Varannan elev på SFI är emot homosexualitet
En ny undersökning visar att hälften av deltagarna som går på SFI, anser att homosexualitet inte är ok.
https://omni.se/rapport-varannan-elev-pa-sfi-ar-emot-homosexualitet/a/vrV88X
Jag är generellt inte förespråkare att tvinga folk att tycka rätt, men ska vi verkligen tillåta att man kan bli svensk medborgare om man inte ens kan acceptera våra mest grundläggande värderingar om jämställdhet och rättigheter som vi som land faktiskt kämpat länge och hårt för att uppnå?
Jag tycker det är genuint märkligt att Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som så hårt profilerar sig som feministiska och starka i HBQT-frågor, samtidigt vill ha släppa in miljontals personer från kulturer som sällan accepterar dessa värderingar.
Hur tror man att det ska kunna samexistera? Att dela ut en broschyr och göra handhjärtan?
Mvh // Johan
Läskigt, men tycker även bland svenska barn att acceptansen minskat. När jag går förbi gymnasiet med väldigt "queer coded" kläder får jag höra en hel del fula ord angående att jag ser lesbisk ut (kommer avstå från att dela med mig av dem här, bidrar ju inte till min kommentar).
Alltid unga grabbar i grupp.
Hbtq är bara ett av de områden där man ser att acceptansen har minskat i sammhället. Tycker även synen på kvinnor blivit värre (jag som dejtar folk av alla kön har upplevt ett skifte framförallt det senaste året vad gäller hur män ser mig som kvinna).
Och även synen på tro och religion, kläder, etc. har fått en förändring i vissa kretsar.
Det är skrämmande. För vår diversitet är en stor del av vad som gör oss starka och hjälper utvecklingen. Just att vi alla tänker och tycker annorlunda. Men det förutsätter att vi inte vill se varandra döda eller hota folk bara för att de är homosexuella.
MVH Alva <3
Det verkar som om det finns mycket som nyanlända inte känner till om landet de valt/kommit till. Man kan ju fundera över om utbildarna bara konstaterar olikheterna och låter dem bestå? Och försök till upplysning, uppfattas det som otillbörlig påverkan- det är ytterligare en fråga i sammanhanget. 🤔
Ämnet berörs även i nedanstående trådserie.
https://debatt.ifokus.se/discussion/1658182/vad-bor-en-ny-medborgare-kanna-till-om-sverige-3
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-17 11:21 av Fornöga
Resultatet är viktigt, men man måste vara försiktig med slutsatserna.
Färre än fyra av tio svarade, så man kan inte säkert säga att varannan SFI-elev tycker så.
Det är också skillnad mellan att tycka att homosexualitet är oacceptabelt och att vara homofob.
Rubriken förenklar därför resultatet för mycket.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det är också skillnad mellan att tycka att homosexualitet är oacceptabelt och att vara homofob.
Det behöver du nog förklara.
Mvh // Johan
#4: Man kan ogilla något, utan att för den skull "go bonkers" och bli aktivist.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#4: Det är skillnad mellan att tycka att homosexualitet är oacceptabelt och att vara homofob.
En person kan ha en negativ religiös eller kulturell syn på homosexualitet utan att diskriminera eller hata homosexuella.
Man vet också inte exakt hur frågan i undersökningen var formulerad, vilket påverkar hur svaret ska tolkas.
Därför går det inte automatiskt att kalla alla som svarat ”oacceptabelt” för homofober.
#5: Hade frågan varit ”gilla” hade jag helt hållit med. Men nu är det ”acceptera”.
Och med tanke på vad just religösa skrifter, och nuvarande lagar i flera muslimska länder, säger om homosexualitet, tror jag verkligen det är mer än ”inte för mig”.
Mvh // Johan
Jag har letat vidare frågan verkar ha ställts på en tiogradig skala om hur acceptabel homosexualitet är.
Därför är ’emot homosexualitet’ en förenkling av vad som faktiskt har mätts.
Att svara att homosexualitet aldrig är acceptabelt visar en tydligt negativ inställning, men säger inte automatiskt att personen är homofob eller diskriminerar homosexuella.”
#7: Det finns mycket man måste acceptera, utan att behöva instämma med.
För den som vill läsa finns rapporten här:
#8: Fine. Köper det.
Men ställer mig frågande till hur bra idé det är att låta människor som inte delar vissa fundamentalt grundläggande svenska värderingar medborgarskap.
