Den 11 september
I morgon är det den 11 september- ett datum som framkallar rysningar hos många av oss.
På detta datum 2001 skedde terrordåden i USA som kom att kosta 3000 människor livet, och två år senare föll Anna Lindh offer för en knivmördare på NK i Stockholm. De flesta som var vuxna då har än idag minnesbilder av vad de gjorde dagarna då attentaten skedde.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-09-10 10:57 av Fornöga
I år blir minnena lite extra uppmärksammade här hemma genom det faktum att det alltså är 20 år sedan mordet på Anna Lindh ägde rum. Ett förhör från 2011 med gärningsmannen Mijailo Mijailovic som av någon anledning varit försvunnet har på okänt sätt återfunnits, och där kullkastas en gång för alla (?) att Mijailovic skulle ha utfört dådet under tillfällig sinnessjukdom där han hörde röster- han erkände i förhöret att det var ett påhittat motiv.
Dokumentärserien "Kriminalarkivet: Mordet på Anna Lindh" kan ses på SVT Play till den 25 september 2025. (Länk i ovanstående artikel.)
- Redigerat 2023-09-10 10:44 av Fornöga
Anna knivhöggs idag för 20 år sedan, men dog inte förrän dagen efter; alltså den 11 september.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Ja, så var det ju. Själv minns jag vad gjorde på kvällen den 10 september. Vi satt några stycken på ett hotellrum i Flensburg och tittade på en kvalmatch till EM på TV. Sverige spelade denna kväll, men vi fick nöja oss med att se en annan match. En av oss ringde till dem därhemma för att höra hur det gick för Sverige och fick då veta att Anna Lindh hade blivit knivhuggen och att läget var allvarligt.
Nästa morgon ringde samma person i Sverige upp och talade om att Anna Lindh hade avlidit, och jag minns den sorgsna hemresan genom Danmark där svenska och flaggor hängde på halv stång överallt.
- Redigerat 2023-09-10 11:10 av Fornöga
#3 Och när attentatet mot WTC i USA skedde hörde jag det på radionyheterna på jobbet, där det kom in som en uppdatering i slutet på en vanlig nyhetssändning. Då trodde jag att det var ett litet privatplan som kraschat i en olycka, men snart stod det klart hur omfattande det var, och i fikarummet samlades vi chockade arbetskamrater för att under skrämd tystnad se direktsändningarna på TV.
#4: Jag fick en "newsflash" på mailen vill jag minnas. Klockan var då ca 15.00. Berättade för mina kollegor och en av dem försökte hitta information på nätet, men det var svårt att få fram något eftersom alla tidningars hemsidor kraschade av söktrycket. Vi hade ingen TV på kontoret så jag fick vänta tills jag kom hem. Kan ju säga att det nog inte var många som stannade kvar på kontoret längre än nödvändigt den dagen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 Jag var på besök i Karlstad, på ett företag, vi satt i deras cafeteria där TV’n var på i bakgrunden.
Precis som dig så trodde jag att det var en olycka med ett mindre flygplan.
Galen händelse som jag har svårt att ta in, känns så overklig och bisarr.
folk pratar fortfarande om detta?! Jag kom inte ens ihåg mordet förens nu. Inget av de två är liksom viktigt för mig.
Själv minns jag faktiskt inte i detalj vad jag gjorde vid överfallet/mordet på Anna Lindh. Delvis kanske för det utdragna förloppet innan hon dog. Och kanske också för att jag just börjat på universitet och det var så mycket annat.
Minns annars att jag blev ganska trött på att hon mer eller mindre helgonförklarades efteråt. Och att jag undrade om det var en efterhandskonstruktion om att hon varit en självklar efterträdare till Göran Persson om hon varit i livet. Slogs där över att hon knappt nämndes i dokumentären Ordförande Persson, i de intervjuer som gjordes innan hennes död.
Ovannämnda inte sagt för att förminska det tragiska i det som skedde.
- Redigerat 2023-09-10 12:52 av kamera0710
#8 Anna Lindh sågs väl inom partiet som den "kronprinsessa" som var predestinerad att ta över efter Göran Persson, men det lär ha varit så att han själv ville se Per Nuder som sin efterträdare.
Sedan finns det ju de även inom vänstern som tyckt att beatifieringen av Anna Lindh gick för långt. (Vilket som sagt på intet sätt minskar tragiken i det som skedde.)
Fortfarande 22 år efter attacken på WTC identifieras offer, nu har rester efter ytterligare två av de döda kunnat fastställas, som nummer 1648 och 1649. Men fortfarande 22 år efter attacken saknas över 1000 personer.
Ej att förglömma att det detta datum är 50 år sedan militärkuppen i Chile skedde.