han samarbetar ju själv numera med en av de två dominerande färdigrättsproducenterna.
#63: Ja, och hans färdigmat är inte heller särskilt god. Åtminstone inte de jag har testat.
Professor emeritus och äldreforskare vid Umeå universitet, Yngve Gustafson, har länge kämpat för att ge äldre drägliga levnadsvillkor, och han är väldigt kritisk till att äldre ska äta färdigmat från affärerna.
Han menar att äldre som är beroende av hemtjänst inte bör tvingas leva på färdigmat varje dag.
Han pekar också på att äldre som kräver näringsrik och välsmakande mat riskerar att diskrimineras av både kommunerna och rättsväsendet.
"Det är ju helt uppenbart att när gamla människor kräver sin rätt att få adekvat mat så har vi en åldersdiskriminering utan like, både i rättsväsendet och från kommunernas sida", säger Yngve Gustafson till SR.
"Det är gravt bristfällig levnadsstandard för de individer som drabbas", menar Gustafson.
https://www.news55.se/samhalle/skalig-levnadsniva-aldreforskare-kritiserar-butiksmat-till-aldre/
#65: Alldeles på tok vansinne ska äldre äta sämre mat. Vi är en av kommunerna som slutat köra hem mat till äldre det fick vi reda på för ett tag sedan när en biståndshandläggare var hem till far som är 97 år.
Ännu klarar han sig bra men han ville ha kontakten och vara ute i tid den dagen han behöver hjälp men han tar bilen och åker till en restaurang och köper sin lunchlåda och det håller igång honom men alla orkar inte köra bil och en dag är det stopp för far med men han kommer ut och får även bra rejäl mat samt handlar han själv tar bilen ner till centrum.
Så här ska inte våra äldre behandlas självklart ska dom ha tillgång till riktigt lagad mat den dagen dom inte kan laga själv eller ta sig ut och alla vet vi att dom där färdigrätterna inte är nyttiga dessutom smakar färdigmat pyton så nog är det ren åldersdiskriminering utan tvekan så oerhört fult mot våra äldre.
Regeringen tycker inte att det är nödvändigt med en ny internationell lagstiftning och säger nej till en konvention för äldres mänskliga rättigheter.
FN:s råd för mänskliga rättigheter förbereder en äldrekonvention som ska skydda äldre. Konventionen liknar barnkonventionen, men Sverige är inte med.
Regeringens inställning till det beslutet kan sammanfattas med att allt bra om de lagar vi redan har följs, varför det är oklart hur Sveriges engagemang är, nu när arbetet startar.
Efter mötet i januari kommenterar Claudia Mahler regeringens svala intresse för äldrekonventionen.
Hon håller inte med om regeringens återkommande argumentet om att skyddet för äldre redan finns och att det handlar om att se till att lagar följs och inte om att stifta nya.
"Det går alltid att säga att bättre implementering av redan existerande lagar skulle räcka. Men efter att det här nu har diskuterats i mer än ett decennium utan att situationen för äldre har blivit bättre, är det inte längre något giltigt argument", säger hon till PRO Pensionären.
https://www.e55.se/varlden/regeringen-vill-inte-skydda-aldre-med-konvention/
Det är ju helt sjukt. Visst kan jag äta en färdig matlåda ibland, men aldrig att jag skulle vilja äta det 7 dagar i veckan.
Min mor har hemtjänst (Norge) sedan hon blev ensam när pappa gick bort i November ifjol. De kör samma skit där. Tack och lov så brukar min brors fru göra iordning matlåder så mamma har i frysen, och det är riktig husmannskost.
Vi brukar köpa med matvaror som hon vill ha från Sverige när vi åker hem, och då hjälper jag henne att göra iordning matlådor, min syster i Östersund gör likadant.
Hon kan fortfarande gå till affären och handla mjölk och bröd, men hon orkar inte stå och gå så länge åt gången, så då har vi bestämt att hon skall slippa tänka på maten i varje fall 😉
Ber en stilla bön om att aldrig behöva hemtjänst eller komma till ett äldreboende.
Risk för ojämlik äldreomsorg när politiker detaljstyr
I vissa kommuner får tjänstemän besluta om äldreomsorg utifrån individens behov, helt enligt socialtjänstlagen. I andra kommuner detaljstyr politikerna, med risk att faktorer som ekonomi och politisk ideologi påverkar besluten. Det framgår av en avhandling från Linköpings universitet.
Äldreomsorgen regleras av socialtjänstlagen som i huvudsak säger att individens behov ska avgöra omsorgen. Men eftersom svenska kommuner har ett starkt självstyre har lokala politiker ett stort utrymme att på egen hand bestämma. För äldreomsorgen visar det sig skapa stora skillnader mellan kommuner.