Sedan fattar jag självklart också att det finns ur-svenskar som inte heller är accepterande kring detta, men det är skillnad på att inte öppna upp, eller kasta ut befintlig befolkning.
Mvh // Johan
#9: Ja, det är två helt olika saker.
Mvh // Johan
#11: Jag utgår ifrån att det handlar om människor som fått asyl här och då är det väl grunden till asylrätt som borde diskuteras inte vilken religiös tro de som kommer hit har.
#13: Så du tycker vi ska ta emot vem som helst, oavsett värderingar? Alla lika välkomna i din värld?
Mvh // Johan
#14: Jag tycker att det är viktigt att förstå varför man får asyl.
Tyvärr har inte den ”processen” varit entydig och det är oxå svårt att veta vad som verkligen stämmer när det gäller de asylgrundande underlagen.
#15: Du gillar verkligen att undvika en tydlig fråga. Du kanske borde bli politiker.
Ska personer som uttalat tycker det är okej att vara pedofil vara välkomna i Sverige?
Mvh // Johan
#16: Nej, en person har inte rätt till asyl bara för att personen riskerar att förföljas.
Asylrätten har undantag för personer som exempelvis har begått grova icke-politiska brott.
Men att någon uttrycker en avskyvärd åsikt är inte automatiskt samma sak som att personen har begått ett sådant brott.
Om någon exempelvis säger ”jag tycker att pedofili är okej” måste myndigheterna fortfarande bedöma vad personen faktiskt har gjort och om någon uteslutandegrund är uppfylld.
- Redigerat 2026-08-17 12:50 av Pyttelite
Men, att bara 0,39 av de tillfrågade, faktiskt levererade ett svar, ger undersökningen ett rejält underbetyg, ur kvalitetssynpunkt.
Att sedan knappt hälften av de stackars 39 procenten, angav att de inte är HBTQ-vänner, diskvalificerar rubriken "Varannan elev på SFI är emot homosexualitet", som fullständigt snömos, och ett flagrant siffertrixande, värdigt ett valår….🙂
Det här resultatet vore inte omöjligt att erhålla, även om frågan ställts bland folk i någon epa-dunkande kommun i Norrlands inland….eller var som helst….
🥱
- Redigerat 2026-08-17 13:10 av Bo§e
Men bara för att man säger att pedofili är ok, eller att homosexualitet är avskyvärt, eller att det är ok att kasta ut sin dotter från balkongen, betyder inte att man begått brott.
Är man välkommen om man uttryckt sådana åsikter?
Mvh // Johan
#19: Ja. Enbart extrema eller avskyvärda åsikter räcker normalt inte för att neka asyl.
Det avgörande är främst om personen uppfyller kraven för skydd och om någon uteslutningsgrund gäller.
#20: Men vad tycker DU är rimligt? Du har väl en egen åsikt?
Mvh // Johan
#21: Att vi följer den lagstiftning som finns - du värnar ju själv om yttrandefrihet så hur ska man kunna verifiera att någon tänker fel tycker du?
#22: Med andra ord accepterar du allt som en myndighet säger är ok? Staten säger, nu gör vi det lagligt att våldta barn, och du ba ”ok, om det är lagligt är jag ok med det!”
Det tror jag knappast. Så varför så feg när det kommer till att säga vad du tycker?
Nej, man kan givetvis inte veta vad någon faktiskt tycker. Men om någon säger att dom starkt tror på något oetiskt eller rent av farligt , så kanske man skulle lita på det?
Mer konkret: det är svårt att veta vad någon egentligen tycker även om man säger att man accepterar homosexualitet, men när någon säger att homosexuella borde stenas till döds, kanske man borde ta det på allvar och inte vara naiv och att dom åsikterna försvinner nog bara man får uppehållstillstånd.
Men om du är för feg för att ha en personlig åsikt, så får det väl vara så. Har gett upp tanken att du kan svara på en direkt fråga.
Mvh // Johan
Nej, laglighet och moral är två olika saker.
När det gäller asyl tycker jag att man bör ta människors uttalade värderingar på allvar.
Om någon exempelvis säger att homosexuella bör stenas till döds, eller uttrycker stöd för grovt våld, bör det vara relevant i bedömningen – inte något man naivt avfärdar.
