Butiksrelaterad brottslighet-2
Ny tråd om butiksrån, snatteri, inbrott m.m. Föregångaren finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Butikstjuvarna har fulla händer i dessa dagar, liksom butikskontrollanterna, rapporterar GP.
"Två butiker i Göteborgsområdet länsades under fredagseftermiddagen – på kött och parfymer. Tjuvarna greps av butikskontrollanter på plats, och summan för stöldgodset uppgick till drygt 15 000 kronor.
– Det är ofantligt hur många gånger de är ute och stjäl, det är helt galet just nu, säger Hans Möller, vd på Västsvensk butikskontroll."---
"– Bara den senaste veckan har vi gripit samma person fem gånger för köttstölder, och det vill ju till att man ska ha turen att vara där just då, säger Hans Möller, vd på Västsvensk butikskontroll."---
Helt sjukt!
Åldersgräns i snabbkassan vållar debatt.
Inga sofistikerade metoder nödvändiga när tjuvarna plockar dyrt kött ur charkdiskarna.
Kontroll av kvitton hos restaurangerna- ett sätt att minska köttstölder i butikerna.
”Borrowing.”
Så beskrivs en trend som de senaste åren spridits på sociala medier, inte minst på Tiktok. Det handlar om unga personer som delar med sig av tips kring hur man stjäl i butiker.
Nu har trenden kommit till Sverige och i Jönköping varnar nu polisen för fenomenet, någonting som P4 Jönköping har rapporterat om", skriver Aftonbladet.
Festvåning i Södertälje tvingas kassera 30 kg ost, när de inte kan visa kvitto/faktura/följesedel som visar var den köpts. Betalartikel.
https://www.lt.se/2023-11-15/festvaning-tvingas-slanga-sackar-med-halloumi
Stressade konsumenter som lägger sina inhandlade julklappar synligt i den parkerade bilen är lätta byten för klapptjuvar, varnar polisen.
#8: "Kolla att backspeglarna fälls in" står det. Hur många bilar har den funktionen egentligen? Jag har inte sett några, men jag har å andra sidan inte kollat. Visste inte ens att den fanns. Min bil har den definitivt inte.
Det enklaste sättet att se till att inte någon störsändare har öppnat bildörrarna är att alltid känna efter så att de är låsta när man lämnar bilen. Det tar två sekunder, och är väl investerad tid för att slippa bli av med sina saker. Förvisso kan det bli inbrott i alla fall, men då är risken för tjuvarna att bli upptäckta mycket större.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Svensk Handels Trygghetsbarometer för 2024 visar att handelns brottsutsatthet ökar till nivåer som tidigare aldrig skådats. Brottsutsattheten för detaljhandeln nådde under 2024 rekordnivåer."---
#10 "Brottsligheten inom handeln ligger på rekordhöga nivåer. Otryggheten är så stor att Svensk Handel nu uppmanar butikspersonal att undvika att ingripa i vissa fall för att skydda sig själva", kommenterar SVT Nyheter.
I takt med att priset rusar på "det svarta guldet", kaffet, ökar inte bara snatterier av de åtråvärda paketen- ligor stjäl flakvis med kaffe under butikernas öppettider.
Åklagarmyndigheten föreslår höjd gräns för ringa stöld till 1 500 kronor, Svensk Handel kritiska.
#13: De borde sänka den till 800 kronor istället.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Enligt Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk handel, är bedrägerimetoden i självskanningen mycket vanlig och det blir bara värre och värre för butikerna. Det är också vanligt att inte betala för varorna alls", skriver SVT Nyheter.
"– Man väljer att inte skanna vissa varor och hoppas att det inte blir avstämning, säger hon.
Varje år stjäls det totalt för omkring 8,5 miljarder kronor i svenska butiker, enligt Svensk handel.
– Det motsvarar närmare 30 miljoner om dagen. Det är en ofantlig summa, säger Nina Jelver.
De butiker som har en självskanningskassa uppger att omkring 70 procent av brotten sker där."---
- Redigerat 2025-04-29 21:59 av Fornöga
Internationella ligor importerar icke pantbara burkar från utlandet och tvingar tiggare att klistra på falska etiketter och sedan panta dem i returautomater. Lär väl öka i omfattning när panten höjs senare i år.