I nästan alla kommuner regleras handläggarnas arbete genom utformningen av beslutanderätt och via riktlinjer. Hos vissa är riktlinjerna mjukt utformade och avsedda som stöd, hos andra är de tvingande. På en del håll detaljstyr politikerna allt ned till antalet duschar och städtillfällen. I var femte kommun är det inte handläggarna som fattar beslut om äldres behov av att flytta till särskilt boende.
https://forskning.se/2026/04/15/risk-for-ojamlik-aldreomsorg-nar-politikerna-detaljstyr/
Tre Politiker levde på en pensionärsbudget i en vecka.
Det är ledamöterna i Pensionsgruppen som beslutar om det svenska pensionssystemet. Det är en blocköverskkridande arbetsgrupp med representanter från alla åtta riksdagspartier.
SPF Seniorerna bjöd in ledamöter från alla åtta partier i Pensionsgruppen att delta i utmaningen att leva som en pensionär under en vecka, mellan den 25 till 31 maj.
Den summa de får att leva på är den som beräknas finnas kvar när alla fasta kostnader är betalda och ska under utmaningsveckan räcka till all mat och viss fritid.
Utmaningen försvårades också genom att politikerna dessutom varje dag fick en ny utmaning.
Utmaningarna var att köpa en födelsedagspresent till ett barnbarn, att köpa en sommarjacka att gå på boule med SPF Seniorerna, att ta med en present när de är bjudna på middag och att ta en fika på stan med en kompis.
https://www.e55.se/pension/politiker-levde-pa-en-pensionarsbudget-i-en-vecka/
#70 Åtta inbjudna- fem uteblev och skaffade heller ingen ersättare. Rätt talande…🙄
#71: De var väl rädda för att konfronteras med verkligheten. 😊
Själv ställer jag mig dock lite frågande till summan de hade till förfogande för en vecka. Visst, det är en medianpension, så det kan säkert stämma. Bättre hade dock varit om de tvingats leva på en vanlig pensionärspension för de många pensionärer som inte har någon tjänstepension.
Det är oerhört vanligt att pensionärer har så lite som 10.000-12.000 kronor per månad att leva på (vissa till och med mindre), och dessa pengar ska räcka till allt det som drogs bort för politikerna. Då finns det kanske i bästa fall två- till tretusen kvar till hela månaden, d.v.s ca 500-750 kronor per vecka. Inga 200 kronor per dag alltså. Det är verkligheten för väldigt många pensionärer idag.
Värst så omhuldade pensionärerna har blivit- man skulle nästan kunna tro att det är valår! Ja, visst ja…😉
#73: 😁
Läsvärt debattinlägg i ämnet.
https://www.dagensarena.se/opinion/hur-lange-tanker-vi-latsas-att-alder-inte-spelar-nagon-roll/
#75: Så sant så. När jag var arbetslös och sökte jobb där jag uppfyllde samtliga krav med råge, blev jag ändå inte kallad till intervju. Det kändes som de bara läste raden med ålder och sedan struntade i att läsa resten.
Om det nu är 50 som är den outtalade gränsen kanske det ändå går åt rätt håll. I början av 2000-talet, när jag vid dryga 30 började vuxenstudier, talades det ofta om 35 som en gräns.
Ett radioprogram jag försökte pricka in vid denna tid var Jobbet i P1. Där intervjuades ibland personer i åldern 40 till 50 år som knappt blev kallade till anställningsintervju, trots utbildningar där de skrek efter folk.
Ett skämt som ibland hördes vid denna tid var: Helst ska man vara 20 år och civilingenjör, med barn som är fullvuxna och utflugna samt 5 års arbetslivserfarenhet.
#77: Det är samma nu. Vet inte varför de skriver 50 år. Många upplever att det är kört efter 40, och ibland redan vid 35. Men företagen vill fortfarande ha personer med de kvalifikationer du nämner sist i kommentaren - förutom att de gärna ser att man har 10-15 års erfarenhet av jobbet. 😁
En än så länge inte läslåst artikel i Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan om osakliga åldersgränser.
Personer som är 80 eller 85 år och äldre lämnas ofta utanför undersökningar från forskare, myndigheter och opinionsinstitut. Därmed utesluts de systematiskt från studier som påverkar politik, forskning och samhällsdebatt. Det är en form av ålderism, där människor behandlas sämre enbart på grund av sin ålder, som i dag drabbar hundratusentals människor.
Ofta motiveras gränsen med att det är svårare att få svar från personer som har fyllt 80 eller 85 år. Men hur ser det ut med den saken?
När Folkhälsomyndigheten skulle skicka ut 2021 års nationella folkhälsoenkät ingick frågor om covid-19. Forskare i Umeå initierade då ett upprop där även pensionärsorganisationerna deltog. De krävde att även personer som är 85 år och äldre skulle ingå. Folkhälsomyndigheten gjorde till slut ett tilläggsurval. Resultatet borde mana till eftertanke: det var de äldsta som svarade i störst utsträckning.
När de äldsta personerna systematiskt rensas bort skickas tydliga signaler: er situation är inte intressant, era erfarenheter räknas inte, era röster behövs inte. Det är ovärdigt ett samhälle som säger sig värna jämlikhet.
https://www.hd.se/opinion/aktuella-fragor/ta-bort-osakliga-aldersgranser/