Samtidigt måste asylprövningen vara individuell och rättssäker.
Om man nu tycker att människors uttalade värderingar ska vägas in i asylbedömningen, borde man då inte också fråga sig om en modern form av husförhör skulle gälla alla medborgare, inte bara invandrare?
Husförhören innebar ju att man kontrollerade människors kunskaper, kyrkliga liv och vandel.
Varför skulle en sådan kontroll i så fall bara riktas mot vissa grupper?
De flesta fällda pedofiler är väl trots allt ”inhemska” medborgare.
Enligt BRÅ 2019 :
För köp av sexuell handling av barn hade 69 % av de misstänkta svensk bakgrund och 31 % utländsk bakgrund. 90 % var svenska medborgare.
Det är dock inte samma sak som alla sexualbrott mot barn.
Det är oxå viktigt att skilja på svensk medborgare och svensk bakgrund.
En person kan vara svensk medborgare men ha utländsk bakgrund.
Edit: 28% av den svenska befolkningen har utländsk bakgrund så i princip ingen eller marginell skillnad mellan grupperna.
- Redigerat 2026-08-17 13:54 av Pyttelite
Jag tog pedofili som exempel för att jag kunde inte komma på något värre att uttrycka att man är ok med. Inte för att koppla till en specifik grupp. Så som åtminstone jag oftast tänker på pedofili är gränsöverskridande det mesta.
Däremot kan man kanske lägga in barnäktenskap i det. Men det var inte främst vad jag syftade på.
Jag gör skillnaden på före vs efter medborgarskap. När man väl har fått det anser jag att man är medborgare. Då hör man till Sverige. Oavsett ursprung.
Men innan man fått medborgarskap har samhället en chans till ett val om man tror detta är en person som kommer skada andra och då bör man vara ytterst vaksam.
Mvh // Johan
En undersökning med den kvalitetsnivån, skulle ha hamnat i papperskorgen, om det inte varit valår.
#27: Jag förstår det att det bara är ett exempel och jag använder ditt exempel.
Vi kan ta ett annat exempel.
En kvinna söker asyl men är gift med en 15-årig pojke - kan hon få asyl?
Detta gäller:
En vuxen kan få asyl i Sverige även om personen är gift med någon under 18 år.
Asyl bedöms utifrån personens egna skyddsskäl, till exempel risk för förföljelse, tortyr eller annan allvarlig skada i hemlandet.
Att vara gift med ett barn innebär inte automatiskt att personen får eller nekas asyl.
Äktenskap med någon under 18 år erkänns inte som ett giltigt äktenskap i Sverige.
Om barnet också söker asyl kan myndigheterna behandla barnet som ett ensamkommande barn, även om barnet kom tillsammans med den vuxna.
#29: Ja, då kan man tänka att genuina skyddsskäl väger tyngre. Men även där tycker jag det finns nivåer. Jag har svårt att tänka mig skydda någon som beter sig på sätt som blir en fara för den nya svenska omgivningen.
Jag tycker man måste väga in att skydda den befintliga befolkningen först och främst, och därefter skydda utomstående.
Ex: en man har flytt från sitt hemland för att han där våldtaget ett dussin tonåringar, och nu riskerar han dödsstraff i det landet.
Då tycker jag det är viktigare att skydda svenska tonåringar från personen, att skydda honom från dödsstraff i hemlandet.
Mvh // Johan
Om brotten är styrkta kan personen nekas asyl.
Sverige kan då besluta om utvisning, men om han riskerar dödsstraff i hemlandet får han normalt inte skickas dit.
Han kan i stället bli kvar i Sverige utan rätt att vistas här och kan omfattas av förvar, anmälningsskyldighet eller andra kontrollåtgärder.
Om ett annat land kan ta emot honom kan utvisningen i stället verkställas dit.
Har haft en hel del kritik mot Liberalerna, men här kan man ju påminna om att detta partis företrädare, Barbro Westerholm, tog initiativ till att Sverige inte längre klassar homosexualitet som en sjukdom. När hon var generaldirektör för Socialstyrelsen.
Det är värt att ha lite historiskt perspektiv i den här diskussionen.
Synen på homosexualitet i Sverige var långt ifrån tolerant ens på 1960- och 70-talen. Homosexualitet hade avkriminaliserats 1944, men klassades fortfarande som en psykisk sjukdom ända fram till 1979.