- Redigerat 2025-05-06 15:54 av Fornöga
#12 Som befarat verkar kaffe ha blivit "hårdvaluta" efter de stora prisökningarna för såväl "husbehovssnattare" som för de som genomför större tillgrepp i organiserad form.
Varför skall handlarna ens bry sig längre om att anmäla stöld i butik, undrar man åter efter att ha läst Martin Melins debattartikel i Expressen. Melin är rättspolitisk talesperson för Liberalerna och tidigare polis. Han inser handlarnas frustration och vill se åtgärder från polismyndigheten och Domstolsverket som får de bestulna att återfå motivationen att lämna de långfingrade till lagföring. Känns lite grann som ett budskap till handlarna att "vi hör er" men inte så mycket mer…
"Men någonting som det inte talas så mycket om i debatten är hur polisen hanterar vardagsbrottsligheten. Hur enklare brott som cykelstölder, stölder i butik, skadegörelse och misshandel inte utreds på grund av att de grova brotten sväljer stora resurser inom polisen.
En handlare inom dagligvaruhandeln berättade för mig att han under en period om tio månader anmälde trehundra fall av ringa stöld. En av anmälningarna gick vidare till åtal, 299 stycken lades ner.
En anmälning av 300."---
"Stöld i butik är i dag det vanligaste tillgreppsbrottet. Förra året stals det för över tio miljarder i handeln, och enligt statistik från Svensk Handel ökar stölderna år för år.
Och det kanske inte är så konstigt att stölderna ökar. Det är ju i princip riskfritt att få något straff, om du skulle ertappas, eftersom brottet inte kommer att utredas. Och då är det inte heller konstigt att många handlare i dag väljer att ta varan ifrån tjuven och sedan sparka ut hen från butiken, utan att någon kontakt tas med polisen. Det är helt enkelt inte lönt tiden de måste lägga ner på att anmäla något som sedan inte utreds.
Uppgivenheten är stor bland Sveriges handlare och de kräver att samhället gör något."---
"Handlarna kan i dag bara se på hur de som stjäl gång på gång slipper någon som helst reaktion från samhället. Många som begår stölderna är unga personer och signalerna de får när de inte straffas är att det är ofarligt att stjäla.
Och vi vet alla att de grova brotten vi ser i dag inte sällan utförs av de som i unga dagar stal i butiker.
- Redigerat 2025-05-15 07:59 av Fornöga
Svårt att få unga sommararbetare i butik, och en vanlig anledning till det är rädsla för att bli utsatt för våld.
Brottsplats Butiken- i gängkriminalitetens skugga frodas mängdbrottsligheten i vårt land, skriver Expressen på ledarplats. "De flesta svenskar har förståelse för att polisen måste prioritera allvarliga brott", påpekar man, men: "om människor upplever att rättssystemet sviker dem får det konsekvenser för allt från skattemoral till laglydnad."---
"40 procent av alla företag anmäler inte brott eftersom det tar för lång tid, eller för att en anmälan inte leder någonvart, enligt branschorganisationen Svensk Handel. Varje år stjäls det för över tio miljarder i svenska butiker. Det har blivit värre. Ibland rör det sig om organiserade köttligor som säljer vidare varorna till mindre nogräknade restauranger.
En Ica-handlare berättar för Uppdrag gransknings reporter hur det kan gå till. Övervakningskamerorna visar tydligt hur tjuvarna knatar runt i butiken, fyller väskan i köttdisken och sedan joggar ut genom utgången.
Det läggs ner. Orsak: Okänd gärningsman.
”Vadå okänd”, frågar sig Ica-handlaren. Han har övervakningsbilder. Han har registreringsnumret på bilen. Han vet vad gärningsmannen heter och var han bor. Ändå blir det ingenting.---
- Redigerat 2025-11-09 08:30 av Fornöga
Den organiserade brottsligheten fortsätter att förse sig från butikernas utbud utan att bekymra sig över betalning. TV4 Nyherna:
"Varje dag stjäls det för 30 miljoner i Sverige – totalt 11,3 miljarder under 2025. Det visar färska siffror från Svensk handel. Med alla säkerhetsrutiner som vakter, kameror och grindar som stölderna kräver landar kostnaden för stölderna på det dubbla – 22 miljarder.