Efter AIDS-epidemins utbrott på 1980-talet följde dessutom en stark våg av rädsla, fördomar och homofobi.
Så när vi diskuterar andra kulturers eller religioners syn på homosexualitet bör vi komma ihåg hur lång och svår vår egen svenska förändring har varit.
Det var inte särskilt länge sedan homosexuella i Sverige själva betraktades som sjuka och avvikande.
#33: Yes, så vi vet hur bräckligt det kan vara. Högerextremism och islamism kan utradera dessa framsteg om man inte är försiktig.
Mvh // Johan
#33 Sofie Löwenmark i tidskriften Fokus skriver om hur delar av den svenska offentligheten övergick från att bekämpa den homofobi som Mona Sahlin så ofta talade om att hon blev ett med begreppet till att besvärat skruva på sig när det kommer på tal om värderingar hos stora delar av de SFI-studerande.
"Motstånd mot homosexuellas rättigheter har knappast varit svårt att tala om. Tvärtom. Det har bekämpats genom kampanjer, utbildningar och blivit en självklar fråga för skolor, myndigheter, arbetsplatser och partier. När motståndet kunnat kopplas till frikyrklighet, svensk konservatism eller högerextremism har det heller aldrig saknats ord för problemet.
Det är först när homofobin får en avsändare som den svenska offentligheten ogärna kritiserar som orden börjar fastna i halsen. Islam är inte vilken faktor som helst i detta. I den muslimska världen är motståndet mot homosexualitet inte en perifer extremistuppfattning. Det återfinns i lagstiftning, religiös undervisning och breda folkliga attityder. Ändå behandlas kopplingen mellan islam, migration och fientlighet mot homosexualitet ofta som om själva påpekandet vore mer skadligt än företeelsen."---
- Redigerat 2026-08-18 09:50 av Fornöga
#35: Just den här dubbelmoralen och hyckleriet är det som jag har så sjukt svårt för.
Min syn på jämställdhet och rättigheter är absolut. Den är inte relativ till hudfärg, kön, vem du ligger med, vilken gud du tror på. Ett beteende blir varken mer eller mindre ursäktat beroende på vem som gör det.
Mvh // Johan
Texten har en rimlig grundidé - homofoba attityder är vanliga i flera muslimskt dominerade länder.
Men den generaliserar från länder till alla muslimer och blandar ihop korrelation med orsak.
Den använder också en enskild händelse som bevis för ett större samhällsproblem. Flera påståenden behöver dessutom bättre källor.
Texten tar upp ett viktigt problem, men drar större slutsatser än vad bevisen räcker till.
#33: Med ett spanande finger i luften, tror jag inte att Sverige till fullo har enats i denna attitydförändring. Den är långt ifrån avslutad, även hos oss infödda svenskar.
Somliga har dock "bytt skylt" för att passa in i, och hålla liv i "kriget mot Islam".
Våra kulturer är förvisso olika, men de snuddar vid varandra…
#38: Inte säker på att jag förstår vad du menar, men försöker du säga att vissa plötsligt bryr sig mer om homosexuellas rättigheter, eftersom det är ett enkelt sätt att kritisera islam?
Mvh // Johan
#39: Ja, bland annat.
#40: Tror det finns en relevans i dit, men knappast på nivån att ursäkta att det faktiskt är ett större problem inom islam och muslimska länder, och därmed personer som kommer hit, än Sverige och svenskar generellt.
Men jag kan hålla med om att många på högersidan plötsligt blev väldigt engagerade i kampen mot hedersvåld i och med flyktingkrisen. Å andra sidan blev vänstersidan extremt ointresseserade av det, och vissa gick så långt som att tycka det var islamofobi att hävda att gravitationsbaserad omvändelseterapi (aka en tjej som råkar ramla över balkongsräcket) var ett mestadels muslimskt fenomen.
Mvh // Johan
#41: Nej, jag vill inte ursäkta något.
Vill bara belysa att det ute i det svenska folkdjupet, kanske inte råder samma konsensus i HBTQ-frågan som stridslystna debattörer vill framhålla.
Att våra kulturer inte är så diametralt olika som vi försöker få oss själva att tro, påhejade av agitatörer.
- Redigerat 2026-08-18 12:16 av Bo§e
#42: På individnivå tror jag det är precis som du säger. På gruppnivå tror jag vissa kulturer är markant värre än Sverige.