– Man har sett att det i dag att även stölder är lukrativt, och det har blivit en del av den kriminella ekonomin och är organiserat, säger Svensk handels säkerhetschef Nina Jelver.
Dessutom blir situationen blir allt svårare för butikspersonalen – enligt Svensk handels siffror är 3 av 4 är oroliga för att utsättas för hot eller våld och hela 91 procent av de tillfrågade butikerna uppger att deras anställda utsatts för misshandel."---
#21: Jösses det är ju humongous summor 😲 nog för jag förstått att det rör sig om stora summor men det så här hade jag inte trott det är förskräckligt och att handlare överlever hur fixar dom det.
Brukar tänka på personalen rädslan för brott rädslan för rån det tär psykiskt och alla som blivit utsatta för traumat så här ska dom så klart inte ha det och vadå straffrabatt det betyder ju inte att kriminella bovar banditer snattare bara kan ta för sig som om dom skulle ha en sådan rabatt i butikerna det här måste hårdras.
Jag undrar hur illa det ser ut här på orten lappar har kommit upp av och till om exempelvis ungdomar som inte får gå in i klungor i butiken och handla så problem har dom som alla andra.
Här känner också butikspersonalen till sina kunder väldigt bra vi har handlat i många år man är bekant om än man inte känner varandra men dom har koll på oss och så var det även när jag bodde i Sthlm och kommer från landet blev jag faktiskt imponerad butikerna kände bra till sina stamkunder vilka som gick att lita på och vilka inte.
Jag tänker på en händelse när jag handlade på Coop här en dam som jag handlat av i alla år jag köpte tre paket cigg hon hade gett mig fyra och det där sa jag till om att det blev ett paket för mycket.
Hon blev så tacksam och glad tackade för att jag sa till och jag tänker på att många bara skulle ha tagit det där fjärde paketet helt utan samvete och gått hem jag skulle aldrig klara av det jag har det inte i mig men jag minns minen på henne och reaktionen jag förstår den nu dom är så vana att saker får fötter och ser man på dom enorma summorna det här handlar om och den utsatthet som dom har i sitt yrke så förstår jag.
För mig var det inget konstigt jag har handlat av henne i många år det var en självklarhet när jag såg ett paket för mycket och vi snackar skojar och pratar kund och kassörska emellan och jag vet inte om jag har rätt nu men är det inte som så att dom får betala ur egen ficka om kassan inte stämmer efter dagens slut 🤔
Hon var i alla fall tacksam nästan lite för mycket jag gjorde ingen sak av det jag hade betalat för tre inte fyra men för henne var det något helt annat som jag som kund inte såg för mig var det bara självklart att paketet skulle tillbaka inga konstigheter alls för henne var det mer än så och vad vet jag vad hon vart med om jag har ingen aning mer än en trevlig kassörska som jobbat i alla år på Coop här på orten som känner alla och är så trevlig så det här det sitter väldigt djupt hos alla som jobbar som butikspersonal.
"Skjutningarna minskar i Sverige. Men det finns en annan typ av brottslighet som nöter ner samhället: Mängdbrotten, som står för merparten av all kriminalitet", skriver Expressens ledarsida.
"I fjol stals det för elva miljarder kronor i den svenska detaljhandeln, enligt nya siffror från Svensk Handel. Det är rekord.
Både dagligvaruhandeln, som livsmedelsbutiker, och sällanköpsvaruhandeln, där sådant kläder, skor och elektronik ingår, drabbas. Hundra procent av alla tillfrågade butiker i Sverige uppger att de utsatts för stölder och hot mot personalen. En majoritet har drabbats av bedrägerier, skadegörelse och inbrott, samt sexuella trakasserier och våld riktat mot anställda."---
För jäkligt det skulle behövas mer vakter både civilt och uniformerat samt väktare med alla befogenheter att kunna gripa in inte bara en batong att vifta med hårt men sant och den enda vägen att kanske kunna komma tillrätta för det är ju alldeles hemska summor och allvarliga brott mot personal som begås.