Men det borde väl räcka med att fråga ett antal homosexuella om dom tror att det är säkrare att leva i Sverige eller Kabul, eller om det är samma.
Jag känner mig ganska trygg i min gissning vad svaret kommer bli.
Mvh // Johan
#43: Självklart gissar du rätt. Afghanistan har inte gjort samma resa som Sverige. De har faktiskt färdats i motsatt riktning.
Afghanistan är knappast någon arketyp för ett "normalt" muslimskt samhälle. De har blivit "något annat"…
Som om Army of God skulle representera svensk kristenhet, och dessutom ha poilitisk makt.
Vi är gudskelov inte i den situationen.
- Redigerat 2026-08-18 12:32 av Bo§e
Alltid intressant att bläddra i det referensbibliotek som gamla trådar på iFokus utgör. Nedanstående tråd varade 2020-2023 och i några inlägg där kan man väl ana ett påbörjat paradigmskifte som dock inte fått någon större uppmärksamhet. Kanske är det dags nu?
https://debatt.ifokus.se/discussion/1465908/jag-ar-gay-och-rostar-pa-sd?tag=sverigedemokraterna
Läste ett nummer av Expo för några år sedan, när de hade att reportage om SD:s "skyltfönster" Sölvesborg. Enligt reportaget retade sig många på allt anti-pride från SD i kommunen, vilket resulterade i att många satte upp pride-flaggor vid sina bostäder.
Läste ett skämt inför Halloween om detta: "Jag tänker klä ut mig till en regnbåge på Halloween och knacka på i Sölvesborgs kommunhus!"
- Redigerat 2026-08-18 12:39 av kamera0710
Ja, ytterhögern är helt klart kluven i frågan.
På dagtid stöder de HBTQ i sitt krig mot Islam, och på natten plockar de ner regnbågsflaggor….🙂
Vi hade den här diskussionen också, på politik i fokus.
https://politik.ifokus.se/discussion/1460096/varderingsfragor-vs-integration
Ett annat exempel från 2019 på hur det högljutt spottas på SD-ares uttalande men när uttalanden från andra partier (S, L och C i Helsingborg och SSU Malmö) delades blev tråden knäpptyst direkt. 🫤
// Harley
- Redigerat 2026-08-18 13:07 av Herveaux
#49: Javisst. En tydlig indikation på att det i det svenska folkdjupet inte råder full enighet i HBTQ-frågan.
Ett krångligt dilemma, för den som försöker använda frågan som politiskt slagträ.
#49: Det är väl många både om man är färgad, homo, eller vad det nu är, som fått stå ut med en jävla massa skit från vänster för att dom är förrädare typ.
Som att hur man vill ha sex skulle ha inverkan på vad man tänker om företagande, offentlig sektor, välfärd, invandring, etc..
Mvh // Johan
Det här är så tråkigt att se vi hade kommit bra långt i den här frågan men jag tycker mig också sett en viss tillbakagång.
Det här får alla acceptera oavsett man håller med eller inte om homosexualitet men alla måste acceptera att i Sverige är det ok för dom här människorna att leva öppet med sitt. Allt för många kryper tillbaka in i garderoben många som kanske vill komma ut inte vågar på grund av krafter som skrämmer så ska det inte behöva vara.
Omvända folk i sina åsikter kan ingen göra men vi kan kräva acceptans så att människor ska våga röra sig fritt utan rädsla och vi behöver inte ens hålla med allt och alla i allt men respektera och lämna ifred nu tänker jag på det hot som finns mot den här gruppen och så många andra grupper det är så viktigt att vi får bort det alla måste få vara alla måste få finnas till.
Före detta Sverigedemokraten Kasselstrand är bekymrad över en "satanisk" HBTQ-aktivism.
https://m.facebook.com/reel/27663074563351332/?referral_source=native_in_feed_unit
#53 Det var elva år sedan Kasselstrand tvingades lämna SD. Varför är det då angeläget med "före detta SD"-etiketten här?
- Redigerat 2026-08-22 12:53 av Fornöga
#53: satanism är sällan det folk förknippar med ordet.
Satanism myntades ursprungligen som ett skällsord kristna riktade mot varandra (reformationen), inte som beskrivning av en verklig grupp. De mest kända "bevisen" för bokstavlig djävulsdyrkan – häxprocesser, 1980-talets Satanic Panic – bygger på anklagelser och falska minnen utan faktiska belägg. Och de som idag faktiskt kallar sig satanister (Church of Satan m.fl.) är oftast ateister som ser Satan som en symbol för individualism och rebelliskhet, inte en gud de dyrkar.
Så på sätt och skulle jag nog kunna se mig själv som satanist. :)
Mvh // Johan
#55 Dina ord får mig att tänka på diskussionen om hårdrocken i början av 80-talet.
#56: Verkligen. Eller videovåld. Eller tv-spel. Eller serietidningar. Eller flipperspel.
Det var min dotter som uppmärksammade mig på att satanism är mer likt ateism än att sadistiska ritualer. Hon gjorde ett arbete om det i skolan.
Hon är iof gay, så cirkeln blir på ett humoristiskt sätt sluten med ex-politikern som kopplar hbq till satanism. :)
Mvh // Johan
#54 Många nationalister verkar HBTQ-fientliga, liksom islamisterna. Det var främst det som var poängen.
- Redigerat 2026-08-22 12:59 av kamera0710
#58: Ja, där finns flera beröringspunkter….
#58: Yup. Ironiskt hur grupper som hatar varandra alltid finner gemensamma intressen i hatet mot homosexuella.
Islamismen tar sig in via Vänstern. Högerextremismen från andra hållet. Därför jag så högljutt är emot båda kanterna.
Ser man det som en cirkel snarare än ett linjärt spektrum, så blir det logiskt att dom möte 00:01 och 23:59 även fast dom tror att det är 23:58 timmar mellan dom.
Mvh // Johan
Så här beskriver wiki satanism ganska intressant att läsa det det är en del som jag inte känt till om det här.
#57: Drog lite på smilbanden när jag läste det där. Jag är både bi och trans samt en lite halvdan anhängare av LaVey-satanismen. 😊
Sopar man undan det överdramatiska, teatraliska skrivandet så finns det en hel del vettigt i the Satanic Bible. Nu var det ett par år sedan jag läste igenom den i sin helhel, men i dagens samhälle tror jag inte det finns mycket där i som gör att folk höjer på ögonbrynen.
// Harley
#58: Islam fördömer HBTQ vad jag vet, ändå vill partierna som påstår sig stödja HBTQ.rörelsen ha in fler muslimer till landet. Jag tycker inte det riktigt går ihop rent logiskt.
Jag har ingenting emot HBTQ rörelsen alls, jag har barn som är både Bi-sexuel och Pan-sexuell. Och jag har inga som helst problem eller issues med det. Trots att jag röstar SD.
#63: Man måste skilja på religion och troende individ.
Jag känner fler kristna som har ett aktivt och uttalat hat mot hbtq personer än vad jag känner muslimer som har ett aktivt och uttalat hat mot hbtq personer.
Jag har inte upplevt ett direkt sammanhang mellan exakt tro och åsikt kring hbtq.
Vad jag med säkerhet kan säga är att generellt sett, oavsett religion, så har troende oftare ett aktivt och uttalat hat mot hbtq personer än vad icke-troende har.
Jag upplever att inom judism och islam är det främst de ortodoxa som stör sig och aktivt utöver förtryck mot hbtq personer medan hos kristendom verkar "nivå" av tro spela mindre roll.
Detta är baserat på mina egna upplevelser och kan säkert variera mellan olika regioner.
MVH Alva <3
Sedan är det inte idealt att "inte ha något emot" en grupp men att rösta på något som kan påverka den gruppens rättigheter och möjligheter negativt. Det anser jag inte går ihop sig med att "inte ha något emot".
MVH Alva <3
#64: Ja, men man måste också vara verklighetsförankrad nog att se helheten.
Det stämmer givetvis att det är skillnad på individnivå även inom islam.
Men med en religion som än idag tycker man ska stena homosexuella, inte bara som en rad i en helig skrift, utan aktivt 2026, så är det ju uppenbart att 2 miljoner muslimer kommer öka problemen för HBQ-personer, även om det bara är 5 % av dom som faktiskt aktivt och uttalat står för dessa åsikter.
Många av dessa har dessutom uttalade mål att via politiken eller via våld, ändra lagarna så att religösa sharia-lagar gäller.
Och som en danska muslimsk man sa i en intervju: Ni (syftade på väst/danmark) föder runt 1 barn per familj. Vi föder ofta 4 eller fler. Så gissa vad som händer över tid när dom växer upp och får rösta.
Mvh // Johan
#64: Så kan det nog absolut vara.
Jag har en bekant från Irak som är homosexuell, och enligt honom så kan man bli mördad om man är öppet homosexuell, även av sin egen familj.
Hans bror försökte slå ihjäl honom, det var därför han flydde.
#65: Jag håller inte blint med alla deras åsikter, men det är det partiet som "passar mig bäst"
Alla partier har sina idiotiska åsikter och argument 😉
"Det finns en hel del muslimer som har negativa och hatiska attityder mot homosexuella men forskningen visar också att fler muslimer har blivit mer toleranta och accepterande.
Positiva och inkluderande attityder till hbtqi-personer är särskilt framträdande i kosmopoliska samhällen eftersom fler människor där kommer i kontakt med människor med olika livsstilar och identiteter.
Rörlighet, frihet och öppenhet är bland det viktigaste för att människor ska kunna få bättre förståelse för varandra."
Statestik för hatbrott:
https://bra.se/statistik/statistik-om-rattsvasendet/hatbrottsstatistik
Lite om hbtq personer och delar av våldet de utsätts för.
https://www.rfsl.se/wp-content/uploads/2019/10/Kunskap-och-erfarenheter-av-arbete-med-v%C3%A5ldsutsatta-hbtq-personer.pdf
Annat jag stötte på:
"While much research on charismatic leadership has focused on male character traits, this chapter explores how a radical right populist agenda emerges in Sweden with complex positions of femininity, ethnicity, and religion located at its core."
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003592198-11/promise-different-europe-mia-liinason
"The debate also revealed a stronger politicization of religion (Furseth, Citation2018), in which religion itself appeared to be the problem. For example, in the juxtaposition between religious freedom and free love made by democracy minister Gustafdotter above, religion was framed as in the need of stronger control by legal regulation. In this way, the debate illustrated a current and increasing interest among state authorities to use religion as a device or resource to combat social problems and achieve political goals (Hjelm, Citation2014). In this context, when the problem of conversion attempts is tackled as a problem of religion, rather than a problem of cis-heteronormativity, the divide between religion and secularism grows deeper, a divide furthermore reinforced by the image of religion as old-fashioned, intolerant, undemocratic and dangerous, and as not catching up with the ‘shift of values’ in the Swedish society, as expressed above in the SOU (Citation2018, p. 18, 160)."
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09589236.2025.2493262#d1e500
MVH Alva <3
Det finns en hel del muslimer som har negativa och hatiska attityder mot homosexuella men forskningen visar också att fler muslimer har blivit mer toleranta och accepterande.
Va bra.. Då behöver vi bara stå ut ett par generationer då tills det är norm att acceptera HBQ även i den gruppen…
Mvh // Johan
#69: Fast problemet olär knappast lösa sig om man bara inte släpper in dem i vårat land. Visst slipper hbtq personer i Sverige EN av många förövargrupper (jag upplever mest hat och har även upplevt våld av unga män som röstar på SD), men problemet kvarstår. Sedan håller jag med om HUR (vilket i dagsläget i mina ögon knappt sker…) vi integrerar personer i vårat samhälle måste ses över och utvecklas.
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-08-25 11:45 av alva03
#70: Då skulle jag hellre hjälpa dom som är diskriminerade i sitt hemland pga sin läggning, än att ta hit fler som vill stena bögar…
But hey.. That's just me..
Och fantastiskt sätt att göra SD Sveriges mest attraktiva problem för HBQ-människor.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-25 11:51 av johan
#71: Well jag föredrar att inte låta människor dö, känns mer sympatiskt. En välfungerande integration har visat god effekt. Enligt mig är problemet att Sverige inte har någon sådan.
MVH Alva <3
#72: Kan du peka på ett enda land i världen som har en fungerande integration, som också tagit emot miljontals människor från andra kulturer på kort tid?
Mvh // Johan
De som klagar mest högljutt över bristfällig integration, är samtidigt just de som mest motarbetar att det kan ske…..
#74: Kan du peka på ett enda land i världen som har en fungerande integration, som också tagit emot miljontals människor från andra kulturer på kort tid?
Mvh // Johan
#75: Om du med ”fungerande integration” menar att ett land på kort tid har tagit emot miljontals människor från många olika kulturer och samtidigt lyckats få en stor andel av dem in i arbetsmarknaden och samhällslivet, så är Kanada ett starkt exempel.
OECD anger att Kanada hade omkring 8,4 miljoner utrikes födda, motsvarande cirka 22 % av befolkningen, och att landet tog emot omkring 484 000 permanenta/ långvariga invandrare bara under 2024.
- Redigerat 2026-08-25 11:57 av Pyttelite
#76: Tack! Du var snabbare med att svara. :)
Bra exempel.
MVH Alva <3
#76: Tänker på helheten:
- Arbete
- Skolgång
- Bostäder
- Språk
- Våld
- Brott
- Anpassa sig till landets kultur och regler
Men Kanada verkar faktiskt vara ett bra exempel.
Men dom har ju också mer fokuserat på sitt poängsystem och tar in fler för jobb, än ren asyl.
Det är en stor skillnad mot EU.
Jag tror att 1 miljon nya människor från Kina och Indien, är stor skillnad mot 1 miljoner människor från Afghanistan, Syrien och Marocko.
Så man jämför heller inte helt likvärdiga saker.
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-25 12:12 av johan
#78: Lite kul är det att vårt företag har många leverantörer från Indien och visst är det så att Kina tävlar mot Tesla när det gäller elbilar.
Kanske du ska kalibrera dina förutfattade meningar.
#79: Vad har det med något att göra öht?
Mvh // Johan
#80: Att du har oerhört förutfattade meningar om andra kulturer som du exemplifierar mycket väl.
#81: förstår fortfarande inte kopplingen till ditt företag eller Tesla och elbilar.
Men om du menar att jag tror det är enklare för en person från Kina att få jobb och komma in i vårt samhälle, än en person från Afghanistan, så har du helt rätt. Det är en förutfattad mening jag har.
Du tror inte det stämmer, tolkar jag det som? Alla, oavsett kultur och bakgrund, har precis lika lätt att bli del av ett helt nytt land?
Mvh // Johan
#82: Fast var det inte främst religionen som var det största hindret?
Tänk om alla muslimer i Kina och Indien kommer hit - blir det bra då?
- Redigerat 2026-08-25 12:59 av Pyttelite
#83: Om dom tycker man kan stena bögar, kasta döttrar ut från balkongen, inte normalt har jobbat med saker det finns jobb för här, vägrar lära sig språk och anpassa sig efter vår kultur och normer, så ja, absolut tror jag att det blir samma problem som det jag oroar för från Mellanöstern och Nordafrika.
Men så har det ju inte sett ut i verkligheten med dom som kommer från Kina.
Förstår att det kan vara förvirrande att titta på faktiskt utfall baserat på verkligheten och inte bara hur man önskar och vill att det vore.
Men det är det enda som betyder nåt för mig.
Jag tror att multi-etnicitet kan fungera extremt bra.
Jag önskar att multi-kulturism hade fungerat bra. Jag har trott att det är samma sak som multi-etnicitet.
Men senaste 10 åren har tydligt visat att det inte är så och att multikulturellt är jävligt mycket krångligare än multi-etniskt.
Mvh // Johan
Om man tittar på migration, var som helst, när som helst, är det alltid den senaste immigrantgruppen som får klä skott för majoritetens förföljelse.
Det avtar gradvis, för att upphöra när "nästa" grupp anländer, vilken får stå i fokus för hatkampanjen.
Då lyfts den "näst sista" gruppen in i majoriteten, och deltar i förfasandet över allt "konstigt" som har kommit in landet…
Rikets undergång är ständigt i antågande, som en konstant…🙂😮
#84: Fast om 1% av Kinas och Indiens muslimer kommer till Sverige då blir det jobbigt?
#85: Helt rätt och just nu är det ju egentligen flyktingarna från det europeiska kriget i Jugoslavien som servat den brottslighet som finns idag i kombination med Syrien och Iran.
Sedan har det varit en inblandning av människor som sökt asyl och då är det väl den urvalsprocess man kan kritisera.
Hur kan vi kontrollera att folk inte tänker fel?
#86: Förmodligen, med tanke på hur stor befolkning Kina och Indien har.
Men det är kanske också bara fördomar att det blir problem om vi mångdubblar befolkningen på ett par år…
Mvh // Johan
- Redigerat 2026-08-25 13:54 av johan